Webshops overtreden massaal de wet bij retourzendingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Webshops overtreden massaal de wet bij retourzendingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 10:20

Citaat:
Ruim de helft van alle Nederlandse webwinkels houdt zich niet aan de wettelijke regels die gelden voor het retour sturen van een aankoop. Dat concludeert de Consumentenbond dinsdag op basis van onderzoek bij ruim tweehonderd webwinkels (pdf). Ruim de helft van deze webwinkels heeft een keurmerk.

De bond plaatste per webwinkel drie verschillende bestellingen en stuurde de producten binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen terug. Webwinkels betaalden regelmatig het aankoopbedrag te laat terug of maakten een verkeerd bedrag over.

Te laat
Bij maar liefst 57 procent van de onderzochte webwinkels werd het aankoopbedrag van minstens één van de bestellingen te laat teruggestort na de retourzending of ging op een andere manier de mist in. In totaal veertien winkels lapten bij alle bestellingen de regels aan de laars.

Wettelijk gezien hebben consumenten veertien dagen bedenktijd en moet het aankoopbedrag, als de gehele zending retour wordt gestuurd, binnen veertien dagen na de retourzending teruggestort zijn. Grote webwinkels als H&M, Bol.com en Bijenkorf houden zich volgens het onderzoek wel aan de regels.

Retour zenden
Volgens de bond ontmoedigen sommige webwinkels retourzendingen in zijn geheel door omslachtige procedures te handhaven. Bovendien worden in 42 procent van de gevallen de originele bezorgkosten niet terugbetaald terwijl dat wettelijk wel moet als de volledige zending wordt geretouneerd.

Opmerkelijk is dat de webwinkels slechter scoren dan in het onderzoek van vorig jaar. Toezichthouder ACM is onlangs begonnen met een campagne om informatie rond retourzendingen op websites te verbeteren.

Keurmerken
Webwinkels die aangesloten zijn bij Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk blijken zich niet beter aan de regels te houden en betaalden net zo vaak te laat terug als webwinkels zonder keurmerk. De Consumentenbond waarschuwt ervoor dat keurmerklogo's soms ten onrechte worden gebruikt: "Kijk op de ledenlijst van de keurmerkinstanties of de webwinkel ook echt is aangesloten."

Er zijn in Nederland 45.000 webwinkels waarvan 2.200 zijn aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg en 4.200 bij Webshop Keurmerk


Interessant artikel.

Ik weet dat er heel erg veel verschil is in hoe webshops hiermee omgaan en ik vind het fijn om nu voor eens en voor altijd te weten dat dit de regels zijn waar ze zich aan zouden moeten houden.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Webshops overtreden massaal de wet bij retourzendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:30

Te laat geld terug krijgen is nog daar aan toe.. Ik had ooit eens ergens iets online besteld, een kledingstuk maar het bleek niet te passen. Bij het product op de website stond nog duidelijk aangegeven dat het ieder moment retour kon worden gestuurd. Toen een mail gestuurd dat ik het terug wilde sturen of ruilen. Bleek het ineens niet meer te kunnen, want het was een product in de uitverkoop.. :roll: Nog verder achteraan gemaild dat dat nergens stond aangegeven op de site en dat er in tegendeel dus stond aangegeven dat het wel kon worden geruild, nooit meer iets terug gehoord.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:59

Hou op schei uit. Om moedeloos van te worden.

Retour zenden en dan gewoon de volle mep moeten betalen terwijl het zou gratis zijn. En nooit meer je geld terug krijgen natuurlijk.

Afgesproken dat bepaalde producten zouden worden opgehaald terwijl het nieuwe product wordt geleverd. Kunnen ze geen richttijd afspreken en vervolgens neem je noodgedwongen een dag vrij (kon niet via normale verzending, droger+wasmachine) en dan komen ze vervolgens niet opdagen. Wordt je flink boos, beloven ze de volgende dag het op te halen voordat je weg moet. 3 keer raden? Komen ze weer niet. Pakket is nu opgehaald door Het Goed. Weg ermee. Geld terug gekregen van het nieuwe spullen? Duurde 2,5 maand....

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70530
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Webshops overtreden massaal de wet bij retourzendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:16

Maar als ik het zo lees zouden het opsturen naar je adres en retoursturen gewoon betaald moeten worden door de webwinkel?
Ik moest elke keer het opsturen naar mijn adres zelf betalen bij een retourartikel.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:18

C_arola schreef:
Maar als ik het zo lees zouden het opsturen naar je adres en retoursturen gewoon betaald moeten worden door de webwinkel?
Ik moest elke keer het opsturen naar mijn adres zelf betalen bij een retourartikel.

Nee, de oorspronkelijke bezorgkosten (dus voor het versturen van de bestelling van de webwinkel naar de particulier) moeten worden vergoed. Niet de kosten die de klant vervolgens maakt voor het terugsturen van de bestelling.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70530
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Webshops overtreden massaal de wet bij retourzendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:21

Helder!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Webshops overtreden massaal de wet bij retourzendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:13

Ik heb een paar winkels waar ik altijd bestel en dat gaat eigenlijk altijd goed :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Webshops overtreden massaal de wet bij retourzendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:12

Ik vind dit toch wel schrikken hoor. Dat het niet altijd vlekkeloos verloopt daar kan ik nog inkomen maar zo'n groot percentage? phew...

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:23

Ik bestel voornamelijk bij Large.nl
30 dagen zichttermijn, gratis retourneren en super service.
Met een lidmaatschap (9,99) heb je zelfs nooit verzendkosten, 100 dagen zichttermijn en gratis producten bij bepaalde bestedingen.

Retourzenden gaat super eenvoudig, formulier daarvoor zit bij je bestelling maar kan je ook downloaden.
Dat zouden meer webwinkels moeten doen