Genderneutraal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 11:08

Ik heb genoeg mannen in rokken gezien. Mijn neef liep ook in eentje, tot groot ongenoegen van oma. Want ja, da kon nie :n Een kerel in een rok.

Wat te denken van schotse mannen? De echte rok dragers hebben er nog eens niks onder. Lekker "fris" in de winter :brr:

Maar weten wij wat er binnenshuis allemaal gebeurt? Er zullen vast wel mannen in huis rond lopen zoals zij zich graag zouden kleden. Een enkeling waagt zich zo ook buiten de deur. Ga maar eens kijken bij iets als parkpop. Voor het eerst dat ik veel mannen in lange en korte rokken heb zien lopen. Elf fantasy fair idem, alle roodkapjes die ik zag bleken man <<) Zelf met baard. :)) Da's wel ff wennen.

En ja, rokken zijn helemaal niet praktisch. Behalve als je nodig moet plassen. :D

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:16

Cer schreef:
Omdat rokken belachelijk onhandig zijn... waarom zou je dat willen :')


Nou precies! Dat was dus ook mijn conclusie. Schotten zijn daarin wel volhardend moet ik zeggen, maar wat het 'voordeel' is, is me onduidelijk. Die lange arabische gewaden kan ik nog wel enigszins begrijpen

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 11:32

De schotten zeggen dat alleen echte mannen een kilt dragen. De broekdragers zijn mietjes :D

Maar de arabieren willen er nog wel eens een dunne broek onder dragen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:04

Om nog even op het met poppen spelen terug te komen. Het is wel duidelijk dat Bokt voornamelijk door vrouwen wordt bezocht die geen flauw idee hebben waar jongens nou werkelijk mee spelen. Ik heb, net als de meeste jongens, altijd met poppen gespeeld. Of denken jullie dat cowboys en indiaantjes, soldaatjes en playmobiel geen poppen zijn? In mijn tijd, een jaar of veertig geleden, had je dan ook nog action man poppen, waar we volop mee speelden. En ik speelde er niet alleen mee, ik maakte er ook kleren voor op de naaimachine van mijn moeder.

Het grappige is, dat er hier van bovenaf heel sterk opgedragen wordt hoe kinderen met hun speelgoed moeten spelen. De mening hier overheerst dat als je een kind poppen geeft, dat het kind dan gaat zitten tutten met die poppen. Terwijl dat kind natuurlijk net zo goed een UFC fight tussen die poppen kan organiseren. Kinderen kunnen namelijk heel goed verzinnen wat ze zelf leuk vinden als speelvorm en het speelgoed dat ze hebben passen ze daar echt wel bij aan, in de plaats van dat ze hun spelvormen bij hun speelgoed aanpassen...

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:50

Karl66 schreef:
Het grappige is, dat er hier van bovenaf heel sterk opgedragen wordt hoe kinderen met hun speelgoed moeten spelen.


Klopt, dat is een van de nadelen van specifiek speelgoed in combinatie met sturende reclames: het maakt de ruimte om creatief te spelen met allerlei speelgoed kleiner, doordat het veel details invult. (En trouwens ook omdat het speelgoed zelf bepaalde dingen onmogelijk of mogelijk maakt: poppen om aan te kleden kunnen vaak niet eens staan, action figures zijn vaak zo versmolten en gesloten van vorm dat je er helemaal niet veel voor kunt maken, zelfs al zou je willen. Dat is bovendien meer toegenomen door de loop van de tijd, en ook met een bekend doel: het uitsluiten van andere manieren van spelen, zodat mensen meer speelgoed kopen. Dat heeft dus echter wel bepaalde nadelen.)

Citaat:
Kinderen kunnen namelijk heel goed verzinnen wat ze zelf leuk vinden als speelvorm en het speelgoed dat ze hebben passen ze daar echt wel bij aan, in de plaats van dat ze hun spelvormen bij hun speelgoed aanpassen...


Dat is een heel tegenstrijdig idee eigenlijk: dat we hoeven ons niet druk te maken hoe we kinderen beinvloeden, want ze 'kunnen echt wel zelf [...]' En tegelijkertijd sturen we ze toch naar school.

Maar uiteindelijk is het gewoon niet waar. Kinderen kunnen dat voor een groot deel helemaal niet zelf. Kinderen beginnen namelijk met een flinke informatie-achterstand. Kinderen zijn bij uitstek gericht op het in zich opzuigen en eigen maken van wat ze om zich heen zien, ze reproduceren dat en veranderen dat, maar het begint voor een heel groot deel met input uit de omgeving. En als je die input beperkt, bijvoorbeeld op grond van gender, dan ontzeg je ze dus ook een deel van de mogelijkheden om te experimenteren, nog voor ze uberhaupt weten of iets leuk is.

Fantasie en spelen verschijnen niet uit het niets, het vormt zich op grond van verhalen, verwachtingen, ervaringen, naar wat kinderen zien bij volwassenen en oudere kinderen. Wat ze niet zien gaan ze over het algemeen niet zelf bedenken.

En ja, als je dan een ruim aanbod van bv verhalen en indrukken hebt gehad, dan is het redelijk mogelijk om buiten de grenzen van speelgoed te gaan. (Niet meer dan redelijk mogelijk overigens, omdat speelgoed vaak vanuit marketing-oogpunt bewust beperkt wordt in de mogelijkheden. Ontzettend veel speelgoed is ontzettend saai en maakt creatief spel actief lastiger.)

Maar dat begint dus al met een redelijk aanbod van die verschillende verhalen en indrukken, en de ruimte om te mogen experimenteren. "Daar is het niet voor bedoeld" is iets wat veel volwassenen met regelmaat tegen kinderen zeggen, en soms hebben ze daarin het volste gelijk van de wereld (nee, drinkglazen zijn geen materiaal om torens van te bouwen, en nee, je mag geen poppetjes knippen in een leesboek) maar soms laten we ons juist ook als volwassenen makkelijk verleiden om de regels van de marketing over te brengen aan kinderen ('barbies zijn toch niet om mee te vechten' etc.)

Dus het lijkt me meer dan redelijk dat we daarbij kritisch blijven op partijen die daarin graag willen manipuleren, en daarbij ook in onze volwassenenmaatschappij regelmatig dingen blijven bevragen en soms veranderen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:10

Deed vaak zat vechtspelletjes met de poppen onder spelen met vriendinnetjes.....geen ouder die daar wat van zei...Ik denk dat je zelf te stereotyp denkt en automatsch verwacht dat anderen dat nog meer doen...

2 zussen, de een ravot en de ander tut met de hoge hakken van mamma en alles moet roze....beide meiden worden nergens in gestuurd...jawel ik ken ze...verbazend hoe snel kinderen zelf beslissen wat ze leuk vinden en zeker als al op kinderdagverblijven de keuze krijgen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:15

Wij hadden Mask poppetjes, en een
Hometrainer.....je wilt niet weten hoeveel maskmannetjes scheef afgeslepen hoofdjes hadden bij ons :o
Ze deden het ook goed aan een vishengel :))
Psychopaten in de dop _O-

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:16

Haha....heerlijk....bij ons werd er ook veel vermoord hoor... :P

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:19

Ik heb een foto van mijn dochter die haar pop aan het waterboarden is :')




(Nee ze weet nog niet wat dat is).

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:21

En haalt pop op tijd adem? :D

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:25

Indestal schreef:
Deed vaak zat vechtspelletjes met de poppen onder spelen met vriendinnetjes.....geen ouder die daar wat van zei...

Dat is mooi, maar wat voor jou geldt hoeft niet voor iedereen te gelden.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:30

:D

Indestrak, toen ik het zag vroeg ik me af of de bedenker ervan ook kinderen had en toen ineens dacht..... :)* ....dat kan ik verkopen.

Sorry....enorm off-topic O:)

Ik heb wel een on-topic voorbeeld van hokjesdenken.
Wij hebben (helaas) een andere auto gekocht vorige week nadat mijn oudje het loodje legde. Ik ben hier en daar samen met mijn kind wat gaan proefrijden en heb er uiteindelijk 1 uitgezocht. De eerste vraag was: wil u man niet proefrijden?
Ik: nee dat kan niet
Hij: heeft hij dan zoveel vertrouwen?
Ik: hij heeft geen rijbewijs.
Hij:........(stilte)....niet meer?
Ik: nee gewoon niet, nooit gehad.
Hij: *verwarring spreekt boekdelen*
Ik: ik wil er ook graag een trekhaak aan.

Bij het tekenen van het contract heeft hij dan sociaal geaccepteerd een rondje meegezeten zodat de verkoper tenminste rustig kon slapen. _O-

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:31

Shadow0 schreef:
Indestal schreef:
Deed vaak zat vechtspelletjes met de poppen onder spelen met vriendinnetjes.....geen ouder die daar wat van zei...

Dat is mooi, maar wat voor jou geldt hoeft niet voor iedereen te gelden.


Huh, is het juist niet genderneutraal dat we accepteren dat niet iedereen hetzelfde is :o?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 06:14

Karl66 schreef:
Of denken jullie dat cowboys en indiaantjes, soldaatjes en playmobiel geen poppen zijn? In mijn tijd, een jaar of veertig geleden, had je dan ook nog action man poppen, waar we volop mee speelden.


Mijn broer en vriendjes hadden He manpoppen, 1 had het kasteel en mn broer had He man zelf met 1 van die beesten.

https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 07:19

Indestal schreef:
Ik denk dat je zelf te stereotyp denkt en automatsch verwacht dat anderen dat nog meer doen...

Dit inderdaad....

het zoeken van problemen die er niet in die mate zijn, het bedenken van eventuele situaties die voor zouden kunnen komen (terwijl het gros van de mensen deze niet eens bedenkt) en wellicht het wereldbeeld dat iedereen behalve... echte enorm intolerant is...
zoiets...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:10

Ik had een cowboy pak met pistool, eentje die heel echt leek :)) zou nu niet meer kunnen...een zware zilverkleurige :D samen met mijn buurmeisje en we hadden een hut gebouwd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:42

Ik ben van 74 en heb alleen maar broeken, met name spijkerbroekjes gehad vanaf net na babytijd. Mijn moeder droeg toen ook al jaren jeans. Die had vroeger wel rokken, maar er altijd een hekel aan gehad, dus was voor haar echt een verademing.

Onze zoon had inderdaad ook veel actiefiguren, dus poppen. Action mannen, Spiderman etc. Maar er zit wel een verschil tussen een pop als je baby/kindje zien en zo verzorgen, wat veel meiden doen, dan actief spel ermee spelen.

Bij ons was gewoon het verschil, dat hij geen zus(je) had om mee samen te spelen. Hij vroeg speelgoed, maar kwam er bij vriendjes wel mee in aanraking, die wel zusjes hadden en dat was prima. Ik heb toen wel mijn oude wandelwagen gepakt met een pop, maar toen stopte hij daar mn moeders hondje in.

Er zit vaak wel verschil tussen mannen en vrouwen op meerdere gebieden. Maar een hele grote groep mensen zitten dichtbij het andere geslacht.
Toch denk ik dat ook veel ontwikkeling is. Mijn vader was handig en legde mij veel uit, liet me helpen etc. Mijn moeder is jong haar vader verloren, dus heeft ook vaak dingen zelf opgelost wat zgn mannelijk was. Ik ben dus aardig handig.
Maar mijn man is handiger. Alleen een groot deel komt ook door zijn technische opleiding en werk. Hij had de interesse en handigheid, maar zo handig zijn, is ook ontwikkelt en kan volgens mij bij iedereen met die interesse.
Hoewel ik wel vaak denk dat ik als vrouw bepaalde klussen anders zou benaderen en oplossen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:16

Ga waarschijnlijk nu half bokt.nl over me heen krijgen maar dat boeit me ff niet.

WAAR MAKEN JULLIE JEZELF IN GODSNAAM ALLEMAAL DRUK OM?!?!?!?!?!

Jeetje zeg, zit hier echt met open mond te lezen waar jullie je allemaal druk om kunnen maken, kinderkleding speelgoed wc's. Doe toch eens allemaal normaal joh!! Laat iedereen lekker zijn zoals ze willen zijn maar daar ga je toch niet de hele wereld voor op z'n kop zetten!! Ja ik vind het heel erg fijn dat er dames heren en kinderafdelingen zijn in winkels, dan weet ik namelijk waar ik moet zijn ipv de hele winkel door te lopen. Niet iedereen vind het leuk om te winkelen. En ik heb nog nooit iemand raar naar mij zien kijken terwijl ik op de herenafdeling shirts en broeken aan het passen was omdat mijn broertje toevallig hetzelfde postuur heeft als ik. Daarnaast is het misschien beter voor mensen om eens niet zo raar te reageren als er een vrouw bij de herenafdeling staat. En voor de mensen die transgender zijn, voel je niet zo op je tenen getrapt als iemand iets zegt wat je niet aan staat. Sorry hoor maar ik merk hier alleen maar dan mensen zichzelf de laatste jaren heel erg zielig vinden en dat ook willen uiten en de hele wereld moet maar meeleven en sympathiek zijn. Ik ben er klaar mee!

En daarbij de persoon die boos op mij word omdat ik hem/haar verkeerd aanspreek moet eerder zichzelf eens achter de oren gaan krabben.. Prima als jij niet tevreden bent met je geslacht en dat is dan heel erg vervelend voor je, maar mensen die zich wel prima voelen zoals ze zijn geboren kunnen daar niks aan doen.

Vind het echt heel erg dat je tegenwoordig niks meer kan zeggen of doen zonder dat je daar direct op aangevallen word (wat waarschijnlijk hierna toch gebeurd). Maar ik ga niet mee doen aan die gender bladiebla..

Nogmaals heb respect voor iedereen en als een dame zich meer als man voelt is dat prima en andersom ook. Nog ff en we moeten allemaal voortaan dezelfde kleding aan in unisex omdat mensen zich anders buitengesloten voelen sorry maar ik vind het echt belachelijk dat mensen hier ook echt serieus in mee gaan!! De wereld is echt met de dag en week raarder aan het worden!!

Zo ik heb mijn gal gespouwd laat die ban maar komen want dat was het wel waard!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:41

En voor zulke bijdrage heropen jij een topic van bijna 2 maanden oud?
Gaat het wel goed met je? :(:)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:25

bruintje123 schreef:
En voor zulke bijdrage heropen jij een topic van bijna 2 maanden oud?
Gaat het wel goed met je? :(:)


:')

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:27

Volgens mij maak jij je vreselijk druk over waar andere mensen zich druk over maken, waar je je zo overal druk over kan maken O:)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:30

Ik heb trouwens vandaag een situatie meegemaakt die me wel aan dit topic deed denken.
Mijn dochter had haar spiderman t-shirt en frozen schoenen aan. Vervolgens staat er een meisje van hooguit 4 zich vreselijk op te winden dat het echt niet kan, een meisje met een spiderman shirt. Het arme kind was helemaal alleen met haar frustratie want haar moeder zag het probleem ook niet echt :')
Ik ben blij dat mijn dochter het gewoon niet door had, die stond in trance naar waterverf te kijken.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:25

Jammer genoeg is mijn dochter ook zo. En daar had ik echt geen hand in, ben zo jongensachtig (af en toe) als een meisje maar kan/kon zijn. Maar ze zegt er dan niks over bij andere meisjes, maar ik vind dan ook dat je anderen in hun waarde moet laten.

Maar ze trek zelf absoluut niks jongensachtig aan... Zelfs broeken is een gevecht en kan alleen bij juiste argumentatie... Anders is het rokjes, jurkjes en nog meer rokjes... liefs met glitters en roze. :\ :x

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:01

[quote="CharmingS"]
[quote]

En voor de mensen die transgender zijn, voel je niet zo op je tenen getrapt als iemand iets zegt wat je niet aan staat. Sorry hoor maar ik merk hier alleen maar dan mensen zichzelf de laatste jaren heel erg zielig vinden en dat ook willen uiten en de hele wereld moet maar meeleven en sympathiek zijn. Ik ben er klaar mee![quote]




normaal zou ik op dit soort topics niet reageren maar dit haalt even het bloed onder m'n nagels vandaan.
Ik ben transgender, vrouw naar man. Ik zit bij het Vu voor mijn transitie en heb net mijn 2de gesprek gehad.
Stel je eens voor: je moet minstens 15 jaar kleren dragen die je absoluut haat, maakt niet uit voor wie het is bedoeld, kleren waar in jij je absoluut NIET fijn in voelt en waarin je het liefst nooit gezien wil worden. Mensen noemen je altijd hij/hem terwijl je een meisje bent, en je dat zelf weet. Daarnaast heb je al deze lichaamskenmerken waardoor je het niet uit kan staan om in de spiegel te kijken. Je kan niet douchen want dan word je geconfronteerd met je lichaam. Hier begin je je natuurlijk zwaar klote over te voelen en dat heeft een effect op de mensen om je heen. De mensen op school vinden je raar en beginnen je ermee te pesten.
En dat pesten gaat door nadat je bezig bent jezelf te worden, want het maakt blijkbaar niet uit wie je bent. Ben je niet zoals de rest dan wordt je keihard in je rug gestoken en voor de rest van je leven uitgescholden.
dit is zo'n beetje hoe het is om transgender te zijn.
Spoiler:
ik bedoel dit niet om een ruzie te beginnen maar om je gewoon iets meer te laten zien hoe het is om transgender te zijn

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 17:02

Kies jij zelf dan niet de kleren die je wilt dragen? En wat maakt kleren, ongeacht voor wie "bedoeld", een onprettig iets voor je? Wil je dan bloot rond lopen? (van mij mag je, heb niks tegen nudisten)

Snap eigenlijk niet echt waar het probleem ligt.
Je bent transgender zeg je, gaat van vrouw naar man, men spreek je al aan als man en dat vind je vervelend terwijl je je zelf wil laten "ombouwen" (akelig woord) Daarnaast heb je de lichaamskenmerken (de mannelijke?) En daar heb je een hekel aan. :?

Zelf ben ik niet-binair en vind dit een vreemd iets om te lezen. Ik draag wat lekker zit en kijk niet naar voor wie het bedoelt zou moeten zijn of kleur, lach als mensen mij met meneer aanspreken terwijl ik toch aan de buitenkant vrouw ben. Heb zeker geen hekel aan mijn lijf (nou ja die tieten mogen wel een aantal maten kleiner of helemaal weg, mij om het even) Ook geen probleem onder de douche of mij zelf in de spiegel te zien. (moet nodig afvallen dat wel weer >;) )
Ik heb wat ik heb en heb het leren accepteren en respecteren.

Als ik jou tekst lees heb ik heel erg het idee dat je je zelf niet accepteert noch respecteert noch eigenwaarde hebt. En ik betwijfel of dit gaat veranderen als je omgebouwd bent.
Heb je hier al eens hulp bij gehad? Is een echt oprechte vraag.
Je zult niet de eerste (en ook niet de laatste) zijn die na ombouwen zich toch nog niet goed voelt in het lijf wat men dan heeft. Hou dit goed voor ogen!