Taser bij minderjarigen ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Taser op minderjarigen

Ja
272 (90%)
Nee
26 (8%)
Geen mening
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 302


Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Taser bij minderjarigen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 18:24

Om 6 uur op het nieuws.
Een jongen van 13 jaar bedreigd agenten met mes in een kleine ruimte.
Als volgt gebruiken de politiemensen een taser om de jongen tot rust te krijgen.

De discussie:
Nu op het nieuws zegt iemand (Naam niet goed gehoord)
" Tasers mogen niet op minderjarigen gebruikt worden "
Laatst bijgewerkt door Giolli op 07-07-21 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanpassing gedaan op verzoek van gebruiker

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:26

Als je oud genoeg bent om een agent te bedreigen met een mes, ben je ook oud genoeg om de gevolgen te dragen en met een taser te worden uitgeschakeld.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:26

Ik zeg volmondig ja. Taser is effectief en heeft weinig gevolgen.

Weet je hoe je ervoor zorgt dat je niet getaserd word? Niets doen waardoor je getaserd kan worden en luisteren naar de politie.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:27

Inoterry schreef:
Als je oud genoeg bent om een agent te bedreigen met een mes, ben je ook oud genoeg om de gevolgen te dragen en met een taser te worden uitgeschakeld.


:j :j :j

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:27

Inoterry schreef:
Als je oud genoeg bent om een agent te bedreigen met een mes, ben je ook oud genoeg om de gevolgen te dragen en met een taser te worden uitgeschakeld.


Dat. Wie z'n billen brand...

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 18:27

Marjoow schreef:
Ik zeg volmondig ja. Taser is effectief en heeft weinig gevolgen.

Weet je hoe je ervoor zorgt dat je niet getaserd word? Niets doen waardoor je getaserd kan worden en luisteren naar de politie.


Er is een kans dat je kan overlijden door een taser. Een man in Amerika heeft dat getest.
Ik weet niet of die tasers hier het zelfde zijn als daar, maar stel als het kan.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:27

Een 13-jarige hoort ook geen agenten met een mes te bedreigen. Als hij dus flink genoeg is om dat te doen is hij ook flink genoeg om met een taser tot de orde te worden geroepen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:29

Inoterry schreef:
Als je oud genoeg bent om een agent te bedreigen met een mes, ben je ook oud genoeg om de gevolgen te dragen en met een taser te worden uitgeschakeld.

Precies.
Wie niet horen wil moet maar voelen.
er zijn echt genoeg waarschuwingen aan vooraf gegaan voordat zoiets in Nederland ingezet word.
Hopelijk leert die kwal er van.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:29

Passadena schreef:
Marjoow schreef:
Ik zeg volmondig ja. Taser is effectief en heeft weinig gevolgen.

Weet je hoe je ervoor zorgt dat je niet getaserd word? Niets doen waardoor je getaserd kan worden en luisteren naar de politie.


Er is een kans dat je kan overlijden door een taser. Een man in Amerika heeft dat getest.
Ik weet niet of die tasers hier het zelfde zijn als daar, maar stel als het kan.


Wanneer je hartpatiënt bent etc. etc.
Maar in Amerika is het allemaal anders he. Daar trekken ze sws sneller naar een wapen dan hier.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:30

Passadena schreef:
Marjoow schreef:
Ik zeg volmondig ja. Taser is effectief en heeft weinig gevolgen.

Weet je hoe je ervoor zorgt dat je niet getaserd word? Niets doen waardoor je getaserd kan worden en luisteren naar de politie.


Er is een kans dat je kan overlijden door een taser. Een man in Amerika heeft dat getest.
Ik weet niet of die tasers hier het zelfde zijn als daar, maar stel als het kan.


Je kan als agent ook overlijden door een messteek. Alleen die agent kiest er niet voor om bedreigt/gestoken te worden met een mes, die 13 jarige kiest er wel voor om een agent te bedreigen met een mes.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:31

Inoterry heeft het goed verwoord :j

Dat je kan overlijden aan een taser kan ik mij wel voorstellen, maar ik geloof niet dat er zoveel voor uit de tasers in Nederland komt dat je er aan overlijd.
Plus dat je hem gewoon op de juiste plekken moet gebruiken, dat leert de politie wel.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 18:32

Je kan als agent ook overlijden door een messteek. Alleen die agent kiest er niet voor om bedreigt/gestoken te worden met een mes, die 13 jarige kiest er wel voor om een agent te bedreigen met een mes.[/quote]




Klopt maar stel die persoon overlijd en die agent is niks gebeurd.
Wie word er dan voor aan gekeken? De agent omdat hij het gedaan heeft ook al is het uit zelfverdediging.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:34

Inoterry schreef:
Als je oud genoeg bent om een agent te bedreigen met een mes, ben je ook oud genoeg om de gevolgen te dragen en met een taser te worden uitgeschakeld.


Dat inderdaad. En ze hadden ook in z'n been mogen schieten wat mij betreft. Agent verdedigt zichzelf en anderen, dat beschermen van daders moet eens afgelopen zijn. Zwaaien met mes? Taser erop. Niet eerst leeftijd vragen, niet moeilijk doen; eerst veiligheid creëren voor iedereen.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Taser bij minderjarigen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:40

Nee. Taseren is gevaarlijk, en kan wel degelijk tot de dood leiden. Daarnaast komen er meer incidenten met geweld door de politie, terwijl de criminaliteit en het geweld in de samenleving als geheel afgenomen zijn. Het lijkt er dus op dat de politie sneller naar wapens en geweld grijpt waar ze dat vroeger op een andere manier wisten op te lossen. Wat mij betreft moet de politie meer getraind worden in het niet gebruiken van wapens. En dit ging dus niet om een situatie waarin het mensenleven van een ander in gevaar was, er werd bv niemand gegijzeld. De politie is er niet om mensen te straffen (dat is aan de rechter en de penitentiaire inrichtingen) dus bij bedreigingen en geweld is het veel verstandiger om even een stapje terug te doen (letterlijk) en het met iets meer tijd op een andere manier op te lossen.

http://www.grutjes.nl/2017/10/politie-t ... -kinderen/

(De VS laat overigens meer dan duidelijk zien dat een inzet op meer geweld en meer wapens echt niet werkt om de veiligheid te vergroten, op alle vlakken niet. Er zijn daar al zoveel mensen omgekomen door onnodig politiegeweld - en de criminaliteit lost het overduidelijk niet op want die is geen ander westers land zo hoog. Ik denk dat we moeten voorkomen dat we die kant op gaan.)

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:41

Zoals er ooit gezegd werd in 1 van mijn favoriete series;

A knife's as bad as a gun. It never sticks, never jams, never runs out of ammo, and you don't need training to know how to use it.


Dus een volmondig JA. Blijkbaar ben je mans genoeg om mensen te bedreigen, dan ook de consequenties dragen.
En boos worden op de agent die hem uitschakeld is niet goed. Die man zet zijn eigen leven op het spel voor een debiel jongetje zodat wij beter kunnen slapen.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:43

Onali schreef:
A knife's as bad as a gun. It never sticks, never jams, never runs out of ammo, and you don't need training to know how to use it.


Huh, de schietpartij in Las Vegas nuanceert dat wel een beetje. Een mes is niet zo gevaarlijk zolang je maar op enige afstand blijft.

Citaat:
Dus een volmondig JA. Blijkbaar ben je mans genoeg om mensen te bedreigen, dan ook de consequenties dragen.


We zijn een rechtstaat, geen politiestaat. Straf hoort te lopen via het strafrecht en niet via de politie.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:43

Ja en dat zal m leren ook.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:47

Shadow0 schreef:
We zijn een rechtstaat, geen politiestaat. Straf hoort te lopen via het strafrecht en niet via de politie.

Dus wat had de politie dan moeten doen? Zich laten neersteken zodat de jongen de benen kin nemen en dus ook niet gestraft word volgens het prachtige jeugdstrafrecht?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:49

Shadow0 schreef:
Onali schreef:
A knife's as bad as a gun. It never sticks, never jams, never runs out of ammo, and you don't need training to know how to use it.


Huh, de schietpartij in Las Vegas nuanceert dat wel een beetje. Een mes is niet zo gevaarlijk zolang je maar op enige afstand blijft.


Denk dat je hem verkeerd leest. Een mes is minstens zo gevaarlijk als een pistool en ja een machine geweer is natuurlijk van een heel ander kaliber.
Maar zoals gezegd hoef je niet te herladen, komt hij niet vast te zitten en elke gek kan met een mes omgaan. Sterker nog iedereen heeft meerdere messen in zijn of haar bezit in de keukenla.

Dus ja een pistool of geweer is zeer gevaarlijk, maar vlak een mes ook niet uit ;)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:50

Palmera: waarschijnlijk was dat de veiligste optie geweest ja. En het doel van straffen is niet om wraak te nemen of iemand pijn te doen, het doel is om een veilige optie voor ons als samenleving te creeren. Dat doe je over het algemeen met minder geweld, niet met meer.

De kans lijkt mij namelijk aanzienlijk dat de jongen eerder agressiever en getraumatiseerder is, en dat het in het geheel zijn kansen op herstel eerder vermindert dan vermeerdert. Wat hebben we dan gewonnen? Vooral de gedachte dat we hem tenminste wel te pakken hebben genomen? Dat is niet hoe onze rechtstaat werkt.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:53

Shadow0 schreef:
Palmera: waarschijnlijk was dat de veiligste optie geweest ja. En het doel van straffen is niet om wraak te nemen of iemand pijn te doen, het doel is om een veilige optie voor ons als samenleving te creeren. Dat doe je over het algemeen met minder geweld, niet met meer.

De kans lijkt mij namelijk aanzienlijk dat de jongen eerder agressiever en getraumatiseerder is, en dat het in het geheel zijn kansen op herstel eerder vermindert dan vermeerdert. Wat hebben we dan gewonnen? Vooral de gedachte dat we hem tenminste wel te pakken hebben genomen? Dat is niet hoe onze rechtstaat werkt.

Als de jongen de agenten had neergestoken heet dat toch ook geweld? Waarom mag dat dan wel? En weten wij veel wie hij op zijn vlucht nog meer bedreigt/neersteekt.

Nee hoor, goed opgelost zo.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:55

Hoewel ik gevoelsmatig mee ga in het volwassen genoeg voor een mes, volwassen genoeg om getasert te worden. Is het rationeel toch anders.

Taseren is naar mijn mening een erg heftige stap en één van de laatste manieren om een situatie af te handelen. Nu weet ik niet wat er vooraf ging, maar de kracht van een taser moet niet onderschat worden. Het is geen schokje van stroomdraad die wij paardenmensen wel eens krijgen, je gaat letterlijk plat. Het effect dat het kan hebben op het lichaam moet niet onderschat worden en als ik lees dat een jongen in een isoleercel laatst ook getaserd is vraag ik me af of het gebruik zich niet op een glijdende schaal bevind.

Dus nee, ik zou liever zien dat er voorzichtiger mee om wordt gegaan. Het is een mooi laatste redmiddel voor het gebruik van een wapen en kan me zeker voorstellen dat het waardevol is voor de veiligheid van de agent.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:56

Shadow, precies dat!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:58

Shadow0 schreef:
Palmera: waarschijnlijk was dat de veiligste optie geweest ja. En het doel van straffen is niet om wraak te nemen of iemand pijn te doen, het doel is om een veilige optie voor ons als samenleving te creeren. Dat doe je over het algemeen met minder geweld, niet met meer.

De kans lijkt mij namelijk aanzienlijk dat de jongen eerder agressiever en getraumatiseerder is, en dat het in het geheel zijn kansen op herstel eerder vermindert dan vermeerdert. Wat hebben we dan gewonnen? Vooral de gedachte dat we hem tenminste wel te pakken hebben genomen? Dat is niet hoe onze rechtstaat werkt.

Politie moet eerst om eigen veiligheid denken en we waren er niet bij, indien die jonge man buiten zinnen als een razende stond te zwaaien met een mes dan hebben ze imo juist gehandeld. In de USA was hij nu gewoon dood geweest en had hij het mes gebruikt en kans gezien een politieagent te vermoorden dan krijgt hij in Nederland een poosje straf en in Amerika levenslang. Ik ben het met beide strafmaten zeker niet eens. En Shadow, die jonge man kan zich nu ook wel twee keer bedenken voor hij dit soort fratsen uithaalt ipv dat hij nog gefrustreerder is geworden.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:03

Onali schreef:
Denk dat je hem verkeerd leest.


Ik lees prima :) Maar ik ben het er niet mee eens. En door iemand anders te citeren is diens uitspraak nog niet automatisch waar. Een mes is wellicht minstens net zo gevaarlijk in een direct gevecht - maar een mes werkt alleen als je in de buurt van het mes komt. Dus als je afstand houdt is er niet zo gek veel aan de hand. Soms is dat de veiligste en verstandigste optie.

Alleen is het verhaal steeds meer gericht op harde actie, nooit iemand ergens mee weg laten komen, wraak nemen, straffen. Daardoor lijkt de optie 'een heldere video-opname maken en de jongen later oppakken' bv geen goede optie - terwijl dat als je het nameet als strategie echt prima kan zijn. (Zeker bij jongens van 13, die over het algemeen nog niet zulke geharde criminelen zijn dat ze makkelijk het land uit komen. Die kun je dan gewoon opsporen door met die foto de scholen langs te gaan)

En voor iedereen die hoopt dat de jongen er wat van leert: dat werkt helaas zo niet. Want als je gedrag wilt veranderen moet je het veranderen voor het geescaleerd is ipv het verder te escaleren. In de VS leidt juist de geweldadige aanpak vana de politie vaak tot escalatie, omdat men het idee heeft dat er toch niets te verliezen is. De kans is minstens zo groot dat deze jongen (afhankelijk van de straf en behandeling en hoe die aanslaat) de volgende keer eerder steekt omdat dit zo geescaleerd is. Dan heb je dus precies het omgekeerde bereikt van wat je wilt, en maak je het als politie zelfs voor jezelf onveiliger.

(Overigens, niet iedereen kan met een mes omgaan, en ik mag toch hopen dat de politie van de meeste messen in mijn keukenla niet onder de indruk is, want daar krijg ik maar met moeite een tomaat mee aan stukken }:0 )