CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:29

Als je geen verkeersinzicht hebt slaag je niet bij het CBR. Vroeg afrijden heeft nadelen, maar als je met 15 lessen klaar bent om af te rijden dan ben je er gewoon klaar voor. De houding die veel mensen in het verkeer hebben (en dat is echt niet alleen jongeren, ik merk het vooral bij mensen met luxere modellen auto's heel erg, denk Audi, BMW, Mercedez-Benz) erger ik me ook mateloos aan.. Ik verander mijn muziek niet eens als ik aan het autorijden ben. Appen kan ik me echt niet voorstellen, maar ik zie het toch wel enorm vaak. Laatst nog bijna van de weg gereden omdat iemand niet aan het opletten was.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:32

Ik heb een faalangstexamen gedaan en dat heeft inderdaad niets te maken met (faal)angst in het verkeer, maar met de angst voor het examen zelf. Overigens had ik daar voor mijn eerste examen nog nooit last van gehad maar heeft de examinator daar een flinke vinger in de pap in gehad.
In het verkeer zelf ben ik rustig, geen paniekvogel en ben ik sociaal, aldus de tweede examinator, waarbij ik wel slaagde.

Binnen een maand na het halen van mijn rijbewijs ben ik naar Frankrijk gereden en afgelopen maand nog een keer(ik heb mijn rijbewijs nog geen jaar), ik rij de kinderen van hot naar her, ben niet bang of onzeker. In mijn geval had het faalangstexamen dus niets te maken met niet kunnen of durven rijden, of snel in paniek raken oid.

Overigens vind ik heel veel mensen gewoon beroerd of asociaal rijden, daar doet leeftijd niet zoveel aan af, en ben ik zelf dus ook een beginnend bestuurder, al ben ik de 18 al eeuwen geleden gepasseerd.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:19

JudithGigi schreef:
Riddershow schreef:
Maar, en dit is een oprechte vraag en geen kritiek, kun je als je faalangst hebt ook adequaat reageren als je in een flink stressige situatie komt op de weg?

Ik heb nu het idee (maar heb dan ook geen faalangst) dat het dus rijden onder stress is waardoor je dus niet naar behoren rijdt. Op de weg kom je ook zulke situaties tegen. Reageer je dan wel adequaat? Of schiet je dan ook flink in de stress waardoor je de situatie alleen maar erger maakt?

Ik ken de discussies of je mensen die 5x zakken wel de mogelijkheid moet kunnen bieden voor een speciaal examen. Want als je de stress van een examen niet aankunnen zouden ze de stress van het autorijden ook niet aankunnen.

Ik hoop dat jullie mij nu niet afschieten op mijn vraag.

Overigens vind ik inhalen met 100 geen probleem als je dit niet 5 meter voor mij doet waardoor ik flink in de remmen hoef of als je met 60 wil invoegen zolang je hier geen andere mensen mee afsnijd. Wel als je bij elke bocht of tegenliggen op de rem gaat, niet over de schouder kijken en daardoor andere mensen afsnijden.

Dus met alles: doe lekker wat je wil, maar zorg dat je andere niet in de weg zit.


Volgens mij heb jij een verkeerd beeld bij faalangst. Dit gaat over het examen, en niet het rijden zelf.

En dat is ook niet waar.

Probleem hierin is dat het eigenlijk een glijdende schaal is waarbij een deel inderdaad feitelijk niet geschikt is om auto te rijden en een ander deel dat wel kan leren.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:35

Riddershow schreef:
Maar, en dit is een oprechte vraag en geen kritiek, kun je als je faalangst hebt ook adequaat reageren als je in een flink stressige situatie komt op de weg?

Ik heb nu het idee (maar heb dan ook geen faalangst) dat het dus rijden onder stress is waardoor je dus niet naar behoren rijdt. Op de weg kom je ook zulke situaties tegen. Reageer je dan wel adequaat? Of schiet je dan ook flink in de stress waardoor je de situatie alleen maar erger maakt?

Ik ken de discussies of je mensen die 5x zakken wel de mogelijkheid moet kunnen bieden voor een speciaal examen. Want als je de stress van een examen niet aankunnen zouden ze de stress van het autorijden ook niet aankunnen.

Ik hoop dat jullie mij nu niet afschieten op mijn vraag.

Overigens vind ik inhalen met 100 geen probleem als je dit niet 5 meter voor mij doet waardoor ik flink in de remmen hoef of als je met 60 wil invoegen zolang je hier geen andere mensen mee afsnijd. Wel als je bij elke bocht of tegenliggen op de rem gaat, niet over de schouder kijken en daardoor andere mensen afsnijden.

Dus met alles: doe lekker wat je wil, maar zorg dat je andere niet in de weg zit.


Ik heb geen echte faalangst, maar wel 4 keer gezakt. Dit omdat ik doordat ik het graag heel goed wil doen, fouten ga maken. Deze fouten maakte ik tijdens lessen niet. Bij was het vooral omdat er een examinator naast zat. Ik had 3 keer personen waar ik zenuwachtig van werd, wat me niet de bedoeling lijkt. Inmiddels ruim anderhalf jaar mn rijbewijs, en rijdt overal zo naar toe. Inmiddels ook 2 extra rijbewijzen gehaald, voor en door mn werk, niet bij het CBR (waarvan 1 alleen binnen mijn werk bestaat en voor een groot, speciaal voertuig is ) en geen enkel probleem gehad, zowel met afrijden als met lessen niet.

Dus voor mij heeft stress voor een examen en stress tijdens autorijden totaal niks met elkaar te maken, en dus vind ik dat je mensen die een speciaal examen nodig hebben daar niet op kan en mag afrekenen door maar te zeggen dat ze als ze een bepaald aantal keer zakken ze niet kunnen leren autorijden.

Dit is geen aanval op jou verder, maar ben het neit eens met de stelling die je hebt opgeschreven

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:05

Mijn vriend kan ook prima rijden in de lessen. Wij wonen aan een drukke weg en hij rijd zonder moeite hier weg. Alleen examen dan wil hij alles te goed doen

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:16

@ Riddershow: Ik heb een faalangst examen gedaan, omdat ik onzeker was. Wel in 1x gehaald, maar voelde voor mij onterecht. Heb nu 4 jaar m'n rijbewijs maar een gemiddeld persoon heeft in een maand meer gereden dan ik in 4 jaar. Dus ik ga alleen ergens heen met de auto als m'n vriend rijdt. Probeer het wel weer op te pakken, zonde als m'n rijbewijs ligt te verstoffen. Stomme is dat m'n angst grotendeels onterecht is, m'n omgeving vindt me assertief en fijn rijden, maar doe het dan toch niet. Dus wat je zegt kan wel voor sommige mensen kloppen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:18

Ik vond m'n rijlessen te duur. Wel een kwaliteit school. Na 4 lessen zei ik "geef me maar op voor dag examen, als ik zak krijg je een fles whiskey van me". Na 8 lesuren examen gedaan en geslaagd. Mazzel? Vast. Maar ik vind het wel prima :p

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:20

Ik heb 18 lessen gehad, en mijn man 25.
Allebei in 1x geslaagd.
Ik baalde wel dat ik bij mijn examen een andere auto had (merk/grootte) dan waar ik in gelest had, deze stond nl bij de garage voor een beurt.

Ik denk wel dat wij "vroeger" meer ervaring hadden in het verkeer omdat de meeste al brommer reden.
Zowel mijn man als ik hebben op een schakel brommer gereden, dus dan is schakelen in een auto zo gewend.
Mijn man reed daarnaast ook veel op de tractor (boerenbedrijf).

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:29

Ik heb na 27 uur in 1 keer mijn rijbewijs gehaald, ik denk dat het scheelde dat ik al wat ouder was (30) en daarvoor al veel scooter heb gereden. Je hebt toch iets meer inzicht in het verkeer en de verkeersregels. In minder dan een jaar heb ik toch al wel 4000 kilometer gereden en ik rij zonder problemen in een drukke stad, in het donker, bij regen of mist.

Mijn nichtje vond het rijden niet leuk, tijdens het lessen al niet, is de eerste keer gezakt en is na 50 uur wel geslaagd. Sindsdien rijdt ze vrijwel niet en ja daar wordt je betere chauffeur van.

Op de weg zie ik wel vaak slechte chauffeurs, van ouderen tot zakenlui en van beginnende bestuurders tot bellende chauffeurs. Er is niet doelgroep aan te wijzen en ze hebben allemaal ooit hun rijbewijs gehaald en dat zal met een uitzondering echt wel terecht zijn geweest. Het probleem zit hem alleen in de jaren daarna. Blijf je rijden en rijdt je dan veel of weinig. Als je als oudere 1 keer in de week boodschappen gaat doen en 1 keer in de maand bij familie op bezoek gaat is dat niet te vergelijken met een oudere die nog zeer regelmatig langere afstanden rijdt.

Je zou kunnen denken aan een herexamen elke 10?? jaar, maar dan zal je toch zien dat veel dan wel ineens weer netjes kunnen rijden.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:38

Ja klopt wat je zegt zonnebloem! Meesten kunnen het wel, maar vertikken het gewoon. Ik ben ook wel van sportief rijden, en rijdt over het algemeen ook wel flink door, maar nooit als ik denk dat het onveilig is. Grootste ergenis voor mij is voornamelijk op de snelweg geen richting gebruiken en/of je zomaar ergens tussendrukken terwijl het eigenlijk niet kan. Dat je een keer je knipperlicht vergeet kan ik zeker inkomen, maar kom mensen tegen die structureel gewoon geen richtingaanwijzer gebruiken.

Ik heb inmiddels meer dan 40.000 km in iets meer dan anderhalf jaar gereden in mn eigen auto. Leen ook nog wel eens een auto van mn werk, tuf rustig door elke willekeurige (binnen)stad (wat vaak wel gepaard gaat met de nodige scheldwoorden naar fietsers e.d.) en afgelopen week in duitsland rijd ik ook zo rond. Dus bij mij is het echt 'angst' voor t examen geweest (en het feit dat ik het gevoel heb dat niet alle examinatoren even eerlijk zijn) ben ook zeker een paar keer terecht gezakt, omdat ik zelf echt stomme fouten maakte, en bij de 4e keer er niet bij was door iets op mn werk.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:42

Het scheelt ook als je al een tractor rijbewijs hebt + ruimte ervaring met tractor rijden. Ik ken iemand die mede daardoor na 20 rijuren in 1x slaagde en haar broer ook.

Zelf heb ik een vermogen aan rijlessen betaald omdat het mij maar niet lukte. Een combinatie van gebrek aan inzicht + pech met examinatoren + de verkeerde keuze gemaakt qua rijschool (prijsstunter met instructeurs die mij absoluut niet konden geven wat ik nodig had)

Een halfjaar later ben ik gaan lessen bij iemand die speciale technieken kon toepassen om o.a. mijn inmiddels ontwikkelde examenangst weg te nemen.

En zo heb ik na 90+ rijuren en 4 examens dan toch eindelijk mijn rijbewijs gehaald, 1 week voordat mijn theorie zou verlopen. :D Het rijden gaat me nu heel goed af, ik heb dankzij al die lessen geruime ervaring. En het helpt ook dat die stress van het examen moeten doen er nu af is.

Het verschilt gewoon p.p. wat je nodig hebt qua hoeveelheid en soort lessen. Mijn tip is dus ook zeker om proeflessen te nemen bij minimaal 4 rijscholen om een goede keuze te kunnen maken, en om op tijd te switchen als je je niet op je plek voelt! Daarmee kan ook een hoop ellende en teleurstellingen voorkomen worden imo, voor de leerling, de instructeur en het CBR.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:45

Ik ben met ongeveer 30 uur eerste keer af wezen rijden maar door hele erge spanning gezakt wist ik wel ging al mis toen we weg reden.

Heb toen ook een potje lopen janken door alle zenuwen niet verwacht dat ik er zo zenuwachtig voor was, mocht toen een faal angst examen dan mag je 3 keer time out en er iets langer over doen.

Heb ik niet gedaan de examinator was een hele lieve man en voelde me zeer op me gemak, lekker gekletst en geslaagd :)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:47

Ik heb wel 2 rijinstructeurs gehad, maar dan omdat ik veranderde van plaats van lessen door mijn werk. Tip van hierboven vind ik wel een goede trouwens!

Merkte wel doordat ik meer lessen had, dat ik ook echt meer ervaring had in het verkeer. Toenmalige vriendin van me had m net iets eerder in 1x gehaald, maar ik voelde me niet echt fijn toen ze me een keer thuis bracht en zelf reed, hetzij met haar moeder ernaast

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:48

Janinevv schreef:
Ik ben met ongeveer 30 uur eerste keer af wezen rijden maar door hele erge spanning gezakt wist ik wel ging al mis toen we weg reden.

Heb toen ook een potje lopen janken door alle zenuwen niet verwacht dat ik er zo zenuwachtig voor was, mocht toen een faal angst examen dan mag je 3 keer time out en er iets langer over doen.

Heb ik niet gedaan de examinator was een hele lieve man en voelde me zeer op me gemak, lekker gekletst en geslaagd :)


Precies dit had ik ook, alleen dan een vrouw, bij de laatste keer examen, en toen 2x een klein 'foutje' voor het mooie, maar wel heerlijk gereden. Inderdaad ook een faalangst examen, echt super

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:50

Riddershow schreef:
Maar, en dit is een oprechte vraag en geen kritiek, kun je als je faalangst hebt ook adequaat reageren als je in een flink stressige situatie komt op de weg?

Ik heb nu het idee (maar heb dan ook geen faalangst) dat het dus rijden onder stress is waardoor je dus niet naar behoren rijdt. Op de weg kom je ook zulke situaties tegen. Reageer je dan wel adequaat? Of schiet je dan ook flink in de stress waardoor je de situatie alleen maar erger maakt?

Ik ken de discussies of je mensen die 5x zakken wel de mogelijkheid moet kunnen bieden voor een speciaal examen. Want als je de stress van een examen niet aankunnen zouden ze de stress van het autorijden ook niet aankunnen.


imo is er een groot verschil tussen faalangst en examenvrees. Dat laatste was bij mij het geval. Toen ik voor de eerste keer op examen ging klapte ik ineens dicht en vergat praktisch alles wat ik had geleerd. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt, ik heb verder ook geen last van faalangst. Als het de instructeur is die naast mij zit in de auto, een persoon waarbij ik me op mijn gemak en vertrouwd voel, heb ik totaal niet het idee dat diegene mij zit te be-/veroordelen en dat is bij een examinator natuurlijk wel het geval want daarvoor ga je op examen.

Het feit dat ik er dus vreselijk nerveus van werd zodra de examinator in de passagiersstoel plaatsnam heeft dus niets te maken met hoe ik mij red in het verkeer. Dan ben ik juist erg rustig en behoedzaam. In stressvolle situaties ervaar ik niet dezelfde soort stress (black-out, paniek) als tijdens een examen, maar gewoon de normale adrenaline kick die bij de situatie hoort. En dat belemmert mij niet om mij veilig door het verkeer te bewegen.

Hopelijk is zo het verschil tussen faalangst en examenvrees iets duidelijker geworden. Hoe faalangst in het verkeer werkt weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat dat weer een heel ander effect heeft dan examenvrees.

Hierboven beschrijf ik mijn persoonlijke ervaring, per persoon is het natuurlijk anders. Daar heb ik respect voor en ik wil hiermee ook niemand be-/veroordelen, enkel mijn ervaring delen om e.e.a. te verduidelijken/illustreren aangaande examenvrees.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:47

NoTwixLeft schreef:
Het is echt niet dat "elke pipo" zomaar rij-instructeur kan worden. Ik ben met de opleiding bezig en het is echt niet makkelijk om je WRM te ontvangen. De eisen voor de bevoegdheid voor instructeurs zijn ook heel hoog geworden en voor je een leerling zelfstandig mag begeleiden ben je 3 theoretische toetsen, rij-proef, een stage van 40 uur en instructie examen verder. Mensen die al jaren rijles geven, kunnen keihard zakken als ze nu hun bevoegdheid willen verlengen.

Dat mensen traag rijden heeft imo ook niets met een beginnende bestuurder te maken, maar vooral met de portemonnee van de automobilist (geen bekeuringen willen, zo min mogelijk benzine verbruiken, motor minder belasten) Overig verkeer hinderen wordt zeker niet geleerd of gestimuleerd tijdens de lessen. Sociaal rijgedrag is een belangrijk onderdeel van de examens, dit kan je pas laten zien als je voldoende rijvaardigheid en inzicht hebt gekregen tijdens je lessen.

Bij de falende rijscholen/instructeurs zullen daar dan ook de meesten nat gaan en dan snap ik heel goed dat examinatoren bij sommigen niet meer willen zitten tijdens het afrijden.


Ik hoop niet dat je van mening bent dat als je je papiertje op zak hebt dat je dan ineens kan lesgeven. Dat is namelijk het probleem van het gros van de instructeurs die rechtstreeks van de opleiding een eigen toko beginnen. Die hebben 0,0 praktijk ervaring (oh pardon, 40u stage) en net als autorijden leer je lesgeven ook in de praktijk en dan het liefst onder begeleiding van een zeer ervaren instructeur met goede resultaten.

Wees nou eerlijk, die hele practische bijscholing heeft toch helemaal niks met lesgeven te maken?!

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:23

MairiMacBran schreef:
Faalangstexamen kun je gewoon aanvragen. Heb ik na de eerste keer zakken ook gedaan, je hoeft niet aan bepaalde voorwaarden te voldoen. In tegenstelling tot de eerste examinator was dit een menselijke. Wat functioneren betreft mag het CBR overigens ook nog wel eens hun eigen gelederen onder de loep nemen, maar dat is een andere discussie.


Wist ik niet, toen ik afreed was dit namelijk "nieuw".. iedereen kan en mag dus een faalangst examen doen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:25

Sannie
Dit bestaat al erg lang.
30 jaar terug of zo al.
Ik meen dat het toen staats examen heette.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:34

bruintje123 schreef:
Sannie
Dit bestaat al erg lang.
30 jaar terug of zo al.
Ik meen dat het toen staats examen heette.


Faalangst examen is bij mijn weten echt wat anders dan staats examen.

Zo heb ik deze gehad na 2 keer gezakt te zijn, dus staatexamen is dan niet aan de orde. Je krijgt een examinator die opgeleid is om mensen met faalangst te begeleiden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:50

Toen mocht dat ook bij faal angst.
Dan is dat nu opgesplitst misschien?

nicole_floor

Berichten: 3245
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 00:03

Het verschilt echt per persoon. Ik heb er 6x overgedaan met 40 uur aan rijlessen, maar dit kwam vooral door mijn faalangst. De laatste keer heb ik daardoor ook een faalangst examen gedaan. Mijn vriend die al veel ervaring had met trekkers rijden enzo heeft hem in 1x gehaald met 20 uur aan rijlessen. Een meisje wat toen die tijd in mijn klas zat heeft hem gehaald met 18 uur aan rijlessen, maar ik ken ook mensen die dik 60 uur aan rijlessen hebben voordat ze voor de eerste keer afrijden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 00:50

bruintje123 schreef:
Sannie
Dit bestaat al erg lang.
30 jaar terug of zo al.
Ik meen dat het toen staats examen heette.


Staatsexamen heet nu BNOR en daar kom je pas na 4x regulier zakken, eerder niet.

Faalangst examen kan vanaf het eerste examen worden aangevraagd, ze nemen wat meer de tijd en je hebt onderweg meer tijd, eisen zijn bij elk examen hetzelfde.

Ik vind faalangst persoonlijk een beetje geldklopperij, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand onderweg om een time out vroeg en het verlengde aanvangsgesprek is voor sommige reden om alleen maar zenuwachtiger te worden.
Ik train liever op examens dan is het een stuk minder eng.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:30

Polly schreef:
bruintje123 schreef:
Sannie
Dit bestaat al erg lang.
30 jaar terug of zo al.
Ik meen dat het toen staats examen heette.


Staatsexamen heet nu BNOR en daar kom je pas na 4x regulier zakken, eerder niet.

Faalangst examen kan vanaf het eerste examen worden aangevraagd, ze nemen wat meer de tijd en je hebt onderweg meer tijd, eisen zijn bij elk examen hetzelfde.

Ik vind faalangst persoonlijk een beetje geldklopperij, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand onderweg om een time out vroeg en het verlengde aanvangsgesprek is voor sommige reden om alleen maar zenuwachtiger te worden.
Ik train liever op examens dan is het een stuk minder eng.


Ik mocht mijn aanvangsgesprek zo lang of kort houden als ik wilde. Het enorme verschil vond ik met name de houding van de examinator. Ik hoefde inderdaad geen time out, maar hoopte met het faalangstexamen een examinator te treffen die er geen genoegen in schepte het een kandidaat zo lastig mogelijk te maken, te intimideren en af te kraken. Ik ging er een beetje van uit dat dergelijke types niet bij faalangstexamens ingezet werden. Daar had ik wat extra kosten wel voor over.
Maar ik heb sowieso niet zo'n hoge pet op van het CBR, dat moge duidelijk zijn. Als je een dergelijke monopoliepositie bezet kun je feitelijk doen wat je wilt.

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:46

Polly schreef:
NoTwixLeft schreef:
Het is echt niet dat "elke pipo" zomaar rij-instructeur kan worden. Ik ben met de opleiding bezig en het is echt niet makkelijk om je WRM te ontvangen. De eisen voor de bevoegdheid voor instructeurs zijn ook heel hoog geworden en voor je een leerling zelfstandig mag begeleiden ben je 3 theoretische toetsen, rij-proef, een stage van 40 uur en instructie examen verder. Mensen die al jaren rijles geven, kunnen keihard zakken als ze nu hun bevoegdheid willen verlengen.

Dat mensen traag rijden heeft imo ook niets met een beginnende bestuurder te maken, maar vooral met de portemonnee van de automobilist (geen bekeuringen willen, zo min mogelijk benzine verbruiken, motor minder belasten) Overig verkeer hinderen wordt zeker niet geleerd of gestimuleerd tijdens de lessen. Sociaal rijgedrag is een belangrijk onderdeel van de examens, dit kan je pas laten zien als je voldoende rijvaardigheid en inzicht hebt gekregen tijdens je lessen.

Bij de falende rijscholen/instructeurs zullen daar dan ook de meesten nat gaan en dan snap ik heel goed dat examinatoren bij sommigen niet meer willen zitten tijdens het afrijden.


Ik hoop niet dat je van mening bent dat als je je papiertje op zak hebt dat je dan ineens kan lesgeven. Dat is namelijk het probleem van het gros van de instructeurs die rechtstreeks van de opleiding een eigen toko beginnen. Die hebben 0,0 praktijk ervaring (oh pardon, 40u stage) en net als autorijden leer je lesgeven ook in de praktijk en dan het liefst onder begeleiding van een zeer ervaren instructeur met goede resultaten.

Wees nou eerlijk, die hele practische bijscholing heeft toch helemaal niks met lesgeven te maken?!


O nee hoor, ik ben de laatste die zegt dat ik straks (goed) kan les geven! Wees gerust :) Die 40 uur is ook niets, maar een aantal jaren terug was dat er nog niet eens. Volgens mij is dat dus wel verbeterd met mensen die nu "losgelaten" worden. Zegt onderaan de streep nog niets, maar je moet ergens beginnen om de kwaliteit te verbeteren.

Het was voor mij puur om te illustreren dat je niet zomaar een les-auto aanschaft, een L bovenop je dak plakt en dat je dan rij-instructeur bent. Want dat is met sommige beroepen wel zo, bijv. hoefsmid of paardrij-instructeur, dat mag echt elke pipo van zichzelf vinden. Ja, er zijn opleidingen voor, maar die is niet wettelijk verplicht.

En de bijscholing, tja... Sommige zullen het wel nodig hebben omdat ze er totaal geen kaas van gegeten hebben, zich er nooit in hebben willen verdiepen. Sommige zullen het inderdaad dikke onzin vinden omdat ze door (zelf)studie of ervaring dat allemaal al hebben gehad/meegemaakt. Dat hou je met elke verplichte bijscholing. Je weet waar je aanbegint, het hoort erbij helaas.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:09

MairiMacBran schreef:
Ik mocht mijn aanvangsgesprek zo lang of kort houden als ik wilde. Het enorme verschil vond ik met name de houding van de examinator. Ik hoefde inderdaad geen time out, maar hoopte met het faalangstexamen een examinator te treffen die er geen genoegen in schepte het een kandidaat zo lastig mogelijk te maken, te intimideren en af te kraken. Ik ging er een beetje van uit dat dergelijke types niet bij faalangstexamens ingezet werden. Daar had ik wat extra kosten wel voor over.
Maar ik heb sowieso niet zo'n hoge pet op van het CBR, dat moge duidelijk zijn. Als je een dergelijke monopoliepositie bezet kun je feitelijk doen wat je wilt.



Ik weet niet in welke regio jij examen doet maar ik werk al 11 jaar als instructeur, laat voor verschillende categorieën in 3 examencentra examens afnemen en ik herken me totaal niet in jouw omschrijving.