Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:57

Facebook is bij mij al jaar verdwenen en mis het eigenlijk niet eens.
Nieuws kijk ik ook amper... Hoe krijg je de wereld gek?

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:13

dat er altijd wel wat te klagen is...

Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:21

Het taboe rond psychische aandoeningen en de psychiatrie.
Het taboe rond de verslavingsproblematiek.
De steeds langer wordende wachttijden voor allerhande hulp.
En zo kan ik nog heel wat dingen opnoemen. Al denk ik dat er toch een verschil is tussen België en Nederland..

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:24

Mijn collegas en manager _O-

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:48

Haha, ja dat vind ik bij sommigen ook.... :D

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:59

LukieBradley schreef:
Mijn collegas en manager _O-

Hahahaha

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:56

Indestal schreef:
SM is iets wat ik niet echt doe,


>;)

:')

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:11

Haha... :P

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:11

Overgewicht, ik vind het echt een issue en de manier waarop het heel gewoon gevonden wordt. Mijn moeder heeft overgewicht en ik kan me oprecht zorgen maken dat zij minder lang leeft/sneller klacht krijgt van ouderdomskwaaltjes hierdoor. En ondertussen is vrijwel 50% van de Nederlanders te dik. Ik zou echt willen dat dit probleem een oplossing krijgt want ik kan me niet voorstellen dat dit geen enkel negatief gevolg heeft voor onze samenleving!

Racisme, het speelt nog steeds en sinds ik me er meer mee bezig ben gaan houden "zie" ik het ook meer. Niet de "in your face" racisme waarbij een blank persoon een gekleurd iemand uitscheld. Maar subtiel, zoals dat blanke een grotere kans hebben op banen, in bepaalde landen voor dezelfde misdaden een minder hoge straf krijgen. Dit zijn dingen die gebeuren maar waar vrijwel niets mee gedaan wordt. Waarvan veel mensen doen alsof het totaal geen probleem meer is want "we merken er toch niks meer van. Aanstellerij!", maar de mensen die dat zeggen behoren vrijwel altijd tot de groep mensen die er geen last van hebben en nooit dezelfde ervaringen kunnen hebben als mensen die dit wèl dagelijks meemaken.

School en de druk die er op mensen staat, ik kan eigenlijks niet eens precies aangeven waar de stress of druk vandaan komt, of het werk of school of sociale media is. Misschien allemaal. Maar er staat zoveel meer druk op mensen, en als ik zie hoe zwaar mensen het van mijn leeftijd of zelfs jonger al hebben, dan voel ik me daar echt naar over.

En vast nog wel veel meer dingen, maar dit is waar ik tot zover op kom :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:18

Indestal schreef:
Dat lijkt mij duidelijk in je post te lezen! Overigrns loop ik 2 maal zo lang mee, dus wat meer gezien.

Ook iets wat mij stoort, studenten gaan wel even vertellen hoe de maatschappij in elkaar zit, wat de werkelijkheid is, wat je nog niet hebt opgebouwd kan je ook niet verliezen...maar nog vol zin te hopen op beter de komende 50 jaar is ook niet verkeerd...dat deed ik toen ook! Helaas zie ik nu meer de werkelijke neerwaartse spiraal

Sorry maar ook dit is toch een vrij typische opmerking… Ik ben 27, geen 13, wat maakt dat je denkt dat ik geen levenservaring heb?
Akkoord, ook ik besef dat je altijd als je ouder bent en terugkijkt naar je jongere zelf je altijd veel hebt geleerd. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je het knopje levenservaring pas aangaat als je 50 wordt :Y)
Hij werd al eerder aangehaald - er zijn helaas een groot aantal mensen van middelbare leeftijd die zich boven de 'millenial' generatie willen stellen. Millenials die lui zouden zijn, veeleisend, kleinzierig, noem het allemaal maar op. Terwijl het toevallig ook de generatie is die niet meer eeuwig mag studeren, moet vechten om een plekje op de arbeidsmarkt (en met een beetje geluk gratis leuke ervaringsstages aangeboden krijgt)(lees: een halfjaar gratis werken in de hoop dat je voor een karig starterssalaris wordt aangenomen), kunnen geen huis kopen want die studieschuld die écht niet BKR geregistreerd zou worden, heus niet, is nu stiekem toch wel degelijk van invloed of je een hypotheek kunt krijgen - niet dat dat wat uitmaakt want als je niet minstens 30k op de bank hebt lukt het je toch al niet :Y)
Dus eh, met alle respect, het zou fijn zijn als de maatschappij als geheel (bruggetje naar ontopic :)* ) niet constant zou verzanden in een wedstrijdje "wie heeft het het zwaarst" want daar schiet niemand iets mee op. In plaats daarvan er liever vanuit gaan dat iedereen zijn uiterste best doet, dat is namelijk volgens mij ook zo.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:45

Je hebt vast al veel verschillende takken van sport gedaan. Een carriere achter de kiezen met ups en downs, en hoop zorgen gehad die je hebt opgelost, keuzes gemaakt die niet ideaal waren maar niet meer te veranderen, waardoor er wendingen zijn ontstaan die je wel graag had voorkomen....kansen zien verminderen omdat je steeds minder mag mee tellen en nog vele zaken meer..

Jouw maatschappij is kansrijker en kleurrijker, ook gevoed door wat men aanwezig wil hebben in de maatschappijen de eigen beleving drijvende op hoop, wensgedachte, toekomstdromen en vooral ikziewel-gedachte..

Daarom zijn onze werelden ook verschillend en kan alleen jij vanuit jouw positie vertellen hoe jouw maatschappij er nu voor jouw uit ziet...en ik hoop oprecht heel boeiend en kansrijk.

Mijn maatschappij is een stuk minder kansrijk, voor veel dingen zelfs afgesloten omdat vele praktische zaken leeftijdsgrenzen heeft, dus hierdoor minder keuzes.

Als ik nu nog 27 zou zijn, dat wist ik het wel en als jij levensvragen aan mij zou hebben, heb ik er zat voor..

IK kan alleen maar zeggen, geniet, deze maatschappij is een te snelle trein geworden.

Wijsheid komt met de jaren en je plekje binnen de maatschappij is een hele andere hoek als twintiger als van een 50er if 60er ja..helaas wel.... met levensvragen zou jij mij niet kunnen helpen, gewoonweg omdat jij die ervaringen niet hebt en soortgelijke situaties niet kunt beoordelen.

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:18

Magrathea schreef:
Indestal schreef:
Dat lijkt mij duidelijk in je post te lezen! Overigrns loop ik 2 maal zo lang mee, dus wat meer gezien.

Ook iets wat mij stoort, studenten gaan wel even vertellen hoe de maatschappij in elkaar zit, wat de werkelijkheid is, wat je nog niet hebt opgebouwd kan je ook niet verliezen...maar nog vol zin te hopen op beter de komende 50 jaar is ook niet verkeerd...dat deed ik toen ook! Helaas zie ik nu meer de werkelijke neerwaartse spiraal

Sorry maar ook dit is toch een vrij typische opmerking… Ik ben 27, geen 13, wat maakt dat je denkt dat ik geen levenservaring heb?
Akkoord, ook ik besef dat je altijd als je ouder bent en terugkijkt naar je jongere zelf je altijd veel hebt geleerd. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je het knopje levenservaring pas aangaat als je 50 wordt :Y)
Hij werd al eerder aangehaald - er zijn helaas een groot aantal mensen van middelbare leeftijd die zich boven de 'millenial' generatie willen stellen. Millenials die lui zouden zijn, veeleisend, kleinzierig, noem het allemaal maar op. Terwijl het toevallig ook de generatie is die niet meer eeuwig mag studeren, moet vechten om een plekje op de arbeidsmarkt (en met een beetje geluk gratis leuke ervaringsstages aangeboden krijgt)(lees: een halfjaar gratis werken in de hoop dat je voor een karig starterssalaris wordt aangenomen), kunnen geen huis kopen want die studieschuld die écht niet BKR geregistreerd zou worden, heus niet, is nu stiekem toch wel degelijk van invloed of je een hypotheek kunt krijgen - niet dat dat wat uitmaakt want als je niet minstens 30k op de bank hebt lukt het je toch al niet :Y)
Dus eh, met alle respect, het zou fijn zijn als de maatschappij als geheel (bruggetje naar ontopic :)* ) niet constant zou verzanden in een wedstrijdje "wie heeft het het zwaarst" want daar schiet niemand iets mee op. In plaats daarvan er liever vanuit gaan dat iedereen zijn uiterste best doet, dat is namelijk volgens mij ook zo.


Preach _/-\o_

Ik merk dat ik me (ook 27) eigenlijk dagelijks zorgen maak over de woningmarkt. Met name het straks missen van de boot voor een koophuis.

Mijn ultieme schrikbeeld is voor eeuwig veroordeeld zijn tot een huurappartementje. Tien jaar huren op meerdere plekken, en het heeft nergens als een écht thuis gevoeld door de verregaande zeggenschap van particuliere huisbazen (nee, je mag geen huisdier; nee, je mag geen dingen aan de muur hangen; nee, je kan die vriendin die het moeilijk heeft niet even een maand opvangen tot ze de sleutel van haar eigen stek heeft; nee, je hebt geen zeggenschap over welke reparaties wel en niet uitgevoerd worden). Geen kapitaal opbouwen, ieder jaar gegarandeerde en geliberaliseerde, dus theoretisch onbeperkte huurverhogingen, de helft van je salaris neer moeten leggen omdat je overal precies buiten valt...

Ik word er vreselijk verdrietig van en merk dat ik enorm veel behoefte heb aan een plek waar ik over beslis, en waar ik financieel wat aan heb ipv iemand anders. De mogelijkheid tot een beetje vastigheid komt in sneltreinvaart buiten bereik te liggen voor een grote groep mensen, vooral jongeren, en als ik persoonlijk iets moet kiezen als probleem kies ik daarvoor.

Daarbij realiseer ik me tegelijkertijd dat ik héél, héél veel beter af ben dan mijn leeftijdsgenoten. Ik kan me niet voorstellen hoe dit alles moet voelen voor iemand die nu nog aan het studeren is en een studieschuld opbouwt, en daarbij moeilijk aan het werk komt. Dan kan je het helemaal wel vergeten. En ja, dat geldt ook voor de 55 plusser die werkloos wordt/is en om welke reden dan ook niks op heeft kunnen bouwen.

Iedere generatie kent z'n eigen uitdagingen, maar zoals hier vaker is aangehaald is er een grote groep mensen die er wel warmpjes bij zit (en ja, dat zijn vooral mensen van middelbare leeftijd) met nul voorstellingsvermogen of wil om te begrijpen dat de tijden veranderd zijn. Dat gaat niet alleen over de woning- en arbeidsmarkt, maar ook om de afbreuk van sociale voorzieningen, de voorspelde effecten van klimaatverandering over een tijdsbestek van pak 'm beet 30 jaar en al die andere redenen waarom mensen van mijn leeftijd er min of meer vanuit gaan dat het lang niet zo prettig gaat zijn (lees: ronduit belabberd) als zij die leeftijd eenmaal bereikt hebben. De enige hoop die ik koester is dat ik zo langzamerhand begin te horen dat men zich toch wel zorgen maakt om de (klein)kinderen, wellicht komen alle neuzen dan toch nog een keer dezelfde kant op.

Edit: ik voeg er lekker nog een probleem aan toe; afbraak van het onderwijs. Ik gaf vorig jaar voorlichting over de bacheloropleiding waar ik maar 7 (!!) jaar geleden van afstudeerde - dus nog met basisbeurs - en ben me dood geschrokken over hoe ver dat al uitgekleed was. Van de positieve punten (veelvuldige practica, contacten met het onderzoeksveld en kleinschaligheid) was niks meer over. Geen geld. -O- Het onderwijs holt achteruit icm de steeds slechtere voorzieningen om uberhaupt nog te kunnen studeren.

Mystic_Dawn

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:03

Dat studeren steeds duurder wordt vind ik ook een probleem. Als het zo doorgaat, is studeren straks nog alleen iets voor degenen die daar geld voor hebben, wat ervoor zorgt dat de tweedeling in de samenleving (tussen arm en rijk) nog groter zal worden...
En omdat studeren zo duur is en er een studieschuld aan vast zit, merk ik ook om me heen dat de druk steeds groter wordt om zo snel mogelijk je studie af te krijgen, zodat de schuld zo laag mogelijk blijft. Gevolg daarvan is dat er veel druk op studenten ligt waardoor het aantal overspannen studenten groter wordt.
Over de kwaliteit van het onderwijs kan ik niet zoveel zeggen, aangezien ik dit jaar aan m'n eerste bachelor begonnen ben, maar als dat ook nog achteruit gaat terwijl er belooft is dat de kwaliteit vooruit zou gaan met het leenstelsel, mag de basisbeurs wel weer terugkomen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:33

Indestal, om erge dingen mee te maken hoef je geen 50+ te zijn.....

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:45

Ikke ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit in alle opzichten.
Geen vinger meer uit willen steken voor een ander want ze zijn zelf zo druk.
Geen rekening willen houden met een ander want ze zijn zelf belangrijker/beter.
Ik ben beter dan jij want jij bent maar een chauffeur op een reinigingswagen en ik ben wel timmerman (als voorbeeld wat ik veel mee maak).
Ik ben een hele grote klant dus ik bepaal wat en hoe.
Waarom zou ik gaan werken als ik de hele dag op de bank netflix kan gaan kijken met een uitkering.
Ik ben gelovig en jij niet dus ben ik beter dan jij.
Dit zijn maar een paar voorbeelden die ik bijna dagelijks mee maak in de praktijk.
Zo jammer dat de mensen zo kortzichtig zijn geworden, zal vast nog wel erger worden ben ik bang.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:04

LadyMadonna schreef:
Indestal, om erge dingen mee te maken hoef je geen 50+ te zijn.....

Precies..
En hoewel wijsheid inderdaad met de jaren komt ken ik toch zat twintigers en dertigers waar de gemiddelde 60+er echt niet aan kan tippen qua wijsheid.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:07

waar.
Al denk ik bij sommige uitspraken toch ook wel eens benieuwd naar wat je zegt als je geen student meer bent en al 20 jaar werkt en een huis hebt ed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:30

Dat mensen steeds meer overal schijt aan hebben en ook aan elkaar. Mensen leren geen fatsoen en je ziet het al bij de jonge kinderen.

Ik maak me zorgen om de poltiek, zorg etc. Ben 44 en dacht vroeger altijd dat we in de toekomst vooruit zouden gaan, dat alles beter kon. Helaas blijkt het tegenovergestelde waar.

Oorlogen, mishandeling, verwaarlozing, verkrachtingen etc. Hoe zijn mensen zo in staat geraakt om zulke dingen elkaar aan te doen?

Dierenleed. Ik probeer niet naar alle nare plaatjes te kijken, maar dat er mensen zijn die een dier zulke vreselijke dingen aan kunnen doen.........

Milieu. Een hele grote groep mensen vinden het nogal stoer om te zeggen dat het ze niks uitmaakt of dat het allemaal wel mee valt.

Het veeleisende van mensen; alles moet perfect, groter, sneller, verder. Men moet meer, meer, meer hebben. Men wil ver reizen, lang reizen, grote huizen, grote auto's etc. En als dat niet lukt zijn mensen er al ongelukkig onder.

Voedsel; al dat kant en klare en onwijs veel keus is leuk, maar ik denk toch steeds vaker dat alles met elkaar te maken heeft. Het ongezonde ( kant en klare ) eten en de gezondheids problemen. de vele gedrags problemen die genoemd worden bij kinderen etc etc.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:33

Indestal schreef:
Ook iets wat mij stoort, studenten gaan wel even vertellen hoe de maatschappij in elkaar zit, wat de werkelijkheid is, wat je nog niet hebt opgebouwd kan je ook niet verliezen...maar nog vol zin te hopen op beter de komende 50 jaar is ook niet verkeerd...dat deed ik toen ook! Helaas zie ik nu meer de werkelijke neerwaartse spiraal

Maar eigenlijk is het toch wat studenten juist moeten doen? Af en toe een protestje, alles en iedereen uitdagen en politiek engagement aanslingeren? Het zou juist treurig zijn als alle studenten heel wezenloos en ongeinteresseerd zouden zijn. Dus laat ze maar roepen en met wat er terugkomt wordt het denkvermogen gevormd.

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:38

Dat mensen steeds meer op zich zelf zijn..
Iedereen staat naast elkaar met zijn telefoon, geen aandacht voor een ander..
Zit je in de pauze van de bioscoop film, iedereen of naja bijna iedereen pakt zijn mobiel.. Nouw gezellig zo een avondje uit..

Dat kinderen al aan zo veel eisen moeten voldoen...er word zo'n druk op ze gelegd.. Zo creëer je juist vaalangst..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:49

Haha dat is echt iets wat me opvalt sinds ik geen smartphone meer heb. (Was onvrijwillig overigens)
Soms als een gesprek even stilvalt zit iedereen ineens op z'n telefoon, en ik zit er dan zo tussen van :o? hallo gezellig.
Ik begin dan meestal heel opzichtig te vertellen dat mijn leven zooooo saai is zonder smartphone, en die hint komt meestal wel aan :+

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:04

Kleinzerigheid wat er heerst, iedereen is maar beledigd of gekwetst... Naar mijn idee is dit niet altijd zo geweest. Dus 'de maatschappij' heeft mijns inziens te lange tenen!

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:18

leeneliefje schreef:
Kleinzerigheid wat er heerst, iedereen is maar beledigd of gekwetst... Naar mijn idee is dit niet altijd zo geweest. Dus 'de maatschappij' heeft mijns inziens te lange tenen!

Dat is naar mijn idee ook zo.
Door het topic van toen ik klein was moest ik daar ook nog aan denken.
Iemand schreef dat ze de challenger heeft zien ontploffen.
Ik dacht toen en de Harrold of free enterprise zien zinken. Met meteen de flauwe mop/liedje dat erbij hoorde ; van voor naar achter van links naar rechts. Van voor naar achter naar links.. Naar links... Naar links.

Niemand werd om zulk flauw en hard grapje veroordeeld. Moet je nu doen over iets ergs zoiets zeggen of schrijven. De wereld te klein en als je niet oplet je baan ook nog kwijt.

Vroeger werd dat niet zo aangetrokken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:27

Vind ik ook inderdaad.
Ik weet nog goed dat er een zwarte jongen in onze klas zat. En hij had van dat korte kroeshaar, negerhaar noemden we het, waar we telkens aan wilden voelen, want het voelde alsof je een schaap aaide :') Dat hoef je nu niet meer te proberen, maar in die tijd kon dat gewoon en die jongen lachte er alleen mee :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:43

Tja. Ik vind het juist wel fijn dat het niet meer vanzelfsprekend is dat een ander het wel grappig zal vinden wat jij zegt.

We zitten inderdaad nu in een soort "extreme" staat waarin we een nieuwe balans moeten vinden tussen wat wel en niet kan. Dat gaat even duren, ja. Geef het wat tijd, over een paar jaar snappen we het weer :)