Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:15

Shadow0 schreef:
Ik vind het zelf vooral wonderlijk hoe je vanuit een christelijke visie bij de VVD uit kunt komen. Ik heb toch het idee dat Jezus daar zelf niet aan mee zou willen doen. (Ik geloof niet in Jezus als zoon van God, maar ik heb het idee dat ik wel een deel van zijn boodschap enigzins kan begrijpen, en... dat is niet die boodschap.)


Daarom lokaal ook alleen... toevallig zitten er in ons dorp meer christenen en mensen in wie ik vertrouwen heb dat ze ons dorp kunnen besturen in de VVD dan in de CU/CDA/SGP := Ik vind ook dat onze VVD in het dorp absoluut niet lijkt op landelijk de VVD. Doen hier heel veel sociaal werk. Landelijk mis ik het sociale erg...
Landelijk zou ik idd niet op VVD uit komen nee idd...

Nikass

Berichten: 16696
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:04

Wat ik meegekregen heb in mijn opvoeding is dat God liefde is, en geen man die macht heeft om in te grijpen in wat voor situatie dan ook (hoe zou het rijmen met liefde om dan de kinderen in Syrië niet te redden?)
Ik ben dus opgevoed met het geloof in een God die niet almachtig is.
Daarbij is de bijbel een boek dat geschreven is door mensen en dat gelezen zou moeten worden in de context van de tijd en cultuur waarin het geschreven is. Beeldspraak was heel gebruikelijk. En daarom werd mij geleerd dat veel gebeurtenissen in de bijbel waarschijnlijk niet echt gebeurd zijn, maar dat dat ook niet relevant is, omdat het gaat om de boodschap die met het verhaal vertelt wordt.
Ook ben ik opgevoed met de visie dat zowel hemel als hel hier en nu op aarde zijn. We kennen allemaal voorbeelden genoeg denk ik.
Als God liefde is kan het niet zo zijn dat er mensen uitgesloten worden of dat sommige mensen minder zijn dan anderen. Dus religies die dat voorstaan zijn in tegenspraak met zichzelf.

Ik denk dat mensen geloven in een almachtige/perfecte God omdat ze graag dingen willen verklaren die ze niet begrijpen en uit angst voor hun eigen sterfelijkheid.
Uitspraken als dat iets "God's bedoeling" is, of "Inshallah" zijn een houvast, net als de rituelen en dogma's.

Als je niet gelooft dat mensen de puinhopen op aarde kunnen veranderen maar dat God dat ooit komt doen, dan stel je je wel heel erg afhankelijk op en kun je eigenlijk niets anders dan wachten. Daar zou ik geloof ik depressief van worden.
Maar tegelijkertijd geloven we allemaal wel ergens in. Al was het maar dat morgen de zon weer opkomt ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-08-18 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:08

Nikass schreef:
Wat ik meegekregen heb in mijn opvoeding is dat God liefde is, en geen man die macht heeft om in te grijpen in wat voor situatie dan ook (hoe zou het rijmen met liefde om dan de kinderen in Syrië niet te redden?)
Ik ben dus opgevoed met het geloof in een God die niet almachtig is.
Daarbij is de bijbel een boek dat geschreven is door mensen en dat gelezen zou moeten worden in de context van de tijd en cultuur waarin het geschreven is. Beeldspraak was heel gebruikelijk. En daarom werd mij geleerd dat veel gebeurtenissen in de bijbel waarschijnlijk niet echt gebeurd zijn, maar dat dat ook niet relevant is, omdat het gaat om de boodschap die met het verhaal vertelt wordt.
Ook ben ik opgevoed met de visie dat zowel hemel als hel hier en nu op aarde zijn. We kennen allemaal voorbeelden genoeg denk ik.
Als God liefde is kan het niet zo zijn dat er mensen uitgesloten worden of dat sommige mensen minder zijn dan anderen. Dus religies die dat voorstaan zijn in tegenspraak met zichzelf.

Ik denk dat mensen geloven in een almachtige/perfecte God omdat ze graag dingen willen verklaren die ze niet begrijpen en uit angst voor hun eigen sterfelijkheid.
Uitspraken als dat iets "God's bedoeling" is, of "Inshallah" zijn een houvast, net als de rituelen en dogma's.

Als je niet gelooft dat mensen de puinhopen op aarde kunnen veranderen maar dat God dat ooit komt doen, dan stel je je wel heel erg afhankelijk op en kun je eigenlijk niets anders dan wachten. Daar zou ik geloof ik depressief van worden.




Dit vind ik een kijk op het geloof waar ik me heel goed in kan vinden. :j

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:08

Qimm schreef:
Ben sowieso verbaasd wanneer mensen openlijk er voor uitkomen dat ze VVD stemmen :P

Die uitspraak vind ik wezenlijk te ver gaan. Dat is evengoed als schelden. Men kan het met deze partij absoluut oneens zijn, maar in een democratisch bestel dient men een minimum aan respect voor de politieke tegenstander opbrengen. Daarbij hoort dat men de ander niet moet aanwrijven dat hij/zij zich voor het stemgedrag zou moeten schamen [wat je doet als je niet voor je partij durft uit te komen]. Ook zo'n opmerkingen maken elke discussie kapot.


P.s. en voor dat iemand tot overijlde conclusies komt, ik heb nooit op de VVD gestemd en kan mij ook niet voorstellen te doen.

Nikass

Berichten: 16696
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:10

Het grappige is, Resistance, dat ik mij erg kon vinden in jouw laatste post over hoe de natuur "gewoon doet" :)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:14

Nikass schreef:
Wat ik meegekregen heb in mijn opvoeding is dat God liefde is, en geen man die macht heeft om in te grijpen in wat voor situatie dan ook (hoe zou het rijmen met liefde om dan de kinderen in Syrië niet te redden?)
Ik ben dus opgevoed met het geloof in een God die niet almachtig is.
Daarbij is de bijbel een boek dat geschreven is door mensen en dat gelezen zou moeten worden in de context van de tijd en cultuur waarin het geschreven is. Beeldspraak was heel gebruikelijk. En daarom werd mij geleerd dat veel gebeurtenissen in de bijbel waarschijnlijk niet echt gebeurd zijn, maar dat dat ook niet relevant is, omdat het gaat om de boodschap die met het verhaal vertelt wordt.
Ook ben ik opgevoed met de visie dat zowel hemel als hel hier en nu op aarde zijn. We kennen allemaal voorbeelden genoeg denk ik.
Als God liefde is kan het niet zo zijn dat er mensen uitgesloten worden of dat sommige mensen minder zijn dan anderen. Dus religies die dat voorstaan zijn in tegenspraak met zichzelf.

Ik denk dat mensen geloven in een almachtige/perfecte God omdat ze graag dingen willen verklaren die ze niet begrijpen en uit angst voor hun eigen sterfelijkheid.
Uitspraken als dat iets "God's bedoeling" is, of "Inshallah" zijn een houvast, net als de rituelen en dogma's.


Als je niet gelooft dat mensen de puinhopen op aarde kunnen veranderen maar dat God dat ooit komt doen, dan stel je je wel heel erg afhankelijk op en kun je eigenlijk niets anders dan wachten. Daar zou ik geloof ik depressief van worden.
Maar tegelijkertijd geloven we allemaal wel ergens in. Al was het maar dat morgen de zon weer opkomt ;)

Daar ben ik het mee eens.
Meer hoeft er niet over gezegd te worden.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:21

Citaat:
Vraagje - stemmen gelovigen ook christelijk (cu / sgp) puur omdat het christelijke partijen zijn, alleen omdat je nou eenmaal op een partij bij wie het geloof in beleid zit moet stemmen? Ook al sluiten ze qua rest van punten niet noodzakelijk aan?

...ik heb eerder het cda een aartsconservatieve partij genoemd (wat een uitstekende reden is om er niet op te stemmen).

Nog een beetje koeterwaals: in 1952 was er het mandement. De bisschoppen van Nederland verplichtten hun beminde gelovigen om op de kvp te stemmen. Huuuu....

Voor de lui in de sgp en de cu heb ik respect. Ik kan vele malen beter uit de voeten met de cu dan de sgp.

En ik wil nog wel eens stemmen op de fusiepartners evp/ ppr.
(In ;) normaal Nederlands groenlinks. Ook de psp en de cpn zou je als gelovige partijen kunnen aanduiden, net zoals de sp.)

En de combinatie van 'horen bij een club die naastenliefde hoog in het vaandel heeft staan' en vvd stemmen vloekt in mijn oren. (En 'dat het geld verdiend moet worden door de bedrijven' is een doorzichtige smoes.)

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:32

tmr001 schreef:
Vraagje - stemmen gelovigen ook christelijk (cu / sgp) puur omdat het christelijke partijen zijn, alleen omdat je nou eenmaal op een partij bij wie het geloof in beleid zit moet stemmen? Ook al sluiten ze qua rest van punten niet noodzakelijk aan?


Ik stem niet.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 11:40

Kadankovitch schreef:
Qimm schreef:
Ben sowieso verbaasd wanneer mensen openlijk er voor uitkomen dat ze VVD stemmen :P

Die uitspraak vind ik wezenlijk te ver gaan. Dat is evengoed als schelden. Men kan het met deze partij absoluut oneens zijn, maar in een democratisch bestel dient men een minimum aan respect voor de politieke tegenstander opbrengen. Daarbij hoort dat men de ander niet moet aanwrijven dat hij/zij zich voor het stemgedrag zou moeten schamen [wat je doet als je niet voor je partij durft uit te komen]. Ook zo'n opmerkingen maken elke discussie kapot.


P.s. en voor dat iemand tot overijlde conclusies komt, ik heb nooit op de VVD gestemd en kan mij ook niet voorstellen te doen.

Het is vreselijk jammer dat mensen er niet voor uitkomen waarop ze stemmen! Omdat ze dan kritiek kunnen krijgen?Nou ik ben zelf lid van de Partij v.d. Dieren en stem daar dus ook op. Alhoewel ik het absoluut en beslist niet eens ben met sommige dingen die ze doen of juist niet doen.Maar iets beters is er momenteel niet voor mij.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:44

Maar mag jij je als gelovige bezig houden met de politiek?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:54

purny schreef:
Maar mag jij je als gelovige bezig houden met de politiek?

Waarom zou dat niet mogen? :?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:17

purny schreef:
Maar mag jij je als gelovige bezig houden met de politiek?

Gelovigen hebben ook stemrecht :Y)

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:19

Eske_B schreef:
purny schreef:
Maar mag jij je als gelovige bezig houden met de politiek?

Waarom zou dat niet mogen? :?

Omdat in sommige geloven ze zich niet bezig mogen houden met politiek . M'n zus is dan ook gelovig (JG) Maar die doet helemaal niks met geloof. Mag zich geloof ik ook niet bezig houden met politiek

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:31

Als we het hier hebben over het gescheiden houden van kerk en staat is het dan logisch dat gelovigen stemmen?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:33

Gescheiden houden van kerk en staat hebben volgens mij alleen de niet-christenen aangegeven in dit topic.

Ik vind het erg belangrijk dat er ook christelijke partijen vertegenwoordigd worden in de kamer, dus stem altijd CU/SGP.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:34

Babootje schreef:
Nee dat heeft u niet goed verstaan. Ik heb gezegd dat wetenschap godsdienst niet per definitie uitsluit.


Om nog even terug te komen op de vermeende controverse tussen geloof en wetenschap is bijgaand artikel uit Trouw misschien nog wel aardig,
https://www.trouw.nl/home/wetenschap-en ... ~aaa72b8b/

Nikass

Berichten: 16696
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:37

Ik vind het juist vreemd dat er christelijke politieke partijen zijn en het zou mij tegenhouden om daar op te stemmen. Nou ben ik het inhoudelijk ook abdoluut niet met die partijen eens dat scheelt.

CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:38

Kadankovitch schreef:
Qimm schreef:
Ben sowieso verbaasd wanneer mensen openlijk er voor uitkomen dat ze VVD stemmen :P

Die uitspraak vind ik wezenlijk te ver gaan. Dat is evengoed als schelden. Men kan het met deze partij absoluut oneens zijn, maar in een democratisch bestel dient men een minimum aan respect voor de politieke tegenstander opbrengen. Daarbij hoort dat men de ander niet moet aanwrijven dat hij/zij zich voor het stemgedrag zou moeten schamen [wat je doet als je niet voor je partij durft uit te komen]. Ook zo'n opmerkingen maken elke discussie kapot.


P.s. en voor dat iemand tot overijlde conclusies komt, ik heb nooit op de VVD gestemd en kan mij ook niet voorstellen te doen.


Grappig dat je in je laatste alinea toch nadrukkelijk meld dat je niet op de VVD stemt of ooit zal doen. Is dat niet net zoiets als de reactie waar je op reageerd of begrijp ik je verkeerd?

Losse opmerking: bijzonder dat dit topic zo'n wending kan krijgen. Blijft de moeite waard om te volgen, dat wel.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:40

verootjoo schreef:
Gescheiden houden van kerk en staat hebben volgens mij alleen de niet-christenen aangegeven in dit topic.


Ik sta vanuit godsdienstig oogpunt juist wel achter het principe van scheiding van kerk en staat.
In feite komt het erop neer dat - omdat ik verkies voor Gods koninkrijk te kiezen - ik dat niet voor een andere regering kan doen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:49

Nikass schreef:
Ik vind het juist vreemd dat er christelijke politieke partijen zijn en het zou mij tegenhouden om daar op te stemmen. Nou ben ik het inhoudelijk ook abdoluut niet met die partijen eens dat scheelt.


Dat komt omdat elke partij een deel van de samenleving vertegenwoordigt :) Ik voel mij in die partijen vertegenwoordigd, een ander weer in een andere partij.
En dat is prima vind ik.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:51

Babootje schreef:
tmr001 schreef:
Vraagje - stemmen gelovigen ook christelijk (cu / sgp) puur omdat het christelijke partijen zijn, alleen omdat je nou eenmaal op een partij bij wie het geloof in beleid zit moet stemmen? Ook al sluiten ze qua rest van punten niet noodzakelijk aan?


Ik stem niet.
Interessant.

Heeft dit met je geloof te maken?

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 13:05

Babootje schreef:
verootjoo schreef:
Gescheiden houden van kerk en staat hebben volgens mij alleen de niet-christenen aangegeven in dit topic.


Ik sta vanuit godsdienstig oogpunt juist wel achter het principe van scheiding van kerk en staat.
In feite komt het erop neer dat - omdat ik verkies voor Gods koninkrijk te kiezen - ik dat niet voor een andere regering kan doen.

Dat weet ik Babootje,dat dat bij jouw geloof zo is. Ik ben,zoals je weet,Rooms-Katholiek en ook nog Jain,en bij beide geloofsrichtingen mag men zich wel mengen in wereldse politiek.Overigens heb ik ooit gehoord dat Marianne Thieme bij de Zevendedagadventisten zou zijn.Toen dat uitkwam hebben een aantal leden van de PvdDieren opgezegd,omdat ze niets met geloof te maken wilden hebben!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:11

Oh ja, dat was toen een relletje. Marianne bleek christen... nou woehoe, eng hoor :+

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:38

Babootje schreef:
Als we het hier hebben over het gescheiden houden van kerk en staat is het dan logisch dat gelovigen stemmen?


"syntax error"

Scheiding van kerk en staat houdt in dat 1) 'de politiek' niet doet aan kerkelijke zaken als het benoemen van (sorry voor het koeterwaals) bischoppen abten en synodevoorzitters en
2) dat 'de kerk' als instituut geen ministers benoemt.

Ik ben staatsburger in een democratie, ik ben vrouw en (kleindochter van) kleine luyden - er is knetterhard gestreden dat ik zou kunnen stemmen en ik stem dus.

Wat ik in dat stemhokje doe, daar ben ik staatsrechtelijk volkomen vrij in.
Als christen neem ik wel 'mijn' principes zoals naastenliefde mee. En dat geld een nuttig ruilmiddel is, maar geen doel op zich - en dat "de zucht naar geld de wortel is van zeer veel kwaad".

(Carmina Burana: 'Radix Omnia Malorum Avaricia', de 4 hoofdletters waren kritiek op de roomse kerk ;) )

Nikass

Berichten: 16696
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:56

verootjoo schreef:
Nikass schreef:
Ik vind het juist vreemd dat er christelijke politieke partijen zijn en het zou mij tegenhouden om daar op te stemmen. Nou ben ik het inhoudelijk ook abdoluut niet met die partijen eens dat scheelt.


Dat komt omdat elke partij een deel van de samenleving vertegenwoordigt :) Ik voel mij in die partijen vertegenwoordigd, een ander weer in een andere partij.
En dat is prima vind ik.


Dat vind ik niet prima. Ik vind dat een partij de hele samenleving moet vertegenwoordigen.