Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
A3a1 schreef:Alleen de accus zijn enorm vervuilend.
Ik wacht nog even, tot die niet meer belastend zijn.
Laatst ook artikel over de electrische fiets dat die accus heel erg zijn.
Ook rede voor geen zonnepanelen, wat doet het afval daarvan, als ze op zijn.
enzino schreef:8nnemiek schreef:Ik hoop dat je sarcastisch bent enzino, en snapt dat een gezond lichaam juist heel veel bespaart qua milieuvervuiling.
Wat is hier de redenatie achter?
Met een gezond lichaam leef je langer en vervuil je dus ook langer (plus je zal eerder lange reizen maken). Een ongezond persoon consumeerd wel meer zorg, maar met een kortere levensverwachting zou de totale zorg wel eens heel dicht bij die van een gezond persoon kunnen komen.
ikke schreef:Rendementen kun je gewoon googlen. Daarnaast heb ik geruime tijd voor een energieproducent gewerkt op centrales. Ik heb dus best wel een aardig beeld van hoe zo'n ding werkt en wat dat kost.
Accu's zijn geen oplossing, nu niet, straks niet, nooit. Het rendement zal niet heel veel meer verbeteren, de capaciteit al evenmin en bovendien zijn de grondstoffen schaars, milieuonvriendelijk om te winnen en daarmee duur. Dat weten die geleerden ook, maar soms moet je wat verhalen de wereld in helpen om geld los te krijgen zodat je weer verder kunt. Bijvoorbeeld om kleinere brandstofcellen te ontwikkelen die voldoende capaciteit hebben om een gemiddelde auto mee te laten rijden.
Citaat:Stelling 1. Een elektrische auto op kolenstroom belast het milieu meer dan een zuinige benzineauto.
Nee. Een auto met verbrandingsmotor zet benzine of diesel niet alleen om in beweging, maar ook in lawaai en hitte. Vooral die hitte is zo groot, dat vervolgens een deel van die bewegingsenergie moet worden opgeofferd om de motor te koelen. Vergelijk het met een ouderwetse gloeilamp, waarbij de stroom vooral werd omgezet in hitte en licht slechts het bijproduct was.
Als dat eerste argument onvoldoende overtuigt: houd ook rekening met de manier waarop energie wordt opgewekt. Benzine wordt uit de grond gepompt, geraffineerd en getransporteerd. Alleen al die lange weg van bron naar tankstation kan niet op tegen elektriciteit die lokaal wordt opgewekt.
Stelling 4. Elektrische auto's vervuilen op de lange termijn meer omdat de accu's schadelijke chemicaliën bevatten.
Nee. De accu's van elektrische auto's hebben drie levens. Het eerste leven is in de elektrische auto. Is de elektrische auto danwel de accu "op", dan wordt deze alsnog toegapast als energieopslag voor thuis. Ongebruikte energie van zonnepanelen kan overdag in zo'n accu worden opgeslagen en bijvoorbeeld 's avonds alsnog worden gebruikt. In een auto kan de hoeveelheid energie die per kilogram wordt opgeslagen onvoldoende zijn, in huis telt het gewicht niet en dus kan zo'n accu een tweede leven krijgen.
Voldoet de accu ook niet meer als opslag thuis, dan kunnen de chemicaliën wordt hergebruikt om "laagwaardige" batterijen voor bijvoorbeeld elektrische grasmaaiers en schroevendraaiers te maken.
germie schreef:Niet roken draagt wel echt bij. Maar dat willen rokers niet horen natuurlijk.
juval schreef:Maar dan.is een sojaburger eten dat ook.
juval schreef:
Goof schreef:Tja, en weet je: ik leef maar 1x en ben niet van mijn mezelf weg te cijferen. Ik wil genieten van dit ene leven.
[***] schreef:Volgens mij zit er al een flinke belasting op brandstoffen, benzine is ook hartstikke duur. Maar wat wordt er met die belastingen gedaan? Worden die dan gebruikt voor milieuverbeteringen? Of bijvoorbeeld een bedrijf die moet betalen omdat het veel plastic verpakkingen gebruikt, wordt dit geld dan gebruikt om die plastic soep op te ruimen? Anders gaat het toch compleet zijn doel voorbij? Wel alles duurder maken maar die opbrengsten van de prijsverhogingen niet investeren in het milieu. En nee dat bedrijf waar ik het over heb gaat niet het aantal plastic verminderen omdat ze daarvoor moeten betalen aan de overheid, want hun klanten hebben eisen voor die verpakkingen dus dan heb je de keuze: een grote klant mislopen of geld afstaan aan de overheid, en die keuze is niet zo moeilijk.
Gebruikers op dit forum: Cowboy55 en 47 bezoekers