Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:55

Gods Schepping vorm geven doe je elke dag.

Hoe ga je om met je naasten? Dieren, het milieu...?
Hoe ga je om met geld, macht, kennis/ informatie...?

Sex is op zich geen klein of onbelangrijk onderwerp - maar afgaande op de laatste-tig pagina's wel het enige.

Ik vind het een rare versmalling.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:36

Tja dat komt dan weer door het criminele gedrag van juist degenen die de schaapjes het goede voorbeeld moeten geven. Plus dat hen de hand boven het hoofd wordt gehouden en men de kerk maar blijft sponsoren.

Als ik het woord ‘geloof’ hoor dan zijn de vele misbruikzaken en doofpotgedrag de eerste associaties die in me opkomen.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:53

Klaas Hendricus Dominicus Maria Dijkhoff schrijft een prachtige brief aan aartsbisschop annex kardinaal Eijk.

Als VVD-er heeft Dijkhoff helaas kilo's boter op zijn hoofd

(...getuige oa de Tweet:"wie kinderen deporteert heeft niets te zoeken in welke christelijke kerk dan ook"
de oproep tot klassejustitie en tot de dwang om van overheidswege 'in naam der vrijheid' zogenaamde verlichtingsidealen verplicht op te leggen)

...maar hij legt wel de vinger keurig op de zere plek: niet 'de kerkverlaters sluiten de kerk' (let op de grammatica: actief werk van de verlaters) - maar Eijk, nadat hij hen er 'vakkundig' en actief heeft uitgejaagd.

@ Mars: ik wil nadrukkelijk niet stellen dat hetzij sexualiteit hetzij misbruik hetzij sexueel misbruik onbelangrijk zou zijn, maar ik vind het een beetje een monocultuur worden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:35

Hey, sorry als dit een hele abrupte vraag is die al 100x gevraagd is maar wil t toch echt weten.
Ik heb serieus wel is nagedacht van wat als god bestaat, zou ik een gelovige kunnen zijn? maar dan denk ik aan allemaal nadelen en dan is een heel grote geen sex voor het huwelijk.
Zijn er ook gelovige (echt gelovige dus lid van de kerk) die wel gewoon seks hebben met wie en wanneer ze willen?

So what if im crazy? The best people are.

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:36

Oh, vast meer wel dan niet

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:05

Nou ja, als dat het enige nadeel is dat je ziet valt het allemaal wel mee. :+

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:36

De vraag is waarom dat zo’n groot nadeel is. Ik heb er nooit last van gehad en vond het juist mooi.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:49

Blue_Eyes schreef:
De vraag is waarom dat zo’n groot nadeel is. Ik heb er nooit last van gehad en vond het juist mooi.


Omdat het wel belangrijk is in een relatie dat het je op sexueel gebied met je (gepland levenslange) partner op dezelfde golflengte zit. Daarvoor is het nodig dat je jezelf sexueel ontdekt hebt en je eigen voorkeuren en taboes leert kennen. Dat kan je mooi samen met je partner ontdekken. Maar het lijkt me bijzonder zinvol dat samen te doen vooraleer een huwelijkse binding aan te gaan.

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:58

Arabier schreef:
Hey, sorry als dit een hele abrupte vraag is die al 100x gevraagd is maar wil t toch echt weten.
Ik heb serieus wel is nagedacht van wat als god bestaat, zou ik een gelovige kunnen zijn? maar dan denk ik aan allemaal nadelen en dan is een heel grote geen sex voor het huwelijk.
Zijn er ook gelovige (echt gelovige dus lid van de kerk) die wel gewoon seks hebben met wie en wanneer ze willen?


:')

Dit lijkt me niet het belangrijkste van het geloof. Een gelovige ben je als je in God gelooft en Hem wilt leren kennen.
Als je Hem wilt leren kennen ga je bidden en in de Bijbel lezen, en als je openstaat voor God zal Hij je vanzelf vertellen wat zijn plan is met jou en wat het beste voor je is.

Het geloof hangt namelijk niet vast met regels en verboden. Het geloof draait om jouw relatie met God. En als jij een goede relatie hebt met God dan wil je misschien wel bepaalde dingen niet meer doen. Of juist wel.

[o]

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:33

Arabier schreef:
Hey, sorry als dit een hele abrupte vraag is die al 100x gevraagd is maar wil t toch echt weten.
Ik heb serieus wel is nagedacht van wat als god bestaat, zou ik een gelovige kunnen zijn? maar dan denk ik aan allemaal nadelen en dan is een heel grote geen sex voor het huwelijk.
Zijn er ook gelovige (echt gelovige dus lid van de kerk) die wel gewoon seks hebben met wie en wanneer ze willen?

Tja - geloven doe ik meer met mijn hart dan met mijn verstand (al hebben die 2 geen ruzie hierover).

Verder is het voor mij niet iets met voor- of nadelen, 'het is gewoon zo'.

En de regels, die zijn secundair.

Mbt sex: zeker in de tijd voor de pil hebben bepaalde regels veel zin: "jongeman heeft een avondje pret, het leven van het meisje is geruïneerd" - zo was dat in de jaren 1950. Geen opleidingsmogelijkheden, moeilijk met huisvesting en noem maar op.
Zo bekeken is het nog zinvol ook: 'dit is een one night stand niet waard', punt.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:25

Arabier schreef:
Hey, sorry als dit een hele abrupte vraag is die al 100x gevraagd is maar wil t toch echt weten.
Ik heb serieus wel is nagedacht van wat als god bestaat, zou ik een gelovige kunnen zijn? maar dan denk ik aan allemaal nadelen en dan is een heel grote geen sex voor het huwelijk.
Zijn er ook gelovige (echt gelovige dus lid van de kerk) die wel gewoon seks hebben met wie en wanneer ze willen?


Hier wordt zo verschillend mee omgegaan. Vorige week bij een katholiek Kerkelijk huwelijk geweest dat voltrokken werd door een jonge priester. Het koppel kende elkaar al heel lang en de twee kinderen (werden vruchten genoemd van deze liefdevolle relatie) werden zeer bij de dienst betrokken. Ik vond het ontroerend mooi.
Dus sex voor het huwelijk, is voor veel mensen (gelukkig) verleden tijd.

Of veel gelovigen sex hebben met wie of waar ze willen, dat weet ik niet. Ik heb het ze nog nooit gevraagd.

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:52

Arabier schreef:
Hey, sorry als dit een hele abrupte vraag is die al 100x gevraagd is maar wil t toch echt weten.
Ik heb serieus wel is nagedacht van wat als god bestaat, zou ik een gelovige kunnen zijn? maar dan denk ik aan allemaal nadelen en dan is een heel grote geen sex voor het huwelijk.
Zijn er ook gelovige (echt gelovige dus lid van de kerk) die wel gewoon seks hebben met wie en wanneer ze willen?


Ik ben christelijk opgevoed, maar mijn moeder hield niet van dit soort dogma;s. Deze regeltjes hebben weinig met geloven te maken.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:45

Ach, ik denk dat seks HET moment is dat veel mensen (die dat normaal nooit doen) ineens wel bidden.

Oh god, oh god, oooooooh gooooooooooooooood.

;)

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


purny

Berichten: 27454
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 00:18

Zelfde denk ik dat wanneer je moslims ziet drinken of roken. Geen idee eigenlijk.
Wat ik er vanaf weet is dat je alleen sex hebt met je partner, je man.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:36

soesita schreef:
Blue_Eyes schreef:
De vraag is waarom dat zo’n groot nadeel is. Ik heb er nooit last van gehad en vond het juist mooi.


Omdat het wel belangrijk is in een relatie dat het je op sexueel gebied met je (gepland levenslange) partner op dezelfde golflengte zit. Daarvoor is het nodig dat je jezelf sexueel ontdekt hebt en je eigen voorkeuren en taboes leert kennen. Dat kan je mooi samen met je partner ontdekken. Maar het lijkt me bijzonder zinvol dat samen te doen vooraleer een huwelijkse binding aan te gaan.

Dat probleem heb ik nooit ervaren, eigenlijk. Misschien heb ik gewoon mazzel gehad, maar de verhalen die ik ken zijn eigenlijk hetzelfde. En dan ga ik er wel vanuit dat mijn vriendinnen onder elkaar toch gewoon eerlijk vertellen hoe het bij hen zit ;)
Ik zit op mijn werk dus heb nu niet veel tijd om er verder over te filosoferen.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:36

Als overtuigd atheïst ben ik er nu achter dat mocht er een god bestaan hij in ieder geval beter naar me luistert dan die @&€%#£ Jehova’s. Tegen god zeg ik ‘yo, ik geloof niet in je, laters’ en ik hoor vervolgens niks meer, top!
Jehova’s willen dezelfde boodschap blijkbaar niet aannemen en staan hier tegenwoordig maandelijks aan mijn deur te leuren. Het is me nog steeds een raadsel wat je moet doen om definitief van die lui af te raken.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

purny

Berichten: 27454
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:38

Mars schreef:
Als overtuigd atheïst ben ik er nu achter dat mocht er een god bestaan hij in ieder geval beter naar me luistert dan die @&€%#£ Jehova’s. Tegen god zeg ik ‘yo, ik geloof niet in je, laters’ en ik hoor vervolgens niks meer, top!
Jehova’s willen dezelfde boodschap blijkbaar niet aannemen en staan hier tegenwoordig maandelijks aan mijn deur te leuren. Het is me nog steeds een raadsel wat je moet doen om definitief van die lui af te raken.

Hier nog een. Terwijl m'n zus er zelf een is heb ik al geregeld de booschap moeten geven dat als ik informatie wil ik wel naar haar zal gaan. Schijnbaar komt het niet aan

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Kinke

Berichten: 20504
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:18

daar heb ik ook al een keer een topic over geopend :D

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:00

Mars schreef:
Het is me nog steeds een raadsel wat je moet doen om definitief van die lui af te raken.


Dat is heel erg gemakkelijk hoor. Ik heb 30 jaar geleden ooit aan de deur een serieus gesprek gehad waarin ik aangeef dat ik mijn eigen geloof heb, me goed verdiept heb in de verschillende stromingen, en het bezoek van de Jehova's niet meer op prijs stel. Of de mensen me willen registreren in hun eigen register zodat iedereen dit kan weten. Ik heb nooit meer bezoek gehad. Pas na 15 jaar kwam er iemand waarop ik heel verbaasd reageerde, die onmiddellijk met heel veel sorry vertrok. Was vergissing.
Zo ook hier in Frankrijk toen we net verhuisd waren. Kwamen ook de Jehova's aan de deur. Daar heb ik precies hetzelfde gezegd en ook daar heb ik ook tot op de dag van vandaag niemand meer gezien.

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:39

Hier werkt het dus niet om te zeggen dat je geen interesse hebt, staan elke zoveel tijd weer aan de deur.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:36

Mars schreef:
Hier werkt het dus niet om te zeggen dat je geen interesse hebt, staan elke zoveel tijd weer aan de deur.


Probeer het eens te doen zoals ik het deed en als ze nog een keer komen zeggen dat je een klacht in gaat dienen bij het bestuur. Dat helpt echt, dan stopt het. Dus niet zeggen dat je geen interesse hebt, maar heel duidelijk aangeven dat je wil dat ze jouw adres noteren en doorgeven in hun kerk dat jij die bezoekjes niet meer wil. Dat is een nadrukkelijke stap verder die je wel moet doen. Alleen zeggen "niet geïnteresseerd" werkt niet, dat klopt.

Ik geloof dat het zo is, dat Jehova's aan zending moeten doen. Dat dit inherent is aan de leer. Als dat zo is, (weet ik niet zeker want is me ooit verteld door een niet Jehova), dan begrijp ik wel dat ze zo van deur tot deur gaan, iets waar ik zelf totaal niet van houd en zelfs erg irritant vind. Dat stemde mij dan weer wat milder dus zonder vervelend te doen ben ik vanaf dat moment wel super duidelijk geweest.

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:16

Ik zal het zeggen de volgende keer ben benieuwd. Dat zieltjes winnen onderdeel van hun leer is maakt dus dat ze een ander ongewenst lastig vallen. Persoonlijk kan ik daar weinig respect voor opbrengen, het is vooral erg irritant. Zeker omdat een beleefd ‘geen interesse’ niet genoeg blijkt om ze te weren van je deur.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:23

Dat begrijp ik Mars, alleen als het zo is dat je daardoor iets slecht doet als gelovige, als je een zieltje laat dwalen laat gaan, tja dan kan dat als je daarin gelooft heel zwaar voelen. Dan heb je namelijk als zoveel gelovigen, het gevoel dat je het goede doet voor de ander. Je redt daarmee de ander in zo'n beleving (ik zeg niet dat dit zo is hé!).
Begrijp me goed, ik keur dat niet goed, maar zo is me verteld dat dit zo beleefd wordt. Dat geeft wel meer begrip voor de Jehova getuige die ik vroeger zeer irritant vond. Ik probeer me dus in hun plaats te verplaatsen.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:25

purny schreef:
Zelfde denk ik dat wanneer je moslims ziet drinken of roken. Geen idee eigenlijk.
Wat ik er vanaf weet is dat je alleen sex hebt met je partner, je man.


Dus one night stands mogen ook niet?

So what if im crazy? The best people are.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:26

Blue_Eyes schreef:
De vraag is waarom dat zo’n groot nadeel is. Ik heb er nooit last van gehad en vond het juist mooi.


Nou omdat k wel gewoon seks wil :') _/-\o_

So what if im crazy? The best people are.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beert, Cubone, Hannerups, Mariett, Nienke1979, rien10, rocky_1995, shaddy82, Xandyandme en 57 bezoekers