Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:27

xHaithi schreef:
Ilsey schreef:
Mijn ervaring is toch ook dat hun Engels barslecht is. Onlangs concert van Enrique Iglesias in Brussel. Er mocht een (wellicht) Waals tienermeisje op het podium die dus Frans sprak maar hij niet obviously, en ze kon geen woord Engels, was een lekkere conversatie op dat podium :') :')


't Is niet omdat ze Frans spreken dat ze Waals zijn he. Genoeg Brusselaars die Frans spreken of misschien zelfs Fransen die in België naar het concert komen.

Ja maar fransen kunnen 9/10 keer ook geen engels :+

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:47

Quebelle schreef:
xHaithi schreef:
't Is niet omdat ze Frans spreken dat ze Waals zijn he. Genoeg Brusselaars die Frans spreken of misschien zelfs Fransen die in België naar het concert komen.

Ja maar fransen kunnen 9/10 keer ook geen engels :+


Nee exact, dat bedoel ik :P Het is dus niet per sé een voorbeeld 'van een Waal die geen Engels kan'.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:07

Nee inderdaad, maar de kans was groot dat het om een Waals of Brussels meisje ging (aangezien hij een Europese tour deed en dus ook in Frankrijk geweest is) :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:15

Quebelle schreef:
xHaithi schreef:
't Is niet omdat ze Frans spreken dat ze Waals zijn he. Genoeg Brusselaars die Frans spreken of misschien zelfs Fransen die in België naar het concert komen.

Ja maar fransen kunnen 9/10 keer ook geen engels :+

Toevallig schijn ik iedere keer die 10de tegen te komen :)
Zelfde met Walen, ik kom er heel vaak tegen die meer dan behoorlijk Nederlands spreken, hoe komt dit nu toch?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:17

Er zijn er die nederlands spreken! Maar tegelijkertijd loop ik een winkel binnen in Brussel, en word ik in krakkemikkig engels bediend omdat ze geen woord nederlands spreken.

Er zijn zeker uitzonderingen, maar ze blijven helaas ook niet meer dan dat.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:28

Sclimpre, dat is toch wel heel raar haha. Ik ben er echt nog nooit tegengekomen die goed Nederlands of Engels spreken :o Wij gaan regelmatig eens snel een weekendje Ardennen oid doen bvb. Als we mensen tegenkomen die goed Nederlands spreken zijn dat meestal Nederlanders! :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:32

Dat is nog zo'n dingetje, ofwel valt mij dat op omdat ik limburger ben en limburgers schijnen het meest honkvast te zijn van de Belgen (dat is iets dat mij veel verteld werd toen ik nog werkte, daar zaten mensen van alle provinvies en zij zeiden altijd dat de limburgers heel slecht te "verplaatsen" waren. :') ), maar Nederlanders zijn zo reis-lustig!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:48

Ilsey schreef:
Sclimpre, dat is toch wel heel raar haha. Ik ben er echt nog nooit tegengekomen die goed Nederlands of Engels spreken :o Wij gaan regelmatig eens snel een weekendje Ardennen oid doen bvb. Als we mensen tegenkomen die goed Nederlands spreken zijn dat meestal Nederlanders! :+

Dat laaste is misschien wel logisch :o
Ik vind net dat in de toeristische sector in de Ardennen veel moeite gedaan wordt om Nederlands te praten en dingen in het Nederlands aan te geven.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:09

Daar heb ik geen idee van... wij gaan altijd gaan kamperen in alle rust op mini-campings ergens waar in de verste verte geen toerisme te bespeuren valt... waar we ellenlange wandeltochten kunnen doen zonder ook maar 1 mensenziel tegen te komen... :D

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:00

Die camping wil ik dan ook wel :+

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:55

Op de campings zelf komen we natuurljk wel af en toe iemand tegen :P voordeel aan die campings is ook dat er geen kinderen zijn want er valt niets te beleven. Héérlijk.

Dat is trouwens ook nog een vrij groot cultuurverschil. Onder de Nederlanders zijn er véél meer (luxe)kampeerders. Belgen gaan precies eerder op hotel. Nederlanders investeren sneller in een mobilhome oid. Zelf kan ik niet aarden op hotel. Wij kamperen wel nog met de tent.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:20

Ik wil ook naar die camping ! Niet omdat er geen kinderen zijn,maar omdat het er blijkbaar rustig is. De meeste camping in B zijn veel te druk. Dat vind ik in NL beter, daar zijn vaak boerderijcampings die relatief rustig zijn.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:40

In de Ardennen hebben ze graag Limburgse studenten of jongelui om te werken.
Die spreken nederlands, engels en een woordje frans en met wat geluk kun ze een duitser ook nog wel helpen.

Mijn dochter was 16 jaar en mocht al komen werken op een camping in Luxemburg, als animatie en ze vond het geweldig.
Van thuis uit natuurlijk nederlandstalig/vlaams, en op de 1 of andere manier hebben nederlanders veel minder moeite met engels als de vlamingen, die het frans makkelijker oppakken en duits kende ze omdat wij vaak naar Duitsland, Zwitserland op vakantie gingen.
Haar frans heeft ze daar dan weer goed bijgeschoold.

Wat betreft partime werken.
Ik heb echt thuis gezeten toen de kinderen klein waren en aan de moeders te zien die met mij aan school stonden, waren er in Molenbeersel 20/15 jaar geleden genoeg andere moeders die niet werkten.
Nou moet ik zeggen dat er hier ook geen werk is.
Veel vrouwen hadden poetsadresjes en dergelijke jobs rondom de uren van school.
Toen wij hier kwamen wonen was er veel werkeloosheid. De mensen hier hadden in het verleden altijd gewerkt in Nederland, bij de DAF, bij Fhilips, de Swynks (schrijf je vast anders) , Netcar enz.
Werden met busladingen door de bedrijven opgehaald en thuisgebracht.
Toen dat ophield vielen velen in een gat.
Fordfabriek is een paar jaar geleden ook gesloten , weer een grote groep op straat.
Wat dat betreft is de Belgische overheid echt waardeloos, werd Nedcar gered door de nederlandse regering en gingen ze in Sittard verkleind verder met de mini, op datzelfde moment sloot de Fordfabriek en deed de overheid niks om dat te redden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:44

Dat de Ford zou sluiten was al jaren duidelijk. En ik denk zomaar dat de Ford cadeau's genoeg heeft gehad van die waardeloze overheid. Er valt heel veel over onze overheid te zeggen (hebben we er nog eentje?) maar de Ford is nu eentje die je niet in hun schoenen kan schuiven IMO. If anything zijn ze met veel grote bedrijven te laks. Er is hier werk genoeg. Anders zouden er niet zoveel jobs open staan als dat niet zo was. Het zit 'm allemaal in bereid zijn om dingen aan te pakken die je misschien niet zo trekken. :)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:18

3 jaar geleden wilde ze mij op mijn 49ste al niet eens meer inschrijven bij de uitzendburo's in Bree, was toch geen werk voor mij.
Te oud, landbouwschool diploma konden ze niks mee en zelfs voor de poetsburo's hadden ze liever jongere mensen en Belgen, geen nederlander.
Dat wordt natuurlijk opelijk niet gezegd maar daar kwam het wel op neer.

Werk heb ik uiteindelijk zelf gevonden.

Oh en nog wat, kon dan bij een belgisch bedrijf gaan werken , paar maanden geleden, maar hielden zich totaal niet aan de normale arbeidsomstandigheden en toen ik daar naar vroeg was ik niet gemotiveerd genoeg 8)7
Meiden werkten 8 uur achter elkaar zonder pauze en naar de wc gaan was zelfs een probleem want er was niemand die hun kon vervangen, moest je iemand van kantoor oppiepen en na 5 uur stond je alleen en moest je wachten tot de poetshulp om 7 uur kwam die eigenlijk jou werk helemaal niet mocht doen.
Daar naast nog iets veel gekkers wat ik maar niet meldt omdat het die meiden in gevaar kan brengen.
Geen van die meiden durfden er iets van te zeggen omdat ze dan net als ik de laan uit vlogen.
Ik had al werk , zocht alleen iets beters, dus voor mij was het geen probleem en hopelijk heb ik het bedrijf wat opgeschud en gaan ze wat dingen veranderen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:25

Denk dat wat je nu vertelt weinig met cultuurverschil te maken heeft.

Verder spreken Vlaamse jongeren inmiddels ook meer Engels dan Frans hoor.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:14

Ik vind wel dat Nederlandse jongeren gewoon beter Engels spreken vaak dan Vlamingen. En met beter bedoel ik qua zinsconstructies en woordenschat. Geen idee hoe dat komt maar het valt mij op dat het niveau in Nederland best hoog ligt. Frans kunnen ze dan weer niet, gewoon echt niet. Ze hebben er mijn inziens ook zeer weinig aanleg voor :') (Tot grote hilariteit van ons Vlamingen soms, sorry Nederlanders, no offence :D) Duits zijn ze dan weer vlotter mee dan wij. Ik ken eerlijk gezegd geen enkele Vlaming die vloeiend Duits spreekt, al zullen die er vast zijn. Nederlanders spreken toch vaak een klein woordje Duits en aan de grensstreken, of als ze veel met Duitsland in aanraking komen, net heel vloeiend Duits. Allemaal gewoon een kwestie van 'met welke andere talen kom ik veel in aanraking' volgens mij.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:20

Helemaal mee akkoord. Nederlanders kunnen beter engels en echt geen frans. En ik ben dan weer een vlaming die helemaal geen duits kan :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:31

Ik kan ook geen duits, nooit gehad op school, maar ik 'versta' het wel. Verder sta ik wat moeilijk in het 'wie spreekt er beter engels' omdat ik zelf deels brits ben opgevoed en zowiezo al erg hard fixeer op fouten. Zo vind ik persoonlijk de nederlanders een veel slechtere uitspraak hebben omdat het nederlandse accent op zich gewoon al erg hard is. Belgen spreken zachter, hun accent is minder duidelijk. Wel hebben nederlanders misschien een betere vocabulaire.

LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:32

In Nederland krijg je ook pas op bepaalde niveaus op de middelbare school Frans, en dan kan je dat als t t goed is ook nog laten vallen na 1 of 2 jaar :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:48

Frans is er ook de 2de taal niet.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:51

Talen op school vind ik in België moeilijk te veralgemenen hoor.
Mijn vriend heeft ook Duits gehad maar technisch Duits voor ingenieurs. Die kan echt niet op restaurant iets bestellen hoor.

Sowieso vind ik de fundamentele fout in het Vlaamse schoolsysteem de focus op grammatica. Als we in Franstalig Zwitserland zijn vallen de mensen er echt over of ik “un” of “une” zeg, ze zijn al blij dat ik überhaupt een woordje Frans spreek.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:02

Optiwolk schreef:
Talen op school vind ik in België moeilijk te veralgemenen hoor.
Mijn vriend heeft ook Duits gehad maar technisch Duits voor ingenieurs. Die kan echt niet op restaurant iets bestellen hoor.

Sowieso vind ik de fundamentele fout in het Vlaamse schoolsysteem de focus op grammatica. Als we in Franstalig Zwitserland zijn vallen de mensen er echt over of ik “un” of “une” zeg, ze zijn al blij dat ik überhaupt een woordje Frans spreek.

Fundamentele fout in het Vlaamse schoolsysteem is de focus op Frans uit Frankrijk, met dan ook de bijkomende leerstof over Frankrijk. Dit terwijl het Waals frans toch wat verschillen heeft vocabulaire en spraak met het Franse Franse. Kinderen leren niet over de franstalige gemeenschap in hun eigen land.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:38

Quebelle schreef:
Optiwolk schreef:
Talen op school vind ik in België moeilijk te veralgemenen hoor.
Mijn vriend heeft ook Duits gehad maar technisch Duits voor ingenieurs. Die kan echt niet op restaurant iets bestellen hoor.

Sowieso vind ik de fundamentele fout in het Vlaamse schoolsysteem de focus op grammatica. Als we in Franstalig Zwitserland zijn vallen de mensen er echt over of ik “un” of “une” zeg, ze zijn al blij dat ik überhaupt een woordje Frans spreek.

Fundamentele fout in het Vlaamse schoolsysteem is de focus op Frans uit Frankrijk, met dan ook de bijkomende leerstof over Frankrijk. Dit terwijl het Waals frans toch wat verschillen heeft vocabulaire en spraak met het Franse Franse. Kinderen leren niet over de franstalige gemeenschap in hun eigen land.

Vlamingen en Nederlanders hebben ook fundamentele verschillen en we verstaan elkaar ook.
Ik denk dat frankrijks frans meer gesproken wordt dan Waals frans dus het is een logische keuze om Frans uit Frankrijk aan te leren. Het andere deel van ons land mag wel een beetje proberen om te doen alsof ze willen communiceren.

Ik denk ook dat de lessen in het middelbaar functioneler moeten zijn. Het hele gezeik over Frankrijk weglaten en spendeer tijd aan ze daadwerkelijk een gevoel voor de taal te laten krijgen.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:46

Voor Nederlanders is veel Vlaams ook heel moeilijk te volgen hoor, ik woon al weer bijna tien jaar in België en dan nog heb ik er moeite mee, zeker aan de telefoon.