Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:04

quera schreef:
friendly schreef:
Als je onregelmatig werkt wordt het inderdaad al lastiger. Dan zou ik het alleen eerder begrijpen als ze dan beperkt open zijn. Ik roep maar ff wat: van 11 tot 15 open.

Hier zijn ze vandaag ook niet de gehele dag open hoor maar van 12 tot 17 :j

Hier ook idd.

Ook hier in de zorgsector werkzaam en nog eens jarig met kerst dus.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:07

1e kerstdag valt niet onder de zondagsrust, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor degenen die er werken wel fijn is om gewoon vrij te mogen zijn met kerst.
Verder sluit ik me inderdaad aan bij Esther. We leven tegenwoordig in een maatschappij dat we maar moeten moeten moeten. Alles moet 24/7 bereikbaar en beschikbaar zijn. Ik vind het heerlijk om één dag in de week standaard vrij te hebben, zodat je ook echt even bij kunt tanken en waarin je niets móet. Dat geldt overigens niet voor beroepen die wel gewoon 24/7 inzetbaar moeten zijn (zoals een arts, bejaardenverzorgster, boer etc.). Bovendien kun je op zaterdag ook prima inkopen doen voor de zondag. Met kerst lukt het de mensen ook om voor meerdere dagen in te kopen. En natuurlijk kun je als christen weigeren om op zondag te werken, maar dan hebben ze voor jou liever 10 anderen, vooral in de maatschappij waarin we nu leven en de banen niet voor het oprapen liggen ;)

Verder vind ik het niet zo'n handige actie om pamfletten op te hangen. Krijg daar altijd een beetje kippenvel van, vind het altijd een beetje veroordelend over komen om iemand te gaan bombarderen met pamfletten. Maar het idee erachter snap ik wel en waardeer ik ook wel (iedereen een vaste vrije dag te gunnen waarin je even niets moet).

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:07

Nou ja, op zich is het bekend in welke streken in Nederland de 'zondagsrust' een prioriteit is.
Dat komt ook doordat een groot deel van de bevolking daar, er achter staat.
Als de gemeenteraadsverkiezingen zijn, wordt er gestemd op partijen die daar ook achter staan.
Die gaan dus door in die lijn natuurlijk.
Dat is hier net zo namelijk.
Winkeliers klagen dat ze op zondag open willen, maar de Elburgse bevolking heeft zelf een SGP gemeenteraad gekozen :)
En dat is denk ik net zo als op de eilanden in Zeeland.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:08

plakken wij pamfletten op de kerk. dat anderen niet mogen bepalen, wat iemand wel, of niet doet. tot die tijd boycotten we de kerk. :j

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:15

Ik ben ook oprecht benieuwd naar t antwoord op; café wel en supermarkt niet.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:17

Oh ja, supermarkt of café, vergeten te benoemen: maakt voor mij geen verschil hoor. Ik vind het een beetje hypocriet om te stellen dat een café wel open mag zijn en een supermarkt niet ;) zien jullie dat verschil in opvatting dan wel in jullie omgeving bij christenen?

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:18

Ik vind dit altijd zo sneu.. Zo opdringerig..
In het dorp waar m'n vriend vandaan komt is de kerk nog steeds heel belangrijk, daar is het hen wel gelukt de winkel weg te krijgen..

Ik snap de heisa nooit zo.. Maar ik ben dan ook opgegroeid in een gebied waar alles iedere zondag gewoon open is.. Onder het mom van toerisme..
Dat je daardoor minder vrij zou hebben is echt onzin, je werkt toch een bepaald aantal uur (contract) en als je op zondag werkt ben je gewoon op andere dagen vrij?! Sommige bedrijven hebben wel nog de regeling dat je dubbel betaald krijgt, wellicht dat daarom iedereen wil werken haha!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:23

Ik vind het inderdaad ook niet iets om trots op te zijn om een supermarkt weg te krijgen o.i.d. door middel van dit soort acties.

Wat betreft het andere wat je noemt: je hebt inderdaad een contract met een aantal uren. Het verschil voor christenen zit er alleen in dat je, als je op zondag vrij bent, geen andere verplichtingen hebt. Meestal wordt je op doordeweekse dagen toch opgeslokt door andere bezigheden en kom je (althans ik wel) weinig aan een rustmoment toe (boodschappen doen :+ , huishouden, voorbereidingen voor mijn werk voor de volgende dag, deadlines etc.).

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:24

Ik ben juist blij dat sommige supermarkten open zijn. :) die actie uit de OP vindt ik totaal nergens op slaan. Dat ze eerst eens voor hun eigen deur vegen.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:26

spicegirl schreef:
plakken wij pamfletten op de kerk. dat anderen niet mogen bepalen, wat iemand wel, of niet doet. tot die tijd boycotten we de kerk. :j

Wat doe je dan anders dan je nu al doet? :')

eenitraM schreef:
Ik ben ook oprecht benieuwd naar t antwoord op; café wel en supermarkt niet.

Wat mij betreft maakt dat geen verschil. Alleen zijn de meeste horecagelegenheden (hier althans, en zeker de kleinere) dan weer op maandag gesloten, waardoor die mensen toch ook een dag rust hebben.

Anoniem

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:28

:)) Nou hier is een klein stadje waar alles altijd open is op zondag. Ik wens ze veel succes.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:32

Brrr ik krijg hier ook de kriebels van, idd heel opdringerig. Als je je stoort aan de supermarkt ga je er niet heen op zondag/met kerst, klaar. Leven en laten leven, leert men in de kerk toch ook?

Daarbij vind ik het bijzonder hypocriet geneuzel, men 'mag' niet werken op zondag, maar als er nu een ongeluk gebeurt waar een gelovig iemand met die mening bij betrokken is dan mag er zeker wel ineens een amulance, arts en verpleegkundigen klaar staan?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:34

Mars; mensen in de zorg die van christelijken huize zijn werken ook gewoon op zondag. Net als politie en brandweer en bv storingsdiensten. En niemand zal daar iets van zeggen. Dat zijn beroepen waarvan iedereen snapt dat het nodig is op zondag, hehe. Dat vind ik dus dan weer een beetje flauwe opmerking.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:35

Mars: het verschil zit in beroepen die écht nodig zijn en werk wat in principe ook een dag kan blijven liggen ;) In de Bijbel wordt daar ook een voorbeeld van genoemd. Jezus geneest iemand op de sabbat, mensen die zichzelf "christen" noemden en alle regels strikt in acht namen beschuldigden hem, omdat hij iemand geneest op de rustdag. Jezus vraagt dan zelf wat ze zouden doen als er een kalf in de put was gevallen op de rustdag. Die zouden ze er immers ook uithalen. ;)

Mijn zus en moeder (verpleegkundigen) werken ook op zondag, puur omdat dat werk noodzakelijk is.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:37

En in restaurants dan? Is dat ook perse nodig?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:37

eenitraM schreef:
Ik ben ook oprecht benieuwd naar t antwoord op; café wel en supermarkt niet.


De horeca daar heeft de gemeenteraad niks over te zeggen, dat is wettelijk bepaald.
De winkeltijden daar heeft de gemeenteraad wel wat over te zeggen.

En zolang de inwoners van een gemeente stemmen op partijen die voor zondagsrust zijn, blijft het dus in stand.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:37

imo niet somebody85 ;)

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:39

Somebody85 schreef:
En in restaurants dan? Is dat ook perse nodig?

Nee, vind ik niet. Daar zal je mij dus ook niet zo gauw zien op zondag. Maar wat een ander doet, maakt mij dan weer niet uit.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:39

Blue_Eyes schreef:
Somebody85 schreef:
En in restaurants dan? Is dat ook perse nodig?

Nee, vind ik niet. Daar zal je mij dus ook niet zo gauw zien op zondag. Maar wat een ander doet, maakt mij dan weer niet uit.


Dit dus :j

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:41

Blue_Eyes schreef:
Mars; mensen in de zorg die van christelijken huize zijn werken ook gewoon op zondag.

Niet allemaal, mijn verloskundige niet. Die werkte samen met twee collega's die de zondagen deden. Ik heb het nooit begrepen, ze gaan op zondag naar de kerk waar iemand staat te preken die daarvoor betaald wordt en dus ook aan het werk is... Hier doen overigens zelfs de pinautomaten het niet op zondag.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:42

Uitzonderingen bevestigen de regel ;) Ik ken niemand in de zorg die niet werkt op zondag. Maar ze bestaan natuurlijk wel. Eerlijk vind ik het ook niet helemaal trouwens; dat is je collega's voor je laten werken en dat mag ook niet.

ElenaJuna

Berichten: 434
Geregistreerd: 13-12-10
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:45

Hahaha, wat een onzin, ik woon ook in een kerkelijk dorp en hier is de AH & Jumbo altijd open op zondag en vandaag ook op 2e kerstdag. En in de stad ( Leiden ) was de digros waar ik werk ook gewoon open op 1e & 2e kerstdag en elke zondag.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:45

Blue_Eyes schreef:
Wat mij betreft maakt dat geen verschil. Alleen zijn de meeste horecagelegenheden (hier althans, en zeker de kleinere) dan weer op maandag gesloten, waardoor die mensen toch ook een dag rust hebben.


En jij denk dat ze op die maandag niet met de zaak bezig zijn?

Ik moet altijd denken aan wat mijn moeder vertelde over haar jeugd. Er werd op zondag bij de bakker brood gehaald, maar betalen deden ze op maandag. In het kader van zondag is rustdag en mag er niet (betaald) gewerkt worden.
8)7

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:47

Dat complete ouderwetse geleuter is ook niet meer van deze tijd.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:48

Uit ervaring weet ik dat er op maandag wel wat aan de zaak gedaan wordt, maar er toch een stuk meer rust is dan als de zaak open is :) Maar goed, het gaat hier nu niet over wat een restauranthouder allemaal doet, dat lijkt me off topic.