Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:01

Dat filmpje die daarbij staat.. Afschuwelijk.. :(
19 vd 180 gecontroleerde slachthuizen ging de fout in. Dat is meer dan 10%!! van die slachthuizen..

@finnens ik denk dat dat helemaal geen foute aanname is, en dat daar zelfs een kern van waarheid inzit.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:26

Ruitje: ik vind je uitleg wel helder hoor! Er zijn ook dingen die ik me idd niet aantrek. Hoewel ik met ouder worden steeds meer dingen me wel aantrek en er ook naar handel.

Ook jouw stem is ontzettend belangrijk in dit verhaal. Zoals jij denken ook veel mensen. En voor en door jullie, zal de bio-industrie dus kunnen doorgaan nog. Maar dan moeten deze excessen er echt uit, mag ik ervan uit gaan dat je daar wel mee eens bent?

Het zou mooi zijn, als juist deze grote groep mensen, toch ook een krachtig signaal kon geven. Dan mss niet door minder/ander vlees te eten maar ja, hoe. Vind het wel interessant hoor.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:28

Marie_Anne schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... achthuizen
"Kamer wil 'naming and shaming' van foute slachthuizen"
Goed plan wat mij betreft!


Ik hoop dat de namen van de slachthuizen inderdaad bekend gaan worden. Een boete heeft geen impact, dat je naam bekend wordt wel! Ik wil ook weten of er ook biologisch vlees van deze slachthuizen komt. Bij biologische dieren zijn de regels strenger, maar zouden die wel nageleefd worden?

Zoolgangster

Berichten: 9580
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:44

Marie_Anne schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... achthuizen
"Kamer wil 'naming and shaming' van foute slachthuizen"
Goed plan wat mij betreft!


Op zich wel, maar... juist dat 'naming and shaming' zorgt ervoor dat bedrijven er alles aan doen hun fouten in de doofpot te stoppen/verdoezelen.
Begrijpelijk, want die bedrijven gaan dus straks failliet... werknemers naar het UWV, en aangezien ze voor hun werkloosheid als slachter werkten, staan diezelfde werknemers, die dus zo wreed met dieren omgingen, zó weer in een ander slachthuis te werken…
De directeuren van de slachthuizen starten gewoon een nieuw slachthuis onder een andere naam, probleem opgelost (voor henzelf). :\

Dus ik denk dat naming and shaming alleen niet voldoende is...
Het aan de lopende band slachten is een garantie op fouten, en daar zou dus een verandering in moeten komen... dan maar meer geld kwijt aan individueel slachten en controles, juist dat hoge slachttempo maakt dat werknemers de tijd niet krijgen om zelf kritisch te blijven tav hetgeen er gebeurt met de dieren, en dat maakt ook dat ze afstompen en gewend raken aan misstanden.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:01

J0anieke schreef:
Ik vraag me dan alsnog af waarom niet.
Geld? Tijd? Te veel moeite?

Als je weet dat het 'beter' is, waarom niet aanpassen?


Omdat ik de basis van de sector niet slecht genoeg vind om daar dus meer moeite voor te doen.

Zoals ik beschreef zou ik zoveel kunnen doen om de wereld ' beter' te maken, maar ik doe het niet.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:06

poes schreef:
Ruitje: ik vind je uitleg wel helder hoor! Er zijn ook dingen die ik me idd niet aantrek. Hoewel ik met ouder worden steeds meer dingen me wel aantrek en er ook naar handel.

Ook jouw stem is ontzettend belangrijk in dit verhaal. Zoals jij denken ook veel mensen. En voor en door jullie, zal de bio-industrie dus kunnen doorgaan nog. Maar dan moeten deze excessen er echt uit, mag ik ervan uit gaan dat je daar wel mee eens bent?

Het zou mooi zijn, als juist deze grote groep mensen, toch ook een krachtig signaal kon geven. Dan mss niet door minder/ander vlees te eten maar ja, hoe. Vind het wel interessant hoor.


Eens, dat varken vind ik echt verschrikkelijk om te zien hoor. Is niet dat ik gevoelloos ben o.i.d. :) .

Ik denk dat een ieder bepaalde onderwerpen heeft die hij zich meer of minder aantrekt.

De een heeft dat met deze sector, de ander met kinderarbeid, de ander met vluchtelingen of met orgaandonatie.

Dat zijn voor mij allemaal onderwerpen waar ik echt wel wat van vind, maar om zelf tot actie over te komen is er toch een soort ' hier moet ik mij hard voor gaan maken' gevoel nodig. Dat bedoel jij met een krachtig signaal denk ik...

Maarja, dat kan je misschien gewoon niet van iedereen verwachten?

Overigens vind ik dit een fijn topic, soms word je zelf bijna geslacht als je geen vegan ben in dit soort topics :')

Dat is hier niet :)

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:08


J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:08

Leuk dat je dat zegt ruitje! :)
Ik merk vooral dat op Facebook veel haat is tussen vleeseters, vega's en vegans. En deel je mening dat het op bokt echt heel gemoedelijk is :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:09

Er moet wel dialoog blijven inderdaad. Ja kijk als het aan mij lag was de wereld morgen vegan en deed iedereen mee. Maar om de 1 of ander zeer onduidelijke reden heb ik het nog altijd niet voor het zeggen :D ik denk dat je met overleg en openheid altijd meest bereikt. En ja mss gillen de vega(n)s het hardst. Maar we moeten juist meer vleeseters ook mee op de kar krijgen, al is het maar voor kleine verbeteringen, dus polariseren en veroordelen werkt alleen maar averechts.

Zoolgangster

Berichten: 9580
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:40

Babootje schreef:
Dan is de halal slager zo dieronvriendelijk nog niet....


Valt vies tegen, ook daar heeft een inspecteur gezien dat men een nog levend schaap de poten af wilde snijden. :r

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:17

J0anieke schreef:
Dat filmpje die daarbij staat.. Afschuwelijk.. :(
19 vd 180 gecontroleerde slachthuizen ging de fout in. Dat is meer dan 10%!! van die slachthuizen..



Draai dat gegeven om: het gaat dus in nagenoeg 90% van de slachthuizen gewoon zoals afgesproken.

Sluit die 19 en ga verder met de rest.
Ondertussen, consument, eet minder vlees en koop uitsluitend biologisch als je het beter met de dieren voor hebt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:47

Dees schreef:
Draai dat gegeven om: het gaat dus in nagenoeg 90% van de slachthuizen gewoon zoals afgesproken.

Sluit die 19 en ga verder met de rest.
Ondertussen, consument, eet minder vlees en koop uitsluitend biologisch als je het beter met de dieren voor hebt.

Ik heb het al vaker gezegd maar ga het nog maar eens zeggen: dit is wat er, na aangekondigde inspectie aan het licht komt.

Misschien herinner je je deze brief nog: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/26/ko ... 3-a1564575
Dierenartsen die oproepen in actie te komen tegen de misstanden in de industrie. Denk je dat ze het zo serieus zouden oppakken als het gaat om een enkel incident waarbij er eens een keer wat fout gaat?
O, en dit artikel natuurlijk, waarmee het allemaal begon: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/23/ho ... 1-a1564284

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:23

ruitje schreef:
poes schreef:
Ruitje: ik vind je uitleg wel helder hoor! Er zijn ook dingen die ik me idd niet aantrek. Hoewel ik met ouder worden steeds meer dingen me wel aantrek en er ook naar handel.

Ook jouw stem is ontzettend belangrijk in dit verhaal. Zoals jij denken ook veel mensen. En voor en door jullie, zal de bio-industrie dus kunnen doorgaan nog. Maar dan moeten deze excessen er echt uit, mag ik ervan uit gaan dat je daar wel mee eens bent?

Het zou mooi zijn, als juist deze grote groep mensen, toch ook een krachtig signaal kon geven. Dan mss niet door minder/ander vlees te eten maar ja, hoe. Vind het wel interessant hoor.


Eens, dat varken vind ik echt verschrikkelijk om te zien hoor. Is niet dat ik gevoelloos ben o.i.d. :) .

Ik denk dat een ieder bepaalde onderwerpen heeft die hij zich meer of minder aantrekt.

De een heeft dat met deze sector, de ander met kinderarbeid, de ander met vluchtelingen of met orgaandonatie.

Dat zijn voor mij allemaal onderwerpen waar ik echt wel wat van vind, maar om zelf tot actie over te komen is er toch een soort ' hier moet ik mij hard voor gaan maken' gevoel nodig. Dat bedoel jij met een krachtig signaal denk ik...

Maarja, dat kan je misschien gewoon niet van iedereen verwachten?

Overigens vind ik dit een fijn topic, soms word je zelf bijna geslacht als je geen vegan ben in dit soort topics :')

Dat is hier niet :)



Wat trek jij je dan aan? En zijn er dingen die jij doet die buiten je eigen pret en comfort liggen en welke bijdragen aan iets 'groters' dan jij zelf?

Ik neem aan dat je ook weet hebt van het milieu-aspect van vlees, de ziekten door fijnstof onder direct omwonenden van mega-stallen, de desastreuze gevolgen voor natuur voor het verbouwen van veevoer, de enorme hoeveelheden drinkwater die verspild worden en de enorme zwaarlijvigheid en daarmee gepaard gaande ziekten in westerse landen?
Is dat iets wat je niet raakt? Het schijnt dat het brein bij veel mensen dit automatisch doet.... het kan de grootsheid niet overzien en gaat negeren of bagatelliseren.

Zelf kan ik dat heel moeizaam begrijpen. Maar het lijken op de situatie die ontstaat wanneer bijvoorbeeld iemand te water raakt; vrijwel iedereen blijft op de kant staan, en een enkeling gaat over tot actie.
Dit is blijkbaar iets wat we doen; kop in het zand, afwachten, en pas in paniek raken als het al te laat is.

We zitten wat dat betreft in een absoluut dieptepunt waar het gaat om een stukje bewustzijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:53

Het brein is nu eenmaal zo gemaakt. Daarom is ook afvallen bvb zo moeilijk. Alles met onmiddellijke positieve gevolgen waarvan we niet meteen zelf de negatieve gevolgen van ondervinden, is lastig op te geven.

Ik denk dat het bewustzijn wat dat betreft weinig veranderd is door de evolutie. We hebben ook een overload aan info (en ellende). Het ‘je niet aantrekken’ is volgens mij ook een stuk zelfbescherming. Ik kijk om die reden ook amper naar het nieuws en deze filmpjes hier bekijk ik ook al heel lang niet meer.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:10

Ik kijk zelf ook weinig nieuws. Dergelijke filmpjes kijk ik ook niet.

Maar ik ben wel veganist, koop weinig spullen nieuw, verspil zo min mogelijk en hoop op die manier wat bij te dragen.
Het gevoel dat ik IETS doe geeft wel qat rust.

Er zijn veel mensen die echt helemaal niets doen, vaak ook nog mensen met kinderen die gebaat zijn bij een betere wereld. Dat doet me wel verdriet eerlijk gezegd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:17

Ninx schreef:
Er zijn veel mensen die echt helemaal niets doen, vaak ook nog mensen met kinderen die gebaat zijn bij een betere wereld. Dat doet me wel verdriet eerlijk gezegd.

Ja, dit vooral. Ik kan me echt niet inleven in mensen die vrolijk vlees eten, vliegvakanties maken, een (vaak erg vervuilende) auto rijden en noem het maar op die ook nog meerdere kinderen op de wereld gezet hebben. Die alles gewoon negeren :n Hoe zien die dat voor zich, vraag ik me dan af? Ik zou echt niet me aan mijn kinderen willen verantwoorden die vragen hoe het toch kan dat er zoveel mensen niets deden terwijl iedereen het eigenlijk wel wist. Inclusief de ouders zelf in veel gevallen dus. (Niet dat ik kinderen wil maar goed.)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:20

Ja, dit dus... maar die mensen programmeren zichzelf door eindeloos te herhalen dat het allemaal wel meevalt.
En dat wanneer er dan toch iets zou kunnen gebeuren, dat overheden wel ingrijpen.
Tot die tijd ontslaan ze zichzelf van iedere verantwoordelijkheid. Terwijl wij juist de enigen (consument) zijn die een kentering in gang kunnen zetten.

We zijn echt afgegleden naar onnadenkende consumptiemonsters...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:48

Ja echt! En dat terwijl het zó makkelijk is om er iets aan te doen. Vandaag nog. Hoppakee, vandaag nog je impact met 40% verminderen (? of meer zelfs). Gewoon het vleesschap voorbij lopen en in plaats daarvan naar de groenten en peulvruchten :j

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:15

Ik vind het behoorlijk arrogant om maar even te oordelen over iedereen dat 'die' mensen zichzelf programmeren door eindeloos te herhalen dat het allemaal wel meevalt. Wie ben jij om dat zo maar even te stellen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:59

Kinke schreef:
Ik vind het behoorlijk arrogant om maar even te oordelen over iedereen dat 'die' mensen zichzelf programmeren door eindeloos te herhalen dat het allemaal wel meevalt. Wie ben jij om dat zo maar even te stellen


Ik?! Nou, dat doet er niet veel toe.

De wetenschap is er duidelijk over. In kranten en onderzoeken is er genoeg bewijs te vinden dat onderschrijft wat de gevolgen van ons gedrag zijn.

Zelf zou ik niet echt een andere reden weten waarom mensen klakkeloos doorgaan met dit gedrag. Dat moet dan toch een bepaalde cognitieve dissonantie zijn. Dat is niet lelijk bedoeld, maar anders is het toch niet te verklaren?
Kan me niet voorstellen dat al die mensen gevoelloos zijn lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:30

Ninx schreef:
Kinke schreef:
Ik vind het behoorlijk arrogant om maar even te oordelen over iedereen dat 'die' mensen zichzelf programmeren door eindeloos te herhalen dat het allemaal wel meevalt. Wie ben jij om dat zo maar even te stellen


Ik?! Nou, dat doet er niet veel toe.

De wetenschap is er duidelijk over. In kranten en onderzoeken is er genoeg bewijs te vinden dat onderschrijft wat de gevolgen van ons gedrag zijn.

Zelf zou ik niet echt een andere reden weten waarom mensen klakkeloos doorgaan met dit gedrag. Dat moet dan toch een bepaalde cognitieve dissonantie zijn. Dat is niet lelijk bedoeld, maar anders is het toch niet te verklaren?
Kan me niet voorstellen dat al die mensen gevoelloos zijn lijkt me.



_/-\o_

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:36

Magrathea schreef:
Ja echt! En dat terwijl het zó makkelijk is om er iets aan te doen. Vandaag nog. Hoppakee, vandaag nog je impact met 40% verminderen (? of meer zelfs). Gewoon het vleesschap voorbij lopen en in plaats daarvan naar de groenten en peulvruchten :j

Hier is de keuze planten & pijnstillers of planten en vlees. Ik fok dus wel meer en meer mijn eigen vlees, want zonder is mijzelf veroordelen tot maximale dosis pijnstillers. Zolang dat nog niet genoeg oplevert aan eigen vlees komt dat nog inderdaad uit de supermarkt (budget probleempje anders).

Beter hele systeem onderuit halen door zoveel mogelijk lokaal en zelf te verbouwen/fokken. Want het is het gehele industriele systeem dat hier schuldig aan is, niet enkel de veehouderij zoals die nu op industrie schaal opgezet is, groenten/granen/peulvruchten/fruit/noten werken allemaal volgens hetzelfde principe van monocultuur & groot/groter/grootst, want met machines/kunstmest/pesticiden kan je alles bijna overal verbouwen en overal naar toe vervoeren. Die multinationals moeten eigenlijk failliet en wij moeten en weer veel meer zelfstandig worden (incl. de verantwoordelijkheden die daar bij komen), gewend raken aan dat niet alles altijd vers te koop is en dat producten niet altijd precies hetzelfde smaken. Ben je ook meteen van de giga ladingen ongezond troep incl. plasticberg af die koek, snoep,chips en frisdrank heet. Al zou er veel minder vlees gegeten worden en minder soja gevraagd worden, dan gaat de sojaolie zo de (diesel)tank in als biobrandstof, qua milieu, ontbossing en bodemerosie schiet je er niks mee op.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:48

Zoals al eerder gezegd heeft een ieder iets wat meer prioriteit heeft voor jou dan voor de ander. Ik voel mij absoluut niet geroepen om aan jou te vertellen wat mijn prioriteiten zijn. Is daar een soort meetlat voor? Mag ik wel vlees eten als ik de auto laat staan of niet vlieg?

Wanneer doe je genoeg voor de wereld en mag je dat 'genoeg' ook nog zelf bepalen?

En hoe bepaal je dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:53


julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:00

Hoewel ik een stronthekel heb aan Wakker dier is dat wel een petitie die ik getekend heb. :) Het is een makkelijke manier om toch enigszins te laten weten/zien dat dit iets is dat gewoon niet kan in een land dat zichzelf graag als modern/netjes/voorbeeldland wil zien. Wie weet komt er iets van verandering.