Discriminatie van blinden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:07

Inderdaad, "discriminatie" is een term die inmiddels zo breed wordt toegepast dat hij zijn betekenis aan het verliezen is. En dat is geen goede zaak.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:11

uh oh.... #zetzichschrapvooropdekomendediscussie :')

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:05

Sclimpre schreef:
RoyceMack schreef:
En dat lukt niet met de hedendaagse beschikbare hulpmiddelen als een taststok, blindestok, geleidehond, vibratiearmbanden etc?
Ik vind iemand zeker niet autonoom als iemand volledige fysieke ondersteuning moet vragen aan een winkelmedewerker. vraag dan je familie mee dan is het gezellig en bekend. En dan nog vind ik het niet autonoom omdat je iemand erbij nodig hebt en dus niet zelfstandig en eigen regie in handen hebt.

Dat is nu wat ze waarschijnlijk net wil vermijden: telkens familie moeten lastigvallen om boodschappen te doen. Veel kans dat het dan regelmatig hetzelfde familielid is omdat de meeste mensen geen voorraadje familieleden-die-tijd-hebben ter beschikking hebben. Mevrouw is misschien de hele namiddag op stap voor verschillende boodschappen. Enkel bij Kruidvat zou er dan iemand pakweg 10 minuten met haar de winkel rond moeten gaan. Dan lijkt dit me toch de meer efficiente oplossing.
De hulp van familie kan ze dan in reserrve houden voor noodgevallen.


dit zijn allemaal aannamens die je doet, en dat geeft niet. feit blijft dat iemand gewoon niet zelfredzaam is als ze hulp nodig heeft van een medewerker op deze intense manier. er zijn zat mogelijkheden zoals ik aangaf waarmee een dergelijke situatie voorkomen kan worden en ze wel zelf de winkel in kan gaan zonder hulp.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:11

Kuggur schreef:
Inderdaad, "discriminatie" is een term die inmiddels zo breed wordt toegepast dat hij zijn betekenis aan het verliezen is. En dat is geen goede zaak.


In dit geval gewoon een omslachtige formulering voor een heel juridisch verhaal over een e-mailtje en het niet voldoen aan onderzoeksplicht.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:17

Hoezo was er sprake van discriminatie? Kruidvat maakt juist helemaal geen uitzondering en sluit niemand buiten, ze biedt zelfs haar hulp aan met een oplossing!
Ik vind dat die klant in eerste plaats zelf moet zorgen dat zij iemand meeneemt om haar te begeleiden en anders moet overleggen met Kruidvat over de mogelijkheden en niet kan eisen dat zij een begeleidende verkoper krijgt. Ze had ook kunnen vragen of er een afspraak gemaakt kan worden voor een rustig moment waarop dat wel kan.
Ik ben van mening dat er in overleg altijd veel meer kan dan wanneer je eisen gaat stellen. Bovendien heeft de winkel ook een verantwoordelijkheid voor haar personeel en overige klanten en kan niet zomaar een medewerker a la minute vrijmaken voor dergelijke begeleiding. Erg jammer dat mevrouw daar geen enkel begrip voor kon opbrengen. Moet van 2 kanten komen, he.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:25

simodi schreef:
Hoezo was er sprake van discriminatie? Kruidvat maakt juist helemaal geen uitzondering en sluit niemand buiten, ze biedt zelfs haar hulp aan met een oplossing!
Ik vind dat die klant in eerste plaats zelf moet zorgen dat zij iemand meeneemt om haar te begeleiden en anders moet overleggen met Kruidvat over de mogelijkheden en niet kan eisen dat zij een begeleidende verkoper krijgt. Ze had ook kunnen vragen of er een afspraak gemaakt kan worden voor een rustig moment waarop dat wel kan.
Ik ben van mening dat er in overleg altijd veel meer kan dan wanneer je eisen gaat stellen. Bovendien heeft de winkel ook een verantwoordelijkheid voor haar personeel en overige klanten en kan niet zomaar een medewerker a la minute vrijmaken voor dergelijke begeleiding. Erg jammer dat mevrouw daar geen enkel begrip voor kon opbrengen. Moet van 2 kanten komen, he.


Lees de post van Karl op de vorige pagina, dat is dus het punt. Het oordeel is vooral gebaseerd op de slechte communicatie (per e-mail) van Kruidvat.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:32

Kahawa schreef:
simodi schreef:
Hoezo was er sprake van discriminatie? Kruidvat maakt juist helemaal geen uitzondering en sluit niemand buiten, ze biedt zelfs haar hulp aan met een oplossing!
Ik vind dat die klant in eerste plaats zelf moet zorgen dat zij iemand meeneemt om haar te begeleiden en anders moet overleggen met Kruidvat over de mogelijkheden en niet kan eisen dat zij een begeleidende verkoper krijgt. Ze had ook kunnen vragen of er een afspraak gemaakt kan worden voor een rustig moment waarop dat wel kan.
Ik ben van mening dat er in overleg altijd veel meer kan dan wanneer je eisen gaat stellen. Bovendien heeft de winkel ook een verantwoordelijkheid voor haar personeel en overige klanten en kan niet zomaar een medewerker a la minute vrijmaken voor dergelijke begeleiding. Erg jammer dat mevrouw daar geen enkel begrip voor kon opbrengen. Moet van 2 kanten komen, he.


Lees de post van Karl op de vorige pagina, dat is dus het punt. Het oordeel is vooral gebaseerd op de slechte communicatie (per e-mail) van Kruidvat.


Ik zie hier niks geen communicatie in:

(Citaat)
"Van Kranen gaat vanmiddag nog naar Kruidvat. Daar is ze sinds januari niet meer geweest, om de zaak bij het college niet te beïnvloeden. "Als ik vanmiddag niet word geholpen, stap ik naar de rechter", zegt ze."

Bedrijven proberen altijd wel een oplossing te vinden, maar dat kan niet altijd precies zijn wat de klant wil.
Deze klant werd/wordt wel geholpen, maar op een andere manier dan zij wil, ze wordt niet aan haar lot overgelaten of genegeerd. Dat zou wel zeer kwalijk zijn, als dat gebeurd was.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:57

simodi schreef:
Ik zie hier niks geen communicatie in:

(Citaat)
"Van Kranen gaat vanmiddag nog naar Kruidvat. Daar is ze sinds januari niet meer geweest, om de zaak bij het college niet te beïnvloeden. "Als ik vanmiddag niet word geholpen, stap ik naar de rechter", zegt ze."

Dan heeft ze duidelijk de uitspraak niet begrepen. Ze mogen best haar niet helpen, zolang ze dat maar aan haar communiceren. Doen ze dat laatste, dan lijkt mij dat zij geen poot heeft om op te staan.

Karl66

Berichten: 29748
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:18

Ze moeten natuurlijk wel iets meer doen dan communiceren, als ze als verklaring geven "We helpen u niet, omdat we een paasei aan blinde mensen hebben". Dan vermoed ik dat ze niet aangesproken worden op hun gebrek aan communicatie maar dat ze aangesproken worden wegens discriminatie :D

Ze moeten dus wel met een goede verklaring komen en volgens mij valt er prima te beargumenteren dat ze als budget zelfbedieningsdrogist geen bezetting hebben om een klant één op één door een winkel te begeleiden maar wel tijd om de spullen voor een klant te verzamelen.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:34

Of dat ze geen zin hebben om een enge relschopper aan de arm te nemen...daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Gezien het verhaal van een dorpsgenoot een stuk terug.

Je zal zo'n type maar weer aan je winkel krijgen zeg... pffft. Ben benieuwd of de Kruidvat voet bij stuk houdt als ze er nu weer naartoe gaat, en "madam" zich dan kan gedragen :=

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:45

Of de klant 'eng' is of niet mag er natuurlijk niet toe doen.
Óf je sleept iedereen die daarom vraagt aan de arm door de winkel, ongeacht of die persoon, blind, doof, eng, éénarmig of George Clooney is, óf je sleept helemaal niemand aan de arm door de winkel, en dus óók George Clooney niet.

Dan kun je als winkel zeggen dat je geen enkel onderscheid maakt tussen klanten.
En als extra service breng je wat spullen naar de balie als iemand om wat voor reden dan ook dat niet zelf kan.

Bevalt dat de klant niet? Uitstekend. Dan naar een zaak waar men wel persoonlijke service levert. Betaal je iets meer voor en krijg je meer.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:56

Kuggur schreef:
Inderdaad, "discriminatie" is een term die inmiddels zo breed wordt toegepast dat hij zijn betekenis aan het verliezen is. En dat is geen goede zaak.


Vandaag las ik in de krant een stukje over een portusese vrouw die aangifte gedaan had van discriminatie omdat haar verhuurder haar een lelijke brief teruggestuurd had nadat ze een aanvraag had gedaan voor huurvermindering. In de brief stond een verwijzing naar haar Portugese afkomst (er stond geschreven: wij waren in de veronderstelling dat portugesen nette mensen ware).
Dit werd niet in het gelijk gesteld omdat Portugesen geen geregistreerde minderheid zijn. Bovendien (oordeelde de commissie) is de veronderstelling dat portugesen nette mensen zijn een positief gegeven.
Dus gelukkig wordt gewoon onbeschoft gedrag (nog) niet altijd automatisch als discriminatie gezien. :P