Is alles de schuld van een ander?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:50

Citaat:
Ik wil absoluut niemand tegen de schenen schoppen maar ik vraag het mij de laatste tijd steeds vaker af: worden we als individu nu steeds kwetsbaarder?

Onze maatschappij is nu zo ingesteld dat er voor ons vanalles wordt geregeld. Er zijn voorzieningen, regelingen, uitkeringen, zorginstanties e.d waar je vroeger gewoon je zaakjes bijelkaar moest rapen en doorgaan met het leven. Anders was er geen brood op de plank en leed je familie honger (overigens wil ik absoluut geen 'vroeger was alles beter' topic openen :+ ). Het leven en alles wat er bijhoort wordt steeds sneller, kwantitatiever en effectiever.


Ik haal toch deze even uit de openingspost.

Als je nu je afvraagt, zijn mensen tegenwoordig kwetsbaarder, dan denk ik dat het antwoord volmondig, NEE moet zijn. Juist door die vangnetten blijven mensen boven een bepaalde armoedegrens waar wereldwijd heel wat mensen nauwelijks meer uit weten te komen. Zie zelfs de VS met zijn working poor....

Zeker in vergelijking met vroeger.

Want zeggen dat je vroeger je zaakjes maar bij elkaar te rapen had en door moest gaan is leuk, maar er waren toen hele groepen mensen (have-nots) die ook van dag tot dag leefden, als er geen werk was, was er inderdaad geen eten.

Mensen waren toen aangewezen op liefdadigheid en burenhulp. En gek genoeg, kwam die burenhulp er soms wel, van mensen die het net zo slecht hadden.... Maar als er een 'crisis' uitbrak, waren deze groepen juist erg kwetsbaar. Lees eens een boek als Grapes of Wrath, wat er met hele bevolkingsgroepen in de VS gebeurde in de jaren 30 vorige eeuw.

Na die crisis zijn er wetten gekomen, maar die zijn inmiddels weer afgebroken. En wat zien we? Crisis op crisis de laatste decennia. Geloof mij, sommige mensen worden hier rijk van. Dus zolang de wetgeving niet weer aangescherpt wordt, zullen we deze crisissen blijven beleven. Oh, joy, en bij iedere crisis wordt ons sociale vangnet verder weggesnoeid.

Verder wil ik nog even benadrukken dat 'de maatschappij' geen abstract gegeven is, maar de uitkomst van afspraken die wij allemaal gemaakt hebben en maken, en dat al die regelingen door onszelf opgehoest worden. WIJ betaalden, en betalen die.

Werkende mensen doen dat.

En nog even terugkomend op de slapende Ceriadwen: er is wel degelijk reden om ons zorgen te maken.
Op dit moment zijn er allerlei redenen om je zorgen te maken.

Een heel groot deel van ons sociale stelsel wordt namelijk afgebroken, we betalen er alleen niet minder voor.
Zeggen dat 'we de broekriem moeten aanhalen', is alleen niet de oplossing voor falend overheidsbeleid, dat het kleine en middelgrote bedrijfsleven zowat smoort, banken die van ONS steun krijgen, en vervolgens allerlei regels omarmen rondom het bedrijfsleven en hypotheekbezitters, die zwaar in hun voordeel zijn en sterk in ons nadeel.
Multnationals hoeven in ons land amper belasting te betalen, Nederland is nummert 1 in belastingontduikende constructies. Dat zal vast bepaalde partijen wel veeeeeeeeel geld opleveren, maar niet jij en ik.

Nederland is daarnaast de afgelopen jaren betrokken geweest bij diverse geldverslindende oorlogen. Probeer er maar achter te komen hoe duur, moeilijk, daar hoor je niets over!

Nederland draagt ieder jaar miljarden af aan Europa, om daar een paar centjes voor terug te krijgen.

Polen ontving de afgelopen jaren bijvoorbeeld per jaar tientallen miljarden (vorig jaar dacht ik 108 MILJARD!) en Nederland moest onder de streep 4 miljard afstaan, dacht ik.

Nou, toen ik de cijfers zo eens op een rijtje zocht, begreep ik ook de 'Poolse Groei'. Haha, die Polen rollen nog over de grond. Hun land is compleet opgebouwd van gekregen geld.
En dan komen ze hier werken voor hele lage lonen, betalen ook liever geen belasting hier. Maar krijgen hier dan weer wel een uitkering, een woningbouwwoning.... 100.000 Polen in de bijstand hier!
WAAR zijn wij mee bezig?

Kortom, ons land loopt in de hele wereld voor Sinterklaas te spelen: Geld naar de banken, geld naar de Grieken (banken), geld naar Europa, geld naar de VS om hun dure en vuile oorlogjes te betalen. Zullen bepaalde multinationals ook hier in Nederland wel van profiteren, maar aangezien die hier dan weer geen belasting afdragen....

Even helemaal afgezien van of mensen kwetsbaar zijn, ze zullen het weer worden.

Willen we echt terug naar de tijd dat mensen van dag tot dag leven, geen vaste contracten krijgen (steeds meer de realiteit) of bijstand krijgen en dan werk moeten doen voor hun uitkering. Werk, dat dus niet meer betaald te vinden is, omdat een uitkeringtrekker het goedkoper kan doen?a

Het allerergste vind ik, dat sociale regelingen en vangnetten nu allemaal weggesaneerd worden onder het mom van 'de crisis'?
Welke crisis? Die crisis van politici die het geld dat ons volk met hard werken verdiend heeft, nu rondstrooien.

Waarna ze ook nog durven roepen dat mensen niet genoeg gespaard hebben voor het pensioen (1000 miljard in de kas).
Oh, dankzij de lage rekenrente lijkt het nu of er niet genoeg geld kan worden uitgekeerd. En waarom is de rente laag? Ja, voor de banken.
Gus....


Inmiddels zijn we onze AAA status op de wereldmarkt kwijt. Niet vanwege 'de crisis', onze exportcijfers en andere kengetallen van de economie liegen er niet om. Nee, wegens politiek wanbeleid.

Het is zo makkelijk om te roepen dat een vangnet mensen 'lui' maakt. Vaak populair gemaakte kreten van heel rechtse politici, die er echt wel belang bij hebben, of grotere maatschappelijke belangen dienen van mensen die er belang bij hebben, dat mensen rechtenloze arbeiders zijn.

Die je zonder contract voor 7 euro bruto kan laten werken, wanneer je zin hebt. En die je naar huis stuurt zodra je iemand vindt die het voor 6 euro komt doen.

Willen we echt geloven dat alle mensen die ooit bijstand of subsidie ontvangen hebben, daar lui, ongemotiveerde donders van zijn geworden?
Of snappen we niet, dat die vangnetten er net zo goed voor onszelf zijn?

En misschien geeft het wel een fijn gevoel, dat je je zaakjes voor elkaar hebt, en dan kan vinden dat anderen het gewoon zelf verpesten.
Maar wat ik wil benadrukken, is dat er altijd een groepje mensen zal zijn dat onder iedere omstandigheden, het niet gaat redden in de maatschappij. En juist die groep wordt volop in het zonnetje gezet om maar aan te tonen dat we geen vangnetten moeten behouden want zie, misbruik, luie donders, blabla...

En dan vergeten we gemakshalve even, dat heel wat mensen ergens in hun leven, éven een sociaal vangnetje kunnen gebruiken. WW, soms bijstand, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen enz. Daar betalen we ook allemaal voor hoor.
En door zon vangnetje, wordt voorkomen dat mensen keihard de afgrond invallen.... Want ons leven is niet zo ingericht dat je gewoon ff een paar maanden zonder inkomen kan.
In ons land betalen we allemaal best hoge belastingen, regionale belastingen, verzekeringen, enz en die zijn verplicht. Dus zodra je onder een grens komt, dat je je lasten niet langer kan betalen, wordt je in dit land feitelijk buitenspel gezet.

Kortom, de sociale vangnetten zijn de grondslag onder ons hoge welvaartspeil, en niet alleen maar het gevolg!

En verkeerde politieke keuzes maken die vangnetten onbetaalbaar. Want geld dat gebruikt wordt voor het vermoorden van Afghanen kan je niet meer voor uitkeringen gebruiken.
Toch jammer midden in een crisis.

De vraag is niet, waarom we moeten inleveren, maar voor WIE we dat doen...
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 02-12-13 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt


Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Is alles de schuld van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:58

Ik geloof dat je aan de essentie van dit topic voorbij gaat en indirect de stelling bekrachtigd. Zoverre voor een slapende Ceriadwen.

Het is niet een topic over hoe fout de regering ons land regeert, en hoe stom de beslissingen zijn van de regering ivm de crisis. Het is een topic over hoe mensen altijd anderen de schuld kunnen geven van hun eigen ellende, zoals jij nu in jouw betoog doet.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:06

Ik reageer direct op de stelling van de TS.

Citaat:
Er zijn voorzieningen, regelingen, uitkeringen, zorginstanties e.d waar je vroeger gewoon je zaakjes bijelkaar moest rapen en doorgaan met het leven.


Je kunt in de kwestie die de TS aanhaalt, niet om beleid heen. Beleid dat bepaalt of er wel of niet genoeg geld is om vangnetten in stand te houden.
Jij beweert trouwens doodleuk dat er geen geld meer is voor die vangnetten zonder aan te geven waarom.

Het is ook nogal naief om te denken dat politieke beslissingen rondom arbeidsrecht en volksverzekeringen geen invloed hebben op de speelruimte die mensen hebben om wat van hun leven te maken.

Die sociale vangnetten zijn er ook niet voor niets gekomen. Daar is ook hard voor gestreden.

Of denk jij dat het anders zit. Ik ben benieuwd. :Y)

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Is alles de schuld van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:20

Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk ook wel eens wat TS denkt. Ik hoor in mijn omgeving wel eens jongeren die dan roepen dat ze meer geld nodig hebben en dan zeg ik, nou, ga eens bij de supermarkt langs, misschien hebben ze nog vakkenvullers nodig... "Oh nee, dat echt niet! Vreselijk lijkt me dat! Ik kan echt geen werk doen wat ik niet leuk vind hoor" Tja, dan denk ik toch, als je niets te eten zou hebben, dan zou je geen keuze hebben. Maar wel klagen dat ouders bijv te weinig zakgeld geven. Of mensen met een uitkering, joh, dan ga je toch eens kijken of je bijv callcenter werk kan gaan doen? Callcenter? Nooit een keer, nee hoor, niets voor mij, ik heb echt een hekel aan bellen! Ehm, maar als je geen uitkering had en dus geen eten dan denk ik dat je het zomaar wel zou kunnen doen.

Ik ben blij hoor, met onze zorgstaat. Maar ik heb wel het idee dat veel mensen niet meer even tanden op elkaar kunnen zetten en iets gewoon doen.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:23

randalinpony schreef:
Ik reageer direct op de stelling van de TS.

Citaat:
Er zijn voorzieningen, regelingen, uitkeringen, zorginstanties e.d waar je vroeger gewoon je zaakjes bijelkaar moest rapen en doorgaan met het leven.


Je kunt in de kwestie die de TS aanhaalt, niet om beleid heen. Beleid dat bepaalt of er wel of niet genoeg geld is om vangnetten in stand te houden.
Jij beweert trouwens doodleuk dat er geen geld meer is voor die vangnetten zonder aan te geven waarom.

Het is ook nogal naief om te denken dat politieke beslissingen rondom arbeidsrecht en volksverzekeringen geen invloed hebben op de speelruimte die mensen hebben om wat van hun leven te maken.

Die sociale vangnetten zijn er ook niet voor niets gekomen. Daar is ook hard voor gestreden.

Of denk jij dat het anders zit. Ik ben benieuwd. :Y)

Voor een discussie over het regeringsbeleid wil ik best antwoord geven in een ander topic dat daarover gaat.

Ik vind zeker wel dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven of er nou wel of niet sociale vangnetten zijn

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Zoolgangster

Berichten: 9548
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Is alles de schuld van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:33

Ook vroeger waren er al kwetsbare mensen, maar die "voerden de kippen" op de boerderij of kregen andere simpele klusjes zonder dat er meteen een leger van dure zorgverleners zich ermee bemoeide. En vroeger waren er veel mensen opgevoed met het voor en na-oorlogse "niet klagen maar dragen" en "flink zijn" maar stiekem was er veel leed... soms doordat mensen tegen beter weten in doorbikkelden en dan ineens instortten of doordat ze hun kinderen keihard opvoedden zonder enig pedagogisch gevoel.
Ik heb de resultaten ervan gezien... mensen die in de huidige tijd een stickertje zouden hebben gekregen maar in plaats daarvan een gefrustreerd eenzaam leven leiden en hun sociale contacten hoofdzakelijk van familie moeten hebben omdat ze buitenstaanders tegen zich in het harnas jagen met hun vreemde gedrag en uitspraken...
Er zullen tegenwoordig best mensen ten onrechte een stickertje krijgen en daardoor onzeker worden, wat het andere uiterste is, maar ik heb dus ook de andere kant gezien... en dat is best sneu omdat er tegenwoordig meer hulp mogelijk is.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Ninx

Berichten: 14564
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:37

Ik reageer even op je openingspost.

Je noemt een segment mensen dat kleinere zaken overkomt, en een segment mensen die heviger zaken hebben meegemaakt.
Ik ben iemand van het tweede segment.

Ik herken dus wel iets van wat je zegt, met name omdat ik me soms wel stoor aan mensen die hun levenswerk maken van 'lijden'.
Er zullen altijd zeer krachtige en minder krachtige mensen zijn, zoals er mensen zijn met een kleine of een grote neus.
Maar tegenwoordig slijten mensen zelfs hele dagen op een forum in topics waarin ze praten over hun ziekte, tegenslagen en ellende. Al die kostbare tijd steken ze dus niet in zaken die hun leven ten positieve zouden kunnen veranderen.

Lotgenotencontact is zinvol hoor.... maar nog zinvoller is om in het leven te blijven staan. Kijk voor de aardigheid alleen al eens op Bokt hoeveel mensen niet naar school gaan, niet werken, niet functioneren... terwijl ze, inderdaad, summiere tegenslagen hebben gekend.
Veel mensen gaan gebukt onder hun uitgesponnen versie van hun verhaal, niet omdat de zaken daadwerkelijk onoverkomelijk zijn....
Neem jezelf en je verdriet, pijn of lijden serieus.... maar neem deel aan het leven, anders kun je net zo goed direct gaan bungelen.

ps: veel mensen die 'buiten de maatschappij staan'... hebben vaak toch wel verassend veel leuke dingen te doen.... lekker overdag ponyrijden, overal koffiedrinken... het lijkt me wel wat ;-)

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:43

@ninx dat ben ik dus ook met je eens.
Ik hoor helaas ook bij dat tweede en als ik dan hoor waarop mensen al niet meer kunnen functioneren met wat voor kleine dingetjes ze hebben mee gemaakt dan denk ik ook, wat gaat er bij jullie gebeuren als er eens echt wat op je pad komt?
Ik vind het ook fijn even mijn gal te spuwen, even lekker negatief te zijn dat iets k.t is. Maar de dag erop gaan we gewoon weer volle moed verder. Want je kunt er wel in blijven hangen maar dat lost niets op.

@randalinpony
Ik ben het zeker met je eens.
Maar ik denk eigenlijk niet dat TS dat bedoelde.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:47

Toevallig vanochtend aan het 'ploeteren' voor een komend tentamen over psychologie (op de werkvloer met name).

Het is wel een beetje het aard van het beestje om anderen 'de schuld' te geven van jouw onvermogen. Mensen zoeken een verklaring buiten zichzelf om uit te leggen waarom zij bijvoorbeeld niet dom zijn, als ze een tentamen niet gehaald hebben.


Ninx

Berichten: 14564
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:53


randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:58

Citaat:
Ik vind zeker wel dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven of er nou wel of niet sociale vangnetten zijn


Wie niet. De vraag is alleen, in hoeverre en wat de maatschappij wel of niet bijdraagt aan veerkracht of juist achterover leunen, dacht ik?

En ik zou zeggen, houd het bij dit topic aangezien je (economische en sociale) politiek, sociale vangnetten en zelfredzaamheid echt niet los kan zien....

Dispar: en nou het leuke: mensen die problemen buiten zichzelf leggen, ondervinden vaak minder 'deuken' door 'het leven', en zijn algemeen iets gezonder en gelukkiger.
Dit is dus helemaal geen typische eigenschap van het eeuwige slachtoffer. Iemand die de problemen buiten zichzelf legt, kan vaak fluitend verder.

Maar is wat dat betreft dit hele topic niet een voorbeeld van de schuld buiten jezelf leggen?

Zelf zet je natuurlijk de schouders eronder, zit je niet op een internetforum te zwelgen in uitgesponnen leed, en stap je altijd over de kleine problemen heen.... Maar we zitten hier wel te vertellen over DIE ANDEREN, die jammeraars, die snotteraars die een kleine hobbel in de weg tot een levenskunstwerk verheffen....

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:11

randalinpony schreef:
Zelf zet je natuurlijk de schouders eronder, zit je niet op een internetforum te zwelgen in uitgesponnen leed, en stap je altijd over de kleine problemen heen.... Maar we zitten hier wel te vertellen over DIE ANDEREN, die jammeraars, die snotteraars die een kleine hobbel in de weg tot een levenskunstwerk verheffen....

Die mensen beïnvloeden niet mijn leven. Deze mensen dragen op geen enkele manier bij aan mijn gelukkig of ongelukkig zijn in mijn leven.

Zo ook het politieke beleid.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:14

Succesen intern toeschrijven
Falen extern toeschrijven.
Zo vaak met psychologie in mn kop moeten stampen dat ik het er niet meer uitkrijg :').

Maar denk dat het inderdaad mens eigen is.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37157
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:19

Ik snap denk ik wat je bedoelt. Toevallig van de week een discussie over gehad ook. Er wordt sneller opgegeven. Bij een tegenslag(je) wordt meteen alles een drama maar blijft de situatie bestaan terwijl het oplosbaar is me wat moeite en inspanning of er wordt maar meteen gestopt als het niet perfect is. Op gebied van relatie, werk enz.

Bij een simpele tegenslag hebben mensen al snel psychisch zware problemen, moeten aan de pillen, lopen een trauma op of zitten weken thuis te sippen. En dan heb ik het niet over ernstige ziektes, of overlijden van dierbaren, of zware misdaden die overkomen zijn. Maar simpele dingen als minder uren werk, of is niet perfect, vriendin wil niet meer stappen of krijgt een kind. Kind doet niet perfect op school. Opleiding is een beetje lastiger. Iets minder geld dus minder kunnen stappen, dure kleren kopen. Ach jee drama.

Sommige mensen zou ik graag een schop onder hun billen willen geven. Maak even niet zo n drama en zet je schouders eronder. Nee je werk is misschien niet perfect maar of stop met zeuren als je wilt blijven zitten of trek je conclusie en ga op zoek naar ander werk. Dan maar niet perfect aansluitend op je opleiding.

Ik heb ook appels geplukt, parket gesorteerd, dubbel glas profielen gemaakt, achter de kassa gezeten en gymzalen schoongemaakt met een HTS opleiding. Als ik maar iets kon doen ook al is het ver beneden nivo en weinig uren. Dan maar twee bazen in de week ipv een.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:25

Ceriadwen schreef:
randalinpony schreef:
Zelf zet je natuurlijk de schouders eronder, zit je niet op een internetforum te zwelgen in uitgesponnen leed, en stap je altijd over de kleine problemen heen.... Maar we zitten hier wel te vertellen over DIE ANDEREN, die jammeraars, die snotteraars die een kleine hobbel in de weg tot een levenskunstwerk verheffen....

Die mensen beïnvloeden niet mijn leven. Deze mensen dragen op geen enkele manier bij aan mijn gelukkig of ongelukkig zijn in mijn leven.

Zo ook het politieke beleid.

Ik ben iemand die daar wel moeite mee heeft.
Ik heb dagelijks pijn, de jeugd gehad die je niemand zou wensen en toch ga ik door.
En dan heb ik mensen in mijn omgeving gekend die echt een heel klein hobbeltje hebben mee gemaakt en volledig thuis zitten. Mensen die alles vertellen, dus waarvan je 100% weet hoe het zit.
Waarop ik een UWV totaal niet meer begrijp in hoe ze mensen beoordelen. (TS jij moet dat weten)
Voor mij is werken nog altijd een hele opgave, het gaat veel beter als voorheen, maar nog steeds een opgave. Maar ik ben blij dit te doen. Al klinkt het op papier misschien anders.
Maar als ik dan zie wat ik er allemaal voor moet laten, maar ik wel betaal aan die mensen met dat hobbeltje, die vervolgens een veel beter sociaal leven hebben omdat ze niet alles hoeven te laten omdat ze werken, dan staat mij dit tegen.
Ik ken mensen in mijn omgeving waarbij mijn leven een hobbeltje is in vergelijking met hun en ook die gaan door. En dan heb ik nog weer meer moeite met die mensen die niets kunnen, behalve als het voor hun zelf is.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Is alles de schuld van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:33

Ik heb nog niet het volledige topic gelezen, dat ga ik wel doen, want ik vind het interessante materie. Ik denk juist dat de maatschappij harder en moeilijker wordt en dat het daardoor moeilijker meedraaien is. Al ik nu 1 inieminie klein aspect er even uithaal om mezelf te verduidelijken.
"Vroeger" (en dan spreek ik over ongeveer twee-drie generaties terug) kon je met alleen een algemeen secundair onderwijs diploma best wel een mooie, goedbetaalde en werkzekerheid biedende job krijgen. Nu ben je in bepaalde beroepsgroepen met alleen dergelijk diploma praktisch niets. Daar moet je gewoon een studie hoger onderwijs aan vast knopen.
Ik denk dat het leven wel drukker geworden is en dat daardoor de rek uit de mensen verdwijnt, en dan moet er maar een kleine "bagatel" gebeuren of de mensen breken. Ik snap dat ergens wel.

Lipydo

Berichten: 4201
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:54

Ik denk dat de verwachtingen van de kwaliteit van het leven een stuk hoger liggen dan vrôegah.

En daardoor iets eerder als een tegenslag wordt gezien. Door het internet is je bereik van de 'andere' wereld eenmaal groter geworden, en zoals er al eerder werd genoemd: je gaat jezelf vergelijken met andere mensen (dan alleen vroeger in je directe omgeving).

Nog even inhakend op het bericht van Amable: als 18-jarige was ik al te oud om vakken te vullen. Als dit wordt gezien als het laagste baantje wat je kunt krijgen, hoe moet je dan in godsnaam wel een baan vinden? :)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:36

randalinpony schreef:
..

Dispar: en nou het leuke: mensen die problemen buiten zichzelf leggen, ondervinden vaak minder 'deuken' door 'het leven', en zijn algemeen iets gezonder en gelukkiger.
Dit is dus helemaal geen typische eigenschap van het eeuwige slachtoffer. Iemand die de problemen buiten zichzelf legt, kan vaak fluitend verder.

...



Interessant onderwerp, vind je niet?

Hier gaat de tentamenstof niet zo ver dat ze kijken naar de gevolgen van het wel of niet vaak oorzaken buiten jezelf leggen.
Maar kan me er ook wel wat bij voorstellen. Als je vervelende gebeurtenissen minder snel persoonlijk aantrekt, heb je er waarschijnlijk zelf minder last van en stap je er misschien sneller over heen.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Is alles de schuld van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:47

Aan de andere kant is het zo dat alsjehetbij jezelf legt, je er ook iets aan kan doen, ipv je. Slachtoffer van het noodlot te voelen.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:49

Ja, zeker interessant.

Ik zat er nog verder over te denken. Maar eigenlijk heb je grofweg 2 categorieën: de eerste stapt over mislukkingen heen (perslotte mijn schuld niet) en gaat aan de bak, waar anderen óók de schuld buiten zichzelf leggen, maar vervolgens niet meer op gang komen.
Dus eigenlijk heb je mensen die als ze de schuld buiten zichzelf leggen, vervolgens in een slachtofferrol kruipen, en je hebt mensen die hetzelfde doen, maar dat juist gebruiken om buiten de slachtofferrol te blijven?

Hm, weet niet of ik het helemaal duidelijk maak zo wat ik bedoel.

Dus wat maakt nou die slachtofferrol en wat maakt dat mensen blijven hangen?

Toch een jeugd met voldoende fundament, karakter, toevalliger factoren in het leven, wat?

Lielle: maar ook dat is een tweesnijdend zwaard, niet? Jezelf constant verwijten maken is tamelijk zinloos. Maar goed naar je eigen falen kijken om ervan te leren en vervolgens weer verder te gaan lijkt mij ook best nuttig eigenlijk. :)

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Is alles de schuld van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:28

Ik zei niet verwijten maken, ik zei dat je er iets aan kan veranderen.

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:46

Lipydo schreef:
Ik denk dat de verwachtingen van de kwaliteit van het leven een stuk hoger liggen dan vrôegah.

En daardoor iets eerder als een tegenslag wordt gezien. Door het internet is je bereik van de 'andere' wereld eenmaal groter geworden, en zoals er al eerder werd genoemd: je gaat jezelf vergelijken met andere mensen (dan alleen vroeger in je directe omgeving).

Nog even inhakend op het bericht van Amable: als 18-jarige was ik al te oud om vakken te vullen. Als dit wordt gezien als het laagste baantje wat je kunt krijgen, hoe moet je dan in godsnaam wel een baan vinden? :)


Het gaat me meer om de wil om het te doen, mensen die bij voorbaat al roepen ,nee hoor, dat kan ik echt niet, ik zou doodgaan als ik zulk werk zou moeten doen..

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 21:23

@ Ninx _/-\o_ Dat was dus precies het liedje wat ik in mijn hoofd had toen ik dit topic opende :+

Overigens vind ik het heel fijn hoe respectvol iedereen hier een discussie aan het voeren is!

Wat betreft het aangehaalde sociale vangnet in het topic; dat is een van mijn gedachten. Ik weet niet of anderen er ook zo over denken maar juist daarom open ik dit topic.

When nothing goes right,

go left.

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:28

Ceriadwen schreef:

Die van 180 euro is 10 vierkante meter! Dat is nog kleiner dan de stal van mijn paard!!! En de huur van een stal voor mijn paard was met voeren zelfs net zo duur. Wat een geld! :')

Laten we realistisch blijven. Je kan als stel niet zo wonen en ook niet als gezin... En dan ben je al snel rond de 850 kwijt in mijn omgeving. En dan heb je nog helemaal niks bijzonders. Een hypotheek heb je voor 2,7% ongeveer. Zeg dat je 150.000 leent... Dan ben je per jaar 4050 euro kwijt, gedeeld door 12 is dat naar mijn idee rond de 340 euro, dus minder dan 800 euro huur. En je bouwt nog wat op ook! Voor dat geld los je nog hypotheek af ook! Maar ja, probeer zo veel hypotheek maar eens te krijgen.

mbt kinderen sponsor ik Unicef niet meer. Ik moet betalen voor schoon water en een schoon huis in Afrika en in NL mag een kind gewoon zo wonen. Niemand die dan een helpende hand uit steekt! Wij hebben dat van ellende bijna 3 jaar ervaren. De schimmel stond op de muren. Huis was klein, steenkoud en uhm tja, water was dan wel schoon. Ons trio is heel verdraagzaam, maar ze vochten mekaar na anderhalf jaar de tent uit. Om maar te zwijgen over de bronchitis die mijn zoontje en ik opliepen. Dus mij hoef je niet te vertellen wat de rechten van een kind zijn in nl. Die zijn schandalig slecht geregeld!

En in Afrika worden ze bij bosjes afgeslacht toch? zo wil ik echt niet zitten. :D

Randalinpony: Zoveel naar Polen??? :oo Ik had al een hekel aan ze, maar als dit waar is... |o
Een eye opener hoor, ik wilde het nog niet zo zwart zien, maar met zo'n betoog, zie ik weer waar Geert zijn bestaansrecht vandaan heeft. Op zich ben ik niet tegen Europa. We halen er ook best een inkomen uit en ook ik ben van mening dat we het eigen volk eerst moeten helpen. Maar als ik dit zo lees...
Welke idioten hebben Samson en Rutte gestemd? ik zit al maanden te wachten dat dat kabinet valt!

Ik heb vanaf mijn 12e altijd gewerkt. Ik weet niet anders dan dat als je gaat praten dat je binnen staat in een bedrijf om er te werken en dan word ik op een dag moeder en wil ik weer aan de bak... Ik was toen 27 jaar. En ik heb het daarna nooit meer voor elkaar gekregen om een vaste baan te krijgen. Wel steeds tijdelijke baantjes en dan waren ze zeer over me te spreken, maar... reorganisatie, werk was gedaan, of ik was te oud, niet genoeg opgeleid, te goed opgeleid, te slim... Ik was bereid om alles te doen! Gelukkig ben ik getrouwd met ook een aanpakker, dus tot nu toe redden we ons wel. Dus alles van me afgezet en voor mezelf begonnen... En dat gaat nog niet eens zo heel slecht! De opleiding die ik erbij doe om echt goed te worden, kost geld. En dan roept mijn moeder, dat het zot is dat ik dat kan terugvragen van de belasting. Nou echt wel dat ik dat doe! Ik heb altijd gestudeerd naast mijn werk. Voor mij geen studentenleven, maar meteen na het VWO aan de bak. Als vrouw heb ik al die jaren gewerkt zonder een cent pensioen op te bouwen, dus dan profiteer ik hier wel van! Ik heb er genoeg naar toe gebracht. Maar ik heb die jaren dat ik niet aan de bak kwam echt wel af en toe bij de pakken neer gezeten... O:) Voor vakken vullen heb ik niet kunnen solliciteren. Instabiel bekken... Sommig werk kon ik ook gewoonweg niet. Wat ik hier mee wil zeggen? Zet je schouders er onder, pak je kansen en je komt er wel. Maar ga niet zitten wachten tot het naar jou komt, want dan loopt het je voorbij.

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Is alles de schuld van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:35

Ik heb er niet op gestemd hoor ;)
Maar waarom een hekel aan Polen? Groot gelijk hebben ze toch, ze zijn eigenlijk wel dom om niet geheel legaal zo makkelijk aan hun geld te komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther, Pellelilly, secricible en 1 bezoeker