Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725


Anoniem

Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:33

Ik zag dat er nog geen topic over was, en ik ben toch wel erg benieuwd wat jullie voorkeur heeft en vooral ook de waarom?

Persoonlijk ben ik voor de wintertijd (niet te verwarren met permanent winter), dat is de originele tijd (de zomertijd is pas in 1977 ingevoerd, daarvoor was er enkel wintertijd) en past ook veel beter bij mijn biologische klok. Ik heb in de zomertijd altijd erg veel last van het verzetten van de klok, en wordt als ik uitslaap standaard rond 9 u a 9:30 wakker. In de wintertijd verschuift mijn klok niet mee, en ben ik dus uitgerust rond 8 a 8:30 u. Juist omdat mijn inwendige klok niet mee verschuift ben ik in de zomertijd vaak en makkelijk tot 1 u 's nachts wakker waarna ik mn bed opzoek, waar in in de wintertijd om middernacht mn bed opzoek. De wintertijd past dus veel beter bij mijn inwendige klok, en dat is ook te verklaren.

Arjen Lubach heeft er een mooi item aan gewijd die voor iedereen te begrijpen is;


Bij deze een artikel die het zelfde beknopt beschrijft; https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/26/pe ... g-a2752913

Maar naast mijn mening en voorkeur zijn er ook heel veel voorstanders van de overige optie's. Namelijk permanent zomertijd (niet te verwarren met permanent zomer), of juist houden zoals het is en blijven wisselen met de klok. Dus ik zou zeggen, brand los! Hoe denken jullie over deze discussie?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:35

Nog een optie. Verzet het een half uur, tussen wat nu in is dus en laat dat voor altijd staan.
Die optie lijkt mij de beste. Helaas word die zelden besproken.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:37

Permanent zomertijd :)

Ik vind de wintertijd echt een pittige tijd altijd. Het is zo vroeg donker. Ik heb daar zelf erg last van. Ik heb liever dat het 's ochtends langer donker is, de ochtend gaat voor mijn gevoel altijd sneller voorbij en ben ook een avondmens dus ik geniet liever 's avonds van dat ene uurtje langer licht

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:38

Lekker blijven wisselen. In de zomer kan ik dat uurtje langer goed gebruiken. In de winter is het sowieso al donkere ellende en loop ik toch alleen maar hard in het donker :+

Ik vind het wel prima dat wisselen. Geeft voor mij nog wel wat extra's aan het 'hey het is bijna zomer' en 'hey het is bijna winter' gevoel.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:38

Grappig, toen ik de titel zag wilde ik ook al dat filmpje van Arjen Lubach linken :))

Ik ben voor het blijven verzetten van de klok, ik heb er totaal geen last van.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:41

Ik ben er nog niet uit :-)

Permanent wintertijd ben ik niet zo voor, dat zou betekenen dat het in de zomer al rond 4u 's ochtends licht wordt :\
Permanent zomertijd houdt in dat het in de winter in de ochtend tot bijna 10u 's ochtends donker is :\

Ik heb niet zoveel last van het verzetten van de klok, mocht besloten worden om het af te schaffen dan liever de zomertijd houden. Inderdaad, iets langer licht 's avonds weegt dan toch op tegen donker in de ochtend.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:44

Zomertijd.

- Sporttechnisch (ook buiten de paardensport) ben ik absoluut voor een uur langer licht, in plaats van een uur eerder.
- Het argument van beter ontwaken (op natuurlijk licht) gaat in mijn geval niet op vanwege de wekker die 's winters gaat voordat het licht wordt, ongeacht zomer-/wintertijd. Dat lijkt me voor veel mensen het geval...
- 's Zomers zou het absurd vroeg licht zijn met wintertijd.

Alleen daglicht zien door het raam van mijn werkplek vind ik deprimerend. Zomertijd zorgt niet voor meer uren daglicht, maar zorgt er wel voor dat ik met licht of schemer naar huis kan. 's Ochtends lijk ik beter te functioneren in het donker. Dan stoort het mij minder.

Mijn biologische klok gaat het best op een wintertijd of zelfs nog een uur later, omdat ik graag laat ga slapen en laat opsta, maar ik kan prima wennen aan de zomertijd.

Ik begrijp dat dit een ontzettend persoonlijke kwestie is... Je kan het nooit goed doen. Toch ga ik wel een beetje huilen als blijkt dat een permanente wintertijd de beste oplossing is voor de meerderheid.

Edit: blijven wisselen vind ik ook prima. Een half uurtje vind ik zo 'net niks' en enigszins verwarrend...
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 29-10-18 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:46

Dat half uurtje had ik nog niet van gehoord. Is idd ook een goede optie. Nu heb ik liever de zomertijd. In de ochtend zijn veel mensen aan het werk, zitten op school etc. Kun je s'avonds tenminste nog wat langer buiten zijn! Altijd wintertijd lijkt mij verschrikkelijk.

meniekske

Berichten: 818
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:46

Ook ik moest gelijk aan het filmpje van Arjen Lubach denken...
Van mij mag het gewoon zo blijven als het nu is, dus gewoon blijven verzetten. Als ik toch echt moet kiezen, dan zomertijd, ook omdat het dan savonds langer licht is.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:47

Permanent zomertijd, is met m'n werk buiten zoveel fijner. :)

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:48

Ik ben voor blijven wisselen. Van zomertijd naar wintertijd heb ik totaal geen last van, van wintertijd naar zomertijd een dag of wat. Maar ik reis ook regelmatig tussen tijdzones en dat geeft meer gedoe, en daar kan ik prima mee leven (en anders doet melatonine een hoop).

Permanent wintertijd vind ik absoluut geen optie. Ik rij graag 's avonds buiten en dat kan nu een maand of 4-5 per jaar, met permanent wintertijd wordt dat ineens nog maar 2-3 maanden per jaar. Daarnaast merk ik in de zomer dat ik minder goed slaap als het vroeg licht is, dus als dat ineens rond 4:00 is dan moeten er echt rondom rolluiken gaan komen denk ik. Plus dat ik niet zo goed begrijp waarom 12:00 het midden van de dag moet zijn. Qua klok en werkdag misschien wel, maar we zijn gemiddeld van 7:00-23:00 wakker, dus om 12:00 zijn we pas 5 uur wakker en moeten we er nog 11.

Permanent zomertijd heeft als voordeel dat ik in de winter nog soort van in het licht naar huis kan, terwijl een lange werkdag nu betekent dat ik daglicht alleen door het raam zie.. maar ik kan me goed voorstellen dat het funest is voor je biologische klok als de eerste 2-3 uur van de dag in het pikkedonker moet doorbrengen. Dus dan blijft het wisselen voor mij persoonlijk toch de beste oplossing :)

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:50

Ik zeg lekker laten zoals het is..
We willen niet dat het in de winter om half 10 nog steeds pikkedonker is buiten.
Maar we willen toch ook die heerlijke lange zwoele zomeravonden niet kwijt?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:51

Wintertijd aanhouden.

Waarom:
In de zomer is het sowieso al lang licht, dat laatste uurtje dat het nog licht is tot 23.00 doe je toch niets anders dan nog even in de tuin/terras zitten.
Verder lijkt het me vreselijk als het 's ochtends pas rond 9.00/9.30 licht wordt.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:52

Als ik moet kiezen tussen zomer en wintertijd, liever wintertijd! Anders lekker blijven wisselen.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:00

Absoluut zomerijd! heerlijke lange avonden. Voor het paardrijden ideaal. Oke, die lange donkere ochtentijden is vervelend, maar dat is maar een korte periode. Half december tot half januari.
Als we de wintertijd aanhouden dan is het erg vroeg licht in de zomer en hou er dan maar rekening mee dat de vogels al om 3 uur beginnen te zingen. Wel leuk hoor, maar dat is me echt te vroeg.
Voordeel van zomertijd dat mensen beter de avonden gebruiken wat goed is voor de commercie. Als het donker is blijven mensen binnen.
Maar om mij mag het ook wel zo blijven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:04

Doe mij als paardenmens idd maar zomertijd opdat je na werktijd de drollen niet met een zaklamp hoeft te zoeken.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:09

Ik heb niks ingevuld omdat ik het niet weet/een "anders" optie er niet bij staat.

Ik was eigenlijk ook altijd voor het aanhouden van de zomertijd. Maar dit stuk heeft me wel aan het denken gezet:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/26/pe ... g-a2752913

Ik kan me goed voorstellen dat de zonsopkomst invloed heeft op je hormoonhuishouden en als deze dus pas om 10 uur opkomt je dus de eerste uren slechter presteerd dan als de zon om 9 uur opkomt.
Anderzijds vind ik het verschrikkelijk dat ik in de namiddag niks meer heb aan zonlicht. Ik kom en ga in het donker en zit vanuit mijn werkplek te genieten van de paar uurtjes daglicht.

Ik weet niet of het een optie is om de klok halverwege te zetten zoals enjoymyhorse voorstelt. Misschien is dat een tussenweg.

Ik vind wel dat er iets moet worden gekozen, want ik merk ook dat mijn kinderen van slag zijn. Ze zijn nu voor de wekker wakker, wat betekend dat ze dus nachts minder slaap krijgen en dus vermoeider aan de schooldag beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:14

Maar met permanent zomertijd dan is het alsnog vroeg donker in de winter. Dat verschilt echt niet heel erg veel.
De vroegste zonsondergang is nu om 16:27 uur, dat is in permanente zomertijd om 17:27 uur.
De laatste zonsopkomst is nu om 08:48 uur. In permanente zomertijd zou dat dus om 09:48 uur zijn.

Ervanuitgaande van een 9-17 mentaliteit dan maakt op de kortste dag dat halve uurtje middag-zon echt geen wereld van verschil. Als je een half uur reistijd hebt dan kom je hoe dan ook in het donker aan op de plaats van bestemming. Waarbij het uurtje 's ochtends naar mijn mening wel veel doet. En ik ben echt geen ochtendmens!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:15

Lekker blijven wisselen :j

Lijkt me heel vervelend met de standaard zomertijd dat het in de ochtend zo laat echt licht wordt. Nu komt de zon ongeveer op rond kantoortijd, dus starten met daglicht. Een uur in het donker zitten, zal voor de meeste mensen niet heel goed zijn. Permanent wintertijd lijkt mij in de zomer niet echt handig, dan is het wel heel vroeg licht.

Ik vind het ook heerlijk om een uurtje extra te hebben in deze tijd en met het gaan naar de zomertijd vind ik het altijd fijn dat het voorjaar en zomer weer gaat beginnen :D Dat uurtje minder is dan ook niet zo erg. We reizen tegenwoordig de hele wereld af (zelfs met kleine kinderen), dus ik snap niet zo goed waarom dat ene uurtje een heel groot probleem is. Zelf hou ik er in de loop van de week al rekening mee, voor zover mogelijk.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:22

Voor mij absoluut wintertijd... Zeker in de winter heb ik het licht nodig om echt wakker te worden.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:23

Voor mij de zomertijd. Of blijven wisselen. Maar wintertijd, alsjeblieft niet.
Ik vind het vreselijk dat op dit moment de zon om 17:15 al weer onder gaat. Ik moet werken tot 17:00, dus ik kan het bos niet meer in met m'n paard en loop de hele tijd buiten in het donker te pielen.
En met de wintertijd gaat in de zomer de zon (op de langste dag!) al om 21:00 onder terwijl die dan om 4:15 al op komt. En de meeste mensen staan toch pas tussen 6 en 8 op. 2 tot 4 uur "dag" verslapen dus.
Dus wat mij betreft: zomertijd.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:31

enjoymyhorse schreef:
Nog een optie. Verzet het een half uur, tussen wat nu in is dus en laat dat voor altijd staan.
Die optie lijkt mij de beste. Helaas word die zelden besproken.

Niet mee eens. Als je in een internationale omgeving werkt en rekening moet houden met tijdverschillen is dat echt heel lastig. Hele uren zijn nog wel makkelijk te onthouden en terug te rekenen, maar halve uren worden heel wat lastiger.
Er zijn nu al wel een paar tijdzones die een half uur verschil hebben met ons, maar dat zijn er maar een paar. Het gros heeft hele uren en dat is zo teruggerekend.

Ik ga voor de permanente wintertijd. Dat uurtje langer licht aan het eind van de dag hoeft voor mij niet (kampvuur is veel gezelliger als het al donker is), maar dat uurtje in de ochtend is zo belangrijk voor mij. Ik heb al zo’n moeite met wakker worden als het nog donker is en ben blij dat we nu weer in de wintertijd zitten, dan heb ik weer een paar weken een beetje licht voor ik naar het werk moet. En in de winter ga je toch in het donker naar het werk en in het donker naar huis, ongeacht welke tijd aangehouden wordt.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:33

Wat mij betreft mogen we best blijven wisselen, maar als er 1 keuze gemaakt moet worden, doen mij dan maar de zomertijd! De ergste tijd van het jaar is voor mij echt de periode dat het al donker is voordat ik klaar ben met werken, terwijl het mij 's ochtends niets uit maakt.

Barbet schreef:
Wintertijd aanhouden.

Waarom:
In de zomer is het sowieso al lang licht, dat laatste uurtje dat het nog licht is tot 23.00 doe je toch niets anders dan nog even in de tuin/terras zitten.


Dat extra uurtje zonlicht in de avond maakt me in de zomer inderdaad niet zo veel uit, maar het gaat er nu niet alleen om dat we in de zomer een extra uurtje zon in de avond hebben, maar ook in de lente, herfst en winter en dat is -iig voor mij- wel een enorm verschil.
Heb ergens in een artikel gelezen dat het verschil tussen zomer en wintertijd voor de gemiddelde volwassene op jaarbasis 300 zonuren is! Gezien de invloed die zonlicht heeft op ons welzijn, gezondheid en humeur, zie ik de toegevoegde waarde wel van die 300 uren :)

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:35

Ik zeg gewoon blijven wisselen. Die paar dagen dat je van slag af bent is niets in vergelijking met of tot 10 uur donker wat niet natuurlijk is of om 4 uur al de zon. Wat ook niet helpt voor een goede nachtrust. Liever zomertijd als er toch gekozen moet worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:36

Mlies schreef:
Permanent zomertijd, is met m'n werk buiten zoveel fijner. :)


In de winter ook?? Pas om 10.00 licht. Ik weet wel wat ik kies. Altijd wintertijd. Dat is onze normale tijd. Dat uurtje in de zomer langer licht kunnen we best missen. Maar de winterdag die pas om 10.00 begint lijkt me vreselijk.