Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:32

daantjuhhh schreef:
Attitude schreef:
Nee omdat ik andere dingen laat of daar bewuster mee omga .
Ik bestel bijvoorbeeld niet bij Ali Express :)*
Of koop en eet bijvoorbeeld geen kalfsvlees ( en ook steeds minder vlees en bewuster ) waarvan de kalfjes eerst op en neer naar Italië gaan voordat ze geslacht worden in NL ( vrachtwagens vol en wat stoten die uit ! )
En ik vind ons (NL ) maar bijvoorbeeld Dld ook met vele goede initiatieven , echt het braafste jongetje van de klas als je bijvoorbeeld alleen al kijkt naar de vervuiling in Manila ( 15 mio geregistreerde bewoners en ong 15 mio ongeregistreerd ;-) ) wbt voertuigen en afval.


Dat vliegtuig uit China vertrekt ook wel zonder mijn armbandje....

Maar bij vlees kijk ik dan wel weer of dat geïmporteerd is.
Maar dat is vooral omdat ik het echt ronduit onzin vind dat een Nederlands dier naar Italië gaat om daar geslacht te worden en dan vervolgens weer hierheen gaat met de titel parmaham.
(Voor zover ik vlees eet)


Klopt maar als iedereen zo denkt en gewicht van een vliegtuig maakt echt wel uit op de hoeveelheid brandstof die hij verbruikt.

Ik bedoel daarmee te zeggen dat je ook op andere manieren bewust met de dingen om kunt gaan.


Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:32

Magrathea schreef:
Attitude schreef:
En ik vind ons (NL ) maar bijvoorbeeld Dld ook met vele goede initiatieven , echt het braafste jongetje van de klas als je bijvoorbeeld alleen al kijkt naar de vervuiling in Manila ( 15 mio geregistreerde bewoners en ong 15 mio ongeregistreerd ;-) ) wbt voertuigen en afval.

Dus omdat een ander land het slechter doet dan wij hoeven wij maar helemaal niets te doen?


Nee en dat schrijf ik ook helemaal niet dus waar je dat vandaan haalt ?

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:42

Dit topic is echt mijn lievelings :D

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:17

Mars schreef:
Dit topic is echt mijn lievelings :D

_O-

Ik vind het zo bijzonder dat mensen denken dat Nederland een absolute voortrekker is op her gebied van duurzaamheid. Nog bijzonderder dat mensen dat, mocht het zo zijn, afkeuren ipv er trots op zijn.

En nog veel bijzonderder om te wijzen naar andere landen/mensen die mogelijk meer vervuilen dat als argument gebruiken om zelf niets te doen.
Dat argument gaat ook alleen op als er mogelijk wat ingeleverd moet worden, niet als je ergens profijt van hebt.
"Huisvuil ophalen hoeft in Nederland niet meer, waarom braafste jongetje van de klas in grote delen van de wereld gooien ze het ook gewoon langs de weg" Dat hoor je bijvoorbeeld nooit :+

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:49

Maar dan kom je bij het stukje ver-van-mijn-bed. Want als morgen de straat vol vuilnis ligt hebben we daar direct last van. Terwijl van een vliegreisje op en neer naar Portugal je niet een direct nadelig gevolg ondervind.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:21

Mars schreef:
Maar dan kom je bij het stukje ver-van-mijn-bed. Want als morgen de straat vol vuilnis ligt hebben we daar direct last van. Terwijl van een vliegreisje op en neer naar Portugal je niet een direct nadelig gevolg ondervind.
Noemen ze korte termijn visie ;)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:11

fransje23 schreef:
Mars schreef:
Dit topic is echt mijn lievelings :D

_O-

Ik vind het zo bijzonder dat mensen denken dat Nederland een absolute voortrekker is op her gebied van duurzaamheid. Nog bijzonderder dat mensen dat, mocht het zo zijn, afkeuren ipv er trots op zijn.

En nog veel bijzonderder om te wijzen naar andere landen/mensen die mogelijk meer vervuilen dat als argument gebruiken om zelf niets te doen.
Dat argument gaat ook alleen op als er mogelijk wat ingeleverd moet worden, niet als je ergens profijt van hebt.
"Huisvuil ophalen hoeft in Nederland niet meer, waarom braafste jongetje van de klas in grote delen van de wereld gooien ze het ook gewoon langs de weg" Dat hoor je bijvoorbeeld nooit :+


Waar lees je dat dan ?

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:28

Ailill schreef:
Mars schreef:
Maar dan kom je bij het stukje ver-van-mijn-bed. Want als morgen de straat vol vuilnis ligt hebben we daar direct last van. Terwijl van een vliegreisje op en neer naar Portugal je niet een direct nadelig gevolg ondervind.
Noemen ze korte termijn visie ;)


Zeker, maar dat drijft nu eenmaal veel mensen. Ondervind je direct nadeel van je gedrag is er grote kans dat je je snel aanpast. In tegenstelling tot gevolgen waar we later pas persoonlijk flink nadeel van krijgen. Even heel kort door de bocht geschetst.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Electra63

Berichten: 17792
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:46

fransje23 schreef:
Mars schreef:
Dit topic is echt mijn lievelings :D

_O-

Ik vind het zo bijzonder dat mensen denken dat Nederland een absolute voortrekker is op her gebied van duurzaamheid. Nog bijzonderder dat mensen dat, mocht het zo zijn, afkeuren ipv er trots op zijn.

En nog veel bijzonderder om te wijzen naar andere landen/mensen die mogelijk meer vervuilen dat als argument gebruiken om zelf niets te doen.
Dat argument gaat ook alleen op als er mogelijk wat ingeleverd moet worden, niet als je ergens profijt van hebt.
"Huisvuil ophalen hoeft in Nederland niet meer, waarom braafste jongetje van de klas in grote delen van de wereld gooien ze het ook gewoon langs de weg" Dat hoor je bijvoorbeeld nooit :+


Voordeel van reizen is ervaringen opdoen ;), wij zijn misschien geen voortrekker op het gebied van milieu/bewustwoording enz. maar het is hier natuurlijk wel veel beter geregeld, dan in de meeste andere landen, kan ik je uit eigen ervaring vertellen :D. Maar het kan altijd beter, al gaat dat dan ten koste van iets. Bijvoorbeeld de economie. Wat heb je er voor over? Welke keuzes worden er gemaakt, met name door de politiek. VVD maakt een andere afweging dan GL ;)

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:12

Mars schreef:
Ailill schreef:
Noemen ze korte termijn visie ;)


Zeker, maar dat drijft nu eenmaal veel mensen. Ondervind je direct nadeel van je gedrag is er grote kans dat je je snel aanpast. In tegenstelling tot gevolgen waar we later pas persoonlijk flink nadeel van krijgen. Even heel kort door de bocht geschetst.
Ik snap en zie wat je bedoelt, dat is het 'probleem' ook niet.

Wat ik wel een 'probleem' vind, is dat er dus mensen zijn die weten dat het een probleem gaat worden, maar er vervolgens weinig/niets mee doen. Ik kan dat maar moeilijk begrijpen.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:36

Electra63 schreef:
Voordeel van reizen is ervaringen opdoen ;), wij zijn misschien geen voortrekker op het gebied van milieu/bewustwoording enz. maar het is hier natuurlijk wel veel beter geregeld, dan in de meeste andere landen, kan ik je uit eigen ervaring vertellen :D. Maar het kan altijd beter, al gaat dat dan ten koste van iets. Bijvoorbeeld de economie. Wat heb je er voor over? Welke keuzes worden er gemaakt, met name door de politiek. VVD maakt een andere afweging dan GL ;)


Het is hier beter geregeld dan in veel andere landen maar ook weer minder goed geregeld dan in andere landen. Is net waar je naar toe reist. Bedenk dat in sommige landen waar hierop het oog slechter lijkt vaak ook minder koopkracht is waardoor er minder overconsumptie en verspilling is.
Als je alleen al bedenkt wat er in Nederland aan voedsel wordt weggegooid..

Duurzame keuzes hoeven ook niet ten koste te gaan van iets. Landen die het goed doen hebben vaak een goed draaiende economie maar het gaat inderdaad om politieke keuzes.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:29

Ik ben dit jaar met het vliegtuig weggeweest. Maar rij ook 30.000 hobby kilometers per jaar.
Maar ik eet soms een dag geen vlees. Ook gooi ik geen afval in de natuur en hergebruik plastic zakken.
Het is zelfs zo erg dat ik bijvoorbeeld het plastic om toiletrollen hergebruik als kleine vuilniszak en zo al enige weken geen zwart vuilniszak meer nodig gehad heb. Ook dat is om het milieu denken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:57

Ik wil toch even dit delen. Ik heb hem al eerder in een link gepost maar wilde hem even direct laten zien. :)
Dit is een berekening van CE Delft overigens en dus gebaseerd op verschillende factors, zoals landverbruik, water, uitstoot broeikasgassen tijdens gebruik en tijdens productie, landverbruik en vervuiling van het milieu (bijvoorbeeld doordat een bepaald percentage van olie in de natuur lekt, afvalstoffen worden geloost etc.)

Afbeelding

Dit is de milieubelasting van een gemiddelde Nederlander, per categorie. De meest belastende is spullen (elke 2 jaar een nieuwe mobiel, rotzooi kopen bij de Action ipv kwaliteitsproducten die lang meegaan).
De tweede is vlees, die heeft een eigen categorie (overig voedsel staat lager).
Vliegen staat laag omdat de gemiddelde Nederlander niet zoveel vliegt: 1x per jaar heen en weer naar Porto is de referentie-afstand die hier wordt gebruikt. Het kan best zijn dat als iemand meer vliegt het op 2 of zelfs op 1 staat (zelfde voor autorijden overigens):

Afbeelding

Wat ik maar wil zeggen is dat veel mensen niet door lijken te hebben dat verschillende acties verschillende impact hebben. Ik vind het top dat mensen bewust nadenken over hun voedsel, maar als je bijv al je groenten biologisch koopt maar nog wel vlees eet zet dat nauwelijks zoden aan de dijk. Plastic verminderen is goed maar valt in het niet bij andere gewoontes die we hebben.

Babette Porcelijn (de auter van het boek waar deze grafiekjes uit komen) vergelijkt het met iemand die op dieet gaat. Die persoon eet elke dag 4 boterhammen met beleg, een salade met groenten en stukjes feta, een zak patat met mayonaise en een pak koekjes. Hij wil dus afvallen en besluit om voortaan de salade zonder blokjes feta te eten. Dat is natuurlijk idioot; zolang hij nog die zak patat en pak koekjes blijft eten zal hij weinig resultaat zien. Als hij echt wil afvallen zal hij op zijn minst die zak patat en koekjes moeten schrappen, eventueel vervangen voor iets anders, en daarnaast moeten gaan sporten of iets dergelijks. Dat heeft vele malen meer effect dan een droge salade eten elke dag, dat is voor niemand leuk.

En zo is het dus ook met duurzaamheid.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Olle

Berichten: 2724
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:39

Maar is het ook niet zo dat alle kleine beetjes helpen.

Uiteraard zijn alle dingen die wij als mens doen vervuilend voor het milieu. Als we dit willen terugdringen, dan zullen wij als mens het beste direct kunnen stoppen met ademen. Maar dit is natuurlijk een beetje onrealistisch.
Dus als de kleine mens al aan recycling doet, biologisch voedsel koopt e.d. dan denk ik dat we al een stap de goede richting op zijn.

Zelf probeer ik er ook bewuster mee om te gaan. Zoals mijn telefoon niet elk jaar of 2 jaar te vernieuwen en als ik hem wel van de hand wil doen dan zal deze gerecycled worden of bij een ander baasje een goed leven krijgen. Ik koop geen shampoo en douchespullen meer welke verpakt zijn in plastic. Dus shampoobars en zeepbarren gekocht bij een Lush (ook Lush is helaas niet heiligmakend met duurzaamheid, maar het is een stap). Probeer zo biologisch mogelijk boodschappen te doen (wat soms nog erg lastig is)en de tassen te hergebruiken.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:54


Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:44

Magrathea schreef:
Ik wil toch even dit delen. Ik heb hem al eerder in een link gepost maar wilde hem even direct laten zien. :)
Dit is een berekening van CE Delft overigens en dus gebaseerd op verschillende factors, zoals landverbruik, water, uitstoot broeikasgassen tijdens gebruik en tijdens productie, landverbruik en vervuiling van het milieu (bijvoorbeeld doordat een bepaald percentage van olie in de natuur lekt, afvalstoffen worden geloost etc.)

[ Afbeelding ]

Dit is de milieubelasting van een gemiddelde Nederlander, per categorie. De meest belastende is spullen (elke 2 jaar een nieuwe mobiel, rotzooi kopen bij de Action ipv kwaliteitsproducten die lang meegaan).
De tweede is vlees, die heeft een eigen categorie (overig voedsel staat lager).
Vliegen staat laag omdat de gemiddelde Nederlander niet zoveel vliegt: 1x per jaar heen en weer naar Porto is de referentie-afstand die hier wordt gebruikt. Het kan best zijn dat als iemand meer vliegt het op 2 of zelfs op 1 staat (zelfde voor autorijden overigens):

[ Afbeelding ]

Wat ik maar wil zeggen is dat veel mensen niet door lijken te hebben dat verschillende acties verschillende impact hebben. Ik vind het top dat mensen bewust nadenken over hun voedsel, maar als je bijv al je groenten biologisch koopt maar nog wel vlees eet zet dat nauwelijks zoden aan de dijk. Plastic verminderen is goed maar valt in het niet bij andere gewoontes die we hebben.

Babette Porcelijn (de auter van het boek waar deze grafiekjes uit komen) vergelijkt het met iemand die op dieet gaat. Die persoon eet elke dag 4 boterhammen met beleg, een salade met groenten en stukjes feta, een zak patat met mayonaise en een pak koekjes. Hij wil dus afvallen en besluit om voortaan de salade zonder blokjes feta te eten. Dat is natuurlijk idioot; zolang hij nog die zak patat en pak koekjes blijft eten zal hij weinig resultaat zien. Als hij echt wil afvallen zal hij op zijn minst die zak patat en koekjes moeten schrappen, eventueel vervangen voor iets anders, en daarnaast moeten gaan sporten of iets dergelijks. Dat heeft vele malen meer effect dan een droge salade eten elke dag, dat is voor niemand leuk.

En zo is het dus ook met duurzaamheid.

Heb jij ook een link zodat ik zelf kan berekenen hoe ik anders ben dan de gemiddelde Nederlander?

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:10

Olle schreef:
Uiteraard zijn alle dingen die wij als mens doen vervuilend voor het milieu. Als we dit willen terugdringen, dan zullen wij als mens het beste direct kunnen stoppen met ademen. Maar dit is natuurlijk een beetje onrealistisch.

;) en gelukkig ook niet waar.

Ja, we ademen kooldioxide uit - de planten nemen het op en geven ons weer zuurstof.

De problemen zijn gekomen dat we vanaf 1850 fossiele brandstoffen zijn gaan gebruiken: aardolie 'zijn oeroude planten' en in ruim 150 jaar hebben we 'miljoenen jaren planten' opgestookt.
Citaat:
Dus als de kleine mens al aan recycling doet, biologisch voedsel koopt e.d. dan denk ik dat we al een stap de goede richting op zijn.

Zelf probeer ik er ook bewuster mee om te gaan. Zoals mijn telefoon niet elk jaar of 2 jaar te vernieuwen en als ik hem wel van de hand wil doen dan zal deze gerecycled worden of bij een ander baasje een goed leven krijgen. Ik koop geen shampoo en douchespullen meer welke verpakt zijn in plastic. Dus shampoobars en zeepbarren gekocht bij een Lush (ook Lush is helaas niet heiligmakend met duurzaamheid, maar het is een stap). Probeer zo biologisch mogelijk boodschappen te doen (wat soms nog erg lastig is)en de tassen te hergebruiken.
+:)+ +:)+

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:26

@Daantjuhh: Ik heb deze test gevonden. Ben er niet echt van overtuigd van hoe goed hij zijn, maar het is iets. Deze geeft aan het einde aan hoeveel wereld bollen er nodig zijn als iedereen op de manier leeft zoals jij. En de vergelijking met een gemiddelde nederlander: WNF Voetafdruk Andere sites verwijzen hier ook naar.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:52

daantjuhhh schreef:
Heb jij ook een link zodat ik zelf kan berekenen hoe ik anders ben dan de gemiddelde Nederlander?

Een van de delen uit de serie op Bedrock heeft een grafiekje die je zelf kunt invullen. Als je intikt op google "babette porcelijn bedrock" dan kom je er wel. Anders nog een keer die naam invullen in het zoekveld op de site van Bedrock zelf.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:20

Citaat:
Ik snap en zie wat je bedoelt, dat is het 'probleem' ook niet.

Wat ik wel een 'probleem' vind, is dat er dus mensen zijn die weten dat het een probleem gaat worden, maar er vervolgens weinig/niets mee doen. Ik kan dat maar moeilijk begrijpen.

Tja, mijn ubergezonde collega vind het ook maar niets dat ik lekker van mijn patat geniet elke week. Met snack nog wel!
En ik weet dat haar vogelzaad gezonder is dan mijn patatje en toch kies ik bewust elke keer weer voor mijn patatje ondanks dat ik weet dat het slechter is en al zou ze 1 miljoen keer aan mijn hoofd zeuren dat het slecht is.

Feit is dat je niet iedereen in je straatje kunt krijgen en dat sommige mensen andere keuzes maken met dezelfde info, blij dat dit kan in ons land. :)

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:49


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:24

Precies, Sunnda. Iedereen neemt zijn eigen beslissingen. En hoe harder men zeurt, hoe meer ik geneigd ben mijn kont tegen de krib te gooien.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:28

We stevenen af op een fikse ramp - de eerste twee oorlogen vanwege deklimaatverandering zijn al weer bijna vergeten
(Darfur en Syrië - eerst was het vruchtbaar, toen kwam de woestijn en daarna oorlog)
en dan praten over gezeur.... %)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:30

Janneke2 schreef:
We stevenen af op een fikse ramp - de eerste twee oorlogen vanwege deklimaatverandering zijn al weer bijna vergeten
(Darfur en Syrië - eerst was het vruchtbaar, toen kwam de woestijn en daarna oorlog)
en dan praten over gezeur.... %)


Is dit echt waar jij je dagelijks druk om maakt?
Serieuze vraag, want ik heb al zo veel dingen om me druk om te maken.... Volgens mij hebben wij iets andere levensstandaarden dan de mensen uit die oorlogsgebieden en iets andere ontwikkeling. Dat ik mij niet druk maak om zo’n oorlog.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:13

Die sites waar je van alles kan invullen zijn wel erg simpel. Alleen vragen of je vlees eet bv.
Voor mij maakt het namelijk nogal wat verschil of je kiloknallers koopt van import vlees of lokaal bij de boer.
Mijn biefstukje heeft in haar leven amper 25km gereisd van af de geboorte tot op mijn bord.
500m verderop geboren, in de jonge jaren alleen vervoerd naar het natuurgebied om op te groeien en daarna jaren melk gegeven op de bioboerderij waar ze geboren is. Daarna een paar km verderop naar het slachthuis en in het dorp door de plaatselijke slager verwerkt. En daarna weer terug naar de boerderij voor de verkoop.
Dat is toch iets anders dan rundvlees uit Argentinië bv wat hier per vuile dieselboot heen is vervoerd, over oncontroleerbaar dierenwelzijn maar niet te spreken...

Net als de vraag of je eieren eet.
Ja maar er zit voor mij wel verschil tussen eieren van een grote kippenboer of eieren van je eigen kippen die thuis lekker los lopen.
Zuivel komt ook direct van de bioboer (zelf potten/flessen meenemen) en groenten en fruit ook zoveel mogelijk bij lokale boeren of uit de eigen (moes)tuin.
En al zou ik het niet doen om milieu redenen dan zou ik toch zo de inkopen doen om te zorgen dat het geld bij de boeren terecht komt en niet bij management lagen in de transport wereld en supermarkten...

Dus ondanks dat ik regelmatig vlieg, doe ik op mijn manier ook m'n best om voor de rest wel milieubewuste keuzes te maken.
(Geen auto, geen kinderen, wel zonnepanelen e.d.)
Maar dat vliegen blijft de komende jaren nog wel even zo.
En dan zie je ook meteen dat NL het zo slecht nog niet doet vergeleken met de rest van de wereld...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, sasja0705, SennaS, Thioro en 5 bezoekers