Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:44

Marie anne, het enige wat ik wil zeggen over jouw post is dat ik een kennis heb die agente is en ook Joods is geworden in haar jeugd uit opperste interesse en in een kibboets heeft gewoond...als agente na haar opleiding speciaal aangevraagd om in Buitenvelderd te gaan werken. Daar is een grote Joodse buurt....de meldingen waren vervelend vanuit de Joodse mensen zelf, de houding was bot, onbeschoft, ze schaamde zich er zelfs voor naar haar collega’s...ze heeft zich bedacht eigenlijk over het Joods zijn..

Dus ik kan Fenir haar posten wel begrijpen...ook ervaar ik dat ze erg op haar woorden gepakt wordt.

Ik heb vanuit eigen ervaring in kennissenkring ook wel een mentaliteit meegemaakt van, ik wil dit zo en zo gebeurt het dan en ik wil hiervoor een extra wat een ander niet krijgt...

De Joodse wetten en gebruiken liggen erg ver van onze eigen cultuur en dat brengt vast ook wel wrijving met zich mee...

Heel flauw, maar heeft Jezus niet gezegd, “ jullie zullen altijd vervolgd worden”? Ik ben niet gelovig, maar wat zit er vanuit de religie echt achter deze uitspraak?

Overigens vind ik van elk orthodox geloof dat ze zich buiten de hedendaagse wereld plaatsen..

Desalniettemin zou ik dolgraag eens Israel bezoeken, de sfeer proeven van de Bijbel, maar dat durf ik niet vanwege de conflicten...

pien_2010

Berichten: 43272
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:07

Resistance, het verbaasd mij ook. Er is geen reden voor. Ik ben het niet eens met de nederzettingen politiek van Israël, geen reden om Joden te discrimineren. Ik ben het namelijk ook niet eens met Trump en discrimineer ook geen Amerikanen. Dus redenen zoeken heeft geen zin, want ze zijn er niet. Het zit in de kleinheid van diegene die antisemitistisch is.

Ken je deze serie https://www.npostart.nl/de-kanarie-in-d ... ON_1266985
Zo nee, kijk hem op je gemak. Het is een prachtige zoektocht van Hanneke naar de stand van zaken rondom antisemitisme en er zitten mooie hoopgevende scenes in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:00

Indestal schreef:
Marie anne, het enige wat ik wil zeggen over jouw post is dat ik een kennis heb die agente is en ook Joods is geworden in haar jeugd uit opperste interesse en in een kibboets heeft gewoond...als agente na haar opleiding speciaal aangevraagd om in Buitenvelderd te gaan werken. Daar is een grote Joodse buurt....de meldingen waren vervelend vanuit de Joodse mensen zelf, de houding was bot, onbeschoft, ze schaamde zich er zelfs voor naar haar collega’s...ze heeft zich bedacht eigenlijk over het Joods zijn..

Dus ik kan Fenir haar posten wel begrijpen...ook ervaar ik dat ze erg op haar woorden gepakt wordt.

Ik heb vanuit eigen ervaring in kennissenkring ook wel een mentaliteit meegemaakt van, ik wil dit zo en zo gebeurt het dan en ik wil hiervoor een extra wat een ander niet krijgt...

De Joodse wetten en gebruiken liggen erg ver van onze eigen cultuur en dat brengt vast ook wel wrijving met zich mee...

Heel flauw, maar heeft Jezus niet gezegd, “ jullie zullen altijd vervolgd worden”? Ik ben niet gelovig, maar wat zit er vanuit de religie echt achter deze uitspraak?

Overigens vind ik van elk orthodox geloof dat ze zich buiten de hedendaagse wereld plaatsen..

Desalniettemin zou ik dolgraag eens Israel bezoeken, de sfeer proeven van de Bijbel, maar dat durf ik niet vanwege de conflicten...

Juist vanwege de geschiedenis moet je met dit soort uitspraken heel voorzichtig zijn vind ik. Mensen moeten eens wat beter nadenken voor ze generaliserende uitspraken over hele groepen mensen doen op basis van een persoonlijke ervaring. Niet alleen als het over joodse mensen gaat overigens. Jij nu ook weer, jij hebt een kennis, en die heeft een bepaalde ervaring en daarom zeg jij nu op internet dat joodse mensen in Buitenveldert onbeschoft en bot zijn. Maar goed, jouw bericht is van dezelfde orde als dat van Fenrir wat mij betreft.

De naam van het topic is: waarom is antisemitisme nog een ding? Het lijkt erop dat jullie antisemitisme goed proberen te praten door orthodoxe joden weg te zetten als asocialen. Gevaarlijk vind ik dat, en daarom reageer ik zo fel.

En natuurlijk "pak" ik ( :roll: ) Fenrir op haar woorden zoals jullie dat noemen. Ik reageer op haar woorden ja. Waar anders op?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:05

Je pakt haar op de woorden zoals jij het wil zien. En waarom mogen wij onze persoonlijke ervaringen niet uiten? Om alles te omtwijken en weg te stoffen zoals jij nu feitelijk doet, los je niks op, maar kijk je weg.

Overigens krijg ik altijd kriebel van mensen die vinden dat ze opvoedkundig moeten zijn en de vlag uit de kast halen met, “ oppassen wat je zegt, geen persoonlijke ervaringen gaan generaliseren, dus benoem ze liever niet. En krijg nog meer jeuk als woorden worden gebruikt die niet gezegd zijn hierdoor een post volledig veranderd en ondertrapt met die afschuwelijk belerende Hollandse vinger en feitelijk zich gedragen zoals ze een ander zo graag willen aanpraten...zoals jouw interpretatie dat er asociaal wordt benoemd! Bah!

Een typische bokt discussie dus weer......eenzijdig, zweep bij de hand, wachtende op bijstand....zucht....

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:26

"Het lijkt erop dat jullie antisemitisme goed proberen te praten door orthodoxe joden weg te zetten als asocialen."

Zo... ga je lekker? Eerst roepen dat ik/wij geen ervaringen mogen delen (die jij stug "vooroordelen" blijft noemen) en vervolgens zelf met zulke bizarre, totaal misplaatste uitspraken aankomen? :r
Ik zou eerst maar eens naar m'n eigen gedrag kijken als ik jou was. En lesje lezen zonder negatief gekleurde bril is ook aan te raden. Jij leest echt alleen wat je wilt lezen. Verder zou ik het fijn vinden als je me geen woorden in de mond legt, dankjewel.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:43

Indestal schreef:
De Joodse wetten en gebruiken liggen erg ver van onze eigen cultuur en dat brengt vast ook wel wrijving met zich mee...

AU....!
Ten eerste: hoezo deze tegenstelling? Er wonen al zo'n 500 jaar Joden in Nederland.
En veel christelijke culturele en wettelijke dingen komen rechtstreeks uit het Jodendom - dus ik kan hier totaal niet mee uit de voeten.

(Wellicht bedoel je de Chassidiem - maar dat zei je niet - die in sommige opzichten het leven in de Poolse sjtetls voortzetten, maar dat is vooral klederdracht. Jiddish lijkt niet toevallig op Nederlands - en ons hedendaags feminisme is pas 50 jaar oud, he.)
Citaat:
Heel flauw, maar heeft Jezus niet gezegd, “ jullie zullen altijd vervolgd worden”? Ik ben niet gelovig, maar wat zit er vanuit de religie echt achter deze uitspraak?

AU!! AU!!
1) Nee, dat zei hij niet.
2) Het is wel de smoes waarmee antisemitisme/ jodenhaat 'gelegitimeerd' werd.
Citaat:
Overigens vind ik van elk orthodox geloof dat ze zich buiten de hedendaagse wereld plaatsen..

En als steile calviniste "bedank ik je vriendelijk" voor deze arrogantie.
Alsof de wereld slechts toebehoort aan diegenen die aan jouw normen voldoen ofzo.
Citaat:
Desalniettemin zou ik dolgraag eens Israel bezoeken, de sfeer proeven van de Bijbel, maar dat durf ik niet vanwege de conflicten...

Dit ben ik wel met je eens.
Maar vanaf de Balfourdeclaratie heeft het Westen er een puinhoop van gemaakt - dus ik vrees dat het nog even duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:52

Indestal schreef:
Je pakt haar op de woorden zoals jij het wil zien. En waarom mogen wij onze persoonlijke ervaringen niet uiten? Om alles te omtwijken en weg te stoffen zoals jij nu feitelijk doet, los je niks op, maar kijk je weg.

Overigens krijg ik altijd kriebel van mensen die vinden dat ze opvoedkundig moeten zijn en de vlag uit de kast halen met, “ oppassen wat je zegt, geen persoonlijke ervaringen gaan generaliseren, dus benoem ze liever niet. En krijg nog meer jeuk als woorden worden gebruikt die niet gezegd zijn hierdoor een post volledig veranderd en ondertrapt met die afschuwelijk belerende Hollandse vinger en feitelijk zich gedragen zoals ze een ander zo graag willen aanpraten...zoals jouw interpretatie dat er asociaal wordt benoemd! Bah!

Een typische bokt discussie dus weer......eenzijdig, zweep bij de hand, wachtende op bijstand....zucht....
Ik zeg niet dat je je ervaringen niet mag uiten, ik zeg dat je niet moet generaliseren obv die ervaring, wat zowel jij als Fenrir wel doen. Groot verschil. En ik blijf het bijzonder vinden dat je in een topic over antisemitisme met dit soort zaken komt.

Citaat:
Om alles te omtwijken en weg te stoffen zoals jij nu feitelijk doet, los je niks op, maar kijk je weg.
En wat ontwijk en stof ik precies weg nu? Wat is het probleem dat opgelost moet worden volgens jou? Waarvan kijk ik feitelijk weg? Het enorme probleem dat er in Buitenveldert met onbeschofte joden is volgens jouw kennis :') ? Nog maar eens: dit topic gaat over antisemitisme hè.

Citaat:
En krijg nog meer jeuk als woorden worden gebruikt die niet gezegd zijn hierdoor een post volledig veranderd en ondertrapt met die afschuwelijk belerende Hollandse vinger en feitelijk zich gedragen zoals ze een ander zo graag willen aanpraten...zoals jouw interpretatie dat er asociaal wordt benoemd! Bah!
Tja, bot en onbeschoft( jouw woorden) is in mijn ogen asociaal. Blijkbaar vind jij bot en onbeschoft niet asociaal en bedoel je iets heel anders. Oké dan.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:46

Ik vind het vooral erg dat mensen dus gewoon niet doorhebben dat ze antisemitische uitspraken doen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:35

Ja Anne Marie, zo een tegenpost had ik wel van je verwacht...kennelijk mag er geen andere kant belicht worden...verder kan ik niks met je post. Gaat niet over de inhoudt, maar is om mij in dit geval te vingerwijzen en daar heb ik niks mee. En nee asociaal is inderdaad iets heel anders dan bot en onbeschoft. Helaas door deze woordenwisseling, persoonlijke invulling, aannames en het heen en weer vingertje zullen wij niet kunnen discussiëren. Uiteraard mag ook jij je mening hebben, wel of niet gestoeld door persoonlijke ervaringen...en die zal ik respecteren...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:24

Het zal vast zo zijn dat sommige Joodse mensen zich soms onbeschoft gedragen. Net als sommige autochtone Amsterdammers zich ook onbeschoft kunnen gedragen. Of Britse toeristen. Of moslims. Of je buurvrouw.
Wat ik niet begrijp, is hoe het bij de hier genoemde voorbeelden van Joodse mensen die zich blijkbaar onbeschoft gedragen, relevant is dat ze Joods zijn.

pien_2010

Berichten: 43272
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:08

Tout a fait Askja! (Inderdaad ) generaliseren is zo gevaarlijk. Respect vol bejegenen zo belangrijk. Of wat er bij ons vroeger in werd geslagen " wat jij niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet".
Probleem opgelost als iedereen zich daar aan houdt.

Mijn ouders hadden oorlog meegemaakt en waren zeer fel op alles wat riekt naar antisemitisme of discriminatie van groepen cq individuen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:33

Askja, helemaal mee eens! Bokt laat nl zien dat er helemaal geen respectvolle communicatie in Nederland is...allemaal een flinke balk in hun ogen...die befaamde vinger waar Nederlanders juist zo om bekend staan in het buitenland en onder de buitenlanders in Nederland, laat zich weer fijn gelden.

Als de rest van de wereld eens een voorbeeld zou nemen aan de bokkers, wat zal het dan respectvol worden en zonder communicatie problemen. Waarbij de eenzijdige belichting volgens het juiste moraal zegenviert!

Kom op zeg! Over generaliseren gesproken. Juist diegenen die steigeren slaan alles neer wat niet denkt zoals zij denken.

Alsof de Joden geen streken hebben en zo respectvol zijn naar anders denkenden, kijk eens naar een eerlijke docu over de Palestijnen. Dat is doen wat hun is aangedaan in WOII. Grofweg schandalig en volledig op bondgenootschap rekenen van andere landen, die voorts om conflicten te vermijden oogje toeknijpen naar het getto waar de Palestijen in wonen , die gewoon hun huizen uitgejaagd zijn, omwille van “het beloofde land” , iets wat in de Bijbel?? Staat?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:37

Zo hee. De ongenuanceerde aap komt uit de mouw. Wat laat jij je kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:45

Indestal schreef:
Askja, helemaal mee eens! Bokt laat nl zien dat er helemaal geen respectvolle communicatie in Nederland is...allemaal een flinke balk in hun ogen...die befaamde vinger waar Nederlanders juist zo om bekend staan in het buitenland en onder de buitenlanders in Nederland, laat zich weer fijn gelden.

Als de rest van de wereld eens een voorbeeld zou nemen aan de bokkers, wat zal het dan respectvol worden en zonder communicatie problemen. Waarbij de eenzijdige belichting volgens het juiste moraal zegenviert!

Kom op zeg! Over generaliseren gesproken. Juist diegenen die steigeren slaan alles neer wat niet denkt zoals zij denken.

Alsof de Joden geen streken hebben en zo respectvol zijn naar anders denkenden, kijk eens naar een eerlijke docu over de Palestijnen. Dat is doen wat hun is aangedaan in WOII. Grofweg schandalig en volledig op bondgenootschap rekenen van andere landen, die voorts om conflicten te vermijden oogje toeknijpen naar het getto waar de Palestijen in wonen , die gewoon hun huizen uitgejaagd zijn, omwille van “het beloofde land” , iets wat in de Bijbel?? Staat?



Wauw. :+ Heb je er weleens bij stilgestaan dat de meeste Joden helemaal geen zin hebben in die oorlog? Dat die ook gewoon op normale wijze naast de Palestijnen willen kunnen leven? Dat die oorlog wellicht is veroorzaakt door machthebbers met gekke ideeën, zoals vrijwel altijd het geval is?

Maar oh nee hoor. Volgens jou hebben die Joden met hun streken het gedaan. Ook ik, dus? :) Want ik blijf een jood, ook al beoefen ik geen religie. Mijn buurman overigens ook. Laten ik niet onze vrienden op Texel vergeten.

Allemaal Joden met streken die van die afschuwelijke dingen doen in Palestina. :+ Zak een eind weg man.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:56

Ik wilde echt inhoudelijk reageren
Maar zoals de “discussie” zich ontwikkeld
Ga ik mijn vingers hier maar eens lekker niet aan branden :evaw:

Mijn advies, lees alles nou eens niet met het vooroordeel dat het negatief bedoeld is en vanuit vooroordelen getiept is
Scheelt een hoop gezever

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:15

Sonja_vR schreef:
Ik wilde echt inhoudelijk reageren
(...)
Mijn advies, lees alles nou eens niet met het vooroordeel dat het negatief bedoeld is en vanuit vooroordelen getiept is
Scheelt een hoop gezever


In principe is dit een uitstekend advies, maar voorbij een bepaalde grens sluit ik mij aan bij Resistance: "zak een eind weg man".

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:22

Hier hetzelfde idee Sonja, had vorige week een hele reactie getypt en toch weggehaald omdat ik me niet goed voelde bij de discussie...

Het topic heeft een hele nare wending gekregen. De vraag is waarom antisemitisme nog bestaat en er zijn mensen die op de vraag hebben geantwoord waarom hun denken dat er deze overtuigingen nog niet de wereld uit zijn. Een paar van die gedachtegangen zijn gestoeld op eigen ervaringen en omgeving. Maar er wordt zo veroordelend gereageerd door anderen dat dit allesbehalve een discussietopic is.

Het zijn juist de mensen die deze ervaringen hebben met (orthodoxe) Joden die soms dieper nadenken en kunnen en moeten nuanceren. Ik geloof niet dat er ook maar 1 iemand hier heeft gereageerd antisemitisch gedachtegoed heeft of ‘alle Joden’ de schuld geeft van de toestanden in Israël/Palestina.

Ook ik heb ervaringen met chassidische Joden die gelijkaardig zijn aan wat er hier genoemd is en ook ik heb geen sympathie voor de behandeling van Palestijnen. Maar juist deze meningen laten me verder denken over het waarom... Als je als kind opgroeit in Jeruzalem worden je heel andere dingen verteld en voorgeschoteld dan hier. Ik kan het ze biet kwalijk nemen dat ze niet allemaal spontaan buiten huntealitzit gaan treden om verder te kijken, net zo min als wij dat hier doen over bepaalde zaken. Als iemand zich voorstelt als zijnde Joods komt bij mij het plaatje naar boven van liefdevolle, grote gezinnen met overbezorgde moeders die Chanoeka vieren, ook al ben ik zelf al bespuwd, aan de kant geduwd en zwaar respectloos behandeld geweest door de extremistische groep.
In mijn ogen volgt antisemitisme dezelfde lijn als andere vormen van racisme, bepaalde groepen in religieuze stromingen plaatsen zich buiten onze maatschappij. Hierdoor ontstaat er een kloof en onbegrip en wat niet begrepen kan worden is ‘slecht’ voor de grote meerderheid, bewust of onbewust.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:40

Schuur_ schreef:
Hier hetzelfde idee Sonja, had vorige week een hele reactie getypt en toch weggehaald omdat ik me niet goed voelde bij de discussie...

Jammer.
En wat je schrijft over 'de nare wending' herken ik.
Citaat:
Het topic heeft een hele nare wending gekregen. De vraag is waarom antisemitisme nog bestaat en er zijn mensen die op de vraag hebben geantwoord waarom hun denken dat er deze overtuigingen nog niet de wereld uit zijn. Een paar van die gedachtegangen zijn gestoeld op eigen ervaringen en omgeving. Maar er wordt zo veroordelend gereageerd door anderen dat dit allesbehalve een discussietopic is.

Tja - waarom bestaat Jodenhaat nog steeds?
Zegt dit iets over Joden en/ of hun gedrag, of over de staat Israël - of over degenen die deze haat voelen...?
Citaat:
Het zijn juist de mensen die deze ervaringen hebben met (orthodoxe) Joden die soms dieper nadenken en kunnen en moeten nuanceren. Ik geloof niet dat er ook maar 1 iemand hier heeft gereageerd antisemitisch gedachtegoed heeft of ‘alle Joden’ de schuld geeft van de toestanden in Israël/Palestina.

Sommige zaken gingen beslist over mijn grens.
Maar in het kader van goed nadenken en nuanceren: jij denkt hier anders over - kun je dit misschien toelichten?
Citaat:
Ook ik heb ervaringen met chassidische Joden die gelijkaardig zijn aan wat er hier genoemd is en ook ik heb geen sympathie voor de behandeling van Palestijnen. Maar juist deze meningen laten me verder denken over het waarom... Als je als kind opgroeit in Jeruzalem worden je heel andere dingen verteld en voorgeschoteld dan hier. Ik kan het ze biet kwalijk nemen dat ze niet allemaal spontaan buiten huntealitzit gaan treden om verder te kijken, net zo min als wij dat hier doen over bepaalde zaken. Als iemand zich voorstelt als zijnde Joods komt bij mij het plaatje naar boven van liefdevolle, grote gezinnen met overbezorgde moeders die Chanoeka vieren, ook al ben ik zelf al bespuwd, aan de kant geduwd en zwaar respectloos behandeld geweest door de extremistische groep.

Die verschillende perspectieven, wereldbeelden etc etc zijn natuurlijk van belang.

De Japanse maatschappij vindt dat ze een groot slachtoffer is van de 2e wereldoorlog.
Tja - Hirohito was geen lieve vorst en ze hebben nota bene 2 atoombommen op hun steden gehad.
...maar vanuit de Nederlanders die in de Oost in concentratiekampen zaten of moesten werken aan de Birma spoorweg is dat slachtofferschap wel problematisch: veel Japanners weten hier nauwelijks iets van...
En voor de US of A is de aanval door Japan op Parelhaven nog steeds traumatisch.
Citaat:
In mijn ogen volgt antisemitisme dezelfde lijn als andere vormen van racisme, bepaalde groepen in religieuze stromingen plaatsen zich buiten onze maatschappij. Hierdoor ontstaat er een kloof en onbegrip en wat niet begrepen kan worden is ‘slecht’ voor de grote meerderheid, bewust of onbewust.

Dat gepraat over 'de' maatschappij ergert mij eerlijk gezegd nogal.
In "de" maatschappij is het gebruikelijk om op zaterdag boodschappen te doen - vier je shabbes hoor je er niet bij...?
Je kunt het zien als een kloof. Ik kan uit de voeten met 'onbekend maakt onbemind' - maar door te stellen dat een minder bekende groep op voorhand al buiten die "maatschappij" staat wordt het wel erg normatief:
"Zo zijn de regels en waag het niet ze te breken want dan moeten wij je niet meer en dat heb je dan aan jezelf te danken".
(De redenering is zo oud als de wereld, maar ik blief m niet.)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:53

Indestal schreef:
Hitler ..............
Dit zal nooit meer kunnen...de burger is eigenwijs, goed opgeleid, social media bereikt iedereen en de burger is zeker niet meer volgzaam....kleine agressieve groepen houd je altijd..


Trump in de USA, Erdogan in Turkije. De griekse nationalisten.
Brexit. Vele conflicten in het midden Oosten en Afrika gaan over hetzelfde soort idealisme.

Heel de Balkan, het Oekraine conflict, de problemen tussen Noord en zuid Korea.
Myranmar, Bangladesh de problemen tussen India en Pakistan.

Minderheden zoals de native bevolking in Amerika en Australie (indianen en aboriginals).

De Islam is de meest agresieve godsdienst die we kennen. Pakistan en India heb ik genoemd, Indonesie, het gehele Midden Oosten en het meerdendeel van Afrika heeft grote problemen.

De redenen zijn nagenoeg hetzelfde als waarom anti seminisme nog steeds bestaat.

TS gaf aan dat het in Zweden meer speelt als voor haar gevoel in Nederland.

De laatste jaren wordt er anders naar de Zweedse rol in WW II gekeken, hoewel officieel neutraal, was Zweden de leverancier van het ijzererts voor duitsland.
Dat betekende verweg de grootste handelspartner. Ook liet Zweden veel duitse troepen toe op zijn grondgebied. Dat zweden Duitsland niet belemmerde maar de gealieerden wel.
Wat ik wil zeggen is dat de duitse sympatieen in Zweden nog altijd groot zijn.

Ik praat niets van Israel goed, maar de ideen van de omringende landen en de palestijnen zijn die opnieuw van een genocide.

Alleen als mensen leren naast elkaar te leven en te delen is er een toekomst.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:11

Wat ik bedoel met het moeten nuanceren voor mensen die de slechte ervaringen hebben is omdat je anders niet meer kunt functioneren. Je moet voor jezelf kunnen zeggen ‘dit is een individu’ Verdzr heb ik het in mijn reactie al uitgelegd.

Ik heb het niet over DE maatschappij maar onze maatschappij. En daarin kun je op elke dag van de week boodschappen halen. Je moet maatschappij niet verwarren met gewoontes. Ik haal bv nooit boodschappen op zaterdag, dat laat ik over aan de huismoeders en ga door de week om 19u.

En nee, ik ben van het leven en laten leven maar je kan er niet omheen dat de extreme richting van het geloof hun eigen maatschappij hebben gebouwd naast ‘de modale’ in Nederland, België, Duitsland, USA... door eigen scholen, supermarkten en zelfs hun werk vinden ze in eigen kringen. Helemaal prima en niemand heeft daar last van. Maar dan is er wel onbegrip en het is ook niet netjes als iemand per toeval in een bepaalde wijk komt, deze wordt beschimpt want hij of zij hoort er niet thuis. Als je in een supermarkt staat en je wordt gewoon opzij gebotst en niet geholpen. Dat werkt 2 kanten op :) Ik kan me dus prima voorstellen dat niet iedereen buiten zijn kader denkt en een onbekend is onbemind principe volgt. Is dat gevaarlijk? Ja. Zou het anders moeten? Ja.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:05

Bijzonder dat juist bokkers waarvan je verwacht dat ze beter zouden moeten kunnen lezen en denken, juist dat lezen en schrijven wederom naar hun eigen kant toe en de grote bezem pakken.

Waar zeg ik dat jij TS doet wat ik de Joden in Israel verwijt? Maar Jood ben je ook en toch verwerp je het niet proef ik... wederom de Palestijnen worden als slecht afgespiegeld...heb h
Je echt wel eens echt je verdiept hoe zij moeten leven? Hoe hun vrijheid is afgepakt doordat na WOII Joden vonden dat ze recht hebben op een eigen staat en Palestina daar voor aanwezen en massaal dit zijn gaan opeisen? Gewoon bezetten en toe eigenen en nog slachtoffer gaan spelen?

Logisch dat ze haat scheppen daar. Het is net zo als dat de Duitsers de kristallnacht uitriepen, dat is gebeurt in Palestina. palestijnen plaats laten maken voor joden

Dat ik nu PERSOONLIJK wordt aangesproken dat IK vredelievend moet reageren op algemene agressie en mij hierin moet gaan gedragen..alsof ik promoot een Jodenhater te zijn! !

Echt bokt weer, walchelijk gewoon!

De laatste docu die ik heb gezien waar de jeugd werd belicht in het getto waar ze leven waarin alles op de bon is, geen toekomst en wel zicht op oprukkende luxe villa's met zwembaden en vrijheden van de aldaar zich vestigende Joden, heb ik als schokkend ervaren..ik ben groot gebracht met het plaatje van Joodse slachtoffer, vervolging, onschuld, palestijnse terrorisme naar onschuldige Joodse mensen... bij het zien van de andere kant was ik geschokt, een belichting van een schoffterige manier van landje pik, maar aangezien Israel een grote bondgenoot is van Nederland, geen info van de andere kant...altijd belichting van terrorisme vanuit de Palestijnen .

En o ja, er zijn echt Joden en palestijnen die elkaar liefhebben .

Wat heeft MIJN liefhebben in godsnaam met deze duscussie te maken??

Ik laat de andere kant van de vervolgde liefhebbende Jood even zien . Om je vraag te beantwoorden in je begin post!!

Dus Nee ik ben geen Jodenhater en ook geen Paleatijnenhater en JA ik veroodeel heel scherp de Joodse houding in Israel zoals zij een volk gewoon achter een muur hebben gezet en klein en armoedig houdt met wellicht de stiekeme wens dat het probleem achter die muur van gevangenschap en armoe zichzelf oplost...

Dus kom op man!

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:50

Die muur in Israel is gebouwd om aanslagen tegen te gaan. Zoals iedereen weet waren die er heel veel,meestal bij een bushalte of in een restaurant,waar dus onschuldige burgers door getroffen werden.Nu zijn er bijna geen aanslagen meer vanwege die muur.Voor die muur ben ik als pelgrim\toerist in Jeruzalem geweest en heb daar zelf een aanslag meegemaakt.Toen was je daar nergens veilig.En de daders kwamen vaak ook om als het zelfmoordterroristen waren.Wie schiet daar nu wat mee op.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:03

De verschrikkelijkste dingen zeggen, aannames doen en je dan persoonlijk aangevallen voelen. Oh oh oh.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:22

Iderdaad. Indestal, heb jij op persoonlijk vlak het een of ander meegemaakt dat je zo fel en emotioneel reageert op dit onderwerp?

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:04

Na vorig jaar in Israël te zijn geweest en langs de muur te hebben gereden lach ik in een deuk. werkelijk de geluidsschermen langs de A2 zijn groter en hoger. maar ja daar worden geen auto's met explosieven van de berg geduwd

Er is nooit een Palestijnse staat geweest en als de bewoners van het door Britten genaamde Palestina normaal hadden gedaan en niet gelijk een oorlog waren begonnen was er niets aan de hand geweest
Ik heb met eigen ogen gezien dat er Wijken zijn waar Israëlische Arabieren wonen die mooier zijn dan welke villawijk ook hier in Nederland
Wordt er ergens ook nog geroepen dat we ons apart houden door eigen scholen te beginnen, Joh die was er voor de oorlog al in Amsterdam zuid, alleen doordat er meer kinderen geboren werden werd deze te klein, u moeten mijn nichtjes en vriendinnetjes helaas bewaakt worden omdat de dreiging echt heel groot is..
En wees eerlijk welke moslim school waar ook ter wereld wordt bedreigd door de "joden" nergens dus
Daardoor hoeft daar geen bewaking te zijn

https://brabosh.com/2018/08/23/pqpct-joy-2/
Indestal jouw houding draagt dus puur antisemitisme uit.. en vooroordeel.... bah