Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
JudithGigi schreef:Riddershow schreef:Maar, en dit is een oprechte vraag en geen kritiek, kun je als je faalangst hebt ook adequaat reageren als je in een flink stressige situatie komt op de weg?
Ik heb nu het idee (maar heb dan ook geen faalangst) dat het dus rijden onder stress is waardoor je dus niet naar behoren rijdt. Op de weg kom je ook zulke situaties tegen. Reageer je dan wel adequaat? Of schiet je dan ook flink in de stress waardoor je de situatie alleen maar erger maakt?
Ik ken de discussies of je mensen die 5x zakken wel de mogelijkheid moet kunnen bieden voor een speciaal examen. Want als je de stress van een examen niet aankunnen zouden ze de stress van het autorijden ook niet aankunnen.
Ik hoop dat jullie mij nu niet afschieten op mijn vraag.
Overigens vind ik inhalen met 100 geen probleem als je dit niet 5 meter voor mij doet waardoor ik flink in de remmen hoef of als je met 60 wil invoegen zolang je hier geen andere mensen mee afsnijd. Wel als je bij elke bocht of tegenliggen op de rem gaat, niet over de schouder kijken en daardoor andere mensen afsnijden.
Dus met alles: doe lekker wat je wil, maar zorg dat je andere niet in de weg zit.
Volgens mij heb jij een verkeerd beeld bij faalangst. Dit gaat over het examen, en niet het rijden zelf.
Riddershow schreef:Maar, en dit is een oprechte vraag en geen kritiek, kun je als je faalangst hebt ook adequaat reageren als je in een flink stressige situatie komt op de weg?
Ik heb nu het idee (maar heb dan ook geen faalangst) dat het dus rijden onder stress is waardoor je dus niet naar behoren rijdt. Op de weg kom je ook zulke situaties tegen. Reageer je dan wel adequaat? Of schiet je dan ook flink in de stress waardoor je de situatie alleen maar erger maakt?
Ik ken de discussies of je mensen die 5x zakken wel de mogelijkheid moet kunnen bieden voor een speciaal examen. Want als je de stress van een examen niet aankunnen zouden ze de stress van het autorijden ook niet aankunnen.
Ik hoop dat jullie mij nu niet afschieten op mijn vraag.
Overigens vind ik inhalen met 100 geen probleem als je dit niet 5 meter voor mij doet waardoor ik flink in de remmen hoef of als je met 60 wil invoegen zolang je hier geen andere mensen mee afsnijd. Wel als je bij elke bocht of tegenliggen op de rem gaat, niet over de schouder kijken en daardoor andere mensen afsnijden.
Dus met alles: doe lekker wat je wil, maar zorg dat je andere niet in de weg zit.
Janinevv schreef:Ik ben met ongeveer 30 uur eerste keer af wezen rijden maar door hele erge spanning gezakt wist ik wel ging al mis toen we weg reden.
Heb toen ook een potje lopen janken door alle zenuwen niet verwacht dat ik er zo zenuwachtig voor was, mocht toen een faal angst examen dan mag je 3 keer time out en er iets langer over doen.
Heb ik niet gedaan de examinator was een hele lieve man en voelde me zeer op me gemak, lekker gekletst en geslaagd
Riddershow schreef:Maar, en dit is een oprechte vraag en geen kritiek, kun je als je faalangst hebt ook adequaat reageren als je in een flink stressige situatie komt op de weg?
Ik heb nu het idee (maar heb dan ook geen faalangst) dat het dus rijden onder stress is waardoor je dus niet naar behoren rijdt. Op de weg kom je ook zulke situaties tegen. Reageer je dan wel adequaat? Of schiet je dan ook flink in de stress waardoor je de situatie alleen maar erger maakt?
Ik ken de discussies of je mensen die 5x zakken wel de mogelijkheid moet kunnen bieden voor een speciaal examen. Want als je de stress van een examen niet aankunnen zouden ze de stress van het autorijden ook niet aankunnen.
NoTwixLeft schreef:Het is echt niet dat "elke pipo" zomaar rij-instructeur kan worden. Ik ben met de opleiding bezig en het is echt niet makkelijk om je WRM te ontvangen. De eisen voor de bevoegdheid voor instructeurs zijn ook heel hoog geworden en voor je een leerling zelfstandig mag begeleiden ben je 3 theoretische toetsen, rij-proef, een stage van 40 uur en instructie examen verder. Mensen die al jaren rijles geven, kunnen keihard zakken als ze nu hun bevoegdheid willen verlengen.
Dat mensen traag rijden heeft imo ook niets met een beginnende bestuurder te maken, maar vooral met de portemonnee van de automobilist (geen bekeuringen willen, zo min mogelijk benzine verbruiken, motor minder belasten) Overig verkeer hinderen wordt zeker niet geleerd of gestimuleerd tijdens de lessen. Sociaal rijgedrag is een belangrijk onderdeel van de examens, dit kan je pas laten zien als je voldoende rijvaardigheid en inzicht hebt gekregen tijdens je lessen.
Bij de falende rijscholen/instructeurs zullen daar dan ook de meesten nat gaan en dan snap ik heel goed dat examinatoren bij sommigen niet meer willen zitten tijdens het afrijden.
MairiMacBran schreef:Faalangstexamen kun je gewoon aanvragen. Heb ik na de eerste keer zakken ook gedaan, je hoeft niet aan bepaalde voorwaarden te voldoen. In tegenstelling tot de eerste examinator was dit een menselijke. Wat functioneren betreft mag het CBR overigens ook nog wel eens hun eigen gelederen onder de loep nemen, maar dat is een andere discussie.
bruintje123 schreef:Sannie
Dit bestaat al erg lang.
30 jaar terug of zo al.
Ik meen dat het toen staats examen heette.
bruintje123 schreef:Sannie
Dit bestaat al erg lang.
30 jaar terug of zo al.
Ik meen dat het toen staats examen heette.
Polly schreef:bruintje123 schreef:Sannie
Dit bestaat al erg lang.
30 jaar terug of zo al.
Ik meen dat het toen staats examen heette.
Staatsexamen heet nu BNOR en daar kom je pas na 4x regulier zakken, eerder niet.
Faalangst examen kan vanaf het eerste examen worden aangevraagd, ze nemen wat meer de tijd en je hebt onderweg meer tijd, eisen zijn bij elk examen hetzelfde.
Ik vind faalangst persoonlijk een beetje geldklopperij, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand onderweg om een time out vroeg en het verlengde aanvangsgesprek is voor sommige reden om alleen maar zenuwachtiger te worden.
Ik train liever op examens dan is het een stuk minder eng.
Polly schreef:NoTwixLeft schreef:Het is echt niet dat "elke pipo" zomaar rij-instructeur kan worden. Ik ben met de opleiding bezig en het is echt niet makkelijk om je WRM te ontvangen. De eisen voor de bevoegdheid voor instructeurs zijn ook heel hoog geworden en voor je een leerling zelfstandig mag begeleiden ben je 3 theoretische toetsen, rij-proef, een stage van 40 uur en instructie examen verder. Mensen die al jaren rijles geven, kunnen keihard zakken als ze nu hun bevoegdheid willen verlengen.
Dat mensen traag rijden heeft imo ook niets met een beginnende bestuurder te maken, maar vooral met de portemonnee van de automobilist (geen bekeuringen willen, zo min mogelijk benzine verbruiken, motor minder belasten) Overig verkeer hinderen wordt zeker niet geleerd of gestimuleerd tijdens de lessen. Sociaal rijgedrag is een belangrijk onderdeel van de examens, dit kan je pas laten zien als je voldoende rijvaardigheid en inzicht hebt gekregen tijdens je lessen.
Bij de falende rijscholen/instructeurs zullen daar dan ook de meesten nat gaan en dan snap ik heel goed dat examinatoren bij sommigen niet meer willen zitten tijdens het afrijden.
Ik hoop niet dat je van mening bent dat als je je papiertje op zak hebt dat je dan ineens kan lesgeven. Dat is namelijk het probleem van het gros van de instructeurs die rechtstreeks van de opleiding een eigen toko beginnen. Die hebben 0,0 praktijk ervaring (oh pardon, 40u stage) en net als autorijden leer je lesgeven ook in de praktijk en dan het liefst onder begeleiding van een zeer ervaren instructeur met goede resultaten.
Wees nou eerlijk, die hele practische bijscholing heeft toch helemaal niks met lesgeven te maken?!
MairiMacBran schreef:Ik mocht mijn aanvangsgesprek zo lang of kort houden als ik wilde. Het enorme verschil vond ik met name de houding van de examinator. Ik hoefde inderdaad geen time out, maar hoopte met het faalangstexamen een examinator te treffen die er geen genoegen in schepte het een kandidaat zo lastig mogelijk te maken, te intimideren en af te kraken. Ik ging er een beetje van uit dat dergelijke types niet bij faalangstexamens ingezet werden. Daar had ik wat extra kosten wel voor over.
Maar ik heb sowieso niet zo'n hoge pet op van het CBR, dat moge duidelijk zijn. Als je een dergelijke monopoliepositie bezet kun je feitelijk doen wat je wilt.