Iedereen Donor??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 13:41

Naar aanleiding van de persberichten dat de D66 met 1 stem de ronde heeft gewonnen.
Maar nog door de 1e Kamer moet goedkeurt worden( dit weet ik niet zeker)

Dat iedereen in Nederland als donor word geregistreerd, Mocht je dat niet willen kun je je uitschrijven,
In tegenstelling tot wat het altijd was dat je je hier voor kon aanmelden als jij dat zelf wil.

Nou ben ik benieuwd wat bokt hier van vind.

Mijn mening:
Ik vind het goed, als je het echt niet wilt meld je je af.
Er is een groot te kort aan donors, ik zelf ben al vanaf me 18e donor onder het mom van: Wat heb ik er aan als ik dood ben??
Ik kan er iemand een 2e kans meegeven en een hele familie er heel erg gelukkig mee maken.
en omdat er genoeg mensen zijn die het wel willen worden maar zich steeds vergeten aan te melden.
Door iedereen automatisch donor te maken word er bewust over nagedacht.
Want hoe hard het ook is: het kan zomaar ineens over zijn met je.

Daarmee vind ik ook dat er inderdaad de regel moet zijn: Niet geven is niet nemen. met uitzondering van mensen die niet kunnen geven door bijvoorbeeld ziektes e.d.
maar meer voor de mensen die er bewust voor kiezen om geen donor te zijn.

Dus kort maar krachtig: Ja, ik ben voor!
En jullie? en zo nee waarom niet?

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:46

Ik ben absoluut voor!

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:49

ik ben ook zeker voor en blij met dit besluit. hopelijk komt het door de eerste kamer.

wat betreft niet geven is niet nemen, nee dat vind ik weer te ver gaan.

ben benieuwd naar de meningen hier.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:51

Zo werkt het in België al jaren. Wel moet de familie toestemming geven na het overlijden. Het is niet zo dat automatisch alle goede organen eruit gaan. Dat vind ik wel een fijn idee.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:51

Het is wel de juiste zet denk ik, mocht je echt niet willen dan kan je er onderuit.
Ben wel benieuwd hoe het is geregeld met de nabestaanden.

Stel een vrijgezel meiske van 21 komt in de positie dat het over is en ze haar leeg willen gaan plukken, en de ouders willen het niet. Of die het dan toch tegen kunnen houden?

Misschien wilde zij het zelf ook liever niet (i.v.m. geloofs-overwegingen die ze met haar ouders deelt ofzo) maar is het er niet van gekomen om "nee" te registreren.

Als iemand wel heel bewust een "ja" registreert vind ik dat anderen daar niet tussen moeten kunnen komen, maar in dit geval vind ik dat wat lastiger.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:52

Super blij en heel erg voor!
Ik snap de bezwaren, maar wegen niet op tegen de voordelen!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:52

Ik ben ook zeker voor. Iedereen heeft nog steeds de keuze om wel of geen donor te zijn, dus in dat opzicht is er niks veranderd. Dat schijnt niet iedereen te begrijpen.

Ik vind sommige mensen zo apart reageren dat de staat ineens de baas zou zijn over je lichaam en iedereen nu donor zou MOETEN zijn en wat voor onzin ze nog meer verzinnen...
Ik snap echt niet dat mensen zo kortzichtig kunnen zijn.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:53

Bij mij is het meer zo dat ik dan blij ben dat een keuze in principe al voor mij gemaakt is.

Om mij aan te melden als donor heeft ergens iets mij altijd laten twijfelen, dan vergeet je het weer en ben je nog steeds geen donor.

Als je automatisch donor wordt, maak je een hele bewuste keuze om dan geen donor te zijn dus denk ik inderdaad dat er veel meer donoren komen.

Je ergens voor aanmelden is gevoelsmatig denk ik een grotere stap, terwijl in mijn gevoel mij ervoor afmelden, ik niet nodig vind.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:53

ik ben wel voor deze regel.
Echter; als je niet geeft, kom je ook niet in aanmerking voor ontvangst, vind ik te ver gaan. Ieder heeft zo zijn/haar eigen reden om geen donor te willen zijn, maar vind niet dat dat gelijk betekend dat je daarmee een levensreddende operatie in de kliko flikkert.

Dat recht mag je niet afnemen. Bovendien stap je dan een grens over waarbij dingen snel bergafwaarts gaan; bv alleen nog maar rijken, of alleen nog maar als je daarna gegarandeerd weer aan het werk kunt voor die o zo gewenste belastingcenten......dat is een pad die je niet moet willen inslaan imo.

Dus iedereen donor tenzij je je uitschrijft; dikke prima.......geen donor, dan ook geen recht op een orgaan die je leven red; big no no

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:53

Ik was al geregistreerd als "ja" zegger.
Ik ben vóór het "ja, tenzij" principe, mits het goed geregeld wordt.

Ik ben dus ook blij met de huidige ontwikkelingen.



Toevoeging : niet willen/kunnen geven = verbod op ontvangen ben ik wèl erg tegen.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 14-09-16 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:54

Ik ben ook voor. Diegenen die het echt niet willen, zullen dit echt wel op tijd aangeven. En daarnaast heb je nog steeds bij de "geen bezwaar"-groep dat de familie toch nog wat te zeggen heeft. Dus mocht daar iemand tussen de mazen door zijn geglipt zal hij/zij niet zomaar donor wonen.

Lijkt me prima zo.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 13:54

Joltsje schreef:
wat betreft niet geven is niet nemen, nee dat vind ik weer te ver gaan.
.


Waarom vind jij dit te ver gaan?
Ik vind het best egostisch(als ik het goed schrijf) dat je wel wilt krijgen maar niet wilt geven daarom heb ik er ook bij gezet als je bewust nee zegt dus niet als je door ziekte niet mag geven

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:56

nee dat gaat gewoon te ver. Je weet helemaal niet waarom iemand geen donor wil/kan zijn. En de mens als soort vind toch dat ieder mens recht op leven heeft? Nou daar hoort recht hebben op een levensreddende operatie ook bij...ongeacht of je zelf om wat voor reden dan ook geen donor wil zijn.


Ben zelf al jaren geregistreerd als donor overigens...en ik zou er zelf geen problemen mee hebben als onderdelen naar iemand gaan die zelf geen donor is.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 14-09-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:58

xxCYNNxx schreef:
nee dat gaat gewoon te ver. Je weet helemaal niet waarom iemand geen donor wil/kan zijn. En de mens als soort vind toch dat ieder mens recht op leven heeft? Nou daar hoort recht hebben op een levensreddende operatie ook bij...ongeacht of je zelf om wat voor reden dan ook geen donor wil zijn.


Heel zwart/wit:

Als ieder mens recht heeft op een leven, heeft hij/zij dus ook recht op jouw organen als je komt te sterven, want daarmee red je een leven.

Dus als je iemand niet jouw organen geeft neem je hem dus het recht om te leven af, wat geeft dan jouw wel dat recht?
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 14-09-16 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:58

Ashleytjuhh schreef:
Joltsje schreef:
wat betreft niet geven is niet nemen, nee dat vind ik weer te ver gaan.
.


Waarom vind jij dit te ver gaan?
Ik vind het best egostisch(als ik het goed schrijf) dat je wel wilt krijgen maar niet wilt geven daarom heb ik er ook bij gezet als je bewust nee zegt dus niet als je door ziekte niet mag geven

Lees dit even door: http://www.ad.nl/nieuws/de-artsen-bleve ... ~a3a60490/

Mijn persoonlijke ervaring is hetzelfde, daarom wil ik niet meer geven.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:59

Goede zaak.

Dit dwingt mensen als ze het echt niet willen om actie te ondernemen!

Zelf ook al vanaf mijn 18de laten registreren dat ik donor wil zijn.

Nu midden 30 heb ik zelf een orgaan nodig (maar die krijg ik van een levende donor) echter voor de rest zijn mijn andere organen wel goed en hoop dat ik na mijn dood iemand daar blij mee kan maken.


Vaak word er toch nog door familie leden als de betrokken persoon bv in coma is toch besloten om toch maar niet te doneren.

Over de regels van niet doneren dan ook niets krijgen vind ik het goede!
(echter zul je zien mensen die altijd tegen doneren zijn en dan zelf ineens wel iets nodig hebben dat ze dan ineens zeggen nu wil ik wel doneren).

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 14:00

xxCYNNxx schreef:
nee dat gaat gewoon te ver. Je weet helemaal niet waarom iemand geen donor wil/kan zijn. En de mens als soort vind toch dat ieder mens recht op leven heeft? Nou daar hoort recht hebben op een levensreddende operatie ook bij...ongeacht of je zelf om wat voor reden dan ook geen donor wil zijn.


De enige reden die ik kan bedenken dat je niet zou willen is ivm geloof, Maar dan mag je volgens mij ook niks krijgen( weet niet of ik het goed heb hoor)
en als je ziek ben maar dan mag je niet geven het is niet dat je dan niet wilt geven.
Daarom vind ik persoonlijk die regel wel goed omdat ik niet zou weten waarom je niet zou willen geven.

Hopelijk gaat zo de zwarte markt van illigale donor handel ook wat minder worden. omdat de kans dan groter word dat je snel geholpen zult worden. ( staat trouwens los van hier boven)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:00

Als iemand zelf geen donor is zou ik er wel moeite mee hebben dat diegene een orgaan krijgt, terwijl er dan iemand anders dat misloopt en diegene zelf wel donor wil zijn. Kan het orgaan verder toch nergens terecht; tja waarom dan niet?

Ik ben zelf als sinds m'n 12e donor, maar ik moet zeggen dat ik niet weet of ik wel een donororgaan zou willen ontvangen. Ik ben niet zo'n voorstander van het eindeloos rekken van levens waar we toch steeds verder naar toe gaan. Als ik dood ben heb ik er toch niks meer aan, dus dan moeten mensen maar zien wat ze er mee doen. Ik zal er niet wakker om liggen :')

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:01

xxCYNNxx schreef:
ik ben wel voor deze regel.
Echter; als je niet geeft, kom je ook niet in aanmerking voor ontvangst, vind ik te ver gaan. Ieder heeft zo zijn/haar eigen reden om geen donor te willen zijn, maar vind niet dat dat gelijk betekend dat je daarmee een levensreddende operatie in de kliko flikkert.

Dat recht mag je niet afnemen. Bovendien stap je dan een grens over waarbij dingen snel bergafwaarts gaan; bv alleen nog maar rijken, of alleen nog maar als je daarna gegarandeerd weer aan het werk kunt voor die o zo gewenste belastingcenten......dat is een pad die je niet moet willen inslaan imo.

Dus iedereen donor tenzij je je uitschrijft; dikke prima.......geen donor, dan ook geen recht op een orgaan die je leven red; big no no


Lijkt redelijk maar... als je een orgaan nodig hebt, betekent dat, dat in ieder geval dàt orgaan zelf al niet geschikt is om als donor orgaan te dienen voor een ander. :)*
Daarbij: als je een erg slecht werkend orgaan hebt, willen de andere organen ook nog wel eens slecht werken.
En we kunnen het ook uitbreiden naar bloed: zou je dan ook geen bloed mogen ontvangen, als je zelf geen donor bent... (terwijl daar soms hele goede redenen voor kunnen zijn).

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:01

Stel dat er 2 mensen zijn die in aanmerking komen voor een beschikbaar orgaan en de 1 wil zelf wel geven en de ander niet...en je moet de keuze maken...dan vind ik wel dat de "gever" voorrang heeft op degene die niet wil doneren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:02

Ik ben voor deze wetgeving. Het gaat om actieve registratie, wat dus betekent dat je 'ja' of 'nee' kan zeggen. Als je niks zegt dan komt er 'geen bezwaar' te staan. In dat geval beslissen je nabestaanden wat er gebeurt. Het is dus niet zo dat je dan automatisch donor bent.

Ik vind het vooral goed omdat op deze manier mensen die echt bezwaar hebben nee kunnen zeggen, maar mensen die te lui zijn om zich te registreren toch als donor aangemerkt staan mits er geen bezwaar vanuit de familie is.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:02

Ja! Ik ben hier heel blij mee! Ik heb ook eigenlijk nooit de bezwaren hiervan gesnapt... Als je het echt niet wil, kan je je gewoon afmelden en is er ook niets aan de hand namelijk. Ik hoop dat er inderdaad meer donoren komen en de wachtlijsten daardoor ook korter zullen zijn.

Met je tweede stelling ben ik het niet helemaal eens. Al snap ik jouw punt wel heel erg goed! Ik vind het zelf best egoïstisch om ervoor te kiezen dit niet te doen maar het wel aan te nemen als je het nodig hebt. Ik denk alleen dat mensen daar zelf nooit zo overna denken totdat het opeens gebeurd en ze er een nodig hebben. Ze dan maar gewoon dood laten gaan vind ik dan dus ook wel een beetje ver gaan.
Ik ben wel van mening dat de mensen die wel wilden geven voor moeten gaan op de niet-gevers. Maar hoe je dat dan precies uit zou moeten werken weet ik niet.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:04

@ riddershow: mwa vind dat dat nog altijd de keuze moet zijn van de gever. Want ik neem aan dat jij bedoeld dat je ten allen tijde daar recht op zou hebben; of de gestorvende wel of geen donor was.

Maar goed; ik vind dan ook dat mensen ook het recht zouden moeten hebben om hun leven te beeindigen (bv bij een terminale ziekte) ipv dat je maar moet lijden omdat de maatschappij vind dat een mensenleven boven alles staat..............maar dat is een hele andere discussie en gaat dit topic niet over.

Laten we zeggen dat ik een zeer groot voorstander ben voor eigen keuze wat betreft je lichaam en leven...op alle vlakten en eventueel zelfs na je dood door aan te geven of ze je lichaam mogen plunderen ja of nee.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:04

Emmaa_ schreef:
Ik ben voor deze wetgeving. Het gaat om actieve registratie, wat dus betekent dat je 'ja' of 'nee' kan zeggen. Als je niks zegt dan komt er 'geen bezwaar' te staan. In dat geval beslissen je nabestaanden wat er gebeurt. Het is dus niet zo dat je dan automatisch donor bent.

Ik vind het vooral goed omdat op deze manier mensen die echt bezwaar hebben nee kunnen zeggen, maar mensen die te lui zijn om zich te registreren toch als donor aangemerkt staan mits er geen bezwaar vanuit de familie is.



Ja is dat hoe het zou gaan? Dat vind ik wel goed geregeld dan inderdaad +:)+

En dan liefst als je heel bewust JA zegt, dat je nabestaanden dan ook niet je wens kunnen saboteren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:06

pmarena schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik ben voor deze wetgeving. Het gaat om actieve registratie, wat dus betekent dat je 'ja' of 'nee' kan zeggen. Als je niks zegt dan komt er 'geen bezwaar' te staan. In dat geval beslissen je nabestaanden wat er gebeurt. Het is dus niet zo dat je dan automatisch donor bent.

Ik vind het vooral goed omdat op deze manier mensen die echt bezwaar hebben nee kunnen zeggen, maar mensen die te lui zijn om zich te registreren toch als donor aangemerkt staan mits er geen bezwaar vanuit de familie is.



Ja is dat hoe het zou gaan? Dat vind ik wel goed geregeld dan inderdaad +:)+

En dan liefst als je heel bewust JA zegt, dat je nabestaanden dan ook niet je wens kunnen saboteren :j

Dit is inderdaad hoe het wetsvoorstel uiteindelijk gepresenteerd is. In het oorspronkelijke voorstel van D66 was deze clausule niet opgenomen, zij wouden eigenlijk dat iedereen die geen 'nee' zei, automatisch ja zei zonder inbreng van nabestaanden. Nou is dat sowieso tricky, want ook als je 'ja' hebt gezegd heeft je familie het recht om alsnog donatie te weigeren. Wel iets om goed duidelijk te maken dus. Mij mogen ze volledig leeg halen en ik heb dit ook aan mijn familie doorgegeven.

Edit: ik moet er wel bij zeggen dat dit wetsvoorstel echt maar met 1 stem verschil de tweede kamer is gepasseerd (en die ene stem verschil kwam omdat een kamerlid een fout had gemaakt met de planning en daardoor niet aanwezig was tijdens de stemming) en dat de kans erg klein is dat het door de eerste kamer komt. Ik blijf hopen in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-16 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt