Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:40

Ik kreeg eerst met water en zeep een wondschoonmaak. Eventuele steentjes en zo werden er met een pincet uitgepeuterd, even ontsmetten met prikkende bruine jodium een hanzaplast pleister als ie groot genoeg was :') een kusje erop en weer door. Broek werd gemaakt met een erop genaaid leren stukje. Of ik kreeg eerst op mijn kop voor wat ik nu had uitgevreten en kon daarna mijn excuses aanbieden aan diegene waar ik bv een appel gejat had en daarbij uit een boom was gevallen (we hadden zelf ook appels maar hee een gejatte is lekkerder dacht ik) nooit meer gedaan :P

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:46

Toevallig lees ik net dit opiniestuk: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~ba656629/
Je kunt vinden van die man wat je wil maar hij heeft wel een punt. De zorg is nu eenmaal duurder tegenwoordig, vroeger ging je gewoon dood.
Je kunt niet verwachten dat het allemaal zomaar uit de lucht komt vallen. En voordat men erover begint: met het korten van een paar salarissen los je dat ook niet op. (En dat zeg ik als persoon wiens medicijnen al gauw 100 euro per maand kosten, en ik ben al sinds juli in totaal bijna 1000 euro aan het afbetalen voor een kroon en GGZ zorg. Oja en dit alles zonder enige vorm van inkomen want ik heb nergens (meer) recht op :j )

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:49

Maar ik vind wel dat de hoge salarissen van de hoge piefen wel wat minder mogen.
Ik werk zelf in de zorg en verdien niet zo veel. Zou graag wat opslag willen ;)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:49

En heel wat minder bureaucratie, dat drijft in de zorg ook de kosten gruwelijk op.
Overigens ook bij andere sectoren.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:52

lieveli schreef:
Ik maak me zorgen om de tolerantie van LGBTQIAP. Dat gaat nog helemaal niet zo goed als wij denken.


Oei... Ik ben vast al te oud om te weten wat deze afkorting betekent?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:53

Maaaar de zorgkosten zijn deels zo hoog (waarom lopen die hier op en in andere landen niet zo) ivm een regel die de ovrheid heeft bedacht. Een soort algemene code waarop behandelingen geboekt worden die een gemiddelde zijn van alle behandelingej die zouden kunnen. Met als gevolg bv een simpele controle 250 of zelfs 500 euro kost of misschien zelfs nog wel meer. Of een keer bloedprikken 185 euro voor een bepaling.

Daarnaast worden er dingen vergoed waarvan ik denk, mmm kunnen we ook wel zonder want eigen keuze, en andere dingen die iemand hard nodig heeft jammer dan die krijgt u niet.

Om even in het kader van de overbevolking, waarom wordt onvrijwillige kinderloosheid en de dure ivf behandelingen met alles erbij wel vergoed en een pruik voor iemand die kaal is geworden door chemo nagenoeg niet. Of de lymfe massage die nodig is na borstamputatie,

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:54

Willemina_L schreef:
lieveli schreef:
Ik maak me zorgen om de tolerantie van LGBTQIAP. Dat gaat nog helemaal niet zo goed als wij denken.


Oei... Ik ben vast al te oud om te weten wat deze afkorting betekent?


_O- ik heb het even van de NOS overgenomen want ik kwam niet verder dan lhbtqi, lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transseksueel, intersekse.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:55

quera schreef:
Maar ik vind wel dat de hoge salarissen van de hoge piefen wel wat minder mogen.
Ik werk zelf in de zorg en verdien niet zo veel. Zou graag wat opslag willen ;)

Klopt, en dat mag ook zeker!
Maar ik denk niet dat als je de kaasschaaf zet in de topsalarissen de lonen op de werkvloer meer dan een paar euro per maand op gaat drijven... Oprecht. Dat is dan misschien een leuke principekwestie maar ga je er écht op vooruit?

Wat veel mensen ook nog wel eens geneigd et zijn vergeten is dat je met goede salarissen ook goede mensen lokt. Dat is geen populair standpunt, maar een intelligent capabel persoon met een degelijke opleiding/werkervaring is gewoon waardevol en wat mij betreft is het ook idioot dat sommige mensen verwachten dat die mensen hun werk maar vrijwillig doen ofzo := (Niet op jou gericht quera, meer op willekeurige tokkies op de socials)

Aan de andere kant hoor je ook vaak klachten over "nutteloze" banen, onder meer in de zorg dus. Maar ja als je die schrapt zijn er weer minder banen en dat willen mensen ook niet 8)7
Interessant is dat, er moeten altijd meer banen komen, volgens mij is het echt zinvoller om serieus te kijken naar het basisinkomen en te kappen met mensen maar aan het werk te zetten om ze aan het werk te hebben. Kan je van het vrijgekomen geld mooi dat basisinkomen vergoeden. :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:57

De mensen. :+

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:58

Zelf vindt ik het een probleem dat ik kinderen van 7/8 jaar met een iPhone of iets zie rond lopen! Prima dat je tegenwoordig een mobieltje voor je kind wilt zodat je weet waar hij of zij is maar vroeger was dit ook niet, het is gewoon nergens voor nodig, ook alles van social media, grof gezegd heb je geen privé leven meer, vroeger werden de mensen boos als je iets van hun wist dat echt privé was, nu zet iedereen maar alles op Facebook, instagram, etc, etc. Nu praat je via een telefoon 2/3 uur met elkaar in plaats van gezellig bij elkaar op bezoek tegaan :(

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:58

quera schreef:
Maar ik vind wel dat de hoge salarissen van de hoge piefen wel wat minder mogen.
Ik werk zelf in de zorg en verdien niet zo veel. Zou graag wat opslag willen ;)

Ik vind dit altijd zo'n makkelijke en ook ietwat nare opmerking. Er heerst in ons land ook nog wel een klimaat dat je kennelijk geen geld mag hebben (veel geld). Zodra je kop boven het maaiveld steekt moet ie eraf :(
Dat doet overigens niks af aan het feit dat ik vind dat heel veel sectoren in ons land onderbetaald krijgen, zeker als je ziet wat een verantwoordelijkheid ze dragen en wat een zware werklast er is zoals de zorg, politie, onderwijs. Dus meer geld voor deze sectoren is iets wat ik óók toejuich naast dat ik vind dat er geen plafond moet zitten aan wat mensen in de top kunnen verdienen.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:59

Ik vind niet het 'gepamper' van kinderen maar juist de dubbele standaarden richting kinderen en ouders storend. Er is heel weinig verdraagzaamheid naar mijn idee. Het lijkt wel leuk om te katten op hoe ouders hun kinderen overbeschermen, maar als er dan een ongeluk gebeurt met kinderen (wat gebeurt als je ze af en toe los rond laat lopen) dan worden de ouders wel finaal afgebrand. En veel begrip voor kinderen die spelen is er vaak ook niet meer.

Een beetje hetzelfde rondom scholen. We kijken de ouders aan omdat die hun kinderen zo zouden pushen en anders een medische diagnose willen, maar in de praktijk is het het systeem zelf dat kinderen behoorlijk onder druk zet door geen ruimte te bieden voor verschil, en zijn het ook scholen die pushen richting diagnoses als ouders denken 'geef ze maar een beetje de tijd, dan zien we wel.' Maar die tijd is niet gegeven.

(Dit is niet het enige wat ik zie aan problemen in de maatschappij hoor :) )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:01

De klaag cultuur die we hier hebben. We hebben hier de luxe dat we over alles kunnen klagen...
Ik heb van de zomer in Sri Lanka échte armoede gezien. En mensen gezien die gelukkig zijn met wat ze hebben. Een huisje bestaande uit 3 (als je geluk hebt) stenen muurtjes met een golfplaten dak....

Het heeft me echt aan het denken gezet, er zijn zoveel mensen die het zo ontzettend veel slechter hebben....

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:02

karuna schreef:
Maaaar de zorgkosten zijn deels zo hoog (waarom lopen die hier op en in andere landen niet zo) ivm een regel die de ovrheid heeft bedacht. Een soort algemene code waarop behandelingen geboekt worden die een gemiddelde zijn van alle behandelingej die zouden kunnen. Met als gevolg bv een simpele controle 250 of zelfs 500 euro kost of misschien zelfs nog wel meer. Of een keer bloedprikken 185 euro voor een bepaling.

Daarnaast worden er dingen vergoed waarvan ik denk, mmm kunnen we ook wel zonder want eigen keuze, en andere dingen die iemand hard nodig heeft jammer dan die krijgt u niet.

Om even in het kader van de overbevolking, waarom wordt onvrijwillige kinderloosheid en de dure ivf behandelingen met alles erbij wel vergoed en een pruik voor iemand die kaal is geworden door chemo nagenoeg niet. Of de lymfe massage die nodig is na borstamputatie,


Die IVF valt wel mee, je mag vaak alsnog je portemonnee trekken.

Vind jij dat alles rechtgetrokken moet worden?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:03

eva1969 schreef:
quera schreef:
Maar ik vind wel dat de hoge salarissen van de hoge piefen wel wat minder mogen.
Ik werk zelf in de zorg en verdien niet zo veel. Zou graag wat opslag willen ;)

Ik vind dit altijd zo'n makkelijke en ook ietwat nare opmerking. Er heerst in ons land ook nog wel een klimaat dat je kennelijk geen geld mag hebben (veel geld). Zodra je kop boven het maaiveld steekt moet ie eraf :(
Dat doet overigens niks af aan het feit dat ik vind dat heel veel sectoren in ons land onderbetaald krijgen, zeker als je ziet wat een verantwoordelijkheid ze dragen en wat een zware werklast er is zoals de zorg, politie, onderwijs. Dus meer geld voor deze sectoren is iets wat ik óók toejuich naast dat ik vind dat er geen plafond moet zitten aan wat mensen in de top kunnen verdienen.

Ik weet niet hoe het in andere sectoren is. Ik praat alleen over de zorg. Waar ik serieuze risico’s loop op het werk en mijn manager al 2 keer zo veel verdient laat staan mijn baas. Mijn manager heeft al geen risico. Tenzij ze op t verkeerde moment verkeerde plaats is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:06

Drie pogingen worden vergoed met alles eromheen, voor iets dat niet medisch noodzakelijk is hoe crue het ook klinkt. Voor de zorgkosten. Gewoon declareren wat gedaan wordt. Controle is controle niet een standaard code die voor een gebroken arm wordt gebruikt maar ook voor diezelfde controle eenmalig. Dat drukt de kosten al flink. Geef mensen inzicht in wat iets kost. Ik heb al meermalen kunnen nabellen omdat een zkh domweg iets dubbel gefactureerd had aan de zorgverzekeraar door een fout. Of dingen die nooit gedaan waren in de thuiszorg. Een ex die spontaan een eigen nummer had en waar zorg aan gedeclareerd werd, die dus nooit was gegeven.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:07

- Wachttijden in het ziekenhuis, terwijl je er zoveeeeel voor betaald. Ik ben door de huisarts door verwezen naar de MDL arts, eind december kan ik terecht :+

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:08

De verdraagzaamheid van mensen onderling. Als ik op social media, en dan met name Twitter, kijk hoe mensen zonder enig gevoel van schaamte anderen uitschelden of zelfs doodwensen onder het motto "duh, dat is mijn mening en ik heb de vrijheid om te zeggen wat ik denk", dan word ik echt moedeloos. Het lijkt wel of alle fatsoen langzaamaan verdwijnt.
Daarmee bedoel ik niet dat een stevige discussie niet mag. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. En je mag ook je eigen mening zeggen. Maar moet dat altijd met schelden? En dan het liefst anoniem. Dan denk ik wel "waar staan we over tien jaar?".

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:12

Dat mensen geen hart meer hebben.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:16

nine1987 schreef:
Het egoïsme van de mens.. Als individu en als mensheid..

Alles moet wijken.. De natuur gaat eraan.. Alles draait om geld.. Er is geen compassie meer voor andere mensen dan de eigen omgeving.. De mens speelt voor God.. En dat gaat ooit helemaal mis..



Dit.....

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:19

karuna schreef:
Drie pogingen worden vergoed met alles eromheen, voor iets dat niet medisch noodzakelijk is hoe crue het ook klinkt. Voor de zorgkosten. Gewoon declareren wat gedaan wordt. Controle is controle niet een standaard code die voor een gebroken arm wordt gebruikt maar ook voor diezelfde controle eenmalig. Dat drukt de kosten al flink. Geef mensen inzicht in wat iets kost. Ik heb al meermalen kunnen nabellen omdat een zkh domweg iets dubbel gefactureerd had aan de zorgverzekeraar door een fout. Of dingen die nooit gedaan waren in de thuiszorg. Een ex die spontaan een eigen nummer had en waar zorg aan gedeclareerd werd, die dus nooit was gegeven.


Een pruik is ook niet medisch noodzakelijk. Hier nooit problemen met dubbele factureringen gehad, of problemen met de thuiszorg. In tegendeel.

Ik vind het eerder heel vervelend dat mensen een crowdfunding moeten opzetten omdat ze ziek zijn maar NL tekortschiet in de behandeling en ze moeten uitwijken naar het buitenland.

Booooo schreef:
- Wachttijden in het ziekenhuis, terwijl je er zoveeeeel voor betaald. Ik ben door de huisarts door verwezen naar de MDL arts, eind december kan ik terecht :+


En een ander ziekenhuis? Ik ben voor mijn baarmoederbehandeling naar een andere kliniek gegaan waar ik zo terecht kon. Heb je met je verzekering gebeld?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:27

karuna schreef:
Drie pogingen worden vergoed met alles eromheen, voor iets dat niet medisch noodzakelijk is hoe crue het ook klinkt. Voor de zorgkosten. Gewoon declareren wat gedaan wordt. Controle is controle niet een standaard code die voor een gebroken arm wordt gebruikt maar ook voor diezelfde controle eenmalig. Dat drukt de kosten al flink. Geef mensen inzicht in wat iets kost. Ik heb al meermalen kunnen nabellen omdat een zkh domweg iets dubbel gefactureerd had aan de zorgverzekeraar door een fout. Of dingen die nooit gedaan waren in de thuiszorg. Een ex die spontaan een eigen nummer had en waar zorg aan gedeclareerd werd, die dus nooit was gegeven.



Er hoeft helemaal niks bezuinigd te worden. We hadden een overschot van 6!!!!! Miljard dit jaar. Die 6 miljard kunnen heel wat ellende meer verzachten in de woning en ziektekosten wereld. Maar de overheid vertikt het gewoon.


We hebben gewoon een pim fortuyn nummer twee nodig. Iemand die al die graaiers in het kabinet met beide benen op de grond zet en het weer realistisch maakt.
Klinkt cru.maar de asielzoekers die er nu zijn uit procederen of laten blijven en voor de rest de grenzen dicht gooien. Geen geld meer naar dikke bmw /audi rijdende buitenlanders die eerst zielig komen smeken om asiel en zodra ze dat hebben, van hun oom in dubai genoeg centen toegestuurd krijgen om een dikke bak te kopen.

Genoeg is genoeg. Stoppen met het bouwen van huizen. Je wilt niet weten hoeveel woningen er leegstaan.

Gewoon leegstaan!! Omdat ze te duur zijn voor het volk met een normaal inkomen. Of omdat niemand meer een hypotheek kan krijgen. De oplossingen zijn zo voor de hand liggend. Maar nee Nederland moet het moraalriddertje zijn voor de rest van de wereld. This verschrikkelijk.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:31

@absolem: Google eens op de zalmnorm dan zal je zien dat het niet zo makkelijk is

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:31

Absolem schreef:
Klinkt cru.maar de asielzoekers die er nu zijn uit procederen of laten blijven en voor de rest de grenzen dicht gooien. Geen geld meer naar dikke bmw /audi rijdende buitenlanders die eerst zielig komen smeken om asiel en zodra ze dat hebben, van hun oom in dubai genoeg centen toegestuurd krijgen om een dikke bak te kopen.

Jij denkt dat de mensen in de AZC's BMWs en Audis rijden en een dikke smak geld krijgen van hun oom in Dubai zodra ze asiel hebben?

En zelfs al is dat zo; als jij een welgesteld persoon bent, hoe zou je dan vluchten als je NU weg moet om het leven van jezelf en je gezin te redden? ... Nee, dan ga je niet langs huis om nog even je spulletjes in te pakken, dan moet je NU weg vanuit je werk of waar je ook was. En dan heb je waarschijnlijk alleen je auto, je portemonnee en je (dure) smartphone bij je. En wanneer je dan ergens bent waar het veilig is ben je niet vluchteling genoeg omdat je toevallig een goede baan had waar je vandaan komt?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:34

Maar lady,

Ik leef ook niet in luxe van spullen. Uiteraard in een goed huis want slechte staan hier niet.
Maar als ik mocht beslissen wat ik met mijn geld deed waren dat hele andere dingen.
Maar een groot deel word voor je bepaald en kun je niet eens zonder, door alle wetten en regeltjes hier.

Een voorbeeld, jij hebt het over stenen muurtjes en een golfpaten dak.
Dat was onze stal ook. Maar de overheid bepaaald dat die asbestplaatsjes er af moeten.
Ons koste dat 20.000 euro, niet de overheid die wel bepaalde dat ik (en heeeel veel mensen) dat maar even moeten kunnen bekostigen.
Het verduurzamen van de huizen.
Ons huis uit 1964 heeft die luxe niet. Door de jaren heen doen we wel wat, zoals bijvoorbeeld dubbel glas en muur isolatie. Maar onze overheid vind dat niet snel genoeg, maar hoe gaan wij dat versnellen van verduurzamen betalen?
Gas bijvoorbeeld. Tel eens uit wat dat gaat kosten om daar als huis eigenaar af te gaan?

Dan denk ik is in een land waar je dat allemaal niet door de strot geduwd wordt wel zo slecht.

LadyMadonna schreef:
De klaag cultuur die we hier hebben. We hebben hier de luxe dat we over alles kunnen klagen...
Ik heb van de zomer in Sri Lanka échte armoede gezien. En mensen gezien die gelukkig zijn met wat ze hebben. Een huisje bestaande uit 3 (als je geluk hebt) stenen muurtjes met een golfplaten dak....

Het heeft me echt aan het denken gezet, er zijn zoveel mensen die het zo ontzettend veel slechter hebben....