Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:09

https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... uimvee.htm

De 70% antibioticareductie komt van europese afspraken.

Alleen bij melkvee worden de kalveren direct na de geboorte weggehaald bij de moeder, inderdaad vanwege ziekteoverdracht, maar ook omdat er dan nog minder binding is tussen moeder en kalf dan na 24-72 uur en de kalveren over het algemeen een betere start maken weg bij de moeder omdat er zicht is op de biestconsumptie en de kwaliteit van de biest. Deze is bij melkvee namelijk regelmatig onder de maat (te ver verdund) en kalveren moeten eigenlijk zo snel mogelijk 4L biest drinken (van voldoende kwaliteit) en dat doen ze regelmatig niet. Er zijn zelfs vleesveehouders die hun koeien 1x melken en de biest met de fles voeren omdat ze dan een veel betere start zien bij de ouderdieren. Overigens blijven de vleeskoekalveren gemiddeld 6 maanden bij de koe. Vleeskalveren zijn dan weer melkvee eigenlijk en worden dus direct gescheiden.

Konijnen en biggen gaan met resp. 4 en 3-4 weken weg bij de moeder, hoewel je bij de biggen wel een lichte neiging ziet tot een paar dagen langer bij de zeug blijven doordat ze dan minder kwetsbaar zijn.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:13

http://themasites.pbl.nl/balansvandeleefomgeving/jaargang-2017/themas/landbouw-en-voedsel/antibioticagebruik-veehouderij

Ruitje heeft gelijk, antibiotica gebruik in veehouderij is drastisch afgenomen en neemt nog steeds af.

Als je denkt dat er nog steeds preventief antibiotica wordt toegediend loop je een aantal jaren achter.

Wil nog niet zeggen dat resistentie dan gelijk opgelost is. Dat heeft zich over een aantal decennia ontwikkeld en zal ook even duren voor het weer weggeselecteerd is.

Grootste antibioticaverbruikers nu zijn de mensen die persé antibiotica willen voor een verkoudheid en het nog weten te verkrijgen ook.

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:01

Askja, prima dat je er een mening over hebt. Maar jouw ab verhaal is tekenend, denken precies te weten hoe het zit maar het dus totaal niet weten.

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:06


Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:36

Mizora schreef:
https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... uimvee.htm

De 70% antibioticareductie komt van europese afspraken.

Alleen bij melkvee worden de kalveren direct na de geboorte weggehaald bij de moeder, inderdaad vanwege ziekteoverdracht, maar ook omdat er dan nog minder binding is tussen moeder en kalf dan na 24-72 uur en de kalveren over het algemeen een betere start maken weg bij de moeder omdat er zicht is op de biestconsumptie en de kwaliteit van de biest. Deze is bij melkvee namelijk regelmatig onder de maat (te ver verdund) en kalveren moeten eigenlijk zo snel mogelijk 4L biest drinken (van voldoende kwaliteit) en dat doen ze regelmatig niet. Er zijn zelfs vleesveehouders die hun koeien 1x melken en de biest met de fles voeren omdat ze dan een veel betere start zien bij de ouderdieren. Overigens blijven de vleeskoekalveren gemiddeld 6 maanden bij de koe. Vleeskalveren zijn dan weer melkvee eigenlijk en worden dus direct gescheiden.

Konijnen en biggen gaan met resp. 4 en 3-4 weken weg bij de moeder, hoewel je bij de biggen wel een lichte neiging ziet tot een paar dagen langer bij de zeug blijven doordat ze dan minder kwetsbaar zijn.


De "deelnemende bedrijven" hoeveel waren dat er? En in de link gaat het enkel om pluimvee.

Thioro als het niet meer preventief wordt gebruikt, hoe wordt het dan nog wel gebruikt? Want ik lees in de door jou geplaatste link dat er in de veehouderij nog altijd meer wordt gebruikt dan in de humane sector. Hoe zit dat dan?
(= verduidelijkingsvraag)

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:58

Kinke schreef:


Dat is interessant ;)
Hoe zit het met de luchtkwaliteit? Bij het Longfonds kun je een test doen mbt de luchtkwaliteit in een bepaalde regio. Viel mij op dat een aantal regio's in het buitengebied waar veel landbouw is, slechter uit de bus kwamen dan een aantal plekken in de Randstad.
Maar geen idee of dat toevallig is?

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:06

Curatief.
Dier heeft een infectie en is ziek, indien ab nodig wordt dit toegediend. Met een te respecteren wachttijd voor vlees/melk/eieren. Het dier mag dus niet geslacht worden en eieren/melk mogen niet voor consumptie verkocht worden totdat de wachttijd verlopen is. De wachttijd kan gaan van 48u tot 215 dagen, is afhankelijk van het product. In het algemeen wordt dit goed nageleefd, boetes zijn niet min. Fabrikanten van medicijnen stellen ook steeds langere wachttijden in, claims zijn ook niet min.

Het preventief gebruik van antibiotica dmv bvb voorgemedicineerde voedermengsels is simpelweg verboden.

In tonnages wordt er zeker meer gebruikt dan in de humane sector.
Er is simpelweg meer vee dan inwoners en een dier van een paar honderd kg heeft niet genoeg aan een tabletje voor een mens.
In verhouding wordt er niet meer persé meer gebruikt dan in de humane sector.

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:08

Askja schreef:
Heb je daar bronnen van? Aangezien je een getal van 70% noemt.
Overigens worden in de intensieve veehouderij de kleintjes standaard bij de moeder weggehaald (om te spreken van ouders lijkt me wat onzinnig hier, het komt alleen in natuurlijke kuddes/groepen voor dat beide ouderdieren samenleven met hun jongen).
Hoe dan ook, het is inderdaad maar wat je wil: dieren opsluiten op een minimale leefruimte, of kleinschaliger en natuurlijker houden, zodat ze een dierwaardig(er) bestaan kunnen leiden. Het kan nog zo schoon en efficiënt zijn in die megastallen, dat maakt ze nog niet diervriendelijk. Het dier is nog steeds een goeddeels rechteloos, anoniem productiemiddel.



Ik heb bronnen ja. Zijn gewoon op op internet te vinden. Als je gewoon zoekt op ' preventief gebruik antibiotica veehouderij' is er veel te vinden :)

Wel grappig overigens dat je mij om bronnen vraagt en zelf met de meest uitgebreide vooroordelen als feiten strooit.

Wanneer zou een dier volgens jou diervriendelijk leven? Want kleinschaliger is niet per definitie diervriendelijker natuurlijk. Megastallen kunnen daarin vele malen diervriendelijker zijn dan kleinschalig gehouden vee.

Dat jij het emotioneel gezien zo vind dat ze een minder anoniem productiemodel zijn als de koe op een kleiner bedrijf staat wil natuurlijk niet zeggen dat dat beter is voor de koe zelf :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:09

Ok dank voor je uitleg

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:27

De stand van zaken wat betreft antibiotica was eind '17 een reductie van iets minder dan 64 % (bron:overheid). Wellicht dat dit inmiddels 70% is.
Dat is heel mooi, maar het neemt niet weg dat: 1.deze reductie pas na jaren actief beleid is bereikt (en dus van bovenaf opgelegd moest worden), en 2. de intensieve veehouderij, m.n. van kippen en varkens (en geiten) nog steeds, hoe je het ook wendt of keert, een permanent risico van uitbraak van infectieziekten met zich meebrengt, vooral in gebieden met veel stallen dicht op elkaar (Brabant). Dat overheid en LTO uitsluitend focussen op alternatieven voor preventieve antibiotica in de vorm van het verder opschroeven van de hygiëne-eisen - wat dan soms weer leidt tot het gebruik van andere schadelijke stoffen zoals fipronil. Dat diezelfde overheid en LTO daarmee weigeren het eigenlijke probleem aan te pakken, en dat is dat (m.n.) de varkens- en pluimveehouderij compleet is doorgeschoten richting productmaximalisatie, ofwel zo veel mogelijk produceren in korte tijd.
Zolang LTO en overheid op dit gebied twee handen op één buik blijven, zal dat niet veranderen.
Helaas, vooral voor alle dieren die opgesloten zitten in al die mooie, grote, schone en reuze efficiënte megastallen.

Ruitje, ik heb het hier dus in het bijzonder over de manier waarop varkens en pluimvee worden gehouden.
Over koeien heb ik het hier niet, ik denk dat koeien het in Nederland over het algemeen niet zo slecht hebben - relatief gezien dan.
En jazeker, ik ben er stellig van overtuigd dat (bijvoorbeeld) varkens het 1000x beter hebben op een modderveldje in de frisse buitenlucht dan in een megastal. Dat mag je bevooroordeeld noemen, en dat mag je ook van mijn andere standpunten vinden, maar zolang men in deze discussie wat betreft het dierenwelzijn liever zijn kop in het zand blijft steken ( :D ) omdat het toch vooral gaat om de benarde positie van de boeren, heb ik daar eerlijk gezegd dikke sch*t aan.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:30

Ik kan heel Thioro niet terugvinden in mijn link, dus dat maakt het lastig voor mij om deze vraag correct te beantwoorden. Mijn gok is omdat we nu eenmaal veel meer dieren dan mensen in Nederland hebben. In onderstaand rapport staat het aantal kg dier (levend gewicht) per jaar op pagina 13.

http://www.autoriteitdiergeneesmiddelen ... t-2017.pdf

Ook tabel 2 (p. 16/17) is uiterst interessant op het gebied van antibiotica. Let erop dat je niet alleen kijkt naar % 1e/2e/3e keuze van totaal, maar ook naar de DDD - dierdagdosering (per jaar). Zo heeft melkvee een gemiddelde van 22,94% aan 2e keuze en de vleeskalveren slechts 13,90%, maar melkvee heeft 0.7DDD aan 2e keuze, terwijl vleeskalveren 2.8DDD hebben. Melkvee gebruikt namelijk ontzettend weinig antibiotica, en dan is een keer 2e keuze moeten gebruiken al snel ingrijpender in het percentage.

Nog even een voorbeeld van het bestand:
Citaat:
Verkoopcijfers
In 2017 is de verkoop van antibiotica in massa actieve stof 181.097 kg. Op basis van de verkoop van
massa actieve stof bedraagt de reductie in 2017 63,4% ten opzichte van het door de overheid
gekozen referentiejaar 2009. Dit is een stijging van 3% ten opzichte van 2016. Verschillen in gebruik
op basis van verkoopcijfers en afleverinformatie, verkregen voor de gemonitorde diersectoren,
worden naar alle waarschijnlijkheid verklaard door variatie in gebruik in de niet-gemonitorde
diersectoren en voorraadvorming.


Op pagina 20 staat een schema waarbij de reductie vanaf 2009 getoond wordt. De 74% bij vleeskuikens komt hier ook terug, dat gaat dus over alle vleeskuikens in Nederland. Je kunt hier ook mooi zien (in mijn ogen) dat het doel van 70% reductie voor sommige sectoren lastiger is dan andere sectoren. De melkvee begon al erg laag, met nog geen 6 DDD/jaar, waar ook de droogzetter onder viel. Het is dus best een klus geweest om de mastitis tijdens het opstarten van een nieuwe melkperiode onder controle te houden, want subklinische mastitis werd tijdens de periode dat ze geen melk gaan behandeld door die antibiotica-droogzetter. Dat het melkvee "slechts" 47% gehaald heeft, is dus zeker geen slechte score, zelfs al is het onder de gewenste 70%.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:48

Hmmm koeien niet zielig? Behalve als ze zó gehuisvest worden...

Afbeelding


Afbeelding

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:50

Mizora ik stelde één vraag aan jou, en daarna één aan Thioro...
(en die is door Thioro ook beantwoord)

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:58

Nikass schreef:
Mizora ik stelde één vraag aan jou, en daarna één aan Thioro...


:') Even gemist that Thioro een bokkersnaam was, ik zat aan een antibiotica te denken (ik herkende hem ook al niet). :))

Ik heb nog even doorgezocht maar het gaat in dit geval om project Antibioticavrije pluimveeketen en daar blijken er 31 bedrijven mee te doen. Ze begonnen met een hoger dan gemiddeld antibioticagebruik en eindigden in 2015 met een lager antibioticagebruik dan gemiddeld. Het andere bestand gaat over heel Nederland en is dus completer.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:18

Tuuuurlijk Nikass....alsof jouw foto's representatief zijn voor koeien op stal in Nederland.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:59

Dan is dit ook representatief.
http://www.deheemen.nl/wp-content/uploa ... pread1.jpg

en dit:
Afbeelding

Met als verschil dat de stallen van Nikass uitgefaseerd worden, er zullen er heus nog wel zijn bij kleine oude of hobbyboeren, maar niet met meer vee dan een koe of 30 (en vaak nog flink minder). En deze stallen steeds vaker nieuw gebouwd worden en een flink deel afremming komt door de uitstootregels en de manier van meten die daarbij hoort (die bij dit soort stallen vaker ongunstig uitpakt, ondanks dat het stalklimaat wel goed aanvoelt en ruikt), dus niet vanuit de boeren komt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:05

Kinke schreef:
Tuuuurlijk Nikass....alsof jouw foto's representatief zijn voor koeien op stal in Nederland.


Dat heb je mij niet horen zeggen

Mizora de stallen die jij laat zien zijn ruim en fijn dat ze zich vrij kunnen bewegen, maar het zijn toch stallen waarbij de koeien nooit buiten komen. Ik zie liever koeien buiten in de wei.


Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:16

Nikass schreef:
Kinke schreef:
Tuuuurlijk Nikass....alsof jouw foto's representatief zijn voor koeien op stal in Nederland.


Dat heb je mij niet horen zeggen

Mizora de stallen die jij laat zien zijn ruim en fijn dat ze zich vrij kunnen bewegen, maar het zijn toch stallen waarbij de koeien nooit buiten komen. Ik zie liever koeien buiten in de wei.


Incorrect. De Heemen heeft de koeien 's zomers gewoon buiten lopen. De andere foto is een voorbeeldfoto van de wur en heb ik dus geen specifieke boerderij-situatie van, maar in Nederland kiest op het moment 81% van de FrieslandCampina-boeren voor weidegang. Het aantal boeren van andere melkverwerkers dat weidegang levert lijkt ook te stijgen, maar stond in 2016 (laatst bekende percentage, daarna is het schatten) op 65%.

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2018/ ... -weidegang

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:07

Er zijn niet zo veel stallen waar ze echt niet buiten komen in de zomer.
Moet de koe wel nog willen. Als ze de keuze hebben blijven ze binnen bij regen of warmer dan 25°. Koeien zijn niet zo weerbestendig als paarden.

fleurtjeuh
Berichten: 10306
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:13

Nikass schreef:
Kinke schreef:
Tuuuurlijk Nikass....alsof jouw foto's representatief zijn voor koeien op stal in Nederland.


Dat heb je mij niet horen zeggen

Mizora de stallen die jij laat zien zijn ruim en fijn dat ze zich vrij kunnen bewegen, maar het zijn toch stallen waarbij de koeien nooit buiten komen. Ik zie liever koeien buiten in de wei.

Op het dikgedrukte deel wil ik even inhaken.
Jij ziet ze graag in de wei. Maar die koeien willen niet altijd. Koeien hebben een lagere comfortabele temperatuur en liggen dus niet graag 'lekker' in de zon.
Heb 2x een jaar stage gelopen op een melkveehouderij en er waren veel koeien die na een half uur weer voor het draadje stonden omdat ze naar binnen wilden

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:05

Hangt ook af van het soort koeien. (Melkgevend) melkvee produceert enorm veel warmte. Een droogstaande melkkoe verbrandt in principe alles wat ze consumeert, geeft mogelijk nog een deel aan het kalf (mits ze drachtig is) maar verder niet. Dat is bij paarden op het laatst van de dracht 25% boven onderhoud. Als ze flink in productie is (25-30L over de melkperiode gemiddeld), heeft ze 3x zoveel energie nodig. Uiteraard gaat daarvan een flink deel (+-90%) direct naar de melk, maar daar blijft ook nog een flinke warmteproductie bij over. Deze warmteproductie zorgt ervoor dat de dieren zich beter voelen in een koudere temperatuur. Veel koeien scheren (o.a.) daarom ook hun melkvee in de winter.

Maar sowieso is het lang buiten willen staan bij koeien vaak een teken dat de stalling binnen niet voldoende comfortabel is. Koeien houden namelijk eigenlijk ook niet van regen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:43


Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:13

Hierbij wordt de import van krachtvoer(grondstoffen) volledig weggelaten. Ik heb deze reactie ook daar geplaatst, maar zal hem hier voor de overzichtelijkheid ook plaatsen.

Citaat:
Hoewel ik op zich niet tegen de veehouderij ben (en ook niet vegetarisch ben), wordt hier een kromme vergelijking getrokken. Er wordt namelijk niet 1.2 miljoen hectare landbouwgrond gebruikt voor die 15.385.288 mensen per jaar voeden, maar het niet-geïmporteerde voer gebruikt 1.2 miljoen hectare landbouwgrond.

We beginnen met soja. Gegevens van 2011-2013 ( http://edepot.wur.nl/316027 ) en tekenen dat het opgelopen is de afgelopen jaren ( https://www.pigbusiness.nl/artikel/2688 ... 5-procent/ ). Er is 2 miljoen ton per jaar in de diervoeders voor Nederland gebruikt. IHet streven is om 10.000 ha Nederlandse soja te verbouwen, met 3 ton soja per hectare, dus 30.000 ton soja, 1.5% van het gebruik.

In de vs was de productie in 2017 gemiddeld 49.1 bushels/acre ( https://www.nass.usda.gov/Newsroom/2018/01_12_2018.php ). Een bushel is 60lbs, een acre is 0.4ha. Dus 60*49.1*0.4 = 7365lbs/ha = 3.3 ton sojabonen/ha. Met een import van +-2 miljoen ton, kom je dan op een kleine 600.000 ha extra, enkel van het soja die vervoederd is.

Van de mais wordt in de EU 80% geïmporteerd (2014 - http://www.akkerwijzer.nl/upload/files/ ... er_2014_(1).pdf ). En ook 80% van het verbruik (61% van het totaal) binnen de EU wordt vervoederd. +-20% wordt geëxporteerd (dit valt niet onder verbruik) en +-20% wordt voor andere doeleinden gebruikt.

Omdat ik geen exacte gegevens van de Nederlandse industrie kan vinden, zal ik deze percentages ook voor Nederland aanhouden. 217.000 ha wordt gebruikt om snijmais, korrelmais en ccm te produceren. Er wordt dus in totaal ongeveer 1 miljoen ha (0.8 miljoen ha via import) landbouwgrond gebruikt voor maisproductie.

Oftewel, we hebben zojuist met enkel soja en mais, dus met 2 (grootste) grondstoffen het grondverbruik al meer dan verdubbeld. En dan komt er echt nog wel van alles bij, zelfs al zijn dat per grondstof wel kleinere blokken, zou het me sterk verbazen als het onder de 5 miljoen ha landbouwgrond die gebruikt wordt voor Nederlandse veehouderij komt (dus nog eens 2 miljoen ha via andere geimporteerde producten). En dan komt de berekening een stuk minder geunstig uit.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:18

Mizora schreef:
Nikass schreef:
Mizora de stallen die jij laat zien zijn ruim en fijn dat ze zich vrij kunnen bewegen, maar het zijn toch stallen waarbij de koeien nooit buiten komen. Ik zie liever koeien buiten in de wei.


Incorrect. De Heemen heeft de koeien 's zomers gewoon buiten lopen. De andere foto is een voorbeeldfoto van de wur en heb ik dus geen specifieke boerderij-situatie van, maar in Nederland kiest op het moment 81% van de FrieslandCampina-boeren voor weidegang. Het aantal boeren van andere melkverwerkers dat weidegang levert lijkt ook te stijgen, maar stond in 2016 (laatst bekende percentage, daarna is het schatten) op 65%.

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2018/ ... -weidegang


Ik bedoelde niet specifiek één stal.
Hoe komt het dat koeien niet meer weerbestendig zijn?
De blond d'Aquitaine zie je nog wel veel buiten.

Helemaal onwaar is het trouwens niet wat ik schreef, als ik op jouw artikel mag afgaan. Daar is men bezig om meer koeien in de wei te krijgen, wat dus inhoud dat ze daar niet allemaal al staan. En volgens dat artikel stond een paar jaar geleden een derde deel van de koeien op stal.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:39

Je verwijst eerst naar mijn stallen door te zeggen dat deze ruim en fijn, maar daarna te zeggen dat het stallen zijn waarbij de koeien nooit buiten komen. Er zijn inderdaad stallen waarbij de koeien nooit buiten komen, het streven is dat straks van 80% van de boeren kiest oor weidegang. Ik schrijf inderdaad dat 65% weidegang biedt, dat is gelijk aan een derde van de boeren die de koeien niet weidt.

Holsteins zijn topsporters, en daardoor kwetsbaarder. Daarnaast kunnen ze wel naar buiten, maar kiezen ze daar vaak liever niet voor doordat de stallen comfortabeler zijn. Vleesvee moet goedkoper gehouden worden en staan daarom vaak buiten, niet omdat ze het fijner vinden, maar omdat de boer hen geen andere optie geeft.

Wij hebben hier shetten, boerenkippen en ouessant-schapen. Ze vluchten allemaal naar binnen op het moment dat het gaat regenen en als het te heet is, gaan ze in de schaduw staan. Ze kunnen prima tegen regen en heet weer, maar het is blijkbaar niet comfortabel genoeg om bij het eten te blijven (dat in de zon en regen staat). Ook de grote paarden (Groninger en kruising Haflinger x Fries) gaan zo beschut mogelijk staan bij regen en met de hitte stonden ze vrijwel permanent in de schaduw, daar hebben we uiteindelijk de hooinetten maar heen verplaatst, maar wel in die volgorde.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benzz, bonnielau, Janneke2, Raineri, Zebrastreep en 85 bezoekers