Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 21:45

Hoi bokkers!

Ik zag vanochtend in de auto naar stage toen ik de reclame hoorde die jullie vast wel hebben gehoord.
"'Red 500.00 dieren (oid.) door op dierendag geen vlees te eten''

Toen dacht ik bij mezelf : goh wat goed eigenlijk, er zit wel wat in. Dit was echter om half7 in de ochtend, nog niet helemaal wakker.
Om half 5 reed ik weer naar huis en dacht ik er nog eens over na. Eigenlijk is het echt kant en klare bullshit!

Het idee klinkt super, red al die zielige diertjes uit het slachthuis want als wij niks eten hoeven ze niet geslacht te worden.

Maar al dat vlees wat binnenkomt in de supermarkten heeft een bepaalde houdbaarheidsdatum. En vooral het gehakt wat ter plekke gedraait wordt in de winkels is maar 1 a 2 dagen houdbaar (als ik het me goed herinner). Dus alles wat op 4 oktober de tht datum voorbij gaat wordt in de derving bak gegooid. Is dat niet nog veel erger? Dan gaan ze in principe dood voor niks, het zal vast ergens anders verwerkt worden voor andere dingen. Maar in principe is het dan ''vergaan''.

Hoe denken jullie daarover?

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:47

Goed punt! Ik wilde er ook aan mee doen, gewoon omdat ik enkel hoorde red zoveel dieren. Terwijl dat eigenlijk best hypocriet (edit: of naïef) is denk ik, eet dan gewoon helemaal geen vlees meer.. Beetje dubbel voor mijn gevoel
Laatst bijgewerkt door xxemmely op 02-10-18 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:52

Misschien is het gewoon als bewustwording bedoeld, dat je niet elke dag vlees hoeft te eten.

Ben het er wel mee eens dat er niets erger is dan voedselverspilling. Als je het koopt, eet het dan ook op.
Hier moet het eigenhandig bewegen, fluogroen zijn of haar erop hebben wil ik het weggooien. Zover komt het ook gewoon niet.
Verder geen vegetariër maar eet ook niet dagelijks vlees.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:54

Die 500.000 dieren worden toch evengoed geslacht? Of gaan de kliko in bij de winkel omdat het niet verkocht word en uiteindelijk niet meer goed is?

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:55

Tsja als iedereen zo denkt ('Het ligt nu toch al in de schappen dus dan moet ik het maar kopen he') Dan blijven er wel ook steeds meer dieren geslacht worden. Als er minder verkocht wordt dan wordt er ook minder geslacht.. En het zal voor die ene dag inderdaad ook meer om de bewustwording gaan ja..

Edit; Bovendien gaat toch nooit iedereen een vega-dag houden op dierendag, dus in praktijk belanden er echt geen 500.000 dieren in de kliko, haha.
Laatst bijgewerkt door Fellow op 02-10-18 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:55

Misschien heb je een punt, ik weet niet hoe dat zit met houdbaarheid. Maar ik vind het wel een mooi idee, om op dierendag geen vlees te eten. Diertjes hebben er natuurlijk het meest aan als niemand nog vlees zou eten. (al zit je dan misschien weer met overbevolking, maar da's een andere discussie)

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:56

Kwestie van vraag en aanbod. Ja, deze dieren zijn al geslacht. Maar minder vraag, betekent uiteindelijk minder aanbod, dus minder productie. Dus ja, het helpt als je minder vlees eet. Ieder klein beetje, maken samen veel

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:57

Ik vind vooral mooie actie voor bewustwording en dat niet elke maaltijd met vlees hoeft.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:57

Vlees is natuurlijk wel iets langer dan een dag houdbaar, en de laatste tijd zijn er steeds meer supermarkten die vlees dat over de datum dreigt te gaan met korting verkopen. Zat mensen kopen dat juist en vriezen het in voor later.

Of het echt dierenlevens spaart, dat denk ik ook niet. Maar het creëert wel bewustzijn, en als mensen daardoor élke week zo’n extra vega dag inlassen dan gaat dat op den duur zeker verschil maken.

De uitspraak “dieren redden” is natuurlijk wel wat discutabel. Eigenlijk wil je juist dat er minder gefokt wordt, en daarmee dierenleed voorkomen in plaats van levens te redden. En de enige manier daarvoor is zorgen dat er minder vraag komt naar vlees.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:59

Is enkel bewustwording, dat mocht je nu echt veganis worden dat je zoveel dieren per jaar red ofzo. Die ene dag dat er zoveel mensen geen dieren eten, gaan er echt niet minder van naar de slacht voor 1 dag. Pure bewustwording, en dat is goed!

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:00

Met mijn werk doen we er ook met veel aan mee.

In mijn geval ga ik geen vleeswaren neerleggen. Maar paar soorten meer kaas zodat ze nog wel keuze hebben.
En nog meer saladebar klaar maken en 2 zelfgemaakte salades. Bieten salade met perendressing en geroosterde paprika salade. Daarnaast nog wrap met falafal maar daar moet ik nog even wat op verzinnen.

Het is wel met het bedrijf overlegd en iedereen weet het als het goed is :)

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:00

Ik vind het zoizo een enorm vervelende stichting.. ze vertellen vaak maar halve waarheden en doen er alles aan om boeren de grond in te drukken.
Letterlijk alles is zielig, bij de boeren dan he..
Want honden in een huis dan weer niet.. een kat in een kamertje ook niet.


Een dag geen vlees zorgt er echt niet voor dat er minder dierenleed is.. langer termijn, helemaal geen vlees meer.. nee dat is het ook niet.

Kijken wat voor vlees en waar jij dat vlees aanschaft.. oh en een beetje meer betalen voor dat vlees zodat dit bij de boer terecht komt.
Ja dat zal de oplossing zijn.

Vlees uit nederlandse supermarkten komt bijna allemaal uit het buitenland, nederlands vinden de meeste nederlanders namelijk te duur..

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:02

wilmatj schreef:
Ik vind het zoizo een enorm vervelende stichting.. ze vertellen vaak maar halve waarheden en doen er alles aan om boeren de grond in te drukken.
Letterlijk alles is zielig, bij de boeren dan he..
Want honden in een huis dan weer niet.. een kat in een kamertje ook niet.


Een dag geen vlees zorgt er echt niet voor dat er minder dierenleed is.. langer termijn, helemaal geen vlees meer.. nee dat is het ook niet.

Kijken wat voor vlees en waar jij dat vlees aanschaft.. oh en een beetje meer betalen voor dat vlees zodat dit bij de boer terecht komt.
Ja dat zal de oplossing zijn.

Vlees uit nederlandse supermarkten komt bijna allemaal uit het buitenland, nederlands vinden de meeste nederlanders namelijk te duur..


Hoe wilde je dit hard maken dan? Een vleesvrije wereld lijkt mij een utopie, maar ik denk dat er in zo'n wereld wel een stuk minder dierenleed zou zijn. :=

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:03

wilmatj schreef:
Ik vind het zoizo een enorm vervelende stichting.. ze vertellen vaak maar halve waarheden en doen er alles aan om boeren de grond in te drukken.
Letterlijk alles is zielig, bij de boeren dan he..
Want honden in een huis dan weer niet.. een kat in een kamertje ook niet.


Een dag geen vlees zorgt er echt niet voor dat er minder dierenleed is.. langer termijn, helemaal geen vlees meer.. nee dat is het ook niet.

Kijken wat voor vlees en waar jij dat vlees aanschaft.. oh en een beetje meer betalen voor dat vlees zodat dit bij de boer terecht komt.
Ja dat zal de oplossing zijn.

Vlees uit nederlandse supermarkten komt bijna allemaal uit het buitenland, nederlands vinden de meeste nederlanders namelijk te duur..


Precies dit!!

Ik eet niet elke dag vlees, en geen supermarkt vlees maar enkel ''eigen'' vlees of van de keurslager. Dus ik ben er wel bewust mee bezig.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:05

Fellow schreef:
wilmatj schreef:
Ik vind het zoizo een enorm vervelende stichting.. ze vertellen vaak maar halve waarheden en doen er alles aan om boeren de grond in te drukken.
Letterlijk alles is zielig, bij de boeren dan he..
Want honden in een huis dan weer niet.. een kat in een kamertje ook niet.


Een dag geen vlees zorgt er echt niet voor dat er minder dierenleed is.. langer termijn, helemaal geen vlees meer.. nee dat is het ook niet.

Kijken wat voor vlees en waar jij dat vlees aanschaft.. oh en een beetje meer betalen voor dat vlees zodat dit bij de boer terecht komt.
Ja dat zal de oplossing zijn.

Vlees uit nederlandse supermarkten komt bijna allemaal uit het buitenland, nederlands vinden de meeste nederlanders namelijk te duur..


Hoe wilde je dit hard maken dan? Een vleesvrije wereld lijkt mij een utopie, maar ik denk dat er in zo'n wereld wel een stuk minder dierenleed zou zijn. :=


Oke stel je voor.. niemand eet meer vlees.. dieren moeten toch gehouden worden, want bedenk..
Elk plantje groeit op grondstoffen (mest)
En ja zonder mest.. groeien die groenten niet hard genoeg.. heeft niet heel de wereld meer te eten.

Dus dieren in gevangenschap zal blijven.. maaaaaaaarrr het enigste wat die koe dus oplevert is melk.. ( um mag dat nog wel? )
En mest..
Een dure koe hoor!

Gevolg.. groentes worden nog veel duurder..
Of.. koeien krijgen het nog slechter, want ze leveren te weinig geld op.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 22:06

Ja ik ben het zeker met jullie eens wat betreft bewustwording van de hoeveelheid vlees die gegeten wordt door “ons”. Ik zou het veel logischer vinden dat ze dan zeggen van : denk een keer extra na voordat je 7 dagen vlees inslaat.

Wij eten niet elke dag vlees, ik vind het onnodig en denk idd dat het een vraag/aanbod kwestie is. Maar ik denk ook: als Ik de enige ben die 3 dagen vlees laat staan is er net zo goed iemand die flink vlees inkoopt.

Het begint natuurlijk bij jezelf maar ik vraag me af wanneer het echt zin gaat hebben

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 22:09

Fellow schreef:
wilmatj schreef:
Ik vind het zoizo een enorm vervelende stichting.. ze vertellen vaak maar halve waarheden en doen er alles aan om boeren de grond in te drukken.
Letterlijk alles is zielig, bij de boeren dan he..
Want honden in een huis dan weer niet.. een kat in een kamertje ook niet.


Een dag geen vlees zorgt er echt niet voor dat er minder dierenleed is.. langer termijn, helemaal geen vlees meer.. nee dat is het ook niet.

Kijken wat voor vlees en waar jij dat vlees aanschaft.. oh en een beetje meer betalen voor dat vlees zodat dit bij de boer terecht komt.
Ja dat zal de oplossing zijn.

Vlees uit nederlandse supermarkten komt bijna allemaal uit het buitenland, nederlands vinden de meeste nederlanders namelijk te duur..


Hoe wilde je dit hard maken dan? Een vleesvrije wereld lijkt mij een utopie, maar ik denk dat er in zo'n wereld wel een stuk minder dierenleed zou zijn. :=


Maar alle etenswaren die uit het buitenland komen worden ook niet geplukt door mensen die daar een goed loon voor krijgen. Denk dan aan vrouwen die hele dagen in de landerijen staan voor een paar centen. Is natuurlijk een compleet andere discussie, maar wel iets om over na te denken

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:10

Beetje bij beetje bewustzijn creëren heet dat.
Als we gaan brullen dat iedereen per direct vegetarisch moet eten is het ook niet goed, beetje bij beetje aanmoedigen ook niet.
Mag er überhaupt wel wat gedaan worden aan die krankzinnige toestanden in de vleesindustrie?

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:10

wilmatj schreef:
Oke stel je voor.. niemand eet meer vlees.. dieren moeten toch gehouden worden, want bedenk..
Elk plantje groeit op grondstoffen (mest)
En ja zonder mest.. groeien die groenten niet hard genoeg.. heeft niet heel de wereld meer te eten.

Dus dieren in gevangenschap zal blijven.. maaaaaaaarrr het enigste wat die koe dus oplevert is melk.. ( um mag dat nog wel? )
En mest..
Een dure koe hoor!

Gevolg.. groentes worden nog veel duurder..
Of.. koeien krijgen het nog slechter, want ze leveren te weinig geld op.


Je bent op de hoogte van de problematiek achter de mestoverschotten? Denk dat daar het probleem niet zal liggen hoor. :D
Ach dat is ook een hele andere discussie en zal in praktijk wrs ook nooit zo ver komen :))

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:13

Kunstmest bestaat nu ook al dus dat is geen argument.

Een wereld zonder vlees is idd een utopie maar wat het vooral in stand zal houden is dat er hele lappen grond zijn (of zelfs hele werelddelen) waar geen voor mensen eetbaar plantje zelfstandig of makkelijk (zonder veel techniek en een lap geld) kan groeien. Wel dorre onverteerbare plantjes, moeder natuur heeft voorzien dat er dieren bestaan die wèl die dorre onverteerbare plantjes kunnen eten en wij kunnen dan die dieren opeten.

Met landbouw net hetzelfde, hele lappen grond zijn simpelweg niet geschikt voor gewasteelt, maar dieren kunnen er wel op grazen.

Volledig vegetarisch hoeft niet, elke dag 2kg vlees ook niet.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:15

Op die dag zou je dan ook geen zuivelproducten moeten gebruiken.
Als het gaat om dieren redden uit het slachthuis, zoals in de openingspost staat.
Kalfjes zijn een bij- product van de zuivelproductie, overtollige wezentjes zodat hun moeder melk kan geven voor de zuivel.
Ik denk dat er misschien wel meer kalfjes worden geslacht voor de zuivel, dan dat er koeien worden geslacht voor het vlees.

Oehlala
Berichten: 4305
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:17

Misschien moeten mensen ook gewoon weer leren het hele beestje te eten en niet alleen de luxe delen. Als je alles van de kip zou eten, kun je 1 dag de filet, 1 dag de poten en 2 dagen kippensoep eten. Dan sterft het beestje weliswaar maar dan voor 4 maaltijden. Varkens en runderen net zo. Wij eten nu al meer dan 2 jaar van onze eigen 2 varkens die we gevoerd hebben met de aardappelen en groenteresten uit eigen tuin. En ja wij eten (praktisch) iedere dag vlees alleen niet in grote hoeveelheden. Bewustwording is goed maar met deze reclames weet ik niet of je het juiste bericht over krijgt. Bij mij gaan daar eerder de nekharen van overeind staan. Het is in zulke discussies vaak heel zwart wit, maar er zijn zoveel mooie grijstinten die al een heel verschil maken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:18

Barbet schreef:
Op die dag zou je dan ook geen zuivelproducten moeten gebruiken.
Als het gaat om dieren redden uit het slachthuis, zoals in de openingspost staat.
Kalfjes zijn een bij- product van de zuivelproductie, overtollige wezentjes zodat hun moeder melk kan geven voor de zuivel.
Ik denk dat er misschien wel meer kalfjes worden geslacht voor de zuivel, dan dat er koeien worden geslacht voor het vlees.

Check :D lekker havermelk in de koffie, hmmm :Y)

TS, vlees is echt wel langer houdbaar dan een dag. Daarnaast heb je ook nog een hoop stoere jongens en meisjes die nu heel hard roepen "ik ga nu 2x zoveel vlees eten!" dus ik denk dat je gerust een dagje zonder vlees kunt zonder dat er 500 000 dieren voor niets zijn gestorven.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:19

Volgens mij gaat het erom dat er die dag geen dieren worden geslacht. Dus eigenlijk zou er gewoon een slacht loze dag ingesteld moeten worden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:21

purny schreef:
Volgens mij gaat het erom dat er die dag geen dieren worden geslacht. Dus eigenlijk zou er gewoon een slacht loze dag ingesteld moeten worden.

Zou ik ook mooi vinden, helaas gaat dat ook niet gebeuren denk ik :n