Tanja Nijmeijer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:30

Word zo moe van die Tanja. Vind haar nogal dom. Beetje in de rimboe gaan zitten daar.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:31

Naja wie weet wordt er met dit interview meer duidelijk waarom ze daar zit? Neem aan dat ze daar vast haar redenen voor heeft.

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:33

Ja, had ze ook. Volgens mij trok dat wereldje haar dusdanig, dat ze na haar studietijd richting colombia is vertrokken. Was het niet dat ze een beetje spijt kreeg later? Weet het niet meer zeker.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:00


LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:56

Dat zegt ze ja...

Je weet niet onder welke druk ze staat om dat te zeggen.

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:04

Ik word er een beetje moe van. Als ik naar die beelden kijk zie ik niet iemand die gedwongen word, maar vanuit overtuiging dit doet.
Wel vond ik het heel apart om te zien dat wanneer ze in haar moedertaal spreekt ze een veel zachtere uitdrukking krijgt.

Verder vind ik de aanhoudende berichtgeving keer op keer op keer tot in het 8-uur journaal toe een beetje overdreven. Het lijkt me heel erg moeilijk voor de familie, maar ik snap niet wat heel Nederland (en de wereld) daar keer op keer mee moet. Zelfs haar zus zegt dat het haar keuze is. Ze hebben haar handvatten geboden etc, dus op een gegeven moment heb ik zoiets van: als zij dat wil, dan moet ze dat maar doen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:49

Polivy schreef:
dus op een gegeven moment heb ik zoiets van: als zij dat wil, dan moet ze dat maar doen.


Nee hoor, de mannen die de vliegtuigen kaapten op weg naar de twin towers hadden dat ook beter niet kunnen doen. feitelijk is Tanja Nijmeijer niets meer of minder dan iemand die erop uit is om een land te destabiliseren op gewelddadige wijze, waar helemaal niemand beter van wordt.

Dus het is één of het andere: of ze is een crimineel, of ze is slachtoffer. Niet allebei. Voor haar ouders is dat heel vreselijk, maar die treffen inderdaad geen blaam. Zou gauw je kinderen volwassen zijn, gaan ze hun eigen weg. Voor de samenleving zou het beter zijn als FARC gewoon achter slot en grendel zit. En als Tanja daar zo graag bij hoort, hoort ze ook achter slot en grendel. Het is hard, maar het is zo.

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:56

Zo bedoelde ik het dus ook. Bedoelde meer als in: het is haar keuze, en ik snap dus niet dat we zo bezig zijn met één Nederlander. Alsof we haar moeten redden.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:58

Dat interview is gehouden terwijl Tanja goed in de gaten gehouden wordt. Je denkt toch niet dat ze kan zeggen, help red mij?! Dat is haar dood.
Daarnaast is ze onderhand totaal gehersenspoeld en weet ze dat er geen (makkelijke) weg terug meer is. De enige moeilijke weg terug zou waarschijnlijk haar dood of de dood van anderen betekenen. Voor haar is er op dit moment niks anders dan het ideaal van de Farc, daaraan moet zij meedoen. Of dit nou ook haar overtuiging is of niet.
Om er echt achter te komen wat ze denkt zou je haar alleen moeten spreken. En dan nog, ze zit al zo lang bij die beweging, mocht ze slachtoffer van hen zijn geworden zou ze alsnog niet snel dat toegeven.
Het probleem is dat ze bij een terroristische/criminele bende zit, alleen is ze hier nog vrijwillig? Dat is nogal belangrijk als je haar op wil pakken :+ .

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:59

Polivy schreef:
Ik word er een beetje moe van. Als ik naar die beelden kijk zie ik niet iemand die gedwongen word, maar vanuit overtuiging dit doet.
Wel vond ik het heel apart om te zien dat wanneer ze in haar moedertaal spreekt ze een veel zachtere uitdrukking krijgt.


Ja dit viel mij ook al op ja!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:01

Ik snal niet dat er zoveel GELD in haar wordt gestoken terwijl er andere mensen in buitenland beter de hulp kunnen gebruiken.

Ze is met volle verstand hierin gestapt duidelijk aan alle beelden is dat ze daar graag is. Jammer en sneu voor de familie maar ik heb er geen medelijden mee.
Waarom moet heel nederland hieronder lijden?.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:02

Polivy schreef:
Zo bedoelde ik het dus ook. Bedoelde meer als in: het is haar keuze, en ik snap dus niet dat we zo bezig zijn met één Nederlander. Alsof we haar moeten redden.


Tja dat komt wel zo over en wordt er erg moe van....

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:02

Misschien heeft ze niks anders meer dan die overtuiging? Als je nergens anders meer voor kan leven en iedere dag gehersenspoeld wordt? Moet je toch vrij sterk in je schoenen staan om nee te zeggen en 'normaal' te kunnen blijven denken.

Misschien zit ze er ook wel vrijwillig hoor, maar dat weten we niet. Ik geloof dat in haar dagboek ook heeft gestaan dat ze weg wilde?

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:07

@2005: natuurlijk snap ik wel dat als ze eventueel zou willen ze niet kan zeggen: help mij. Al denk ik dat als je het heel graag wil toch wel iets zou proberen. Hoe klein ook.

Maar zoals ik al zei: ik zie daar geen vrouw zitten die onderdrukt wordt, gedwongen wordt tot iets, bang is, weg wil, etc. Ik zie daar een strijdlustige vrouw zitten die desnoods wil sterven voor haar idealen. Dat straalt ze in alles uit, de manier waarop ze praat, haar taalgebruik, hoe ze haar wapen vasthoudt.
Volgens mij willen we gewoon heel graag geloven dat er zoveel dwang achter zit en dat ze eigenlijk niet wil, omdat wij dat zo graag zouden willen zien. Het komt ons qua imago niet goed uit dat een Nederlandse zich op een dergelijke wijze inzet en verzet. Wij willen van haar graag een slachtoffer maken en proberen dat op alle mogelijke manier goed te praten, maar ik vraag me dus echt oprecht af of dit echt wel zo is.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:10

2005 schreef:
Misschien heeft ze niks anders meer dan die overtuiging? Als je nergens anders meer voor kan leven en iedere dag gehersenspoeld wordt? Moet je toch vrij sterk in je schoenen staan om nee te zeggen en 'normaal' te kunnen blijven denken.

Misschien zit ze er ook wel vrijwillig hoor, maar dat weten we niet. Ik geloof dat in haar dagboek ook heeft gestaan dat ze weg wilde?


Als ik weg wilde daar was ik allang weg geweest....begreep zelfs dat ze een relatie had/heeft met een van de hoge mensen daar?.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:12

Er wordt ook wel gezegd dat ze hier door een soort loverboy in verzeild is geraakt. Dat zou ook kunnen als je haar verhaal hoort, dat ze 'bevriend' is geraakt met een man die haar in contact heeft gebracht met de FARC.

Ik ken de waarheid niet, maar ik vind wel dat er niet te veel waarde moet worden gehecht aan haar woorden. Die zeggen in feite niks.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:20

Ik vind het erg lastig om in te zien waarom ze dit nou doet.. En of het vrijwillig is.. Ik moest ook gelijk een beetje denken aan het stockholm effect.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:34

Polivy schreef:
@2005: natuurlijk snap ik wel dat als ze eventueel zou willen ze niet kan zeggen: help mij. Al denk ik dat als je het heel graag wil toch wel iets zou proberen. Hoe klein ook.

Maar zoals ik al zei: ik zie daar geen vrouw zitten die onderdrukt wordt, gedwongen wordt tot iets, bang is, weg wil, etc. Ik zie daar een strijdlustige vrouw zitten die desnoods wil sterven voor haar idealen. Dat straalt ze in alles uit, de manier waarop ze praat, haar taalgebruik, hoe ze haar wapen vasthoudt.
Volgens mij willen we gewoon heel graag geloven dat er zoveel dwang achter zit en dat ze eigenlijk niet wil, omdat wij dat zo graag zouden willen zien. Het komt ons qua imago niet goed uit dat een Nederlandse zich op een dergelijke wijze inzet en verzet. Wij willen van haar graag een slachtoffer maken en proberen dat op alle mogelijke manier goed te praten, maar ik vraag me dus echt oprecht af of dit echt wel zo is
.


:j

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:30

Zoals monster_tos zegt het Stockholm effect zou inderdaad van toepassing kunnen zijn. En zo kunnen er nog veel meer:
Het Milgram experiment, het Standford experiment, etc.
Allemaal bewezen experimenten dat -normale- mensen tot vreselijke dingen in staat zijn waarvan je denkt: Dat zou ik noooooit doen/in verzeilt raken. Maar de experimenten wijzen nou niet echt in het voordeel van de onschuldige mensheid uit.

Persoonlijk denk ik dat ze zich vrijwillig aangesloten heeft, want in propaganda zijn ze goed die FARCers, en na een tijdje gewoon het bewustzijn niet meer heeft waar ze mee bezig is. Het is haar nieuwe waarheid geworden. En dat is mijn positieve instelling, inderdaad zoals Polivy al zegt, dat is wat we graag willen, ons geloof in de onschuld bewaren.

Prisca schreef:
Als ik weg wilde daar was ik allang weg geweest....


Hoewel ik begrijp wat je bedoeld, werkt het zo niet bij de FARC, anders bestonden ze allang niet meer. Je mag nog niet alleen naar de WC, want je hebt altijd een 'bewaker' bij je. Ze zeggen natuurlijk dat het voor je eigen veiligheid is.. maar iedereen heeft de opdracht de ander dood te schieten zodra ze 'wegrennen' of wat dan ook doen om de FARC te verlaten. Er zijn niet veel mensen die kunnen navertellen dat hun ontsnappings poging gelukt is..

Prisca schreef:
begreep zelfs dat ze een relatie had/heeft met een van de hoge mensen daar?.


Met de neef van de grote leider die laatst bij het bombardement om het leven gekomen is.
Kan ook een (slimme) overlevingsstrategie zijn.

Snap de ophef eigenlijk ook niet zo over de hele Tanja geschiedenis. Ze was niet eens de eerste of enige nederlander.
Er was een jongeman die ook bij de FARC zat en op dezelfde manier geronseld was. Hij heeft een boek geschreven, misschien interessant om te lezen. Daarin vertelt hij ook dat je dus nooit meer vrijwillig weg kan. Hij is ook gevlucht tijdens een "wc bezoekje" in de rimboe maar is zelfs nu nog zijn leven niet zeker. In het boek beschrijft hij hoe het allemal aan toe ging en meer van dat soort dingen. Zijn naam is David Böhm. (Heeft ook een interview gestaan in de Revu.) Maar de naam van het boek kan ik even niet opkomen.
In Colombia verkopen ze een boek over Tanja´s levensverhaal, maar weet niet of die ook in Nederland te koop is.

joostvangestel schreef:
feitelijk is Tanja Nijmeijer niets meer of minder dan iemand die erop uit is om een land te destabiliseren op gewelddadige wijze, waar helemaal niemand beter van wordt.


Of ze nou gedwongen is of niet... ze werkt er inderdaad aan mee en heeft bloed aan haar handen. Misschien erg hard, maar ik zou zo iemand niet eens terug in Nederland willen! (afgezien dat ik het wèl voor haar ouders zou willen) Iemand die bomaanslagen op supermarkten voorbereid? Meewerkt aan moordaanslagen op onschuldige burgers en nog veel meer? Veel van jullie hebben geen idee wat de FARC allemaal uitvoert en met welke doelen... (Om het even BOKT paardachtig te houden: Je plaats een boom in een mand op een paard, het paard laat je los op een druk marktplein vol arme mensen die inkopen doen, mensen proberen paard te vangen, en dan laat je paard + bom ontploffen.)
Als er een nederlandse namens Al Quaeda bommen gaat gooien op een metro station in Parijs... gaan we dan ook roepen: "Ow wat zielig voor je, dat heb je vast niet gewild, kom maar snel terug naar pappa en mamma in Nederland"

Totdat niet bekend is in hoeverre ze -BEWUST- 100% achter haar daden en die van de FARC staat zou ik inderdaad even nadenken over welke acties te nemen. Grote kans dat ze na 3 dagen weer in het vliegtuig terug naar Colombia zit. Zit ze er wel tegen haar zin, dan kan ik me voorstellen hoe ze tot deze daden gebracht is, en zal haar een lange "revalidatie" wachten bij terugkomt in Nederland..
Als je zulke dingen meegemaakt hebt/tot gedwongen bent dan ben je mentaal getekent voor het leven.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 04:29

Rivano schreef:
Je plaats een boom in een mand op een paard, het paard laat je los op een druk marktplein vol arme mensen die inkopen doen


Bedoelde BOM niet boom....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 04:56

Polivy schreef:
Wij willen van haar graag een slachtoffer maken en proberen dat op alle mogelijke manier goed te praten, maar ik vraag me dus echt oprecht af of dit echt wel zo is.


Ja, die behoefte hebben we, omdat een Nederlandse toch écht geen terroriste kan zijn. Het geeft wel een menselijk gezicht aan het verhaal. De slachtoffertheorie werkt simpelweg niet, omdat niet iedereen in de beweging een slachtoffer kan zijn. Dat is te eenvoudig.

Ik zie het wel, ik ga binnenkort eens naar Columbia

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:37

joostvangestel schreef:
Ja, die behoefte hebben we, omdat een Nederlandse toch écht geen terroriste kan zijn. Het geeft wel een menselijk gezicht aan het verhaal. De slachtoffertheorie werkt simpelweg niet, omdat niet iedereen in de beweging een slachtoffer kan zijn. Dat is te eenvoudig.


In Colombia is het ook hot news. Iedereen "kent" Tanja.
Nouja, haar verhaal dan. Vooral de vraag 'WAAROM?' houdt iedereen hier bezig. Hoe kan iemand uit een rijk land met onbegrensde mogelijkheden nou besluiten om in de rimboe te gaan wonen en mensen te vermoorden?

joostvangestel schreef:
Ik zie het wel, ik ga binnenkort eens naar Columbia


Misschien zie ik je er wel! Gaan we samen Tanja zoeken. :Y)
Colombia is veel veiliger dan ze op TV voorschotelen. Bogota is echt leuk, al is het wennen aan de luchtdruk/luchtsamenstelling. (ligt op 2500m hoogte) Mocht je andere plaatsen willen bezoeken, dan alleen per vliegtuig niet met de bus/auto/trein.
Beetje lastig om na het hele Farc gebeuren een toeristisch praatje te gaan houden over Colombia, maar het land zelf heeft veel te bieden. Ik kom er in iedergeval graag.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Tanja Nijmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:55

als je in Bogota bent, moeten we maar even kijken. ik zal er maar 1-2 dagen zijn. ik stuur die tijd wel een PB.

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:59

Polivy schreef:
Ik word er een beetje moe van. Als ik naar die beelden kijk zie ik niet iemand die gedwongen word, maar vanuit overtuiging dit doet.
Wel vond ik het heel apart om te zien dat wanneer ze in haar moedertaal spreekt ze een veel zachtere uitdrukking krijgt.


Juist, en daarmee is de kous nu echt af. Als ze in haar eigen moedertaal mag praten, zou ze eventueel een soort raadsel achter kunnen laten waarin blijkt dat ze geholpen wil worden. Maar ik ben er niet van overtuigd, en dat soort mensen moeten geen aandacht krijgen.

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:06

Tot heden kan ik er nog steeds geen vinger opleggen over het waarom...

Misschien is ze wel zo verliefd op die neef van die hoge piet dat ze daarom ook niet weg wil, misschien komen we er ooit nog achter, ik kan me nog steeds niet voorstellen dat het echt haar 100% eigen wil is, er moet meer achter zitten...

Met haar ouders heb ik echt oprecht medelijden dat ze z'on dochter hebben,
het zal je dochter maar wezen... :7

Heb de interviews diverse malen afgeluisterd en bekeken, maar ik kan niets 'verdachts' ontdekken...

Dat liedje 'Don't cry for me Argentina' vind ik trouwens wel goed door haar gezongen...