"Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:10

Om precies te zijn hoe konijnen normaliter gehuisvest worden (volgens de nieuwe regelgeving, die pas in 2016 volledig opgevolgd hoeft te worden), hierbij een post die ik een tijd terug in elkaar gezet hebt, alles is dus gewoon van boerderij.nl gehaald i.c.m. de pve.

Deze post gaat o.a. over deze wetgeving: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019560/g ... 24-08-2010

quote="Mizora"
Om een beeld te vormen van de nieuwe wetgeving en het parkkonijnenprincipe, hierbij een fotoreportage samengesteld uit verschillende fotoreportages gemaakt door de boeren zelf. De enige bewerking die ik heb gedaan is bij de foto waar iemand zelf op staat het hoofd eraf heb geknipt. Meer is er niet door mij aan bewerkt. De foto's komen allemaal van boerderij.nl/ .

De voedsterkooien: 4500cm2 (dit is wat ze aanraden voor 2 cavia's in de winkel)
Afbeelding

De ramkooien: 4000cm2 (dit is wat ze aanraden voor 1 cavia)
Afbeelding

Het plateau (verplicht bij voedsterkooien) en de kunststof mat (verplicht bij voedsterkooien en ramkooien) kan je op deze foto zien:
Afbeelding

Een opfokkooi: 2000cm2 (een redelijke hamsterkooi qua maat)
Afbeelding

Een afmestkooi: 600cm2 per dier (nog geen A4 per dier)
Afbeelding

En het knaagmateriaal: de dieren zijn jonge konijnen
Afbeelding

En nu hebben ze "2-ster" mogelijk deze huisvesting, in België het parkkonijn genoemd (800cm2 per dier):
Afbeelding
Al blijft het niet ideaal, dit is al een ontzettende verbetering.
Met buizen waar ze doorheen kunnen hippen en grote plateau's.
Ook met hooi uiteraard en voldoende voerruimte.
Als ik het goed heb begrepen is hiervan de maat 2.44 x 2.44 m.
Dus een ponystal ongeveer. En daar gaan zo'n 75 vleeskonijnen in.

[/quote]

Een konijn mag met 15 weken gedekt worden en met 4 weken gespeend. Ik kan zo snel niet terugvinden of opfokvoedsters tot 12 weken (=slachtleeftijd) ook in afmestkooien mogen zitten. Zo niet, dan zitten ze vanaf 4 weken tot 19 weken in een opfokkooi, anders zitten ze van 4 weken tot 12 weken in een afmestkooi en daarna tot 19 weken in een opfokkooi. Konijnen die niet drachtig zijn geraakt worden of geslacht of gaan ook in een opfokkooi(/wachtkooi). Er is een dekcyclus van 6 weken (=42 dagen), 10-12 dagen na werpen wordt de voedster weer gedekt. Met 4 weken worden de jongen gespeend en dan kan de voedster herstellen voor het volgende nest. Het jaarlijkse vervangingspercentage is 142%, een konijn gaat over het algemeen dus geen jaar mee in de productie.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 20-12-13 00:14, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:12

Ik vind die hele opfokindustrie niets, maar ik heb minder moeite met een dood konijn dan met een angorakonijn.

_Marjoo_

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-05-11

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:14

Ode aan de vegetariers !! :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:14

Bedankt voor je verhelderende post Mizora!
Wat een kleine hokjes zo. Mensen zeiden hier in het topic iets over dat huisdierkonijnen het niet beter hebben, maar zelfs de te kleine kooien bij mensen thuis zijn vaak echt wel groter dan dit (daarmee wil ik niet zeggen dat huisdierkonijnen het altijd zo goed hebben hoor, in tegendeel)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:15

litilaura schreef:
Ik heb 144 gebeld en huilend het verhaal uitgelegd. Als iemand perse konijn wil eten oke. Maar door op deze manier zo'n dier te misbruiken voor eigen plezier absoluut nee, ze gaan kijken of ze erachter kunnen komen wie hierachter zit


Nee meen je dit nou??? :oo

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:16

Bah :$ als ik dat zo zie, zou ik het liefst al die konijntjes thuis gaan houden...:$ Blijf het zielig vinden... (En ik hou het op 4 asielkonijntjes... )

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:20

Kaartje23 schreef:
Bambolina schreef:
uuuhhh??? Wat is in godsnaam het doel hiervan? Die beesten zijn dus dood voor niks eigenlijk. Volgens mij zijn ze niet eens opgegeten, gewoon tentoongesteld.


Varkentjes zijn door de buurtbewoners opgegeten. Toevallig las ik deze week deze blog over Spekkie en Vlekkie, leuk om te lezen. http://www.puurgezond.nl/column/column/ ... n-vlekkie/


Ik vind het alsnog helemaal niks. Ik kom er bijna dagelijks langs en ik word toch iedere keer weer boos als ik die twee grote houten kruizen daar zie staan.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:23

Ik snap je probleem ermee niet zo, dit is toch juist een mooi project om mensen bewuster te maken? Dit soort dingen vind ik nou goed, zien mensen het eens van dichtbij.

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:24

@saskiakefie ik kwam de Facebook pagina eerder tegen dan dit topic op bokt. In de veronderstelling dat dit echt was, net zoals die jongen die dreigde de hamster van zijn zusje in de blender te stoppen. Was ik helemaal over mn toeren. Zo als eerder gezegd niet omdat iemand konijn eet maar omdat iemand likes probeert te krijgen voor eigen aandacht ten koste van een dier dit dacht ik. Todat ik dit topic op bokt tegen kwam en erachter kwam dat er wellicht een andere bedoeling achter deze pagina zit

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:26

In het wild geschoten konijn, geen probleem, de huisdierkonijntjes ook niet erg. Heb helaas irl gezien in wat voor omstandigheden die 'vleeskonijnen' worden gehouden.

Anderzijds ook beetje hypocriet van mijn kant, eet namelijk verder ook niet biologisch.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:31

Nog meer mensen :')
Heb vd week al een paar mensen van facebook, hun berichten op niet meer weergeven gezet omdat ze zitten te huilen over vlees tijdens de kerst

Dus bij deze: ik eet zo'n 5 a 6 x per week vlees, beleg niet bij inbegrepen, anders meer dan 10x . Dus waarom met kerst niet? En achja dat het dan met de feestdagen een konijnenboutje, lamskroon, hertenbiefstuk of eendecarpaccio is maakt het net een stukje specialer.
Dus ik zeg, ik heb zin in kerst(vr)eten!

Overigens een toevoeging; koop dan wel bij een (keur) slager die weet waar hij zijn vlees vandaan haalt en niet een of andere Aldi, Lidl, C1000 of Albert heijn waar t vlees zo volgespoten is met water ed dat je niet meer de natuurlijke smaken proeft :)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:39

Haal lam, als je diervriendelijk wilt. Eventueel kalf. Dat zijn de diervriendelijkste luxe vleessoorten.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:43

En waarom bijvoorbeeld hert of wildzwijn niet? Bij ons worden ze geschoten in Duitsland... Daar leven ze in t wild. Wil je het nog diervriendelijker hebben ?

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:47

kalf vriendelijk???

nou...nooit gehoord van bloedarmoede bij die dieren om het vlees mooi "blank"te houden...dieren zien nog geen streep daglicht van hun geboorte tot hun dood...

wil je diervriendelijk eten,eet dan wild,en dan echt wild wat buiten geleefd heeft ( geen "gefokt"wild) ,of paard...

menig paard heeft een beter leven dan welk dier dan ook ...

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:54

Van de gefokte dieren inderdaad. Echt wild kan ook. Maar haas raad ik dan weer niet aan omdat de kans op konijn te groot is.

Kalf zal je inderdaad rose kalfvlees moeten kiezen. Gelukkig wordt dat voornamelijk nog maar verkocht. Minimaal 1 ster is voldoende, de meeste supermarkten verkopen enkel diervriendelijk kalfsvlees, o.a. de AH.

Paard is inderdaad diervriendelijk, zolang het Nederlands vlees is. Helaas is 90% van het paardenvlees dat je aantreft van Zuid-Amerika. Dat is zeer dieronvriendelijk vlees en dus absoluut niet aan te raden.

Ik weet behoorlijk precies hoe vleeskalveren gehouden worden. Met mijn opleiding ben ik wel eens op een kalverhouderij geweest en ik heb er ook een aantal keer in de colleges informatie over gehad. Daarnaast is het voor mij een interessepunt (huisvesting in het algemeen van productiedieren, net als voeding).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 01:38

Bloedarmoede bij kalveren is niet meer toegestaan.
Hier kun je de eisen van beter leven vinden: http://beterleven.dierenbescherming.nl/
De genoemde puntjes zijn samenvattingen, in de PDF'jes staat het uitgebreid. Ik weet dat er sowieso ook bij hoort dat de kalfjes bij de moeder mogen blijven (minimaal 3 maanden, bij 2 of 3 sterren 6 maanden).

litilaura schreef:
Ik heb 144 gebeld en huilend het verhaal uitgelegd. Als iemand perse konijn wil eten oke. Maar door op deze manier zo'n dier te misbruiken voor eigen plezier absoluut nee, ze gaan kijken of ze erachter kunnen komen wie hierachter zit


Wauw. Dan mogen ze m.i. eerst maar eens naar de fokkerijen. Dat je hiervoor 144 gaat bellen vind ik een beetje raar.
En trouwens, als die persoon hierachter het deed voor zijn eigen aandacht had ie zijn naam er wel bij gezet... :') Beetje raar dat dat hier genoemd wordt.

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:09

Bedankt voor de informatie Mizora! Dieptriest om te zien, die arme beestjes, en dat vanwege traditie... Maar goed, het lot van een varken uit de bio-industrie is nog erger. En die worden volop geconsumeerd. Vleesvervangers kosten niet duur en smaken lekker, die eet ik zonder daaraan te moeten denken. :) Zou je me meer kunnen vertellen over paardenvlees uit Zuid-Amerika?

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:39

Even reageren zonder alle reacties te 'betrekken'

Ik vind het een belachelijk stomme actie.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 03:01

Ik heb de pagina gedeeld, maar niet geliked.

Floortje heeft een leuk leven gehad(door het gras huppen) in tegenstelling tot de 350 000 vetgemeste konijnen.

Ik eet inmiddels al 20 jaar geen vlees meer, ik dring niemand mijn principes op.

Maar vond dit wel een pagina om te delen. Een stukje bewustwording w.b.t de bio-industrie.


Zou mij niks verbazen als dit een actie van TINKEBELL is.

Een kunstenares die mijn waardering krijgt(meestal).

http://nl.wikipedia.org/wiki/TINKEBELL

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 07:56

Tessa_93 schreef:
verootjoo schreef:
Waarom mag je geen konijn eten en wel koeien, kippen, varkens en nog veel meer?
Ons kerstkonijn/kalkoen heeft doorgaans een beter leven gehad dan de gemiddelde plofkip die het hele jaar door gegeten wordt...


Mwa, die kerstkonijnen en kalkoenen hebben het ook niet best hoor, zeer goed te vergelijken met de plofkip, vergis je niet daarin.. :\ maanden van tevoren zijn ze al in hokjes gestopt om vet te mesten, die konijnen kunnen zich niet eens bewegen.. :\
En waarom nog meer dieren opeten? Is er niet al genoeg keuze aan vlees?


Daarom zeg ik ook 'ons', die van ons komen gewoon uit het bos, of een haas. Kalkoen komt ook niet uit de winkel. :)

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:41

toen wij in belgie onze pensionstal begonnen ,stonden er in de schuur waar wij stallen gebouwd hebben,550 mestkalfjes..in kistjes,in het donker..

hele lage plafonds,het was er heel warm,en dieren stonden er zo bij:
Afbeelding

nu was 1 van de redenen dat wij dar konden beginnen dat de kistkalveren verboden werden,en dat kalfjes in groepen gehouden moesten gaan worden,en dat ombouwen was te duur,dat wilde overigens zeggen dat de kalveren van de kist naar een box gingen waar ze een ruimte per dier kregen van 1,8m2

op dit moment worden de meeste jonge kalfjes alsnog zo gehouden:
Afbeelding

en 3 maanden bij de moeder blijven...in deze industrie,geloof niet dat dat gebeurd :n ,dat is een utopia voor die dieren,en het zou heel mooi zijn hoor,maar :n

Overigens werd de vleeskippen ( plofkippen) schuur onze binnenbak...en moet zeggen,dat ik die nog niet eens zo'n heel slecht leven vond hebben...

als je echt diervriendelijk vlees wilt eten,zal je zelf een dier moeten kopen,diervriendelijk houden, en laten slachten...

om te beginnen kan je dat dan wel weer met konijnen doen :P :D ,die zijn nog vrij gemakkelijk in elk huishouden diervriendelijk te houden :D

en dan voor elk konijn een FB pagina aanmaken dat je hem gaat opeten ,hahaah...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 11:39

Kimmie, bij de moeder blijven gebeurt dus niet op industriebedrijven maar meer op bedrijven die richting biologisch gaan. Het is nog niet biologisch (dat is pas met 3 sterren) maar toch is zo'n één-ster-kalfje al een hele verbetering :)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:29

In de gangbare melkveehouderij is het uiterst ongewoon dat kalveren bij de koe blijven en ook bij de biologische melkveehouderij gebeurt het zelden en vaak dan alsnog alleen de vaarskalveren.

Een vleeskalverhouderij, ik kan even geen beter plaatje vinden. Deze dieren zijn al ouder, waarschijnlijk tegen slachtleeftijd (8 maanden) als ik ze zo inschat. De stal is 25m2 en er staan 12 tot 13 dieren in. Dit zijn trouwens rosé kalveren, daardoor zie je geen mogelijkheid tot melk voeren.

Afbeelding

Peter's farm is ook een 1-ster: http://www.petersfarm.nl/over-peters-fa ... enwelzijn/
Afbeelding

En dit is een typische gangbare kalverhouderij:
Afbeelding

En dit is zijn de eisen:
http://games.voedingscentrum.nl/tabelle ... tabel.html

Tot 8 weken zitten de dieren in de gangbare kalverhouderij inderdaad in eenlingboxjes zoals kimmie261 toont in haar 2e plaatje. Dit is omdat dieren op die leeftijd vaak de neiging hebben om op elkaar te zuigen en ze zijn nog heel kwetsbaar voor ziektes. Door ze ieder een eigen hokje te geven is daar veel in te voorkomen en dus is het antibioticagebruik lager en het geheel uiteindelijk diervriendelijker.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 12:58

Meh, dat is meer iets met symptoombestrijding denk ik. Dat zuigen tegengaan. Dus om nou te zeggen dat je de kalfjes ermee helpt :\

Ik kan nu trouwens pas je foto's over de konijnen zien ,dankjewel! Erg informatief. Kan nu echt wel stellen dat het gemiddelde huiskonijn er beter bij zit...

Citaat:
Van nature blijven kalveren zo’n 6 maanden bij de
moederkoe drinken. Vanaf een leeftijd van 14 dagen
oud begint een kalf ook ruwvoer te eten. In de loop
van de tijd eet het steeds meer ruwvoer, en drinkt
steeds minder melk om hier op een leeftijd van zo’n 6
maanden mee te stoppen.
Net als in de gangbare melkveehouderij wordt in de
biologische melkveehouderij het kalf direct na de
geboorte bij de moeder weggehaald. De
Dierenbescherming vindt dat niet goed en er loopt
onderzoek om dit in de biologische melkveehouderij
niet meer te doen.


Wat raar om dit te lezen, ik weet namelijk héél zeker dat ik een tijd terug heb zien staan dat vleeskalveren ook bij de moeder mochten blijven. Het zal bijgesteld zijn dan. Wat vervelend.
Ik heb echter wel gelezen dat "steeds meer biologische melkveeboeren ervoor kiezen om kalfjes bij de moeder te houden" (ik weet even niet meer waar). Ofwel: het gaat de goede kant op :j

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:05

Vleesrunderen (=vleesvee) mogen bij de moeder blijven, vleeskalveren (=melkvee) niet. Dat is het verschil. Kalveren worden niet specifiek als ze als vleeskalveren opgefokt worden zo gehouden, maar ook bij opfokkalveren. Minimaal de eerste 3 dagen, vaak de eerste 2 weken en regelmatig tot 8 weken (7 weken melk, 1 week spenen). Het is inderdaad symptoombestrijding. Het probleem is namelijk doordat de kalveren melk uit de emmer of speen krijgen ze daar niet voldoende op/voor moeten zuigen om de melk binnen te krijgen. Hierdoor wordt onvoldoende speeksel geproduceerd en gaan de kalveren nasabbelen op andere dieren/dingen. Dit veroorzaakt ontstekingen e.d.

Er is hier wel een oplossing voor, namelijk dure spenen gebruiken die maximaal 8 weken mee gaan, in plaats van gewone spenen die tot een jaar mee gaan en bakjes die voor eeuwig ongeveer mee gaan. Gezien het feit dat de marges vaak heel klein zijn is dit voor een kalverhouderij niet te doen. Ook omdat er daardoor veel meer arbeid in gaat zitten.

Je ziet het wel regelmatig bij melkveehouders, het is het milkbarprincipe waar ik het over heb.