Genderneutraal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:07

Wij komen uit Amsterdam en ik geloof wel dat daar opgroeien echt anders is. Mijn oma kwam uit 1920, maar was best modern qua denken. Mijn moeder is van '43 en die is juist best rebels geweest op haar manier.
Mijn oma komt uit de mode wereld en die gaf heel veel om mannen en vrouwen sluiting.

Ik ben wel het type dat vaak sexloos gekleed rondloopt. Maar ik voel me prima zoals ik ben. Ik ben 100% hetero, ken mn man al 24jr en heb een zoon van 20. Twijfel ook niet aan mn geaardheid or whatever. Wat mensen van me vinden boeit me ook niks.

Wel kwamen wij als Amsterdammers in Almere tussen jonge gezinnen uit het Gooi en werd ik wel aangesproken op kleding, taal en accent. Middelbare school in het Gooi gedaan, waar dat nog erger was. Als jong meisje me toch gaan aanpassen. Je gaat toch kleding kopen zoals vriendinnen, past je taalgebruikt wat aan etc. Hoewel het nooit goed genoeg was en mensen het altijd hoorden.

Maar hoezo is het wel erg om als een Amsterdammer te klinken en ben je dan plat en ordinair en is het niet erg als een kakker te klinken met een gooise R? Mensen oordelen en veroordelen altijd.

Pas de laatste jaren heb ik zoiets van; mensen moeten elkaar accepteren zoals ze zijn. Er zijn zoveel mensen die zich doodongelukkig voelen door hun uiterlijk, dat is gewoon niet goed.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:37

Shadow0 schreef:
(Mieke van Stigt beschrijft bv hoe in een klas waar gepest wordt, de populaire meiden bijvoorbeeld worden beschreven als 'origineel, durven hun eigen mening te volgen.' Maar iemand die niet populair is en ook hun eigen mening volgt, is 'raar'. En iemand die niet populair is en meedoet met de normen in de klas, wordt niet geaccepteerd, maar minachtend weggehoond als 'meeloper.')



Huh, niet mijn ervaring. Ik werd altijd gepest omdat ik origineel was, had een eigen mening, was slim en leergierig.
Juist de populaire meiden hadden geen eigen mening, klikte juist met andere meiden die niet hun eigen ik waren of niet durfden te zijn.
En meelopers worden niet weggehoond, maar de persoon die niet in dat groepje past en zichzelf is.

Meelopers lopen mee met wie op dat moment de baas is. En ja dat vind ik inderdaad erg slap.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:54

Onali schreef:
Juist de populaire meiden hadden geen eigen mening, klikte juist met andere meiden die niet hun eigen ik waren of niet durfden te zijn.
En meelopers worden niet weggehoond, maar de persoon die niet in dat groepje past en zichzelf is.


Uiteraard kun jij een andere ervaring hebben - dat het globaal zo werkt betekent natuurlijk niet dat er in iedere pestende groep altijd precies dezelfde dingen spelen.

Maar pesten is meestal niet iets dat gaat om objectieve eigenschappen: er wordt uiteindelijk altijd wel een rationalisatie verzonnen om het pesten te verklaren. (Dus je wordt niet gepest vanwege een bril, maar als er gepest wordt in een groep, kan een bril wel als excuus of aanleiding dienen. Maar als die bril er niet geweest was, dan wel kledingkeuze of huidskleur of haarkleur of prestaties op school of prestaties bij gym of te dik of te dun of te lang of te klein... Er is altijd wel iets te vinden.)

Mensen zonder sterke eigen mening kunnen net zo goed slachtoffer worden van pesten als mensen met een sterke eigen mening en worden dat ook.

Citaat:
Meelopers lopen mee met wie op dat moment de baas is. En ja dat vind ik inderdaad erg slap.


Een ding wat volgens mij goed is om pesten te voorkomen, is zelf ook niet te snel veroordelen. 'Meelopen' heeft meteen een hele negatieve lading. En als omstander meedoen met pesten is beslist kwalijk natuurlijk. Maar het is ook echt prima als mensen niet zo'n uitgesproken mening tonen, of verlegen zijn, of gewoon zonder gedoe mee willen doen. Dat is net zo goed waardevol en prima.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:18

Shadow0 schreef:
Onali schreef:
Juist de populaire meiden hadden geen eigen mening, klikte juist met andere meiden die niet hun eigen ik waren of niet durfden te zijn.
En meelopers worden niet weggehoond, maar de persoon die niet in dat groepje past en zichzelf is.


Uiteraard kun jij een andere ervaring hebben - dat het globaal zo werkt betekent natuurlijk niet dat er in iedere pestende groep altijd precies dezelfde dingen spelen.

Maar pesten is meestal niet iets dat gaat om objectieve eigenschappen: er wordt uiteindelijk altijd wel een rationalisatie verzonnen om het pesten te verklaren. (Dus je wordt niet gepest vanwege een bril, maar als er gepest wordt in een groep, kan een bril wel als excuus of aanleiding dienen. Maar als die bril er niet geweest was, dan wel kledingkeuze of huidskleur of haarkleur of prestaties op school of prestaties bij gym of te dik of te dun of te lang of te klein... Er is altijd wel iets te vinden.)

Mensen zonder sterke eigen mening kunnen net zo goed slachtoffer worden van pesten als mensen met een sterke eigen mening en worden dat ook.

Citaat:
Meelopers lopen mee met wie op dat moment de baas is. En ja dat vind ik inderdaad erg slap.


Een ding wat volgens mij goed is om pesten te voorkomen, is zelf ook niet te snel veroordelen. 'Meelopen' heeft meteen een hele negatieve lading. En als omstander meedoen met pesten is beslist kwalijk natuurlijk. Maar het is ook echt prima als mensen niet zo'n uitgesproken mening tonen, of verlegen zijn, of gewoon zonder gedoe mee willen doen. Dat is net zo goed waardevol en prima.

Is het niet zo dat de slachtoffers vaak de sociaal wat onhandigere types zijn die daarbij/daardoor niet goed aanvoelen wat de codes van de groep zijn? Uiteraard kunnen allerlei (afwijkende) eigenschappen dan de druppel zijn die iemand tot doelwit maken, maar doordat de populairdere types/degenen die zich al bewezen hebben met dezelfde eigenschappen (bril, afwijkende kledingkeuze, etc.) niet gepest worden, zou je die factoren niet objectief kunnen noemen als doelwitmakende factoren.

Wat de een ongestraft kan maken, kan de ander niet zomaar. De ene persoon kan met zijn kledingkeuze als trendsetter gezien worden terwijl de ander er een buitenbeentje door wordt/blijft. Heeft grotendeels te maken met de hoeveelheid sociale 'credits' die iemand heeft opgebouwd in zijn milieu.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:01

Indestal schreef:
Hypericum schreef:
Ik wou net zeggen, de Biblebelt laat het tegendeel toch wel zien.



De fijne niet, nee dat is nog knot, bril en rok over enkels....maar de minder strenge grefo's wel hoor.
Valt me zelfs op dat de strenge nu ook op zondag gewoon buiten komen en de kids ook buiten mogen spelen..

Grefo's :=
Die hou ik er in!!!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:05

Pesten valt niet te voorspellen.
Iemand kan op 1 school retepopulair zijn en dan na een verhuizing de pispaal.
Omgekweerd ook.
Uiteraard zijn er vast wel bepaalde kenmerken die pestgevoeliger zijn maar echt voorspellen kun je het gewoon niet.

Ik ben ook veel gepest, ik was daar heel ongeinteresserd en niet emotionaal over zodat het snel omsloeg naar negeren en buitensluiten. is ook niet echt geweldig voor je zelfbeeld, maar in iedergeval heb je dan geen blauwe plekken waar mijn broer dagelijks mee thuis kwam.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:04

Sizzle schreef:
Pesten valt niet te voorspellen.
Iemand kan op 1 school retepopulair zijn en dan na een verhuizing de pispaal.
Omgekweerd ook.

Dat bedoelde ik dus ook. Je moet in je sociale omgeving voldoende 'credits' hebben opgebouwd voordat bepaald gedrag getolereerd wordt. Als nieuwkomer die nog niet heeft laten zien dat hij de ongeschreven regels in de groep (h)erkent en dat hij de bestaande (machts)verhoudingen accepteert, kun je je veel minder afwijkingen van de norm permitteren.
Dat je in de ene groep een leidende rol had, wil nog niet zeggen dat je die in een nieuwe groep automatisch weer krijgt. Uiteraard kan het helpen wanneer je uitstraalt dat je eerder de benodigde capaciteiten had, en dat je deze blijkbaar nog steeds in huis hebt, maar dat kan net zo goed tegen je werken wanneer je een bedreiging lijkt voor de alfa's in je nieuwe omgeving. Omgekeerd werkt het trouwens ook. Wanneer je je gedraagt als degene die altijd als pispaaltje onderaan heeft gehangen, zul je ook in een nieuwe groep gemakkelijk het slachtoffer zijn ten koste van wie iedereen zich een stapje omhoog kan werken.

Dat is trouwens ook nog zo'n ding. Er wordt heel erg de nadruk gelegd op de gevolgen van pesten voor de slachtoffers, maar het is in wezen heel normaal sociaal gedrag. Het laat heel goed zien wie in een groep de voortrekkers zijn (die pesten zelf nauwelijks, maar zijn ook vrijwel nooit slachtoffer), wie hen steunt ('meelopers', degenen die plaatsvervangend duidelijk maken wie er de baas is en wie dat heeft te accepteren) en wie onderaan de rangorde bungelt. Om het ingewikkelder te maken heb je meestal ook nog allerlei subgroepjes en verbondjes die zich onderling op talloze manieren verhouden en waarvan leden zich ten opzichte van elkaar proberen te bewijzen.

Al met al maakt dat het nogal ingewikkeld om te voorspellen wie in welke setting gepest gaat worden. Het enige wat enigszins helpt is de vuistregel dat je bij twijfel het beste zoveel mogelijk hetzelfde kunt doen als de meerderheid, maar dat vooral niet te krampachtig moet laten overkomen. Meegaan met de algemene tendens dus, en steunen wie de macht heeft of wie die waarschijnlijk op korte termijn gaat overnemen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:24

Ik zou nooit willen aanraden in de grijze massa mee te gaan.
Ja, ik ben gepest, but I took it with pride.
Ik ben wie ik ben en ben er trots op in plaats van mijn eigen wezen uit te vlakken omwille van de lieve vrede.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:56

Nou, sorry maar in mijn ervaring is het nooit verbazend wie er gepest wordt. Ik betrok hun er overigens juist altijd bij, vaak meer mijn soort terwijl ik zelf juist veel vrienden had.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:51

In mijn ogen wordt je ook niet gepest vanwege enkel en alleen je uiterlijk. Ik heb op verschillende scholen gezeten en overal was wel een andere sfeer en omgang. Zelf heb ik altijd wel maling overal aan gehad en zelf gekozen met wie ik omging. Kleding was soms een ander verhaal, maar ik denk dat het was omdat ik zoekende was en dan de meningen van anderen wel kon gebruiken.

Op het laatst ging ik naar een Mavo waar er echt groepjes waren. Dat vond ik wel moeilijk, want ik rol graag overal een beetje tussendoor. 1 meisje werd wel gepest, maar ik zat met haar in de bus, dus deed daar niet aan mee en heb ook weleens gezegd; kappen nou. Volgens mij lieten ze haar toen wel aardig met rust en heeft niemand mij er op aangekeken dat ik wel met haar praatte.

Zelfde als dat ik niet dronk/drink. Dan haalde iemand een meter bier en werd voor mn neus gezet. Ze hebben vast weleens een banketstaaf grapje gemaakt, maar til ik echt mn neus voor op. Deed en doet me niks, mijn leven, mijn keus. En dat werd ook wel geaccepteerd gewoon.
Zelfde als dat ik hele avonden stond te dansen zoals ik dat lekker vind. Vorige week nog op een familie feestje. Iemand moet beginnen en ik hou van dansen.

Ik kan me dus ook echt zo moeilijk voorstellen dat je helemaal een naam wil hebben en aandacht voor het gender neutraal zijn, als je je daar goed bij voelt. Er is toch nog iets mis, als je daar aandacht voor wilt?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:31

Geryon schreef:
Nou, sorry maar in mijn ervaring is het nooit verbazend wie er gepest wordt. Ik betrok hun er overigens juist altijd bij, vaak meer mijn soort terwijl ik zelf juist veel vrienden had.


Mijn soort :o?

Er zijn rete doorsnee kinderen die gepest worden omdat hun broer/zus (hoe heet dat eigenlijk in het genderneutraals) gepest is of wordt, dus treiter je automatisch ook de ander :roll:

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:23

Je wordt gepest over gedrag, je hebt bv rare kleren aan en de pest is begonnen....de eerste reaktie is dan bepalend...kan zelfs zijn dat je de popi wordt en iedereen mee gaat doe en je hebt een trent gezet.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:50

oomens schreef:
Dat bedoelde ik dus ook. Je moet in je sociale omgeving voldoende 'credits' hebben opgebouwd voordat bepaald gedrag getolereerd wordt.


Maar dat blijkt niet echt te zijn hoe het werkt. Veel bepalender is hoe de groep zelf werkt. In sommige groepen is de sfeer zo onveilig en onprettig dat je uberhaupt geen credits krijgt en je bijvoorbeeld ook nooit een fout goed kunt maken.
In andere groepen krijg je die kansen juist wel, ook zonder dat je wat hebt opgebouwd.

Pesten heeft ook lang niet altijd uberhaupt iets met de slachtoffers te maken - het kan ook gaan om iets dat vooral nut heeft als gezamelijke actie. (Samen pesten schept onderlinge verbondenheid, en dan is dat wat men zoekt. Het slachtoffer heeft daar eigenlijk niets mee te maken behalve op het verkeerde moment binnen het vizier te vallen.)

Citaat:
Dat is trouwens ook nog zo'n ding. Er wordt heel erg de nadruk gelegd op de gevolgen van pesten voor de slachtoffers, maar het is in wezen heel normaal sociaal gedrag.


Het is in zoverre 'normaal' dat het een veelvoorkomend patroon is in niet goed functionerende groepen. Maar da's ongeveer net zo als zeggen dat weven of schrapen bij paarden normaal gedrag is om verveling te verdrijven.

Citaat:
Al met al maakt dat het nogal ingewikkeld om te voorspellen wie in welke setting gepest gaat worden.


Dat wekt de indruk dat het erg willekeurig is, maar toch is dat niet zo. Als je als groep inzet op een veilige, inclusieve plek met respect voor elkaar en het uitpraten van problemen, dan neemt pesten af. Als er veel chaos is, en er niet getracht wordt om actief een positieve sfeer te creeren, dan neemt pesten toe.
Je kunt inderdaad niet altijd precies voorspellen wanneer het misgaat of wie dan de slachtoffers zijn, maar het is ook geen random balletjes trekken bij de loterij, er is echt wel heel wat over te zeggen of niet.

Citaat:
Het enige wat enigszins helpt is de vuistregel dat je bij twijfel het beste zoveel mogelijk hetzelfde kunt doen als de meerderheid, maar dat vooral niet te krampachtig moet laten overkomen.


In een onveilige groep is dat helaas vaak het minst risicovol (en tel je zegeningen als dat een keuze is - dat je dus inderdaad hetzelfde kunt doen als de meerderheid - wat de reden is dat bepaalde dingen vaak de aandacht trekken: leerproblemen, motorische onhandigheid, huidskleur, stotteren, zijn bijvoorbeeld dingen die je niet kunt verbergen en die je dan dus doen opvallen in een groep die een slachtoffer zoekt. Vrijwel letterlijk een slacht-offer: een individu wiens welbevinden wordt opgeofferd om de onzekerheid binnen de groep mee te bezweren.

In een veilige groep geldt dat gelukkig niet.

(En nog een puntje over macht: bijna geen enkele groep, behalve verzamelingen als buurtbewoners, zijn groepen zonder leiding. In vrijwel alle settings, school, werk, sportclubs etc, is de 'groep' een bewuste constructie, met bovendien iemand die de leiderschapspositie automatisch toebedeeld heeft gekregen: de docent, de werkgever / manager, de trainer. Als het om pesten gaat, zie je dan ook heel vaak dat er daarin wat schort: dat die bovenlaag onduidelijke signalen uitgeeft, of misschien zelf wel onbewust mensen afkeurt of uitsluit, of onzeker is. Er wordt makkelijk gedacht dat een leerkracht alleen voor het lesgeven is, en een trainer alleen voor het trainen - maar zij zijn door hun positie onvermijdelijk iemand op wie de groepsleden letten, en als brave kuddedieren nemen we hun houding (en ook hun onzekerheden) over. )

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:59

Sizzle schreef:
Geryon schreef:
Nou, sorry maar in mijn ervaring is het nooit verbazend wie er gepest wordt. Ik betrok hun er overigens juist altijd bij, vaak meer mijn soort terwijl ik zelf juist veel vrienden had.


Mijn soort :o?

Er zijn rete doorsnee kinderen die gepest worden omdat hun broer/zus (hoe heet dat eigenlijk in het genderneutraals) gepest is of wordt, dus treiter je automatisch ook de ander :roll:


Ja, meer mijn soort mens (waar ik het goed mee kan vinden bedoel ik) dan die anderen zijn, is dat zo raar? :P

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:03

Haha, geen idee het raar is maar ik snapte de formulering niet.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:58

Shadow0 schreef:
Maar dat blijkt niet echt te zijn hoe het werkt. Veel bepalender is hoe de groep zelf werkt. In sommige groepen is de sfeer zo onveilig en onprettig dat je uberhaupt geen credits krijgt en je bijvoorbeeld ook nooit een fout goed kunt maken.
Ook in die groepen zijn er mensen van wie fouten wel geaccepteerd worden omdat ze zich al bewezen hebben. Oké, het is voor nieuwkomers of afwijkenden moeilijker om zich daar binnen te vechten, maar het is zeker mogelijk om status en een positie te hebben binnen dat soort groepen en om die te behouden of zelfs te versterken.
Citaat:
Pesten heeft ook lang niet altijd uberhaupt iets met de slachtoffers te maken - het kan ook gaan om iets dat vooral nut heeft als gezamelijke actie. (Samen pesten schept onderlinge verbondenheid, en dan is dat wat men zoekt. Het slachtoffer heeft daar eigenlijk niets mee te maken behalve op het verkeerde moment binnen het vizier te vallen.)
Precies. Pestgedrag heeft dus ook gewoon positieve effecten. Het versterkt de groepsidentiteit, maakt duidelijk waar de grenzen daarvan liggen, wie of wat daarbinnen vallen en wat voor gedrag of eigenschappen minder gewaardeerd worden binnen de groep. Het bevestigt op die manier de samenhang en de bestaande structuren.

Citaat:
Het is in zoverre 'normaal' dat het een veelvoorkomend patroon is in niet goed functionerende groepen. Maar da's ongeveer net zo als zeggen dat weven of schrapen bij paarden normaal gedrag is om verveling te verdrijven.
Wat maakt dat je die groepen als 'niet goed functionerend' bestempelt? Of bedoel je 'niet op een manier die ik wenselijk acht'? Je zegt dat er vaak een zekere negatieve sfeer ervaren wordt in dergelijke groepen, maar is dat iets wat door alle groepsleden zo ervaren wordt of vooral door degenen die erbuiten vallen? Op de werkvloer zijn bijvoorbeeld degenen die bij vertrouwenspersonen klagen over de sfeer vaak degenen die zelf het slachtoffer zijn, en niet degenen aan wie het voorbijgaat of die zelfs de aanstichters zijn.
Als een situatie echt ontspoort in een alles-tegen-iedereen-situatie, dan kun je veilig stellen dat een groep niet functioneert, maar is dat ook zo wanneer er sprake is van een beperkte, zelfregulerende mate van pestgedrag? Net genoeg om de grenzen, uniformiteit en samenhang van de groep te versterken, maar niet zoveel dat het te veel energie kost?
Citaat:
In een onveilige groep is dat helaas vaak het minst risicovol (en tel je zegeningen als dat een keuze is - dat je dus inderdaad hetzelfde kunt doen als de meerderheid - wat de reden is dat bepaalde dingen vaak de aandacht trekken: leerproblemen, motorische onhandigheid, huidskleur, stotteren, zijn bijvoorbeeld dingen die je niet kunt verbergen en die je dan dus doen opvallen in een groep die een slachtoffer zoekt.
Dat is inderdaad een nadeel als je zo'n probleem hebt. Is het dan ook metreen een nadeel voor (het functioneren van) de groep als geheel? Of om terug te komen op het topiconderwerp: functioneert de maatschappij als geheel slechter wanneer er níet speciale neutrale wc's komen (of bestaande wc's gemengd worden) en wanneer reizigers wél nadrukkelijk als 'dames en heren' worden aangesproken? Is dat laatste een probleem voor de groep als geheel of vooral voor de minderheid die het betreft?
Net als bij het pesten zou je ook hier kunnen zeggen dat het de samenhang binnen de meerderheidsgroep kan vergroten door zich af te zetten tegen de 'buitenstaander'. In dit geval: dat de rest zich méér man en méér vrouw kan voelen door zich af te zetten tegen degenen die dat gevoel juist minder of niet hebben.
Citaat:
(En nog een puntje over macht: bijna geen enkele groep, behalve verzamelingen als buurtbewoners, zijn groepen zonder leiding. In vrijwel alle settings, school, werk, sportclubs etc, is de 'groep' een bewuste constructie, met bovendien iemand die de leiderschapspositie automatisch toebedeeld heeft gekregen: de docent, de werkgever / manager, de trainer. Als het om pesten gaat, zie je dan ook heel vaak dat er daarin wat schort: dat die bovenlaag onduidelijke signalen uitgeeft, of misschien zelf wel onbewust mensen afkeurt of uitsluit, of onzeker is. Er wordt makkelijk gedacht dat een leerkracht alleen voor het lesgeven is, en een trainer alleen voor het trainen - maar zij zijn door hun positie onvermijdelijk iemand op wie de groepsleden letten, en als brave kuddedieren nemen we hun houding (en ook hun onzekerheden) over. )
Ja, de boven de groep geplaatste leiding kan daarin een rol spelen, maar dat kan er ook een zijn waarbij je de groep zichzelf grotendeels laat reguleren en alleen de grootste excessen probeert te voorkomen. Kortgezegd: als wiskundedocent houd je je niet te veel bezig met wat er tussen je lessen door in de groep voorvalt zolang dat je wiskundelessen niet belemmert en er zich geen al te grote misstanden voordoen. Als voetbaltrainer grijp je niet te hard in wanneer steeds dezelfde persoon als laatste wordt gekozen, zolang (de rest van) het team er niet minder door gaat presteren en netjes zijn wedstrijden wint.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:30

oomens schreef:
Ook in die groepen zijn er mensen van wie fouten wel geaccepteerd worden omdat ze zich al bewezen hebben. Oké, het is voor nieuwkomers of afwijkenden moeilijker om zich daar binnen te vechten, maar het is zeker mogelijk om status en een positie te hebben binnen dat soort groepen en om die te behouden of zelfs te versterken.


Het is mogelijk om binnen een bepaalde groep (tot op zekere hoogte) je positie te versterken en behouden, alleen dat gebeurt dus niet op basis van 'credits' - dat is een rationalisatie die erbij verzonnen wordt maar vaak niet blijkt te kloppen. Dat is ook wat een belangrijk verschil kan maken: in groepen waar men op een andere manier met elkaar omgaat, kun je dus ook van mening verschillen en elkaar bijvoorbeeld alsnog wel respecteren of waarderen om andere zaken. Of bedenken 'we passen nu niet meer bij elkaar, maar we hebben ook veel positiefs samen meegemaakt' en dat blijven waarderen.

In groepen waar veel gepest wordt, is die mogelijkheid er niet. Lig je eruit dan lig je er meteen helemaal uit, en word je met een beetje pech tot de grond toe gelijk gemaakt. Geen credits.

Citaat:
Precies. Pestgedrag heeft dus ook gewoon positieve effecten. Het versterkt de groepsidentiteit, maakt duidelijk waar de grenzen daarvan liggen, wie of wat daarbinnen vallen en wat voor gedrag of eigenschappen minder gewaardeerd worden binnen de groep. Het bevestigt op die manier de samenhang en de bestaande structuren.


Maar wel op een penny-wise, pound-foolish manier: uiteindellijk is de situatie namelijk onveiliger, onproductiever en schadelijker voor iedereen in de groep (en wellicht ook nog voor omstanders.) En is iedereen minder gelukkig, ontwikkelen ook de mensen aan de dominantere kant minder vriendschappen, hebben ze minder mogelijkheden tot intrinsiek gemotiveerd gedrag, hebben minder de kans om zich te ontwikkelen.

Dus het is niet op zich gunstig, maar hooguit een coping mechanisme voor een onveilige situatie die enigzins werkt op de korte termijn, nauwelijks op de langere, maar waar men zichzelf niet altijd uit kan halen.

Citaat:
Op de werkvloer zijn bijvoorbeeld degenen die bij vertrouwenspersonen klagen over de sfeer vaak degenen die zelf het slachtoffer zijn, en niet degenen aan wie het voorbijgaat of die zelfs de aanstichters zijn.


Maar de werkvloer waar dat soort dingen spelen zijn vrijwel altijd objectief minder productief, minder creatief, en minder in staat om veranderende situaties goed op te vangen. Het ziekteverzuim en de doorloop is hoger, de kwaliteit van het werk slechter. Dat gaat dus niet alleen de mensen aan die dat melden bij de vertrouwenspersoon (overigens, vanwaar zo'n term als 'klagen'? Daarmee geef je het toch direct een negatieve lading?) maar de hele afdeling.

Bij medisch falen met dodelijke afloop blijkt na onderzoek dat een slechte sfeer vaak onderdeel is van het probleem dat tot dat overlijden heeft geleid: slechte overdracht, slecht naar elkaar luisteren, elkaar zelfs dwars zitten... in die situaties kost het letterlijk levens.

(En ook een techbedrijf heeft ooit geexperimenteerd met een beleid waar steeds de 10% slechtstpresterende programmeurs eruit gezet werden, om motivatie te creeren en mensen aan te zetten tot betere prestaties. De uitkomst was, niet zo verrassend, dat de prestaties gigantisch kelderden, dan mensen het vooral druk hadden met elkaar te saboteren, elkaars dingen af te pakken, slordige en snelle oplossingen te vinden omdat ze daarmee in elk geval eventjes beter uit de cijfers kwamen dan daarvoor, nuttige informatie voor elkaar verborgen, en dat er een boel mensen overspannen raakten. De kwaliteit van het product ging gigantisch omlaag.)

Citaat:
Dat is inderdaad een nadeel als je zo'n probleem hebt. Is het dan ook metreen een nadeel voor (het functioneren van) de groep als geheel? Of om terug te komen op het topiconderwerp: functioneert de maatschappij als geheel slechter wanneer er níet speciale neutrale wc's komen (of bestaande wc's gemengd worden) en wanneer reizigers wél nadrukkelijk als 'dames en heren' worden aangesproken?


Wat betreft de wc's denk ik vooral dat de onnodige opsplitsing vooral leidt tot inefficient gebruik van de ruimte. De verregaande genderisering heeft daadwerkelijk negatieve gevolgen voor onze maatschappij, op allerlei vlakken. Op vlak van criminaliteit, gezondheid, sociale stabiliteit: grotere interne ongelijkheid beperkt mogelijkheden voor veel mensen (mannen, vrouwen en non-binary mensen.) Het veranderen van de aanhef is op zich niet genoeg om dat tij te keren uiteraard - maar een klein beetje minder nadruk op manvrouwverschillen zou ons als maatschappij zeker ten goede komen ja.

Citaat:
In dit geval: dat de rest zich méér man en méér vrouw kan voelen door zich af te zetten tegen degenen die dat gevoel juist minder of niet hebben.


Ik kan me werkelijk niet voorstellen waarom je dat zou willen. Hoe fragiel is iemands gevoel voor eigenwaarde als men het nodig zou hebben om anderen uit te sluiten, alleen maar om je meer man of meer vrouw te kunnen voelen?

Citaat:
Ja, de boven de groep geplaatste leiding kan daarin een rol spelen, maar dat kan er ook een zijn waarbij je de groep zichzelf grotendeels laat reguleren en alleen de grootste excessen probeert te voorkomen.


Dan ben je in de meeste gevallen een beroerde professional die zijn/ haar werk niet goed doet. Als je als leerkracht denkt dat het niet je taak is om werkelijk een goed onderwijsklimaat te scheppen maar alleen maar 'de excessen te voorkomen' dan is dat echt een beroerde taakopvatting. Idem voor managers. Toewerken naar een verbeterd vermogen om inderdaad samen problemen op te lossen is natuurlijk heel zinnig! Maar dat bereik je niet door alleen maar excessen te voorkomen. (Zoals je een paard niet tot verfijnde dressuur kunt brengen door alleen de excessen te corrigeren.)

Citaat:
Kortgezegd: als wiskundedocent houd je je niet te veel bezig met wat er tussen je lessen door in de groep voorvalt zolang dat je wiskundelessen niet belemmert en er zich geen al te grote misstanden voordoen. Als voetbaltrainer grijp je niet te hard in wanneer steeds dezelfde persoon als laatste wordt gekozen, zolang (de rest van) het team er niet minder door gaat presteren en netjes zijn wedstrijden wint.


Dat zeg ik: beroerde taakopvatting. En we krijgen die kosten over het algemeen ook terug, zeker bij de jongeren die door een dergelijke gemakzuchtige opstelling van de docenten uit het onderwijs vallen - maar ook omdat de overige klasgenoten dus ook niet leren hoe ze beter en constructiever met elkaar om kunnen gaan, omdat de docent (bij uitstek degene met meer ervaring en kennis dan de jongeren) zich er niet mee bemoeit. Ik bedoel - als je toch geen zin hebt om jongeren wat nuttigs te leren, word dan gewoon geen leerkracht lijkt me.

En bij de voetbaltrainingen lijkt het winnen van wedstrijden me niet eens het hoofddoel: uiteindelijk spelen verreweg de meeste mensen voetbal als hobby. (Maar voor zover ik weet benadrukken ook trainers van professionele teams juist teamwork, omdat het een teamsport is en samenwerking betere prestatie oplevert.)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 01:31

Normaal met elkaar omgaan begint al thuis en niet pas op school natuurlijk.

Gewoon een beetje pesten is best gezond denk ik. Broertjes en zusjes pesten elkaar ook in verschillende mate. Zelf pest ik mensen weleens, maar geloof mij maar dat dit dan een goed teken is en iedereen dat ook begrijpt. Je moet wel wat kunnen hebben, anders ben ik te grof, maar ik voel dat gelukkig wel aan.

Ik ben jaren vrijwilliger geweest bij een voetbalclub en daar hebben we toen kanjer training gehad. Daar leerde je over type kinderen en trainers bijvoorbeeld en hoe daarmee om te gaan.

Nu heeft mijn zoon een tijd Leraar Engels gestudeerd en die opleiding is best beroerd. Zeker tegenover andere Hbo opleidingen, want daarvoor heeft hij fysio gedaan aan dezelfde Hogeschool en die was echt beter van kwaliteit en de mensen van betere mentaliteit.

Zelf heb ik op meerdere scholen gezeten en genoeg meegemaakt met onderwijzers. Onze zoon is heel anders, maar ook weleens met een onderwijzer van hem een aanvaring gehad. Volgens mij doen ze het niet allemaal om de goede reden en zijn er veel niet jong geweest of hebben ze een slecht geheugen.
Ik kreeg als hulpmoeder altijd de lastige jongens mee, want ik kon daar juist beter mee, dan met die zogenaamd, poeslieve meisjes.

We leven in een rare wereld. Je mag niet eerlijk zijn. Als je mening wordt gevraagd, moet je die afgepast geven of liegen. Op heel veel dingen rust een taboe. Ik roep al jaren dat het beter zou zijn, dat we gewoon open konden praten over alles en eerlijk zouden zijn.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:52

Gewoon pesten bestaat niet, pesten is pesten..en als broertjes elkaar pesten, huilt er altijd 1 en in een gezond gezin nemen de opvoeders hier een opvoedende taak in...
Op school gebeurd dit niet en op de werkvloer ook niet....ooit al eens gepibliceerd dat pestgedrag hoofdzakelijk door management gebeurd, de directe chef of hoofd onderneming zelf.en zelfs de docent of in medewerking met de docent, een heel,kwalijke zaak..en dat is niet zomaar beetje gezond pesten.

Humor met iemand oo leuke gevatte manier in de malimg nemen zou je als een gezonde pest kunnen zien waar slachtoffer ook humor van kan inzien.

Anders is pesten altijd pesten en altijd bedoelt om de ander te vernederen, beldigen, te pijnigen, buiten te sluiten en dwars te zitten in zijn functioneren!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:06

Ik denk dat hier even pesten en plagen door elkaar word gehaald.
Pesten is altijd negatief, plagen is leuk, dat vind zowel degene die plaagt als die geplaagd word.
Maar het kan dicht bij elkaar liggen en daar moet je voor waken.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:08

Dat klopt, is een wezenlijk verschil, maar dat zie je tussen goede relaties onderling. Die plank slaat dan ook altijd raak.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:28

superpony schreef:
Indestal, dat hoor ik van mn moeder ook.

Dan blijft het wel apart dat er voor vrouwen broeken werden geintroduceerd en geen rokjes voor mannen bijvoorbeeld. Wat is daarin toen destijds het verschil geweest?
Een vrouw mag wel stoer zijn, maar een man niet zwak? In de zin van lijken op het zwakke geslacht?


Het is ontstaan uit de wens van vrouwen die graag broeken willen dragen. Ik vraag me af hoe veel mannen er graag een rok willen dragen. Vooral onder de kinderen, rokken zijn vet onhandig bij spelen, broeken geven veel meer vrijheid. Hoewel ik gek ben op rokjes en jurkjes draag ik het liefst een broek omdat me dat meer vrijheid geeft in hoe ik kan zitten en bewegen

denk ik

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:45

Is ontstaan door de flowerpower in de jaren 60 toen alles ineens vrijer werd en de vrouwen emancipatie in opmars kwam...in vogelvlucht....de anticonceptiepil, Roken, drank in publieke plaatsen met veel rock muziek, 5 pocket uit Amerika naar Europa...de vrijer wordende vrouw in de jaren 70 die zich in de grote steden durfde los te maken van het conventionele en pas in de jaren 80 werd het als algemeen beschouwd om als modebeeld dagelijks desnoods in broek te lopen. Dat was echt de spijkerbroekentijd...

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:53

Maar waarom geen rokken voor mannen was de kern van de vraag.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:59

Omdat rokken belachelijk onhandig zijn... waarom zou je dat willen :')