Wel of geen excuses

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:18

Géén excuses vanuit de regering. Absoluut niet!

Allereerst gebeurde het kaalscheren niet in opdracht van de regering. De regering zat in Engeland (wellicht net weer in Nl) en er was nauwelijks sprake van een georganiseerde rechtsstaat. Publiek kaalscheren gebeurde op initiatief van de BS (Binnenlandse Strijdkrachten) en/of door spontane initiatieven.

Verkrachten kwam voor, echter als individueel c.q incidenteel misdrijf. De grootste groep is "alleen maar" publiek kaal geschoren.

Het van overheidswege aanbieden van excuses is kwetsend voor iedereen die de oorlog óók meegemaakt heeft. En óók geleden heeft. Moffenmeisjes hadden tijdens de oorlog een betere positie dan andere Nederlanders. Ze kregen via hun vriendje extra voedsel toegestopt, hetzij voor zichzelf maar ook voor hun familie. Verder konden zij wél uit en hadden op die manier geen last van de avondklok. Dat hebben ze zeer zeker bewust geweten...

"Bijltjesdag" (de dagen waarin woede geuit werd en verraders aangepakt) was een uiting van het immense leed, dat álle Nederland collectief aangedaan was. In dat licht beschouwd, kwets je alle overlevenden. En doe je ze tekort, door deze groep "heulers met de vijand" excuses aan te bieden. Je zal maar familie hebben die van honger omgekomen is... Terwijl deze meisjes thuis lekker chocolade zaten te eten en op andere manieren profiteerden...

Dus nee, géén excuses. Absoluut niet. Het kaalscheren van hoofden was vast traumatisch voor de betrokkenen, maar in zekere zin "onschuldig volksvermaak". Wat wellicht erger heeft voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 27-10-18 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt



Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:27

Lente schreef:
".Als die aandacht (erkenning is het eigenlijk) helend is... Waarom zou je het dan níet doen?

Omdat je daarmee een vele mate grotere groep tot in het diepst van hun ziel kwetst. En wellicht door je "excuses" oude wonden openrijt, van dié groep... Zie verder vorig bericht

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:01

miesnaom schreef:
Vervolgens wordt je publiekelijk aan de schandpaal genageld en door dit (!) vinden mensen het maar oke om jou te verkrachten en te mishandelen.

Beter lezen en minder emotioneel en persoonlijk reageren houdt de discussie zuiver ;-). Verkrachten was zeker niét ok. Dat wordt ook nergens beweerd; leg dat dus ook niemand in de mond. De grootste groep meisjes is publiekelijk kaalgeschoren. Excessen en misdrijven (verkrachten) zijn zeker voorgekomen, echter die hadden herleid moeten worden naar de pleger(s).

miesnaom schreef:
Ik denk dat het de overheid zou sieren als ze het leed erkennen wat die meisjes / vrouwen is aangedaan.:)

Uit excuses (dus erkenning door regering) volgt recht op schadevergoeding. Dat kan je de andere overlevenden van WOII niet aandoen. Dus de groep die niet met de Duitsers heulden. (Nog los van het gegeven, dat deze meisjes hun "vergoeding" tijdens de oorlog al geïncasseerd hebben)(En los van de discussie of de toenmalige regering verantwoordelijk kon zijn. Ik vind niet, gezien de chaos in het land de maanden na de bevrijding)
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 27-10-18 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:15

belle_boef schreef:
Als erkenning geven hun helpt dan lijkt me dat een kleine moeite.

Het punt is, dat het géén "kleine moeite" is. Maar een enorme impact heeft ook voor andere betrokkenen uit die tijd. Uit excuses (dus erkenning door regering) volgt recht op schadevergoeding. Dat kan je de andere overlevenden van WOII niet aandoen. Dus de groep die niet met de Duitsers heulden. Nog los van het gegeven, dat deze meisjes hun "vergoeding" tijdens de oorlog al geïncasseerd hebben. (En los van de discussie of de toenmalige regering überhaupt verantwoordelijk gesteld kan worden, voor dit BS initiatief)

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:38

xSwanHeart schreef:
Het helpt omdat wordt erkend dat dat nooit had mogen gebeuren. Dat er niet wordt gezegd 'eigen schuld'. Erkenning is zo'n belangrijke stap in het verwerkingsproces.

Ook belangrijk om te beseffen: De misstanden tegen deze vrouwen blijven niet beperkt tot de jaren direct na de oorlog. Tot diep in de jaren 70/80 werden ze systematisch buitengesloten en uitgekotst door de maatschappij. Dat heeft een enorme impact op je leven. En dat alles omdat je toevallig (als tiener of jonge vrouw) verliefd was op de verkeerde persoon en de gevolgen van die relatie niet kon bevatten.


Andere meisjes van die leeftijd gingen "toevallig" met krantjes of bonnen rondrijden. Kunnen we dié groep niet beter eerst een schadevergoeding c.q. geldtoelage geven?! Verliefd worden overkomt je, maar je handelingen erna zijn een keuze.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:10

xSwanHeart schreef:
[Nee, niet iedereen die onder de oorlog heeft geleden moet een excuus krijgen van de Nederlandse regering. Maar in dit geval heeft de Nederlandse regering verzaakt te handhaven en daarvoor moeten ze hun excuses aanbieden. (Excuses en erkenning gaan in deze overigens hand in hand, als je het mij vraagt.)

Er was niet zoveel te handhaven, "de" Nederlandse bestond uit een oorlogskabinet en door de oorlog moesten bestuurlijke lijnen hersteld worden. Daarnaast vraag ik me af, wat het gevolg zou zijn geweest, als de kersvers uit Engeland terugkerende "overheid'" van bovenaf de opdracht gegeven had, om Moffenmeisjes te gaan beschermen := 8)7 . Dat klinkt mij in de oren als volledig politieke zelfmoord en wellicht een aanzet tot burgeroorlog...

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:32

xSwanHeart schreef:
Dus er is niet gehandhaafd om het eigen hachje te redden. Dan is er dus geen sprake van nalatigheid, maar van willens en wetens bepaalde misstanden te negeren. Dat lijkt me alleen maar meer reden om excuses aan te bieden.

Nogmaals, de lijnen om te "handhaven" bestonden niet meer. De BS "handhaafde" op dat moment. Die hadden, meer de "de" politie, de draagvlak van "het volk".

"Willen en wetens misstanden negeren" slaat nergens op, vanuit het perspectief van die tijd. Het was/waren de bijltjesdag(-en). Nederlanders waren collectief uiting aan het geven aan jaren leed en frustratie. Stel dat er een "bevel" was gekomen om die meisjes te beschermen? Heel goed denkbaar, dat "de bevolking" het recht nóg meer in eigen handen had genomen... Met veel ernstigere acties... Publiek kaalscheren was in dat licht gezien een "onschudig" volksvermaak. Waardoor de collectieve woede enigszins gekanaliseerd werd

En excuses aanbieden als regering? Waarvoor moet in die maanden/jaren van chaos dan nog meer excuses aangeboden worden? Dat "de regering" geen bussen stuurden om de joden op te halen? Of de dwangarbeiders? Dat "de regering" niet direct oplossingen paraat had, als je terugkeerde uit een kamp uit Duitsland om je huis vol NSB-ers te vinden? Dat je als Jood je ondergebrachte kind(-eren) niet direct terug kreeg, omdat de (Christelijke) pleegouders er aanspraak op maakten? Ik kan wel doorgaan maar het lijkt me zinvoller, dat je zelf wat gaat lezen over de oorlog en de enorme chaos in de jaren erna... :o
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 27-10-18 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:59

xSwanHeart schreef:
Ik zeg nergens dat het handelen van de regering niet begrijpelijk is. Ik begrijp waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Maar, dat betekent niet dat we niet met de kennis van nu op deze zaken kunnen terugkijken en kunnen erkennen dat wat er gebeurd is niet acceptabel was.

Die erkenning heeft allang plaatsgevonden. De discussie gaat nu over "officieel excuses aanbieden" voor die groep als geheel (zonder individuele casussen te bekijken). Wetende dat ná excuses, de leden uit zo'n groep, aanspraak kunnen maken op financiële compensatie...

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:26

fleur1970 schreef:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Binnenlan ... jdkrachten

Deze organisatie vertegenwoordigde de regering in Londen, die was dus indirect verantwoordelijk voor de daden van de BS


Ook maar even "indirect" vet dan ;-). En als je je eigen link verder goed leest (en helemaal tot het einde) dan blijkt wel, dat het aanstellen van Prins Bernard boven een fictieve (!) organisatie, een politieke poging was, om enige controle te verkrijgen over de diverse verzetsgroepen van verschillende pluimage, die men in de voorgaande jaren zo ijverig vanuit Londen van wapens had voorzien... ;-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3333, darkangel23, Duran123, IASCrawler, maaikemuis, MallyBelly en 67 bezoekers