X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:24

Magrathea schreef:
Enzino, daar zie ik een makkelijke oplossing voor: niet naar dergelijke landen gaan. Niet in de laatste plaats omdat in bepaalde delen van de wereld ze niet erg accepterend zijn op niet-cis-heteros zegmaar.

Dus niet naar Amerika, zuid-afrika, rusland, het hele midden-oosten en afrika? En niet naar Azie via dubai of abu dhabi. En mogelijke problemen in veel meer landen.

Lijkt me toch niet zo'n hele "makkelijke" oplossing terwijl dat met m of v in je paspoort, ongeacht hoe je geboren bent, helemaal geen probleem is.


Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:42

enzino schreef:
Magrathea schreef:
Enzino, daar zie ik een makkelijke oplossing voor: niet naar dergelijke landen gaan. Niet in de laatste plaats omdat in bepaalde delen van de wereld ze niet erg accepterend zijn op niet-cis-heteros zegmaar.

Dus niet naar Amerika, zuid-afrika, rusland, het hele midden-oosten en afrika? En niet naar Azie via dubai of abu dhabi. En mogelijke problemen in veel meer landen.

Lijkt me toch niet zo'n hele "makkelijke" oplossing terwijl dat met m of v in je paspoort, ongeacht hoe je geboren bent, helemaal geen probleem is.


De meeste trans mensen zijn inderdaad heel voorzichtig met waar ze heen gaan, ook binaire trans mensen. Mijn partner besloot om een werkaanbod van twee maanden in North Carolina bij een partnerorganisatie af te slaan omdat geweld tegen trans mensen daar erg hoog is. Liever levend en minder succesvol dan dood. 'Makkelijk' is het inderdaad niet. Trans zijn is heel moeilijk. Daarom is de kans ook niet zo groot dat mensen misbruik zouden maken van aangepaste paspoorten.



Overigens is het laten verwijderen van geslacht op paspoorten inderdaad wat mij betreft een beter alternatief. Er is geen enkele reden voor de overheid om te weten wat iemands geslacht is. Medische professionals, sure, dan is het ook meteen makkelijk om het aan te geven omdat er een duidelijke reden is, en daarom duidelijkheid over wat je moet aangeven: willen ze je gender weten, je interne geslachtsorganen, je hormoonopmaak, je genen, je externe geslachtsorganen? Die dingen zijn niet per se aan elkaar gerelateerd. Specificiteit lijkt me juist in laboratoriums/medische situaties zeer belangrijk :)

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:25

Ik kan als lesbienne al niet zomaar naar elk land met mijn vrouw. Dus tja zet mij maar een X op mijn paspoort. Same difference. Dat probleem heb je niet als je cishet bent.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:36

Killyenn schreef:
Overigens is het laten verwijderen van geslacht op paspoorten inderdaad wat mij betreft een beter alternatief. Er is geen enkele reden voor de overheid om te weten wat iemands geslacht is. Medische professionals, sure, dan is het ook meteen makkelijk om het aan te geven omdat er een duidelijke reden is, en daarom duidelijkheid over wat je moet aangeven: willen ze je gender weten, je interne geslachtsorganen, je hormoonopmaak, je genen, je externe geslachtsorganen? Die dingen zijn niet per se aan elkaar gerelateerd. Specificiteit lijkt me juist in laboratoriums/medische situaties zeer belangrijk :)

Uitstrijkjes en mammografie zijn overheidsonderzoeken, de HA doen welliswaar die onderzoeken, maar zij versturen de oproepen niet, dat doet de overheid (en die betalen de HA ook hiervoor). Zonder het geslacht te weten is de juiste mensen die oproepen sturen lastig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:45

tamary schreef:
Uitstrijkjes en mammografie zijn overheidsonderzoeken, de HA doen welliswaar die onderzoeken, maar zij versturen de oproepen niet, dat doet de overheid (en die betalen de HA ook hiervoor). Zonder het geslacht te weten is de juiste mensen die oproepen sturen lastig.


Nou en? Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen die succesvol de administratie van een transitie kan ondergaan, ook wel zorg kan dragen voor dat deel. En bovendien: dit is voor IT echt een triviaal probleem. Dit is het zoeken naar beren op de weg: doen alsof iets heel moeilijk is, terwijl dit echt weinig voorstelt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:47

Hoe zouden ze zoiets dan kunnen oplossen?

JM :#

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:51

Ben ik de enige die er in dit topic een hele woordenschat en afkortingen bij leert?

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:52

Shaggy09: gewoon, veldje erbij voor 'meld aan voor bevolkingsonderzoek' in het IT-systeem, wat je aan kunt geven bij het veranderen van je inschrijving. En anders datzelfde vinkje in het systeem van de huisarts, zoals ze ook de oproepen voor de griepprik de deur uit doen. Echt, dit stelt heel weinig voor.

(Overigens: dit vinkje is er al deels want je kunt je afmelden voor bevolkingsonderzoek.)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:03

Ja ik dacht al, zolang je nog een baarmoeder hebt kun je toch prima regelen dat je opgeroepen wordt voor een uitstrijkje :o?
Of je vraagt er zelf om, dat kan ook nog volgens mij. Ja of niet, en dan krijg je geen uitstrijkje, maar ook "gewone" vrouwen kunnen afzien van meedoen aan het bevolkingsonderzoek. Dus hè.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 03:15

Killyenn schreef:
Overigens is het laten verwijderen van geslacht op paspoorten inderdaad wat mij betreft een beter alternatief. Er is geen enkele reden voor de overheid om te weten wat iemands geslacht is. Medische professionals, sure, dan is het ook meteen makkelijk om het aan te geven omdat er een duidelijke reden is, en daarom duidelijkheid over wat je moet aangeven: willen ze je gender weten, je interne geslachtsorganen, je hormoonopmaak, je genen, je externe geslachtsorganen? Die dingen zijn niet per se aan elkaar gerelateerd. Specificiteit lijkt me juist in laboratoriums/medische situaties zeer belangrijk :)

Ik zat mijn hoofd te breken waarom het belangrijk was je geslacht in je paspoort te hebben staan, maar ik kon eerlijk gezegd geen reden bedenken.

De enige groepen die er misschien belang bij hebben zijn religieuze groeperingen (omdat ze verschillende rechten toekennen aan mannen/vrouwen en het dus ergens officieel genoteerd moet zijn) en feministen (om data uit te melken om zichzelf een slachtofferrol aan te kunnen praten), dus leuke bijkomstigheid zou zijn dat we van die 2 groepen ook meteen af zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:25

enzino schreef:
Ik zat mijn hoofd te breken waarom het belangrijk was je geslacht in je paspoort te hebben staan, maar ik kon eerlijk gezegd geen reden bedenken.

De enige groepen die er misschien belang bij hebben zijn religieuze groeperingen (omdat ze verschillende rechten toekennen aan mannen/vrouwen en het dus ergens officieel genoteerd moet zijn) en feministen (om data uit te melken om zichzelf een slachtofferrol aan te kunnen praten), dus leuke bijkomstigheid zou zijn dat we van die 2 groepen ook meteen af zijn.

Ben je nou jezelf in een slachtofferrol aan het plaatsen terwijl je anderen verwijt in een slachtofferrol te kruipen? :roll:
Jammer, de rest van je post ben ik het namelij mee eens.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:15

Lente schreef:
Ik kan als lesbienne al niet zomaar naar elk land met mijn vrouw. Dus tja zet mij maar een X op mijn paspoort. Same difference. Dat probleem heb je niet als je cishet bent.



Hiezo niet? Zit toch geen sticker op je voorhoofd? Paspoort staat altijd op meisjesnaam, ook als je getrouwd bent

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:18

Indestal schreef:
Lente schreef:
Ik kan als lesbienne al niet zomaar naar elk land met mijn vrouw. Dus tja zet mij maar een X op mijn paspoort. Same difference. Dat probleem heb je niet als je cishet bent.



Hiezo niet? Zit toch geen sticker op je voorhoofd? Paspoort staat altijd op meisjesnaam, ook als je getrouwd bent

Lijkt me leuk, vakantie vieren met je partner en angstvallig uit moeten kijken of niemand het ziet als je een keer elkaar wilt kussen in het openbaar, hand in hand wilt lopen oid

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:03

Bij mij stond er toch echt e/v in en dan de naam van m'n ex-partner.

En inderdaad... Samen in één bed? Nuhuh! Mijn idee van vakantie is niet dat ik steeds over m'n schouder moet kijken en niet mijn vriendin een hand mag geven.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:03

Over het reizen naar Moslim landen of pak hem beet Rusland, ik denk niet dat zij überhaupt naar zulke minder ruimdenkende landen ontspannen een vakantie gaan vieren.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:08

Het is natuurlijk heel ernstig dat lesbiennes/homos/transgenders/genderneutralen niet zomaar op vakantie kunnen. Of wel op vakantie kunnen maar daar niet zichzelf kunnen zijn.

Des te trotser mogen wij zijn op Nederland want vergeleken met de rest van de wereld zijn wij toch wel echt een land dat al veel verder ontwikkeld is op dat gebied en daarnaast zijn we ook echt een openminded land, die het voor iedereen goed wilt hebben.

JM :#

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:46

Shaggy09 schreef:
Het is natuurlijk heel ernstig dat lesbiennes/homos/transgenders/genderneutralen niet zomaar op vakantie kunnen. Of wel op vakantie kunnen maar daar niet zichzelf kunnen zijn.

Des te trotser mogen wij zijn op Nederland want vergeleken met de rest van de wereld zijn wij toch wel echt een land dat al veel verder ontwikkeld is op dat gebied en daarnaast zijn we ook echt een openminded land, die het voor iedereen goed wilt hebben.
Dat valt in de praktijk, helaas, enorm vies tegen. Anno 2018 is Nederland lang zo tolerant niet meer :n

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:12

Ailill schreef:
Shaggy09 schreef:
Het is natuurlijk heel ernstig dat lesbiennes/homos/transgenders/genderneutralen niet zomaar op vakantie kunnen. Of wel op vakantie kunnen maar daar niet zichzelf kunnen zijn.

Des te trotser mogen wij zijn op Nederland want vergeleken met de rest van de wereld zijn wij toch wel echt een land dat al veel verder ontwikkeld is op dat gebied en daarnaast zijn we ook echt een openminded land, die het voor iedereen goed wilt hebben.
Dat valt in de praktijk, helaas, enorm vies tegen. Anno 2018 is Nederland lang zo tolerant niet meer :n



Helaas moet ik het hier mee eens zijn. Er zijn absoluut veel mensen openminded, maar ook heel veel niet. Dat merk je in het echte leven, op social media maar zelfs hier in het topic. En die 'omslag' vind ik eerder weer zorgwekkend, dan iets om trots over te zijn.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:53

Klopt helemaal, wij gingen in de jaren 90 naar de ,,homo,, tenten in Amsterdam (Reguliersdwarsstraat) en daarna naar de It in de Amstelstraat. Dat was een prachtige tijd waar het ,,homo,, zijn gevierd kon worden zowel binnen als buiten en dat echt een gezellige boel was en iedereen zich vrij voelde.
Nu is dat al lang niet meer helaas.
Zo jammer wat er zo dichtbij in zo een korte tijd veranderd is.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:31

Gebieds gebonden denk ik....

Potenrammers zijn er al lang, zover ik terug kan herinneren 25 jaar en nog steeds gebeurd dit..

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:40

Amsterdam was toen HET ,,homo capitol,, tolerantie nu is ver te zoeken.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:01

Popstra schreef:
Amsterdam was toen HET ,,homo capitol,, tolerantie nu is ver te zoeken.


Homobars gaan dicht, het vrouwencafé is dicht. Geweld neemt toe.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:04

Wat voor groepen zijn dat dan die dat geweld geeft? Gewone uitgaanders? Mensen van buiten de stad? Al 25 jaar weg uit Amsterdam..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:05

Oh echt? Wat zonde. Was altijd zo gezellig de regulierdwars.
Ging ook regelmatig naar de It en de Roxy.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:14

van alles die er aanstoot aan nemen als een homo stel hand in hand wandeld of elkaar een zoen geeft of als een travestiet naar z'n werk loopt maar het zijn vaak toch wel onze moslim medelanders van een bepaalde leeftijd die dat doen

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maras, Yavanna en 50 bezoekers