Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 18:42

LadyMadonna schreef:
anjali schreef:
@LadyMadonna: Die Jainregels over wat niet mag na zonsondergang,is omdat er in de Indiase nacht heel veel insecten zitten,die je dan per ongeluk zou doden als je s'nachts iets gaat doen.

En wat heeft niet eten/drinken daar dan mee van doen?

Omdat de insecten dan in het kookvuur vliegen en in het drinken vallen.Indiers op het platteland hebben geen dichte huizen zoals wij hier. Overigens is de een strenger dan de ander,drinken en fruit eten mag wel. Maar niets gaan koken vanwege het open vuur wat daar gebruikt wordt,en waar insecten dan invliegen.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:46

Ik ben van de zomer in Sri Lanka geweest, ik heb een zeer goed beeld van hoe hele arme mensen in Azië leven :j

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:16

anjali schreef:
@Nikass: Je dient hier toch zelf een klacht in over deze collectanten?En als ik dan zeg dat dit niet gebruikelijk is in de RK Kerk,dan is het ook niet goed?


Je schreef niet dat het niet gebruikelijk is, je zei dat het bedriegers waren. Dat is iets anders hè
En een klacht zou ik het ook niet direct willen noemen? Ik vroeg me af hoe ze bij me terecht kwamen en ja ik vind het niet heel netjes om te beginnen met een rekening alvorens je met iemand hebt kennis gemaakt. Tot zover de klacht.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:33

IJsco_Love schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja maar Ijsco, dan is dat exact andersom toch net zo? Vooral als je al meerdere keren hebt aangegeven niet geïnteresseerd te zijn. Vind wat resistance zegt een slimme opmerking. :j


Dat is precies mijn punt :+ Als ik atheïsten zeg dat ik niet geïnteresseerd ben in hun verhaal (en dat ken ik echt wel want ben atheistisch opgevoed) zijn er zeer zeer weinig die stoppen met klagen over het geloof in zijn geheel óf over wat ooit een christen /kerk ooit ergens een keer fout heeft gedaan. Als ik geen zin heb in de discussie dan steek ik mijn kop in het zand om 'in sprookjes te kunnen blijven geloven '. Maar als het andersom is dan zijn we ineens extremistisch met over het geloof praten en moeten we de ander met rust laten :p

Ik val niemand ongevraagd lastig met mijn geloof. En dat is andersom met atheïsten die mij lastig vallen met hun mening echt wel anders
:+


Ik weet niet hoor, het geloof komt bij mij als ongelovige alleen ter sprake als mensen die geloven daar zélf over beginnen. Dus ja, dan krijg je ook wel mijn mening hierover te horen ja....Ik ben katholiek opgevoed, zelfs keurig in de kerk getrouwd. Maar als je dan een kindje krijgt wat moet lijden....dan ga je je wel serieus afvragen of die man daar op die wolk wel bestaat en zo ja waar je kind dit dan in hemelsnaam aan verdient zou hebben als hij daar dan boven alles regelt.

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:20

Datbeniknou :(:) , zijn hele verdrietige dingen van het leven. Sterkte meid!

Dit topic houd me wel bezig. Maar jullie gaan te snel om overal op in te gaan. Zelf beleef ik het joodse geloof, christelijke geloof en islam geloof als heel dicht bij elkaar staan. teksten uit het oude testament hebben ze zelfs gemeen.
Het boeddhisme zie ik als een voorloper weer van het christendom en ook voor christenen denk ik een hele belangrijke stroming.
Geloven als hindoeïsme e.a. staan wat verder van mij af en ik weet er niet zoveel van.

Ik merk dat ik al vanaf kind af aan zoek naar "de waarheid" }> , dat klinkt wat opgeblazen, maar zo is het wel. Altijd stelde ik me vragen als ik in de kerk zat en vroeg me af hoe het nu werkelijk zat.
Ik ben bij geen één instituut aangesloten en dat bevalt me goed. Wel vind ik zelf de zienswijze vanuit de antroposofie een interessante en voor mij de meest logische, ook al ben ik geen antroposoof (waar overigens niets mis mee is hoor als mensen dat wel zijn). Met name de gedachte van Karma en reïncarnatie vind ik een logische want ik kan niet geloven in een statische hemel zonder enige vorm van ontwikkeling. Als er al een niet zintuiglijke wereld is, dan is deze net zo onderhevig aan ontwikkeling als de zintuiglijke wereld.
Verder kan ik niet geloven dat rotzakken die de meest vreselijke dingen doen hier op aarde zonder dat ze daarvoor ooit berecht zijn, hiermee wegkomen na hun overlijden. Hoe dit er uit zal zien weet ik ook niet, maar ik geloof wel in een soort zuivering door bijvoorbeeld je eigen daden te voelen zoals ze door een ander beleefd zijn.

Vroeger in groepen heb ik de bijbel bestudeerd, waar ook wel aanknopingspunten te vinden waren van het denkbeeld van reïncarnatie en mijn gevoel daarover bevestigden.
In de antroposofie en dat geldt ook voor de islam bedoeld door Mohammed, is het juist erg belangrijk dat mensen zoeken (haast op een wetenschappelijke manier) naar feiten en dus gewoon studeren. Dat spreekt me aan.
In de antroposofie is het ook erg belangrijk dat de individuele vrijheid van de ander gerespecteerd wordt. Ook dat spreekt me aan. Dat staat dus als het ware haaks op het langs de deuren gaan en mensen overtuigen van bepaalde zienswijze. Het wachten op de vraag, zo denk ik, is dan een betere weg. Natuurlijk lukt het mij ook niet altijd om dit in mijn leven toe te passen. Niets zo tekortschietend als de mens en daarin ben ik in goed gezelschap.
Wel probeer ik om respectvol te zijn en anderen in hun waarde te laten ook al lukt dat zeker niet altijd. Ook probeer ik de wereld een beetje beter te maken. Gewoon door wat aardiger te zijn. Ik probeer me zelf lief te hebben en van daaruit ook de ander. Dat is een enorme opgave en lukt dus ook zeker niet altijd.
Ik zoek altijd naar overeenkomsten binnen de geloven of stromingen, verzen etc.

Kinke

Berichten: 20504
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:04

Ik hoor niet-gelovigen eigenlijk nooit zeuren over geloof? Behalve dan bijv. op social media G.Wilders types tegen moslims.
Mocht iemand tegen mij beginnen over zijn/haar geloof dan zal ik wel reageren dat ik niet geloof. Als diegene mij daar niet op aanvalt, dan zal ik ook zeker niet aanvallen op wel geloven.

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:14

DatBenIkNou schreef:
Ik ben katholiek opgevoed, zelfs keurig in de kerk getrouwd. Maar als je dan een kindje krijgt wat moet lijden....dan ga je je wel serieus afvragen of die man daar op die wolk wel bestaat en zo ja waar je kind dit dan in hemelsnaam aan verdient zou hebben als hij daar dan boven alles regelt.


Ten eerste: :(:) voor jou, je man en jullie kindje.
Heel erg naar...! En heel erg veel sterkte.

Heb je er met (de) pastoor(s) over gesproken...?

Het christendom is nooit precies uit de vraag gekomen waar het lijden toch vandaan komt.
En zeker in de Roomse kerk is het ingewikkeld, met een God die op de Romeinse keizer moet lijken en 'dus' almachtig zou zijn.
Plus een enorme nadruk op het lijden van Jezus als straf voor (onze, ook dat nog) zonden.

Als calviniste heb ik het veel makkelijker: het calvinisme lijkt wat dit betreft op het Boeddhisme met 'de eerste nobele waarheid' dat leed bij het leven hoort, al zijn er wel oplossingen voor. (Zoals het los leren laten van begeerte.)
Leed treft gewoon iedereen - al vind ik persoonlijk wel dat de een meer te dragen krijgt dan de ander. (Tegelijkertijd heb ik geen flauw idee hoe je een en ander zou kunnen wegen.) Leed is wat mij betreft niet een straf voor zonde.

En daarna is het dus een kwestie van heel veel naastenliefde, mededogen en de knappe koppen erbij om de oplossingen te vinden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:23

Vreselijk DBIN. Ik kan me voorstellen dat je zo denkt. Dan is het echt moeilijk om vertrouwen, geloof en hoop te houden. Heel veel sterkte!

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:51

verootjoo schreef:
Dat snap ik wel hoor, maar dan zou ik JG schrijven. :j
Aangezien de Getuigen Jehovah zelf niet zijn :=


Goh, serieus, christenen zijn ook christus niet toch. En we snappen allemaal wie of wat er bedoeld wordt

Babootje schreef:
Je kunt je laten registreren als "niet-bel-adres". Je wordt dan niet meer periodiek bezocht. Wel komt er 1 x per jaar nog iemand om te vragen of je dat nog steeds wil of om te kijken of je mogelijk verhuist bent. Dat komt omdat we in verband met de nieuwe privacywetgeving alleen nog huisnummer mogen registreren
Om zo'n registratie moet je wel specifiek vragen. Makkelijker is een sticker. Die zijn duidelijk en dan bellen we ook niet. Mocht er dan toch nog iemand bellen, dan is dat echt een vergissing.
https://www.deurstickergeenverkoop.nl


Lees het zelf nu eens terug. Ik kan me laten registreren, maar toch 1x per maand iemand aan de deur????
Klinkt niet logisch. Wil ik weer kontakt dan meld ik me wel aan. Maar nee, toch weer proberen.

Babootje schreef:
Mars schreef:
Dat is toch van de gekken dat je zoveel moeite moet doen om die lui weg te houden? En dan alsnog elk jaar ongewenst komen zeuren. Jezus had beter kunnen zeggen ‘geloof is uw eigen zaak en val een ander mensch er niet mee lastig ‘


Misschien kun je bedenken dat de intentie oprecht is. Als je je daarin kunt verplaatsen zul je het niet zien als "lastigvallen". Mogelijk komt er ooit een moment in je leven dat je er wel blij ben met onze bezoekjes.
Ik moet zeggen dat ik maar weinig mensen aan de deur tref die zo negatief reageren.
Veel mensen die geen interesse hebben waarderen het toch dat je je tijd en moeite geeft, in een tijd dat veel mensen juist erg met zichzelf bezig zijn.


Ik geloof onmiddellijk dat vanuit de jehova's de (hun)intentie oprecht is. Neemt niet weg dat ik het ook oprecht heel drammerig vind. En mensen die geen interesse hebben en het toch leuk vinden.................... heb er mijn twijfels bij, maar zou kunnen.

Babootje schreef:
Mars schreef:
Nee ik kan dat niet waarderen, nu niet en in de toekomst niet. Als ik aangeef geen interesse te hebben en ook niet meer lastiggevallen wil worden aan de deur moet dat voldoende zijn.


Dat moet inderdaad ook voldoende zijn. Als ik jou zou treffen en je zou dat zo expliciet zeggen zou ik vragen of je als niet-beller geregistreerd wil worden. Dat is eigenlijk ook wel de lijn. Maar de interpretatie is soms lastig.
Beter is het om dat echt concreet te vragen. Ik zou zeggen: doe dat een volgende keer.


Is het nou zo moeilijk te bevatten: jullie komen ongevraagd aan iemands deur! Die maakt duidelijk totaal geen belangstelling te hebben. Conclusie: adres gelijk noteren en nooit! meer lastigvallen.
Geen gedoe met registreren etc gewoon simpel en correct: niet meer langs komen. Dat wordt anders een groeiende ergernis richting j.g.

anjali schreef:
Ik vind ook dat atheisme trekken van een fundamentalistische religie vertoont.Ze zijn ook voortdurend bezig hun mening op te dringen.


Wel nee joh, loze kreet. Hoop meegemaakt in mijn gelovige en niet-gelovige leven maar never ever atheisten op mijn stoep gehad die me iets wilden wijsmaken.

anjali schreef:
@Nikass: Je dient hier toch zelf een klacht in over deze collectanten?En als ik dan zeg dat dit niet gebruikelijk is in de RK Kerk,dan is het ook niet goed?


Nikass dient geen klacht in(lezen!) en het is wel gebruikelijk(eigen ervaring).
Laatst bijgewerkt door Polly op 21-10-18 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 16:57

LadyMadonna schreef:
Zijn er op Bokt eigenlijk ook anders gelovigen? Als in niet christen?
Islam een paar weet ik, maar verder? Boedisme? Hindoeïsme? Joods? Iets anders?

Deze vraag wil ik dan even herhalen.Dat interesseert me. Wel die er echt bij zijn.Want tot nu toe hebben alleen diverse varianten van Christenen zich gemeld,en ik dan nog als Jain.


Anoniem

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:23

Ik ben enkel van afkomst Joods, maar geloof niet.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:16

anjali schreef:
LadyMadonna schreef:
Zijn er op Bokt eigenlijk ook anders gelovigen? Als in niet christen?
Islam een paar weet ik, maar verder? Boedisme? Hindoeïsme? Joods? Iets anders?

Deze vraag wil ik dan even herhalen.Dat interesseert me. Wel die er echt bij zijn.Want tot nu toe hebben alleen diverse varianten van Christenen zich gemeld,en ik dan nog als Jain.



Ik ben Wiccan :)

Dat komt eigenlijk alleen ter sprake als iemand ernaar vraagt. Ik vind het juist mooi te horen hoe iemand gelooft, waarom, waarin, en wat die persoon daar aan steun of kracht uithaalt.

Wel vroeger eens de opmerking gekregen waarom ik dat satanistische symbool (pentagram) om mijn nek had hangen, maar met de uitleg waar het rechtopstaande pentagram -voor mij- voor staat was de kous ook meteen af.

Doe wat je wilt- mits het niemand schaadt ;)

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:38

Waar staat Wiccan voor? Interessant vind ik dit. Nog nooit van gehoord.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:20

Het is een natuurreligie, gebaseerd op wat de kelten vroeger geloofden; een vorm van paganisme. Een polytheïstisch geloof dat uitgaat van veel vrije wil en verantwoordelijkheid, waarbij de natuur een (heel) grote rol speelt.

De regel is simpel, en toch lastig genoeg; doe wat je wilt, mits het niemand schaadt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:34

Maar: even een vast heel erg domme vraag hoor....
Ik had een klasgenootje op de mavo, en due noemde zichzelf wica (wicca?) en was ervan overtuigd dat ze heks was.
Dat is iets anders dan op basis wat jij schrijft?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:29

Dat is precies hetzelfde.

Niet het type dat kakelend aan hun wrat krabben boven een kookpot. Ik heb geen wrat. Wel een rat ;)

Maar vroeger werden de heidenen, ketters, schuldig aan hekserij. Dat waren voornamelijk de paganistische vrouwen en mannen die zich met kruidenleer en bepaalde vormen van geneeskundige toepassingen. Daarnaast hielden/houden sommigen zich met het bovennatuurlijke. Wil niet zeggen dat iedereen zich daartoe geroepen voelt of voelde natuurlijk.

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 14:46

Resistance schreef:
Ik ben enkel van afkomst Joods, maar geloof niet.

In het Jodendom ie er een connectie tussen afstamming en geloof. Het is dan dus ook moeilijk om je te bekeren tot het Joodse geloof als je dat van afstamming niet bent.Alleen bij heel liberale Joodse richtingen is dat mogelijk. Dit levert soms een probleem op als een niet-Joodse partner met een Jood wil trouwen en daarom ook joods zou willen worden. Ook wordt het Joods-zijn doorgegeven via de moeder. Die moet dan dus Joods zijn.En Joods worden is dus moeilijk. I.t.t. vele andere religies,waarbij je gemakkelijk kunt "intreden"!

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:01

anjali schreef:
Resistance schreef:
Ik ben enkel van afkomst Joods, maar geloof niet.

In het Jodendom ie er een connectie tussen afstamming en geloof. Het is dan dus ook moeilijk om je te bekeren tot het Joodse geloof als je dat van afstamming niet bent.Alleen bij heel liberale Joodse richtingen is dat mogelijk. Dit levert soms een probleem op als een niet-Joodse partner met een Jood wil trouwen en daarom ook joods zou willen worden. Ook wordt het Joods-zijn doorgegeven via de moeder. Die moet dan dus Joods zijn.En Joods worden is dus moeilijk. I.t.t. vele andere religies,waarbij je gemakkelijk kunt "intreden"!
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Zelf een Joodse moeder, dus bij mij is het sowieso niet aan de orde. Wel ken ik diverse Joodse mensen, voornamelijk mannen, die inderdaad een langdurig traject door moeten voordat ze daadwerkelijk Joods worden. Dit heeft ermee te maken dat men, volgens traditioneel Joodse wetgeving, niet uit het geloof kan stappen. Het is zeg maar iets voor het leven:

De definitie van "wie is Joods" en Jood-zijn is gebaseerd op de traditionele jJoodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods. Er heerst overigens een misvatting dat tot de tijd van de tweede tempel het Jodendom ook via de vader kon worden overgedragen, maar dit argument is niet op feiten gebaseerd. Om deze misvatting te ontkrachten brengt de Thora juist in het boek Deuteronomium 7:1-5 een verbod op gemengde huwelijken. Hierbij vermeldt de Thora dat een kind met alleen een niet-joodse vader van het Jodendom verwijderd kan raken maar dat dit niet het geval is voor een kind van een niet-joodse moeder, aangezien het kind sowieso niet-joods is. In Leviticus 24:10 wordt gesproken over de zoon uit de relatie van een Israëlitische vrouw met een Egyptische man die wordt beschouwd als een deel van het volk. En ten slotte verwijst in het jaar 458 v.Chr. de schrijver Ezra hier ook naar in het Bijbelboek Ezra 10:2-3 bij zijn oproep aan de Joodse priesters om te scheiden van hun niet-Joodse vrouwen.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:06

Ailill heeft dat gegeven niet te maken met het idee dat de lijn zuiver moet blijven daar het Joodse volk de verlosser gaat voortbrengen? Dat daarom het Joods zijn via de lijn van de moeder gaat en je dus Joods af bent als je niet uit een Joodse moeder kunt komt. Of zie ik dat helemaal fout.
Ik heb altijd het idee gehad dat de Joden nog wachten op de verlosser/ messias in tegenstelling tot de Christenen die denken dat Christus diegene is.

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:15

pien_2010 schreef:
Ailill heeft dat gegeven niet te maken met het idee dat de lijn zuiver moet blijven daar het Joodse volk de verlosser gaat voortbrengen? Dat daarom het Joods zijn via de lijn van de moeder gaat en je dus Joods af bent als je niet uit een Joodse moeder kunt komt. Of zie ik dat helemaal fout.
Ik heb altijd het idee gehad dat de Joden nog wachten op de verlosser/ messias in tegenstelling tot de Christenen die denken dat Christus diegene is.
Klopt, van de moeder weet je vrijwel altijd zeker dat ze de biologische moeder is, bij vaders lag dat, zeker toentertijd, een stuk complexer. En ergens snap ik het ook wel, vreemd voorbeeld, maar kijk je bijv. naar goed presterende sportstammen wat betreft paarden of showdieren, dan begrijp ik dat je exclusief wilt zijn. Nu plaats de mens zich per definitie op een hogere schaal dan andere dieren en dan komt er dus ook nog eens geloof bij, dat maakt het allemaal een heel stuk complexer.

Het houdt mij overigens wel tegen om actief het Joodse geloof te gaan uitdragen. Als er een volk is wat als sinds mensenheugenis als apart wordt gezien, dan zijn het de Joden wel. Om dan zelf ook een exclusieve variant uit te dragen kan ik niet helemaal rijmen. Plus dat het daarnaast een behoorlijk intens en pittig geloof is, onder andere de reden waarom mijn oma (moeder van mijn moeder) later alsnog Christen is geworden. Sterker nog, toen ik eens alleen op vakantie was in Italië heeft ze me stiekem laten dopen in een Katholieke kerk. Nogal een gevoelig dingetje binnen de familie :')

Plus het feit dat ik ergens heel erg graag zou willen geloven, ik geloof ook echt wel in een God en ergens ook wel een hiernamaals, anders zou het allemaal behoorlijk nutteloos zijn. Bepaalde zaken kan ik dan weer niet rijmen, hoe het er vandaag de dag op de wereld aan toe gaat en al zo ontzettend lang, ik zou persoonlijk dan vanaf die wolk inmiddels wel hebben ingegrepen. De hel en de duivel geloof ik dan weer niet in. Vooral de berichten van Vero hier vind ik prettig om te lezen, als zij bijv. zegt dat ze kracht put uit haar geloof, antwoorden krijgt vanuit de bijbel en dingen deelt, dan kom ik tot de conclusie dat dit voor mij ook geldt, maar wel met het verschil dat ik die relatie voornamelijk met mezelf ervaar.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 15:33

Ailill schreef:
pien_2010 schreef:
Ailill heeft dat gegeven niet te maken met het idee dat de lijn zuiver moet blijven daar het Joodse volk de verlosser gaat voortbrengen? Dat daarom het Joods zijn via de lijn van de moeder gaat en je dus Joods af bent als je niet uit een Joodse moeder kunt komt. Of zie ik dat helemaal fout.
Ik heb altijd het idee gehad dat de Joden nog wachten op de verlosser/ messias in tegenstelling tot de Christenen die denken dat Christus diegene is.
Klopt, van de moeder weet je vrijwel altijd zeker dat ze de biologische moeder is, bij vaders lag dat, zeker toentertijd, een stuk complexer. En ergens snap ik het ook wel, vreemd voorbeeld, maar kijk je bijv. naar goed presterende sportstammen wat betreft paarden of showdieren, dan begrijp ik dat je exclusief wilt zijn. Nu plaats de mens zich per definitie op een hogere schaal dan andere dieren en dan komt er dus ook nog eens geloof bij, dat maakt het allemaal een heel stuk complexer.

Het houdt mij overigens wel tegen om actief het Joodse geloof te gaan uitdragen. Als er een volk is wat als sinds mensenheugenis als apart wordt gezien, dan zijn het de Joden wel. Om dan zelf ook een exclusieve variant uit te dragen kan ik niet helemaal rijmen. Plus dat het daarnaast een behoorlijk intens en pittig geloof is, onder andere de reden waarom mijn oma (moeder van mijn moeder) later alsnog Christen is geworden. Sterker nog, toen ik eens alleen op vakantie was in Italië heeft ze me stiekem laten dopen in een Katholieke kerk. Nogal een gevoelig dingetje binnen de familie :')

Plus het feit dat ik ergens heel erg graag zou willen geloven, ik geloof ook echt wel in een God en ergens ook wel een hiernamaals, anders zou het allemaal behoorlijk nutteloos zijn. Bepaalde zaken kan ik dan weer niet rijmen, hoe het er vandaag de dag op de wereld aan toe gaat en al zo ontzettend lang, ik zou persoonlijk dan vanaf die wolk inmiddels wel hebben ingegrepen. De hel en de duivel geloof ik dan weer niet in. Vooral de berichten van Vero hier vind ik prettig om te lezen, als zij bijv. zegt dat ze kracht put uit haar geloof, antwoorden krijgt vanuit de bijbel en dingen deelt, dan kom ik tot de conclusie dat dit voor mij ook geldt, maar wel met het verschil dat ik die relatie voornamelijk met mezelf ervaar.

Het is inderdaad een aparte vergelijking,maar als je een heel bijzonder en zeldzaam paardenras hebt,dan wil je dat ook zuiver houden,omdat het anders verwatert en uitsterft?Ik snap dat volkomen.

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:39

Ik snap het op zich ook wel en klopt, de vergelijking is wat vreemd. Maar gevoelsmatig zit het me niet lekker. Als een groep weet hoe het is om uitgemoord en verafschuwd te worden dan zijn is het 't Joodse volk wel. Om dan zelf ook exclusiviteit uit te dragen wrikt hier een beetje.

Aan de andere kant, juist vanwege de (recente) geschiedenis snap ik dat je wilt 'redden' wat er te redden valt. En ik heb er dan ook wel weer respect voor, ze kunnen vrij gemakkelijk hun groep vergroten, maar houden vast aan hun wetten.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:54

Dat vind ik dan weer niet zo raar. Als je kijkt in het nieuwe testament zie je de geslachtsregister van Jezus (evangelie van Matteüs) vanaf Abraham en dan 14 geslachten later. In mijn ogen heeft het Joodse volk het dus prima gedaan om het geslacht zuiver te houden en als Christen denk ik dat Jezus, dus Joods was, voorgekomen uit het Joodse geslacht.
In mijn ogen lag hier een bedoeling aan te onder, want Jezus lichaam moest bijzonder zijn om zo'n groot wezen als Christus later in zich op te kunnen nemen (zie doop in de Jordaan door Johannes de Doper).
Volgens mij houden de Joden zich dus zo zuiver mogelijk alleen hebben zij indertijd Christus niet als zodanig erkend/ herkend. Dus zijn zij nog steeds bezig met wachten en met het zuiver houden van hun lijn. Ik zie hier niet het arrogante nare in wat de nazies wel hadden met hun zuivere leer, maar puur praktisch dat als jij het beloofde volk bent die de verlosser gaat voortbrengen dat dan wel in een bijzonder lichaam zal moeten gaan gebeuren.

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:07

Hoewel ik die redenering kan volgen denk ik dan juist weer dat als Adam en Eva de eerste waren en wij allen van hen afstammen een ieder in zuivere lijn een afstammeling van Adam is.

Het leven is als een kerstmuts

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:25

Maar we stammen niet allemaal van Adam en Eva af, zoals ik de Bijbel lees.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __sanne, DemiSisa, Jadero, Jihama, Ladypronk, Miran, Nathalie18x, stella92, Telpeva en 68 bezoekers