Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:28

En als niemand in dit topic z'n vinger opsteekt, en jij kent ook niemand in het omgeving, dan zal het allemaal wel meevallen? |o

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:36

Om de beschuldiging uit het topic te halen, ben ik eigenlijk wel heel benieuwd als open vraag aan de gelovigen of jullie begrijpen waar de frustratie vandaan komt vanuit niet-gelovigen in deze situatie?

Ik begrijp best dat jullie in een spagaat zitten, zoals terecht is gezegd: geloof staat niet los van een kerk (hoewel ik daar persoonlijk wel een twijfelgevoel bij heb, maar ik neem aan dat dat voor jullie zo is en daar gaat het om denk ik).
Voor mijn gevoel staan jullie nu aan de zijlijn, veroordelen de situatie maar verder blijven jullie (jullie als in alle gelovigen, niet alleen het topic hier) de organisatie wel gewoon steunen.
-omdat ze ook goede dingen doen
- omdat je geen keuze hebt omdat je wil blijven geloven
- omdat je er zelf niks van hebt gemerkt en nooit misbruikt bent

Ik merk dat dat bij mij een onvrede oproept, boosheid, verdriet. Je bent je bewust van wat er gebeurt in deze organisatie en dat de organisatie daar in faciliteert, maar om diverse redenen kies je er voor om toch de organisatie te ondersteunen in zijn bestaan (zonder gelovigen geen kerk). Hoe is dat voor jullie?

Om het in metaforen te zetten die voor mij als niet-gelovigen beter passen, het voelt alsof je een dierenwelzijnsorganisatie steunt waarvan bekend is dat ze stierenvechten financieren. En je weet wel dat het niet goed is, maar ja, ze doen ook goede dingen.
En eigenlijk is die metafoor niet eens krachtig genoeg, omdat m.i. deze situatie nog veel schrijnender en heftiger is. En tegelijk de mogelijkheden voor jullie als gelovigen beperkter (je kan geen andere "dierenwelzijnsorganisatie" gaan steunen, hoogstens je manier van geloof belijden omgooien wat me heel pittig lijkt). Maar het lijkt me ook geen optie om niks te doen als je kerk zoiets doet wat tegen alles in gaat dat jij gelooft, wat nu wel gebeurt.

Kunnen jullie begrijpen dat dit voor mij als ongelovige echt bizar is en voor mij voelt als een verloochening van waar je voor staat? Aan de ene kant naastenliefde prediken, roepen dat we goed voor elkaar moeten zijn en blijkbaar doen jullie dat zoveel beter dan wij dat jullie er zelfs voor naar een hemel mogen en wij niet. Maar tegelijkertijd bieden jullie financiele en morele steun aan een organisatie die zoveel leed en verdriet op zijn rekest heeft staan en daar vrijwel niets aan doet...

nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:37

anjali schreef:
Ik zou wel eens willen weten of hier eigenlijk iemand is die ooit door een R.K.geestelijke is misbruikt?Want ,ik weet wel dat ze er zijn ,maar ik ken er zelf helemaal geen.


Als ze er zijn (en het zou zomaar kunnen - ook in jouw directe omgeving) dan denk ik niet dat ze dat snel zullen delen in hun omgeving (hel en verdoemenis, angst, doofpot), laat staan op een openbaar forum. Dit is inderdaad een totaal niet relevante vraag. Misschien had je mazzel dat je geen jongetje was.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Seksuee ... lieke_Kerk

Kijk, wikipedia heeft een heel mooi stuk over het weidverbreide, stelselmatige misbruik van de kerk met een speciaal stukje over misbruik in Nederland en het gebrek aan daadkracht van de kerk om dit op te lossen. Dat jij niemand weet in je directe omgeving die misbruikt is wil niet zeggen dat het er niet is, en zo doe jij het wel een beetje voorkomen. Nogmaals denk ik dat dit soort kop-in-het-denken deze praktijken in stand houden.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:53

Ik zelf ben niet R.K maar evangelisch Luthers ( toen we nog in NL woonden was ik Nederlands Gereformeerd) zelf vind ik het stempeltje wat op mijn geloof geplakt is niet zo erg, voor mij is wat je gelooft belangrijk.

Ik denk dat ik jullie frustratie wel wat kan begrijpen, het is ook frustrerend, maar ik denk dat als alle roomse nederlandse mensen niets meer betalen het nog niks helpt.

Stel dat het bij mijn kerk voorkomt dan kan ik niet ophouden te betalen want het gaat in Duitsland automatisch over mijn loonbelasting.....geef ik aan geen Kirchensteuer te willen betalen word ik ook uit geschreven en ben geen lid meer dan....Dat wil ik dus niet want ik wil mijn geloof graag samen beleven in de kerk

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 19:12

tmr001 schreef:
anjali schreef:
Ik zou wel eens willen weten of hier eigenlijk iemand is die ooit door een R.K.geestelijke is misbruikt?Want ,ik weet wel dat ze er zijn ,maar ik ken er zelf helemaal geen.


Als ze er zijn (en het zou zomaar kunnen - ook in jouw directe omgeving) dan denk ik niet dat ze dat snel zullen delen in hun omgeving (hel en verdoemenis, angst, doofpot), laat staan op een openbaar forum. Dit is inderdaad een totaal niet relevante vraag. Misschien had je mazzel dat je geen jongetje was.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Seksuee ... lieke_Kerk

Kijk, wikipedia heeft een heel mooi stuk over het weidverbreide, stelselmatige misbruik van de kerk met een speciaal stukje over misbruik in Nederland en het gebrek aan daadkracht van de kerk om dit op te lossen. Dat jij niemand weet in je directe omgeving die misbruikt is wil niet zeggen dat het er niet is, en zo doe jij het wel een beetje voorkomen. Nogmaals denk ik dat dit soort kop-in-het-denken deze praktijken in stand houden.

Maar als niemand het wil aangeven,dan kunnen wij het niet weten en er dus ook niets aan doen.

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:17

Ik ben jaren geleden uitgeschreven bij de kerk omdat er toen de eerste misbruiken aan het licht kwamen (wereldwijd).

Maar, ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven dus ik doe een poging, ik voel mij geen goede katholiek meer. Wij gingen al niet elke zondag naar de kerk hoor. Maar het geloof is voor mij heel anders geworden, het voelt niet meer hetzelfde, het is niet meer hetzelfde...
En hoewel ik nog steeds op een bepaalde manier geloof voelt het voor mij niet als de juiste manier...

Mijn opa, een goede katholiek, was om die reden ook overgestapt naar de protenstante kerk. Maar dit heeft nooit het eerdere gevoel kunnen herstellen.

Ik ben geen goede katholiek meer. Eigenlijk weet ik ook niet zo heel goed of ik nog wel een katholiek ben, of dat ik gewoon niks meer ben... Het gevoel is anders zonder de kerk en niet echt beter.

Ik heb nog wel geprobeerd mij aan te sluiten bij een andere kerk maar ook dat voelde niet goed.

Het enige wat ik nu nog doe is een kaarsje opsteken in de verschillende kerken die wij op vakantie tegen komen. Een kaarsje voor mijn dierbaren, een kaarsje voor de mensen die het nodig hebben, een kaarsje voor hoop en liefde, maar ook een kaarsje voor geloof en de hoop dat het/de wereld ooit beter wordt...

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:18

anjali schreef:
tmr001 schreef:


Als ze er zijn (en het zou zomaar kunnen - ook in jouw directe omgeving) dan denk ik niet dat ze dat snel zullen delen in hun omgeving (hel en verdoemenis, angst, doofpot), laat staan op een openbaar forum. Dit is inderdaad een totaal niet relevante vraag. Misschien had je mazzel dat je geen jongetje was.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Seksuee ... lieke_Kerk

Kijk, wikipedia heeft een heel mooi stuk over het weidverbreide, stelselmatige misbruik van de kerk met een speciaal stukje over misbruik in Nederland en het gebrek aan daadkracht van de kerk om dit op te lossen. Dat jij niemand weet in je directe omgeving die misbruikt is wil niet zeggen dat het er niet is, en zo doe jij het wel een beetje voorkomen. Nogmaals denk ik dat dit soort kop-in-het-denken deze praktijken in stand houden.

Maar als niemand het wil aangeven,dan kunnen wij het niet weten en er dus ook niets aan doen.

Anjali alsjeblieft... Hou je niet van de domme. We weten dat het gebeurd is, ook in Nederland. Iedereen weet dat. Kom op

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:30

Lekker warm Anjali met je kop in het zand? Kom op iedereen weet wat er is gebeurd en wat er gebeurd.

nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:44

anjali schreef:
tmr001 schreef:
Als ze er zijn (en het zou zomaar kunnen - ook in jouw directe omgeving) dan denk ik niet dat ze dat snel zullen delen in hun omgeving (hel en verdoemenis, angst, doofpot), laat staan op een openbaar forum. Dit is inderdaad een totaal niet relevante vraag. Misschien had je mazzel dat je geen jongetje was.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Seksuee ... lieke_Kerk

Kijk, wikipedia heeft een heel mooi stuk over het weidverbreide, stelselmatige misbruik van de kerk met een speciaal stukje over misbruik in Nederland en het gebrek aan daadkracht van de kerk om dit op te lossen. Dat jij niemand weet in je directe omgeving die misbruikt is wil niet zeggen dat het er niet is, en zo doe jij het wel een beetje voorkomen. Nogmaals denk ik dat dit soort kop-in-het-denken deze praktijken in stand houden.

Maar als niemand het wil aangeven,dan kunnen wij het niet weten en er dus ook niets aan doen.


Dat is wel heel makkelijk he? Als niemand het wil aangeven, betekent dat iets gruwelijk mis is in je organisatie en dat er een angstcultuur heerst waarin mensen hun mond niet open durven te doen. Je maakt je er heel makkelijk vanaf. Ik zie t niet, dus t is er niet. Ze geven het niet aan, sukkels, hun schuld (hoe dan? Het gaat hier om kleine kinderen!). Je kunt wel degelijk iets doen, al is het maar je distantieren en meevoelen en empathiseren met de slachtoffers. Ik kan er met mijn hoofd niet bij en raak er heel verdrietig en boos van. Dit gedrag heeft echt helemaal niks met naastenliefde of positiviteig te maken.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:45

anjali schreef:
Zijn voorgangers die lagen mij meer omdat ze duidelijk in de traditie stonden,ik had daar houvast aan.Deze Paus die zei alles te willen vernieuwen,maar vernieuwing hoeft geen verbetering te zijn.Laat hij maar eens beginnen met het verwijderen van ernstige misdadigers uit onze kringen.Laat iedereen die misbruikt wordt of mishandeld,dat nu meteen aangeven!Anders kan er toch ook geen halt aan geroepen worden.En niet 50 jaar wachten als de daders al dood zijn.


Huh.. ik ben je kwijt. De misbruikzaken hebben decennia geduurd. De huidige paus zit amper 5 jaar op zijn plek. Wat hebben zijn voorgangers dan precies beter gedaan? Hoe waren zij daadkrachtiger?

En wie verwijt je nu dat ze geen aangifte hebben gedaan? Die kinderen? Hoe zie je dat voor je?

Qerty schreef:
Wat ik me afvraag, ik zag in een ander topic staan dat je niet zo'n fan bent van de huidige paus en meer van zijn conservatievere voorgangers.
Ben jij niet bang dat een conservatieve houding aan de leiding meer democratie en het doorbreken van de ongezonde machtsstructuur in de weg staat?

Direct aangifte doen is wel heel makkelijk gezegd. Het probleem is nou juist kinderen wel aan volwassenen aangaven dat er misbruik speelde, maar dat die ipv naar de politie stapten de misbruikers beschermden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:49

anjali schreef:
Ik ben meer voor een krachtige leider die weet wat hij doet en inderdaad misstanden rigoureus aanpakt.Dat zie ik nu allemaal niet,Paus Franciscus heeft zojuist een verklaring afgegeven over het misbruikschandaal,maar "wij"(de gelovigen waar ik contact mee heb) vinden het teveel geklets en nog steeds geen daadkracht.Er moet echt wel opgeruimd worden ja.Zijn voorgangers die lagen mij meer omdat ze duidelijk in de traditie stonden,ik had daar houvast aan.Deze Paus die zei alles te willen vernieuwen,maar vernieuwing hoeft geen verbetering te zijn.Laat hij maar eens beginnen met het verwijderen van ernstige misdadigers uit onze kringen.Laat iedereen die misbruikt wordt of mishandeld,dat nu meteen aangeven!Anders kan er toch ook geen halt aan geroepen worden.En niet 50 jaar wachten als de daders al dood zijn.


Want wat hebben die andere "krachtige" leiders dan gedaan die hier al veel eerder mee geconfronteerd werden dan gedaan?

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:56

Wow Anjali, dit beantwoordt mi wel heel goed de vraag waar dit topic mee begon.

Je krijgt die harde reacties niet vanwege je geloof. Je krijgt ze omdat je nogal eens verrekte weinig inlevingsvermogen toont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:01

Tiggs schreef:
Wow Anjali, dit beantwoordt mi wel heel goed de vraag waar dit topic mee begon.

Je krijgt die harde reacties niet vanwege je geloof. Je krijgt ze omdat je nogal eens verrekte weinig inlevingsvermogen toont.



:j

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:07

Anjali, het is vast niet voor niets dat juist de laatste jaren het ene misbruikschandaal binnen de RK na het andere in de openbaarheid komt. Blijkbaar werkte de doofpot toch een stuk beter onder de conservatievere voorgangers van Franciscus.
Dat jij liever een meer traditionele paus ziet is jouw keuze, maar het komt wat ongeloofwaardig over als je impliceert dat een conservatievere kerkleider bij misbruikzaken en andere misstanden daadkrachtiger op zou treden dan Franciscus. Want de recente geschiedenis wijst op het tegendeel, en ik kan van een van zijn voorgangers geen openlijke veroordeling van misbruik door RK geestelijken herinneren. Ja, er moet inderdaad meer gebeuren dan dat, maar als iemand binnen de RK Kerk dat kan initiëren, dan is het Franciscus. Ik moet er toch niet aan denken zeg, dat er nu een paus zou zitten met de reactionaire denkbeelden van 'onze' kardinaal Eijk.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:41

anjali schreef:
Ik zou wel eens willen weten of hier eigenlijk iemand is die ooit door een R.K.geestelijke is misbruikt?Want ,ik weet wel dat ze er zijn ,maar ik ken er zelf helemaal geen.


Wat wil je bereiken met je vraag? Als niemand zich meld hier zal het wel meevallen?
Ik kan me niet goed voorstellen dat een slachtoffer op Bokt met jou hierover in gesprek wil.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:10

Askja schreef:
Het Romeinse Rijk is door de eeuwen heen gebruikt als legitimatie van koninklijke/keizerlijke èn kerkelijke macht. Door
zich bisschop van Rome te noemen, plaatst Franciscus zich in deze traditie. Ik vraag me overigens af of de paus ook daadwerkelijk bisschop van Rome is, of feitelijk alleen van Vaticaanstad.

Hij is ook echt bisschop van Rome, net zoals Rotterdam een bisschop heeft.
"De middeleeuwers vonden dat ze leefden in een soort voortzetting van het Romeinse Rijk."

Verder heeft Franciscus recht op een hele serie titels, 'pontifex' bijvoorbeeld (zoiets als bruggenbouwer), opvolger van Petrus, plaatsvervanger van Jezus etc etc.
Dat hij dat allemaal 'links laat liggen' zegt wel iets - maar hij breekt idd niet compleet met de traditie.
(Bijvoorbeeld paus Paulus de 6e die zijn tiara bij opbod liet verkopen en het geld aan de armen schonk. - Een breukje, maar geen totale afschaffing van de roomse kerk.)
Citaat:
Was het nu nog maar zo dat 'het volk' de macht had om bisschoppen af te zetten. Het feit dat hoge geestelijken als bisschoppen en kardinalen praktisch onschendbaar zijn maakt het mede mogelijk dat misstanden binnen de Kerk zo gemakkelijk in de doofpot gestopt kunnen worden.

...goede oude tijden...
Citaat:
Edit: ff opgezocht, de paus is inderdaad bisschop van Rome, dwz van het diocees Rome (Rome en de omliggende regio) en Vaticaanstad valt daaronder. Tegelijkertijd is Vaticaanstad een onafhankelijke stadstaat met een eigen jurisdictie. Best een aparte situatie eigenlijk.

...en ooit was de pauselijke staat half Italie. Wat nu de Zwitserse garde is, waren vroeger gewoon huursoldaten (al dan niet uit Zwitserland).

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:56

SinneJ schreef:
Tja ik kan mars echt wel volgen, al wordt het niet zo handig gebracht.

Vanaf dat criminele feiten worden toegestaan (men weet ervan) en zelfs worden gesteund (er blijft geld gaan naar de betrokken) is een organisatie crimineel te noemen. Als het rode kruis niet onmiddellijk had gereageerd op dat misbruik en verantwoordelijkheid(!!) had genomen, zou ook dat een criminele organisatie zijn.

Dat staat voor mij ook los van jullie geloof.

Als donors eisen dat het rode kruis wat doet aan criminele activiteiten en anders niet doneren, doet dat geen afbreuk aan het feit dat ze graag mensen helpen, sterker nog, dat past juist bij hun ideaal en dat ligt in dezelfde lijn als de kerk.

Niemand verwacht dat jullie de kerk gaan boycotten, maar wel dat jullie eisen dat jullie geloof op een juiste manier wordt georganiseerd. Het tijdelijk ontzeggen van steun (tot er stappen genomen worden) is niet hetzelfde als de kerk kapot maken. Neem je verantwoordelijkheid door de kerk niet onvoorwaardelijk te steunen, met de nadruk op onvoorwaardelijk!


Ik kan het hier ook wel mee eens zijn.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:57

Tiggs schreef:
Wow Anjali, dit beantwoordt mi wel heel goed de vraag waar dit topic mee begon.

Je krijgt die harde reacties niet vanwege je geloof. Je krijgt ze omdat je nogal eens verrekte weinig inlevingsvermogen toont.


Die conclusie is al een paar keer getrokken.

Wie blijft zitten onder de opengetrokken paraplu ziet niet meer wat er allemaal boven zich gebeurt.

Ik ben hier in Vlaanderen net zoals bijna alle leeftijdsgenoten in de RK kerk gedoopt, communie gedaan, vormsel... En ik zal de kerk nog wel binnen lopen bij een kookconcert dat er vanwege de klank gehouden wordt, of bij een begrafenis. Verder houdt het wel op, maar zoals ik eerder al schreef: dat geldt voor mij voor alle kerken. En al helemaal wanneer een hiërarchische structuur is waarbij enkel mannen mogen preken of enkel mannen dit of dat mogen. Voor mij begint het respect voor de medemens al in de gelijkheid tussen man en vrouw. En ik geloof niet in de onzin van "ja, maar vrouwen hebben andere taken...".

Voor mij kan geloven dus perfect in mijn huis. Liever wat meer moeite om het levend te houden, dan organisaties steunen, al is het maar door mijn aanwezigheid, waarvan ik niet hoe het van naaldje tot draadje zit.

De katholieke kerk verliest gewoon alweer een stuk eer, de maskers vallen nog steeds af. En natuurlijk is dat erg voor zij die het wel goed menen, maar de verandering zal van binnenuit moeten komen. Dus wie zich benadeeld voelt, kan maar beter nu zijn stem laten horen.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:32

Tieneke _/-\o_

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:57

M_D_H schreef:
Criminele organisatie?

Sorry hoor, maar ik vind het echt walgelijk zoals jij het geloof van mensen aanvalt en ook met dit soort termen rond strooit als of je niemand kwetst of raakt.
Denk nou eens na, je hebt het over het geloof van mensen, die mensen hebben zelf niks te maken met het kindermisbruik en geven geld aan de kerk voor de goede dingen die zij doen.

De kerk wordt niet betaald om kinderen te misbruiken, de kerk wordt betaald voor de goede dingen die zij in de samenleving doen.
Echter, met een (groot) deel van het gedoneerde geld faciliteren ze dus wel degelijk zulke praktijken.

En wat lees ik de laatste dagen: Het ligt aan de homo's. Zij zouden dit veroorzaakt hebben, de priesters/andere geestelijk werkers volgen enkel het voorbeeld. En ja, dit komt vanuit het Vaticaan en o.a. de USA.

Te bizar en schijnheilig voor woorden.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:06

Ailill schreef:
M_D_H schreef:
Criminele organisatie?

Sorry hoor, maar ik vind het echt walgelijk zoals jij het geloof van mensen aanvalt en ook met dit soort termen rond strooit als of je niemand kwetst of raakt.
Denk nou eens na, je hebt het over het geloof van mensen, die mensen hebben zelf niks te maken met het kindermisbruik en geven geld aan de kerk voor de goede dingen die zij doen.

De kerk wordt niet betaald om kinderen te misbruiken, de kerk wordt betaald voor de goede dingen die zij in de samenleving doen.
Echter, met een (groot) deel van het gedoneerde geld faciliteren ze dus wel degelijk zulke praktijken.

En wat lees ik de laatste dagen: Het ligt aan de homo's. Zij zouden dit veroorzaakt hebben, de priesters/andere geestelijk werkers volgen enkel het voorbeeld. En ja, dit komt vanuit het Vaticaan en o.a. de USA.

Te bizar en schijnheilig voor woorden.


Ik las toch dat de Paus alle katholieken gevraagd heeft het misbruik te erkennen.

Paus Franciscus heeft in een brief alle katholieken gevraagd het misbruik binnen de katholieke kerk te erkennen. Hij hekelt het seksueel misbruik door geestelijken en het systematisch toedekken van "wreedheden".

De brief van de paus komt op een moment dat de kerk wereldwijd is verwikkeld in meerdere misbruikschandalen. Zo is vorige week een rapport gepresenteerd waarin staat dat de afgelopen tientallen jaren in de Amerikaanse staat Pennsylvania ruim duizend kinderen zijn misbruikt door ongeveer driehonderd priesters.

Het Vaticaan wilde eerst geen commentaar geven op het rapport, maar reageerde later met "schaamte en verdriet" op de zaak. In de brief gaat Franciscus nogmaals in op het schandaal. "We hebben ons gerealiseerd dat deze wonden nooit verdwijnen en dat ze ons verplichten deze wreedheden krachtig te veroordelen."

Reputatie boven kinderen

In de brief vraagt Franciscus vergeving voor het leed dat slachtoffers is aangedaan. "Volledig bewust van de omvang en de ernst van de schade die aan zoveel levens is aangedaan, erkennen we met schaamte en berouw dat we als kerkelijke gemeenschap niet waren waar we hadden moeten zijn, dat we niet op tijd hebben gehandeld. We hebben geen zorg gedragen voor de kleintjes, we hebben ze in de steek gelaten."

Het erkennen van de waarheid is volgens Franciscus niet genoeg. Hij roept op tot boetedoening en vraagt gelovigen te vasten en te bidden. Ook schrijft hij dat gerechtelijke maatregelen die mogelijk nodig zijn, moeten worden gesteund.

"Terugkijkend, zal geen enkele poging om om vergiffenis te vragen en de schade te herstellen voldoende zijn. Kijkend naar het heden en de toekomst, moet alles worden gedaan om een cultuur te creëren waarin dergelijke situaties worden vermeden, maar ook om de mogelijkheid van verdoezeling en bestendiging tegen te gaan."


Edit: Bron
Laatst bijgewerkt door Daphara op 21-08-18 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:07

En wie zegt dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:17

purny schreef:
En wie zegt dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren


Dit lijkt mij in ieder geval stap nr.1 geen struisvogel tactiek, maar voor het eerst echt toe gaan geven dat het goed mis zit in het instituut. Helaas komt dit veel te laat, maar liever laat dan verder hoe het was.

Ik verdedig de RKK niet hoor.

Ik geloof niet in een kerkelijk instituut, ik geloof ook niet dat Jezus ooit de opdracht heeft gegeven kerken te stichten. Persoonlijk vind ik de kerkelijke instituten afdoen aan de boodschap die Jezus ooit gebracht heeft, ze hebben ervan gebruikt wat het goed uit kwam, toegevoegd wat hen goed paste en vooral het geloof wettisch gemaakt in plaats van iets gebaseerd op liefde. Kerk is voor mij synoniem aan religie maar heeft imo nog weinig te maken met de oorsprong, het is een verdraaid misvormd aftreksel van wat het geloof voor moois kan zijn. Ze hebben imo het geloof zowel letterlijk als figuurlijk verkracht.

Dus wat mij betreft mag het instituut dat de Rooms Katholieke kerk is langzaam uit sterven. Maar ik vind het erg ver gaan om alle Rooms Katholieken aan te wijzen als mede schuldig aan seksueel misbruik en te beschuldigen van struisvogel techniek.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:32

Ik heb diverse priesters en andere personen toch duidelijk horen/zien zeggen dat het aan de homo's ligt

Of dit nu de Paus is of iemand anders, ze behoren tot dezelfde kerk en vertegenwoordigen die ook.

Enorm kwalijke zaak.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:58

purny schreef:
En wie zegt dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren


Waarom niet? Hij belooft niet dat er nooit meer misbruik zaken boven zullen komen drijven op plaats kunnen vinden. In plaats van zich ervan te distantiëren roept hij op tot een cultuurverandering.

Citaat:
"Terugkijkend, zal geen enkele poging om om vergiffenis te vragen en de schade te herstellen voldoende zijn. Kijkend naar het heden en de toekomst, moet alles worden gedaan om een cultuur te creëren waarin dergelijke situaties worden vermeden, maar ook om de mogelijkheid van verdoezeling en bestendiging tegen te gaan."



Sinds de komst van deze paus klinkt er echt wel af en toe een andere geluid uit het Vaticaan. Zijn daden tot nu toe geven blijk dat hij begaan is met de wereld en deze verklaring past wel bij hoe hij zich doorgaans uitdrukt en ik geloof er dan ook in dat dit bericht echt een boodschap is en niet alleen een pr bericht.

Vergeet niet dat hij pas 5 jaar in het Vaticaan zit en het misbruik al decennia, zo niet eeuwen gaande is.
Rome is niet in een dag gebouwd en de RKK als wereldwijd instituut verander je niet in een lustrum. Maar hij zet echt wel belangrijke stappen.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 21-08-18 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt