Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:36

Ik heb het in mijn vak ook zwaar om het hoofd boven water te houden. Dus waarom we medelijden met de veehouderij moeten hebben is mij een raadsel.
Ze mogen een ander vak kiezen en san zullen ze zien dat daar ook problemen zijn of wat mee is.

En dat ze geven om hun dieren... Ik weet het niet. Stierenvechters beweren ook grote dierenliefhebbers te zijn maar daar vind ik de liefde er ook niet echt van afspatten. Eerder geweld en sadisme.
Dat zal bij de varkensboeren wellicht niet zo zijn, maar ik voel ook geen liefde voor mijn pannen waarmee ik mijn geld verdien.


ZEJA

Berichten: 3101
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:53


Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:01

Er zijn meerdere beroepsgroepen en mensen die het moeilijk hebben.
Ik snap niet waarom dat zwaarder en erger is voor een boer dan voor welke andere ondernemer dan ook die óók alles kwijt kan raken.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:05

Palmera schreef:
Er zijn meerdere beroepsgroepen en mensen die het moeilijk hebben.
Ik snap niet waarom dat zwaarder en erger is voor een boer dan voor welke andere ondernemer dan ook die óók alles kwijt kan raken.

Als je te eten wil hebben zijn boeren nogal belangrijk. En ook al heb je zelf een moestuin, kipjes, etc. als de tekorten groot genoeg worden, dan zijn die ook rap foetsie.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:16

Nee hoor, voor mij en zat anderen zijn de vleesproducerende boeren onbelangrijk. ;)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:22

Palmera schreef:
Nee hoor, voor mij en zat anderen zijn de vleesproducerende boeren onbelangrijk. ;)

Nogal kortzichtig, de boeren die groentes en granen verbouwen zitten net zo hard met de ellende. Zat gewassen die bv ondergeploegd moeten worden ivm foute vorm, en meer kosten dan dat ze er voor betaald krijgen. Waarom denk je dat er zoveel nevenactiviteiten zijn in de agrarische sector?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 00:25

Nikass schreef:
romyloverrr schreef:
Als een boer zn boterham ook kan verdienen met de helft van de dieren zou hij dat ook doen.


En als hij zijn boterham kan verdienen met iets anders dan boeren?
Ga je nou echt beweren dat varkens geen stress hebben? Sommige mensen kunnen blijkbaar alles recht praten wat krom is -O-

Er zullen boeren zijn die willen stoppen voor de financiën en de stress. Maar ik ken gene boer die zou willen stoppen als die een normaal loon en meer zekerheid kreeg, ookal zouden ze zo hard moeten werken als nu, boeren houden echt wel van hun vak en van hun dieren. Dat ze ze geen stress hebben zie je mij nergens beweren. Maar paarden kunnen ook stress hebben, honden kunnen stress hebben en ook mensen kunnen stress hebben. Daar hoeven ze niet slecht behandeld voor te worden.
Palmera schreef:
Ik heb het in mijn vak ook zwaar om het hoofd boven water te houden. Dus waarom we medelijden met de veehouderij moeten hebben is mij een raadsel.
Ze mogen een ander vak kiezen en san zullen ze zien dat daar ook problemen zijn of wat mee is.

En dat ze geven om hun dieren... Ik weet het niet. Stierenvechters beweren ook grote dierenliefhebbers te zijn maar daar vind ik de liefde er ook niet echt van afspatten. Eerder geweld en sadisme.
Dat zal bij de varkensboeren wellicht niet zo zijn, maar ik voel ook geen liefde voor mijn pannen waarmee ik mijn geld verdien.

Een restaurant verkopen voor het echt misgaat is heel wat makkelijker als een complete boerderij. Maar je vind het wel leuk om te koken en voor je gasten te zorgen, en wilt dat ze tevreden zijn. Bij een boer is het net hetzelfde. Maar jij begint over medelijden. Ik werk zelf naast mijn studie in de keuken, en dat is ook hard werken dat weet ik ook. Maar de problemen binnen die sector zijn toch echt van een andere orde. Maar aan de hand van die inkomens is net te zien waarom de veehouderij zich op dit moment zo ontwikkeld, en dat het een fundamenteel probleem is van de veehouderij die lage inkomens.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:37

Nee, Romy, als ik nu mijn restaurant moet verkopen omdat het mis dreigt te gaan ben ik ook gewoon failliet. Want ik kan er hier nu nauwelijks een prijs voor vragen. De keuze zou dus zijn tussen de zaak mis laten gaan of voor een dusdanig lage prijs verkopen dat ik failliet ben.
Dat is voor mij, en ieder ander, net zo vreselijk als voor een boer.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:25

De pro boer reacties hierboven illustreren voor mij alleen maar des te duidelijker dat er binnen de agrarische sector nog steeds een hardnekkige overtuiging bestaat dat boeren een bijzondere positie innemen in de samenleving en daarom extra in bescherming genomen zouden moeten worden. Dat vind ik dus conservatief en inflexibel. Het zijn gewoon ondernemers, punt. Als een bedrijf niet meer rendabel is, dan is dat heel spijtig, maar dan houdt het op. Het is al heel bijzonder dat die megastallen gewoon lekker door kunnen gaan met hun dieronvriendelijke productiemethodes. En dan nog klagen dat het allemaal zo zwaar is en hoe spijtig het is dat zoonlief misschien het bedrijf niet voort kan zetten? Kom nou.

Verder had ik het in het kader van de discussie hier, die in bredere zin vooral gaat om de vraag of, en in hoeverre, je een dier als productiemiddel mag beschouwen en behandelen, specifiek over de intensieve veehouderij, niet over de agrarische sector in het algemeen. Een fruitteler die in de problemen komt doordat zijn fruit door de droogte enkele millimeters te klein is voor verkoop in de supermarkten, die heeft absoluut mijn goodwill, zeker als die fruitteler biologisch verantwoord te werk gaat. Dan ben je slachtoffer van een werkelijk waar belachelijke regelgeving.
Maar de varkenshouder met zijn megastal propvol varkens, die alles vooral zo wil houden zoals het is, nee, die heeft zeer zeker niet mijn sympathie. Die hele bedrijfstak zou er i.m.o. gewoon niet meer mogen zijn.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:53

Bovenstaande reacties zeggen mij juist dat bepaalde mensen totaal niet openstaan om eens anders naar bepaalde zaken te kijken en niet direct te oordelen over een bepaalde beroepsgroep. Dit wordt ook duidelijk door het gebitch over 'medelijden hebben'. Er heeft hier namelijk helemaal niemand om medelijden gevraagd?
De overheid heeft sinds de 2de wereldoorlog besloten om voedsel goedkoop te houden in Nederland, helaas dus...Helaas worden er tientallen regels bedacht die handen vol geld kosten, ondertussen komt alle goedkope zooi uit het buitenland. De vraag of je een dier als productiemiddel mag gebruiken ga je nooit uitkomen, dat betreft persoonlijke meningen. Dat is hetzelfde als je afvragen of je paarden mag inzetten om geld te verdienen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:08

In de jaren '80 had je een liedje:
'De boer is troef, de boer is troef, de ene dag een koning en de andere dag een boef'
(Normaal)
Dit sentiment leefde en leeft wel degelijk onder een deel van de boeren. Het idee dat men achtergesteld, gedwarsboomd en niet begrepen wordt.
Daarbij wordt voor het gemak even vergeten dat er sinds WO II bijna onafgebroken een partij in de regering zit waarbinnen de boerenlobby zwaar vertegenwoordigd is. Dat er vanuit die partij door de jaren heen een heleboel maatregelen zijn genomen (subsidies bijv.) die de boeren juist geholpen hebben. De agrarische sector (hetzelfde gold voor de visserij) werd stelselmatig ondersteund vanuit het idee dat boeren en vissers onmisbaar zijn voor de voedselvoorziening.
Dat het tij nu steeds meer keert en veel boeren het zwaarder krijgen, heeft te maken met de veranderende samenleving. Ons voedsel komt overal vandaan. Bovendien leven we in een verstedelijkte omgeving met een zware druk op de resterende natuur en het milieu. Daarin is nog maar beperkte ruimte voor het boerenbedrijf. Er zijn daardoor nu simpelweg te veel boeren in Nederland.
Dat betekent dat er onherroepelijk nog meer boerenbedrijven moeten stoppen dan nu al het geval is. Ook moet er meer nagedacht worden over de vorm die de overblijvende boerenbedrijven in de nabije toekomst zouden moeten hebben. Dan scoren kleinschaligheid, innovatie (andere producten verbouwen), duurzaamheid en dierenwelzijn anno 2018 beter, ook in de publieke opinie, dan schaalvergroting, monocultuur en het dier als rechteloos massaproductiemiddel.

Gelukkig zijn er boeren die kiezen voor de moeilijke maar uitdagende stap naar een andere bedrijfsvoering. Die zouden m.i. best steviger gesteund kunnen worden van overheidswege. Net zoals de massaconsumptie van goedkoop vlees veel harder ontmoedigd zou mogen worden.
Ik ben niet zo'n activist, maar ik ben erg blij met de campagnes van Wakker Dier tegen supermarkten en fastfoodketens die hardnekkige grootafnemers zijn van de bio-industrie.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:15

maar dat vind je niet hypocriet? Boeren die naar een 'andere bedrijfsvoering' overstappen mogen wel gesteund worden omdat het absoluut niet haalbaar is, maar anderen niet?

Sunau

Berichten: 71
Geregistreerd: 01-02-11
Woonplaats: tussen de kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:00

Palmera schreef:
Waar ligt de grens? Om te beginnen ligt die al bij het doden. Daarnaast mag er wat gevraagd worden van een dier, mits dat gebeurd op vrijblijvende wijze en met respect. Ik koop bv eieren bij een dame die haar kippen heeft lopen in een enorme ren. Omgeschat een dikke vierkante meter per kip. Die kippen hebben stokken, zand om in te baderen, er staan struiken, ze krijgen naast brok HTK afval, en als ze wat slechter leggen word mij nee verkocht en wachten we tot ze wel leggen. Daar kan ik prima mee leven! Met legbatterijen en de hier gebruikte kooikippen niet. Dan eet ik geen ei.


Ben je er van op de hoogte dat die kippen alleen blijven leggen omdat de mens (of ander dier) steeds de eieren weghaalt? Een kip wil graag een cluster eieren leggen en daarna gaan broeden. Zolang haar cluster niet compleet is blijft ze leggen. Eigenlijk is het dus misbruik van de hennen om die eieren te eten, ook al hebben ze een grote ren.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:13

Sunau schreef:
Palmera schreef:
Waar ligt de grens? Om te beginnen ligt die al bij het doden. Daarnaast mag er wat gevraagd worden van een dier, mits dat gebeurd op vrijblijvende wijze en met respect. Ik koop bv eieren bij een dame die haar kippen heeft lopen in een enorme ren. Omgeschat een dikke vierkante meter per kip. Die kippen hebben stokken, zand om in te baderen, er staan struiken, ze krijgen naast brok HTK afval, en als ze wat slechter leggen word mij nee verkocht en wachten we tot ze wel leggen. Daar kan ik prima mee leven! Met legbatterijen en de hier gebruikte kooikippen niet. Dan eet ik geen ei.


Ben je er van op de hoogte dat die kippen alleen blijven leggen omdat de mens (of ander dier) steeds de eieren weghaalt? Een kip wil graag een cluster eieren leggen en daarna gaan broeden. Zolang haar cluster niet compleet is blijft ze leggen. Eigenlijk is het dus misbruik van de hennen om die eieren te eten, ook al hebben ze een grote ren.

'
Dat is enkel zo bij dieren die broeds worden, en dan gaan ze ook rustig op slechts 1 of 2 eieren zitten. We hadden kippen tijdelijk op een andere locatie zitten en water en voer werd prima voor gezorgd, maar iedereen vergat de eieren mee te pakken. Na 1.5 week bleken er 25 eieren in de legnesten te liggen, geen van de 4 hennen was broeds geworden.

Een andere groep kippen, deze hebben we onder andere daarom weggedaan, want wij wilden echt geen kuikens meer, werden in april broeds en waren zelfs met consequent overdag buitensluiten en nooit eieren laten liggen tot september broeds. Die lieten we dan maar ieder een ei uitbroeden, dan waren we er weer voor 2-3 maanden vanaf (afhankelijk van of het kuiken het overleefde). 1 van de hennen had standaard 2 broedsels per jaar om die reden. Ze zijn gegaan naar mensen met een camping die het juist leuk vonden om een aantal keer per jaar kuikens te hebben.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:30

Askja schreef:
In de jaren '80 had je een liedje:
'De boer is troef, de boer is troef, de ene dag een koning en de andere dag een boef'
(Normaal)
Dit sentiment leefde en leeft wel degelijk onder een deel van de boeren. Het idee dat men achtergesteld, gedwarsboomd en niet begrepen wordt.
Daarbij wordt voor het gemak even vergeten dat er sinds WO II bijna onafgebroken een partij in de regering zit waarbinnen de boerenlobby zwaar vertegenwoordigd is. Dat er vanuit die partij door de jaren heen een heleboel maatregelen zijn genomen (subsidies bijv.) die de boeren juist geholpen hebben. De agrarische sector (hetzelfde gold voor de visserij) werd stelselmatig ondersteund vanuit het idee dat boeren en vissers onmisbaar zijn voor de voedselvoorziening.
Dat het tij nu steeds meer keert en veel boeren het zwaarder krijgen, heeft te maken met de veranderende samenleving. Ons voedsel komt overal vandaan. Bovendien leven we in een verstedelijkte omgeving met een zware druk op de resterende natuur en het milieu. Daarin is nog maar beperkte ruimte voor het boerenbedrijf. Er zijn daardoor nu simpelweg te veel boeren in Nederland.
Dat betekent dat er onherroepelijk nog meer boerenbedrijven moeten stoppen dan nu al het geval is. Ook moet er meer nagedacht worden over de vorm die de overblijvende boerenbedrijven in de nabije toekomst zouden moeten hebben. Dan scoren kleinschaligheid, innovatie (andere producten verbouwen), duurzaamheid en dierenwelzijn anno 2018 beter, ook in de publieke opinie, dan schaalvergroting, monocultuur en het dier als rechteloos massaproductiemiddel.

Gelukkig zijn er boeren die kiezen voor de moeilijke maar uitdagende stap naar een andere bedrijfsvoering. Die zouden m.i. best steviger gesteund kunnen worden van overheidswege. Net zoals de massaconsumptie van goedkoop vlees veel harder ontmoedigd zou mogen worden.
Ik ben niet zo'n activist, maar ik ben erg blij met de campagnes van Wakker Dier tegen supermarkten en fastfoodketens die hardnekkige grootafnemers zijn van de bio-industrie.


Volgens mij zijn er topics geweest waarin wij qua mening nogal uiteen lagen (al weet ik nu even niet meer welke :D )
Maar je berichten hier onderschrijf ik volledig!

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:36

Dat is nou precies wat ik bedoel Romy, dat kostte wat kost willen doorgaan met boeren, ook als het niet op verantwoorde wijze kan.
Hoe kan iemand beweren van varkens te houden om ze vervolgens levenslang in dichte schuren op te sluiten. Raar soort liefde hoor!
En stel je dan niet op als slachtoffer alsjeblieft. Ik ken die boeren en ze liggen niet wakker van hoe ze hun varkens huisvesten. Ze eten ze met smaak en ze leven er nog altijd goed van.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:27

Ik ken ook paardenhouders die er niet van wakker liggen hoe hun paarden gehuisvest worden, kom zeg, dat over 1 kam scheren. In iedere sector hebt ge rotte appels. Maar als ge al begint te praten van ''ik ken die boeren'' dan vraag ik mij af hoeveel je er daadwerkelijk kent, ze zullen op een hand te tellen zijn. En ja, ik eet mijn eigen beesten ook met smaak.
En ja, ik denk dat boeren zich inderdaad vaak niet begrepen voelen. Maar mensen lijken er niet eens voor open te staan om eens een mening van een boer te horen. Mensen lijken steeds verder van de boer af te gaan staan, gaan oordelen over stallen waar ze nog nooit bij in de buurt zijn gekomen. Zoveel bedrijven waar ge echt wel binnen moogt als ge meer wilt weten. Op ons bedrijf altijd welkom als iemand hier oprechte interesse heeft... Voor t gemak lijken mensen ook maar te vergeten dat die steun voor de boeren na WO2 is gekomen. Toen de mensen op hun fiets uit het noorden kwamen om bij de boeren eten te gaan halen. Na WO2 was er een tekort, en wilde men dan zelfvoorzienend worden. En dit is niet iets vanuit Nederland, maar dat zijn dingen die in het verdrag van Rome zijn bepaald. En nu nog steeds komt het overgrote deel van de steun voor de boeren vanuit Europa (het GLB) . Van het europees landbouwgarantiefonds en het landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling.
Er is nu inderdaad meer aandacht voor dierenwelzijn, en zolang er geen nieuwe oorlog uitbreekt zal dat ook zo blijven, dan zal de publieke opinie opeens heel anders zijn. En wat je op het laatste zegt klinkt allemaal goed, maar het is nu eenmaal niet zo makkelijk om op het kleinschalige over te stappen. Mensen willen steeds meet het liefste alles op 1 plek kopen, innovatie is ook maar een tijdelijk iets voor de pinoniers, de rest moet dan maar volgen...

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:33

als iemand beweert 'die boeren te kennen' en in dit geval over varkenshouders zegt dat ze er goed van leven dan weet ik al genoeg.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:40

Je kan er hier helaas niet omheen. Ook niet om de stank trouwens.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:06

Je kunt ze blijkbaar van een afstand in de portemonnee kijken?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:15

romyloverrr schreef:
Wat jij schrijft is niet waar. Het is wel degelijk een bijproduct. Er wordt in de veevoeding vooral sojaschroot gebruikt, een bijproduct van de winning van sojaolie uit sojabonen. Voor melkvee, rundvee en leghennen bedraagt het deel getoasde soja en sojaolie (dus geen bijproduct) bijna niks. Voor vleeskippen en varkens ligt dit aandeel wel dat hoger. Maar van de totale sojaproducten die gevoerd worden in Nederland is 79% sojaschroot, 15% sojahullen (ook bijproduct) 3% sojaolie en 3% getoasde bonen (dus 6% geen bijproduct)

Als je zegt dat je wel weet hoe ze eruitzien vraag ik mij af of je dat van filmpjes hebt gezien, of dat je daadwerkelijk in verschillende stallen bent geweest en een uitleg erbij hebt gekregen. De ene stal is ook de andere niet. De vleesconsumptie kan inderdaad omlaag, ik sla zelf ook wel eens een dag over.

Het vlees dat voor de hond is zou ook makkelijk voor andere doeleindes gebruikt kunnen worden. Van Frikandellen, hamburgers of hoofdkaas en dergelijke zijn de bestanddelen ongeveer wat jij daar opnoemt...


het is idd een bij product van de soja bonen .

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:23

ik had er echt nog nooit van gehoord, tot er een topic kwam " fransje van de paarden markt, en zo ging ik op zoek naar de herkomst van onze pony. Die dus ook een tap pony is geweest. Maar we zijn er allen schuldig aan we slikken massaal de pil , onze merries worden even als de varkens ook gespoten met hormonen als ze niet drachtig kunnen worden. Gelukkig is het hier in nederland aan banden gelegd maar dat betekend niet dat het voor die dieren in het buiten land beter is dan dat het hier was ( hier is er wel betere regelgeving!)
En dat is niet voor niets, zoals eerder gezecht rotte appels heb je overal maar alle boeren die ik ken zijn gedreven en weten echt wat ze doen.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:15

Kinke, als varkensboeren dan zo slecht verdienen, lijkt me dat een extra drijfveer voor zoon om iets anders te gaan doen dan pa.
Ik kom weleens in Brabant en nee ik kan niet in de portemonnee van de varkensboeren kijken maar wel naar hun huizen en erven. En daar straalt over het algemeen geen armoede van af.
Waar ik overigens echt een beetje moe van word, is dat buitenstaanders (ik woon zelf overigens op het platteland dus ik weet echt wel iets van hoe het er op boerenbedrijven toe gaat maar dat terzijde) vooral hun mond moeten houden over boeren omdat ze geen idee hebben waar ze het over hebben. Dat vind ik eenzelfde kul als dat sommige Bokkers vinden dat je geen mening mag hebben over het rijden van de dressuurtop als je zelf geen Grand Prix rijdt.
Als de agrarische sector zo'n last heeft een negatief cq. vertekend beeld bij Jan Publiek, dan verkoopt deze sector zichzelf blijkbaar slecht. Ook werken aan het eigen imago hoort bij ondernemerschap.

Maargoed, dit gaat een beetje off topic. Iets meer on topic, wat ook erg problematisch is aan de intensieve veehouderij en het bijbehorende management, is het geknoei met antibiotica. Dieren opeengepakt houden werkt een snelle verspreiding van besmettelijke ziekten, waaronder gevaarlijke zoönosen, in de hand. Daarom wordt er vaak preventief antibiotica in die beesten gestopt. Hetgeen, algemeen bekend, resistentie in de hand werkt.
Nog een reden dus om te stoppen met de bio-industrie: de risico's voor de volksgezondheid.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:41

Sinds 2009 is het antibiotica gebruik in NL in de agrarische sector met 70% afgenomen. En dat kan omdat er hygiënischer gewerkt word, je weet wel, in goede stallen met klimaatbeheersing en door het weghalen van kleintjes bij hun ouders zodat er minder kans is op overdracht van ziekte.

Is maar net wat je wil natuurlijk :')

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:59

Heb je daar bronnen van? Aangezien je een getal van 70% noemt.
Overigens worden in de intensieve veehouderij de kleintjes standaard bij de moeder weggehaald (om te spreken van ouders lijkt me wat onzinnig hier, het komt alleen in natuurlijke kuddes/groepen voor dat beide ouderdieren samenleven met hun jongen).
Hoe dan ook, het is inderdaad maar wat je wil: dieren opsluiten op een minimale leefruimte, of kleinschaliger en natuurlijker houden, zodat ze een dierwaardig(er) bestaan kunnen leiden. Het kan nog zo schoon en efficiënt zijn in die megastallen, dat maakt ze nog niet diervriendelijk. Het dier is nog steeds een goeddeels rechteloos, anoniem productiemiddel.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alexandra309, Dallista, FlyingShadow, Lagonda, moonsparkle, singa, xMyrth, Zwerte en 44 bezoekers