Minderen met plastic - wie doet mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:18

Ik heb ook +- 3 jaar shampoobars gehad van de Lush! Was er altijd erg tevreden van. Ik kocht er altijd twee (meestal de seanick en de jason nog wat) en wisselde af, want als ik te lang met 1 shampoo mijn haar waste kreeg ik roos(Dit heb ik trouwens altijd gehad met alle shampoo's ook van andere merken). Maar toen zat ik op bepaald moment zonder shampoo en ook geen Lush in de buurt dus bij gebrek shampoo gekocht in de body shop en eerlijk, ik merk echt enorm verschil met alle andere shampoo's die ik ooit heb gebruikt, deze doet het echt voor mijn haar. Mijn haar voelt veel fijner aan, veel minder kapot veel meer volume, ik heb mijn stijltang al bijna een jaar niet meer moeten gebruiken en vooral, geen roos meer :+
Dus nu zit ik in dilemma he! Ik wil graag verpakkingsvrij maar deze is veel beter voor mijn haar...

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:23

Laulitz schreef:
Dus nu zit ik in dilemma he! Ik wil graag verpakkingsvrij maar deze is veel beter voor mijn haar...

Bij The Body Shop zijn ze tamelijk ecologisch verantwoord (veeeel milieubewuster dan bijvoorbeeld Rituals, die een yoga-uitstraling ambiëren, maar erg vervuilend zijn...). Eerder kon je daar altijd verpakkingen laten bijvullen zodra je een nieuwe inhoud van je lievelingsproducten wilde, dat vond ik ideaal. Is dat niet nog steeds het geval? Scheelt altijd weer :)

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:26

Zelf probeer ik nu sinds een jaar of vijf te minderen. Appels en ander weegfruit gaat bijvoorbeeld in een waszakje, ik vermijd al te veel plastic verpakkingen en shop duurzamer (tip: https://www.rankabrand.nl/). De Volkskrant plaatst heel goede artikelen over de pogingen de plasticsoep te reduceren.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:37

Uums schreef:
Laulitz schreef:
Dus nu zit ik in dilemma he! Ik wil graag verpakkingsvrij maar deze is veel beter voor mijn haar...

Bij The Body Shop zijn ze tamelijk ecologisch verantwoord (veeeel milieubewuster dan bijvoorbeeld Rituals, die een yoga-uitstraling ambiëren, maar erg vervuilend zijn...). Eerder kon je daar altijd verpakkingen laten bijvullen zodra je een nieuwe inhoud van je lievelingsproducten wilde, dat vond ik ideaal. Is dat niet nog steeds het geval? Scheelt altijd weer :)

Oh dat ga ik zeker eens vragen de volgende keer! Dankje voor de tip. Zou wel makkelijk zijn en ik pak toch altijd hetzelfde. Mijn body lotion haal ik daar ook altijd, zo'n grote pot. Zit in plastic maar ik doe er gemiddeld 4 jaar mee dus dat heeft vast niet zo'n grote inpakt :D

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:34


Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:01

Net m'n pakje opgehaald en het is inderdaad een doosje wat bij niemand door de brievenbus had gepast. De juffrouw van het loket zei dat ik mazzel had dat ik geen strafport hoefde te betalen.

De zeep ruikt echt heerlijk en de kruiden die ik besteld heb ook. Het fruitnetje is van een mooi formaat. Dus ben blij met m'n bestelling.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:14

Ik zou het wel even aan de beheerder/eigenaar van de webshop laten weten, feedback wanneer iets handiger kan, vinden ze meestal wel fijn.

Maar leuk dat de inhoud van het pakketje naar je zin is.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:27


ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:15

Vandaag naar de markt geweest met mijn groenten tasjes en potjes. Ik moest broccoli hebben en sla. Verdomme, geen enkel kraampje had dat zonder dat ze in plastic waren gewikkeld.. Maar goed, in ieder geval geen plastic tasje. Jeetje, het viel mij voor het eerst op hoeveel tasjes er op zo'n markt doorheen gaan. Niet normaal..

Verder heb ik nog wat meer bijenwasdoeken gehaald. Vind ze ideaal dus even een voorraadje ingeslagen. Ik ga ze later proberen zelf te maken (want ze zijn duur)en dan de vegan variant, dus zonder bijenwas, maar nu wilde ik gewoon snel wat hebben. Maar als je erover nadenkt, het is uiteindelijk goedkoper dan telkens rolletjes zakjes en folie kopen.

Ze keken wel trouwens op de markt raar op, elke keer als ik zei, nee geen tasje, ik heb mijn eigen. En ik kocht hazelnoten en had daarvoor een eigen potje. Dat vond hij ook wel raar. Wilde hij het eerst alsnog in het zakje doen, om te wegen, en dan over in mijn potje. Ja, dat verslaat het doel haha.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:45

Herkenbaar! Haha, ik was vandaag ook naar de markt. Eerst tasjes en zakjes gehaald en vol goede moed die kant op.
Groenteboer keek me ook wat apart aan en helaas zaten de aardbeien al in een plastic bakje, maar de rabarber en appels gelukkig zonder plastic mee genomen. Brood vond ik een uitdaging, want het brood dat ik kocht was veel te groot voor mijn broodzak. Gezicht en toch plastic eromheen gelaten, mede omdat die jongen me maar moeilijk vond te zwaaien met mijn kleine broodzakje..
En bij de groentewinkel, want was natuurlijk de helft vergeten op de markt, stond er ook een vrouw naast met met een setje groentezakjes :D

En ik bestelde een Jus-tje bij de Bagels en beans zonder rietje waarna ze vertelde dat ook zij standaard geen rietjes meer bij het drinken doen. Helaas nog wel op verzoek meegeven, maar stapje voor stapje komen we er wel :)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:03

Ik ben vandag met m'n groentennetje naar de groentenboer geweest. Er kon echt veel in. De groenteman vond het grappig en heeft alles keurig in het netje gedaan.

Verder probeer ik in de supermarkt wel naar een milieuvriendelijker variant te vinden van de dingen die ik gebruik, maar het is bijna geen doen.
Pannenkoekenmix wel, daar kocht ik meestal de plastic schudfles van :oo , maar die heb ik nu bewaard en een papieren pak met pannenkoekenmix gekocht.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:05

Waarom niet gewoon bloem, werkt toch precies hetzelfde?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:10

Pannekoeken hier is : bloem, bakpoeder, water en eieren. Melk heb ik anders altijd over en dat is ook onhandig.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:11

Ik doe idd ook gewoon bloem, melk, ei en evt mespuntje zout en beetje kaneel.
Omdat ik alleen ben doe ik vaak 200-250ml melk, 1 ei en dan gewoon bloem toevoegen tot het naar wens is qua dikte en half theelepeltje kaneel erdoor.
Wat ik overhoud aan melk maak ik lasagne mee. :)
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 23-06-18 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:11

Ja kan ook, maar dat zit toch ook in een papieren pak? Dus dan vind ik kant en klare mix makkelijker. Ik ben alleen en maak maar kleine hoeveelheden klaar.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:17

Bloem kan ik bv ook cake of muffins mee maken, met kant en klaar pannekoekmix niet. Scheelt hoop verschillende verpakkingen als je basisingredienten haalt ipv mixen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:21

Ja dat is zo, sterker nog er staat gewoon bloem in de kast. Alleen eieren zou ik dan ook moeten halen, want die heb ik eigenlijk nooit. Melk heb ik wel altijd.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:50

Ik maak pannenkoeken altijd zelf. Echt zoveel meer moeite en tijd kost het niet.

Het viel mij op dat in de nieuwe Lidl reclame je een shot ziet van iemand die met een eigen netje groente en fruit pakt. En ik zag in de winkel zelf ook iemand met eigen netjes afrekenen... je ziet het dus steeds vaker. Ik doe alles nog gewoon los op m'n kar. Netjes komen er wel, maar moet ik even achteraan.

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:57

Doe alles ook altijd los in de kar,één keer een opmerking over gehad van de cassiere maar de andere doen er nooit moeilijk over.
Waar ik nu mee zit zijn vuilniszakken, ik heb nu stevige zwarte voor de plaskorrels van de konijnen. Wil overstappen naar een andere kleur zodat we deze kunnen recyclen maar vraag me af of deze wel echt stevig zijn aangezien de zakken nogal wat wegen.
Iemand ervaring mee?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:22

Je kunt een pak pannenkoekenmix ook gewoon droog bewaren. Net als bloem.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:41

Amber_anne schreef:
Doe alles ook altijd los in de kar,één keer een opmerking over gehad van de cassiere maar de andere doen er nooit moeilijk over.
Waar ik nu mee zit zijn vuilniszakken, ik heb nu stevige zwarte voor de plaskorrels van de konijnen. Wil overstappen naar een andere kleur zodat we deze kunnen recyclen maar vraag me af of deze wel echt stevig zijn aangezien de zakken nogal wat wegen.
Iemand ervaring mee?


Misschien kan je kleinere zakken nemen zodat het gewicht niet te groot wordt. En zijn de korrels biologisch afbreekbaar? Want in dat geval kan je ze ook in zo'n biozak doen in de groene bak, al weet ik niet of dat ook mag.

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:06

Lynnepinny schreef:
Misschien kan je kleinere zakken nemen zodat het gewicht niet te groot wordt. En zijn de korrels biologisch afbreekbaar? Want in dat geval kan je ze ook in zo'n biozak doen in de groene bak, al weet ik niet of dat ook mag.


Minder erin zou kunnen al zijn die natte korrels natuurlijk wel zwaar haha. Ze zijn idd afbreekbaar maar omdat wij geen bio bak hebben brengen we ze nu om de zoveel tijd naar de stort naar het groenafval en dan doen we de vuilniszakken bij het plastic afval

Anoniem

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:10

Wat ik graag zou zijn zijn van die grote navulzakken shampoo, doucheschuim en conditioner. In Japan is dat heel normaal, dat je zelf drie pompjes koopt en die steeds navult.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:19

Maar die navulverpakkingen zijn dan van welk materiaal gemaakt ?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:25

Voor handzeep is er sowieso wel vaak een navulverpakking te koop, maar voor shampoo's en doucheschuim ken ik ze idd nog niet.

De zakken zijn ook vaak van plastic, maar doordat je een grote zak koopt heb je in verhouding toch minder plastic dan wanneer je een geheel nieuw pompje of fles koopt.