Krokodil drugs..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Salama

Berichten: 1339
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:36

En uiteraard móest ik eventjes googlen, gatverdamme :Y)

                      XOTWOD


Anoniem

Re: Krokodil drugs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:47

er word vaak gedacht dat alleen de lage bevolkingsgroepen drugs gebruiken, maar ik denk het eigenlijk niet, ik had ergens gelezen dat zaken mensen de meeste heroine in nederland gebruiken...
en júist de festival/techno etc mensen mdma/xtc en dergelijke gebruiken...

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Krokodil drugs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:48

Zakenmensen gebruiken echt geen heroïne. Je bedoelt cocaïne.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Krokodil drugs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:53

Ik ken genoeg mensen die cocaïne gebruiken waarvan je zegt: dat had ik echt niet verwacht!!

Ranzige foto's, ik heb gegoogled :+
Ik kan sowieso drugs gebruikers niet begrijpen en als ik dit dan allemaal lees, brr.

5 jaar terug lag het vel van mijn linker arm (vanaf pols tot en met elleboog) er af, dat gevoel, pijn, infectie en slapeloze nachten, nooit meer!! Vreselijk..

Rex & Jazz

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Krokodil drugs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:05

Ik heb ook ff gekeken, het is echt erg wat er gebeurt en je kan het niet meer terugdraaien...

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:12


essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:15

Frederieke_ schreef:
er word vaak gedacht dat alleen de lage bevolkingsgroepen drugs gebruiken, maar ik denk het eigenlijk niet, ik had ergens gelezen dat zaken mensen de meeste heroine in nederland gebruiken...
en júist de festival/techno etc mensen mdma/xtc en dergelijke gebruiken...

Cocaïne inderdaad, geen herione. Dat laatste klopt, maar dat is wel algemeen bekend. Zijn ook echte 'party' drugs.
Waar herione het meest gebruikt wordt geen idee, maar dat lijky mij meer voor mensen die echt geen licht meer zien aam het einde van de tunnel..

Anoniem

Re: Krokodil drugs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:52

dat bedoelde ik ja :')

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:20

Salama schreef:
En uiteraard móest ik eventjes googlen, gatverdamme :Y)


Ik ook :')

May the road less paved be the road that you follow

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:50

antje_vip schreef:
Ik heb ook ff gekeken, het is echt erg wat er gebeurt en je kan het niet meer terugdraaien...

Ik vraag me dan af wat de blijvende gevolgen zijn van die vrouw die schijnbaar na één jaar gebruik van die drugs is gestopt..

Ik heb een flinke tijd terug al een filmpje erover gezien, hoefde nu dus niet opnieuw te googlen :Y)
Aan de ene kant vind ik het goed dat er zulke filmpjes zijn met informatie, aan de andere kant.. Voordat ik zo'n filmpje had gezien, wist ik totaal niet wat het was. Nu doe ik er verder niets mee, maar ik kan me ook voorstellen dat er jongeren/mensen zijn die wél gaan proberen of het klopt.. Wat dat betreft ben ik blij dat ik er op tv nog niets van voorbij heb zien horen in de hoop dat het via internet minder mensen bereikt, omdat je meer zelf moet gaan zoeken.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:05

Amiigo schreef:
lieveli schreef:
Ik weet oprecht niet of ik moet lachen of huilen. Ik ben een slecht mens, ik vind het ergens wel geestig. Maar hoe stom ben je dan?

http://gawker.com/teen-claims-krokodil- ... 1479839922

Geen foto's??? Valt me n beetje tegen :+ :))

Vond ik ook jammer.

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:06

Die foto's... See ya later, alligator :wave: :')

May the road less paved be the road that you follow

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:36

Bij verslavingsproblematiek hoort een bepaalde context. Wanneer kennis van die context ontbreekt wordt er vooral geroepen over hoe onbegrijpelijk verslaving en drugsgebruik is.
Houd er rekening mee dat het (algemeen) een fenomeen is dat onder alle lagen van de bevolking speelt, waarbij allerhande oorzaken en omstandigheden kunnen meespelen. Dat men zich er hier geregeld zo makkelijk van af maakt van "waarom zou je" veelal gebaseerd is op gebrek aan kennis en/of inlevingsvermogen voor wat betreft verslavingsproblematiek en het hoe en waarom er überhaupt naar drugs wordt gegrepen en allerhande omstandigheden die ertoe kunnen leiden dat er in de eerste plaats naar dergelijke middelen gegrepen wordt (nog los van de complexiteit van bijv. drankgebruik). Dat nog los van heroïneverslaving en daaraan al of niet verwante mesomorfine-verslaving specifiek.

Bij deze drug specifiek hoort ook een bepaalde context. De naam krokodil ("крокодил") dankt zijn betekenis aan de groene, schubbige ontstekingen en afstervend weefsel die het begin is van ernstige aderontsteking en gangreen, verschijnselen die bij (langdurig) gebruik horen.
Ik zal wat dat betreft een kleine toelichting geven.
Heroïnegebruik is in Rusland problematisch, met name in grensstreken met Centraal-Azië en vooral in zgn spooksteden (m.n Zuid-, Oost- en Midden-Siberië). Dit kent zijn oorsprong vooral in de oorlogen die Rusland in de jaren '70 en 80 in Afghanistan voerde (het Vietnam van de Sovjet-Unie) waarbij opium en heroïne een zeer belangrijke financiering voor de oorlog werd voor Afghanistan (o.a. Talibs).
Een belangrijke markt was (hoe ironisch) o.a. Rusland.
Daarbij kan ook de mogelijkheid van terreur in de vorm van overspoelen van de Russische markt met heroïne niet volledig uitgevlakt worden.
Nog altijd komen er regelmatig vrachtladingen vol heroïne de grens over vanuit Afghanistan via grenslanden.
De Sovjet-Unie viel in 1991 en toen is in veel voorheen (bijna kunstmatige) steden de werkverschaffing weg komen te vallen en een enorme leegloop op gang gekomen omdat er nu vrij(er) verkeer was. Daar waar het vanaf de jaren 80 al niet goed ging deels door economische malaise als gevolg van o.a. de slepende kwestie van Afghanistan en verdere druk van de Koude Oorlog (en hervormingen) liepen de afgelopen 20 jaar honderden grote steden (en duizende kleinere) langzaam leeg. Complete steden zijn verworden tot troosteloze spooksteden en complete nederzettingen zijn van de kaart geveegd en verworden tot levenloze betonjungles. Diegenen die vaak gedreven door armoede achterbleven zagen weinig toekomst omdat er steeds minder voorzieningen en steeds minder werk voor handen was. Zonder werk betekent dit veelal een armetierig kostje bij elkaar schrapen door metaal te slopen uit oude, vervallen gebouwen e.d.
Veel sovjet-blokappartementencomplexen zijn sinds de jaren 80 niet meer onderhouden, zijn vervallen en staan leeg. Ze worden gesloopt en tot die tijd zit het vol werkloze (drugsverslaafde) jongeren die er rondhangen of het kraken. Ze hebben veelal geen opleiding, geen werk, geen oog op een toekomst en wat is het enige lolletje dat er bestaat? Ontsnappen aan de werkelijkheid. Springen van een flatgebouw en andere levensgevaarlijke capriolen. En dat leidt dus ook vaak tot drankgebruik en drugsgebruik dat binnen de kortste tijd escaleert tot misbruik en verslaving.
Bij gebrek aan geld voor heroïne en gebrek aan verslavingszorg wordt er naar een goedkoop alternatief gegrepen. Waarom? Wanhoop, verslaving.

"Ik ben morgen toch dood." Zo wordt er gedacht. Zo troosteloos is het vooruitzicht van (met name) jongeren. Geen vooruitzichten, geen toekomst en volstrekte desinteresse (die extreem wordt versterkt door drugs).
Het is een cirkel die uiteindelijk bij meer dan de helft leidt tot de dood en in enkele gevallen tot succesvol afkicken en een levenslange strijd tegen de verslaving. De drugs leidt overigens ook vaak tot hersenbeschadiging.
Verslavingszorg is daar amper en waar die wel is, is deze onbetaalbaar (privéklinieken). De kerk en allerhande bewegingen (veelal sectarisch) zetten zich in voor deze verslaafden, maar het zet weinig zoden aan de dijk.

In die context wordt gegrepen naar desomorfine, of in de volksmond Krokodil genaamd. Het is een middel om te ontsnappen - hoe volstrekt bizar dat wellicht klinkt met het oog op de afschrikwekkende beelden van afstervend weefsel en weggerotte lichaamsdelen. Het geeft ook maar een hele korte high, itt heroïne en de ontwenning komt extreem snel op gang. Krokodil is veelal niet het beginpunt maar juist het eindstation.

Vrij recente Russische reportage over Krokodil:
http://youtu.be/5qzwXZao1iM

Let wel dat ook hier schokkende beelden in te zien zijn, maar de allerergste beelden die circuleren ben ik niet hierin tegengekomen. Sorry, zonder ondertiteling.
De grootste risicogroep is volgens deze docu 15-19 jarigen.

De verkoop van codeïne wordt inmiddels massaal aan banden gelegd als gevolg van de Krokodil epidemie.
Desomorfine bestaat uiteraard al veel langer, maar de zelffabricage onder de noemer Krokodil begon vanaf 2000 op te zetten in Rusland en nam een vlucht vanaf 2005. Eerste officiële melding is geloof ik in 2002 in Siberië. Het is dus inmiddels ook in Europa en Amerika opgedoken. Het moet met name gezien worden als een vervanging van heroïne en er wordt over het algemeen dus pas naar gegrepen binnen een context van heroïneverslaving en het om wat voor reden dan ook niet aan heroïne kunnen geraken.
De verkoop van codeïne was in 2010 tov 2007 verdriedubbeld volgens de FSKN (Russische drugsautoriteiten). Dat is ook de reden dat verkoop van codeïne massaal aan banden is gelegd en uit de eerste statistieken lijkt ook een daling van desomorfine gebruik waarneembaar. Het fundamentele probleem is daarmee echter nog niet weggenomen.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Anoniem

Re: Krokodil drugs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:26

Mooi uitgelegd, JoSav. Trieste, uitzichtloze rotsituatie daar in Rusland, zeg. Wat ik me dan afvraag - wéten de mensen die aan Krokodil beginnen dan wel wat voor afschuwelijke bijwerkingen deze drug heeft?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Krokodil drugs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:42

Zoals JoSav al zegt, als ze het al weten (en ik denk dat ze dat zeker wel weten), dan interesseert ze het gewoon niet.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:57

Prachtig uitgelegd JoSav :j (drugs) verslaving is iets heel naars!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:20

_San87_ schreef:
Zoals JoSav al zegt, als ze het al weten (en ik denk dat ze dat zeker wel weten), dan interesseert ze het gewoon niet.
Dat moet het inderdaad zijn. Toch hoop ik maar dat ze het weten.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:52

Over het algemeen is het inderdaad absolute desinteresse en onverschilligheid. Soms beseffen ze niet goed wat het echte gevaar is, hetzij door de verslaving hetzij doordat ze ook gewoon niet vooruitdenken aan mogelijke gevolgen of dat zulke horror ook voor hun zou kunnen gelden, waar de meeste drugsverslaafden zich op het moment zelf ook niet mee bezighouden. Ze hebben zo'n absolute desinteresse en ook het gevoel van "morgen ben ik toch dood" (of volgende week, of volgende maand - binnenkort iig) dat de noodzaak te gebruiken groter is dan eventuele gevolgen. Het interesseert ze idd over het algemeen ook gewoon niet. Verslaving, zeker heroïneverslaving, leidt tot een algehele desinteresse en apathie. Dat in combinatie met de problematische situatieschets die ik hierboven gegeven heb en het gemak waarmee zeker tot onlangs de ingrediënten verkrijgbaar waren heeft tot deze verslavingsepidemie geleid, ondanks dat de horror die deze drugs teweeg brengt inmiddels net zo gemakkelijk op internet te vinden is als het recept om dit goedje te koken.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers