Iedereen Donor??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:21

Gloa schreef:
Ik denk dat sommigen de nieuwe wet niet helemaal snappen......

Een 'geen bezwaar' is wel degelijk een Ja tenzij nabestaanden bezwaar maken.....

Nu is de situatie zo dat bij geen keuze die bij de nabestaanden ligt. Die keuze ligt daar straks niet meer, alleen de mogelijkheid tot bezwaar.


Precies :j

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:49

janderegelaa schreef:
verootjoo schreef:
Bij geen bezwaar wordt wel degelijk overlegd met familie en als die het niet willen gebeurt het gewoon niet.

Zo makkelijk is het niet. Dit wordt erover gezegd:
2. Rol van nabestaanden
Als er straks ‘geen bezwaar’ staat, kunnen nabestaanden denken: als mijn naaste wel bezwaar had gehad, dan zou die dat wel hebben aangegeven. Maar nabestaanden kunnen in de nieuwe wet nog wel steeds bezwaar maken tegen orgaandonatie. Hoe? Er zal altijd overlegd worden met de nabestaanden. Dat is in het huidige systeem zo, maar dat zal ook bij de nieuwe donorwet het geval zijn. Bij zwaarwegende bezwaren van de nabestaanden, zal er geen donatie plaatsvinden.


Als je die zwaarwegende bezwaren niet hard kunt maken is er dus gewoon donatie.

Ik weet het niet zeker natuurlijk omdat de situatie nu nog niet zo is, maar ik kan me niet voorstellen dat op het moment dat een familie flipt als er wordt benoemd dat een overledene niets geregistreerd had staan rondom donatie en dus wordt behandeld als 'geen bezwaar', dat er dan wel door wordt gegaan met de procedure. Misschien lastig voor te stellen voor sommigen, maar artsen zijn ook gewoon mensen, die ook emoties en gevoel hebben. En die er niet op uit zijn om maar zoveel mogelijk organen te verzamelen. Over het algemeen zijn de beste orgaandonoren namelijk de jonge(re) mensen die alleen iets met hun hersenen aan de hand hebben, denk aan een bloeding of infarct. Dan is het het ene leven voor het andere... Wat zou onze baat er dan bij zijn?
Als een familie het absoluut niet wil, denk ik dat het ook niet gaat gebeuren. In de meeste ziekenhuizen dan. Uitzonderingen zullen er altijd zijn.

En de discussie laait nu wel ontzettend op in het hele land, dus er komen veel registraties bij. Of dat nou ja of nee is.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:12

Bedankt voor dit topic, ik heb het helemaal doorgelezen en ik heb er veel van geleerd.
Gisteren alle voors en tegens nog eens besproken met een goede vriendin die verpleegkundige is.
Ik ga nog steeds voor orgaandonatie, maar wil wel dat mijn nabestaanden invloed hebben op het moment van het afscheid. Ik ga iig met mijn man goed vastleggen wat we willen.
Zo hoop ik dat er geen bruikbare organen verspild worden, want ik gun iedereen op de wachtlijst wat ze nodig hebben. Maar de waarschuwing voor mogelijke trauma's bij nabestaanden heb ik hier ook in allerlei toonaarden gelezen, en die neem ik ook serieus.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:40

De donorwet is officieel ondertekend en gepubliceerd. Dat betekend dat vanaf nu er bij de kiesraad gevraagd kan worden om een referendum hierover. Om tot een referendum te komen zijn er 10.000 ondertekenaars nodig. Daarna nog eens 300.000 mede-tekenaars.
Omdat de referendumwet ook onderdruk staat is er enige noodzaak om dit op korte termijn te doen.

Teken voor een referendum over de donorwet: https://www.referendumovereenwet.nl/wet ... 2425154865

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:58

Jullie weten inmiddels toch wel uit ervaring dat een referendum een schijnvertoning is?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:23

Helemaal geen signalen afgeven aan je regering is ook niet aanbevelenswaardig :)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:02

Lusitana schreef:
Jullie weten inmiddels toch wel uit ervaring dat een referendum een schijnvertoning is?

Het hele inspraak verhaal is een schijnvertoning, maar daarom je mond maar houden veranderd er zeker niks aan.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:37

tamary schreef:
Lusitana schreef:
Jullie weten inmiddels toch wel uit ervaring dat een referendum een schijnvertoning is?

Het hele inspraak verhaal is een schijnvertoning, maar daarom je mond maar houden veranderd er zeker niks aan.

En jij denkt dat er een mogelijkheid is om iets te veranderen? Hoe dan exact?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:07

Veulen84 schreef:
De donorwet is officieel ondertekend en gepubliceerd. Dat betekend dat vanaf nu er bij de kiesraad gevraagd kan worden om een referendum hierover. Om tot een referendum te komen zijn er 10.000 ondertekenaars nodig. Daarna nog eens 300.000 mede-tekenaars.
Omdat de referendumwet ook onderdruk staat is er enige noodzaak om dit op korte termijn te doen.

Teken voor een referendum over de donorwet: https://www.referendumovereenwet.nl/wet ... 2425154865

Hoewel ik pro referenda ben vind ik dit nogal onzin. Dit klinkt mij in de oren als "laten we nog snel ff een referendum er doorheen duwen omdat het kan"

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:55

Dan ben je niet pro referenda, maar pro referenda als het jou uitkomt...

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:36

Je kan het wel onzin vinden. Maar dit is zoals de wet werkt. Er kon pas een referendum aangevraagd worden zodra de wet gepubliceerd was. Daar is weken mee gewacht. Zogenaamd om administratieve redenen, maar het is wel mooi dat daardoor toevallig de kans op een referendum heel klein is.

Wat betreft of een referendum succes heeft of niet. Deze wet was niet aangenomen als 1 persoon niet te laat was geweest voor de stemming. Dat betekend dat het draagvlak voor de wet maar heel klein is. Hoe kleiner het draagvlak, hoe groter de kans op wijzigingen (en wat mij betreft annulering).

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:46

Zojuist getekend. Ik ga voor referendum

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:14

Karl66 schreef:
Dan ben je niet pro referenda, maar pro referenda als het jou uitkomt...

Wat knap dat je zo'n conclusie kan trekken uit een post van 2 regels :)

De kanalen die (naar mijn weten) dit initiatief hebben opgezet promoten het letterlijk als "per 1 juli(?) wordt het referendum afgeschaft dus laten we er hier nog snel een over houden". Dit is niet iets wat ik zelf verzin hoor :)

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:30

Volgens mij waren die kanalen überhaupt geen fans van de donorwet en is dat vooral de reden voor het referendum. Niet omdat het toevallig nog net kan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:04


Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:42

Veulen84 schreef:
De donorwet is officieel ondertekend en gepubliceerd. Dat betekend dat vanaf nu er bij de kiesraad gevraagd kan worden om een referendum hierover. Om tot een referendum te komen zijn er 10.000 ondertekenaars nodig. Daarna nog eens 300.000 mede-tekenaars.
Omdat de referendumwet ook onderdruk staat is er enige noodzaak om dit op korte termijn te doen.

Teken voor een referendum over de donorwet: https://www.referendumovereenwet.nl/wet ... 2425154865

Done! Alhoewel ze in de politiek van mijn nee toch weer een nee maar maken want bij mijn laatste stemming over sleepwet wisten ze te vertellen dat we wel nee hadden gestemd maar eigenlijk ja bedoelde . Stelletje .....

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 07:53

Teken hier voor het Donor referendum
Om een referendum over de Donorwet mogelijk te maken zijn handtekeningen nodig, veel handtekeningen.

Dat kan digitaal.

Help mee en teken vandaag nog via onderstaande link

https://referendum.nl/

Bij voorbaat bedankt voor jullie hulp

Groet Fleur

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2449
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:11

Zoe_97 schreef:
Zo werkt het in België al jaren. Wel moet de familie toestemming geven na het overlijden. Het is niet zo dat automatisch alle goede organen eruit gaan. Dat vind ik wel een fijn idee.

Volgens mij is dit ook de bedoeling in Nederland.

Ik snap de hele heisa die er gemaakt wordt over deze uitslag niet zo. Mensen gedragen zich alsof er ergens een dokter is die tijdens jouw operatie zijn handschoenen aantrekt met het idee, “nou jongens, we hebben weer een levende donor. oepsie!” Kom op zeg.

Er is niet zoveel veranderd behalve dat de rollen nu zijn omgedraaid. En dat is maar goed ook. Wat ze hiermee bereiken is misschien niet dat iedereen donor wordt maar wél dat iedereen een keuze gaat maken of er in ieder geval over na gaat denken, wat velen op het moment nu zelfs a teveel is. Het gaat hier wel om mensenlevens, ik snap niet dat er mensen zijn die hier zo laks mee omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:50

Ik heb overigens wel het idee dat het nu 'makkelijker' is om je keuze door te geven? Ik kan me herinneren dat toen ik 2/3 jaar geleden me aan wilde melden als 'niet donor', mét DigiD, een hele stapel papieren kreeg opgestuurd die ik dan ook weer terug moest sturen (nogal omslachtig imo, want ik meld me niet voor niets aan met DigiD?) . Met daarbij ook, jawel, een set met 'lege' papieren en envelop, voor het geval ik me zou hebben bedacht.

De papieren teruggestuurd destijds, (de 'ik ben géén donor' papieren dan) maar nooit meer wat van gehoord destijds.

Inmiddels dus opnieuw geregistreerd, nogmaals als Niet Donor, want wat bleek; de boel is destijds niet eens verwerkt. Kreeg nu overigens wel zonder morren m'n 'ik ben geen donor' pasje en niet meer een stapel papierwerk die ik eerst terug moest sturen.
Misschien dat ze nu met de wetswijziging ook de procedure voor het doorgeven van je keuze maar wat makkelijker hebben gemaakt. :+

Ik dacht er net pas aan omdat ik het topic weer naar boven zag komen :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:50

Princequillo, klopt :j
Nog een keer een stukje uit het interview met een neuroloog die vaak betrokken is (geweest) bij orgaandonatie:
Citaat:
'In alle gevallen geldt: als de nabestaanden echt geen orgaandonatie willen, dan doen we het niet, ongeacht de wens van de donor zelf, mits we ook zorgvuldig alle onduidelijkheden bij nabestaanden hebben verduidelijkt. Want wat zou er gebeuren als we de wens van de donor in zo'n geval de doorslag zouden laten geven? De nabestaanden zouden psychische schade oplopen. Dat is niet zoals we werken, wij hebben er geen baat bij, het dient de nabestaanden niet en zal op termijn ook de gedachte van donatie in heel Nederland schaden. Het negatieve nieuws zou leiden tot minder animo om zich met een 'ja' te registreren in het donorregister, waardoor de kans op een orgaan voor patiënten op de wachtlijst nog kleiner wordt.

'Voor mij persoonlijk is er nóg een reden om de wens van de nabestaanden in zo'n geval boven die van de patiënt te laten gaan. Ik beeld me bij zo'n dilemma weleens in: stél dat ik de patiënt zelf zou kunnen vragen of hij ook tot orgaandonatie wil overgaan nu blijkt dat zijn nabestaanden daar enorm veel moeite mee hebben en psychische schade kunnen oplopen. Ik denk dat veel mensen in dat scenario zouden zeggen: nee, dan toch maar niet. Gelukkig hebben de meeste nabestaanden vrede met een geregistreerde toestemming. Voor menig nabestaande geeft donatie juist ook zin aan de dood en helpt het bij de rouwverwerking, wetende dat de dood van hun dierbare ertoe zal leiden dat het leven van anderen gered kan worden.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~ba6f9777/

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:29

Heel mooi dat er bij deze meneer zo gewerkt wordt, en het zal vast in de meeste gevallen zo gaan, maar dat je wettelijk gezien geen poot hebt om op te staan als nabestaande dat deugt niet. Je bent puntje bij paaltje dan toch afhankelijk van de goodwill van iemand anders.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:54

Niet "iemand anders" maar toch zeker 3-4 betrokken artsen. En alle andere medewerkers van het ziekenhuis. Denk je dat iemand die arts wordt dat doet omdat hij/zij een hekel heeft aan mensen?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:01

Denk jij dat ik dat denk? Want dat is minstens zo raar ;)

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:57

Magrathea schreef:
Niet "iemand anders" maar toch zeker 3-4 betrokken artsen. En alle andere medewerkers van het ziekenhuis. Denk je dat iemand die arts wordt dat doet omdat hij/zij een hekel heeft aan mensen?


Kijk je naar een land als de VS, daar hebben ze een volledig commercieel systeem, waarbij het succes van een arts wordt afgemeten aan de hoeveelheid geld dat hij verdient. In zo'n land en zo'n systeem zou ik er niet op durven vertrouwen dat een arts de belangen van de nabestaanden boven het belang van geld verdienen zet.