Studielening wordt weer duurder...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:09

Ik las net dit artikel:


https://www.trouw.nl/home/de-minister-v ... ~af50be58/

Ik snap dit niet. Wat denken die mensen nou wel niet? Van een kale kip kan je niet plukken, dus we plukken nog maar een beetje extra? :') Het feit dat er al geleend moet worden omdat studeren anders gewoonweg niet mogelijk is, zegt toch genoeg? Waarom moet het dan allemaal nog duurder?

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:15

Te gek voor woorden. Mijn zoon durft niet eens te gaan studeren, omdat hij bang is met een grote schuld te beginnen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:18

manumol schreef:
Te gek voor woorden. Mijn zoon durft niet eens te gaan studeren, omdat hij bang is met een grote schuld te beginnen.


En gelijk heeft ie. Ik ben 3e jaars HBO student en als ik het nu over zou kunnen doen, zou ik echt niet nog een keer in alle mooie praatjes tuinen.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:19

Ik heb gewoon geen stufi aangevraagd. Ben blij dat ik over 2 jaar er hopelijk vanaf ben. En dat mijn ouders in staat zijn mijn studie te kunnen betalen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:21

Ongelooflijk. Wat ben ik blij dat ik nog een giftbeurs had. Studeren word onmogelijk gemaakt, en als je dat dan al af kan ronden, kan je vervolgens geen huis kopen omdat je een enorme schuld hebt :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:23

En toch kan het. Ik heb €0 van de overheid gehad en €0 schuld.
De gehele tijd samenwonend met mijn vriend en we betaalden alles 50/50.

Je zult wel moeten werken en ja meer dan 4 uur per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:26

Selka schreef:
En toch kan het. Ik heb €0 van de overheid gehad en €0 schuld.
De gehele tijd samenwonend met mijn vriend en we betaalden alles 50/50.

Je zult wel moeten werken en ja meer dan 4 uur per week.



Maar niet iedereen kan dat. Mijn studie is nu al mijn "leven", in jaar één begin je al met opdrachten waar je gewoon echt al je tijd aan kwijt bent. Vaak 's avonds nog afspraken met klanten of docenten, en dat gecombineerd met het ontzettend onregelmatige rooster (soms wordt er op het laatste moment nog een les ingeplanned) maakt het voor mij onmogelijk om een baantje te nemen en vooral te houden.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:27

Selka schreef:
En toch kan het. Ik heb €0 van de overheid gehad en €0 schuld.
De gehele tijd samenwonend met mijn vriend en we betaalden alles 50/50.

Je zult wel moeten werken en ja meer dan 4 uur per week.

Realistisch, als je een studie hebt die 40 uur studiebelasting per week vergt.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:30

Resistance schreef:
Selka schreef:
En toch kan het. Ik heb €0 van de overheid gehad en €0 schuld.
De gehele tijd samenwonend met mijn vriend en we betaalden alles 50/50.

Je zult wel moeten werken en ja meer dan 4 uur per week.



Maar niet iedereen kan dat. Mijn studie is nu al mijn "leven", in jaar één begin je al met opdrachten waar je gewoon echt al je tijd aan kwijt bent. Vaak 's avonds nog afspraken met klanten of docenten, en dat gecombineerd met het ontzettend onregelmatige rooster (soms wordt er op het laatste moment nog een les ingeplanned) maakt het voor mij onmogelijk om een baantje te nemen en vooral te houden.


Of dat je daarnaast nog schippert tussen Leeuwarden en Amsterdam en Groningen, paar keer per week.

Niet iedereen kan dus (veel) werken.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:31

Selka schreef:
En toch kan het. Ik heb €0 van de overheid gehad en €0 schuld.
De gehele tijd samenwonend met mijn vriend en we betaalden alles 50/50.

Je zult wel moeten werken en ja meer dan 4 uur per week.



Dat is niet realistisch voor iedereen, niet alleen heeft niet iedereen er tijd voor over, maar ook blijft er voor veel niet genoeg mentale en lichamelijke energie voor over.

Ik vind dit echt schandalig. Is dat ik al studeer, maar anders zou dit betekenen dar niet haalbaar was geweest om mijn droomstudie te gaan doen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:31

Dat is heel vervelend. Maar dan is de vraag of daar niet iets aan gedaan kan worden.

Ik denk dat er tegenwoordig een grote verantwoordelijkheid bij de ouders ligt om te sparen voor hun kinderen.

En in de uitzonderlijke gevallen zou er, net zoals voorheen, een potje moeten zijn voor kansarme studenten.

Magda_90, dat is een keuze. Ik neem aan dat je niet in beide steden studeert? Overigens heb ik een jaar versneld gedaan waardoor ik in 2 steden lessen volgde. Ook dat is niet onmogelijk.

En nee ik ben geen superheld, alles behalve maar als ik het kan dan anderen vast ook!

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:33

Zo waardeloos... iedereen moet gewoon kunnen studeren, zonder gigantische leningen. (En er was al zovaak op gewezen ook dat het iedere keer in stapjes verslechterd werd. Dat einde is blijkbaar nog steeds niet in zicht.)
En dat geld is niet naar verbetering onderwijs gegaan, en de schulden benadelen je flink als je op zoek moet naar woonruimte :\

Ik zou zeggen: staak mee als de acties op 2 oktober doorgaan, voor het behoud van een goede publieke sector. Zorg, politie maar nadrukkelijk ook onderwijs.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:36

Studeren is een keuze inderdaad. Een die veel duurder wordt nu. Gelukkig ben ik alweer 4 jaar afgestudeerd en heb ik nu een fantastische werkplek. Maar binnen mijn sector heb je nu eenmaal niets in Friesland. En gezien ik zowel tijdens mijn stage in Groningen als afstuderen in Amsterdam regelmatig naar Leeuwarden op school moest, hield ik naast al het thuiswerken en reistijd weinig tijd over. Laat staan genoeg om echt een baantje te kunnen hebben.

Zwart heb ik hier en daar bij geklust maar die extra tijd daarvoor was zwaar zeldzaam in die periode.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:36

Met 50 studie-uren per week, gaat het niet lukken om ook nog beschikbaar te zijn voor mijn werk. Ja ik wil graag werken. Nee, ik wil niet dat mijn studie en gezondheid eronder lijdt. Mijn gezondheid lijdt nu al onder de grote studiedruk en het is pas de eerste week. Dus ernaast werken is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:42

Sjonge, lekkere dooddoener dat er dan mensen gaan reageren die geen schuld hebben :roll: Lekker relevant ook :+

Ik betaal momenteel 0% rente en als dit ineens fors omhoog gaat, gaat mijn aflossing ook minder snel.. Vind het echt bizar dat dit zomaar ineens ingevoerd zou kunnen worden.. Dat zou dan toch alleen voor nieuwe schulden moeten gelden? Zodat je het mee kan nemen in je overweging qua studeren en lenen? :? Ik kan er nu helemaal niks meer aan veranderen immers..

Edit, geldt dus voor mensen die in 2020 gaan beginnen.. Alsnog belachelijk :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-18 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:45

Volgens mij gaat het ook pas gelden voor mensen die in 2019 of 2020 beginnen. Om eerlijk te zijn zou ik dan ook achter mijn oren krabben of het het allemaal wel waard is.
Leuk als je een studie kan doen waardoor je bij je ouders kan blijven wonen en genoeg tijd hebt om daarnaast te werken, maar dat is niet echt realistisch voor iedereen.

Dan snap ik trouwens ook niet dat mensen er vanuit gaan dat als je bij je ouders blijft wonen je geen bijdrage hoeft te betalen, ik eet/douche/verwarm ect ook gewoon dus vind het niet meer dan normaal dat je ook als je thuis blijft wonen een kleine bijdrage levert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:08

Ilse_123 schreef:
Volgens mij gaat het ook pas gelden voor mensen die in 2019 of 2020 beginnen. Om eerlijk te zijn zou ik dan ook achter mijn oren krabben of het het allemaal wel waard is.
Leuk als je een studie kan doen waardoor je bij je ouders kan blijven wonen en genoeg tijd hebt om daarnaast te werken, maar dat is niet echt realistisch voor iedereen.

Dan snap ik trouwens ook niet dat mensen er vanuit gaan dat als je bij je ouders blijft wonen je geen bijdrage hoeft te betalen, ik eet/douche/verwarm ect ook gewoon dus vind het niet meer dan normaal dat je ook als je thuis blijft wonen een kleine bijdrage levert.



Precies. Ik kook sowieso 2x in de week en betaal daar ook de boodschappen voor. Ik help mee in huis, etc...

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:14

De aanvullende beurs bestaat nog steeds dus kinderen van ouders die bvb in de bijstand of op jet minimum leven kunnen dit nog steeds krijgen en dat blijft een gift bij behalen van een diploma. En die aanvullende is ook nog eens verhoogd volgens mij. Op dit moment voor hbo/wo nieuwe stelsel toch 389 max per maand. Dus het is een fabel dat kinderen uit armlastige gezinnen niet kunnen studeren. Juist de groep die net overal buiten valt, bvb ouders met een bruto inkomen van 30.000 krijgen niets terwijl die ouders echt geen bakken geld over hebben.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-09-18 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:18

Super kak dit, ben nu gaan werken om evt een buffer op te bouwen zodat ik kan studeren als ik dat nog zou willen. Mentaal trek ik het niet om nog na een 40 urige studie te werken heb ik vorig jaar gewerkt, ben gestopt met de studie vanwege een burnout (met 19 jaar :/).
Mijn ouders betalen geen cent.

Maar als nu weer de studie duurder word denk ik niet dat ik het überhaupt ga proberen.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:19

Mijn dochter heeft haar zinnen op een rechtenstudie gezet. Ze is 14 zit in haar examenjaar en hierna door naar de havo.
We hebben nog een paar jaar maar dit kunnen wij ons niet veroorloven. Dus een studielening zal er tegen die tijd echt moeten komen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:21

En voor ouders die genoeg verdienen maar het vertikken!! Je kunt ze als kind voor de rechter brengen voor een betalingsverplichting, niet zo best voor de verstandhouding maar ken ze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:23

bigone schreef:
En voor ouders die genoeg verdienen maar het vertikken!! Je kunt ze als kind voor de rechter brengen voor een betalingsverplichting, niet zo best voor de verstandhouding maar ken ze wel.



Maar dat vind ik een beetje vreemd. Als kind zou ik dat in ieder geval nooit doen, ook al zouden ze genoeg verdienen. Ze hebben me mijn hele leven al alles gegeven, voor me gezorgd, en ze dan voor de rechter brengen omdat er een keer een eind aan moet komen en je het een keer zelf moet gaan doen?

Dan is er sowieso al wat mis met je.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:27

bigone schreef:
En voor ouders die genoeg verdienen maar het vertikken!! Je kunt ze als kind voor de rechter brengen voor een betalingsverplichting, niet zo best voor de verstandhouding maar ken ze wel.

Werkelijk?
Mijn ouders verdiende volgens DUO ook genoeg om flink mee te betalen maar in de praktijk was ik geen enig kind en ging dat niet. Heb alles dus zelf moeten lenen/verdienen.
Uiteindelijk ben ook ik uitgevallen doordat ik overspannen raakte. Dat gebeurt nu al zo veel, wat moet dat worden als iedereen naast de studie ook nog tig uur moet gaan werken?

Overigens las ik iemand die niet terug durfde te gaan studeren onder dit nieuwe systeem, dat zou ik nog eens na vragen want als je als eens stufi hebt gehad kan je nog onder het oude systeem blijven vallen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:30

bigone schreef:
En voor ouders die genoeg verdienen maar het vertikken!! Je kunt ze als kind voor de rechter brengen voor een betalingsverplichting, niet zo best voor de verstandhouding maar ken ze wel.


Volgens mij zijn je ouders wel tot zekere hoogte financieel verantwoordelijk, maar lijkt me niet dat ze daarmee verplicht zijn om een dure studie voor je te betalen ook niet als ze het geld wel hebben? Misschien zijn ze wel verplicht bij te dragen zolang je leerplichtig bent. Zeker weet ik dit niet maar het lijkt me niet dat zo'n rechtzaak gewonnen wordt door een kind van 18+

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:33

Ik ken toch een jongedame, ouders gescheiden, vader hertrouwd. Zij maakte een bende van alle studies en hij droed zeker bij maar vaak contant. Ze was 19 toen ze een slimme advocaat inhuurde met als gevolg dat hij tot haar 21e 250 per maand kon dokken omdat madam aan de zoveelste studie begon. En de ouders waren al gescheiden toen ze zes maanden was, moeder deed niets alleen maar proberen te plukken. Dat heeft ze de dochter ook goed bijgebracht . Maar ze werkt nu en heeft de studie afgerond. Volgens mij ben je als ouders tot de 21 e financieel verantwoordelijk
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-09-18 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt