Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:07

bruintje123 schreef:
Daar denken we dan duidelijk anders over. Ja ook rechters houden daar te veel rekening mee.
Daders worden hier steeds slachtoffer gemaakt.
De feiten en omstandigheden is dat het meisje dood is en nooit meer terug komt.
Geen verjaardag meer viert, geen vriendje meer krijgt, geen examen meer doet, nooit gaat trouwen of kindjes krijgen, allemaal door 1 mafkees.

En of hij dan autistisch was, slechte jeugd had, of wat voor smoesje ook, jammer dan. Dat meisje is dood, voor altijd!
Levenslang, klaar. Verder niet teveel tijd in stoppen.


Twee verschillende dingen:
1. Dat het afschuwelijk is dat Romy vermoord is, en dat niets ter wereld dat nog goed kan maken, zijn we het volgens mij allemaal over eens.

2. De rechter neemt de omstandigheden en de persoonlijkheid van de verdachte mee in zijn beslissing. Dat jij het daar niet mee eens bent, is ook duidelijk en kan ik als mening respecteren.
Wat ik echter niet respecteer, is de manier waarop jij diskwalificerend en denegrerend over rechters spreekt. Dat stoort mij heel erg. Het siert je niet, en suggereert alleen dat je niet weet waar je het over hebt. Dat is jammer, want ik vind jouw mening van belang en interessant voor de discussie, maar hou het wel inhoudelijk en schilder rechters niet af als domme softies.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:08

(nabestaanden van) slachtoffers van een ernstig misdrijf als verkrachting of moord hebben sowieso levenslang, ongeacht of de dader bijv. jaar en tbs krijgt, of levenslang. Dat valt niet gelijk te trekken.
Wat zou dan het alternatief moeten zijn voor de 'softe' Nederlandse rechtspraak? Het Amerikaanse systeem? Je kunt nou niet zeggen dat de samenleving daar vreedzamer en veiliger is dan hier.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:30

Wie weet wat voor hel in de samenleving het daar zou zijn als het softe beleid van hier gehandhaafd werd.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:56

bruintje123 schreef:
Wie weet wat voor hel in de samenleving het daar zou zijn als het softe beleid van hier gehandhaafd werd.


Een stuk beter dan het nu is kan ik je vertellen. Mensen (daders) worden nauwelijks begeleid en op de rit geholpen/naar omgekeken. Het is je tijd uitzitten en de groeten. Dat doen we hier beter en effectiever.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:01

Op dat punt zal daar vast wel wat te winnen zijn. ALS ze vrij komen. Maar wat uit de samenleving blijft zal nooit een ander meer wat aandoen.
Hier worden er ook vrij gelaten waar elke cent therapie bij voorbaat al weggegooid geld was. Maar we moeten zo genaamd zo lief zijn voor elke dader dus komen ze een keer weer vrij. Wat stel toch voor dat we de mensenrechten schenden van dat uitschot. Mensenrechten van slachtoffers tellen niet.
Het zou je familie maar zijn die ze te grazen nemen.
Ik denk dat er ineens wat mensen anders piepen.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:10

bruintje123 schreef:
Op dat punt zal daar vast wel wat te winnen zijn. ALS ze vrij komen. Maar wat uit de samenleving blijft zal nooit een ander meer wat aandoen.
Hier worden er ook vrij gelaten waar elke cent therapie bij voorbaat al weggegooid geld was. Maar we moeten zo genaamd zo lief zijn voor elke dader dus komen ze een keer weer vrij. Wat stel toch voor dat we de mensenrechten schenden van dat uitschot. Mensenrechten van slachtoffers tellen niet.
Het zou je familie maar zijn die ze te grazen nemen.
Ik denk dat er ineens wat mensen anders piepen.

Hoe hard ook, ik ben het hier wel mee eens. Als je zulke dingen doet, hoor je niet meer in de maatschappij. Geen tweede kans, soms verspeel je die gewoon en dit zou voor mij zo'n geval zijn. Het risico dat hij weer zoiets doet, ik zou mijn kind er niet aan bloot willen stellen.

En inderdaad, als het mijn kind zou gebeuren, zou de dader niet eens meer voor de rechter hoeven komen.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:20

Ik vind dat helemaal niet hard. Als jij iemand kan en wil vermoorden heb je in mijn ogen zelf niet meer het recht om te leven.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:36

Ah, de doodstraf invoeren. Fantastisch idee. Mensen doodmaken om aan andere mensen te laten zien dat je geen mensen mag doodmaken. Snap echt niet dat er mensen achter zo'n maatregel staan.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:40

Ik ook niet. Zat me net ook te bedenken dat ik het een goeie zaak vind dat er op sommige middelbare scholen ook Ethiek gegeven wordt, heel nuttig.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:41

Alleen mensen die niet weten hoe het Nederlandse recht werkt, Wat er gedaan wordt tijdens een PIJ of tbs, zien de doodstraf of werkelijk levensgang opsluiten als enige oplossing.....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:48

Dat is natuurlijk onzin benangelique.
Misschien juist omdat ze weten hoe het werkt zien ze levenslang als oplossing.
Dat jij een andere mening hebt moet je niet menen dat je je verheven moet gedragen en zeggen dat een ander het dan niet weet.
Dat slaat direct de discussie dood.

Dus weer een doei vanuit deze kant.
Alleen gelijk gestemden zijn welkom in dit soort topics.
Dat word flauw. :O

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:32

Als iemand mijn dierbaren iets ergs aandoet zie ik die dader waarschijnlijk ook het liefst gevierendeeld. Daarom is het ook wijs dat een rechter met (emotionele) afstand naar de zaak kijkt, en oordeelt.

Het rechtssysteem in Nederland heeft namelijk als eerste prioriteit recidive voorkomen. En het klinkt misschien vreemd, maar iedere dader opsluiten voorkomt geen recidive. Misschien van die dader die nooit meer vrijkomt, maar het uitzicht op levenslang maakt de dader vóórdat hij gepakt wordt gevaarlijker.
De samenleving wordt er dus niet veiliger op als je langere straffen oplegt. Ook leidt strenger straffen niet tot minder criminaliteit.
Dus, ik begrijp best jouw uitgangspunt Bruintje, maar je bereikt er uiteindelijk je doel niet mee.
Recidive voorkom je (deels) door de pakkans te verhogen en door preventie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:18

Las trouwens in het artikel dat de ouders al meermaals aan de bel hadden getrokken over de problemen van hun zoon, zonder gehoor. Praat het niet goed natuurlijk, maar hoop dat het toch een les is voor GGZ-instanties, en wellicht ook voor de overheid.

Bruintje, mocht je dit nog lezen: ik meen me te herinneren dat je zei dat je moord soms gerechtvaardigd vindt. Dat maakt eerlijk gezegd je opmerkingen nog vreemder, er mogen geen smoesjes bedacht worden voor moord, maar soms toch wel? Ik snap dat niet helemaal.
Als ik alles zo lees denk ik dat er iets serieus mis is in het hoofd van deze jongen. Dat kun je leuk oplossen door hem levenslang op te sluiten en verder niet meer naar hem om te kijken maar daar krijgen Romy's ouders haar niet mee terug. Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of het iets zou doen voor hun rouwgevoelens en gemis.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:20

Wederom jeugdzorg dus... word tijd dat deze instantie onder de loep word genomen.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:43

Blijf het lastig vinden, heb ruim twintig jaar in een GGZ instelling gewerkt waar ook een TBS afdeling aanwezig was. Heb hier bepaalde gestoorde figuren regelmatig terug zien keren na weer een volgend vergrijp... En dan praat ik over zaken als verkrachting en moord.
Ben nooit een voorstander geweest van doodstraf maar als zo'n gek je vervolgens meerdere malen verteld dat jij de volgende bent als ie weer vrij is denk je toch hard na over een overdosis insuline......
Ja, die mensen zijn ziek maar ik vraag me soms wel eens af als een ziekte niet te genezen is wat de beste oplossing zou zijn.
Goed gesprek over de mogelijkheden van vrijwillige euthanasie misschien?

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:57

Ook de moordenaar van Savannah komt duidelijk uit een risicogroep. Signalen van afglijden en een instabiele thuissituatie. Zulke daden komen nooit zomaar uit de lucht vallen.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:22

Ik ben dus kennelijk dom volgens een aantal mensen hier omdat ik het NL rechtssysteem niet zou kennen en vind dat iemand die een ander bewust dood zelf niet verdiend te leven?
Het zal je dochter maar zijn die door zo een imbeciel vermoord word!! Of neem dat arme meisje van Nulde die mishandeld is, vermoord en in stukken gesneden. Zulke monsters verdienen geen enkele aandacht van de staat wat ook nog eens van onze belasting centen word betaald. Hebben jullie enig idee wat zulke losers per dag dat ze behandeld worden kosten?? Wellicht jullie je daar even in gaan verdiepen.

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:05

Ik ben het wel met Bruintje123 en Popstra eens.
Als je zelf slachtoffer of nabestaande bent van zoiets, dan denk je er vaak wel anders over.

Mijn eigen ervaring:
15 jaar geleden inmiddels al, is mijn verloofde overleden door een auto-ongeluk. Hij is doodgereden door een dronken vrachtwagenchauffeur.
Toen was ik intens verdrietig en intens kwaad. Die vent heeft destijds moedwillig heel veel mensen ongelooflijk pijn gedaan.

Nu, 15 jaar later, heb ik mijn leven aardig op de rit. Maar het enorme verdriet en de woede blijven. Ik mis hem nog steeds verschrikkelijk en vraag me nog steeds vaak af hoe mijn leven met hem zou zijn geweest. Ik had niet verwacht dat dit 15 jaar later nog zó heftig zou zijn en ik spreek in dit geval alleen voor mezelf en niet voor zijn verdere familie en vrienden. Wij hebben levenslang! En wat mij betreft mag die vent uit de maatschappij verwijderd worden. Als je zoiets ernstigs doet, waar mee je een ander zó beschadigd of zelfs een leven neemt, hoor je wat mij betreft niet in de maatschappij thuis.
Dit heeft absoluut extra invloed gehad over hoe ik er vandaag de dag over denk.

Natuurlijk wil ik niet teveel off topic gaan met mijn verhaal, maar eerlijk gezegd gaan mijn nekharen soms overeind staan door de softe behandelingen die hier in NL gegeven en aangemoedigd worden.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:54

Taffje schreef:
Blijf het lastig vinden, heb ruim twintig jaar in een GGZ instelling gewerkt waar ook een TBS afdeling aanwezig was. Heb hier bepaalde gestoorde figuren regelmatig terug zien keren na weer een volgend vergrijp... En dan praat ik over zaken als verkrachting en moord.
Ben nooit een voorstander geweest van doodstraf maar als zo'n gek je vervolgens meerdere malen verteld dat jij de volgende bent als ie weer vrij is denk je toch hard na over een overdosis insuline......
Ja, die mensen zijn ziek maar ik vraag me soms wel eens af als een ziekte niet te genezen is wat de beste oplossing zou zijn.
Goed gesprek over de mogelijkheden van vrijwillige euthanasie misschien?


Weinig respectvol hoe jij over je voormalige clienten spreekt.
Juist jij zou ook moeten weten dat GGZ vaak afhankelijk is van wetgeving. Daarbij de grote bezuinigingen op de GGZ en de minimale bezetting op afdelingen of begeleiding van cliënten die begeleid of zelfstandig wonen.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:59

Popstra schreef:
Ik ben dus kennelijk dom volgens een aantal mensen hier omdat ik het NL rechtssysteem niet zou kennen en vind dat iemand die een ander bewust dood zelf niet verdiend te leven?
Het zal je dochter maar zijn die door zo een imbeciel vermoord word!! Of neem dat arme meisje van Nulde die mishandeld is, vermoord en in stukken gesneden. Zulke monsters verdienen geen enkele aandacht van de staat wat ook nog eens van onze belasting centen word betaald. Hebben jullie enig idee wat zulke losers per dag dat ze behandeld worden kosten?? Wellicht jullie je daar even in gaan verdiepen.

En toch zijn hier heel veel onderzoeken over, doodstraf is down the line duurder dan iemand levenslang opsluiten, dus wat kies je dan

Sorry ik lees al een poosje mee maar dit vond ik wel een belangrijke.
Wat er met de meisjes is gebeurd is afschuwelijk, geen andere woorden voor. De dader van Romy en, als hij het heeft gedaan, die van Savannah hebben vooral veel hulp nodig. Onze regering moet eens stoppen om kosten voor GGZ en Jeugdzorg naar beneden te willen, dat zijn geintjes die ons hele land een heel stuk gevaarlijker maken.
Persoonlijk, zou ik er zeker voor zijn als ze als volwassene berecht worden, en anders PIJ.
Weet iemand van die leeftijd dat moorden en verkrachten niet mag, uiteraard! Dus dat mag zwaar tellen! Maar wij weten ook hoe ziek iemand in zijn hoofd kan zijn en hoe slecht de hulp daarvoor is. Vind deze zaak daardoor dubbel belangrijk, belangrijk voor een oplossing, en belangrijk om hopelijk de overheid wakker te schudden

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:14

Persoonlijk vind ik nogal een verschil zitten tussen 'hoort niet meer thuis in de maatschappij' en 'heeft geen recht meer op leven'. In extreme gevallen, waarbij ook glashelder is dat de dader geen spijt heeft, volkomen gewetenloos is en er een gerede kans is op recidive, vind ik levenslang gerechtvaardigd. Maar wie meent dat zulke mensen geen recht meer hebben om te leven m.a.w. dat ze ter dood gebracht zouden moeten worden, redeneert puur vanuit emotie en verlaagt zich in feite tot het niveau van de dader. Oog om oog, tand om tand. Behalve dat dit m.i. een nogal primitieve opvatting is van recht/gerechtigheid, neem je hiermee ook voor lief dat gerechtelijke dwalingen (en daar zijn er nogal wat van geweest in ons land de afgelopen decennia) wel een hele hoge prijs kunnen hebben, namelijk de executie van onschuldigen. Dat is in de VS herhaaldelijk gebeurd. Denk dus twee keer na voordat je dingen zegt als 'Een moordenaar verdient het niet om te leven'. Emotioneel is zo'n uitspraak begrijpelijk, zeker voor nabestaanden (ik zou dat ook zo voelen als een van mijn naasten doodgereden zou worden door een dronken idioot), maar het lijkt me verstandig deze emotie niet als uitgangspunt te nemen in een discussie over de rechtsgang in zaken als die van de moord op deze twee jonge meiden, hoe gruwelijk en onbegrijpelijk deze gebeurtenissen ook zijn.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:53

Ik sluit me aan bij Aksja. Maar ook naast mogelijke executie van onschuldigen, zijn er wel degelijk mensen die die een dergelijke fout hebben begaan, die wel te helpen zijn en kunnen terugkeren in de maatschappij. Die voorbeelden zijn er absoluut.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:16

Dat is ook mijn grootste probleem met de doodstraf, de gerechtelijke dwalingen maar bij mensen die meerdere keren echt aantoonbaar in de fout gegaan zijn en zelf aangeven zodra ze de kans krijgen het weer te doen en de straf voor lief te nemen vraag ik me af wat je daar dan mee moet..........

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:31

Ik heb het hier wel over het BEWUST doden van een ander.
iemand die bewust bezig is met het beramen van een moord, stelselmatig mishandelen, verkrachten of noem maar op en het nog toegeven ook....nee die verdiend het niet te leven maar dat is mijn mening. En nee, ik laat mij niet lijden door emotie.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:45

purny schreef:
Wederom jeugdzorg dus... word tijd dat deze instantie onder de loep word genomen.


Als jij het zo goed kan waarom ga jij er dan niet werken? Altijd dat gekat op de jeugdbescherming. Die mensen werken zich uit de naad maar kunnen het nooit goed genoeg doen.
Vanaf de zijlijn kan iedereen het altijd beter.

Popstra: het zal je kind maar zijn die de doodstraf krijgt.
En dan mag je hopen dat ze er niet jaren later achter komen dat hij toch niet de dader was. Oeps, foutje!

Fairytale wat afschuwelijk dat je dit hebt meegemaakt. En wat begrijpelijk dat je leven en denken compleet heeft veranderd.
Hoe je erover denkt respecteer ik, maar ik wil wel de kanttekening plaatsen dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen zeker niet soft is.
Alsnog te soft voor jou, dat kan, maar mensen hebben hier vaak geen goed beeld van.