Attractiepark Slagharen sloopt huisjes met pony

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Attractiepark Slagharen sloopt huisjes met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:22

De pony's van attractiepark Slagharen gaan met pensioen. De dieren passen niet meer in de toekomstplannen van het park. De huisjes waar je een pony bij kan huren gaan tegen de vlakte en daarmee verdwijnt ook de plek voor de laatste pony's.

Volgens directeur Wouter Dekkers is er nog wel vraag naar de dieren. "We moeten helaas mensen teleurstellen. Maar die huisjes zijn de oudste die we hebben. Ze zijn op en gaan tegen de vlakte, dus was het voor ons ook tijd om eens goed naar het attractieparkgedeelte te kijken."

De grond waar de huisjes op staan, wordt gebruikt om het park uit te breiden.

Comeback

Het park staat in de geheugens van veel Nederlanders gegrift als Ponypark Slagharen, ondanks dat die naam al 25 jaar niet meer wordt gebruikt. Ook de pony's waren lange tijd weg, maar maakten in 2014 een comeback. Nu moeten ze toch definitief vertrekken.

Het park werd ook gebruikt door Zondag met Lubach, in een introductiefilm over Nederland voor de nieuwe Amerikaanse president.

Dekkers zegt tegen RTV Drenthe dat het welzijn van de pony's maar een kleine factor is in het besluit. "Je merkt wel dat er in de maatschappij steeds meer vragen over komen, net als bij het Dolfinarium. Maar we zien geen signalen die concreet over pony's gaan."

De laatste zestig pony's zijn er nog tot oktober. Daarna wordt er voor de dieren een nieuw huis gezocht.

Ik ben er nooit geweest maar is Slagharen hetzelfde als ponypark city?
Laatst bijgewerkt door purny op 01-08-17 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Attractiepark Slagharen sloopt huisjes met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:31

Nope, ponypark slagharen is echt wat anders dan ponyparkcity. De huisjes met pony bij het attractiepark gaan dicht. Van sluiting van ponyparkcity is geen sprake ;)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:34

Nee. In Ponypark City kun je als te grote en te zware paardenliefhebber nog steeds naar hartelust rondcrossen op zo'n sneu pony'tje nadat je een hele nacht in de rij hebt gestaan voor je speelgoedje. Maar ze staan gelukkig wel in de wei en krijgen goed te eten, dus hebben ze het daar hartstikke goed :roll:

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Attractiepark Slagharen sloopt huisjes met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:37

Vandaar. Ik heb even een stukje aangepast. Jammer dat ppc niet dicht gaat.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:58

MairiMacBran schreef:
Nee. In Ponypark City kun je als te grote en te zware paardenliefhebber nog steeds naar hartelust rondcrossen op zo'n sneu pony'tje nadat je een hele nacht in de rij hebt gestaan voor je speelgoedje. Maar ze staan gelukkig wel in de wei en krijgen goed te eten, dus hebben ze het daar hartstikke goed :roll:


En hoeven maar maximaal 13 weken per jaar te werken en het is maar een heel klein groepje van de mensen die daar komt die als te grote en te zware liefhebber daar rondcrost. De meeste pony's doen 3x een stapritje met een kindje van een jaar of 8, de eerste dag nog wat meer en daar heeft het kind dan ook de rest van de week spierpijn van (of zoals mijn broertje riep bij zijn eerste en laatste drafje op dat park: MIJN BALLEN, MIJN BALLEN! Het heeft 10 jaar geduurd voordat ik hem weer in draf kreeg op een paard).

Er is maar een hele kleine groep die op de grote pony's (want nee, de groep ruiters die jij bedoelt rijdt niet op de beestjes van onder de meter, de pony's gaan tot 1.25 ongeveer) boven de 50kg wegen. En dat betekent dat ze op de 20-25% lichaamsgewicht van het paard gaan zitten. Eigenlijk is 20% inderdaad de max, toch is het verschil naar haflingers en tinkers en manegepony's helemaal niet zo groot.

Want een quarter weegt ook maar zo'n 500kg, reken daar een volwassen man op van 90kg inclusief kleding (ongeveer 85kg 's ochtends na toilet, voor het eten) en een westernzadel van 15kg (niet bepaald ongebruikelijk) en dan zit je ook al over die 20% heen.

Ik vind zeker dat er meer controle op de maat van de kinderen moet komen, maar dat sielug ben ik het inderdaad echt niet mee eens. Want er is een heel klein stukje van hun leven wat minder ideaal, maar ze hebben het absoluut beter dan minimaal 75% van de paarden in Nederland in mijn ogen.

Kabayo

Berichten: 13956
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:58

Bij de titel denk ik echt aan dit :+
Afbeelding

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:20

MairiMacBran schreef:
Nee. In Ponypark City kun je als te grote en te zware paardenliefhebber nog steeds naar hartelust rondcrossen op zo'n sneu pony'tje nadat je een hele nacht in de rij hebt gestaan voor je speelgoedje. Maar ze staan gelukkig wel in de wei en krijgen goed te eten, dus hebben ze het daar hartstikke goed :roll:



Dat dus, triest zulke kinderen en de ouders ervan en van de PPC.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:25

Kabayo schreef:
Bij de titel denk ik echt aan dit :+
[ [url=m/O1RBzB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaaa, ik ook al :')

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:28

Mizora schreef:
MairiMacBran schreef:
Nee. In Ponypark City kun je als te grote en te zware paardenliefhebber nog steeds naar hartelust rondcrossen op zo'n sneu pony'tje nadat je een hele nacht in de rij hebt gestaan voor je speelgoedje. Maar ze staan gelukkig wel in de wei en krijgen goed te eten, dus hebben ze het daar hartstikke goed :roll:


En hoeven maar maximaal 13 weken per jaar te werken en het is maar een heel klein groepje van de mensen die daar komt die als te grote en te zware liefhebber daar rondcrost. De meeste pony's doen 3x een stapritje met een kindje van een jaar of 8, de eerste dag nog wat meer en daar heeft het kind dan ook de rest van de week spierpijn van (of zoals mijn broertje riep bij zijn eerste en laatste drafje op dat park: MIJN BALLEN, MIJN BALLEN! Het heeft 10 jaar geduurd voordat ik hem weer in draf kreeg op een paard).

Er is maar een hele kleine groep die op de grote pony's (want nee, de groep ruiters die jij bedoelt rijdt niet op de beestjes van onder de meter, de pony's gaan tot 1.25 ongeveer) boven de 50kg wegen. En dat betekent dat ze op de 20-25% lichaamsgewicht van het paard gaan zitten. Eigenlijk is 20% inderdaad de max, toch is het verschil naar haflingers en tinkers en manegepony's helemaal niet zo groot.

Want een quarter weegt ook maar zo'n 500kg, reken daar een volwassen man op van 90kg inclusief kleding (ongeveer 85kg 's ochtends na toilet, voor het eten) en een westernzadel van 15kg (niet bepaald ongebruikelijk) en dan zit je ook al over die 20% heen.

Ik vind zeker dat er meer controle op de maat van de kinderen moet komen, maar dat sielug ben ik het inderdaad echt niet mee eens. Want er is een heel klein stukje van hun leven wat minder ideaal, maar ze hebben het absoluut beter dan minimaal 75% van de paarden in Nederland in mijn ogen.


Ik vind dat altijd zo'n merkwaardige redenatie. Andere paarden hebben het (nog) slechter, dus is het best goed. Veel van die pony's op ppc worden niet rondgeslagen door grote zware pennymeisjes, dus is ppc een prima plek.
Nee, ergens anders nog slechter, of niet allemaal slecht is beslist geen reden om dan maar te beweren dat het prima is en een ppc bestaansrecht heeft. Het gebeurt namelijk wel en ppc komt haar eigen regels niet na.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:30

eclair98 schreef:
Kabayo schreef:
Bij de titel denk ik echt aan dit :+
[ [url=m/O1RBzB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaaa, ik ook al :')


Ik ook!
Alleen waar zijn de huisjes dan? :Y)

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Attractiepark Slagharen sloopt huisjes met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:42

Als ponyparkcity geen bestaansrecht heeft, hebben de meeste maneges en pensionstallen dat ook niet.

En dan hebben de paarden in Nederland het al niet slecht op dat gebied. Ik weet niet of je het bericht over een wedstrijd in Engeland heb meegekregen waar een aantal ruiters verplicht moesten afstappen en na meting bleek dat de ruiters die zich lieten wegen meer dan 25% van het paard/pony wogen? Dat zijn dieren die hun hele leven daar mee moeten doen en dat is dan niet bepaald 13 weken per jaar en de helft van die tijd nog door een minder fanatieke ruiter of lichtere ruiter gereden worden.

Ook in de IJslanderwereld is 25% niet bepaald ongebruikelijk. Te lang naar onze maatstaven is zelfs uiterst gebruikelijk.

Het is in ponyparkcity veel zichtbaarder dan op maneges doordat er zonder zadel wordt gereden (op vzh-zadels zie je het echt niet zo) en doordat shetten compact zijn, dus veel gewicht voor hun hoogte hebben en dus ook relatief zwaar te belasten zijn (want max 20% werkt bij alle paarden, alleen een kwpn'er van 500kg en 1.65 straalt iets heel anders uit dan dezelfde 500kg bij een paardje van 1.40. De kwpn'er zal eerder last krijgen overigens, want compacte paarden kunnen vaak beter gewicht dragen). Dat een plaatje niet mooi is, maakt het nog niet zielig.

En slaan, schoppen en aan de teugels trekken? Ik kijk liever niet bij de gemiddelde wedstrijd of manegeles, want daar is dat over het algemeen een stuk ernstiger. Daarmee keur ik het gedrag niet goed, maar vind ik niet dat specifiek ppc daarvoor afgestraft moet worden. Of vind je dat 75% van de maneges en pensionstallen ook dicht moeten en ben je daar net zo fanatiek op? Ik hou er niet van om met 2 maten te meten.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Attractiepark Slagharen sloopt huisjes met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:54

Nogmaals, de redenatie dat het elders ook slecht of nog slechter is en dit dus best goed, slaat kant nog wal, hoeveel voorbeelden er ook gegeven worden.
Ppc is een volstrekt andere organisatie dan een manege of pensionstal, niet te vergelijken. Bovendien heeft ppc regels, en die regels worden niet nageleefd, daar houdt ppc geen toezicht op en wat mij betreft mogen ze daar inderdaad op afgestraft worden.

En ja, wat mij betreft mogen een hoop manege's ook een fikse tik op de vingers krijgen en sluiten als ze niet wat beter letten op het welzijn van hun bron van inkomsten.