Bioloog aangehouden in eigen tuin met pepperspray, te ver?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wie heeft gelijk

De man
64 (65%)
De politie
33 (34%)

Totaal aantal stemmen: 97



Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:36

Wie heeft gelijk? Dat zullen we niet weten, tenzij er hier iemand is die erbij was. Misschien een snuitkever die wat wil toelichten? :')

heb vertrouwen, houd moed


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:38

Loretta schreef:
Florenc schreef:
Ik spreek mij niet uit over schuld of onschuld, dat is mijn job als politie ook niet. Ik spreek over veilig werken, en daarvoor moet je als politie uitgaan van het idee dat iedereen potentieel gevaarlijk is.



Wat leven we toch in een zieke wereld als je iedeereen als een potentieel gevaar moet zien. Wantrouwen komt altijd van twee kanten.


We leven ook in een zieke wereld :')

Ik denk dat je de helft nog niet weet (of zou kunnen bedenken) wat voor bizarre dingen de politie meemaakt. Wat doet iedereen hier ontzettend moeilijk zeg. Agenten en politie proberen onze leefomgeving veiliger te maken. Waarom moet je dat zo ontzettend dwarsliggen en je hakken in het zand zetten als je iets moet opvolgen. Als je niks te verbergen hebt wat is het probleem, laat die mensen hun werk doen.

heb vertrouwen, houd moed

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:24

Shadow0 schreef:
Pistasche: juist omdat ze de wereld veiliger willen maken en extra middelen hebben, moeten ze daar ook extra verantwoordelijk mee omgaan. Goede intenties zijn niet genoeg en worden veel te vaak gebruikt als excuus om niet meer te hoeven beoordelen of iets wel of niet echt nodig was.

Deze man had niks te verbergen: hij deed niets wat daadwerkelijk fout was, hij kreeg alleen problemen omdat het er verdacht uit zag. En toen hij zijn identificatie wilde ophalen thuis werd dat geinterpreteerd als iets verkeerds.
De identificatieplicht is sowieso al heel vaak een excuus om iets wat eigenlijk geen groot probleem is, te maken tot een wetsovertreding waar je mensen op aan kunt houden.

Macht en wapengeweld is gevaarlijk. En de geschiedenis kent echt heel veel voorbeelden hoe dat fout gaat, ook vanuit goede intenties. ALs er niet steeds kritisch gekeken wordt of het echt niet op een andere manier kan en de reactie echt wel in verhouding staat, kan de gewelddadige oplossing heel makkelijk normaal worden, ook in situaties waar dat niet nodig is. (Dit speelt trouwens niet alleen bij politie maar ook in de zorg met dwangmaatregelen. Overal waar je een grote macht over iemand anders hebt is dat ook een groot risico dat het verkeerd gebruikt wordt.)

Zelfkritiek en omgaan met kritiek is dan heel belangrijk. Defensief reageren of het goedpraten omdat de intenties goed zijn, is geen goede manier van omgaan met die kritiek.


Was je erbij? Zo klinkt het wel namelijk. Maken we niet allemaal weleens fouten? Oh ja, maar het is de politie dus ligt het direct onder een mega vergrootglas. Het zijn ook maar mensen hè, net als jij en ik. Wij maken hier en daar ook weleens een inschattingsfout die niet direct (vanuit 1 kant, en het liefst meteen de meest sensatievolle kant) in de media verschijnt. Kritiek op een situatie waar je niet bij was lijkt me geen goede manier van kritiek geven.

Edit; en ja, macht en wapens zijn gevaarlijk. Maar het is niet aan ons om daarover te oordelen en kritiek te geven. In de hedendaagse maatschappij/social media wereld vind iedereen overal wat van en wilt iedereen zijn zegje doen. Iedereen is ineens deskundig en de echte deskundigen moeten meegaan in dat verhaal omdat als je niet meegaat met de mening van het publiek tel je niet meer mee. Totale waanzin.

heb vertrouwen, houd moed

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:41

Shadow0 schreef:
Pistasche schreef:
Was je erbij? Zo klinkt het wel namelijk. Maken we niet allemaal weleens fouten? Oh ja, maar het is de politie dus ligt het direct onder een mega vergrootglas. Het zijn ook maar mensen hè, net als jij en ik.


Dat is dus mijn punt: politieagenten zijn, tijdens diensttijd en als ze uit hun functie handelen, niet mensen net als jij en ik. Ze hebben andere mogelijkheden, en ook andere verantwoordelijkheden. En daarom ligt hun handelen inderdaad onder een vergrootglas. Niet om die ene agent te 'pakken' maar omdat geweld door de politie niet gaat om iets wat een individu doet, maar om wat de politie doet.

Citaat:
Edit; en ja, macht en wapens zijn gevaarlijk. Maar het is niet aan ons om daarover te oordelen en kritiek te geven.


Zeker wel!
Het is onze maatschappij.



Het zijn nog steeds mensen, die weleens een inschattingsfout maken. (We hebben het trouwens over fouten maar wie zegt dat ze in deze situatie fout hebben gehandeld? Dat weten we niet want we waren er niet bij). Als iemand zich ontzettend vreemd gedraagt, hoe kan van de politie agent dan wel verwacht worden dat die diegene met zijden handschoentjes aanpakt? Aan bepaald gedrag zitten bepaalde consequenties vast. Dat heeft deze meneer waarschijnlijk niet juist begrepen. Naar de politie dien je gewoon te luisteren, wie je ook bent en wat je ook doet. Alsof ze gewoon op die meneer aflopen en even pepperspray in zijn gezicht spuiten? Daar gaat wel heel wat aan vooraf...

Je begrijpt mijn laatste zin duidelijk niet. Je kan geen kritiek geven als je er niet bij was, ik heb het specifiek over deze situatie. En daarbij tig anderen waar iedereen altijd wat over te schreeuwen heeft maar maar 1 kant van het verhaal kent en er niet bij is geweest.

heb vertrouwen, houd moed

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:40

Shadow0 schreef:
Pistasche schreef:
Het zijn nog steeds mensen, die weleens een inschattingsfout maken. (We hebben het trouwens over fouten maar wie zegt dat ze in deze situatie fout hebben gehandeld? Dat weten we niet want we waren er niet bij).


Dat zijn goede vragen die uitgezocht moeten worden - en die dus niet op voorhand al aan de kant geschoven moeten worden.

Citaat:
Als iemand zich ontzettend vreemd gedraagt, hoe kan van de politie agent dan wel verwacht worden dat die diegene met zijden handschoentjes aanpakt?


Dat zou dus deel van de training moeten zijn, en eh, niet alleen in het belang van de verdachten maar omdat het ook voor de politie zelf veel scheelt. Veel situaties lopen uit de hand vanuit ongeduld - men wil snel een reactie. In het pushen van die snelheid escaleert het en dan duurt het juist veel langer.

Citaat:
Aan bepaald gedrag zitten bepaalde consequenties vast. Dat heeft deze meneer waarschijnlijk niet juist begrepen.


Nee! De politie is geen wrekende gerechtigheid, en het gebruik van geweld is geen straf. Hier verschuiven onze waarden blijkbaar heel subtiel van een rechtstaat naar een politiestaat. Zo hoort dat niet te werken. Straffen loopt via de rechter, en gedrag kent geen 'bepaalde consequenties.'


Hoezo ga je er meteen vanuit dat ik met consequenties geweld bedoel? Dat heb ik nergens gezegd. Moeten ze in worden getraind? Dat worden ze niet wil je zeggen? Er komt weer 1 verhaal in de krant (terwijl er honderden gebeurtenissen per dag zijn) en meteen is het weer raak.

En voor de andere berichten, de toon die de muziek maakt? Zijn die agenten er soms om ons een gezellige dag te wensen? Of om ons te entertainen? Doe gewoon wat ze vragen en er is niks aan de hand. Kan jou het schelen op welke toon ze dat doen. Er zijn wel meer mensen die niet de beste zijn in communiceren, dat zegt iets over die persoon en niet over het beroep wat diegene doet. Daarbij heeft iedereen zijn dag weleens niet of is weleens chagerijnig. Laat iedereen in zijn waarde. Als jij gewoon doet wat meneer politie agent vraagt en daarbij misschien dan vraagt of ze een andere toon kunnen aanslaan spuiten ze echt niet direct pepperspray in je ogen.

heb vertrouwen, houd moed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2, herr_balou, pluisje88 en 47 bezoekers