Wat doe jij om water te besparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 21:52

Het zal niemand ontgaan zijn, het heeft extreem weinig geregend in ons land de afgelopen tijd en dit gaat het voorlopig ook niet significant doen. Er wordt voorspeld dat het neerslagtekort volgende week wel eens het record van 1976 zal gaan breken. https://nos.nl/artikel/2243222-rijkswat ... ekort.html

Nu is dat over het algemeen geen reden tot totale paniek, de drinkwaterreserves zijn groot, maar het kan toch zeker geen kwaad om te kijken waar mensen zelf water kunnen besparen. Misschien kunnen we hier wat tips uitwisselen. :)

Wat ik doe:
- Minder douchen. Hoewel het erg warm is en ik super plakkerig ben ben ik dat 5 minuten na het douchen alweer. Erg nuttig voelt het dus niet. Als ik me vies voel was ik me met een washandje.
- Wanneer ik douche: ik plaats een emmer onder de straal tijdens het opwarmen en wanneer ik geen zeep gebruik. Een beetje douchebeurt vang je dan al bijna een volle emmer mee op. Hiermee geef ik de planten water. Ook haal ik water uit de sloot hiervoor, dat is beter want het bevat minder kalk. Dat is ook een beetje een uitdaging voor mezelf: ik heb nu al zeker een maand geen water meer uit de kraan gehaald voor de planten en ik hoop dit nog lang vol te houden :)
Ik ben me er overigens van bewust dat slootwater óók belangrijk is voor de beestjes die hierin leven, echter lijkt het erop dat het water sinds het neerslagtekort misschien 2 cm is gedaald. Het zal dus nog flink lang droog moeten blijven voor die droog komt te liggen :=
- Stiekem kan je heel veel water bij de plantjes gooien, pastawater bijvoorbeeld (wel aangelengd met bijv douchewater). Die plantjes geef ik trouwens ook pas water als de zon weg is, zodat het niet gelijk weer verdampt en ze in de nacht flink kunnen drinken en ze de dag erna weer doorkomen.
- Ik gebruik de spoelknop op het toilet en probeer met minder water te spoelen. Overigens heb ik wel uit ervaring gemerkt dat je daar niet te enthousiast in moet zijn, dan verstopt je wc :=
- Extra letten op de eco-setting van de wasmachine (minder waterverbruik)
- Zo veel mogelijk schoonmaken met een doekje en een klein beetje water en zeep zodat ik niet aan het eind van de week een emmer sop nodig heb om het weg te boenen :o

Er zijn nog meer manieren om water te besparen, zoals minder vlees eten, water rechtstreeks drinken ipv fruitsap, koffie of thee, maar dat zijn zaken die meer op de lange termijn spelen denk ik en daar hebben we op dit moment nu niet zo heel veel aan. :) Ze passen daarom minder goed in bovenstaand rijtje denk ik, hoewel ze natuurlijk erg goed zijn! +:)+

Ik ben benieuwd hoe jullie water besparen! :)

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:57

Wij hebben inderdaad ook een emmer in de douche staan. Dat water gebruik ik voor de plantjes, maar ook om snel even een washandje of doekje mee nat te maken. Verder zijn er geen specifieke dingen die ik doe. Kort douchen doe ik sowieso al.

De ecostand van de wasmachine is nog wel een goede tip, dankje!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:59

Microvezel doek en zo'n plantenspuit met schoonmaakmiddel werkt heel goed voor zal schoonmaakklusjes incl. (auto)ramen. Scheelt ook een boel sjouwen t.o.v. emmer sop.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:01

Euhm, te weinig eigenlijk.. -O-
Ik drink nu zelf erg veel en we geven de tuin om de dag water en die van de buren ook omdat ze op vakantie zijn. Douchen doe ik wel dagelijks maar ik ben echt met een paar minuten klaar.
We hebben gisteren wel een zwembadje opgezet in de tuin maar ja, je wil toch ook afkoelen.

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:02

Verhuizen naar een flat ipv een grote eensgezinswoning met enorme tuin die elke dag gesproeid moest worden van de huisbazen :+
Denk dat dat onze grootste waterbesparing is :=

Emmer in de douche is een hele goede! Planten hebben we nog nauwelijks, alleen vetplantjes en een cactus, die hoeven niet zoveel. En weinig frisdrank drinken en minder vlees eten doen we ook idd, evenals de ecostand van de wasmachine en de vaatwasser minder gebruiken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:06

Ik heb geen kinderen, das echt m’n nieuwe milieu/besparings argument :j :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:08

Oja, met douchewater kan je natuurlijk ook schoonmaken :o? :=
Dan maakt het ook niet uit als er wat shampoo in zit ofzo :)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:09

Water dat ik heb gebruikt om groente te wassen e.d gaat op de plantjes i de tuin. En ik sproei de tuin niet. Hopelijk doorstaan de planten dat..

Kort douchen, wasmachine vol, niet meer water pakken dan je nodig hebt etc. Maar dat doe ik ook als het niet droog is.
Dit spaart ook energie. De airco's zijn in dat opzicht een ramp.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 25-07-18 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:10

Eigenlijk niks. Douche elke dag zo snel mogelijk. Paarden krijgen elke dag water en ik drink veel. Net als de honden, geiten en katten.
Emmer onder de douche is wel een slim idee, kan ik al veel van aan de dieren geven. Paarden hebben snachts ook nog eens een automatische drinkbak.
Voor de rest spuiten we geen land, dat is dus mijn grootste besparing gezien we op een boerderij met land en zonder boerderijdieren wonen.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:16

Die emmer is een hele goede zeg! Ga ik gebruiken.
Verder heb ik de vaatwasser op korter programma staan en zet ik de wasmachine pas aan als hij echt vol is.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:16

TS, het is toch juist niet de bedoeling om sloot (oppervlakte) water te gebruiken?
Dan kun dacht beter gewoon kraanwater gebruiken.

Ik laat nooit de kraan onnodig lopen met tandenpoetsen of handenwassen.

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:18

Ik douche nog net zo vaak maar wel kort.

Emmer onder douche begin ik niet aan
Die ene emmer helpt ook niet.

Iedere dag minimaal 20 emmers nodig voor de planten. Nu wel slootwater ipv krasnwater.

Sjouw me een ongeluk heen en weer naar de sloot.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:19

Er is toch juist een verbod op gebruik van oppervlakte water :o?
Hoe helpt dan het gebruik van slootwater?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:20

De auto niet wassen. Heeft toch geen zin.

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:22

Bij ons geen verbod. Alleen verzoek zuinig te zijn met kraanwater.

Onze buren zijn te lui om te lopen

Sproeien iedere dag met kraanwater

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:22

Dat van die emmer vind ik een goed idee! Dat ga ik eens proberen :) Kan ik heel goed gebruiken voor de tuin.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:25

Te weinig..
Maar zie hier mensen die oppervlakte water gebruiken, jullie weten dat, dat in heel veel gebieden verboden is?! En dat je dat een boete kan opleveren oplopend tot 2000 euro?!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:26

Ik heb flessen water in de koelkast staan, ik vind het zonde om eerst water door te spoelen zodat je een beetje fris water krijgt. Bovendien hebben we een bron, waarmee we het kleine weitje sproeien, en dat water gebruik ik ook om de regentonnen te vullen voor de plantjes.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:27

Wij hebben een pomp aangeschaft om water uit het kanaal voor het huis te pompen, daar aan zitten slangen en hiermee zorgen we dat de tuin weer wat water krijgt :) Ook mijn weilandje kan ik hiermee sproeien. Nu scheelt het dat de boer op het land naast mijn landje de sproeier aan heeft staan en dat ook op mijn landje terrecht komt :) Scheelt mij weer :)
Maar verder gaan wij niet zuiniger met het leidingwater om dan normaal

Bij ons is het overigens nog niet verboden om oppervlakte water te gebruiken :)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:34

Onder ons huur huis zit een 800 liter regenwatertank om de tuin water mee te geven. Die is eigenlijk nooit leeg.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:36

Oppervlaktewater is hier zeker niet schaars hoor. Zou niet weten waarom je dat niet mag gebruiken. Het is niet alsof ik er dagelijks een weiland mee besproei :o

Regenwater opvangen zou ik graag willen maar dat kan niet echt hier op mijn balkon. Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:39

Ik doe überhaupt vrij weinig in huis kwa poetsen dus dat scheelt iets maar geef wel dagelijks m'n moestuin planten water en heb vanmiddag een zwembadje neer gezet en gevuld uiteraard dus dat was aardig wat water :x douchen zou ik normaal meer doen doe ik juist iets minder nu omdat ik niet van koude douche hou, maar warm toch te warm is dan kom ik er voor m'n gevoel zweterig onderweg :x

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:39


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:43

Annet_Dottie schreef:
Ik doe überhaupt vrij weinig in huis kwa poetsen dus dat scheelt iets maar geef wel dagelijks m'n moestuin planten water en heb vanmiddag een zwembadje neer gezet en gevuld uiteraard dus dat was aardig wat water :x douchen zou ik normaal meer doen doe ik juist iets minder nu omdat ik niet van koude douche hou, maar warm toch te warm is dan kom ik er voor m'n gevoel zweterig onderweg :x

Mijn ouders deden vroeger het water uit het zwembadje over de tuin, kan prima! :) Tenzij je zeep hebt gebruikt ofzo maar dat lijkt me niet. Al is afwasmiddel ook een anti-bladluismiddel dus een beetje kan geen kwaad denk ik?

Sizzle, dat vind ik verwarrend, hier was juist opgeroepen oppervlaktewater met mate te gebruiken voor planten

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:43

Ik ben altijd al zuinig met water, en doe eigenlijk weinig extra :=
Nu is hier in het zuiden niet zo zeer een tekort gelukkig. Ons drinkwater komt uit de Maas, die staat laag maar zeker niet extreem laag, en we hebben een grondwaterpomp, het grondwaterniveau is nog prima, dus we sproeien de weides en moestuin nog dagelijks. Maar verder douchen we kort en niet dagelijks, we hebben geen afwasmachine, de wasmachine draai ik op het korte programma, de wc spoelen we met de kleine knop door voor de kleine boodschap, en eten doe ik stomen of kook ik met net voldoende water zodat ik niet hoef af te gieten.