Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:57

Resistance schreef:
Ik ben zelf Joods. Ik beoefen geen religie, maar ben het van afkomst. Zelf ondervind ik geen gevolgen van het antisemitisme, maar je leest overal dat het weldegelijk nog steeds een ding is. Hier in Zweden is het een maatschappelijk probleem en worden Joden vooral door extreem rechts uitgekotst. Zeker de afgelopen 10-15 jaar is dit weer gegroeid.

Ik vraag me toch af waarom. Wat hebben Joden nu eigenlijk misdaan? Waarom had Hitler zo'n enorme hekel aan "ons", en waarom zijn er nog steeds mensen die iets tegen Joden hebben? Ik snap het niet. -O-

Een vriend van mij zou vrolijk zeggen:"Goed zo, Resistance - want het is ook onbegrijpelijk..."

Persoonlijk denk ik dat er wel meer te vertellen valt.
Van Hitler (...moge zijn naam en vooral zijn werken snel worden uitgewist) snap ik zoals de meeste mensen weinig, maar ik vermoed dat hij vooral een zondebok nodig had. Met het zondebokmechanisme kun je veel bereiken. Rene Girard schreef er uitgebreid over.

En de Palestijnen zijn de slachtoffers van slachtoffers.
Ook al voor die volksmenner die zelfmoord pleegde in 1945 was er anti semitisme en de plannen van de Zionistenbond om hetzij in Palestina hetzij ergens anders een 'Joods tehuis' te stichten zijn ouder. (Theodor Herzl publiceerde zijn boek 'der Judenstaat' in 1896.)

In 1948 verklaarde een gloednieuwe organisatie in New York (de Verenigde Naties ;) ) zonder al te veel diplomatiek overleg opeens 'dat er een staat Israël bestond'.
Het schuldgevoel na de massamoord 'de Shoa' is compleet terecht - maar
dat de Palestijnen dan maar efkes moesten ophoepelen vanwege lafheid en wat al niet van andere mensen is uiteraard niet de correcte weg...

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:34

anjali schreef:
Jodenhaat is al veel en veel ouder. Vaak ook jaloezie,Joden waren vaak rijk. Maar dat is ook geen wonder want ze gebruiken hun talenten goed.

Ehm - in het 18e eeuwse Polen werden de Joden gedoogd op voorwaarde dat ze een rottig kĺusje opknapten: belasting innen.
Vooral als de belastingambtenaren geen regulier salaris krijgen (dus belasting plus eigen inkomsten innen) maakt dat niet populair.
En in het middeleeuwse Europa mochten ze geen lid van de gilden worden, dus werden veel Joden noodgedwongen arts of handelaar.

Een deel werd rijk, maar het overgrote deel niet.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:12

...ik ben eens aan het zoeken gegaan.
Er is iets met een beleidslijn over wat wel of niet antisemitisch zou moeten zijn en dan gaat het concreet om:"(removed from the IHRA definition) include accusing Jewish citizens of being more loyal to Israel than their own nations, claiming that the existence of the state of Israel is a racist endeavour and comparing Israeli actions with those of the Nazis."

Alle 3 de verwijten zijn gelieerd aan de staat Israël.
Ik ken het verwijt aan roomse mensen 'dat ze loyaler zouden zijn aan het Vaticaan dan aan Nederland', trouwens presidentskandidaat Kennedy kreeg iets dergelijks ook om zijn oren.
Soms is dit waar, soms niet - en ik zie het als discriminatie.("Oh, je bent rooms/ jood, nou dan ligt jouw loyaliteit per definitie bij het Vaticaan/ de staat Israël.")

De 2 andere verwijten zijn helaas waar. |(
Een gloednieuwe organisatie in New York besluit in 1948 dat er voortaan een staat Israël is, zonder overleg whatsoever met de plaatselijke bevolking: noem dat maar eens niet racistisch. (Kolonialistisch mag ook, 'maar is hetzelfde'.)

En ik vind nadrukkelijk niet dat Britse staatsburgers verantwoordelijkheid dragen voor deze feiten, maar het benoemen van een feit is nog geen discriminatie/ antisemitisme.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:44

Marjolein29 schreef:
Ik heb geen problemen met Joden of het Jodendom, maar er zijn momenten dat ik mij ontzettend kan ergeren aan bepaalde Joodse instanties.
Iedere dodenherdenking is er wel weer een Joodse instantie die de hele herdenking opeist.

Heb je voorbeelden...?
Want dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Citaat:
Er waren 55 miljoen doden in die oorlog waarvan 6 miljoen Joden.

Lijkt mij stug.
Ja - in de Shoah zijn zo'n 6 miljoen Joden vermoord, samen met communisten, geestelijk gehandicapten, psychiatrische patiënten, homosexuelen, jehova's getuigen en ga nog maar even door.

Erg veel mensen zijn gestorven aan het Oostfront, de halve Oekraïne is verwoest: ook daar woonden Joden.
En een deel van de gestorven Amerikaanse, Britse, Russische en Canadese soldaten waren Joods.
Trouwens: de 'gesneuvelde' kapitein Maduro, drager van de Militaire Willemsorde waar wij Madurodam aan te danken hebben was ook Joods.

Citaat:
Ook het lopen langs de graven van een paar Duitse soldaten, die echt niet allemaal vrijwillig het leger in gingen, mag niet en wordt dan onmiddellijk bestempeld als 'anti-semitisme'.

Daar is idd ooit gedoe over geweest.
In de dictatuur die Nazi Duitsland was, gold dienstweigering als 'Halsverbrechen', er stond de doodstraf op.
Neemt niet weg dat de verschillende Duitse soldaten ook akelige dingen op hun geweten hebben.
Citaat:
Rond die tijd hangt men (niet iedereen van Joodse afkomst uiteraard) zo vreselijk het slachtoffer uit terwijl de hele wereld in brand staat waaronder de puinhoop die de fundamentalistische Joden in het midden-oosten zelf aanrichten.

Ga je lekker...?

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:41

Marjolein29 schreef:
@Janneke2

Betreffende het 'opeisen' van de herdenking dit is een paar jaar terug meerdere malen geweest oa. was volgens mij het CIDI of iemand die namens het CIDI sprak er verbolgen over dat er meer dan alleen Joodse slachtoffers werden herdacht. Overigens wordt er sinds 1961 meer dan alleen WO2 herdacht maar dat was ineens een hot topic. Ene dhr. Naftali sprak namens een organisatie ook zijn ongenoegen uit. Ik ben aan het zoeken maar heb het nog niet teruggevonden.

Nog maar eens zoeken dan...
Overigens: de heer Naftali is jarenlang directeur van het CIDI geweest.
Citaat:
Wat betreft de hoeveelheid slachtoffers weet ik niet of je mijn getal van 49 om 6 miljoen nu juist laag of te hoog vond dus daar kan ik niets van zeggen.

Ik vond je hele verhaal onzinnig.

"Er is iets met WO II en Joden en 6 miljoen".
Binnen de vernietigingsmachinerie die ik maar even aanduid met de naam van het dorp Auschwitz (Oswicim) zijn er 6 miljoen Joden vermoord - dat klopt.
Maar als soldaat zijn er in de verschillende legers ook Joden gestorven en binnen die vernietigingsmachinerie zijn er veel meer mensen vermoord.
Citaat:
Duitse soldaten die vreselijke dingen hebben begaan

...dat gebeurt in elke oorlog.
Verder duurde de oorlog gier in wezen 5 dagen.
Nadat wij de oorlog verloren hadden en capituleerden waren we 'alleen maar' bezet en i gelijfd in een dictatuur.
En lang niet iedere Nederlander heeft zich 'goed' en dapper en loyaal gedragen.
Citaat:
maar er waren ook Joden die fout waren en die worden over 1 kam geschoren met de Joden die slachtoffer waren.

Zou je de Joodse raad of Ans van Dijk bedoelen: ik ben day hartgrondig met je oneens.

Citaat:
Net als de Duitsers die niet wilde vechten over 1 kam worden geschoren met de foute Duitsers. Al met al goede en slecht aan beide kanten.

En ja, ik ga heel lekker hoor. :)

Ja, dat merk ik.
Halsverbrechen: er waren niet zoveel Duitsers "die niet vochten" - die werden gewoon neergeschoten. Of de mensen van de 'bekennende Kirche', die werden opgehangen.
...en deden dus geen dienst in bezet gebied meaning Nederland.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:28

A3a1 schreef:
Maar denken jullie echt dat die geschiedenisdingen, echt nu nog ermee te maken hebben?

Ja.
Ik denk dat het een geschiedenis ding is, dat wij een goed spoorwegnet hebben.
En een rijk land zijn.

Heel veel zaken die niet direct in het oog springen werken wel degelijk door.
Citaat:
Ik heb het idee dat mensen met een Joodse achtergrond een stapje voor hadden, ze hadden toch maar als roots, de holocaust achter de rug.

Geen vrolijke roots, maar gelukkig is de Joodse cultuur veel ouder en breder.
Citaat:
Ik heb het idee dat pas sinds de jaren 70-80 dat is gaan verschuiven en er werd gekeken naar hun gedrag in de Palestijnse kwestie.

...ik ook.
Heel veel mensen vinden dat Israël na de oorlog van 1967 of desnoods 1973 goede onderhandelingen had moeten houden - in plaats daarvan is de staat Israël een bezettingsmacht geworden (die daarbij alle internationale rechtsregels breekt |( ).
Citaat:
Maar mij valt inderdaad wel op dat er van die gekke dingen komen, zoals die struikelstenen, een jaar of 15 geleden kwamen die dingen opeens bij ons in de stad.
Kijk, prima hoor dat er herdenking is, maar ik vind het een belediging dat 60 jaar na dato opeens al die mensen afzonderlijk herdacht moeten worden.

Ik zou zweren dat het project jonger is - maar de belediging ontgaat mij.
Citaat:
Maar waar zijn de struikelstenen voor onze verzetshelden die omgekomen zijn?
Of die nog leven maar die hun leven op spel hebben gezet?

...hoe zat het ook al weer met die geschiedenis dingen???
Die verzetshelden werden vanaf de bevrijding met nadruk herdacht. Joodse slachtoffers niet.

Gesteld dat je heel precies luistert naar de officiële 4 mei herdenking op de Dam: Anne Frank wordt niet herdacht. Naar de letter van de wet
(...en daar draaide het om...)
was ze geen burger
(ze was statenloos).

Uiteraard was ze ingezetene van Amsterdam, maar dat wordt niet benoemd. Joodse slachtoffers worden uiteraard wel genoemd, maar Anne Frank was geen Nederlandse Jodin....

En wat dacht je van 'soldaat van oranje'...? Het boek, de straatnamen, het boek, teevee serie, musical - het kan niet op.
Geen struikelblok, eh - steen nodig.

Citaat:
Weet je, het is wel inmiddels ruim 70 jaar geleden, get alive!

voor de rubriek 'taalvoutjes' - oude zombie komt tot leven.
(Ipv: "get a life")

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:32

Indestal schreef:
Mesjogge :+

...hmm: met gevoel voor understatement: dit is niet wat je zou willen.

Citaat:
Ik vind dat triest, maar die kleuters kunnen invloedrijke ouders hebben...

Wat mij betreft ben je als mens het waard om bij gevaar beschermd te worden.
Of je 3 maanden bent, 3 jaar, 30 jaar of 93.

Citaat:
overigens ook triest dat de kleuters in Israel liedjes geleerd wordt om op speelse manier voor een bomexplosie samen zonder angst weg te duiken?

...dat is goed omgaan met een rottige situatie.

De meeste Israëlische kinderen hebben toegang tot een schuilkelder - voor de bevolking van Gaza geldt dat maar 2% van de Gazanen een schuilkelder heeft. |(

(Voor mijn geestesoog duikt het beeld van de loopgraven op. Hoog tijd dat de Volkerenbond, inmiddels de Verenigde Naties de verschillende politici bij de oren grijpt en dwingt tot een oplossing...)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:58

Fenrir schreef:
Bewaking voor de deur van een synagoge tijdens een dienst kan ik nog inkomen. Vind jij gewapende bewaking mee op een klassenuitje niet wat ver gaan?
Dat heeft niks met kortzichtig te maken.

Overigens betalen ze daar ook deels zelf voor. Hier had de gemeenschap zelfs een speciale politieauto gefinancierd.

Ja, ik vind dat ver gaan.

Kennelijk is het nodig. |(

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:32

Fenrir schreef:
Natuurlijk weet je van veel Joden niet dat ze Joods zijn, daar heb ik het dan ook niet over (ik noem zelfs expliciet de orthodoxe groep). En ja, ik vind ook dat dat soort groepen van welke religie dan ook zich buiten de maatschappij plaatsen, maar die groepen gaat het hier nu niet over. Dat zijn alleen wel vaak de groepen die opvallen omdat zij hun geloof meer uitdragen.

Qua stijl moet ik eerlijk bekennen dat ik het ingewikkeld vind: over welke groep heb je het nu wel of juist niet.
Inhoudelijk vind ik het ingewikkeld: er zijn groepen mensen die zich anders gedragen dan anderen - maar staat zo'n groep dan maar meteen 'buiten' de maatschappij?
Buiten de gebruikelijke gang van zaken: ja - maar betekent 'ongebruikelijk', 'met andere gebruiken dan de meerderheid' ook dat je er niet bij hoort....?
Citaat:
Verder zijn de opmerkingen in mij bericht geen vooroordelen maar ervaringen die zowel ik als anderen die ik ken hebben met bepaalde Joodse groeperingen (waaronder Joden zelf). Ik ken veel Joodse mensen die zich oa om bovenstaande redenen gedistantieerd hebben van deze groep(en). Dat heeft niks met vooroordelen te maken.

Ik ben grif bereid om te geloven dat het 'intra Joodse kritiek' is - maar diezelfde intra Joodse kritiek wil in de mond van een buitenstaander nog wel eens anders klinken.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:36

F_Orumster schreef:
anjali schreef:
Maar ook in vorige eeuwen,toen er nog helemaal geen Joods-Palestijnse bestond,was er al antisemitisme.Wat was daar dan de oorzaak van volgens jullie?

Antisemitisme vanuit het christendom berust zich denk ik, diep in de wortelen, in het verraad van Judas en natuurlijk dat de een Jezus als verlosser ziet en de ander niet.

Tja - de romeinse keizers hebben het Jodendom en het christendom uit elkaar gedreven.
Zo moest iedereen vergeten dat Jezus zelf een Jood was, zijn volgelingen Jood waren - maar degene die hem 'overleverde' aan de romeinen, dat was vooral een Jood.
(En de shabbes werd afgescaft als rustdag, de rustdag werd de zon - dag, genoemd naar een andere populaire zonnegod...)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:43

Indestal schreef:
De Joodse wetten en gebruiken liggen erg ver van onze eigen cultuur en dat brengt vast ook wel wrijving met zich mee...

AU....!
Ten eerste: hoezo deze tegenstelling? Er wonen al zo'n 500 jaar Joden in Nederland.
En veel christelijke culturele en wettelijke dingen komen rechtstreeks uit het Jodendom - dus ik kan hier totaal niet mee uit de voeten.

(Wellicht bedoel je de Chassidiem - maar dat zei je niet - die in sommige opzichten het leven in de Poolse sjtetls voortzetten, maar dat is vooral klederdracht. Jiddish lijkt niet toevallig op Nederlands - en ons hedendaags feminisme is pas 50 jaar oud, he.)
Citaat:
Heel flauw, maar heeft Jezus niet gezegd, “ jullie zullen altijd vervolgd worden”? Ik ben niet gelovig, maar wat zit er vanuit de religie echt achter deze uitspraak?

AU!! AU!!
1) Nee, dat zei hij niet.
2) Het is wel de smoes waarmee antisemitisme/ jodenhaat 'gelegitimeerd' werd.
Citaat:
Overigens vind ik van elk orthodox geloof dat ze zich buiten de hedendaagse wereld plaatsen..

En als steile calviniste "bedank ik je vriendelijk" voor deze arrogantie.
Alsof de wereld slechts toebehoort aan diegenen die aan jouw normen voldoen ofzo.
Citaat:
Desalniettemin zou ik dolgraag eens Israel bezoeken, de sfeer proeven van de Bijbel, maar dat durf ik niet vanwege de conflicten...

Dit ben ik wel met je eens.
Maar vanaf de Balfourdeclaratie heeft het Westen er een puinhoop van gemaakt - dus ik vrees dat het nog even duurt.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:15

Sonja_vR schreef:
Ik wilde echt inhoudelijk reageren
(...)
Mijn advies, lees alles nou eens niet met het vooroordeel dat het negatief bedoeld is en vanuit vooroordelen getiept is
Scheelt een hoop gezever

In principe is dit een uitstekend advies, maar voorbij een bepaalde grens sluit ik mij aan bij Resistance: "zak een eind weg man".

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:40

Schuur_ schreef:
Hier hetzelfde idee Sonja, had vorige week een hele reactie getypt en toch weggehaald omdat ik me niet goed voelde bij de discussie...

Jammer.
En wat je schrijft over 'de nare wending' herken ik.
Citaat:
Het topic heeft een hele nare wending gekregen. De vraag is waarom antisemitisme nog bestaat en er zijn mensen die op de vraag hebben geantwoord waarom hun denken dat er deze overtuigingen nog niet de wereld uit zijn. Een paar van die gedachtegangen zijn gestoeld op eigen ervaringen en omgeving. Maar er wordt zo veroordelend gereageerd door anderen dat dit allesbehalve een discussietopic is.

Tja - waarom bestaat Jodenhaat nog steeds?
Zegt dit iets over Joden en/ of hun gedrag, of over de staat Israël - of over degenen die deze haat voelen...?
Citaat:
Het zijn juist de mensen die deze ervaringen hebben met (orthodoxe) Joden die soms dieper nadenken en kunnen en moeten nuanceren. Ik geloof niet dat er ook maar 1 iemand hier heeft gereageerd antisemitisch gedachtegoed heeft of ‘alle Joden’ de schuld geeft van de toestanden in Israël/Palestina.

Sommige zaken gingen beslist over mijn grens.
Maar in het kader van goed nadenken en nuanceren: jij denkt hier anders over - kun je dit misschien toelichten?
Citaat:
Ook ik heb ervaringen met chassidische Joden die gelijkaardig zijn aan wat er hier genoemd is en ook ik heb geen sympathie voor de behandeling van Palestijnen. Maar juist deze meningen laten me verder denken over het waarom... Als je als kind opgroeit in Jeruzalem worden je heel andere dingen verteld en voorgeschoteld dan hier. Ik kan het ze biet kwalijk nemen dat ze niet allemaal spontaan buiten huntealitzit gaan treden om verder te kijken, net zo min als wij dat hier doen over bepaalde zaken. Als iemand zich voorstelt als zijnde Joods komt bij mij het plaatje naar boven van liefdevolle, grote gezinnen met overbezorgde moeders die Chanoeka vieren, ook al ben ik zelf al bespuwd, aan de kant geduwd en zwaar respectloos behandeld geweest door de extremistische groep.

Die verschillende perspectieven, wereldbeelden etc etc zijn natuurlijk van belang.

De Japanse maatschappij vindt dat ze een groot slachtoffer is van de 2e wereldoorlog.
Tja - Hirohito was geen lieve vorst en ze hebben nota bene 2 atoombommen op hun steden gehad.
...maar vanuit de Nederlanders die in de Oost in concentratiekampen zaten of moesten werken aan de Birma spoorweg is dat slachtofferschap wel problematisch: veel Japanners weten hier nauwelijks iets van...
En voor de US of A is de aanval door Japan op Parelhaven nog steeds traumatisch.
Citaat:
In mijn ogen volgt antisemitisme dezelfde lijn als andere vormen van racisme, bepaalde groepen in religieuze stromingen plaatsen zich buiten onze maatschappij. Hierdoor ontstaat er een kloof en onbegrip en wat niet begrepen kan worden is ‘slecht’ voor de grote meerderheid, bewust of onbewust.

Dat gepraat over 'de' maatschappij ergert mij eerlijk gezegd nogal.
In "de" maatschappij is het gebruikelijk om op zaterdag boodschappen te doen - vier je shabbes hoor je er niet bij...?
Je kunt het zien als een kloof. Ik kan uit de voeten met 'onbekend maakt onbemind' - maar door te stellen dat een minder bekende groep op voorhand al buiten die "maatschappij" staat wordt het wel erg normatief:
"Zo zijn de regels en waag het niet ze te breken want dan moeten wij je niet meer en dat heb je dan aan jezelf te danken".
(De redenering is zo oud als de wereld, maar ik blief m niet.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:22

anjali schreef:
Die muur in Israel is gebouwd om aanslagen tegen te gaan.

2 fouten - die klein lijken maar groot zijn.

De muur staat niet in Israël - maar is door Israël gebouwd op Palestijns grondgebied. Onwettig, dus.

Het officiële doel ging idd over het voorkomen van 'aanslagen' z echter jarenlang zaten er nog kilometers lange gaten in.
En trouwens: het Israëlische leger 'daar zeg je U tegen' (er zijn in Israël stemmen die opgaan: "zijn we een land met een leger, of een leger met een land?") - de Palestijnse kant heeft geen leger.
...ja, wel wapentuig en daar worden een soort van dodelijke speldenprikken mee uitgedeeld.
Citaat:
Zoals iedereen weet waren die er heel veel,meestal bij een bushalte of in een restaurant,waar dus onschuldige burgers door getroffen werden.

Ik bepacifist - en vind dus elke oorlogshandeling er 1 te veel.

En ja - aan beide zijden van de grens: het woord dlagveld is achterhaald, er wordt in bewoond gebied gevochten. |(
Maar ga je de oorlogshandelingen tellen is de meerderheid aan Israëlische kant. |(
(Hoogste tijd voor een muur met blauwhelmen plus ontwapening van de staat Israël.)

Citaat:
Nu zijn er bijna geen aanslagen meer vanwege die muur.

Nee - en de rotbaantjes in Israël worden nu door Afrikaanse mensen gedaan - 5 uur stilstaan bij de grens is geen zeldzaamheid.

Ondertussen kan ik als pacifist de stompzinnigheid en kortzichtigheid niet echt begrijpen - nu bouwt men aan betere raketten om Siderot mee te bestoken - het is verschuiven van het probleem ten koste van verschrikkelijk veel leed.
Citaat:
Voor die muur ben ik als pelgrim\toerist in Jeruzalem geweest en heb daar zelf een aanslag meegemaakt.Toen was je daar nergens veilig.En de daders kwamen vaak ook om als het zelfmoordterroristen waren.Wie schiet daar nu wat mee op.

...sommige mensen zijn dus zo wanhopig dat ze bereid zijn tot het opofferen van zichzelf.
"Wat schiet je daar mee op" - met niets doen duurt de bezetting waarschijnlijk ook nog tientallen jaren.

[o]

Janneke2

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:49

...de Zweedse nationalisten zijn ouderwets "het hele riedeltje" inclusief Jodenhaat?

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:13

Indestal schreef:
Ik heb een stuk gelezen waarin andere landen werden aangehaald, waat heel veel ruimte is, veel mogelijkheid om een sociaal en rijke natie op te bouwen, zonder conficten, volledig vrijwillig, Westerse culturen, waar de Joods-Christelijke cultuur moeiteloos zou floreren....maar dat zal wel weer te ver gaan voor velen hier.

...eh, gaat dit over Tanzania?
:o of was het Zanzibar...?

In de tijd dat gold "Brittannia rules the waves", de zon in het Empire nooit onderging en de vliegtuigen weinig voorstelden,
heeft men overwogen 'om de Joden een Nationaal Tehuis te geven in Tanzania'.

Palestina of Tanzania: in beide gevallen kan het geen kwaad om fatsoenlijk met de plaatselijke bevolking afspraken te maken voor je er je slachtoffers terwille bent...

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:19

Voor alle 3 geldt dat de oorspronkelijke bewoners zijn uitgemoord.

(Ja, restjes zijn gebleven...)

Dus de "bril" of hoe zeg je dat van 'er is veel ruimte in het land' deel ik niet.
Dat 'de Joods-christelijke cultuur in zo'n land kan floreren' ervaar ik bijna als belediging.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:51

...ik volg het even niet - welke kleine?

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:19

Eh - "zien"?

Het lijkt mij de nuchtere waarheid. Tot de Romeinen er een einde aan maakten was dat gewoon zo.
Ook ergens in de toenmalige Sovjet-Unie was een 'Joods thuisland'.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:54

piendumaitre schreef:
Janneke2 schreef:
Dat 'de Joods-christelijke cultuur in zo'n land kan floreren' ervaar ik bijna als belediging.

Janneke, deze begrijp ik niet. Wat ervaring je nu precies bijna als een belediging?

;) De christenen zeilen over de 7 zeeën - roeien de oorspronkelijke bewoners uit
'en daarna kan de cultuur van de moordenaars floreren' - "daar wil je toch niet bijhoren....!"
(Helaas, weinig aan te doen: mijn religie heeft rivieren met bloed vergoten. |( )

En je kunt je als christen zo ongeveer over vestigen. Maar waarom je je nou per se in Israël zou willen vestigen...?
(Mensen doen dat om 100 redenen - waaronder Joden bekeren. Dus dat niet alle Joden er blij mee zijn snap ik. En dan wordt gesproken over 'optiefen' en de Palestijnse vlag uit doen. Brrr.
Er zijn natuurlijk christelijke Palestijnen en ik gun hen alle ruimte - maar ik vind het verder weinig fijnzinnig klinken.)

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:39

DezeNaam schreef:
Misschien een beetje offtopic maar ik vind dit wel wat ironisch... Europa moet zich openstellen tot verschillende religies want anders discrimineren we en/of zijn we racistisch maar Joden mogen wel gewoon intolerant zijn? Beetje hypocriet. (En ja in mijn ogen heb je het recht hoor om je land niet open te willen stellen voor bepaalde religies en zeker voor mensen die je willen bekeren, maar sommige landen mogen dit niet en anderen blijkbaar weer wel.)
Heb je voorbeelden van mensen die naar daar gaan om Joden te bekeren?

De hele situatie is natuurlijk krankjorum.
Eerst zorgen de christenen ervoor dat er sloten Joods bloed vloeit (want de ellendelingen willen zich niet bekeren) - na een supergrote pogrom volgt dan de stichting van de staat Israël, de enige fatsoenlijke reden om je als christen (in die hoedanigheid) in Israël te willen vestigen vind ik wat de oosterburen met een onbeholpen woord 'Wiedergutmachung' noemen.
Alle andere redenen vind ik respectloos.
(....ik heb het niet over iemand die vanwege werkt of studie daar terecht komt 'en toevallig, als we het er nou over hebben, ooit christelijk gedoopt is' oid.)

De staat Israël is in principe een Joodse staat, zonder scheiding van religie en staat. Seculiere huwelijken worden op Cyprus oid gesloten.
Dat is ingewikkeld, maar als Europese christen heb ik historisch gezien bloed aan mijn handen en weinig recht van spreken.
Het woord intolerant vind ik na ruim 1000 jaar opgejaagd te zijn niet van toepassing.

Europa rekent het tot de Europese waarden om niet te discrimineren, inclusief recht om er een eigen godsdienstige overtuiging op na te houden. Die Republiek van ons speelde hier een soort van voortrekkersrol in.
Het recht om religies buiten je land te willen houden bestaat (gelukkig maar) niet.

"Christenen voor Israël" staan bekend als 'anti-semieten die van Joden houden'. (Want de enige wate liefde is mensen het christendom opdringen - huuuuu.)

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie