Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:12

Emmaa_ schreef:
Weet je. Ik zeg het altijd maar zo. Dunne mensen die naar zo'n cover kijken zullen niet ineens denken 'oh, nu wil ik ook overgewicht', maar voor mensen die wel een maatje meer hebben kan het zo'n verschil maken om hun lichaam gerepresenteerd te zien in de media.

Plussize is een brede term. Het betekent letterlijk 'een maat meer'. Tess Holiday is dus net zo goed een plus size model als iemand met maat 38.

Ik vind wel dat je op moet passen met de "fat pride" beweging. Mensen met obesitas hebben dat nu eenmaal vaker samen met een ongezonde levensstijl dan een gezonde. Als iemand al enige motivatie had om af te vallen en ineens te horen krijgt "nee je bent mooi zoals je bent!' kan dat het weer teniet doen.
Terwijl de motivator niet "dan ben ik mooi" zou moeten zijn maar "dan bespaar ik mezelf een groot risico op tal van medische problemen"

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*



Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:22

Emmaa_ schreef:
Maar is het fat pride of is het body positivity? Ik zeg niet dat het goed is om al dan niet morbide obesitas te hebben. Integendeel zelfs, het is een groot gezondheidsrisico. Maar ik vind het niet oke dat dikke mensen een soort maatschappelijk kindje worden waar iedereen maar collectief commentaar op mag geven. Ik loop ook niet op het strand rond om tegen iedereen die zich niet insmeert met zonnebrand te zeggen dat ze zo huidkanker krijgen en dat ze een risico voor hun eigen gezondheid zijn. Waarom is het dan wel zo normaal om dikke mensen te bekritiseren terwijl daar niet om gevraagd wordt?

Ik zeg ook zeker niet dat iedereen maar commentaar mag leveren op dikke mensen! Integendeel. Maar er is nogal een verschil tussen "leven en laten leven" en een duidelijk statement maken door een obese model op de Cosmopolitan te plaatsen.

Om het met jouw metafoor gelijk te trekken: je hoeft inderdaad geen commentaar te gaan leveren op het strand op iedereen die zich niet insmeert, maar om nou groots in de media uit te meten dat mensen die zich niet insmeren er óók mogen zijn, dat ze niet raar of gek zijn maar een van de vele soorten en maten mensen. Gek toch?

Deze discussie lijkt trouwens een beetje op die over roken een tijdje terug. Inmiddels is iedereen er wel over uit dat roken ongezond is en het lijkt erop dat rokers een uitstervend ras is. Wellicht dat dat ook zo gaat met een actief ongezonde levensstijl. (Nu valt dat hier nog wel mee, maar denk bijv aan de USA waar bij Wallmart een soort scootmobieltjes bij de ingang staan zodat je niet hoeft te lopen)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:32

Emmaa_ schreef:
Magrathea schreef:
Ik zeg ook zeker niet dat iedereen maar commentaar mag leveren op dikke mensen! Integendeel. Maar er is nogal een verschil tussen "leven en laten leven" en een duidelijk statement maken door een obese model op de Cosmopolitan te plaatsen.

Om het met jouw metafoor gelijk te trekken: je hoeft inderdaad geen commentaar te gaan leveren op het strand op iedereen die zich niet insmeert, maar om nou groots in de media uit te meten dat mensen die zich niet insmeren er óók mogen zijn, dat ze niet raar of gek zijn maar een van de vele soorten en maten mensen. Gek toch?

Deze discussie lijkt trouwens een beetje op die over roken een tijdje terug. Inmiddels is iedereen er wel over uit dat roken ongezond is en het lijkt erop dat rokers een uitstervend ras is. Wellicht dat dat ook zo gaat met een actief ongezonde levensstijl. (Nu valt dat hier nog wel mee, maar denk bijv aan de USA waar bij Wallmart een soort scootmobieltjes bij de ingang staan zodat je niet hoeft te lopen)

Ah zo. Ik vind 'fat pride' een hele akelige term, vooral omdat ik het associeer met hoe mensen kijken naar de body positive beweging en die proberen weg te wissen. Ik denk dat iemand als Tess Holiday op de cover van een tijdschrift niet per se het promoten van een ongezonde levensstijl is, maar het representeren van verschillende soorten lichamen in de media. Tess Holiday heet zeker niet de doorsnee levensstijl die mensen associeren met obesitas (het beeld dat jij schetst van scootmobils voor Wallmart en alleen maar fastfood is op haar niet van toepassing).

Snap ik. Dat weet ik zelf ook niet, echter zijn er toch veel mensen die heel makkelijk zichzelf spiegelen aan een "makkelijk" ideaalbeeld. (Lastig uit te leggen.)
Je ziet ook wel in de groene beweging dat mensen heel makkelijk iemand als voorbeeld stellen die ook maar enigszins op ze lijkt. Dus als iemand van Milieudefensie zegt "maar ik eet gewoon af en toe een stukje vlees hoor" denkt een ander die dat hoort "oh, dus als ik elke dag vlees eet is dat gewoon prima". Snap je?

Dus als iemand eigenlijk wel weet dat ie beter zou afvallen, en vervolgens een heftige body positivity beweging tegen het lijf loopt, kan het zomaar zijn dat die persoon denkt "hee, ik mag best positief over mezelf zijn, dus ik hoef niet af te vallen". Terwijl dat helemaal niet het punt is.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:33


We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:39

listiglistje schreef:
Ik vond het wel kunnen, een keer een mooie tegenhanger ipv een ideaalbeeld :)
Het is mi echt geen trigger ik wil overgewicht, zie het meer als acceptatiebeeld dat er nu eenmaal vrouwen zijn met extra's en deze ook mooi kunnen zijn.
(Over smaak valt niet te twisten btw....dus dat is geen discussie, maar iets persoonlijks)

Kijk er zijn nu eenmaal alle maten en formaten onder de dames in deze wereld, real women!

Wat dat betreft vind ik wat Dove doet met zijn reclames heel mooi, echt een afspiegeling van alle vrouwen in onze samenleving!

Op zich eens, met de kanttekening: het idee dat dunne vrouwen dan géén "real women" zijn is dan ook weer zo wat :o Maar volgens mij bedoelde je dat ook niet.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, BeFunny, Berdien, Nojoukus en 72 bezoekers