Wel of geen excuses

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 21:52

Vorige week bood de Noorse premier Solberg excuses aan voor het kaalscheren en mishandelen van "moffenmeiden" in Noorwegen in 1945.

De Nederlandse regering moet excuses aanbieden voor de vernederende behandeling van meisjes en vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een verhouding hadden met Duitse bezetters. Dat schrijft Stichting Werkgroep Herkenning woensdag in een brief aan premier Mark Rutte (VVD). Deze ‘moffenmeiden’ werden kaalgeschoren, verkracht en mishandeld.
https://nos.nl/artikel/2256381-meneer-r ... cuses.html

Afbeelding

Persoonlijk ben ik van mening dat het wel netjes zou zijn maar het is allemaal erg lang geleden.
(met wat info van een ander forum)

Wat is jullie zeer gewaardeerde mening?

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:57

Waarom?
Niemand in het huidige kabinet zat er toen ook al.
Als je er niet persoonlijk bij bent betrokken geweest waarom dan excuses aanbieden. Het had de landen gesierd als ze dat toendertijd bedacht hadden.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:06

Liefde, overlevingsdrang...

wat de duitsers deden was vreselijk, miljoenen joden, zigeuners, gehandicapten en krijgsgevangen werden op transport gezet als vee (alhoewel het vee misschien nog beter werd behandeld) mishandeld, op geëxperimenteerd, hun vrijheid en menselijkheid werd hun ontnomen, ze werden te werk gesteld en uitgehongerd om uiteindelijk vermoord te worden.

Maar volgens mij hadden 8 vd 10 Duitsers geen idee wat er met deze mensen gebeurden. en ja de dames die verliefd werden op deze mannen, zijn ook maar mensen.

Dus ja excuses aan deze vrouwen die er geen weet van hadden wat de Duitsers aan het doen waren, behalve hun land bezet houden is wel op zijn plaats.

Het ontsiert ons land dat de mensen zo laag zijn gezonken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 04:13

De regering zou een excuusbrief moeten opstellen en daarbij het onderwerp leeg laten. Vervolgens maak je deze brief online beschikbaar.

Als er dan een groep is dat excuses wil (slaven, moffenhoeren, boeren, chinezen, rappers, schoenmakers, watergeuzen) dan kunnen ze die brief downloaden, zelf het onderwerp invullen en dat alles bij hun thuis aan de muur hangen.

Probleem opgelost.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 05:26

Gaan we weer...
Excuus van iemand die er niets mee van doen had omdat ie toen nog niet geboren was, en dan geloven dat het je leven beter maakt#aandachtmaaktallesmooier.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 06:08

Maar aan de andere kant, als excuses het leiden van mensen en nabestaanden kan verminderen?

Het is zo’n kleine moeite, waarom zou je het weigeren?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 06:23

troi schreef:
Maar aan de andere kant, als excuses het leiden van mensen en nabestaanden kan verminderen?

Het is zo’n kleine moeite, waarom zou je het weigeren?


Maakt excuses van mensen die toen nog niet eens bestonden het inderdaad beter of gaat het om de aandacht?
Ik heb namelijk geleerd dat je alleen excuses kunt maken als jij inderdaad de persoon bent en dit dan ook meent.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 06:29

magda_90 schreef:
troi schreef:
Maar aan de andere kant, als excuses het leiden van mensen en nabestaanden kan verminderen?

Het is zo’n kleine moeite, waarom zou je het weigeren?


Maakt excuses van mensen die toen nog niet eens bestonden het inderdaad beter of gaat het om de aandacht?
Ik heb namelijk geleerd dat je alleen excuses kunt maken als jij inderdaad de persoon bent en dit dan ook meent.



Maar het gaat niet om jou, met alle respect, het gaat om hen.

En waarom zou je achterdochtig zijn, als zij aangeven daar baat bij te hebben dan is dat toch goed mogelijk? In heel veel gevallen wordt zo gehandeld dus blijkbaar hebben heel veel mensen hier toch baat bij

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 06:45

Als je denkt dat het om mij gaat, heb je mijn bericht niet goed gelezen. Ik schreef namelijk wat de inhoud is van oprechte excuses. En dat is niet wat deze groep blijkbaar wil ontvangen.

Ik kan er ook niet bij dat excuses van mensen die er niet bij waren, helpen aan jouw gemoedstoestand. Dan kun je in een betere therapeut inschakelen.

Maw, ik ben niet overtuigd dat het daadwerkelijk om excuses gaat en neig eerder te geloven dat het weer om aandacht gaat.

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 06:49

enzino schreef:
De regering zou een excuusbrief moeten opstellen en daarbij het onderwerp leeg laten. Vervolgens maak je deze brief online beschikbaar.

Als er dan een groep is dat excuses wil (slaven, moffenhoeren, boeren, chinezen, rappers, schoenmakers, watergeuzen) dan kunnen ze die brief downloaden, zelf het onderwerp invullen en dat alles bij hun thuis aan de muur hangen.

Probleem opgelost.


:)

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 06:51

magda_90 schreef:
troi schreef:
Maar aan de andere kant, als excuses het leiden van mensen en nabestaanden kan verminderen?

Het is zo’n kleine moeite, waarom zou je het weigeren?


Maakt excuses van mensen die toen nog niet eens bestonden het inderdaad beter of gaat het om de aandacht?
Ik heb namelijk geleerd dat je alleen excuses kunt maken als jij inderdaad de persoon bent en dit dan ook meent.



Dat is altijd het dilemma
Nabestaanden van Screbrenica leven nog dus daar heb je direct betrokkenen maar bij het slavernij verleden heb je dat niet toch willen die ook excuses.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 06:54

Fleur1970, en daarom neigt het bij mij eerder om een roep naar aandacht dan dat ze daadwerkelijk excuses nodig hebben om verder te kunnen leven (...).

Edit: als ik TS op Bokt openlijk te kijk zet, ben ik diegene die excuses moet maken en het ook moet menen en niet Bart omdat het toevallig op zijn forum heeft plaatsgevonden.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:29

Mijn punt is denk ik vooral, waarom maakt het uit wat ik vind, als het hen verlicht. Helemaal als het een kleine moeite is..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:34

Onali schreef:
Waarom?
Niemand in het huidige kabinet zat er toen ook al.
Als je er niet persoonlijk bij bent betrokken geweest waarom dan excuses aanbieden. Het had de landen gesierd als ze dat toendertijd bedacht hadden.


Hier ben ik het wel mee eens. De Duitsers van nu hoeven zich toch ook niet schuldig te voelen of excuses aan te bieden voor de oorlog?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:53

Als je 'leed' van nabestaanden(die er dus ook niet eens bijwagen of iets meegemaakt hebben),moet verzachten met excuses door mensen die er niets mee te maken hebben,dan denk ik dat die nabestaanden toch eens eerst in eigen boezem mogen kijken denk ik.

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:04

Ik vind het bijzonder dat men hier zegt "het gaat om aandacht dus dan hoeven we het niet te doen".
Als die aandacht (erkenning is het eigenlijk) helend is... Waarom zou je het dan níet doen?

Hetzelfde met ons slavernijverleden. Het gaat om erkenning. Het ontkennen van de holocaust in de Tweede Wereldoorlog, daar vinden we allemaal wat van, maar dat een groot deel van de Nederlanders nooit gehoord heeft van de zwarte holocaust, daar hebben we het niet over en daar mogen nabestaanden niks van vinden want het is al zolang geleden. :?

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wel of geen excuses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:06

Waarom zou je excuses aanbieden voor iets wat je niet gedaan hebt en waar je niks mee te maken hebt?
Op die manier worden excuses wel erg betekenisloos...

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 08:35

Maartje1990 schreef:
Onali schreef:
Waarom?
Niemand in het huidige kabinet zat er toen ook al.
Als je er niet persoonlijk bij bent betrokken geweest waarom dan excuses aanbieden. Het had de landen gesierd als ze dat toendertijd bedacht hadden.


Hier ben ik het wel mee eens. De Duitsers van nu hoeven zich toch ook niet schuldig te voelen of excuses aan te bieden voor de oorlog?


Toch betalen de Duitsers nog altijd aan bijvoorbeeld nabestaanden van de holocaust
https://www.nu.nl/buitenland/3869186/du ... -woii.html

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 08:40

Lente schreef:
Ik vind het bijzonder dat men hier zegt "het gaat om aandacht dus dan hoeven we het niet te doen".


Hetzelfde met ons slavernijverleden. Het gaat om erkenning. Het ontkennen van de holocaust in de Tweede Wereldoorlog, daar vinden we allemaal wat van, maar dat een groot deel van de Nederlanders nooit gehoord heeft van de zwarte holocaust, daar hebben we het niet over en daar mogen nabestaanden niks van vinden want het is al zolang geleden. :?


Vooropgesteld dat miljoenen Afrikanen om het leven kwamen door toedoen van de slavernij.

Maar ik vind de zwarte holocaust een verkeerd woord.
De holocaust had tot doel een bevolkingsgroep van de aardbodem te laten verdwijnen, een genocide.
De slavernij heeft nooit als doel gehad een bevolkingsgroep uit te roeien.

Of je moet het woord genocide een andere "lading" geven.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:14

Er wordt hier vaak gezegd dat excuses niet nodig zijn omdat de huidige regering er niet bij was, maar dat is toch onzin? De Nederlandse Overheid is een instituut, geen 'persoon'. Ministers treden toch ook af om fouten die ze niet zelf (en vaak niet eens binnen hun ambtstermijn) hebben gemaakt?

Ik vind dat het de overheid zou sieren als ze zouden erkennen dat dit (het kaalscheren, de verkrachtingen, etc.) nooit had mogen gebeuren en dat er destijds een fout is gemaakt door niet op deze zaken te handhaven. Je wil er niet aan denken wat een vreselijke trauma's die vrouwen hieraan hebben overgehouden.

Daarbij schept het voor mij ook vertrouwen in de overheid: zoiets als dit zullen ze niet gauw meer laten gebeuren, ze zien immers in dat ze niet goed gehandeld hebben.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:18

Géén excuses vanuit de regering. Absoluut niet!

Allereerst gebeurde het kaalscheren niet in opdracht van de regering. De regering zat in Engeland (wellicht net weer in Nl) en er was nauwelijks sprake van een georganiseerde rechtsstaat. Publiek kaalscheren gebeurde op initiatief van de BS (Binnenlandse Strijdkrachten) en/of door spontane initiatieven.

Verkrachten kwam voor, echter als individueel c.q incidenteel misdrijf. De grootste groep is "alleen maar" publiek kaal geschoren.

Het van overheidswege aanbieden van excuses is kwetsend voor iedereen die de oorlog óók meegemaakt heeft. En óók geleden heeft. Moffenmeisjes hadden tijdens de oorlog een betere positie dan andere Nederlanders. Ze kregen via hun vriendje extra voedsel toegestopt, hetzij voor zichzelf maar ook voor hun familie. Verder konden zij wél uit en hadden op die manier geen last van de avondklok. Dat hebben ze zeer zeker bewust geweten...

"Bijltjesdag" (de dagen waarin woede geuit werd en verraders aangepakt) was een uiting van het immense leed, dat álle Nederland collectief aangedaan was. In dat licht beschouwd, kwets je alle overlevenden. En doe je ze tekort, door deze groep "heulers met de vijand" excuses aan te bieden. Je zal maar familie hebben die van honger omgekomen is... Terwijl deze meisjes thuis lekker chocolade zaten te eten en op andere manieren profiteerden...

Dus nee, géén excuses. Absoluut niet. Het kaalscheren van hoofden was vast traumatisch voor de betrokkenen, maar in zekere zin "onschuldig volksvermaak". Wat wellicht erger heeft voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 27-10-18 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:27

Lente schreef:
".Als die aandacht (erkenning is het eigenlijk) helend is... Waarom zou je het dan níet doen?

Omdat je daarmee een vele mate grotere groep tot in het diepst van hun ziel kwetst. En wellicht door je "excuses" oude wonden openrijt, van dié groep... Zie verder vorig bericht

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:30

Ik vind het ook raar dat er excuses vanuit de overheid gemaakt moeten worden. Die mensen hebben daar niets mee te maken gehad. Maar zo moeten mensen uit de overheid ook wel dingen uitleggen of excuses maken over wat voorgangers gedaan hebben...ook dat vind ik raar.

Ik denk ook niet dat het zozeer om excuses gaat, maar om erkenning van het probleem. En dat moet blijkbaar gebeuren met excuses. Dat laatste snap ik niet, het eerste wel. Het is verschrikkelijk wat er met die vrouwen is gebeurd en zulke dingen mogen gewoon nooit meer gebeuren. En dat soort dingen moeten denk ik wel onder de aandacht gebracht worden.
En laten we wel wezen, ook een heel groot deel van de Duitse bevolking stond absoluut niet achter de dingen die Hitler deed en werden gedwongen mee te doen. Net zoals er ook een deel van de Nederlandse bevolking was die maar wat blij was (en zeker in eerste instantie) dat er iets aan het joden'probleem' gedaan werd. Pas toen duidelijk werd dat die mensen vermoord werden, werden er een hoop mensen wakker.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:33

Wauw sommige reacties hier boven. :( triest.

Er zijn heel wat meisjes die door die keuze ook hun familie / buren in leven hebben kunnen houden omdat ze hun voedsel deelde. Ik denk dat veel mensen dat zouden doen.
Ik vind jou reactie ook erg stuitend, en niet doordacht.

Ik vind dat eigenlijk een groot deel van de bokkers erg schokkend reageert. Je zou maar je familie hierdoor in leven hebben gehouden. Vervolgens wordt je publiekelijk aan de schandpaal genageld en door dit (!) vinden mensen het maar oke om jou te verkrachten en te mishandelen. Walgelijk.
En ja de overheid zat lekker veilig in een ander land, met genoeg eten. Die reactie vind ik helemaal kant nog wal slaan.

Ik denk dat het de overheid zou sieren als ze het leed erkennen wat die meisjes / vrouwen is aangedaan. Als hun dat voor hun verwerking nodig hebben. Hoe lang duurt het om een brief te typen. En je kan wel excuses maken, ook als jij het niet heb gedaan; sorry dat dit jou overkomen is/ had niet gemogen. Bv

Edit: algemener gemaakt :)

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:01

miesnaom schreef:
Vervolgens wordt je publiekelijk aan de schandpaal genageld en door dit (!) vinden mensen het maar oke om jou te verkrachten en te mishandelen.

Beter lezen en minder emotioneel en persoonlijk reageren houdt de discussie zuiver ;-). Verkrachten was zeker niét ok. Dat wordt ook nergens beweerd; leg dat dus ook niemand in de mond. De grootste groep meisjes is publiekelijk kaalgeschoren. Excessen en misdrijven (verkrachten) zijn zeker voorgekomen, echter die hadden herleid moeten worden naar de pleger(s).

miesnaom schreef:
Ik denk dat het de overheid zou sieren als ze het leed erkennen wat die meisjes / vrouwen is aangedaan.:)

Uit excuses (dus erkenning door regering) volgt recht op schadevergoeding. Dat kan je de andere overlevenden van WOII niet aandoen. Dus de groep die niet met de Duitsers heulden. (Nog los van het gegeven, dat deze meisjes hun "vergoeding" tijdens de oorlog al geïncasseerd hebben)(En los van de discussie of de toenmalige regering verantwoordelijk kon zijn. Ik vind niet, gezien de chaos in het land de maanden na de bevrijding)
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 27-10-18 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt