Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:55

Later ga ik eens uitgebreid reageren. Maar als je iets extra's wilt doen voor het klimaat, laat je stem horen! Kom massaal naar klimaat demonstraties. Daarmee wordt een statement gemaakt dat de politiek toch ook echt actie moet ondernemen.
Zondag in Brussel: http://climate-express.be/ Komt allen! *\o/*
Ik ben erbij, op de fiets! (En als fotograaf voor Climate Express)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:51

CalipsoLover schreef:
Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!

Deze kwam ik laatst tegen en vond ik wel tof: Change de pompe (met het plaatje er bij natuurlijk, maar zonder de eerste zin.... Geld moet niet de reden zijn)

De meest gebruikte slogans zijn ook altijd sterk:
There is no planet B
Change the system, not the climate / System change not climate change

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:37

Wauw...! Gisteren was de grootste klimaatmars ooit in België: 65.000 tot 75.000 man op de been of fiets! 2e grootste burgerbeweging ooit in België. Het was echt super gezellig, ook op de fiets onderweg, ondanks de regen. Het was echt zo ontzettend fijn om te zien hoeveel mensen er om het klimaat geven. Alle beetjes helpen. En zo massaal heeft zeker geholpen! En als gevolg gaat Charles Michel nu met de organisatoren in gesprek. Dat was 3 jaar geleden niet zo.

Een paar foto's:
Onderweg van Gent naar Brussel
Afbeelding

Op de kleine ring in Brussel (de fietsroute met ruim 5000 fietsers had een andere route dan de betoging te voet)
Afbeelding

Aankomst in Jubelpark
Afbeelding

En een geniaal statement
Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:51

Van stokjes en afzet lint ja. Was echt een gat in de optocht. _O-

Ja, inderdaad. Het doel van de organisatoren was 20.000. Uiteraard rekende de politie op minder. En BOS+ die voor elke deelnemer 1 m2 aan bomen gaat planten had ingeschat dat er 30.000 mensen zouden komen. Die zullen ook wat verbaasd gekeken hebben dat ze meer dan het dubbele nu aan moeten planten :')

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:17

Wat bizar dat ze hem afpakten... Zou niet weten waarom ze dat gedaan hebben.

Wbt de klimaatmars en de gele hesjes nog een "leuke" link tussen de twee. Een quote uit De Morgen " Vanuit het station komen berichten over nog meer mensen die geen kant meer op kunnen. “Vrijdag hebben de gele hesjes onze laatste nadars kapotgemaakt”, verduidelijkt de agent. “We dachten dat we ze niet nodig zouden hebben.” "

Op twitter zag ik ook een foto voorbijkomen met een lege straat, met daarbij de opmerking "Hier zijn 65000 mensen voorbij gewandeld. Staat van de straat: spotless. Respect ". Daarop reageerde weer iemand dat er achter elke betoging een schoonmaakploeg rijdt. Maar dat was hier dus niet het geval! Nog een quote uit De Morgen " Een agent verwondert zich openlijk. "Duizenden die naar je glimlachen. Raar. Wij hebben in Brussel 900 betogingen per jaar. Die eindigen altijd met de wagentjes van Net Brussel achteraan. Hier is over het hele traject nog geen papiertje op de grond gevallen." Ik heb zelf vernomen dat er een aantal fietsers iedere agent die een kruispunt leeg hield bedankte.

Nog twee voorbeelden van hoe ontzettend fijn de sfeer was! Ik vond het voor het begon wel spannend of het wel goed zou gaan. Of er niet relschoppers zouden komen. Dat was namelijk helemaal niet de bedoeling, omdat er ook zoveel kinderen mee liepen! Los van het feit dat het nooit de bedoeling is... Toch ironisch dat je met relschoppen toch langer in het nieuws blijft...

@8nnemiek, helemaal met je eens!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:39

En ik wil graag nu ook eens wat inhoudelijker reageren. Opmerkingen met "Ik wil/heb geen kinderen, dus ik mag doen wat ik wil" of "zolang andere landen/andere mensen niets doen heeft het toch geen zin" is echt een flut argument.

Dit figuur helpt een beetje met die uitleg:
Afbeelding

De grootste consumptie en uitstoot gebeurt door de rijkste 10% op de wereld. En raad eens? Daar vallen wij onder! Europa en Noord amerika. Omdat we hier het geld hebben, consumeren we, gaan we meer op reis, nemen we vaker de wagen, hebben we veel meer kleding dan we nodig hebben, eten we veel meer en exotischer dan we nodig hebben... Dus, wat dat betreft is het argument dat andere landen eerst wat moeten doen eigenlijk complete onzin. En het verwijst ook naar het de richting waarin klimaataanpak moet gaan: of een socio-economische manier. De rijksten zijn de grootste veroorzakers (ook in historische zin) dus zullen zij voor het meeste moeten opdraaien.

Landen als China en India zijn op sommige vlakken verder dan het westen. In China gaat de snelheid waarmee technische ontwikkelingen van duurzaamheid worden geïmplementeerd veel sneller dan hier. Een interessant fenomeen is dat landen die nu in aan het ontwikkelen zijn, bijvoorbeeld in Afrika, sneller kunnen omschakkelen naar duurzame energie. Eigenlijk is het het makkelijkste te vergelijken met de ontwikkeling van telefoons in afrika. Op het moment dat in Afrika de behoefte en het geld was om in elk huis/bij iedereen een telefoon te hebben, was de technologie al zo ver dat er geen landelijke telefoonkabelnetwerken hoefden worden aangelegd, maar kon er gelijk de overstap gemaakt worden naar mobiele telefonie. (sorry voor dit zeer veralgemeniseerde voorbeeld, ik ben alle details vergeten...) En zo kan dat ook met energie ontwikkeling gaan. Niet meer eerst gas en olie leidingen aanleggen in dorpen die nu nog niet aangesloten, maar direct overstappen naar duurzame energie zoals wind of zon.

[insert edit]En toen was ik nog vergeten in te gaan op het "geen kinderen" argument. Kinderen met een minimale, of zelfs 0 uitstoot op laten groeien is altijd nog altijd beter dan geen kinderen hebben en er maar op los leven... [einde edit]

Waar ik me een paar weken terug in heb verdiept is plastic in het water... Wisten jullie dat een zeer groot deel van het plastic in oceanen bijna onzichtbaar is, maar wel net zo schadelijk zo niet schadelijker is dan grotere stukken plastic? Micro plastics. Hoe? Door het wassen van je kleding. Vooral synthetische kleding. Een fleece trui kan tot een paar grammen per wasbeurt verliezen. Zeker oudere kleding. Voor mij een extra reden om als mijn kleding niet ruikt en er schoon uit ziet een dagje extra te dragen. En om minder synthetische kleding aan te schaffen. Blijkbaar is een een mix van katoen en synthetisch (met minder dan 40/50% synthetisch) al een stuk beter! Al zit je dan weer met het dilemma van katoen, dat dat ook niet altijd duurzaam geproduceerd wordt. Nog een reden om nog minder nieuwe kleding te kopen! Dat brengt me weer op een andere infographic die ik vandaag voorbij zag komen... Dag kledingstukken gemiddeld maar 4 (!) keer gedragen worden. Gemiddeld ligt dat bij mij wel hoger, maar toch heb ik ook kledingstukken (vooral jurkjes, of van die t-shirts die een keer voor een evenement zijn gedrukt) die ik maar een paar keer gedragen heb.

JewEmm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:57

Goeie tip! Ik ga er eens naar kijken, ook al heb ik er in die artikels ook minder goede dingen over gelezen (waar gaat het plastic heen dat de zakken opvangen?). Maar het kan vast niet slechter zijn om met zo'n zak te wassen!
Herkennen jullie dat? Dat je weer nieuwe info krijgt over het milieu en gewoon even geen oplossing meer weet... Maar zoals altijd is bewustwording de eerste stap, en oplossing/uitvoering de stap erna :) Gelukkig helpen dit soort praktische tips daar in!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:28

En daarom was zondag zondag succes: laten zien dat er wél draagvlak is *\o/*

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:04

Enkel de prijzen om hoog gooien voor milieubelastende producten, of het stopzetten van kinderbijslag is niet een realistische oplossing. Hiermee tref je namelijk vooral de armere mensen. En dat is waar ik op doelde toen ik probeerde te schrijven dat oplossingen voor het klimaat wel sociaal verantwoord moeten zijn (verkeerd geschreven dus...). Mensen die geld hebben consumeren er toch wel op los.... Zowel wereldwijd als je land per land vergelijkt (zie mijn vorige bericht) en binnen een land tussen rijkere en armere mensen.

Maar het blijft lastig... Het klimaatprobleem oplossen kan niet enkel gebeuren door alle kleine stapjes die mensen zelf doen, al draagt natuurlijk ook super veel mee. Er moet vanuit de overheid een hoop gebeuren. Maar wat voor aanpak daar ook uit komt, er gaan veel mensen ontevreden zijn, omdat er een nadrukkelijk stimulering zo niet verplichting komt op het veranderen van gedrag. Maar ja... Als er nu niet gebeurd, dan zitten we binnen afzienbare tijd met nog veel grotere problemen en krijgt de overheid alsnog de schuld. Het zal namelijk nooit aan jezelf liggen (lees deze laatste zin met een korrel sarcasme...)

Edit @Margrathea. Ja, zo is shell ook super trots dat ze zo'n duurzaam bedrijf zijn (hebben ze zelfs een prijs voor gewonnen), omdat ze aan CO2 compensatie doen voor de km's die de personeelsleden rijden naar het werk.... _-:( Ze staan op nummer 6 van meeste vervuilende bedrijven van Nederland!
Of dat ze al jaaaaaren werken aan verduurzaming en alternatieve energie. Maar um.. Tegelijkertijd wel doodleuk vertellen dat fossiele brandstof altijd nodig MOET zijn, omdat de burger/ontwikkelingslanden niet zonder kunnen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:51

En toch helpen alle kleine beetjes...
Ja, ik was ook blij het te horen. Maar dan ben ik wel benieuwd wat die klimaatdoelstellingen exact zijn. En of ze nog steeds zo veel de wereld rond blijven vliegen. Uiteindelijk hebben ze wel zo veel uitstoot doordat wij brandstof en plastic gebruiken...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:31

Wat dat betreft is de hele belgische politiek hypocriet.
Waar zondag nog het feit dat de federaalse (?) minister voor klimaat mee liep in een betoging van burgers tegen het huidige beleid alleen al hypocriet was - de betoging was namelijk tegen o.a. haar beleid - zit ze een dag later in het vliegtuig naar de klimaattop, waar andere afgevaardigden al naar toe waren. Niet eens delen dus. Laat staan de trein pakken...
En dan beloofde premier Michel een gesprek en het sterk maken van het statement van de betoging op de top, om vervolgens samen met Tsjechië als enige landen tegen een ambitieuzer duurzaam energie plan (of iets dergelijks) te stemmen... Je wordt er niet goed van... En het levert een hoop kwaadheid op bij betogers. Een historisch massale burgerbetoging die ook nog eens uiterst pacifistisch is levert uiteindelijk blijkbaar amper iets op...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:24

Helaas is het niet een overschot aan leer dat het voor decoratie gebruikt wordt. Maar gewoon een welkome markt waar leer voor geproduceerd wordt. De afweging leer-geen leer vind ik persoonlijk ook moeilijk. Over het algemeen gaat het wel veel langer mee. Aan de andere kant komt leer nagenoeg nooit van melk of vleeskoeien.
(voor zo ver mijn kennis strekt...)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:38

Hier ook, naar Charles Michel (maar die heeft nu iets anders aan z'n hoofd :+ ) en naar minister Marghem.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:44

Wat mij betreft mag je na cruiseschepen al een punt zetten ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:12

Voor mij is reizen met de trein echt veel goedkoper. Ik betaal 30 euro per maand om in NL in het weekend gratis en door de week buiten piekuur met korting te reizen. Met 1 retourtje per maand in het weekend heb ik die kosten er al uit. En in België heb je de railpass (go pass voor jonger dan 26) waar bij je een tien ritten kaart heb tussen alle willekeurige stations in België voor 7.70 per rit (5.30 voor jonger dan 26). Als ik dat vergelijk met enkel al de parking kosten voor een wagen in Gent... Dan is dat een extra reden om geen wagen te kopen.
En in NL bij een station pak ik toch meestal wel een ov fiets. Vaak sneller en goedkoper dan de bus.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:45

Ik neem aan dat die tickets dan last minute geboekt zijn... Als je ruim van tevoren (een maand) boekt kan je voor 39,- met de thalys van Amsterdam naar antwerpen. En als ik nu online zoek kan je ook eind januari ook voor 35,- van Amsterdam naar Parijs met de thalys.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:16

Dan zijn ze inderdaad veel duurder. Soms is 2e klas zelfs duurder dan 1e.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:00

Als ik op Thalys.com zoek is het ook echt een stuk duurder dan op nsinternational :oo
De prijs hangt wel van het moment van reizen af.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:56

Niet iedereen die vega(n) wordt doet dat vanuit dieroogpunt. Ik ken er steeds meer die het om milieutechnische redenen doen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:00

Dat zeg ik ook niet... Ik reageerder op deze argumentatie van jou: "Ik vind het gewoon moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die zó tegen de natuur van een dier in zouden willen gaan, terwijl zij vanuit hun veganistische standpunt toch juist liever het tegenovergestelde willen? "

Zelf zal ik mijn kat nooit op een vega(n) dieet zetten. Maar volledig raw vind ik ook te, zeker als je naar het milieutechnische aspect kijkt.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:09

Het feit dat ze met dit initiatief komen en elke week massaal op straat staan (vorige week 5000?), laat zien dat ze echt wel milieubewust zijn. Het gaat er nu op dat er échte actie wordt ondernomen door de politiek... De politiek loopt zo ontzettend achter!
Maar het voelt wel heel fijn om te zien dat er zo'n enorme milieubeweging onder de burgers is! OP de UGent is nu ook een intiatief om elke vrijdag morgen tussen 8.30 en 9.00 voor het rectoraat te staan. Met elke week een nieuwe eis toegevoegd. Wie weet of het nog wat uit gaat maken... De duurzaamheidscommissies kunnen maar beperkt iets doen...
Zondag bomenplanten voor het klimaatbos dat BOS+ beloofd had: voor elke deelnemer aan afgelopen klimaatmars een m2 bos!
En uiteraard: 27 januari weer een klimaatmars in Brussel en 10 maart in Amsterdam.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:51

Wauw, ik vind het echt fantastisch, de klimaatbeweging in België! 35.000 studenten/leerlingen vandaag op de been in Brussel!
Zouden we zondag met meer zijn dan in December?

Afgelopen zondag zo'n massale opkomst dat dit veld niet binnen 2.5 uur, maar eerder in 45 minuten volgeplant stond...

Afbeelding

Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:20

Het is niet of of, het is en en. Ja, zelf moet je een hoop doen, maar vanuit de overheid moet er nog veel meer gebeuren. En dat gebeurt al vele jaren niet. Natuurlijk zitten er ook jongeren tussen die het vooral leuk vinden om een dagje niet naar school te gaan, maar er leeft echt wel veel meer onder de jongeren hoor! Dit kan ook voor sommigen het begin zijn om qua gedrag te veranderen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:57

Kom ik weer met wat klimaatgerelateerde foto's. Vandaag weer een klimaatmars in Brussel. Officiële telling ligt 5.000 hoger dan de klimaatmars in december: 70.000 !!! En echt onwijs veel jongeren en families. En dat in de regen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:27

Laatst bijgewerkt door JewEmm op 28-01-19 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt