Crowdfundactie Griekenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:53

MarvanTom schreef:
Duidelijke post, Drifter! :j

Het is leuk om te zien hoe deze crowdfunding verloopt: nu al 1,7 miljoen in 6 dagen.
Duidelijk opgezet door een Engelse fan, maar dat is niet zo gek: Corfu is zowat (nog) een Engelse kolonie met ieder jaar dezelfde smoelen die je weer tegenkomt. :D


Electra63 schreef:
Wat betreft de reden waarom de EU, maar met name USA Griekenland wil behouden voor de EU is de ligging. Als Griekenland er uit gaat, wordt zij geholpen door Rusland of China. Die hebben nu al grote belangen in Griekenland.

Hier gaan velen aan voorbij, maar als Griekenland idd 'zaken' gaat doen met Rusland, is heel Europa in gevaar.
Rusland heeft dan toegang tot de Middellandse Zee vanuit Griekenland, zie ook alle 'landjepik'-praktijken van de laatste jaren.
Geopolitiek gezien moet Griekenland bij Europa blijven om een Russische invasie te voorkomen.
Klinkt dramatisch, maar de Russen zijn op oorlogspad, al jaren.
Lijkt mij een grotere zorg dan weer geld geven...


Over propaganda gesproken. :')

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:06

Veulen84 schreef:
Tja, en dan geef je nu geld en over 10 jaar blijkt dat ze nog steeds meer geld uitgeven dan er inkomt... Dan begint het spel dus weer van voor af aan.

Niet om 't één of ander, maar dat doen wij ook. Hoe denk je dat de staatsschuld is ontstaan? ;) Bijna elk welvarend land heeft een staatsschuld. We denken wel dat bijvoorbeeld de V.S. zo rijk is, maar ze hebben een schuld van twintigduizend miljard. Als de rest van de wereld hun geld per direct terug zouden eisen is de V.S. vandaag nog failliet (voor de duidelijkheid, niet dat gehele bedrag is schuld aan andere landen, maar een aanzienlijk deel wel). Bovendien zijn veel Grieken, zowel in de politiek als onder de gewone burgers, zich inmiddels heel goed bewust van de disbalans tussen uitgaven en inkomsten en dat dit moet veranderen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:13

Dani schreef:
Veulen84 schreef:
Tja, en dan geef je nu geld en over 10 jaar blijkt dat ze nog steeds meer geld uitgeven dan er inkomt... Dan begint het spel dus weer van voor af aan.

Niet om 't één of ander, maar dat doen wij ook. Hoe denk je dat de staatsschuld is ontstaan? ;) Bijna elk welvarend land heeft een staatsschuld. We denken wel dat bijvoorbeeld de V.S. zo rijk is, maar ze hebben een schuld van twintigduizend miljard. Als de rest van de wereld hun geld per direct terug zouden eisen is de V.S. vandaag nog failliet (voor de duidelijkheid, niet dat gehele bedrag is schuld aan andere landen, maar een aanzienlijk deel wel). Bovendien zijn veel Grieken, zowel in de politiek als onder de gewone burgers, zich inmiddels heel goed bewust van de disbalans tussen uitgaven en inkomsten en dat dit moet veranderen.


De logica:
Ik verdien 1000 euro per maand. Maar ik doe voor 2000 euro per maand aan boodschappen. Vervolgens kan ik me hypotheek (en rente) niet meer betalen. Vervolgens gaan al mijn buren een bijdrage doen zodat ik me hypotheek wel kan betalen. Maar ik ga maar iets meer verdienen, maar ik geef nog steeds te veel uit.

Wat denk je dat de buren dan zeggen?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:27

ingedebruijn schreef:
Als er een potje komt waar ik geld kan storten voor de zorg voor onze ouderen geef ik meteen. Aan het buitenland hebben we genoeg geld verspild.

Hier kan ik me in vinden, echter ik vraag me wel hardop af of dat geld dan ook werkelijk naar de ouderen zou gaan en hoeveel er aan de bekende strijkstok blijft hangen. Mijn vertrouwen in "goede doelen" is de laatste jaren aardig richting nul gezakt.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:34

Lavien schreef:
Over propaganda gesproken. :')

:D

Klinkt wel zo he?
Lees dit eens?:
https://fd.nl/economie-politiek/1107520/wat-doet-een-grexit-met-europa

Ik denk dat alle EU-piefjes dit geopolitiek-gedoe belangrijker vinden dan het geld wat het uiteindelijk gaat kosten om Griekenland als 'bufferzone' te houden.

En dat het geld van ons, het plebs, af moet komen is logisch.
In de Middeleeuwen hadden we landheren en horigen; wij zijn daar gewoon de moderne versie van.

We zullen zien wat er gaat gebeuren, maar on topic: 1,755,028 is geen slecht resultaat!
Het doel zal ongetwijfeld niet gehaald worden, maar een refund is ook niet handig: gewoon dat geld besteden aan de gekozen cadeau's voor een tijdelijke boost in Griekenland alsook voor de schenkers.
Een fles Ouzo of ansichtkaartje uit Griekenland is best leuk om te krijgen... ;)

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:13

Veulen84 schreef:
Dani schreef:
Niet om 't één of ander, maar dat doen wij ook. Hoe denk je dat de staatsschuld is ontstaan? ;) Bijna elk welvarend land heeft een staatsschuld. We denken wel dat bijvoorbeeld de V.S. zo rijk is, maar ze hebben een schuld van twintigduizend miljard. Als de rest van de wereld hun geld per direct terug zouden eisen is de V.S. vandaag nog failliet (voor de duidelijkheid, niet dat gehele bedrag is schuld aan andere landen, maar een aanzienlijk deel wel). Bovendien zijn veel Grieken, zowel in de politiek als onder de gewone burgers, zich inmiddels heel goed bewust van de disbalans tussen uitgaven en inkomsten en dat dit moet veranderen.


De logica:
Ik verdien 1000 euro per maand. Maar ik doe voor 2000 euro per maand aan boodschappen. Vervolgens kan ik me hypotheek (en rente) niet meer betalen. Vervolgens gaan al mijn buren een bijdrage doen zodat ik me hypotheek wel kan betalen. Maar ik ga maar iets meer verdienen, maar ik geef nog steeds te veel uit.

Wat denk je dat de buren dan zeggen?

Het verschil is alleen dat jij geen land bent :D
Staatsschulden zijn tot op zekere hoogte gewoon nodig. Bovendien, door steeds meer te bezuinigen zal een economie alleen maar verder krimpen, en hoe kom je dan ooit uit een crisis? Wel eens van Keynes gehoord? Ja, Griekenland moet hervormen en dat weten ze zelf maar al te goed (en zeker de huidige regering), maar overal op korten is een korte termijnoplossing en zal op de lange termijn alleen maar voor meer problemen zorgen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:51

Eulogy schreef:
Het verschil is alleen dat jij geen land bent :D
Staatsschulden zijn tot op zekere hoogte gewoon nodig. Bovendien, door steeds meer te bezuinigen zal een economie alleen maar verder krimpen, en hoe kom je dan ooit uit een crisis? Wel eens van Keynes gehoord? Ja, Griekenland moet hervormen en dat weten ze zelf maar al te goed (en zeker de huidige regering), maar overal op korten is een korte termijnoplossing en zal op de lange termijn alleen maar voor meer problemen zorgen.


Tja, maar als we het toch gaan versimpelen ;)

Ik zeg ook niet dat ze steeds meer moeten bezuinigen. Wel dat ze nu wat moeten gaan doen om hun begrotingsverschil te gaan oplossen. Ben van mening dat steeds maar weer een land redden terwijl het nog te weinig vooruitgang boekt een zinloze actie is.
Nogmaals, ik vind het de taak van de eu om te zorgen dat griekenland z'n potentie gaat gebruiken en bv z'n eigen energie te ontwikkelen. Wij hebben de mogelijkheden en daar kan griekenland heel snel grote sprongen mee maken.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:09

Persoonlijk vind ik dat de EU nu duidelijker dan ooit laten zien dat het alleen maar om geld draait. Immers; iedere idioot ziet dat Griekenland dit onmogelijk nog terug kan betalen.
En eerlijk; ik ga er al vanaf het begin of aan er al van uit dat het geld dat Europa de Grieken geleend hebben sowieso niet terug komt.
Dat bedrag sowieso compleet kwijtschelden. Weg is het toch al.
En kijken of van de schulden die ze al hadden ook een groot deel kan worden kwijt gescholden. Anders toch op zn minst de rente en zeggen; jullie krijgen 30 jaar om het resterende renteloos af te betalen.

Dan is Griekenland wat betreft de schulden al een heel eind geholpen.

Stap 2 en dat is de belangrijkste natuurlijk; misstanden per direct aanpakken; corruptie, lage belastingen voor rijken, het niet langer meer mogelijk zijn om familie zomaar even op hoge posities plaatsen (tenzij ze natuurlijk echt bekwaam zijn) en al die andere problemen die Griekenland in dit schuitje heeft gebracht.

Want wees nu eerlijk; hoeveel van jullie verwachten of hadden verwacht dat die leningen terug betaalt zouden worden? Ik niet in ieder geval; daar zijn de problemen veel te groot voor.

Als de EU echt zo begaan is met Griekenland en het zo graag wil houden dan moeten ze ballen tonen en iets soortgelijks als bovenstaande doen.

Daar is Griekenland veel meer mee geholpen dan met de situatie nu; geld pompen in een bodemloze put.
Dweilen met de kraan open noem ik dat.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:38

Ik snap niet waarom wij perse moeten opdraaien voor de fouten die door een ander land zijn gemaakt. Men zegt wel dat we er niks van voelen maar ik voel wel degelijk in mijn portemonee dat ik minder te besteden heb en dat allemaal dankzij een Brussel. Nederland en de rest loopt als een zielig hondje achter Brussel aan. Wat nou als Griekenland als eerste land de ballen heeft om nee te zeggen tegen de absurde maatregelen die moeten worden getroffen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:11

schulden kwijtschelden is wat anders dan opdraaien voor andermans fouten. En alles hoeft ook niet worden kwijt gescholden; gewoon naar een niveau die realistisch is wat betreft weg werken van de schulden.
Net als hier het geval is. blijven daar ook de boosdoeners buiten schot; die zijn financieel allang binnen en zal het verder worst zijn dat de mensen die lager op de ladder staan niks hebben.
Nee net als hier mag de gewone burger en de pensionados de schulden gaan afbetalen. Waarom niet een hoop schulden kwijt schelden? + de EU leningen? Verlicht de druk van de ketel en kan het land serieus met opbouw/verbeteringen aan de slag en hun economie weer rendabel maken. Op de manier van nu gaat dat echt niet lukken.

Dat Griekenland er een potje van heeft gemaakt is tevens natuurlijk niet de schuldige aan het feit dat prijzen flink omhoog zijn gegaan en we steeds minder te besteden hebben. Het is niet dat Nederland nu zulke absurde bedragen heeft geleend uhm pardon weggegeven :+ dat wij daar zoveel van merken als individuele burger.

Verder ben ik het zeker met je eens dat Brussel veel te veel opslokt en dat dit hele EU gebeuren + euro ons gewone burger weinig goeds heeft gebracht. Eigenlijk kan ik zo 1 2 3 niks bedenken eigenlijk hoe wij als burger ook maar enig voordeel hiervan hebben. Afgezien dan van het; ik hoef geen andere valuta te halen als ik naar Spanje op vakantie ga. Nou als dat het voordeel voor ons is..........

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:39

Dat we minder te besteden hebben komt doordat we de een na de andere naheffing van zoveel miljoen op ons bord krijgen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:51

Dat klopt, maar die naheffing heeft niks te maken met landen die hun economie niet op orde hebben en daardoor geld van de EU hebben geleend, waaronder dus Griekenland.

Vandaar dat ik dus ook al zei; met de rest van je post wat betreft Brussel ben ik het zeker met je eens.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:54

Gewoon na de Grexit richting een Nexit :D is iedereen gelukkig

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:46

purny schreef:
Gewoon na de Grexit richting een Nexit :D is iedereen gelukkig


Spreek voor jezelf! Wij zijn een handelsland, wij kunnen niet zomaar uit de EU en euro stappen. En zeker niet terug naar de gulden. Daar zijn wij veel te klein voor.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:26

Denk dat iemand 'zomaar' uit de eu kan stappen. Wat dat betreft is het een beetje 'You can check in anytime you want, but you can never leave'
Zelfs nu wordt het griekenland erg moeilijk gemaakt, die hebben aangegeven dat ze een referendum willen en daarna zijn ze een beetje in een wurggreep gezet.

Volgens een griekse krant heeft de IMF zelfs buitenlandse touroperaters verteld niet aan de grieken te betalen
https://translate.google.com/translate? ... lXonU.dpuf

Medicijnen zijn toegezegd voor een maand, daarna is het een vraagteken, etc.etc.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:58

Het is idd niet zomaar even de bedoeling er uit te stappen nee. We worden niet voor niks bang gemaakt met verhalen hoe fout dat wel niet is; wordt ons mooi voorgehouden dat dat catastrofaal zal zijn. Dat zinnetje van Hotel California is wat dat betreft zeer van toepassing.
Europalanden hebben zich vrijwillig onderworpen aan een zeer hebberige 'dictator' en zie er nu maar eens er van af te komen.

Een paar zijn nog zo slim geweest om niet helemaal mee te gaan; munteenheid bv, maar Nederland moest er natuurlijk helemaal voor gaan -O-

Noorwegen is het slimst van alle Europese landen geweest. Die konden blijkbaar wel verder kijken dan hun neus lang is. En zie; Noorwegen heeft zn zaakjes prima op orde.

Dat stuk over die touroperators kan ik moeilijk geloven; dat zou aanzetten tot diefstal zijn. Immers; je neemt wel een dienst af van ze, maar betaalt niet. Of in dit geval zou oplichting een beter begrip zijn.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:35

Ja, er zijn een aantal landen zo slim geweest om niet helemaal met de eu in de boot te gaan.
Maar ook die landen van europa die hun eigen valuta hebben aangehouden, hebben wel handelsverdragen en andere eu regels, en ook die landen krijgen finacieel een optater elke keer als de rest van de eu dat krijgt.

In mijn ogen is de hele eu een kaartenhuis, en t is maar wachten op een zuchtje wind vanuit de verkeerde richting.

Wow, Paypal:
http://translate.google.com/translate?u ... o|en&hl=en

Met andere woorden, ook paypal laat de grieken in de steek.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:53

Logisch toch.. Als Paypal geen geld krijgt gaan ze het ook niet voor financieren.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:54

Heb de laatste berichten niet allemaal gelezen. Maar ik ben nu in Griekenland, op Veel plekken staat non stop het Griekse nieuws aan. Ik heb net heel kort gesproken met een Griek en je merkt dat de normale hardwerkende mens hier geen idee heeft van wat er nou allemaal aan de hand is, in zoverre, ze hebben het idee dat ze er helemaal allen voor staan. Ik vind het erg triest

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:05

Ik denk dat ik vandaag nog geld ga wisselen voor als ik volgende week naar Nederland kom want wie weet, misschien gaan de onderhandelingen vandaag wel heel goed en doet de euro het morgen ineens niet meer zo dramatisch slecht :+

Heeft men in Nederland overigens door hoe er in de rest van Europa over Dijsselbloem gedacht wordt? Serieuze vraag overigens. Je kan die vent toch niet serieus nemen?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:05

Gok er maar niet te veel op. merendeel wil een exit en Griekenland heeft net nog een nieuw voorstel op tafel gelegd.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:14

Wie wil een exit dan? Dijsselbloem zei zelfs nog dat hij er alles aan wilde doen om Griekenland in de euro te houden, en om eerlijk te zijn, zou de hele Eurozone zijn geloofwaardigheid verliezen als dat niet lukt. Om nog maar te zwijgen over wat er in de toekomst dan gebeurt met Spanje, Italie en Portugal.
Zou een lose-lose situatie zijn, dat lijkt me duidelijk. Hoewel, ik denk dat Griekenland buiten de Eurozone een paar hele moeilijke jaren tegemoet zal gaan maar dat het misschien niet eens zo slecht zou zijn, op de lange termijn.

Edit: oh, ook Juncker zal "er alles aan doen om Griekenland bij de Euro te houden". En Martin Schulz, voorzitter van het Europees Parlement.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 07-07-15 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:16

Volgens ad 16 van de 18?

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:19

Overigens heeft het IMF recentelijk een rapport gepubliceerd dat toch wel redelijk voor schuldenverlichting pleitte. Ik denk dat hun positie zo slecht nog niet is en dat Varoufakis' afwezigheid toch ook wel zou kunnen helpen.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:30

Ik vind dit zo'n lastige kwestie... :oo

Je leest ook overal wat anders. De een denkt dat Griekenland EN de EU allebei beter af zijn als Griekenland uit de EU treedt, hier lees ik weer dat dat niet zo is. Ik heb me nog niet goed genoeg ingelezen om een mening te vormen maar ik weet nu al dat het niet zo zwart wit is als sommigen hier denken.

Sowieso vind ik het altijd wat cru om te zeggen 'laat ze eerst wat aan de armoede hier doen'. Wat is die armoede in vergelijking met dit...? http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... uro-hebben