Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Qimm

Berichten: 15142
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:16

secricible schreef:
Janinevv schreef:
Jullie doen alsof alle katholieken hieraan mee doen bij ons in de kerken zal er ook een klein percentage vast dingen doen die niet door de beugel kunnen ! Maar nee dat is lang niet iedereen of een grote groep


Dat ligt eraan wat je meedoen noemt. Heb je het over daadwerkelijk misbruiken,nee.
Maar de organisatie financieel steunen en het accepteren, ja. Wegkijken en goedpraten, ja. Daar doen alle katholieken aan mee. Is dat niet ook hartstikke fout?
Hoe zou jij er over denken als jou buurman zegt dol te zijn op dieren en ondertussen zijn leven wijdt aaan organisaties die dierenmishandeling promoten? Dat is wezenlijk wat er gebeurt.

En om dan te roepen wat dit met geloof te maken heeft: zou jij daarmee niet gaan twijfelen aan die buurman die roept idealen te hebben maar in de praktijk iets heel anders doet? Ondanks dat hij goed voor zijn hondje zorgt? Ik zou hem een hypocriete kerel vinden namelijk...

Maar daarom hoef jij je niet vervelend te voelen dat jij ook van dieren houdt en hoef je ook zeker niet te overwegen daar mee op te houden

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:45

Qimm schreef:
Maar daarom hoef jij je niet vervelend te voelen dat jij ook van dieren houdt en hoef je ook zeker niet te overwegen daar mee op te houden



secricible schreef:
Overigens begrijp ik waar je over valt hoor, begrijp me niet verkeerd.
Als ik sta voor dierenliefde en er wordt bekend dat de grootste internationale dierenwelzijnorganisatie stiekem stierenvechten en mishandeling financiert, betekend dat niet ineens dat ik niet meer kan staan voor diezelfde dierenliefde.
Maar aangesloten blijven bij die welzijnsorganisatie is mijn insziens ook geen optie. Dus ik snap dat je idealen en je "geloof" niet verandert (geloof tussen haakjes, omdat ik letterlijk bedoel wat je gelooft, niet specifiek je godsdienst), maar het uitvoeren daarvan (door naar de kerk te gaan of alles waarmee je de overkoepelende organisatie ondersteunt) vind ik gewoon heel fout.


Dat is toch precies wat ik zeg? Ik heb dan ook geen moeite met wat jullie geloven. Sterker nog, ik denk dat heel veel mensen geloven in jullie idealen, alleen sommigen hebben wat minder interesse in de beloning (verlossing/hemel/name it).
Ik heb wel moeite met het feit dat je daarin gelooft maar ondertussen een instituut financiert dat het tegendeel uitvoert. Voor mij zijn jullie die buurman door de kerk te blijven steunen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Qimm

Berichten: 15142
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:03

Ho ho ho. Ik geloof niet, even dat misverstand uit de weg :D

Maar ik zou die buurman wel mijden en lekker op mijn manier doorgaan met van dieren houden. Hoop dat de vergelijking met dieren nu wel mag van Mars, anders kunnen we daar weer over bakkeleien...

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:12

Qimm schreef:
Ho ho ho. Ik geloof niet, even dat misverstand uit de weg :D

Maar ik zou die buurman wel mijden en lekker op mijn manier doorgaan met van dieren houden. Hoop dat de vergelijking met dieren nu wel mag van Mars, anders kunnen we daar weer over bakkeleien...

Oke, dan is de rest de buurman :D

En ik ben het met je eens. Ik heb absoluut geen moeite met het feit dat mensen geloven in een God, of in datgene waar het katholieke/christelijke geloof voor pretendeert te staan. Of zelfs de meeste geloven, want uiteindelijk verschillen hun idealen niet zoveel.
En of je dat doet door te geloven in Jezus, in God of in Allah maakt me weinig uit.

Ik heb wel moeite met de katholieke kerk en i.m.o. staat die instelling haaks op wat het geloof pretendeert. Het ondersteunen van die instelling heb ik dan ook moeite mee als je tegelijk zegt te staan voor de dingen die het geloof uit hoort te dragen.
Het lijkt me een ontzettend ingewikkelde paradox om in te staan, maar je hoofd wegbuigen en geld blijven heendragen is daar geen oplossing voor.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:20

JanineV, het gaat er niet om dat er rotte appels zijn, het gaat erom dat de kerk niets doet.

Ze prediken. Maar tegen serieuzen zondes gebeurt niets. Zoals er door de kerk niet word opgetreden tegen priesters/dominees/etc die bewezen kinderen misbruikt hebben.
Er word geen woord gerept over o.a stierengevechten.
Er word niets gedaan aan grove milieuevervuiling.

Dat is toch niet logisch meer? Juist de kerk behoort actie te ondernemen voor alle zwakkeren op deze wereld. Ongeacht of dat mens/dier/boom is.

Qimm

Berichten: 15142
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:46

Om de katholieke kerk te boycotten en misbruik te beëindigen moeten alle katholieken.... Een nieuw geloof beginnen? Zich aansluiten bij een geloof waar geen kindermisbruik voorkomt? Atheïst worden?

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:03

Qimm schreef:
Om de katholieke kerk te boycotten en misbruik te beëindigen moeten alle katholieken.... Een nieuw geloof beginnen? Zich aansluiten bij een geloof waar geen kindermisbruik voorkomt? Atheïst worden?


...lid van de Oud Katholieke kerk worden lijkt mij het makkelijkst.

Qua geloofsinhoud is het ongeveer hetzelfde.

De kerk is 'oud' in de zin dat ze niet mee is gegaan in het dogma van 1851: de onfeilbaarheid van de paus.

De structuur van de kerk is democratisch met verkiezingen, van onder op en vrouwen die priester zijn en bisschop.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Mars

Berichten: 33249
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:07

Geen cent uitgeven aan een instelling die kinderverkrachting faciliteert. Lijkt me niet zo moeilijk.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Qimm

Berichten: 15142
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:16

Mars schreef:
Geen cent uitgeven aan een instelling die kinderverkrachting faciliteert. Lijkt me niet zo moeilijk.


Maar waar moeten mensen dan heen om met hun geloof bezig te zijn, naar preken luisteren en inhoudelijk over het geloof praten met anderen?

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Mars

Berichten: 33249
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:30

Als ik gelovig was had ik met liefde zelf wat georganiseerd desnoods wekelijks in een zaaltje. Maar ik had niet meer geassocieert willen worden met die organisatie. In ieder geval tot ze eens zouden erkennen wat er mis is, onderste steen boven, rotte stukken afstoten en stoppen met vingertjes te wijzen naar anderen.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 15:38

Ja,het is weer flink mis in de Katholieke Kerk. Afschuwelijk wat er allemaal boven water komt. Maar ik ben in die Kerk geboren en ga al bijna 65 jaar intensief met Katholieke geestelijken om,zowel in Nederland als in het buitenland,en ben werkelijk nog nooit door hen misbruikt of mishandeld! Integendeel,ik heb alleen maar vriendschap en steun ervaren.Er zij echt ook heel veel goede,en we lijden nu allemaal onder het wangedrag van enkelen.Die zich niet eens geestelijken mogen noemen,en in gevangenis of psychiatrische instelling thuishoren.

Shadow0

Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:44

Als de enige maatstaf is of je zelf wel of niet misbruikt bent, is de ruimte voor misbruikers wel heel erg groot. Als je dit soort dingen wilt stoppen binnen machtsstructuren (zoals de kerk) vereist dat mensen zich daar druk om maken, ook als je zelf geen rechtstreeks slachtoffer bent.

Oh ja, en 'wij lijden allemaal onder het wangedrag van enkelen' doet niet echt recht. Degenen die lijden, dat zijn de mensen die eerst misbruikt zijn, en daarna niet gehoord werden door de grote stille meerderheid.

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:48

anjali schreef:
Ja,het is weer flink mis in de Katholieke Kerk. Afschuwelijk wat er allemaal boven water komt. Maar ik ben in die Kerk geboren en ga al bijna 65 jaar intensief met Katholieke geestelijken om,zowel in Nederland als in het buitenland,en ben werkelijk nog nooit door hen misbruikt of mishandeld! Integendeel,ik heb alleen maar vriendschap en steun ervaren.Er zij echt ook heel veel goede,en we lijden nu allemaal onder het wangedrag van enkelen.Die zich niet eens geestelijken mogen noemen,en in gevangenis of psychiatrische instelling thuishoren.


1. Het feit dat het jou niet is overkomen betekend niet dat het niet gebeurt is, wat een nare redenatie zeg.
2. Heb zijn niet enkelen, het is de hele organisatie die rot is van binnenuit.
3. Ze noemen zich wel geestelijken en worden gesteund door datgene dat jij aanhangt.


Qimm schreef:
Om de katholieke kerk te boycotten en misbruik te beëindigen moeten alle katholieken.... Een nieuw geloof beginnen? Zich aansluiten bij een geloof waar geen kindermisbruik voorkomt? Atheïst worden?

Een nieuw of ander geloof lijkt me niet nodig, hun geloof is niet rot maar hun instelling. Hoogstens een nieuwe kerk worden dan.
Atheïst worden lijkt me helemaal raar.
Wat Janneke zegt is misschien een optie, geen idee. Wat ik zeg, het lijkt me een complexe paradox om in verstrengeld te zitten. Ik heb geen antwoorden voor hun probleem. Maar blijven hangen bij een criminele instelling die dit soort dingen goedkeurd terwijl ze het tegenovergestelde prediken, omdat je geen andere kerk hebt lijkt me een vreemde oplossing die ik iig niet goedkeur. Je zou eens bij elkaar kunnen komen in kleine groepen zonder daar een kerk bij te gebruiken en te steunen. Geestelijken die hier niks mee te maken hebben zouden zich gezamelijk moeten distancieren van hun kerk. In plaats van allemaal het goedpraten en "wir haben es nicht gewust"

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:35

Niet allemaal staan juichen en klappen op het strand Pietersplein?

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:22

Mars schreef:
Kinderverkrachting op grote schaal vergelijken met misstanden in de paardensport vind ik respectloos, ongepast en ook nog offtopic.

Voor misstanden in de paardensport bestaan andere topics. Juíst omdat dit verhaal al aan alle kanten verstopt en gebagatalliseerd wordt zou je dergelijke vergelijkingen al niet moeten trekken.

@verootjoo: als er een rechtvaardige god zou bestaan had hij hier nu al tegen opgetreden. Maar nee, dit gaat eindeloos door. Alleen dat is al een reden dat ik niks van hem hoef te weten. En t wordt aan alle kanten goed gepraat ‘buiten de kerk gebeurd dit ook’. Ja dat klopt. Maar pedo’s buiten de kerk hebben geen criminele organisatie achter zich die ze in bescherming neemt en ook nog eens faciliteert met een plek voor hun misdaden en nieuwe slachtoffertjes.
Niets aan toe te voegen, vast niet zo bedoelt maar een behoorlijk ongepaste vergelijking.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Qimm

Berichten: 15142
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:29

ik hoop toch dat men wel begrijpt dat ik beide zaken niet even ernstig vind, dat dát niet de vergelijking is?

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 01:18

Dat snap ik, ik vond hem enkel ongelukkig gekozen. Maar goed, dat is na meerdere pagina's inmiddels wel duidelijk.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:10

anjali schreef:
Ja,het is weer flink mis in de Katholieke Kerk. Afschuwelijk wat er allemaal boven water komt. Maar ik ben in die Kerk geboren en ga al bijna 65 jaar intensief met Katholieke geestelijken om,zowel in Nederland als in het buitenland,en ben werkelijk nog nooit door hen misbruikt of mishandeld! Integendeel,ik heb alleen maar vriendschap en steun ervaren.Er zij echt ook heel veel goede,en we lijden nu allemaal onder het wangedrag van enkelen.Die zich niet eens geestelijken mogen noemen,en in gevangenis of psychiatrische instelling thuishoren.


Steek je nu echt je hoofd in het zand? De RK waar jij naar eigen zeggen al bijna 65 jaar trouw lid van bent
heeft inmiddels een trieste lange geschiedenis van doofpot schandalen als het om misbruik gaat. Het lijkt je nog te verbazen ook.
Fijn voor jou dat je er geen last van hebt gehad, maar vele slachtoffers helaas wel. Jouw ervaring is dus niet van waarde voor deze slachtoffers.
"Ze mogen zich geen geestelijken noemen', klopt, ze noemen zich niet zo, het ZIJN geestelijken die met steun van hun bisschoppen deze walgelijke praktijken konden blijven uit oefenen.
De grootste pijn en frustratie ligt in het feit dat het gezag van de RK kerk, de onfeilbare paus, tot op heden weinig lijkt te doen aan deze misstanden, anders dan een slappe verklaring.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:19

Nikass schreef:
Niet allemaal staan juichen en klappen op het strand Pietersplein?



Precies dit! Zoals eerder gezegd is kan er heel erg snel iets gebeuren als iedereen samen zich verzet tegen het doofpotprincipe.

Om vrouwenrechten door te drukken hebben we mannen nodig gehad die het doel steunde. Voor dierenrechten moeten mensen(!) strijden, niet de dieren zelf... zo hebben we hiervoor ook een heel grote groep gelovigen nodig die zich ertegen verzet, niet enkel de slachtoffers zelf of mensen die buiten te kerk staan en meteen als bedreiging voor het geloof worden gezien.

Dat staat dus absoluut los van het geloof in die zin... langs de andere kant; ik denk dat het beschermen van de zwakken door zowat alle geloven als deugd of zelfs plicht gezien wordt.

Want ook ik ben niet gelovig, maar ben wel opgevoed met enkele heel christelijke principes en in die zin voel ik me er ook mee verbonden, al ben ik zelfs niet gedoopt.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:40

SinneJ schreef:
Nikass schreef:
Niet allemaal staan juichen en klappen op het strand Pietersplein?



Precies dit! Zoals eerder gezegd is kan er heel erg snel iets gebeuren als iedereen samen zich verzet tegen het doofpotprincipe.

Om vrouwenrechten door te drukken hebben we mannen nodig gehad die het doel steunde. Voor dierenrechten moeten mensen(!) strijden, niet de dieren zelf... zo hebben we hiervoor ook een heel grote groep gelovigen nodig die zich ertegen verzet, niet enkel de slachtoffers zelf of mensen die buiten te kerk staan en meteen als bedreiging voor het geloof worden gezien.

Dat staat dus absoluut los van het geloof in die zin... langs de andere kant; ik denk dat het beschermen van de zwakken door zowat alle geloven als deugd of zelfs plicht gezien wordt.

Want ook ik ben niet gelovig, maar ben wel opgevoed met enkele heel christelijke principes en in die zin voel ik me er ook mee verbonden, al ben ik zelfs niet gedoopt.

Dit drukt precies mijn gedachte hierover ook uit.
De kerk heeft hierin hele grote fouten gemaakt, maar de kerk is niet alleen 100% pedofiel of 100% slecht. Haar te boycotten helpt niet. Maar duidelijk maken door protest en dialoog met Rooms Katholieke gelovigen, dat ze dringend moet veranderen, kan wel en zal effectiever zijn.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:57

Palmera schreef:
JanineV, het gaat er niet om dat er rotte appels zijn, het gaat erom dat de kerk niets doet.

Ze prediken. Maar tegen serieuzen zondes gebeurt niets. Zoals er door de kerk niet word opgetreden tegen priesters/dominees/etc die bewezen kinderen misbruikt hebben.
Er word geen woord gerept over o.a stierengevechten.
Er word niets gedaan aan grove milieuevervuiling.

Dat is toch niet logisch meer? Juist de kerk behoort actie te ondernemen voor alle zwakkeren op deze wereld. Ongeacht of dat mens/dier/boom is.


Daar heb je gelijk in. Pedofilie komt voor in alle onderdelen van de maatschappij, juist vooral in kringen dichtbij het gezin en daar waar het vertrouwen groot is. Maar de kerk als instelling heeft daar zeker een verantwoordelijkheid.

Ook bij ons (Jehovahs Getuigen) komt dat voor. Degenen die de media hebben gevolgd, zal dat niet zijn ontgaan. Ik heb een vriendinnetje die dat lang geleden ook is overkomen.
Iemand die dat doet en een ambt bekleedt, mag dat ambt niet langer uitoefenen. Diegene wordt uit de gemeente gesloten, maar als deze berouw heeft kan zo iemand wel weer in de gemeente worden opgenomen.
Alleen blijft zo iemand onder curatele staan; ook als die verhuist, zelfs naar een ander land, worden de ouderlingen van die gemeente ingelicht en worden ouders met kinderen gewaarschuwd.
Aangifte doen werd in die tijd niet ontmoedigd maar misschien ook niet voldoende aangemoedigd. Het werd gewoon aan de ouders overgelaten dat te besluiten. Dat is natuurlijk altijd een keuze van de ouders en kind zelf. Het feit dat er wel goed op ingegrepen wordt, zal mogelijk ouders hebben doen besluiten geen aangifte te doen. Het doen van aangifte is soms (voor het kind zelf) ook geen pretje.
Persoonlijk zou ik wel aangifte doen. Of in ieder geval proberen wel mijn kind zover te krijgen. Ook omdat er buiten onze organisatie ook kinderen zijn die mogelijk wat minder goed beschermd worden.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:27

Babootje schreef:
Daar heb je gelijk in. Pedofilie komt voor in alle onderdelen van de maatschappij, juist vooral in kringen dichtbij het gezin en daar waar het vertrouwen groot is. Maar de kerk als instelling heeft daar zeker een verantwoordelijkheid.

Ook bij ons (Jehovahs Getuigen) komt dat voor. Degenen die de media hebben gevolgd, zal dat niet zijn ontgaan. Ik heb een vriendinnetje die dat lang geleden ook is overkomen.
Iemand die dat doet en een ambt bekleedt, mag dat ambt niet langer uitoefenen. Diegene wordt uit de gemeente gesloten, maar als deze berouw heeft kan zo iemand wel weer in de gemeente worden opgenomen.
Alleen blijft zo iemand onder curatele staan; ook als die verhuist, zelfs naar een ander land, worden de ouderlingen van die gemeente ingelicht en worden ouders met kinderen gewaarschuwd.
Aangifte doen werd in die tijd niet ontmoedigd maar misschien ook niet voldoende aangemoedigd. Het werd gewoon aan de ouders overgelaten dat te besluiten. Dat is natuurlijk altijd een keuze van de ouders en kind zelf. Het feit dat er wel goed op ingegrepen wordt, zal mogelijk ouders hebben doen besluiten geen aangifte te doen. Het doen van aangifte is soms (voor het kind zelf) ook geen pretje.
Persoonlijk zou ik wel aangifte doen. Of in ieder geval proberen wel mijn kind zover te krijgen. Ook omdat er buiten onze organisatie ook kinderen zijn die mogelijk wat minder goed beschermd worden.

Daar kan ik u geheel in volgen.
Ik denk dat het probleem mede zo groot heeft gemaakt dat mensen maar heel langzaam hebben beseft waar ambtsdragers toe in staat waren. Net zoals mijn ouders altijd een enorm respect hadden voor artsen. Of zoals in Duitsland men zo geschokt gereageerd heeft omdat men zich niet kon voorstellen dat de moeder zich seksueel kon vergrijpen aan haar zoontje en hem ook nog aan sexslaaf heeft verhuurd aan koppels en aan mannen uit heel Europa. De Rooms Katholieke kerk heeft ernstig gefaald en zal daar een heel hoge prijs voor moeten betalen. Gedeelte ontstond deze doofpot gewoonte omdat Kerk door het gedecentraliseerde karakter van het bestuur van de Kerk. Alle bisdommen zijn onafhankelijk van Rome, zover dat past in het beginsel van subsidiariteit. En elke Bisschop wilde voorkomen dat iemand anders het de Kerk te weten kwam. Daar liep het dus heel grondig spaak. Ronduit een schande. Echter daarom deze Kerk en al haar dienaren over één kam te scheren? Nee dat gaat mij te ver. En denken dat een 2000 jaar oud instituut zomaar vervangen kan worden, zoals hier ook is geopperd, is een beetje naïef .

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:05

SinneJ schreef:
Nikass schreef:
Niet allemaal staan juichen en klappen op het strand Pietersplein?



Precies dit! Zoals eerder gezegd is kan er heel erg snel iets gebeuren als iedereen samen zich verzet tegen het doofpotprincipe.

Om vrouwenrechten door te drukken hebben we mannen nodig gehad die het doel steunde. Voor dierenrechten moeten mensen(!) strijden, niet de dieren zelf... zo hebben we hiervoor ook een heel grote groep gelovigen nodig die zich ertegen verzet, niet enkel de slachtoffers zelf of mensen die buiten te kerk staan en meteen als bedreiging voor het geloof worden gezien.

Dat staat dus absoluut los van het geloof in die zin... langs de andere kant; ik denk dat het beschermen van de zwakken door zowat alle geloven als deugd of zelfs plicht gezien wordt.

Want ook ik ben niet gelovig, maar ben wel opgevoed met enkele heel christelijke principes en in die zin voel ik me er ook mee verbonden, al ben ik zelfs niet gedoopt.


Ik begreep de opmerking van nikass in eerste instantie niet, maar dankzij jou woorden is hij me niet duidelijk en bij nader inzien vind ik dat nog wel een mooiere oplossing dan de kerk boycotten inderdaad.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:54

M.i. staat paus Franciscus voor de grootste uitdaging waar een kerkelijk leider ooit voor heeft gestaan: de Rooms-Katholieke Kerk redden van een langzame maar zekere ondergang.

De RK als kerkelijk instituut is anno 2018 feitelijk moreel failliet. Misbruikschandaal na misbruikschandaal, en nog steeds is de intentie vooral gericht op zelfbehoud.
Franciscus heeft zich op verschillende vlakken een 'progressieve' paus getoond, maar of hij ook de ballen heeft om de stap te zetten naar het massaal excommuniceren en bestraffen (volgens de reguliere rechtspraak i.p.v. binnen de Kerk) van misbruikers (en diegenen die het misbruik actief hebben gefaciliteerd) en vervolgens grondig de bezem te halen door de hele organisatie (machtsstructuren afbreken, ethisch reveil: 'practice what you preach', transparantie naar buiten toe, afschaffing celibaat), valt nog te bezien. Het blijft tot nu toe vooral stil van zijn kant.
Jammer dat het tot nu toe ook oorverdovend stil blijft van de kant van de RK gelovigen. Blijkbaar is het instituut ook voor hen vooralsnog belangrijker dan de waarden waar het RK geloof op gebaseerd is.
Toch zal er een moment aanbreken dat ook voor de meerderheid van de Rooms-Katholieken de Kerk haar (geloof)waardigheid verliest. De emmer is een keer vol.

Voor mij bewijst dit alleen maar des te meer dat geloof een privé-aangelegenheid behoort te zijn. Elke vorm van institutionalisering van religie werkt corrumperend en heeft, getuige de wereldgeschiedenis, tot nu toe vooral macht, invloed en aanzien voor weinigen, en dood, oorlog, lijden en ellende voor velen opgeleverd. Dat heeft weinig met naastenliefde en andere christelijke waarden te maken.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 11:22

@Askja: Binnen de R.K.Kerk is grote opschudding ontstaan door deze misbruikschandalen. Gelovigen wantrouwen nu geestelijken,en dat is best erg voor de vele goeden onder hen.Op de traditionele Katholieke sites waar ik op zit,wordt nu zoveel gepost dat de sites vastlopen.Maar het geloof staat,voor mij althans,los van de wandaden van sommige bedienaren ervan.Overigens,zoals ik al eerder heb vermeld,heb ikzelf nooit zoiets meegemaakt in de Kerk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers