Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 19:08

Op de radio maar ook op de website van de NOS is te horen en te lezen dat er verschillende ziekenhuizen in geldnood zitten en misschien failliet gaan.

Hoe kan dit?
Slechte boekhouding, te duur personeel, te dure apparatuur?



Citaat:
De afdeling spoedeisende hulp van het MC Slotervaart in Amsterdam is per direct gesloten. Patiënten die al waren opgenomen, kunnen in het ziekenhuis blijven en ook geplande opnames en afspraken gaan gewoon door.

Vanochtend werd bekend dat de MC IJsselmeerziekenhuizen in Lelystad, Emmeloord, Dronten en Urk en het MC Slotervaart in Amsterdam uitstel van betaling hebben aangevraagd. De spoedeisende hulp van MC Zuiderzee in Lelystad blijft wel open.

Zorgverzekeraars hebben geen vertrouwen meer in de ziekenhuizen en wensen geen noodkrediet meer te verstrekken. "Een faillissement is mogelijk onafwendbaar", zegt de MC Groep in een persverklaring. Verder zegt de MC Groep dat al het mogelijke is gedaan voor een kwalitatief en financieel verantwoorde toekomst, maar dat dat financieel niet is gelukt.

Verscherpt toezicht

Het was al bekend dat de MC Groep in zwaar financieel weer verkeert. Volgens de bestuurders zijn de financiële problemen vooral veroorzaakt doordat de ziekenhuizen duur personeel hebben moeten inhuren.

Begin september werden de drie ziekenhuizen in Flevoland door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd onder verscherpt toezicht geplaatst, omdat er zorgen waren over de kwaliteit en veiligheid van de zorg.

Het bedrijf verzekert na de bekendmaking dat er surseance is aangevraagd dat de patiëntenzorg is gegarandeerd. De patiënten die op dit moment worden behandeld, krijgen adequate zorg, staat in de persverklaring.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:12

Duur personeel? Volgens mij verdien je in NL in de zorg sowieso erg weinig... vergeleken met het buitenland

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:12

Denk dat oa begint bij personeelstekort. Minder personeel minder ingrepen, minder ingrepen minder inkomen.

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:14

Libera schreef:
Duur personeel? Volgens mij verdien je in NL in de zorg sowieso erg weinig... vergeleken met het buitenland

Nou ja, als je iedere keer vrijgevestigde artsen en verpleegkundige ZZP'ers moet inhuren..

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:16

Tja. De zorg is zo krom ingericht tegenwoordig. Natuurlijk gaat het mis. En dat alles met dank aan het nieuwe dure zorgstelsel.

En ik snap dat je als verpleegkundige jezelf als zzp laat inhuren. Als ik wil heb ik volgende week 3 nieuwe banen. De vraag is groot. En het aanbod minimaal.

Noraly_

Berichten: 2073
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:17

Ziekenhuizen declareren de gemaakte kosten ook altijd heel erg laat, misschien heeft dit er mee te maken? Zelf ben ik inmiddels meer dan een jaar geleden geopereerd daar heb ik nog steeds niet voor betaalt volgens mijn zorgverzekering...

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:21

Ziekenhuizen zijn commerciele instellingen - en dat kan dus ook misgaan - zeker met een redelijk verziekt zorgstelsel, in mijn ogen ieg.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:26

Toen vroeger alles van de overheid was, was het zo slecht nog niet. Ziekenhuizen waren van de overheid, openbaar vervoer, energiemaatschappijen. Denk niet dat het zoveel goeds heeft gebracht.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:29

Inderdaad, ons zorgstelsel zit verkeerd in elkaar, de afspraken die ze met ziekenhuizen maken, de maatschapjes van artsen die flink verdienen. Het afknijpen door de zorgverzekeringen, zoveel gebroken armen mag je zetten , daarboven word niet vergoed maar een ziekenhuis kan geen patient met een gebroken arm op de SE weigeren. Het zal nog veel vaker gebeuren in de toekomst en ergens vind ik dat onze zorg gewoon weer genationaliseerd moet worden met vaste salarissen voor artsen en verpleegkundigen en een normaal ziekenfonds.Dan moet het de totale maatschappij maar wat kosten en het declareren moet veel verder versimpelen, er worden nog zeer veel onnodige handelingen verricht die ook door een huisarts gedaan kunnen worden in de eerste lijn. 500 codes terug naar één behandeling , bvb amandelen knippen daar heb je misschien al 20 codes voor!!! Wie is er nu gek. Wanneer al die salarissen en marketingcampagnes van de zorgaanbieders gewoon niet meer bestaan kan er heel veel geld naar de zorg en voor normale kosten zorgen, bvb waarom kost een ritje met de ambulance bijna 1000 euro???

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:32

Het Slotervaart ziekenhuis (1 van de ziekenhuizen die je bedoelt denk ik?) is een enorm groot gebouw maar zo ontzettend oud, ik heb daar kort gewerkt. Om het weer up to date te krijgen zouden ze het compleet moeten afbreken en opnieuw opbouwen maar dit is natuurlijk financieel onmogelijk. Daarnaast heeft dit ziekenhuis enorm veel gedoe gehad met eigenaren en schijnt de vorige eigenaar veel geld weggesluisd te hebben.
Verder maken ziekenhuizen sowieso nooit veel wist, een goed lopend ziekenhuis maakt ongeveer 1 miljoen winst per jaar, dit is heel erg weinig voor een bedrijf. Echter een ziekenhuis is ook niet bedoeld om winst mee te maken. Maar als je dus iets niet goed doet kom je wel sneller in de problemen natuurlijk.

Het is wel erg zonde dat het nu zo moet lopen want er is al zoveel druk op de zorg. Als er nu ook nog ziekenhuizen wegvallen loopt de druk bij andere ziekenhuis alleen nog maar verder op, er zijn nu al zovaak opname stops :S Jammergenoeg lijkt de politiek zich hier weinig druk over te maken

senna21

Berichten: 11844
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:40

Tja, de marktwerking van de zorg en zorgverzekeraars vond men wel een goed idee .....
Er zijn bepaalde partijen die heel veel verdienen en hebben verdiend...

Hét recept voor de burnout van de samenleving.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 23-10-18 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:43

Ik heb dit bericht al eerder gehoord.

Blijkt dat er behoorlijk wat rekeningen van niet verzekerden niet betaald wordt....aangezien zorg een recht is, zal er altijd zorg verleend worden op de eerste hulp en artsen geraadpleegd worden.

Zo was dit in het nieuws...

Wel of niet of het zorgstelsel mislukt is....we betalen met elkaar een enorm bedrag aan de verzekeringsmaatschappijen dus het geld is er wel....maar wat als er onverzekerden een operatie nodig heeft? Een eerste hulp arts? Bij de balie betalen gebeurd niet...id check bestaat niet..

Van al die premies zal er een potje moeten komen voor elk ziekenhuis die onbetaalde rekeningen zal moetn dekken.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:48

Compleet van de zotte.

"In de 1990er jaren werd alles een economisch goed".
Allerlei openbare nutsbedrijven moesten er aan geloven en 'de zorg' dus ook.

Achterliggend "idee": laat de markt het doen, dan gaat het economisch het beste.

Dus komen er op sommige dagen 3 postbodes en op veel andere dagen nul.

Ik hoop dat dit 'a blessing in disguise' zal zijn: stop maar met de particuliere ziekenhuizen.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 22:00

Apparatuur is natuurlijk ook erg duur.
Een MRI apparaat heb je niet voor €10.000
Zou ik denken, gebruik het apparaat dan ook zoveel mogelijk. Dus ook in de avonduren.
Maar ja daar is personeel voor nodig.

Ik vind het een slechte zaak.

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:02

Arnon schreef:
Libera schreef:
Duur personeel? Volgens mij verdien je in NL in de zorg sowieso erg weinig... vergeleken met het buitenland

Nou ja, als je iedere keer vrijgevestigde artsen en verpleegkundige ZZP'ers moet inhuren..



Dit....

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:10

Dat dure personeel wordt gedeclareerd bij de verzekering.....daardoor vallen dure behandelingen vaak buiten de boot. Daar gaat een ZH niet failliet, wel van niet betaalde rekeningen...artsen zitten in een maatschap, dat is altijd al zo geweest, alleen nu is gedikteert wat ze mogen, hoe vaak, veel en wat nog meer met vastgestelde prijzen....de zorgverzeraar bepaald.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:11

Ja en waarom gaan mensen als zzper werken? Ik sprak iemand en die zei ik zou nooit meer in loondienst willen werken, ik verdien nu veel meer en beslis zelf wanneer ik werk.

En dat is het, de zorg wordt steeds zwaarder en complexer, medewerkers vallen uit door ofwel ziekte of omdat ze gaan kijken voor een andere baan. En dan is het cirkeltje rond, want het wordt NOG zwaarder voor het personeel wat er nog wel is. Er vallen gaten in het rooster die niet meer opgevuld kan worden, en dan komen de zzpers in beeld.

Er zal veel moeten veranderen... Heel veel!

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:31

_emmma_ schreef:
Het Slotervaart ziekenhuis (1 van de ziekenhuizen die je bedoelt denk ik?) is een enorm groot gebouw maar zo ontzettend oud

Ooit het lumc gezien? Dat is ook wel aan verbouwing toe.
Het hele marktwerking principe is fout. Marktwerking eruit en het oude systeem terug. Dat je voor een heupoperatie naar elk ziekenhuis kan en niet 150 km moet reizen.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:37

Het komt ook omdat de regels vanuit de overheid zó vaak veranderd worden, dat een ziekenhuis driekwart jaar daarmee bezig is voordat ze weer kunnen factureren. Dan nog de afspraken maken met alle verzekeraars die het natuurlijk zo goedkoop mogelijk willen hebben. En op sommige behandelingen maken ze sowieso al verlies.. Het is geen vetpot hoor.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:49

Dat zzp verhaal is bezuiniging, er zijn zorginstellingen die met zzp-poels werken en je thuis een veschikbaarheids rooster hebt, als zzper hoeven ze minder personeel aan te nemen, die paar tientjes extra is dan toch goedkoper, en e zzper bepaald niet het uurloon, ook geen vetpot

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:40

Conclusie is dus dat ziekenhuizen particulier( deze dus) niet kunnen bestaan in het huidige systeem.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:52

Zorgverzekeraars draaien meer dan dikke winst, zoveel dat ze willen gaan uitkeren aan aandeelhouders. Ziekenhuizen, huisartsen en paramedici komen in de problemen. Volgens mij is het geen rocket science te zien waar het dan fout gaat.

luuntje schreef:
Apparatuur is natuurlijk ook erg duur.
Een MRI apparaat heb je niet voor €10.000
Zou ik denken, gebruik het apparaat dan ook zoveel mogelijk. Dus ook in de avonduren.
Maar ja daar is personeel voor nodig.

Ik vind het een slechte zaak.

In heel veel ziekenhuizen draaien die dingen inmiddels al 's avonds en in het weekend. Maar daar wordt het niet goedkoper van, want dan moet er avond- en weekendtoeslag aan het personeel betaald worden. De wachttijden worden er wel korter van, wat de reden is dat het gedaan wordt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:01

Indestal schreef:
Dat dure personeel wordt gedeclareerd bij de verzekering.....daardoor vallen dure behandelingen vaak buiten de boot. Daar gaat een ZH niet failliet, wel van niet betaalde rekeningen...artsen zitten in een maatschap, dat is altijd al zo geweest, alleen nu is gedikteert wat ze mogen, hoe vaak, veel en wat nog meer met vastgestelde prijzen....de zorgverzeraar bepaald.

Kun je dat uitleggen, die snap ik namelijk niet?
Als ik jouw dikgedrukte zin lees, declareert een ziekenhuis een hoger bedrag bij de verzekering als ze veel duur personeel rond hebben lopen dan als ze goedkoop personeel hebben rondlopen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:03

Zorg en commercieel zijn gewoon dingen die niet samengaan. Toch zot dat ziekenhuizen moeten concureren met elkaar. Maar hier wordt vooral steeds meer uitgekleed, gesloten en dan gek vinden dat wachtlijsten oplopen. Ik moet ivm slechter wordend zicht aan een oog en een verleden met oogzenuwontstekingen uitwijken naar een partikulier oogziekenhuis omdat ik anders pas eind december terecht kan _-:( nu nog wachttijd van ruim een maand :roll: . Vroeger was het ok bij deze klachten moet je accuut langskomen. Ellende is als het weer een ontsteking is moet ik weer naar een ander ziekenhuis voor behandeling. Dat werkt niet.

En de verzekeraars maar geld vangen, al zijn sommige ziekenhuizen soms ook wel dom geldverslindend bezig veel uitgeven aan kunst bijvoorberld en hippe wachtkamers.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:05

Hier steekt een heel sappig verhaal achter over wat de verschillende directieleden in het nabije verleden hebben gedaan met dit ziekenbedrijf. Voor wie dacht dat Ger Visser van Eurocommerce een foute jongen is, verdiep je eens in de papieren achter deze ziekenhuizen.