Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 16:00

tja…valt dit nu onder dierenwelzijn of onder mens en maatschappij…..ik denk allebei :)
Ik las vanmorgen vol verbazing dat Wakker Dier aan staatssecretaris Dijksma heeft gevraagd op te treden tegen het illegaal gebruik van de krik. (bezit is niet verboden, gebruik wel). Ik moest natuurlijk direct aan deze situatie denken omdat wij de krik wel eens gebruiken bij het verlossen van een koe. Wakker Dier heeft bedacht dat je hem misschien wel mag gebruiken onder bepaalde voorwaarden, zoals bijvoorbeeld: een cursus, een krachtmeter op de krik of een beperking op dat ding zodat je niet meer dan zoveel kracht kunt zetten, of alleen toestaan dat dierenartsen zo'n ding mogen gebruiken. Hun redenering…je kunt er zoveel kracht mee zetten dat je een kalf levensgevaarlijk kunt verwonden…
Mijns inzien zou een verbod juist alleen maar een toename van dierenleed veroorzaken, nl. dode koeien en kalveren door zware bevallingen. Ik ken ook niemand hier van de boeren die zo'n ding zo onbenullig zou gebruiken dat ze een kalf doormidden zouden trekken. Hulp van de veearts is namelijk goedkoper dan een dood kalf en/of dode koe.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:01

Ik las in de krant dat de krik al verboden IS.

[edit] Nu was dat de Tubantia, en die heeft het wel vaker verkeerd :P een beetje een niveau van likmevesje als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 16:02

dat is ook zo, je mag hem wel hebben, maar niet gebruiken :)

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:03

wij hebben thuis ook een krik, lekker krom dat je hem wel mag hebben maar niet mag gebruiken?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:12

Idd niet echt logisch dat je hem wel mag hebben maar niet gebruiken.

Daarbij denk ik dat zo ongeveer elke boer wel iets meer kennis heeft over afkalven dan wakker dier.
Voor je er de krik opzet heb je al lang en breed gecontroleerd of het kalf er überhaupt wel uit kan.
Kan het kalf erdoor dan ga je met de krik geen schade aanrichten. Past het niet, dan is het tijd voor een keizersnede.
Als je natuurlijk als een idioot aan een kalf gaat trekken dat niet door kan, ja dan trek je het kalf dood en de koe kapot. Lompe boer die zo te werk gaat.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:14

Ik las het ook inderdaad.

Hier wordt hij ook gebruikt, maar heb nog nooit meegemaakt dat er iets mis ging daardoor. Het probleem is schijnbaar vooral het gebruik bij melkkoeien, omdat het kalfje dan vaak niet zoveel waard is en schade aan het kalf voor lief wordt genomen.

Vind ik heel knap trouwens. Onze koeien bevallen heel makkelijk, maar als er per ongeluk een tienermoedertje drachtig is geraakt (gebeurt heel af en toe doordat ze in natuurgebieden verder van huis lopen) en het past nog niet dan kom je met die krik geen steek verder.. Keizersnede is dan de enige optie hier. Met de krik is hier nog nooit iets misgegaan bij mijn weten.

Bij natuurlijke bevallingen is er weleens een pootje gebroken, maar daar kunnen kalfjes met de juiste behandeling nog heel goed van herstellen.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:15

ik heb echt een hekel aan wakker dier ze stellen de veehouders altijd in kwaad daglicht. Bijna alle veehouders hebben passie voor hun bedrijf en het beste met hun dieren voor. Wakker dier behandelt ze als diermishandelaars. Ik ben benieuwt hoeveel leden van wakker dier wel eens in een stal zijn geweest? en hoeveel er wel eens een bevalling hebben meegemaakt. Ik kan me heel goed voorstellen dat er niet altijd tijd is om de veearts te halen, teminste, mij lijkt het de minste stress te geven als de koe en kalf zo snel mogelijk geholpen worden. wakker dier denkt dat dieren mensen zijn, heel af en toe kunnen ze wel gelijk hebben, maar meestal maken ze van een muggenpoot en mug en vervolgens een olifant.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:17

Dan verlossen we de koe toch met de heftruck zoals op schiphol is gebeurt vorig? jaar....
Raar dat je hem niet mag gebruiken. Wist ik niet. Maar iedereen weet als je te hard trekt
dan je 't kalf of de koe uit elkaar trekt.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:18

Kinke schreef:
dat is ook zo, je mag hem wel hebben, maar niet gebruiken :)


Weer een mooie "hollandse oplossing" zo een compromis...

Waarom gaan ze niet gewoon een keer uit van het feit dat iemand misschein zijn gezodn boerenverstand gebruikt. Niemand zit te wachten op een dood kalf en een dode koe..

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 16:34

Inderdaad Fransje :)

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:48

Fijn, dus als een koe 's avonds moet bevallen en ik ben alleen thuis en vertrouw het niet helemaal, dan moet ik ipv de krik de veearts maar meteen uit z'n bed bellen. Met de krik moet je kunnen omgaan, maar als je dit kunt, zoals de meeste veehouders, dan is er helemaal niets mis mee. Bijna alle koeien kalven hier zelf, maar als het een achterwaartse is, dan MOET er gewoon snel worden ingegrepen en bellen wij niet de veearts, maar pakken de krik. En dan niet om het kalf eruit te krikken, maar om de koe te helpen, anders heb je geen wakker dier, maar een dood dier........

En nu gaan we dus ook de vacuümpomp bij de bevalling van baby's verbieden? Heel ander onderwerp, niet te vergelijken, maar het kriebelt wel bij mij :7
Laatst bijgewerkt door suffie op 21-11-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:51

maar wat is er mis dan met gewoon BIJTIJDS de DA bellen ?
buiten de kosten, die heb je altijd met dieren..

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:51

Ze doen weer alsof iedere boer bij elke bevalling meteen die krik erop gooit. :roll:

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 16:52

Niet zo suf he suffie ;) Die krik moet je laten staan hoor, je belt de veearts en hoopt dat deze binnen een paar minuten bij je is en niet nog een spoedgeval heeft. Als hij wel bij een andere klant bezig is, dan tel je gewoon de minuten af en hoop je dat kalf nog leeft. Niet zo moeilijk doen hoor ;) :)

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:55

Wakker dier moet weer schoppen. Mensen die niets van het boerenleven weten krijgen zo de indruk dat alles maar om geld gaat en niet om welzijn
Terwijl juist een dier direct helpen welzijn is, ipv een half uur wachten op een dierenarts.
Maar als wakker dier het schrijft moet het volgens vele (naïeve) burgers toch waar zijn???

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:56

Kan Wakker Dier gaan slapen? Alsjeblieft...?

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:58

Maar ze zijn dus niet tegen de krik, maar bang voor onkundig gebruik ervan.

En dat willen ze oplossen door cursussen..

Nogal zinloos. Als er echt een gek is die niks om dat kalfje geeft en het risico op het beschadigen van de moeder voor lief wil nemen dan knoopt die gewoon strotouwtjes aan die pootjes en sleurt hem er met de tractor uit oid.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 16:58

spicegirl schreef:
maar wat is er mis dan met gewoon BIJTIJDS de DA bellen ?
buiten de kosten, die heb je altijd met dieren..


De clou is dat de krik helemaal geen martelwerktuig is. Wakker Dier suggereert echter dat zodra je dat ding gebruikt, je het kalf uit elkaar trekt en de koe ernstig verwondt. Tuurlijk heb je er altijd idioten bij die misschien niet weten hoe het moet, maar dat zijn volgens mij uitzonderingen. De krik is voor ons eigenlijk gewoon een paar extra handen (die je soms hard nodig hebt in zo'n glibberige situatie). De boer heeft wanneer een bevalling niet opschiet echt zelf al gecontroleerd of het kalf goed ligt en als hij niet vertrouwt allang de DA gebeld. Ik geef als voorbeeld onze vleeskoeien (nee, niet die dikbillen maar gewone Blonde D'Aquitaines, soms blijft een kalf steken bij de schouders of bij de heupen, maar door die glibberige pootjes kun je gewoon niet genoeg grip krijgen. Het is dus meestal niet zo dat je ongelooflijk veel kracht op die krik moet zetten. Je gaat dus alleen in een wee een beetje trekken…zodra de koe stopt met persen doe je niets. Met de krik kun je ook de houding van het kalfje veranderen, iets meer richting de koe sturen ipv recht naar achteren zodat ze er gemakkelijker uit komen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:59

spicegirl schreef:
maar wat is er mis dan met gewoon BIJTIJDS de DA bellen ?
buiten de kosten, die heb je altijd met dieren..


Omdat ik de DA niet nodig heb omdat het een gecompliceerde bevalling is, maar omdat ik soms de kracht mis en daarvoor de krik gebruik. Een kalf krik je er niet even uit, maar je krikt mee op de wee van de koe!
Op tijd bellen lukt niet, want je gaat niet elke keer voelen hoe het kalf ligt. Een koe heeft rust nodig tijdens een bevalling en als de bevalling niet vlot dan grijp je in. Soms kan dit betekenen dat de DA wordt gebeld, vanwege verkeerde ligging of grootte, soms doe je het zelf omdat het om een achterwaartse gaat of een tweeling. Als je dan nog moet wachten op de DA dan weet je gewoon dat hij/zij te laat is.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 17:00

Kahawa schreef:
Maar ze zijn dus niet tegen de krik, maar bang voor onkundig gebruik ervan.

En dat willen ze oplossen door cursussen..

Nogal zinloos. Als er echt een gek is die niks om dat kalfje geeft en het risico op het beschadigen van de moeder voor lief wil nemen dan knoopt die gewoon strotouwtjes aan die pootjes en sleurt hem er met de tractor uit oid.


Jep, en ik denk dat je die laatste situatie dan juist meer gaat krijgen.
Die 'cursus' kan ook gewoon ff door je eigen DA gegeven worden. Maar eigenlijk neem ik aan dat hij al wel eens heeft gezien hoe desbetreffende boer dat ding hanteert. En is dat niet in orde, dan vertelt hij echt wel hoe de boer hem op de juiste manier moet gebruiken. (tenminste, dat zouden onze veeartsen echt wel vertellen)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:21

Kinke schreef:
Jep, en ik denk dat je die laatste situatie dan juist meer gaat krijgen.
Die 'cursus' kan ook gewoon ff door je eigen DA gegeven worden. Maar eigenlijk neem ik aan dat hij al wel eens heeft gezien hoe desbetreffende boer dat ding hanteert. En is dat niet in orde, dan vertelt hij echt wel hoe de boer hem op de juiste manier moet gebruiken. (tenminste, dat zouden onze veeartsen echt wel vertellen)


Als je niet verdomd goed weet hoe je er mee om moet gaan merk je dat ook snel genoeg. Dan beschadig je wsl veel kalverpootjes. Wakker dier heeft het er over dat een deel van de kalfjes van melkkoeien amper iets waard is. Maar je hebt ook gezonde vaarskalveren nodig.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:28

Een krik kan toch juist helpen? Ik heb hem eens gebruikt zien worden, ziet er barbaars uit, maar het hielp zowel moeder als kalf enorm.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:32

Waar bestaat Wakker Dier eigenlijk uit? Zijn dat zelf ook veehouders en veeartsen?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:33

lieveli schreef:
Waar bestaat Wakker Dier eigenlijk uit? Zijn dat zelf ook veehouders en veeartsen?

Mensen die dingen enorm opblazen? Ze hebben natuurlijk wel gelijk op sommige punten, maar ze doen alsof iedere veehouder een barbaarse dierenmishandelaar is.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:35

Het was een serieuze vraag, een antwoord als 'mensen die dingen enorm opblazen' heb ik niet zoveel aan. De website en het jaarverslag heb ik ook niet zoveel aan, maar misschien weet iemand het hier?