Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Ninx

Berichten: 14559
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:27

tamary schreef:
Magrathea schreef:
Ja echt! En dat terwijl het zó makkelijk is om er iets aan te doen. Vandaag nog. Hoppakee, vandaag nog je impact met 40% verminderen (? of meer zelfs). Gewoon het vleesschap voorbij lopen en in plaats daarvan naar de groenten en peulvruchten :j

Hier is de keuze planten & pijnstillers of planten en vlees. Ik fok dus wel meer en meer mijn eigen vlees, want zonder is mijzelf veroordelen tot maximale dosis pijnstillers. Zolang dat nog niet genoeg oplevert aan eigen vlees komt dat nog inderdaad uit de supermarkt (budget probleempje anders).

Beter hele systeem onderuit halen door zoveel mogelijk lokaal en zelf te verbouwen/fokken. Want het is het gehele industriele systeem dat hier schuldig aan is, niet enkel de veehouderij zoals die nu op industrie schaal opgezet is, groenten/granen/peulvruchten/fruit/noten werken allemaal volgens hetzelfde principe van monocultuur & groot/groter/grootst, want met machines/kunstmest/pesticiden kan je alles bijna overal verbouwen en overal naar toe vervoeren. Die multinationals moeten eigenlijk failliet en wij moeten en weer veel meer zelfstandig worden (incl. de verantwoordelijkheden die daar bij komen), gewend raken aan dat niet alles altijd vers te koop is en dat producten niet altijd precies hetzelfde smaken. Ben je ook meteen van de giga ladingen ongezond troep incl. plasticberg af die koek, snoep,chips en frisdrank heet. Al zou er veel minder vlees gegeten worden en minder soja gevraagd worden, dan gaat de sojaolie zo de (diesel)tank in als biobrandstof, qua milieu, ontbossing en bodemerosie schiet je er niks mee op.


Ik ben het met je laatste deel vrijwel helemaal eens..... schaalverkleining, duurzaamheid, meer eigen verantwoordelijkheid.
Wat een biobrandstof betreft denk ik dat het anders kan/ zal lopen. We zullen veel meer naar elektrische of zelfoplaadbare (dynamo-idee) vervoersmiddelen gaan. Meer een 'hop on/ hop off' idee. De tijd dat iedereen een eigen auto bezit zal verdwijnen.

Je eerste deel intrigeert me. Op welke manier zorgt vlees dat je geen pijn hebt? En dat vraag ik niet om de draak met je steken oid. Ik heb zelf 2 aandoeningen die juist verbeteren door geen dierlijk voedsel te eten.


Ninx

Berichten: 14559
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:33

ruitje schreef:
Zoals al eerder gezegd heeft een ieder iets wat meer prioriteit heeft voor jou dan voor de ander. Ik voel mij absoluut niet geroepen om aan jou te vertellen wat mijn prioriteiten zijn. Is daar een soort meetlat voor? Mag ik wel vlees eten als ik de auto laat staan of niet vlieg?

Wanneer doe je genoeg voor de wereld en mag je dat 'genoeg' ook nog zelf bepalen?

En hoe bepaal je dat dan?


Je bent heel uitgesproken. Dus ik ben dan benieuwd wanneer jij aangeeft dat anderen op een andere manier hun steentje bijdragen, welke manier dat dan is.
Mijn ervaring is vaak, helaas, dat dat niet/ nauwelijks zo is maar wel wordt geroepen. In jouw geval is dat wellicht anders, maar ben gewoon benieuwd.

Of je genoeg doet. Dat is lastig. Hetgeen ik doe vind ik soms al veel te weinig. Dan heb ik wel een beetje eco-stress ;-)

Maar het feit dat anderen ook dingen doen, al zijn het dingen waar ik zelf niet voor zou kiezen, kan toch bemoedigend zijn.

Dat zoveel leed je niet echt raakt vind ik natuurlijk heel lastig te begrijpen. Ik probeer me dan voor te stellen dat onze geliefde paarden leven gekookt en gevild worden, en hoe iedereen zich daarover zou voelen.
Voor mij is er gewoon geen onderscheid tussen dieren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:19

Ninx schreef:
Dat zoveel leed je niet echt raakt vind ik natuurlijk heel lastig te begrijpen. Ik probeer me dan voor te stellen dat onze geliefde paarden leven gekookt en gevild worden, en hoe iedereen zich daarover zou voelen.
Voor mij is er gewoon geen onderscheid tussen dieren.

Ja, dit. Of de honden op het Yulin festival. Iemand hier was enorm boos op mij geworden toen ik het eten van honden in China vergeleek met dieren die hier geslacht worden. Ik weet nog dat die persoon toen ook zei "honden die levend gekookt en gevild worden vind ik niet te vergelijken met een net slachthuis hier"... Ja helaas. :\

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

KinkeJarig

Berichten: 20469
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:28

Ninx schreef:
Ik?! Nou, dat doet er niet veel toe.

De wetenschap is er duidelijk over. In kranten en onderzoeken is er genoeg bewijs te vinden dat onderschrijft wat de gevolgen van ons gedrag zijn.

Zelf zou ik niet echt een andere reden weten waarom mensen klakkeloos doorgaan met dit gedrag. Dat moet dan toch een bepaalde cognitieve dissonantie zijn. Dat is niet lelijk bedoeld, maar anders is het toch niet te verklaren?
Kan me niet voorstellen dat al die mensen gevoelloos zijn lijkt me.


Dat eerste stukje heeft niets met mijn reactie te maken. Ik heb niet gehad over welke gevolgen ons gedrag heeft. En in je tweede alinea wordt in ieder geval duidelijk dat je zelf dus maar wat verzint. Zijn jullie het er dan nog niet over eens dat vleeseters gevoelloos zijn? :+
Zolang je niet kunt begrijpen dat het merendeel van de mensen dieren ook als voedsel zien kunnen we tot in de eeuwigheid blijven discussiëren. Denk trouwens dat je mensen die het ok vinden dat dieren levend gekookt en gevild worden wel met een lampje moet zoeken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:34

Kinke schreef:
Denk trouwens dat je mensen die het ok vinden dat dieren levend gekookt en gevild worden wel met een lampje moet zoeken.

Nee hoor, kijk maar eens hier: http://frontpage.fok.nl/poll/797390/1/1 ... LE+COOKIES
Citaat:
Vlees, vis, gevogelte. Mij maakt het niets uit, als het maar pijn geleden heeft. :Y)

Citaat:
Lekker hoor stukkie plofkip. _/-\o_ Ik wil nog eens zwaan eten maar daarvoor moet ik naar Frankrijk omdat hier ene mafjoekel dit potentiële maaltijd een beschermde status heeft gegeven.


En kijk maar eens op Facebook

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

ruitje

Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:48

Ninx, heb jij echt eco stress?

Ik heb het overigens niet perse over milieu gerelateerd in actie komen. Wat maakt dat de een wel orgaandonor is, of stamceldonor... En de ander niet? Of dat de een een half jaar vluchtelingenwerk doet vrijwillig en de ander niet? Ik weet het niet...

Er is iets waarvan mensen dan van binnen voelen, ja hier moet ik iets mee.

En dat gevoel heb ik dus niet met de vleesindustrie. Ik weet niet waarom niet, het raakt me niet op die manier. Dat heb ik ook met kleren van de Primark, die koop Ik, raakt me niet.

Terwijl mijn kennis zegt: Dit kan niet oke zijn voor dit geld.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

KinkeJarig

Berichten: 20469
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:59

Magrathea schreef:
Nee hoor, kijk maar eens hier: http://frontpage.fok.nl/poll/797390/1/1 ... LE+COOKIES
Citaat:
Vlees, vis, gevogelte. Mij maakt het niets uit, als het maar pijn geleden heeft. :Y)

Citaat:
Lekker hoor stukkie plofkip. _/-\o_ Ik wil nog eens zwaan eten maar daarvoor moet ik naar Frankrijk omdat hier ene mafjoekel dit potentiële maaltijd een beschermde status heeft gegeven.


En kijk maar eens op Facebook


Ach doe niet zo flauw. Moet ik weer dingen gaan quoten van extremistische vegans/vegetariërs? Er zijn altijd mensen te vinden die graag olie op het vuur gooien.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:10

Wat er onlangs is opgedoken in het nieuws is verschrikkelijk. Dat vind ik niet kunnen.

Een kennis werkt bij de NVWA (pluimvee) en ik vroeg of ze het varken niet beter het water uit hadden kunnen tillen i.p.v. laten verdrinken. Maar helaas werkt dat niet op die manier. Een dier zit aan een bepaalde “band” die je niet achteruit kan laten gaan om zo het dier er weer uit te halen. Het komt inderdaad wel eens voor dat een dier niet goed bedwelmd is voor het “gesneden” wordt. Blijkbaar is er hier soortgelijks mis gegaan. Ze was er wel blij mee dat dit gefilmd is zodat ze bewijs hebben voor het dossier. Iedereen bij de NVWA is het er over eens dat alles zo diervriendelijk mogelijk moet gebeuren. Ze zitten alleen vast aan bepaalde regels en kunnen niet zomaar een bedrijf sluiten. Maar wees er van bewust dat slachthuizen heel goed weten wat wel en niet mogelijk is. En het NVWA soms ook met de handen gebonden zit.

Maar diervriendelijk slachten, in mijn ogen bestaat dat niet.


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:15

Kinke schreef:
Ach doe niet zo flauw. Moet ik weer dingen gaan quoten van extremistische vegans/vegetariërs? Er zijn altijd mensen te vinden die graag olie op het vuur gooien.

Maar hoezo ben ik dan flauw? Jij stelt iets, ik ben het daar niet mee eens. Of denk je dat die mensen maar grapjes maken?
Ik zie overigens niet in hoe dat relateert aan extremistische vega(n)s.
Daarnaast lijkt het alsof niet-vega(n)s hen nogal snel betitelen als "extremisten", terwijl het 9/10 keer tamelijk normale mensen zijn die een discussie voeren

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

KinkeJarig

Berichten: 20469
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 07:39

Tuurlijk zitten daar mensen bij die er niks van menen, mag hopen dat je dat zelf ook wel snapt. Anders zouden er inmiddels ook flink wat veehouders vermoord zijn door de anti vlees groep waar ook meer dan genoeg idiote berichten door geplaatst worden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 07:53

Kinke schreef:
Tuurlijk zitten daar mensen bij die er niks van menen, mag hopen dat je dat zelf ook wel snapt. Anders zouden er inmiddels ook flink wat veehouders vermoord zijn door de anti vlees groep waar ook meer dan genoeg idiote berichten door geplaatst worden.

Ik snap nog steeds de link niet. En ik vraag me af wat het nut is van zulke berichten plaatsen dan. Ook als zoiets niet is hoe je het daadwerkelijk meent, in dat soort opmerkingen zit altijd toch een kern van waarheid. Hij komt niet uit de lucht vallen, zegmaar.
Edit: vergelijkbaar met dat ik iemand die grapjes maakt over homo's of "homo" als scheldwoord gebruikt oid echt niet kan geloven als ie zegt dat ie heus niks tegen ze heeft.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Ninx

Berichten: 14559
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:28

ruitje schreef:
Ninx, heb jij echt eco stress?

Ik heb het overigens niet perse over milieu gerelateerd in actie komen. Wat maakt dat de een wel orgaandonor is, of stamceldonor... En de ander niet? Of dat de een een half jaar vluchtelingenwerk doet vrijwillig en de ander niet? Ik weet het niet...

Er is iets waarvan mensen dan van binnen voelen, ja hier moet ik iets mee.

En dat gevoel heb ik dus niet met de vleesindustrie. Ik weet niet waarom niet, het raakt me niet op die manier. Dat heb ik ook met kleren van de Primark, die koop Ik, raakt me niet.

Terwijl mijn kennis zegt: Dit kan niet oke zijn voor dit geld.


Maar wat raakt JOU dan? Waar moet jij iets mee?

Ninx

Berichten: 14559
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:35

Kinke schreef:
Ninx schreef:
Ik?! Nou, dat doet er niet veel toe.

De wetenschap is er duidelijk over. In kranten en onderzoeken is er genoeg bewijs te vinden dat onderschrijft wat de gevolgen van ons gedrag zijn.

Zelf zou ik niet echt een andere reden weten waarom mensen klakkeloos doorgaan met dit gedrag. Dat moet dan toch een bepaalde cognitieve dissonantie zijn. Dat is niet lelijk bedoeld, maar anders is het toch niet te verklaren?
Kan me niet voorstellen dat al die mensen gevoelloos zijn lijkt me.


Dat eerste stukje heeft niets met mijn reactie te maken. Ik heb niet gehad over welke gevolgen ons gedrag heeft. En in je tweede alinea wordt in ieder geval duidelijk dat je zelf dus maar wat verzint. Zijn jullie het er dan nog niet over eens dat vleeseters gevoelloos zijn? :+
Zolang je niet kunt begrijpen dat het merendeel van de mensen dieren ook als voedsel zien kunnen we tot in de eeuwigheid blijven discussiëren. Denk trouwens dat je mensen die het ok vinden dat dieren levend gekookt en gevild worden wel met een lampje moet zoeken.



Het merendeel van de mensen zal zich op andere manieren van eten moeten richten om ervoor te zorgen dat we nog een beetje planeet overhouden.
In een, reeds langs vervlogen, tijd waarin voedselinname nog een beetje balans was kon je vlees eten wellicht prima verantwoorden. Ik vind het ook uitstekend dat volkeren welke weinig toegang hebben tot andere voedselsoorten hun energie uit vlees halen, dat lijkt me heel normaal.

De industrie is hier volkomen ontspoord. De keuze van mensen om dat gegeven in de wind te slaan heeft invloed op de planeet en dus op mijn leven, het leven van kinderen, het leven van vele anderen die ervoor kiezen de planeet een beetje te beschermen.

We zijn omnivoren, dat is prachtig. We KUNNEN in tijd van nood dus alles eten, maar we HOEVEN dat niet te doen. Bovendien is er zoveel keuze, er zijn zoveel alternatieven. Waarom is het zo moeilijk iets met dat gegeven te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:33

Magrathea schreef:
En ik vraag me af wat het nut is van zulke berichten plaatsen dan. Ook als zoiets niet is hoe je het daadwerkelijk meent, in dat soort opmerkingen zit altijd toch een kern van waarheid. Hij komt niet uit de lucht vallen, zegmaar.

Veel mensen hebben online het levensmotto "ABC", wat staat voor "always be trolling".

Als jij daadwerkelijk denk dat al die geplaatste opmerkingen serieus zijn dan ben je zeer naief.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 11:26

Lees mijn post nog eens: ik zeg niet dat iedereen alles 100% serieus bedoelt, maar niemand maakt zulke opmerkingen als er niet een kern van waarheid in zit. Maw meneer of mevrouw "als het maar pijn geleden heeft" is in het dagelijks leven vast geen dierenactivist. Of veganist. Of iemand die zich uberhaupt kan verplaatsen in de beweegredenen van een veganist.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 24-06-18 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 11:27

Dat ben ik ook niet... moet dat dan?

KinkeJarig

Berichten: 20469
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 11:28

Iemand die zo'n opmerking maakt over dat pijn lijden en dat meent, heeft volgens mij nog veel meer problemen in de bovenkamer. Maar dat is dan ook een aanname van mij.

Ninx

Berichten: 14559
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:18

Kinke schreef:
Iemand die zo'n opmerking maakt over dat pijn lijden en dat meent, heeft volgens mij nog veel meer problemen in de bovenkamer. Maar dat is dan ook een aanname van mij.


Het is vaak helaas ook zo dat men het gevoel heeft aangesproken te worden op hun gedrag.
Als ik bijvoorbeeld ergens op een feestje heel vriendelijk iets afsla zonder opgaaf van redenen, en men vraagt waarom, dan kun je er donder op zeggen dat dat iets oproept. Hoe subtiel of vriendelijk je ook iets verwoord.

Kijk, als jij door de wildernis van Nieuw Zeeland trekt en elke avond een eekhoorn moet schieten omdat er verder weinig te nassen valt; logisch!

Maar de gemiddelde nederlander met bolle billen en bolle wangen die uit een keur van voedsel kan kiezen, en het vlees niet nodig heeft, en weet heeft van de destrastreuze gevolgen van bio-industrie en toch doorconsumeert begrijpt op een dieper level echt wel dat die keuze gewoon niet pluis is.
Er is dan een segment mensen dat iets aan consumptie doet, er is een segment mensen dat zegt hun keuze niet pluis te vinden maar het moeilijk te vinden daar iets aan te doen, en er is een heel groot segment mensen dat boos wordt, provoceert, overdreven gespeeld nonchalant doet, zoekt naar manieren waarop een bewuster consument misschien toch wel dingen verkeerd doet..... Dat laatste gebeurt veel, is een zwaktebod, en vind ik erg frustrerend.
Ik ga het meestal dus maar gewoon uit de weg.

Toch denk ik dat wanneer je die mensen op heel directe wijze zou confronteren met hun keuzes: in een slachthuis meedraaien, huilende kinderen met bebloede vingers en kapot gehoeste longen hun goedkope kleding zien maken, duizenden wilde dieren gevlucht en dood omdat hun habitat moet wijken voor ons vee, dat ze dan heus wel breken.
Nu kunnen ze de werkelijkheid nog voor zich uitschuiven.
Helaas kan dat niet heel lang meer. Hetgeen jammer is voor natuur, dieren en degenen die zich wel inzetten.

Ninx

Berichten: 14559
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:20

LadyMadonna schreef:
Dat ben ik ook niet... moet dat dan?


Dat hoeft niet perse.... al mag een mens blijven hopen ;-)

Misschien doe jij heel zinvolle dingen op een andere manier, alles helpt mee....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:22

Kinke schreef:
Zijn jullie het er dan nog niet over eens dat vleeseters gevoelloos zijn? :+
.


Wie bedoel je met jullie?

Overigens: veel mensen zien VLEES als voedsel. Zet een kuiken voor ze neer en er komt toch geen gebakken kuiken op tafel hoor. De afstand tot vlees is te groot. We ontkennen massaal hoe dieren gehouden worden omdat we er niet tegen kunnen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:24

Magrathea schreef:
Lees mijn post nog eens: ik zeg niet dat iedereen alles 100% serieus bedoelt, maar niemand maakt zulke opmerkingen als er niet een kern van waarheid in zit. Maw meneer of mevrouw "als het maar pijn geleden heeft" is in het dagelijks leven vast geen dierenactivist. Of veganist. Of iemand die zich uberhaupt kan verplaatsen in de beweegredenen van een veganist.

Volledige onzin.

In sommige gevallen zijn het juist dierenactivisten die het absurde roepen om anderen een spiegel voor te houden en aan het denken te zetten.

Je moet opmerkingen op het internet niet te serieus gaan nemen, vooral niet als het anoniem is.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:28

Hoe weet jij dat enzino?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:30

poes schreef:
Hoe weet jij dat enzino?

Hoe ik weet dat mensen soms anoniem onzin posten op internet?

Is dat een serieuze vraag?

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:36

Ik zou inderdaad ook in staat zijn zo‘n volledig sarcastische post te typen die niets met mij te maken heeft maar een satire is van datgene wat me frustreerd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:45

enzino schreef:
poes schreef:
Hoe weet jij dat enzino?

Hoe ik weet dat mensen soms anoniem onzin posten op internet?

Is dat een serieuze vraag?


Dat het altijd enkel trollen is en geen kern van waarheid bevat bedoel ik. Hoe weet je dat? Ik ken genoeg mensen die dat soort dingen posten en het in het echt ook zo zeggen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Eefjahh, Eleadoras, LWDaisy, Tink89, willemijn_T en 5 bezoekers