AIVD hackt internetfora

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

AIVD hackt internetfora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 14:41

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/30/aiv ... en-wet-in/

Het komt er dus in het kort op neer dat de AIVD fora hackt (dus zonder toestemming toegang verkrijgt) en gebruikersgegevens verzamelt om mogelijke (ja, je leest het goed!) criminelen op te sporen. Dus zonder ook maar enige verdenking worden persoonsgegevens (je geregistreerde e-mailadres, gebruikersnaam, e.d.) en uitingen op internet (ook in privé-berichten e.d.) verzameld en geanalyseerd om te bekijken of je mogelijk een gevaar bent voor de samenleving.

Enkele quotes uit meerdere nieuwsberichten over dit onderwerp:

Citaat:
Op deze manier worden gegevens verkregen van onbekende personen van wie nog niet is vastgesteld of zij een bedreiging vormen voor de rechtsorde. Volgens deskundigen op het gebied van informatierecht gaat dat veel te ver, zo schrijft de krant.


Citaat:
Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn webfora een legitiem doelwit als het vermoeden bestaat dat er staatsgevaarlijke activiteiten plaats vinden. Webfora zijn een belangrijk podium voor jihadisten en andere radicale groepen waar de AIVD onderzoek naar doet, zo meldt de krant.


Citaat:
Oppositiepartijen D66, SP, GroenLinks, ChristenUnie en CDA vinden echter dat minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) iets heeft uit te leggen. Gerard Schouw (D66) en Gert-Jan Segers voelen zelfs iets voor een parlementair onderzoek.

Ook coalitiepartij PvdA vindt de manier waarop de AIVD te werk gaat 'uitermate zorgelijk'. De VVD noemt het ongericht zoeken 'dubieus'.


Citaat:
Maar hoogleraar informatierecht Nico van Eijk zegt in de krant: "Ze trekken een sleepnet door internetfora en nemen de data van willekeurige personen mee. Dit leidt tot een surveillancestaat."

Een andere hoogleraar zegt dat de AIVD een pijler onder de rechtsstaat wegzaagt met deze "ongelooflijke privacyinbreuk".


Citaat:
Uit het geheime document van de NSA blijkt dat de AIVD de verkregen informatie van de internetfora gebruikt om mogelijke "targets" te identificeren. De Nederlandse inlichtingendienst onderzoekt de mogelijkheden om gegevens van sociale media aan die informatie te koppelen. Ook zoekt de dienst naar een manier hoe de data het best geanalyseerd kunnen worden.


Wat vindt Bokt hier nu van :)? Inbreuk op de privacy? Een gevaarlijke ontwikkeling? Ik ben benieuwd.

Zelf vind ik bovenstaande echt schandalig. Sinds wanneer ben je niet meer onschuldig tot het tegendeel is bewezen? De AIVD mag namelijk enkel hacken wanneer iemand staatsgevaarlijk is (dus een bewezen dreiging!). Ik krijg steeds meer het gevoel dat wij de kant op gaan waar je schuldig bent en maar moet bewijzen dat je onschuldig bent! Dat is toch werkelijk waar van de zotten. Slaan we niet heel erg door in het gevecht tegen mogelijke terreur waarbij burgers al criminelen worden gemaakt terwijl ze nooit ook maar iets hebben gedaan dat daarop wijst?


xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:45

Nou ze kijken maar rond. Zolang ze mijn gegevens maar niet aan derden geven :Y)
Heb niks te verbergen dus kan me er niet druk om maken.

La Vie en Rose 

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: AIVD hackt internetfora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 14:49

Het gaat er natuurlijk niet om dat je niks te verbergen hebt, en natuurlijk heb je wat te verbergen, dat heeft iedereen, daarnaast, waarom zou de overheid alles moeten weten?

Het gaat erom dat de AIVD bij voorbaat een mogelijke dreiging in jou ziet waardoor ze het nodig vinden je binnenstebuiten te keren. Vind je dat terecht?

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:50

Hoe weet de AIVD wanneer iemand staatgevaarlijk is? Daarom gaan ze dus hacken...

Maakt mij niets uit, ik heb niets te verbergen.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:51

Ik vind dit een gevaarlijke beweging want ookal heb ik niets te verbergen, het gaat ze niets aan, net zoals ik ook geen fan ben van de OV Chipknip, want zo weten ze altijd hoe laat je waar bent, zelfde op de snelweg, dat word 2 weken bewaard, t is veels te ver doorgeslagen allemaal. Als het zo doorgaat weten ze al voor je de deur uitgaat waar je heen gaat, wat je gegeten hebt en wat je aanhebt, politiestaat? Criminelen vind ik alleen maar een smoes want ze volgen iedereen.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:52

Ik heb er geen moeite mee. Als er zo aanslagen en dergelijke mee voorkomen kunnen worden, graag.
Iemand die geen dreigende plannen heeft wordt ook niet onderzocht.
Ik ben niet bang dat mijn berichtjes hier op bokt of facebook worden bekeken door hen, dan hebben ze het veel te druk als ze dat bij iedereen gaan doen.
Dat gaat echt al om mensen die hele rare berichten plaatsen.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 14:55

eenitraM schreef:
Hoe weet de AIVD wanneer iemand staatgevaarlijk is? Daarom gaan ze dus hacken...

Maakt mij niets uit, ik heb niets te verbergen.


Dat is de omgekeerde wereld, hé :). Mensen zijn onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Niet schuldig tenzij het tegendeel bewezen is. En de argumentatie van de AIVD kun je heel ver doortrekken:

Extremisten gebruiken webfora, en daarom zijn webfora een legitiem doelwit". Dat is natuurlijk een drogreden. Zo kun je ook zeggen "extremisten schrijven brieven, en daarom is het openen van alle brieven legitiem", en daarmee het briefgeheim opheffen.

Om maar even iemand anders te quoten. Ga je nog zo makkelijk reageren wanneer er een groepje mannen in zwarte pakken voor je deur staat om te vragen of ze 'even' je huis mogen doorzoeken, just in case?

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:56

Juist iemand die geen dreigende plannen heeft wordt volgens deze berichten óók onderzocht.

Je zal maar eens een anti koningshuis uitspraak hebben gedaan... :\

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:59

Lente schreef:
Juist iemand die geen dreigende plannen heeft wordt volgens deze berichten óók onderzocht.

Je zal maar eens een anti koningshuis uitspraak hebben gedaan... :\

Dus jij denkt dat ze miljoenen berichten per dag gaan lezen?
Welk banen te kort in Nederland, daar kunnen alle werkelozen aan de slag :+

Als ik hier nu schrijf dat ze dat hele geld verslindende koningshuis op mogen doeken van mij, geloof ik niet dat ik in problemen kom.
Als ik schrijf en dat ook meen dat ze dat maar moeten doen dmv er een bom op te gooien en laat zelfs al lezen hoe dat gemakkelijk kan met beveiliging omzeilen, dus echt al een plan.
Nou dan mag ik er best eens uitgepikt worden om te kijken hoe serieus ik ben.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:00

zelfs al kunnen ze er aanslagen mee voorkomen.
Weegt wat je opgeeft op tegen een schijnveiligheid.
Zelfs al wisten ze dat iemand gevaarlijk was hebben ze de aanslag niet kunnen voorkomen.(aanslag Boston)

Het is niet de vraag of deze gegevens ook voor andere zaken misbruikt gaan worden maar wanneer.
Er is altijd wel ergens 1 persoon die deze gegevens zal misbruiken voor persoonlijk gewin.
Zie bijvoorbeeld ook http://nl.wikipedia.org/wiki/J._Edgar_Hoover.

Hoe groot is de dreiging van een aanslag? Hoeveel mensen zijn er met aanslagen omgekomen tov van ongelukken dagelijks? Het aantal is verwaarloosbaar tov wat je opgeeft.


Iedereens is dus een verdachte met dit soort acties. Dus een land vertrouwd haar eigen onderdanen niet.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 30-11-13 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:01

Ik denk dat ze met spiders een heel eind komen.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:03

Lente schreef:
Ik denk dat ze met spiders een heel eind komen.

Dat denk ik ook wel. Maar ze gaan echt niet zoeken op brave berichtjes.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 15:07

little_king schreef:
Lente schreef:
Juist iemand die geen dreigende plannen heeft wordt volgens deze berichten óók onderzocht.

Je zal maar eens een anti koningshuis uitspraak hebben gedaan... :\

Dus jij denkt dat ze miljoenen berichten per dag gaan lezen?
Welk banen te kort in Nederland, daar kunnen alle werkelozen aan de slag :+

Als ik hier nu schrijf dat ze dat hele geld verslindende koningshuis op mogen doeken van mij, geloof ik niet dat ik in problemen kom.
Als ik schrijf en dat ook meen dat ze dat maar moeten doen dmv er een bom op te gooien en laat zelfs al lezen hoe dat gemakkelijk kan met beveiliging omzeilen, dus echt al een plan.
Nou dan mag ik er best eens uitgepikt worden om te kijken hoe serieus ik ben.


Er wordt gezocht op trefwoorden. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen een braaf berichtje, of een niet zo braaf berichtje. Dat wordt later geanalyseerd.

Bijvoorbeeld:

Dat hardlopen was echt een aanslag op mijn knieën.

Dat bericht wordt onderschept en geanalyseerd op mogelijke dreiging enkel om het woordje aanslag :). Je berichten worden dus standaard onderschept, of je nu wel wat wilt gaan doen of niet. Daarom dus ook: Schuldig tenzij tegendeel is bewezen. Schandalig is het.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:09

_San87_ schreef:
Er wordt gezocht op trefwoorden. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen een braaf berichtje, of een niet zo braaf berichtje. Dat wordt later geanalyseerd.

Bijvoorbeeld:

Dat hardlopen was echt een aanslag op mijn knieën.

Dat bericht wordt onderschept en geanalyseerd op mogelijke dreiging enkel om het woordje aanslag :). Je berichten worden dus standaard onderschept, of je nu wel wat wilt gaan doen of niet. Daarom dus ook: Schuldig tenzij tegendeel is bewezen. Schandalig is het.


Michele Catalano's home searched following Google search for 'pressure cooker bombs'
http://www.salon.com/2013/08/01/the_nsa ... _browsing/

Music writer Michele Catalano wrote Thursday about a personal experience that may show, to bizarre but chilling effect, the government’s online surveillance in action. Catalano writes that her home was visited and searched by members of the Joint Terrorist Task Force — a fact she attributes to having searched online for pressure cookers, while her husband searched for backpacks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 15:11


PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:13

little_king schreef:
Dat denk ik ook wel. Maar ze gaan echt niet zoeken op brave berichtjes.


Wat jij brave berichtjes kan vinden kan een AIVD heel anders over denken.

zeker als je de verkeerde woorden gaat matchen zonder de inhoud te kennen.

Zie mijn post hierboven

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:02

_San87_ schreef:
Het gaat er natuurlijk niet om dat je niks te verbergen hebt, en natuurlijk heb je wat te verbergen, dat heeft iedereen, daarnaast, waarom zou de overheid alles moeten weten?

Het gaat erom dat de AIVD bij voorbaat een mogelijke dreiging in jou ziet waardoor ze het nodig vinden je binnenstebuiten te keren. Vind je dat terecht?

Ojee, heb ik wat te verbergen? Je hebt toch niet stiekem mijn account gehacked he :+
Nee maar ik heb letterlijk niks te verbergen. Omdat ik, sinds meisje van 12 jaar die met internet begon, al wist dat internet zeer hack gevoelig is. Dus ja, op Bokt praat ik echt alleen maar over paarden dingen.

Daarnaast... iedereen heeft wat te verbergen, maar vaak niks wat interessant is voor de overheid. En ik snap dat evt. Bom voorbereidingen wel interessant zijn om te weten voor de overheid. Want, als ze mijn account hacken gaan ze echt niet al mijn paarden berichtjes na lezen.

En ja, ze mogen mij binnenste buiten keren want ik en mijn vriend hebben niks te verbergen (kan ook niet met zijn werk overigens :') ).

En als ze in mij een verhoogde dreiging zien zullen ze daar zeker goede redenen voor hebben. Dan heb ik daar toch zelf aanleiding voor gegeven.

En ja, ze mogen ons altijd komen controleren. Kom binnen jongens :D

La Vie en Rose 

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:35

Dat ze zien dat little king schreef "aanslag op mijn knieën" wil niet zeggen dat ze ook gaan onderzoeken wie er achter little king zit.
Dat is wat ik bedoel met ze gaan brave berichtjes niet bekijken.
Want in 1 oogopslag is wel gezien dat ik geen aanslag op een persoon bedoel.
Dus mijn prive is nog steeds niet geschonden.
Daarnaast denk ik dat de computers die dat er uit filteren wel wat geavanceerder zijn dan alleen het woord aanslag er uit pikken maar ook wel zins verbanden zien.

Net als camera's in de stad, al hangen ze er om de 10 meter 1 neer.
De enigste privacy die ze schenden is dat ze zien dat ik misschien in mijn neus peuter en aan mijn kont krab :P
Kijk maar met die kopschoppers in Eindhoven, zonder camera waren de daders nooit opgepakt.
Ik vind het echt prima, ik steel niet, mishandel niet, beraam geen aanslagen. Betaal braaf belasting :D

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: AIVD hackt internetfora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:01

Ze gaan wat mij betreft hun gang maar.


Sterker nog, ik zou het eigenlijk heel vreemd vinden als zaken als fora en social media NIET in de gaten gehouden zouden worden....

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:09

Femke_Tweety schreef:
Ze gaan wat mij betreft hun gang maar.


Sterker nog, ik zou het eigenlijk heel vreemd vinden als zaken als fora en social media NIET in de gaten gehouden zouden worden....


Ja hoor, mee eens. :j

Wat je op een forum zet is openbaar, vreemder zou het zijn als ze je pb's door zouden spitten.
Maar dan nog hebben ze mijn zegen.

Zoals de waard is, vertrouwt ie zijn gasten. ;)

Vooruit is niet altijd rechtdoor

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:18

Iemand die een beeeeeetje zijn weg weet rond Google vindt precies dezelfde dingen :+
Veel plezier met mijn nutteloze informatie AIVD :wave:

In het trotse bezit van een Wilhelmina-pepermunt etende Wilhelmina-kat
Living is easy with eyes closed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 18:18

Femke_Tweety schreef:
Ze gaan wat mij betreft hun gang maar.


Sterker nog, ik zou het eigenlijk heel vreemd vinden als zaken als fora en social media NIET in de gaten gehouden zouden worden....
Berichten die je openbaar plaatst lezen is natuurlijk heel wat anders dan hacken en persoonlijke gegevens overnemen, privé-berichten lezen. Enkel omdat je misschien wel een terrorist bent.

Ziet er dan werkelijk niemand het gevaar in de werkwijze van de AIVD? De stap die ermee gemaakt wordt op weg naar een leven zonder privacy whatsoever?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:22

Het ergste vind ik misschien nog wel dat ik me hier niet eens over verbaas, het is toch te idioot voor woorden eigenlijk.
"Ik heb niks te verbergen" vind ik altijd zo'n suffe opmerking, ik heb ook niks te verbergen maar daar gaat het toch helemaal niet om?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: AIVD hackt internetfora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:32

Het gaat er niet om of we wat te verbergen hebben. Uit reacties kan er een profiel gemaakt worden van iemand. Met dat profiel kan dus inderdaad door een stel idioten nagegaan worden of jij of ik "staatsgevaarlijk" is. En dan is de omschrijving staatsgevaarlijk voor heel veel uitleg vatbaar.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:46

Vandaag is het terrorisme morgen is het een politieke voorkeur die de kop ingedruk moet worden.
Als je tegen iemand bent kan je ook zo maar ineens gevaarlijk zijn.

Er zijn genoeg voorbeelden in de geschiedenis die laten zien dat informatie verzamelen bij de verkeerde gek aan de macht ineens gevaarlijk kan worden. Ik noem maar een 9 mei 1940.
Er werd handig gebruik gemaakt van verzamelde gegevens.

Het wordt meer en meer een gevalletje 1984 van George Orwell
http://nl.wikipedia.org/wiki/1984_%28boek%29


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RanjaRietje en 35 bezoekers