Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Iloveiswan

Berichten: 3321
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:17

Vreselijk voor die dieren inderdaad maar ik blijf zelf ook vlees eten. Heb niet echt een andere keus. Probeer minder pasta enzovoort te eten en anders blijft alleen maar groente over. Daarnaast lust ik bepaalde groenten niet en ben ik ook nog allergisch voor tomaat en paprika. Dan blijft er niet heel veel over.

Gisteren toevallig wel gekeken naar vleesvervangers maar dat ziet er niet echt aanlokkelijk uit en meteen een pak duurder dan een stukje vlees. Dan moet je ook meer groenten gaan eten wat ook al behoorlijk aan de prijs ligt. Het word er niet makkelijk op.


Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:22

Er is altijd een keus. Er zijn zo verschrikkelijk veel groentes die je kunt eten. Of vleesvervangers. En qua smaak is het ook een kwestie van proberen. Niet alle vlees is lekker. Dus ook niet alle vleesvervangers. En als je niet veel budget hebt voor je maaltijd is geen vlees sowieso een stuk goedkoper.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

ruitje

Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:29

Er is inderdaad altijd een keus.

Ook de keus om wel vlees te blijven eten.

Ik ben overigens prima in orde volgens mijn IQ en EQ test, zowel qua intelligentie als empathisch vermogen.

Je kan natuurlijk niet het grootste deel van NL weg zetten als dom en gevoelloos, want dat zou feitelijk onjuist zijn.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:32

Ik had het niet over het grootste deel van Nederland.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:41

Zo langszaam-aan eten wij de afgelopen jaren steeds minder vlees eigenlijk. Sinds een half jaar ook zeker 2x per week vleesvervangers en paar keer vis. Op de één of andere manier gaat het ons steeds meer tegenstaan, eerlijk gezegd. Hoorde net gisteren het bericht over de Nederlandse slachthuizen toen een vrachtwagen vol met van die kratjes met levende kippen op elkaar gepropt voorbij reed. Ik was blij dat toen ik thuis kwam er een heerlijke maaltijd met een vleesvervanger (Valés?) op tafel stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:06

Iloveiswan schreef:
Vreselijk voor die dieren inderdaad maar ik blijf zelf ook vlees eten. Heb niet echt een andere keus. Probeer minder pasta enzovoort te eten en anders blijft alleen maar groente over. Daarnaast lust ik bepaalde groenten niet en ben ik ook nog allergisch voor tomaat en paprika. Dan blijft er niet heel veel over.

Gisteren toevallig wel gekeken naar vleesvervangers maar dat ziet er niet echt aanlokkelijk uit en meteen een pak duurder dan een stukje vlees. Dan moet je ook meer groenten gaan eten wat ook al behoorlijk aan de prijs ligt. Het word er niet makkelijk op.

Je hebt allerlei keuzes, zie ik in je bericht.

Toch pasta, rijst, aardappelen enz eten, toch eens vleesvervangers proberen, eens kijken of je bepaalde groente op een andere manier klaargemaakt wel lust enz.

Jij kiest er toch echt voor om vlees te blijven eten, omdat je andere dingen belangrijker vindt. Dat kan natuurlijk, maar wees gewoon eerlijk.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:14

Iloveiswan schreef:
Vreselijk voor die dieren inderdaad maar ik blijf zelf ook vlees eten. Heb niet echt een andere keus. Probeer minder pasta enzovoort te eten en anders blijft alleen maar groente over. Daarnaast lust ik bepaalde groenten niet en ben ik ook nog allergisch voor tomaat en paprika. Dan blijft er niet heel veel over.

Gisteren toevallig wel gekeken naar vleesvervangers maar dat ziet er niet echt aanlokkelijk uit en meteen een pak duurder dan een stukje vlees. Dan moet je ook meer groenten gaan eten wat ook al behoorlijk aan de prijs ligt. Het word er niet makkelijk op.

Ik vind een ei ook niet lekker ruiken. Maar wel lekker om te eten.

Proeven doe je met je mond niet met je ogen ;)

En een pak duurder vind ik meevallen. Tenzij je grote hoeveelheden vlees gewend bent?

Er zijn zoveel groentes en zoveel manieren van klaarmaken.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Iloveiswan

Berichten: 3321
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:14

Marie_Anne schreef:
Iloveiswan schreef:
Vreselijk voor die dieren inderdaad maar ik blijf zelf ook vlees eten. Heb niet echt een andere keus. Probeer minder pasta enzovoort te eten en anders blijft alleen maar groente over. Daarnaast lust ik bepaalde groenten niet en ben ik ook nog allergisch voor tomaat en paprika. Dan blijft er niet heel veel over.

Gisteren toevallig wel gekeken naar vleesvervangers maar dat ziet er niet echt aanlokkelijk uit en meteen een pak duurder dan een stukje vlees. Dan moet je ook meer groenten gaan eten wat ook al behoorlijk aan de prijs ligt. Het word er niet makkelijk op.

Je hebt allerlei keuzes, zie ik in je bericht.

Toch pasta, rijst, aardappelen enz eten, toch eens vleesvervangers proberen, eens kijken of je bepaalde groente op een andere manier klaargemaakt wel lust enz.

Jij kiest er toch echt voor om vlees te blijven eten, omdat je andere dingen belangrijker vindt. Dat kan natuurlijk, maar wees gewoon eerlijk.


Ben toch ook eerlijk. Waarom plaats ik anders dit bericht.
De groenten die ik niet lust echt op vele manieren geprobeerd ook op het werk vele andere manieren klaar gemaakt maar helpt niet :p
Pasta enzo eten doe ik express niet ben namelijk heeeel veel aangekomen door weinig te eten. Lees 100 gram yoghurt en klein stukje vlees en wat aardappels per dag. Stofwisseling moet anders en dat proberen we dus door vlees te eten en groenten. Alleen groenten werkt dus niet.

Op het werk ben ik ook dagelijks bezig met vlees bereiden en vleeswaren. 2 mensen op locaties die misschien vega zijn meer niet. Als je een keer geen ballen in de soep heb dan heb je erg boze klanten.

Alles bij elkaar ben ik nog druk aan het puzzelen om dus af te vallen. Weeg meer dan 110 op dit moment. En dus errggg verleidelijk om alleen groenten te eten maar dat werkt averechts. Best ingewikkeld soms.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:20

Iloveiswan de schnitsels van Valés zien er echt uit als schnitsels en ook het gehakt van de vegetarische slager als echt gehakt? Naar welke vlees vervangers kijk jij dan, vraag ik mij af? Van de vegetarische slager shoarma of gehakt kan je heerlijk groenteprutjes maken, zeker op die manier klaar gemaakt merk je niet eens het verschil als je lekkere kruiden gebruikt.

8nnemiek

Berichten: 43308
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:21

Maar er is ook nog een andere voedselgroep naast groente en vlees; namelijk de peulvruchten. Bomvol eiwitten en belangrijke vitamines en mineralen, en perfect als vleesvervanger.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

J0anieke

Berichten: 4858
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:46

Voor alle mensen die denken dat ze niet vegetarisch kúnnen worden en/of dat ze het niet vol kúnnen houden:
Ik ben vorig jaar in 1x overstag gegaan na de incidenten in België (en iedereen maar zeggen in NL gebeurd dit niet..) en geen vlees eten is echt zóvéél makkelijker dan ik dacht. De vleesvervangers zijn ook oprecht lekker, natuurlijk niet allemaal, maar dat is echt een kwestie van proeven. Ik heb geen enkel moment gehad dat ik de fout in ben gegaan.

    Alana. ♡

Morganlefay

Berichten: 8678
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:48

8nnemiek schreef:
Ik ben het toch niet met je eens, tamary.
De oorzaak van de enorme droogte de laatste decennia is vooral de klimaatsverandering.

Die groene sikkel is helemaal nooit zo vruchtbaar geweest, daar werd simpelweg al heel vroeg landbouw toegepast omdat er geen bossen stonden, verzamelen was daar niet mogelijk zoals hier, en dus was het noodzakelijk om daar granen en grassen te verbouwen.

Ploegen kan weinig kwaad voor het bodemleven, zo lang je er maar genoeg organisch materiaal in terug stopt en genoeg wisselteelt toepast. Er hoeft dan zelfs vaak niet geploegd te worden.
Wat wél desastreus is, dat is de roundup waarmee complete velden worden kapot gespoten.. alle insecticides en pesticides.. En het planten van vierkante kilometers vol maïs of grasland, waar bijen en andere insecten geen enkele kans hebben om te overleven.
Als mensen meer plantaardig zouden eten dan zou er zo enorm veel land 'over' zijn, waar vervolgens weer natuur van gemaakt kan worden, vaste beplanting, bos.. Vlees eten is absoluut niet de oplossing voor het milieuprobleem, ook niet als dat vee is dat op gras leeft. Dan zouden we overigens nog minder natuur over houden, want om volledig gras te voeren heb je nóg veel meer oppervlakte nodig per dier.


Deze denkwijze wordt door velen (nog) niet gesnapt of begrepen. Heb in een ander topic het Bayer en Monsanto verhaal al eens aangekaart.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:18

Minder vlees eten zou mooi zijn maar zou niet perse noodzakelijk zijn. Maar daarvoor wil nog niet zeggen dat personeel in het slachthuis zo met dieren om hoeft te gaan. Je kan het dier op zn minst met respect naar de slachter brengen, daar hoef je het dier niet voor te prikken met stroom, of dreigend op het dier af te lopen wat doodangsten in zijn ogen uitstraald, om hem dan aan zijn oor mee te sleuren. Dat is gewoon niet nodig!

Ik heb niks tegen slachten, maar het moet zo respectvol en pijnloos mogelijk zijn. Als dit niet kan heb je niks in een slachthuis te zoeken.

Ik vind dat slachthuizen hun personeel beter moeten controleren en geen boetes meer uitdelen, maar bij dit soort zaken direct ontslaan en nooit meer in een slachthuis toelaten!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:53

Ruitje: je slaat daar wel de nagel op de kop. Ik voel mij wel een beter mens sinds ikvegetarisch eet. Ik heb ook genoeg mensen om me heen die vlees eten. Maar mensen die op fb reageren dat het hen werkelijk niets kan schelen, ja daar merk ik idd dat ik toch een oordeel heb. Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die echt niet even denken: dit kan echt niet en dit mag niet.

En aangezien het vaker voorkomt, dat je dan als consument blijft weg kijken, ja daar schrik ik wel van.

Ik kan me sowieso niet vinden in hoe slachtdieren gehouden worden in de bio-industrie, ook als het wel volgens de regels gebeurt. En op een gegeven moment besloot ik daar toch, na jaren idd alleen maar het zielig vinden, iets mee te doen.

Overigens voor iedereen die denkt dat vega worden moeilijk is: dit filmpje gaf mij het laatste duwtje.

https://youtu.be/c57nKZdcGOY

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:08

De enige reden dat mensen denken dat er weinig over blijft wanneer je vlees weghaalt, is omdat ze niet weten hoe ongelofelijk veel lekkere vegetarische gerechten er zijn. :)



Ik stel een boktmeeting voor waarbij een paar vegetariërs lekker koken voor de rest! :) de enige manier om er iets aan te doen is om elkaar te leren.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:13

Hmmm ja.. Hoelaat eten we? :Y) :Y)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:30

Resistance schreef:
De enige reden dat mensen denken dat er weinig over blijft wanneer je vlees weghaalt, is omdat ze niet weten hoe ongelofelijk veel lekkere vegetarische gerechten er zijn. :)



Ik stel een boktmeeting voor waarbij een paar vegetariërs lekker koken voor de rest! :) de enige manier om er iets aan te doen is om elkaar te leren.

Als het ook veganistisch mag (evt 50/50 ofzo) ben ik van de partij! *\o/*

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

ruitje

Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:20

poes schreef:
Ruitje: je slaat daar wel de nagel op de kop. Ik voel mij wel een beter mens sinds ikvegetarisch eet. Ik heb ook genoeg mensen om me heen die vlees eten. Maar mensen die op fb reageren dat het hen werkelijk niets kan schelen, ja daar merk ik idd dat ik toch een oordeel heb. Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die echt niet even denken: dit kan echt niet en dit mag niet.

En aangezien het vaker voorkomt, dat je dan als consument blijft weg kijken, ja daar schrik ik wel van.

Ik kan me sowieso niet vinden in hoe slachtdieren gehouden worden in de bio-industrie, ook als het wel volgens de regels gebeurt. En op een gegeven moment besloot ik daar toch, na jaren idd alleen maar het zielig vinden, iets mee te doen.

Overigens voor iedereen die denkt dat vega worden moeilijk is: dit filmpje gaf mij het laatste duwtje.

https://youtu.be/c57nKZdcGOY


Daar heb ik ook respect voor, ik vind het heel erg goed dat mensen die een mening hebben over de bio-industrie daar ook hun eigen leven op aanpassen. Dat vind ik sterker dan alleen op Facebook je ongenoegen uiten bijvoorbeeld.

Het is alleen interessant dat ook in het laatste bericht van Résistance het gaat om ' elkaar iets leren' , en het gaat om ' uitleg ' , terwijl ik echt niet meer uitleg nodig heb.

Ik kijk alle filmpjes, kijk het nieuws, oriënteer mij ook in dit soort topics over waarom jullie er anders over denken.....

En toch eet ik er niet minder vlees om.

Dat dat word omschreven als je ogen sluiten klopt voor mij dus niet, ik kijk zeker rond, maar mijn redenatie is anders.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:28

Mag ik je vragen wat je redenatie is? Nogmaals: ik bedoel het echt nieuwsgierig. Tis al moeilijk genoeg om zelf goed/beter te doen. En ook ik eet nog vega en niet 100% vegan, heb nog een kat die vlees eet, heb nog een man die vlees eet ^) , en ik neem nog veel te vaak het vliegtuig.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

ruitje

Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:12

Ja hoor! Voor zover ik het begrijpbaar kan uitleggen?

Ik denk dat dieren het in NL goed genoeg hebben. Ik geloof ook best dat het altijd beter kan en ook dat er misstanden zijn. En daarnaast wil ik gewoon vlees eten, ik vind dat Lekker en vind het horen bij een gezond eetpatroon. Het is een keuze en ik kies ervoor het wel te willen eten. Terwijl ik weet dat vegetarisch ook lekker is en ook gezond kan zijn.

Ik koppel zo'n mediabericht dus in mijn hoofd niet aan: de gehele sector is slecht, of: ik zou minder vlees moeten eten.

Anderen maken die koppeling wel.

Qua emotie weet ik dat er vele dieren doodgaan, en dat is een consequentie van onze huidige maatschappij. Dat is hetzelfde als dat ik dus graag op vliegvakantie ga, ik weet dat ik de aarde naar de klote help maar toch vlieg ik er niet minder om.

Ik weet de consequenties van mijn gedrag, maar dat acceptabel.

En ik denk dat dat voor mij niet alleen voor het eten van vlees of het vliegen met een vliegtuig geld maar ook voor het niet op de fiets naar werk gaan, kleren kopen bij de Primark, geen vrijwilligerswerk doen....

Er zijn zoveel dingen die ik ' beter ' zou kunnen doen om dichter bij de ' perfecte' mens te staan, maar ik doe het niet.

En toch voel ik mij geen minder mens, want ik voel mij ook geen beter mens ten opzichte van iemand waarvan ik weer andere dingen wel ' beter' doe. Ik ben bijv. Orgaandonor maar vind iemand die het niet is niet minder.

Klinkt dit logisch :')

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:41

Maar ruitje, zou je dan niet liever ergens je vlees kopen waar je weet dat je vlees een beter leven heeft gehad, en niet als massaproduct op de lopende band hebt gezet?

Heb toevallig gisteren vlees gehaald bij zo'n boer, die zorgt de hele dag met zijn familie dat zijn dieren echt gelukkig zijn, modderbadjes etc.. hij brengt zijn vee zelf naar de slager waar de slager ook de tijd neemt om het dier zo humaan mogelijk te doden. Heb ook een rondleiding aangevraagd bij die slager, gewoon omdat ik door deze beelden wil weten hoe er met die dieren word omgegaan in het hele proces. Dit omdat ik ook graag vlees eet, maar ik wil ook graag dat er respect met dieren om word gegaan.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

ruitje

Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:35

Nee, die behoefte voel ik niet :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

J0anieke

Berichten: 4858
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:44

Ik vraag me dan alsnog af waarom niet.
Geld? Tijd? Te veel moeite?

Als je weet dat het 'beter' is, waarom niet aanpassen?

    Alana. ♡

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:48


finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:01

Ik schrik eigenlijk niet zo van dit bericht. Wanneer er zoveel dieren in korte tijd geslacht moeten worden kun je wachten op fouten.

Ik ben niet tegen slachten zolang het snel en goed gebeurd. We eten geen vlees van de supermarkt maar van de plaatselijke slager, niet dagelijks, zo'n 2 soms 3 keer per week. 7 dagen vlees vind ik niet nodig en is van de slager ook gewoon te duur voor ons. Een vriend van mij ouders houdt ook elk jaar een paar koeien om later te slachten en hier kopen we dan een stuk van. Prachtig leven gehad. Ik denk dat fouten als dieren levend in heet water gooien vooral gebeurd op slachterijen waar alles zo snel mogelijk moet en dat dit bij de kleinere slachterijen minder zal gebeuren.. Maar dat is misschien een foute aanname van mij.

When was the last time you did something for the first time?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Nanaatjee, Sydney_Zorro en 2 bezoekers