X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:32


We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:35

Ailill schreef:
dromertje2 schreef:
Ik heb totaal geen probleem met in paspoort x te zetten bij mensen die genetisch geboren zijn met kenmerken van beide geslacht. ( Wel met kanttekening dat ze niet van voordelen van beide geslachten kan genieten navenant hoe het hen voordelig uitkomt)

Wat ik niet ok vind, dat men dit ook zou gaan toepassen bij mensen die wel als vrouw of als man geboren zijn.
Ben je als man geboren maar voel je je vrouw, dan wordt je vrouw en omgekeerd.
Officieel dan he, als je op oneven dagen vrouw wilt zijn en op even dagen man, doe gerust maar op je paspoort moet wel je officiële geslacht op staan.

Oprechte vraag: Waarom is het niet ok? Wat maakt het jou nou uit hoe iemand wil worden aangesproken/aangezien/aangeduid? Daar heeft een ander toch 0,0 last van.

Het is in dit geval niet zo zwart wit als sommige mensen hier denken. Aan de andere kant, die mensen zien het, in mijn optiek, wel degelijk zo zwart wit.

Ik ben bang dat 'we' hier niet uit gaan komen, helaas :(


Wat een leven zul je hebben als je je druk kunt maken om wat mensen in hun paspoort hebben staan.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:37

Ik heb daar ook geen probleem mee. Schrijf dat er toch bij maar officieel op paspoort zijn ze wel het geslacht waar ze mee geboren zijn of ze moeten officieel een ander geslacht kiezen en in transitie gaan. Maar t zal me een worst schelen of ze zich als vrouw, man,... kleden en gedragen officieus.
Bv voor dokters is het fijn voor bepaalde aandoeningen te kunnen uitsluiten die bv enkel bij man of vrouw voorkomen.

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:39

dromertje2 schreef:
Ik heb daar ook geen probleem mee. Schrijf dat er toch bij maar officieel op paspoort zijn ze wel het geslacht waar ze mee geboren zijn of ze moeten officieel een ander geslacht kiezen en in transitie gaan. Maar t zal me een worst schelen of ze zich als vrouw, man,... kleden en gedragen officieus.
Bv voor dokters is het fijn voor bepaalde aandoeningen te kunnen uitsluiten die bv enkel bij man of vrouw voorkomen.
Dus enkel voor sommige 'formaliteiten' is het volgens jou handig om een duidelijk geslacht te (ver)melden?

Daar kan ik me deels in vinden.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:40

Die kunnen daar ook wel achterkomen als er X in het paspoort staat. Sommige mensen voelen zich man noch vrouw, geen behoefte aan transitie. Prima toch?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:40

dimmelim schreef:
Zeegers werd geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken. Op 28 mei werd ze de eerste Nederlander die officieel sekseneutraal door het leven gaat. Het was het resultaat van een lange reeks aan rechtszaken. De rechtbank in Roermond oordeelde uiteindelijk dat Leonne zich mag registreren als iemand bij wie bij de geboorte ‘het geslacht niet kon worden vastgesteld’.

https://www.ad.nl/binnenland/bredase-he ... ~a36cf6a1/

Als iemand is geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken dan lijkt het me niet dat je diegene dan maar moet dwingen voor het één dan wel het ander te kiezen. Lijkt me x een mooie oplossing en zeker niet doorslaan.

Exact!
Lekker tolerant en gemakkelijk voor mensen die het zelf niet betreft om te roepen dat t te ver gaat en betuttelend is!
En waarom is het zo belangrijk dat je überhaupt overal je geslacht moet vermelden? Wat doet het ertoe?
Probeer je eens in een ander te verplaatsen, voor je oordeelt!


Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:42

lieveli schreef:
Die kunnen daar ook wel achterkomen als er X in het paspoort staat. Sommige mensen voelen zich man noch vrouw, geen behoefte aan transitie. Prima toch?
Wat mij betreft dikke prima, voor andere ligt dit blijkbaar anders en ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte. En dan bedoel ik niet een abstracte term als 'privé aangelegenheid' ;)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:43

Ailill schreef:
dromertje2 schreef:
Ik heb daar ook geen probleem mee. Schrijf dat er toch bij maar officieel op paspoort zijn ze wel het geslacht waar ze mee geboren zijn of ze moeten officieel een ander geslacht kiezen en in transitie gaan. Maar t zal me een worst schelen of ze zich als vrouw, man,... kleden en gedragen officieus.
Bv voor dokters is het fijn voor bepaalde aandoeningen te kunnen uitsluiten die bv enkel bij man of vrouw voorkomen.
Dus enkel voor sommige 'formaliteiten' is het volgens jou handig om een duidelijk geslacht te (ver)melden?

Daar kan ik me deels in vinden.


Ja, voor bv medische zaken, veiligheid,...
En dat er dan een x staat met nog iets achter of op een andere manier om te duiden is mij al gelijk.

Fijn dat jij een normale conversatie kan voeren.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-10-18 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:45

lieveli schreef:
Die kunnen daar ook wel achterkomen als er X in het paspoort staat. Sommige mensen voelen zich man noch vrouw, geen behoefte aan transitie. Prima toch?

Ja precies, ik denk dat iemand die zich man noch vrouw voelt echt wel zo bij de tijd is om bij de huisarts te vermelden dat hij/zij geboren is als man of vrouw of met een intersekse conditie...
Wederom is er ook hier nooit bij de huisarts gevraagd om mijn paspoort _O-

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:46

Ik heb hier inderdaad alleen mijn paspoort nodig bij vliegen en de Primera :')

Oh ja en als ik wijn haal +:)+

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:48

Ik vind dit nog wel goed. Beter dan die pasta vergiet op je hoofd voor de foto.

Diegene heeft beide geslachtsorganen dus dan kan dat. Ik vind het te ver gaan als iedereen het kon.
Nu via een aanvraag kunnen mensen het erop krijgen prima toch.

The end

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:49

lieveli schreef:
Ik heb hier inderdaad alleen mijn paspoort nodig bij vliegen en de Primera :')

Oh ja en als ik wijn haal +:)+

Moet je daar ook je broek uittrekken om te laten zien dat wat er in je paspoort staat overeenkomt met de persoon die de wijn komt halen? :')


dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:51

Magrathea schreef:
lieveli schreef:
Die kunnen daar ook wel achterkomen als er X in het paspoort staat. Sommige mensen voelen zich man noch vrouw, geen behoefte aan transitie. Prima toch?

Ja precies, ik denk dat iemand die zich man noch vrouw voelt echt wel zo bij de tijd is om bij de huisarts te vermelden dat hij/zij geboren is als man of vrouw of met een intersekse conditie...
Wederom is er ook hier nooit bij de huisarts gevraagd om mijn paspoort _O-



Als je op vakantie in het buitenland bent bv is het ook wel handig dat dokters dat weten als je bewusteloos bent bijvoorbeeld.

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:51

Mij is bij het eerste contact met een zorgverlener de afgelopen jaren wel degelijk om een id gevraagd

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:01

dromertje2 schreef:
Als je op vakantie in het buitenland bent bv is het ook wel handig dat dokters dat weten als je bewusteloos bent bijvoorbeeld.

Ok maar hier komen we dus weer met die ene hele specifieke situatie die in heel veel gevallen niet voor gaat komen (dan moet je dus alleen zijn - niemand die verduidelijking kan geven - in het buitenland, en bewusteloos raken, en in zodanige conditie zijn dat het ECHT noodzakelijk is dat ze weten of je zwanger bent oid)
Je zou hetzelfde probleem kunnen hebben als iemand een hele 'butche' lesbiënne is, i.e. heel mannelijk uiterlijk, misschien wel weinig borstgroei, maar wel V/F in het paspoort. Daar zou ook verwarring over kunnen ontstaan. Echter vermoed ik zomaar dat medici er in zulk soort gevallen echt wel mee om weten te gaan.

@Qerty, bij mij ook, maar dan is een rijbewijs ook afdoende. En wat denk je? Daar staat het geslacht ook niet op! :oo :oo Dat dat al die tijd goed is gegaan zeg...

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:04

sflj schreef:
lieveli schreef:
Ik heb hier inderdaad alleen mijn paspoort nodig bij vliegen en de Primera :')

Oh ja en als ik wijn haal +:)+

Moet je daar ook je broek uittrekken om te laten zien dat wat er in je paspoort staat overeenkomt met de persoon die de wijn komt halen? :')


Houd op met me, volop beelddenker hier _O-

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:16

dromertje2 schreef:
Magrathea schreef:

Ja precies, ik denk dat iemand die zich man noch vrouw voelt echt wel zo bij de tijd is om bij de huisarts te vermelden dat hij/zij geboren is als man of vrouw of met een intersekse conditie...
Wederom is er ook hier nooit bij de huisarts gevraagd om mijn paspoort _O-



Als je op vakantie in het buitenland bent bv is het ook wel handig dat dokters dat weten als je bewusteloos bent bijvoorbeeld.
Maar waarvoor dan? Ben je zelf ook niet een klein beetje van mening dat je nu 'problemen' opzoekt? De kans dat zoiets zal plaats vinden is echt heel erg klein, voor zover ik weet zijn de meeste medische behandelingen niet perse geslacht gebonden. En daarnaast, dat is dan toch het risico van desbetreffend persoon? Heeft verder vrijwel niemand last van.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.


Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:18

lieveli schreef:
sflj schreef:
Moet je daar ook je broek uittrekken om te laten zien dat wat er in je paspoort staat overeenkomt met de persoon die de wijn komt halen? :')


Houd op met me, volop beelddenker hier _O-
Ik zie je al stomend van frustratie die toonbank op duiken om vervolgens je broek te laten zakken _O- _O-

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:33

Mijn eerste reactie was ook "weer iemand wiens gevoelens gekwetst zijn en die vol SJW is gegaan om de wereld aan zijn/haar gevoelens aan te passen", maar in dit geval blijkt het wat moeilijker te liggen met biologische ondersteuning. Natuurlijk zal ik de beweegreden nooit helemaal kunnen begrijpen maar prettig dat er voor deze persoon nou een oplossing is.

Dat gezegd hebbende...

Het lijkt me praktisch toch wel degelijk problemen geven. Om een wat vaker voorkomende insteek te kiezen: probeer eens een vliegticket te kopen zonder man/vrouw aan te vinken. Dat kan niet, want je moet een van die twee opties kiezen. Nu komt het geslacht op je ticket niet overeen met je paspoort. Vaak geen probleem, maar naar Amerika, Zuid Afrika, of een ander land met strenge voorwaarden mogelijk wel. En een visa aanvragen? Succes om je situatie uit te leggen aan de medewerker van de ambassade van een land in het midden oosten. Hetzelfde met je registreren bij bijvoorbeeld een ziekenhuis of verzekeringsmaatschappij. Hebben die de optie om geslacht "X" in te vullen? En hoe werkt dat door? Stel je vult in dat je vrouw bent (want je moet kiezen, het kan niet open gelaten worden) maar wilt wel een prostaatkankeronderzoek laten doen. Dekken ze dit dan? En daar komt nog eens bij dat je er mogelijk bij elke douanecontrole op een vliegveld eruit gepikt zal worden en mag gaan uitleggen waar die "X" voor staat. Dat lijkt me geen leuk gesprek op het vliegveld van Dubai.

Natuurlijk kan je zeggen dat de wereld zich dan maar moet aanpassen, en misschien moet het dat ook, maar tot die tijd lijkt het mij iets om mee op te passen wanneer je het aanvraagt.

xLaraaj

Berichten: 3676
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:05

Het zijn niet gewoon “formaliteiten” als het gaat over labo, ergelijke ziektes, genetische aandoeningen. Het kan goed zijn dat je je X voelt maar tog als je vrouwelijke “onderdelen” hebt moet je toch ook een uitstrijkje laten afnemen, soms zijn erfelijke ziektes alleen overdraagbaar op hetzelfde geslacht. Dan heeft het ziekenhuis er geen bal aan dat je X aankruist

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:20

Ik vraag me af: stel dat iedereen zelf kan kiezen welk geslacht hij/zij/het op het paspoort wil, ongeacht of het klopt met je werkelijke geslacht.. wat voor zin heeft het dan nog om het überhaupt te vermelden? Kunnen de mensen die zich inzetten voor meer keuzemogelijkheden en makkelijkere aanpassing dan niet beter strijden om het geslacht volledig van het paspoort te laten halen?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:23

8nnemiek schreef:
Ik vraag me af: stel dat iedereen zelf kan kiezen welk geslacht hij/zij/het op het paspoort wil, ongeacht of het klopt met je werkelijke geslacht.. wat voor zin heeft het dan nog om het überhaupt te vermelden? Kunnen de mensen die zich inzetten voor meer keuzemogelijkheden en makkelijkere aanpassing dan niet beter strijden om het geslacht volledig van het paspoort te laten halen?


Verschil is: als je een x kan laten zetten “treft” het alleen de personen die het willen. As je het helemaal weghaalt, heeft dit gevolgen voor iedereen (ook mesnen die wel helemaal M/V zijn), en dat is waar alle tegenstanders nu “bang” voor zijn. If that makes sense

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:26

Enzino, daar zie ik een makkelijke oplossing voor: niet naar dergelijke landen gaan. Niet in de laatste plaats omdat in bepaalde delen van de wereld ze niet erg accepterend zijn op niet-cis-heteros zegmaar.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:40

dromertje2 schreef:
Marie_Anne schreef:
Je bedoelt inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen, zoals jij in je eerste bericht doet?


Maar is het dan ok om dan maar hetzelfde te doen omdat iemand anders dat ook doet?
Ik leer dat aan mijn zoontje dat ook al doen andere iets, dat je niet hetzelfde moet gaan terug doen want dan ben je even slecht bezig.

Eerst zomaar wat roepen (terwijl duidelijk is dat ze niet weet waar het over gaat aangezien de persoon in kwestie 57 is, niet bepaald Snowflake generatie dus) en vervolgens na tegengas zielig gaan doen dat je zo graag inhoudelijk van gedachten wil wisselen, dat vind ik niet oké. Dat geef ik hier aan. Wat jij je zoontje leert heeft daar niet zoveel mee te maken.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:48

Je hebt gelijk, Marie_anne.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23 en 60 bezoekers