Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:03

karuna schreef:
Imandra lekker gemakkelijk gezegd,

Maaaaaaar mijn huis is enorm goed geisoleerd door vorige bewoner. Dubbele muur isolatie vloer, dak. Dubbel glas. Ik heb 12 panelen op het dak liggen een extra zuinige cv ketel, houtkachel stook niet warmer dan 16,5 tot 17 graden overdag als ik thuis ben. Douche kort. Overal waterbesparende dingen, regenton buiten, tuin zo ingericht op waterafvoer. Scheid mijn afval zodat ik alleen hondenpoepzakjes, toiletemmerinhoud en de stofzuiger inhoud (bewust stofzakloze stofzuiger zodat ik geen zakken verspil) over is als rest afval. Meer kan ik niet doen. En niet uit geld maar uit principe overweging. Gooi niks weg als het repareerbaar is. Koop lokaal waar kan. Eet zo veel seizoensgroente uit nl of europa. Niet ieder seizoen een nieuwe outfit. Let op kinderarbeid dingen. Bestel niet oneindig op internet om alles terug te sturen weer

Maar mijn kosten voor alles blijven stijgen en stijgen voor energie, water, vuilverwerking enz. Dus zeg maar waar en hoe ik mijn kosten kan drukken?

Janneke infrarood panelen hier geen plaats voor. Heb weinig bruikbare wand en daar moet ik al kast, tv, tafel neerzetten. Rest is raam of schuifdeur of glaswand. -O-


Maar dat jij niks anders meer kan veranderen wil niet zeggen dat de meeste Nederlanders dat pok niet kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 14:09

Maar mijn kosten vliegen ook omhoog. Daar gaat het nu net om. Als je er financieel bijna geen steek beter van wordt door alle mogelijke maatregelen die flink geld kosten en de overheid je niet in tegemoed komt. Waar moet je dan de motivatie vandaan halen door vee geld en moeite kwijt te zijn en er niks voor terug te zien,

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:12

...ik zit te denken over een klein, staand infrarood paneeltje op redelijk korte 'poten' met 'lange tenen'. En dat dan voor de boekenkast staat, tegenover mijn stoel.

Het idee is dan "dat het kwik op 17 graden staat", maar dat jij als mens lekker warm wordt gestraald.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:13

Misschien omdat het leven gewoon alsmaar duurder wordt?
Een brood koop je nu ook niet meer voor de prijs van 3 jaar geleden :Y)

Ik betaal al een hele poos hetzelfde per maand aan energiekosten. Maar dat had ik eerder al gepost :+

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:17

Citaat:
Misschien ben ik wel egoïstisch, maar wat is het drama dat er geen volgende generatie meer komt? Zo snel dat onze kleinkinderen de ondergang mee maken gaat het ook weer niet. Maar alle diersoorten sterven een keer uit. Waarom wij dan niet? Wat maakt ons zoveel belangrijker dan de rest van de aarde?


Hoezo: "zo snel gaat het niet"...?

Toen ik nog jong was hadden we echte winters. Nu niet - en dat is in de gematigder klimaatregionen.

De eerste twee klimaat oorlogen woeden in Darfur en Syrië.
Als de Nijl droogvalt, moeten er 80 miljoen mensen naar elders.

Ik vind het asociaal om andere mensen met dit soort verregaande consequenties van ons eigen gedrag op te zadelen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:21

karuna schreef:
Maar mijn kosten vliegen ook omhoog. Daar gaat het nu net om. Als je er financieel bijna geen steek beter van wordt door alle mogelijke maatregelen die flink geld kosten en de overheid je niet in tegemoed komt. Waar moet je dan de motivatie vandaan halen door vee geld en moeite kwijt te zijn en er niks voor terug te zien,


Dus? Er zijn altijd mensen die net buiten de boot vallen. Ik denk dat het heel lastig is om te peilen hoe 'groen' iemand leeft (ze kunnen moeilijk bij iedereen in huis gaan kijken) dus is dit de beste optie. Zoals ik al zei, in dit topic genoeg mensen die door de hogere kosten bewust worden van hoe ze leven en dit willen aanpassen, hoe klein die aanpassing ook is.


@Janneke: ja klopt, ik ben 25 maar toen ik jong was hadden we elke winter flink sneeuw. Nu amper nog. Zo snel kan het gaan!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:30

Janneke2 schreef:
Citaat:
Misschien ben ik wel egoïstisch, maar wat is het drama dat er geen volgende generatie meer komt? Zo snel dat onze kleinkinderen de ondergang mee maken gaat het ook weer niet. Maar alle diersoorten sterven een keer uit. Waarom wij dan niet? Wat maakt ons zoveel belangrijker dan de rest van de aarde?


Hoezo: "zo snel gaat het niet"...?

Toen ik nog jong was hadden we echte winters. Nu niet - en dat is in de gematigder klimaatregionen.

De eerste twee klimaat oorlogen woeden in Darfur en Syrië.
Als de Nijl droogvalt, moeten er 80 miljoen mensen naar elders.

Ik vind het asociaal om andere mensen met dit soort verregaande consequenties van ons eigen gedrag op te zadelen.

Je noemt steeds Syrië als klimaatoorlog, maar is het niet vooral een oorlog tussen de grootmachten om invloed in de hele grotere regio? Rusland wil koste wat kost zijn enige marinebasis in de Middelllandse Zee behouden (handig voor als NAVO-lid Turkije de Zwarte Zee op slot gooit) en kan dat alleen maar zolang bondgenoot Assad stevig in het zadel zit. Andere bondgenoot van dit duo is Iran, en zowel Israël als Turkije als Saoedi-Arabië willen niet dat dit land (met bijbehorende 'afwijkende' islamstroming) meer invloed in de regio krijgt. Turkije heeft weinig op met Assad, maar wil vooral niet dat het zijn greep op de Koerdische gebieden verliest en wil een grotere machtsfactor in de regio blijven/worden (ten koste van Saoedi-Arabië en Iran, en ook wel Rusland). Het enige klimaatsaspect in die oorlog is de vraag wie greep houdt/krijgt op de 'kraan' van Irak, maar dat is toch echt vooral een machtsvraagstuk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 14:30

Hogere kosten op verbruik ja hogere kosten die je niet kunt vermijden nee onterecht -:(- de verbruiker betaalt is een eerlijke regel. Hoe meer je verbruikt hoe meer je betaald. Dan motiveer je mensen ook om dingen te veranderen. Gewoon alles verhogen ongeacht wat je verbruikt is gewoon niet eerlijk :n

Zeker niet als grootverbruikers gewoon minder betalen per wat ze verbruiken. Op deze manier gaat de groep met minder inkomen gewoon helemaal naar de kl ote en moeten ze dat weer omhoog krikken met potjes subsidies enz wat weer geld kost omdat mensen daarmee bezig zijn. Waardoor de toch al hard geraakte middengroep die overal buiten lijkt te vallen ook nog eens de pineut is.

En zo drastisch nee gewoon niet terecht en heeft veel meer gevolgen dan denk ik vooraf bekend.

Simpele rekensom. Bijstand of wajong of basis wao (ik val onder de laatste) 965 euro per maand. Ziektekosten eraf 160 per maand, energie 150 minstens voor de meesten, water 30 gemeentelijke lasten vaste kosten vuil is hier 20 euro per maand. De legingen niet meegerekent dus (pakweg 10 per maand erbij op) edit gemeentelijke lasten bedoel ik 600 op jaarbasis is 50 per maand. Verzekering van huis enz, 40 per maand. Ruime 400 euro minstens aan puur verplichte kosten die je hebt door alleen te wonen en te leven. Dan heb ik de woonlasten als huur of hypotheek nog niet eens meegenomen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-12-18 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:35

Ik weet niet hoor maar ik ben alleen en betaald 80 euro aan energiekosten en krijg echt heel veel terug... :+ Waar haal je die 150 dan in godsnaam vandaan???

En daarbij WOZ??? Ik kan in mijn uppie niet eens een huis kopen. Water 30 euro is ook ontzettend veel als je alleen woont. Ik denk dat je de plank volledig misslaat met je berekening.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:36

karuna schreef:
Hogere kosten op verbruik ja hogere kosten die je niet kunt vermijden nee onterecht -:(- de verbruiker betaalt is een eerlijke regel. Hoe meer je verbruikt hoe meer je betaald. Dan motiveer je mensen ook om dingen te veranderen. Gewoon alles verhogen ongeacht wat je verbruikt is gewoon niet eerlijk :n

Zeker niet als grootverbruikers gewoon minder betalen per wat ze verbruiken. Op deze manier gaat de groep met minder inkomen gewoon helemaal naar de kl ote en moeten ze dat weer omhoog krikken met potjes subsidies enz wat weer geld kost omdat mensen daarmee bezig zijn. Waardoor de toch al hard geraakte middengroep die overal buiten lijkt te vallen ook nog eens de pineut is.

En zo drastisch nee gewoon niet terecht en heeft veel meer gevolgen dan denk ik vooraf bekend.

Simpele rekensom. Bijstand of wajong of basis wao (ik val onder de laatste) 965 euro per maand. Ziektekosten eraf 160 per maand, energie 150 minstens voor de meesten, water 30 gemeentelijke lasten vaste kosten vuil is hier 20 euro per maand. De legingen niet meegerekent dus (pakweg 10 per maand erbij op) woz 600 op jaarbasis is 50 per maand. Verzekering van huis enz, 40 per maand. Ruime 400 euro minstens aan puur verplichte kosten die je hebt door alleen te wonen en te leven. Dan heb ik de woonlasten als huur of hypotheek nog niet eens meegenomen.


De meeste mensen met dat inkomen krijgen ook huurtoeslag en zorgtoeslag toch? :o

En verder; alles wordt duurder. Vroeger haalde je je boodschappen voor veel minder dan nu. En het zal nog duurder worden. En dat kan je ook niet vermijden, want eten moet je toch.
De huizen worden steeds duurder, ook onvermijdelijk, of je moet onder een brug willen wonen. Het hele leven wordt steeds duurder, dat is nu eenmaal zo.

En de lonen lopen steeds achter op de rest van de prijsstijgingen :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 14:41

Gemeentelijke lasten bedoel ik. Geen woz. Hier krankzinnig duur rioolrechten reiniging enz

Boodschappen merk ik weinig van. Afgelopen jaren niet echt duurder uit. Koop vers ivm allergie. Wat verdubbeld is zijn de vaste kosten, ik reken nu echt alleen dat wat overheids en op gemeente nivo omhoog is gegooid, boodschappen heb je zelf in de hand.

Mijn gas/stroom rekening was 100 wordt dus 150 waarvan 110 bestaat uit vaste kosten die ik niet kan sturen.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:45

Alles wordt duurder ja. En vooral ook de boodschappen. Zelfs mijn ouders die het echt niet krap hebben viel het al op dat ze zoveel kwijt zijn aan de boodschappen. Waren ze 3 jaar geleden zo €100 per week kwijt met 2 thuiswonende volwassenen kinderen, nu zijn ze hetzelfde bedrag bijna kwijt terwijl ze met zn tweeën zijn overgebleven.

Uitkeringen en lonen stijgen lang niet zo hard mee als de kosten. Zou wel erg fijn zijn overigens....

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:47

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
Toen ik nog jong was hadden we echte winters. Nu niet - en dat is in de gematigder klimaatregionen.

De eerste twee klimaat oorlogen woeden in Darfur en Syrië.
Als de Nijl droogvalt, moeten er 80 miljoen mensen naar elders.

Ik vind het asociaal om andere mensen met dit soort verregaande consequenties van ons eigen gedrag op te zadelen.

Je noemt steeds Syrië als klimaatoorlog, maar is het niet vooral een oorlog tussen de grootmachten om invloed in de hele grotere regio? Rusland wil koste wat kost zijn enige marinebasis in de Middelllandse Zee behouden (handig voor als NAVO-lid Turkije de Zwarte Zee op slot gooit) en kan dat alleen maar zolang bondgenoot Assad stevig in het zadel zit. Andere bondgenoot van dit duo is Iran, en zowel Israël als Turkije als Saoedi-Arabië willen niet dat dit land (met bijbehorende 'afwijkende' islamstroming) meer invloed in de regio krijgt. Turkije heeft weinig op met Assad, maar wil vooral niet dat het zijn greep op de Koerdische gebieden verliest en wil een grotere machtsfactor in de regio blijven/worden (ten koste van Saoedi-Arabië en Iran, en ook wel Rusland). Het enige klimaatsaspect in die oorlog is de vraag wie greep houdt/krijgt op de 'kraan' van Irak, maar dat is toch echt vooral een machtsvraagstuk.

Juist, De Middellandse zee is strategisch gezien een heel belangrijk ding en daar zitten wij nu eenmaal heel dichtbij. Gibraltar is niet voor niets onderwerp van discussie in de Brexit. In de mix zitten ook nog de Grieken met een niet onbelangrijke rol in het geheel en ga zo maar door. En Darfur? Hoezo was dat een milieu-oorlog en geen strijd om grondgebied?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:49

karuna schreef:
Gemeentelijke lasten bedoel ik. Geen woz. Hier krankzinnig duur rioolrechten reiniging enz

Boodschappen merk ik weinig van. Afgelopen jaren niet echt duurder uit. Koop vers ivm allergie. Wat verdubbeld is zijn de vaste kosten, ik reken nu echt alleen dat wat overheids en op gemeente nivo omhoog is gegooid, boodschappen heb je zelf in de hand.

Mijn gas/stroom rekening was 100 wordt dus 150 waarvan 110 bestaat uit vaste kosten die ik niet kan sturen.


Maar de belasting op energie gaat omlaag, en je zei net toch dat je geen gas gebruikt? Alleen de belasting op gas gaat omhoog.

Wat er precies met je rekening gaat gebeuren weet nog niemand. Maar als je geen gas hebt zal het heus meevallen.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:50

100 euro aan vaste leveringskosten lijkt me sowieso beetje veel. :+
Ik zou eens kijken of je niet beter kan overstappen dan ;) 100 euro is nog niet eens wat ik verbruik + vaste leveringskosten. Dus nee ik kan het me slecht voorstellen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 14:59

Ik gebruik wel gas alleen erg beperkt. 700 kuub per jaar of zo. De bedragen van de leverancier zijn niet omhoog gegaan die zijn al jaren erg laag. De provinciale opcenten zijn hoog, idem alle locatie gebonden kosten en de extra omdat je groene energie gebruikt. Daar zit extra kosten bij op -O-

Maakt geen biet uit waar je je energie vandaan haalt, om me heen nuon, eneco, een ook groene leverancier en ik dan texelenergie. Ik zit nog het laagste van allemaal ongeveer. Mijn buren schrik niet gaan 285 euro per maand betalen en 110 euro per maand omhoog blijkt :oo maar die zijn idioot veel gebruikers. Verder meeste hier alleenstaand en in kleine huurhuizen.

Twee soorten hier of koop en hogere bouw of kleine lagere huurhuizen, ik hang daär tussenin, maar de overkant lage huurhuizen met drie mensen gesprken. Een meneer die half de tijd er zit gaat zo 175 per maand betalen. Daarnaast bejaarde buurman altijd thuis, komt uit op 185 euro. Mevrouw op de hoek ook altijd thuis en een lage stoker ook mag 175 gaan betalen. Allemaal andere leveranciers en allemaal gaan ze tussen de 50 en 70 euro omhoog en allemaal met dezelfde tegen de 100 euro aan aan pure vase kosten
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-12-18 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:59

Citaat:
Je noemt steeds Syrië als klimaatoorlog, maar is het niet vooral een oorlog tussen de grootmachten om invloed in de hele grotere regio? Rusland wil koste wat kost zijn enige marinebasis in de Middelllandse Zee behouden (handig voor als NAVO-lid Turkije de Zwarte Zee op slot gooit) en kan dat alleen maar zolang bondgenoot Assad stevig in het zadel zit. Andere bondgenoot van dit duo is Iran, en zowel Israël als Turkije als Saoedi-Arabië willen niet dat dit land (met bijbehorende 'afwijkende' islamstroming) meer invloed in de regio krijgt. Turkije heeft weinig op met Assad, maar wil vooral niet dat het zijn greep op de Koerdische gebieden verliest en wil een grotere machtsfactor in de regio blijven/worden (ten koste van Saoedi-Arabië en Iran, en ook wel Rusland). Het enige klimaatsaspect in die oorlog is de vraag wie greep houdt/krijgt op de 'kraan' van Irak, maar dat is toch echt vooral een machtsvraagstuk.
Citaat:
Juist, De Middellandse zee is strategisch gezien een heel belangrijk ding en daar zitten wij nu eenmaal heel dichtbij. Gibraltar is niet voor niets onderwerp van discussie in de Brexit. In de mix zitten ook nog de Grieken met een niet onbelangrijke rol in het geheel en ga zo maar door. En Darfur? Hoezo was dat een milieu-oorlog en geen strijd om grondgebied?


"Het is dus echt een macht vraagstuk".

Ja, daar ben ik het roerend mee eens.

Maar die oude concepten vind ik wat lastig - wat is in het raketten tijdperk het strategisch belang van de middellandse zee?
De oliebronnen spelen ook een rol en de tirannie van Assad ook. En de geopolitiek ook wel.

Moderne blik: of juist :o heel ouderwets - als de oogsten keer op keer mislukken gaat de vlam in de pan.
Macht gaat ook over de elementaire levensbehoeften.

Darfur was |( |( |( een uiterst vruchtbaar gebied.
Klimaatverandering ver van ons bed: binnen tien jaar was het rampzalig slecht.
...en toen kwamen er wapenhandelaars, oorlogshitsers en was het bingo.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:04

karuna schreef:
Ik gebruik wel gas alleen erg beperkt. 700 kuub per jaar of zo. De bedragen van de leverancier zijn niet omhoog gegaan die zijn al jaren erg laag. De provinciale opcenten zijn hoog, idem alle locatie gebonden kosten en de extra omdat je groene energie gebruikt. Daar zit extra kosten bij op -O-


700m3?? Dat is toch nog best wel veel?? :=
Ik heb maar 230m3 verbruikt in 2017 :+
Zit nu wel op iets meer in 2018, ik denk dat ik rond de 300 uit kom.....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 15:07

Voor een huis als dit, nee :n alleen mijn waakvlam van de cv is al 200 op jaarbasis aan verbruik zo ongeveer. Orige bewoners verbruikten met zijn 2 en 3200 kuub per jaar. :oo

Dit is de lijst waarmee gerekend wordt lijst wordt door bokt verkloot.

1 persoonshuishouden
1840 kWh
Appartement
940 m3

2 persoonshuishouden
2930 kWh

Tussenwoning
1300 m3
3 persoonshuishouden
3590 kWh

Hoekwoning
1570 m3
4 persoonshuishouden
4040 kWh

2 onder 1 kap woning
1860 m3
5 persoonshuishouden en meer
4520 kWh

Vrijstaande woning
2430 m3
Gemiddeld
2500 kWh

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:32

Blijkbaar heb jij sowieso de luxe dat je een huis kan betalen, want dat kan ik bijv al niet en ik werk gewoon 40 uur. Ik heb een appartement en zit rond de 300 :) Heb even gekeken en heb vorig jaar 45 euro p.m. betaald op basis van de afrekening. Dit jaar 2018 zal ik wel wat hoger zitten, 50/60 euro ofzo. Dus ik denk dat je met je 100 euro p.m. vast leveringskosten sowieso ook die 700 meerekend? ;) Dus dat zijn geen vaste leveringskosten maar een variabel tarief.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:01

Die lijstjes zijn zo algemeen, wij zitten altijd overal boven. Vrijstaand huis eind buiten de bebouwde kom, 4 personen . 1.800m3 gas en 5.500 kwh. Huis is goed geisoleerd en stook vrijwel altijd alleen op de houtkachel. Alleen 's morgens opwarmen doet de ketel en 's nachts zorgt hij dat 't niet beneden de 15 graden komt. (luchtverwarming, dat wel, is duur). Plus nog een 50m2 schuur met een gaskachel die het daar alleen vorstvrij houdt. Ik let goed op dat dingen niet onnodig aanstaan branden, maar zonen veel minder en die douchen ook veel te vaak naar mijn smaak.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 16:33

Yonker huis is van ex :+ bij gebrek aan passende woonruimte ben ik er blijven wonen maar ik betaal wel gewoon woonkosten. En nee ik kan me geen eigen huis veroorloven maar huur vinden is ook kansloos al een tijdje. Tegenover me alleen mensen met wao aow of minimum loon of bijstand.allemaal kleine een persoons huurhuisjes

Maar het hebben van een huis of niet staat volledig los van de snel stijgende energie kosten. Daarvoor maakt het geen barst uit hoe je woont koop of eigen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:37

De lijstjes kloppen niet. Het is gemiddeld echt een paar graden kouder in het noorden dan in het zuiden. Dat maakt al heel veel uit.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-12-18 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 16:40

Lijstje is afkomstig van overkoepelende organisatie die voor kleine maatschappijen de administratie verzorgd

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:03

Nah jij beweerd heel weinig te gebruiken maar je gebruikt meer als het dubbele van mij, omdat je dus in een duurder huis woont..... En tja dat het dan het huis van je ex is, is dan niet het probleem van de stijgende energiekosten. Dus zeker is dat wel mee te nemen in de discussie. Je zegt er niks aan te kunnen doen maar dat is dus niet waar want je zou kleiner kunnen gaan wonen ;)
Dus die 100 euro is met kosten erbij die je variabel maakt.... je vaste leveringskosten gaan niet zoveel omhoog dat het 100 euro voor lucht is.