Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:57

Vlees is natuurlijk wel iets langer dan een dag houdbaar, en de laatste tijd zijn er steeds meer supermarkten die vlees dat over de datum dreigt te gaan met korting verkopen. Zat mensen kopen dat juist en vriezen het in voor later.

Of het echt dierenlevens spaart, dat denk ik ook niet. Maar het creëert wel bewustzijn, en als mensen daardoor élke week zo’n extra vega dag inlassen dan gaat dat op den duur zeker verschil maken.

De uitspraak “dieren redden” is natuurlijk wel wat discutabel. Eigenlijk wil je juist dat er minder gefokt wordt, en daarmee dierenleed voorkomen in plaats van levens te redden. En de enige manier daarvoor is zorgen dat er minder vraag komt naar vlees.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:15

Dit stukje tekst staat op de site van de vegetariërsbond: “Op een kerstdag blijken in Nederland dan ruim 1,3 miljoen dieren gegeten te worden, dus voor beide kerstdagen 2,7 miljoen dieren.
Dat is ruim twee keer zoveel dieren als op een normale dag (0,6 miljoen dieren).”
Helaas zonder berekening.

Hier staat dat er per dag 1,7 miljoen dieren worden gedood:
https://www.google.nl/amp/s/vatdblog.wo ... rland/amp/
Een deel natuurlijk voor de export, dus ik kan me voorstellen dat die 0,5 miljoen best klopt.

Edit, je was me net voor :))

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:29

Ik verwacht eigenlijk wel dat vleesvervangers in de toekomst echt veel goedkoper en kwalitatief beter gaan worden, en als het kweekvlees eenmaal van de grond komt dan zal dat ook voor enorme verandering zorgen.
En als mensen kunnen kiezen tussen een biefstuk van 5 euro of een vleesvervanger die niet van het origineel te onderscheiden is voor 1,50, dan gok ik toch dat het overgrote deel voor de vleesvervanger kiest, en het gewone vlees weer een luxe artikel wordt.
Tot die tijd is het vooral heel goed om de markt alvast een zetje in de goede richting te geven door zo nu en dan vleesvervangers te kopen in plaats van echt vlees.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:36

magda_90 schreef:
De mens kan prima met mate vlees eten = omnivoor. Anders was de mens wel een herbivoor geweest.

Er zijn zo veel dieren die vlees kunnen verteren. Dat is een prima manier om te kunnen overleven tijdens een ijstijd, of een zware winter in een afgelegen gebied.. maar omnivoren kunnen ook prima op alleen plantaardig voedsel overleven, anders waren we vleeseter geweest ;)
Kijk naar andere primaten, die eten ook wel eens vlees, maar hebben het absoluut niet nodig om te overleven of gezond te blijven.
Wat is er mis met een dagje geen vlees eten? Geloof je echt dat de mens dagelijks vlees moet eten om gezond te blijven?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:38

magda_90 schreef:
Ik denk dat jullie de definitieve van "met mate" eens moeten opzoeken.

En waarom heb je dan problemen met deze reclame? Dit gaat over één dag geen vlees :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:45

Pistasche schreef:
En het overgrote deel van het geconsumeerde vlees in Nederland komt allesbehalve uit... Jep, Nederland :+

Ik vraag me eigenlijk af of met ons Nederlands vlees in buitenlandse winkels ook zo geadverteerd wordt als Frans vlees in Nederland.. compleet met gras-weilanden en windmolens en klompen op de verpakking :+
Best apart dat consumenten zo vaak van mening zijn dat buitenlandse producten beter zijn.. dat zie je ook vaak met andere etenswaren. Daar zou ook best wat meer bewustzijn mogen worden gecreëerd.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:53

magda_90 schreef:
Omdat je met één dag geen vlees geen bewustzijn creëert. Juist aversie en lacherige reacties, ik bedoel kijk maar eens op Facebook alleen al.
Bewustzijn creëer je imo wel door te stimuleren dat je van locale Nederlandse afnemers meer goed doet dan het importspul.

Dat laatste is zeker waar. Maar als je naar die Facebook reacties kijkt, mensen die zich schijnbaar zó bedreigd voelen door de opkomst van vleesvervangers dat ze tijd hebben om overal op Facebook reacties te plaatsen, dat zijn echt niet het soort mensen die ook maar een cent meer willen uitgeven aan lokaal vlees of vlees met minder dierenleed.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:14

Veel dieren hebben geen enorm slecht leven, dat ben ik met je eens.. maar dat geldt zéker niet voor álle dieren..
Kijk maar eens naar kippen, en dan niet alleen plofkippen en kooikippen (daar is geen discussie over mogelijk lijkt me), maar ook de 'beter gehouden' kippen hebben gewoon een vreselijk leven, met veel te veel dieren op elkaar, kaalgepikt, heel veel problemen met het legapparaat door het doorfokken, en zieke dieren worden niet geholpen. En dan komt het slachtproces nog, dat is al helemaal walgelijk bij kippen..
Nee, niet alle dieren hebben het goed helaas :n

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:22

wilmatj schreef:
Want waarom kan jou hondje/ katje/ konijntje of paardje in gevangenschap wel gelukkig zijn maar die koe of kip niet?

Tuurlijk kan dierenwelzijn altijd beter, maar hoe streng mensen naar boerderijdieren kijken, laat ze ook zo eens richting huisdieren kijken :Y)

Je vindt dus serieus dat huisdieren het net zo slecht hebben als industriedieren?
Vergelijk eens de manier waarop konijnen als huisdier worden gehouden met hoe vleeskonijnen worden gehouden..
De standaard voor huisdieren ligt véle malen hoger.
De minimaal geadviseerde maat voor een kippenren is 6m2 per kip dacht ik, voor kippenliefhebbers.. In de industrie zitten ze met tig kippen op dat oppervlak. En jij vindt dus dat er minder naar de vee industrie en meer naar de huisdieren moet worden gekeken?! :=
Zelfs een hond bij een broodfokker zit er beter bij dan de meeste industriekippen -O-

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:41

Hoewel ik zelf ook geen vlees eet vind ik runderen ook wel meevallen wat betreft dierenwelzijn. Als ze in ieder geval regelmatig buiten op de wei komen.
Dieren die 24/7 binnen in een stal staan vind ik niet kunnen, net zoals ik dat bij paarden ook niet vind kunnen.

Toen mijn vriend nog vlees at kreeg hij van mij dan ook alleen rundvlees, en dan het liefst gehakt of ander afvalvlees met 35% korting sticker ;)
In de varkenshouderij en kippenhouderij gaat het er doorgaans echt veel slechter aan toe helaas.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:37

Maar een hondje van 10 kilo in een appartement van 70m2..
dan zou dat varken van 300 kilo dus 30x zoveel ruimte nodig hebben om het te kunnen vergelijken. 2100m2 per varken, om net zoveel ruimte te hebben als die hond. Maar nee, een zeug heeft nog geen 3m2 oppervlakte!! 8)7 En die mag niet drie keer per dag lekker buiten snuffelen. Hoe kun je dat in godsnaam goedpraten terwijl je het hondje zielig vind :=

En sinds wanneer krijgt een varken liefde := Dat is als het opsluiten van je kind in de kelder en dan zeggen ‘ik hou van je, hier heb je een bal om mee te spelen’ :=

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:37

Ik zie het geven van liefde meer als het ervoor zorgen dat het dier gelukkig is. Bij een hond is dat een kriebel of een aai ja, en een veilige plek, genoeg eten en een stabiele roedel.. maar bij een varken zou ik dat geluk eerder zoeken in soortgenoten, ruimte en plek om te kunnen wroeten.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:46

Ik vind dat best zielig ja, net zoals ik het zielig vind als een veulen roept dat voor het eerst zijn moeder moet missen, zoals een puppy jankt die bij zijn moeder wordt weggehaald, en zoals een kind huilt als het voor 't eerst naar school moet.
Allemaal zielig, maar uiteindelijk kom je er niet onderuit in onze maatschappij. Wel zou ik er zelf indien mogelijk altijd voor kiezen om dieren geleidelijk te scheiden. Zo werd mijn hond elke dag een klein beetje langer bij de pups weg gehaald en is daar nooit iets van stress bij komen kijken, maar ik kan me goed voorstellen dat dat voor een boer gewoon te lastig is.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:03

magda_90 schreef:
De mens is een omnivoor, heeft dierlijke eiwitten nodig (ga nu niet weer proberen díe discussie aan te gaan)

Maar je plaatst nu gewoon een feit dat niet klopt. Mensen hebben geen dierlijke eiwitten nodig om te overleven. Daar is idd geen discussie over nodig.
Er zijn zat culturen die volledig vegetarisch of plantaardig leven, en waar de mensen voor dat soort streken hartstikke gezond zijn.
Om precies te zijn: als je volledig plantaardig eet moet je 20% meer eiwitten binnen krijgen dan wanneer je veel vlees eet.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:14

magda_90 schreef:
8nnemiek schreef:
Maar je plaatst nu gewoon een feit dat niet klopt. Mensen hebben geen dierlijke eiwitten nodig om te overleven. Daar is idd geen discussie over nodig.
Er zijn zat culturen die volledig vegetarisch of plantaardig leven, en waar de mensen voor dat soort streken hartstikke gezond zijn.
Om precies te zijn: als je volledig plantaardig eet moet je 20% meer eiwitten binnen krijgen dan wanneer je veel vlees eet.


Wij van WC eend adviseren WC eend. Dat is nog steeds een mening, geen feit.

Echter heeft dit met jullie helemaal geen zin (even op de man spelen, sorry). Er is al zoveel aangedragen dat jullie echter zo van tafel vegen. Dus nee, daarom ga ik met jullie hier geen discussie meer over voeren - en kun je er dus ook over ophouden. Ik ga daar iig niet meer op in, daar kun je terecht bij de vele andere topics over dit onderwerp. :)

Hoe is het een mening om te zeggen dat mensen dierlijke eiwitten nodig hebben, leg dat eens uit :=
Dat kun je niet vinden. Dat is zo of dat is niet zo. En volgens alle recentelijke onderzoeken en studies blijkt het onzin te zijn. Zonder dierlijke eiwitten kunnen mensen prima overleven. Punt. Dat is een feit.
Ik ben wel eens benieuwd wat volgens jou de reden is dat mensen perse dierlijke eiwitten nodig hebben om te overleven. Geloof je dat ze ziek worden zonder dierlijk eiwit?

Een erg interessant boek; The China Study. Daarin worden járen lang alle medische gegevens van grote groepen mensen bijgehouden, en blijkt dat plantaardige eiwitten (want in China eten de meeste mensen niet of nauwelijks dierlijke producten vanwege armoede) juist heel goed zijn, en dat deze mensen erg gezond zijn.

En ja, mensen zullen altijd (of iig ons leven lang) vlees blijven eten, maar dat heeft echt niks te maken met de eiwitten. Ook jij mag natuurlijk gewoon vlees blijven eten, en het lekker vinden.. maar roepen dat je niet zonder kan vanwege de dierlijke eiwitten is gewoon onzin.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:04

wilmatj, je weet dat er 25 kilo plantaardig koeienvoer nodig is om 1 kilo rundvlees te produceren?

En zoals ik eerder al zei; van plantaardig eiwit heb je ongeveer 20% meer nodig dan van dierlijk eiwit, om dezelfde hoeveelheid op te kunnen nemen. Aangezien we in Nederland sowieso al allemaal teveel eiwit binnen krijgen is dat niet zo'n groot probleem ;)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:56

Ik denk dat de meeste veganisten, en ik zelf ook, vooral moeite hebben met het doden van gezonde, jonge dieren, gewoon omdat ze overbodig zijn of niet meer genoeg produceren of omdat ze een bepaald gewicht hebben bereikt. Ik denk dat iedereen wel kan begrijpen dat er mensen zijn die daar moeite mee hebben.

In mijn ideale wereld zouden mensen alleen nog vlees eten van oude of zieke dieren.. gewoon zoals dat vroeger ook ging, en zoals dat in veel landen nog steeds vanzelfsprekend is. Als je een paard met een gebroken been opeet, prima! Ik zou het nog steeds niet eten, maar ik zie liever dat mensen het opeten dan dat het wegrot of verbrand/begraven wordt. Maar dat zou betekenen dat we veel minder vlees zouden kunnen eten.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 16:19

Daar heb ik hierboven een reactie op geplaatst; namelijk omdat we een huisdier pas laten inslapen als het geen pijnvrij leven meer kan lijden, of als het oud en ziek is.. terwijl vee al naar de slager moet als ze niet genoeg meer opbrengen, als ze afgeschreven zijn.. alsof het producten zijn. Hoe is dat dierenliefde dan? Dat het niet anders kan omdat je een bedrijf hebt, oké, maar je kan me niet wijsmaken dat je een gezond, jong dier naar de slager brengt omdat je er van houdt :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:44

XxFlossxX schreef:
Ik vind de laatste zin een vrij vreemde redenatie. Nergens heb ik een reactie gezien waarin wordt gezegd dat je het dier naar de slager bent omdat je er van houdt.

Dat staat toch echt letterlijk in de reactie boven die van mij, laatste zin; “Ik heb ook nog van niemand reactie gehad waarom je huisdier laten inslapen wel dierenliefde is, maar vee naar de slager brengen niet.”

Wat mishandeling bij het slachtproces betreft: heb je het nieuws gevolgd afgelopen jaar?
Het slachthuis in Tielt bleek láng niet het enige slachthuis waar dieren op een vreselijke manier werden behandeld, en aangezien er tot op de dag van vandaag alleen de incidenten worden vastgelegd waarbij toevallig een inspecteur aanwezig was en gezien de hoeveelheid incidenten de laatste jaren kan het niet anders dan dat dat het topje van de ijsberg is.
En dat gaat dan voornamelijk over varkens en lammeren.. van kippen weten we al lang dat dat een vreselijk proces is met heel veel dierenleed.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:38

Ik denk inderdaad dat runderen, in vergelijking met ander vee, beter worden behandeld, mits ze gewoon verdoofd worden iig. Wellicht is de werkdruk daar ook iets lager dan bij oa varkens en kippen?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:43

Een leeuw is nog steeds een vleeseter volgens mij ;) Die gaat dood als hij geen dieren meer kan eten. Niet te vergelijken natuurlijk.
Dat wij hoog in de voedselketen staan dankzij onze 'intelligentie' betekent toch niet dat we die macht dan ook maar meteen moeten misbruiken, en toch zijn we goed op weg om de planeet te verwoesten..

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers